eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دست طلب به سوی او روز و شام مسئلت از غیر جمالش حرام هر که اسیر بی قرار یار است به شوق او همیشه ره سپار است ✨ولادت با سعادت امام موسی کاظم (ع) خدمت تمامی مسلمانان و شیعیان عالم تهنیت باد✨
🔰چند مورد از کرامات و معجزات امام کاظم (علیه السلام) ✅✨هنگامی که ابوحنیفه از پاسخ موسی ۵ ساله شگفت زده شد✨ ماجرای گفت وگوی امام موسی کاظم(ع) در دوره کودکی با ابوحنیفه خود تاییدی بر این مطلب است: ابوحنیفه سفری به مدینه می کند تا از امام صادق(ع) در حل مشکلات خود کمک بگیرد. بیرون منزل با کودکی پنج ساله مواجه شد از او سیوالی پرسید: ان کودک جواب سوال او را جامع تر از انچه او تصور داشت داد. ابوحنیفه پرسید اسمت چیست؟ می گوید: موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن ابیطالب صلوات الله علیهم. دیگر بار سوال دیگر از او پرسید: معصیت مربوط به کیست؟ از جانب خداوند یا بنده؟ امام در پاسخ می فرمایند: از سه حال خارج نیست، یا از جانب خداست و هیچ به بنده مربوط نیست. در این صورت، خدا حق ندارد بنده ای را که هیچ کاری نکرده مواخذه کند! و یا مربوط است هم به بنده و هم به خدا که خدا تواناترین ان دو است که شریک و عمل بوده اند. در این صورت برای شریک نیرومند روا نیست که شریک ناتوان خود را به دلیل گناهی که هر دو در ارتکاب ان برابر بوده اند مواخذه کند! یا اینکه گناه تنها مربوط به بنده است. در این صورت خدا اگر بخواهد می بخشد و اگر خواست کیفر می دهد و بنده نیازمند کمک است. ابوحنیفه که از جواب این کودک با هوش و فهیم قانع شده بود، بدون ملاقات امام رفت و با خود می گفت: نوادگان خاندان رسالت علم را یکی پس از دیگری به ارث برده اند و همگان عالم به همه علوم اند. ✅✨ای شیر خدا دشمن خدا را بگیر✨ از علی بن یقطین نقل شده که هارون مردی را طلب کرد که به وسیله او امر موسی بن جعفر(ع) را باطل کند و در مجلس او را وامانده و خجل کند، مرد افسونگری را اوردند و چون سفره گستردند که سحری در نان ها اعمال کرد که هر چه ان جناب (امام کاظم(ع)) می خواست نانی بردارد از جلویش می پرید و هارون از خوشی و خنده به اهتزاز در امد. حضرت بدون معطلی سر بلند کرد و به صورت شیری که به پرده ای منقش بود فرمود: ای شیر خدا دشمن خدا را بگیر. عکس مانند بزرگترین درندگان شد و افسونگر را درید. هارون و یارانش غش کرده افتادند و از هول ان منظره عقل از سرشان پرواز کرد. چون به هوش امدند. هارون به حضرت امرکرد تو را به حقی که من بر تو دارم دستور بده دوباره این صورت انچه خورد برگرداند، حضرت فرمود: اگر عصای موسی ریسمان ها و عصاهای ساحران را که بلعید برگرداند او هم این مرد را برمی گرداند. (شیخ حر عاملی، اثبات الهداه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۵۷) ✅✨نام فرزندت را تغییر بده✨ یعقوب سراج گفت: حضور حضرت صادق(ع) شرفیاب شده، دیدم ان حضرت کنار گهواره ابوالحسن موسی(ع) ایستاده و مدتی با کودک گهواره خود رازهایی می گفت. من نشستم تا حضرت از رازهای نهانی فارغ شده، انگاه به احترام حضرت از جا برخاستم به من فرمود: نزدیک مولای خود بیا و