eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷روزه های حرام 🔹1. روزۀ عید فطر و قربان 🔸مسأله: روزۀ عید فطر و قربان حرام است، و نیز روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است، یا اول رمضان اگر به نیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد. 🔹2. روزۀ یوم الشک 🔸 مسأله: روزی را که انسان شک دارد آخر شعبان است اول رمضان واجب نیست روزه بگیرد و اگر بخواهد روزه بگیرد نمی‌تواند نیت روزۀ رمضان کند، ولی اگر نیت روزۀ قضا و مانند آن بنماید، چنانچه بعد معلوم شود ماه رمضان بوده از رمضان حساب می شود. 🔸مسأله: اگر در روزی که شک دارد آخر شعبان است به نیت روزۀ قضا یا مستحبی و مانند آن روزه بگیرد و در بین روز بفهمد که ماه رمضان است باید نیت روزۀ رمضان کند. 🔹3. روزۀ مریض و هر کسی که روزه برایش ضرر دارد 🔸مسأله: کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد، اگرچه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد اگرچه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست مگر آنکه به قصد قربت بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته. 🔸 مسأله: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست مگر آن که به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته. 🔸 مسأله: کسی که عقیده اش این است که روزه برای او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای ضرر داشته، باید قضای آن را به جا آورد. 🔹4. روزۀ مسافر مگر در مواردی که استثناء شده، همچون دائم السفر 🔹5. روزۀ سکوت روزۀ صمت سکوت، پرهیز از مفطرات هشت گانه و پرهیز از سخن گفتن است. این روزه، در شریعت حضرت موسی در میان بنی اسرائیل شناخته شده