بر او سلام کن من حسب الامر نزدیک رفته عرض سلام کردم کودک گهواره که بر پیران عالم استادی توانا بود سلام مرا به زبان فصیحی پاسخ داد و فرمود: هم اکنون به خانه برو و نام دخترت که دیروز نامگذاری کرده ای تغییر بده، زیرا ان نامی است که خدا دوست نمی دارد. اری چنان بود دختری داشتم و او را حمیراء نامیده بودم. حضرت صادق(ع) فرمود: فرمان فرزندم را به کار بند که نجات در ان است. (شیخ مفید، الارشاد، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۵۱، ۳۶۲) ✅✨هنگامی که درندگان به امامت موسی بن جعفر(ع) اذعان کردند✨ از ابراهیم بن سعید روایت شده که گفت: مقداری از درندگان را در حجره حضرت موسی بن جعفر(ع) وارد کردند که ان حضرت را بخورند پس ان درندگان برای حضرت خاضع شدند و دم جنباندند و حضرت را به امامت خوانده و از شر هارون الرشید برای او به خدا پناه بردند. چون این خبر به هارون رسید حضرت را ازاد کرده گفت: می ترسم من و مردم و اطرافیانم را شیفته خود کند. (شیخ حر عاملی، اثبات الهداه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۵۷، صص ۵۶۷ تا ۵۶۸) ✅✨درختی که به فرمان امام به حرکت در امد✨ رافعی گوید پسر عمویی به نام حسن بن عبدالله داشتم که مردی منزوی و از همه مردم معاصرش پارساتر بود و گاهی از اوقات طوری با سلطان روبرو می شد که او را امر به معروف و نهی از منکر می کرد. روزی به مسجد وارد شده در انجا حضرت ابوالحسن موسی(ع) نیز تشریف داشت، حضرت به او اشاره کرده چون نزدیک امد. فرمود: ای ابوعلی! چقدر این رویه ای که برای خودت انتخاب نمودی مورد علاقه من است و مرا مسرور می کند. لیکن باید بگویم معرفتت کم است بهتر ان است درصدد معرفت برایی. عرض کرد: فدای تو معرفت چیست؟ فرمود: فقه بیاموز و حدیث فراگیر. عرض کرد: از چه کسی؟ فرمود: از فقهاء مدینه انگاه انچه فراگرفته ای به من عرضه دار تا صحت و سقم ان را برایت بیان کنم.
(ادامه ) ... پسر عموی من حسب الامر به فرا گرفتن فقه و حدیث پرداخت و تقریراتی که یاد گرفته و نوشته بود حضور حضرت عرضه داشت حضرت نپذیرفت و فرمود: باز هم در کسب معرفت کوشش کن او پس از این هشدار امام مطیع امام بود و از ان حضرت دور نمی شد تا انکه روزی حضرت به خارج شهر تشریف می برد در راه با انجناب ملاقات و عرض کرد: فدای شما اینکه در پیشگاه خدا حجت بر شما تمام می کنم که باید مرا بدانچه معرفت ان واجب است دلالت فرمایی. حضرت(ع) حقوق امیرالمومنین(ع) و انچه باید بدان معرفت پیدا کرد و نیز حقوق حسن و حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و امامت ان ها را بیان کرد و ساکت ماند. وی پرسید: امروز پیشوای مردم کیست؟ فرمود: اگر او را به تو معرفی کنم از من می پذیری؟ عرض کرد: اری. فرمود: امام بر حق و پیشوای خلق، امروز منم. عرض کرد: برای ادعای خود دلیلی هم دارید؟ فرمود: نزدیک فلان درخت رفته، بگو: موسی بن جعفر(ع) می گوید نزدیک ما بیا. وی پیام حضرت را به درخت رسانید. بلافاصله زمین را شکافته خدمت حضرت رسید. حضرت باز اشاره کرده، به محل اول خود بازگشت. (شیخ مفید، الارشاد، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۵۱، ص۵۶۷).
🔰امام کاظم (علیه السلام) نام او (موسی)، لقبش (کاظم)، مادرش بانویی با فضیلت بنام (حمیده)، و پدرش پیشوای ششم حضرت صادق(علیه السلام) است. او در سال 128 هجری در سرزمین (ابوا) (یکی از روستاهای اطراف مدینه) چشم به جهان گشود و در سال 183 (یا 186) به شهادت رسید. از سال 148 که امام صادق(علیه السلام) به شهادت رسید، دوران امامتحضرت کاظم(علیه السلام) اغاز گردید. ان حضرت در این دوران با خلفای یاد شده در زیر معاصر بود: 1- منصور دوانیقی (136-158). 2- محمد معروف به مهدی (158-169). 3- هادی (169-170). 4- هارون (170-193). 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 413
🔰چند حدیث در رابطه با صدقه پنهانی و پوشانده شدن گناهان به سبب آن ✨پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله صدقه السر تطفی ء غضب الرب. صدقه نهانی بنشاند خشم خدای تعالی را؛✨ ✨امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام صدقه السر تکفر الخطییه و صدقه العلانیه مثراه فی المال صدقه پنهانی،بدیها را می پوشاند و صدقه اشکار مال را زیاد کند.✨ ✨پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله صنایع المعروف تقی مصارع السوء و الصدقه الخفیه تطفی غضب الله و صله الرحم زیاده فی العمر و کل معروف صدقه و اهل المعروف فی الدنیا هم اهل المعروف فی الاخره و اهل المنکر فی الدنیا هم اهل المنکر فی الاخره و اول من یدخل الجنه اهل المعروف . کارهای خوب از مرگ های بد جلوگیری می کند، صدقه پنهانی خشم خدا را فرو می نشاند، صله رحم عمر را بیفزاید، هر کار نیکی صدقه به شمار می اید، نیکوکاران در دنیا شایسته احسان در اخرت اند و زشتکاران در دنیا لایق زشتی در اخرت اند و نخستین گروهی که وارد بهشت می شوند نیکوکاران هستند.✨ ✨امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام ان افضل الخیر صدقه السر و بر الوالدین و صله الرحم همانا برترین خوبی:صدقه پنهانی،و نیکی به پدر و مادر،و صله به خویشاوندان است.✨ ✨امام باقر عليه السّلام البر و صدقه السر ینفیان الفقر، و یزیدان فی العمر، و یدفعان عن سبعین نوعا من البلاء اهونها میته سوء نیکی و صدقه پنهانی، تهیدستی را نابود می ‌نماید و عمر را طولانی می کند؛ و هفتاد نوع افت را بر طرف می‌ گرداند که ساده ‌ترین انها مرگ سخت است.✨ 📚میزان الحکمه، ج 5، ص 324 بحارالأنوار ج 93 ص 182 باب 21 الکافی ج 4 ص 26
🔰آیه: الذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عند الله و اولیک هم الفایزون[i] ✅ترجمه: کسانی که ایمان آورده و هجرت کردند و در راه خدا با اموال و جان های خویش جهاد کردند، بزرگ ترین درجه را نزد خداوند دارند و اینان همان رستگارانند. 💎پیام ها: 1️⃣ ایمان، هجرت و جهاد، همچون تقوا، در راس همه ارزش هاست. امنوا و هاجروا و جاهدوا... اعظم درجه 2️⃣ اگر ملاک ارزش نزد مردم، روابط قبیلگی و نژادی است، در محاسبات الهی، ایمان، هجرت و جهاد، ملاک ارزش است. (عند الله) 3️⃣ایمان، لازمه کمالات دیگر است. (امنوا) 4️⃣ارزش همکارهای مقدس، به نیت آنهاست. (فی سبیل الله) 5️⃣ فوز و رستگاری، تنها در سایه ایمان، هجرت و جهاد است. امنوا و... اولیک هم الفائزون 💡اصطلاحا چهار مفهوم کلی را می توان برای هجرت در نظر گرفت: 1️⃣ هجرت مادی محض برای رسیدن به مادیات. 2️⃣ هجرت در امور معنوی برای تزکیه روح و روان. 3️⃣هجرت با ابزار مادی برای وصول به عقبی. 4️⃣ هجرت نهایی انسان که از ان به مرگ تعبیر می شود. 🔆اقسام هجرت نوع سوم 1️⃣ هجرت برای کسب معارف اسلامی ✨و ما کان المومنون لینفروا کافه فلو لا نفر من کل فرقه منهم طایفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون.✨ 🖱شایسته نیست که مومنین همه کوچ کنند، چرا از هر گروهی، عده ای کوچ نمی کنند تا از دین اسلام اگاهی یابند و هنگام بازگشت، قوم خود را بیم دهند شاید از مخالفت خدا بترسند و از ان خودداری نمایند. 2️⃣ هجرت برای انجام وظایف دینی ✨ان الذین توفاهم الملایکه ظالمی انفسهم قالوا فیم کنتم قالوا کنا مستضعفین فی الارض قالوا ا لم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها فاولیک ماواهم جهنم و ساءت مصیرا.✨ 🖱کسانی که فرشتگان قبض روحشان کردند به انان گفتند، چرا شما با اینکه مسلمان بودید در صف کفار قرار گرفتید، گویند ما در سرزمین خود تحت فشار بودیم فرشتگان گفتند، مگر سرزمین خدا پهناور نبود که مهاجرت کنید، پس انان جایگاهشان دوزخ و سرانجام بدی دارند 3️⃣ هجرت برای ایجاد تحرک در جامعه ✅امام علیه السلام خود علت قیام و هجرت را چنین بیان می فرماید: ✨انی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا ولا ظالما، و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی صلی الله علیه و اله ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابیطالب علیه السلام.✨ 🖱من باطل و بیهوده و برای افساد یا ظلم قیام ننمودم. قیام من برای اصلاح امت جدم می باشد، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر سیره جدم و پدرم حرکت نمایم. 📚سوره توبه، ایه 20 و 122 سوره نساء، ایه 97 بحارالانوار، ج 44، ص 329
🔰«واللَّه اللَّه فى الجهاد باموالكم و انفسكم و السنتكم فى سبيل‌اللَّه.» يعنى اللَّه اللَّه در جهاد. مبادا جهاد در راه خدا را با مال و جان و زبانْ ترك كنيد. اين جهاد، همان جهادى است كه امّت اسلامى تا آن را داشت، ملت نمونه‌ى دنيا بود و وقتى آن را از دست داد، ذليل شد. نويسندگان مسيحى كه در انجيلشان از قول مسيح نقل كرده‌اند كه «اگر كسى به اين طرف صورتت سيلى زد، آن طرف را جلو بيار»، يعنى كه «ما اصلاً اهل جنگ نيستيم و اهل صلح و سازش مطلق و مهربانى هستيم» اينها شعارهايشان است. هنوز هم مى‌گويند. هنوز هم از رو نرفته‌اند شروع كردند به مسلمانان طعن‌زدن كه «شما اهل جهاديد. شما اهل جنگيد. شما اهل شمشيريد. شما اهل خونريزى هستيد.» آن‌قدر گفتند و گفتند كه مسلمانان را از رو بردند! آن‌وقت نويسندگان و دانشمندان مسلمان گفتند كه «ما جهاد نداريم! در حقيقت جهاد ما، دفاع است!» خداى متعال مى‌گويد: «جهاد كن!» دانشمند مسلمان مى‌گويد: «جهاد، دفاع است!» خدا مى‌گويد: «...اذا لقيتم الذين كفروا زحفاً فلا تولوهم الادبار.»؛ به اينها پشت نكنيد. با اينها مقاتله كنيد: «قاتلوا الذين يلونكم من الكفار.» نويسنده‌ى مسلمان مى‌گويد: «جهاد فى‌سبيل‌اللَّه، جهاد نيست. تهاجمى نيست؛ تدافعى است!» اين همه، عكس‌العمل تبليغات مسيحيان است كه از بس اسم «صلح و سازش» را آوردند و گفتند «جنگ و شمشيركشى بد است و به كسى حمله نكنيد»، مسلمانان اهل جهاد و عزّتمند از جهاد را خانه‌نشين كردند. آن‌وقت خودِ آن آقايانِ اهل صلح، هرجا توانستند دمار از روزگار مسلمانان درآوردند! كسانى كه امروز در بوسنى هرزگوين و در حرم ابراهيمى مسجد خليل الرّحمن در فلسطين اشغالى، به كشتار مسلمانان كمر بسته‌اند، همان ها هستند كه از امريكا و اروپا آمدند. همين اروپايي ها و امريكايي ها و غربي هايى هستند كه يك عمر با مسلمانان سروكلّه زدند كه «شما اهل جهاديد. جهاد بد است.» آن‌وقت از جنگهاى صليبى به اين طرف، مسيحيان به يك نحو، آنهاى ديگر هم نحوى، هرچه توانستند با مسلمانان مبارزه كردند و جنگيدند و كشتند. 🔰ولايت كه عنوان حكومت در اسلام و شاخصه‌ى نظام اجتماعى و سياسى براى اسلام است، يك معناى دقيق و ظريفى دارد كه معناى اصلى ولايت هم همان است و آن عبارت است از پيوستگى، پيوند، درهم‌پيچيدن و در هم تنيدگى. اين، معناى ولايت است. چيزى كه مفهوم وحدت، دست به دست هم دادن، با هم بودن، با هم حركت كردن، اتّحاد در هدف، اتّحاد در راه و وحدت در همه‌ى شؤون سياسى و اجتماعى را براى انسان، تداعى مى‌كند. ولايت، يعنى پيوند. «والذين آمنوا و لم يهاجراو مالكم من ولايتهم من شى‌ء حتى يهاجروا يعنى اين. پيوند افراد جامعه‌ى اسلامى، با هجرت حاصل مى‌شود؛ نه فقط با ايمان. ايمان كافى نيست. ۲۷ /فروردین/ ۱۳۷۷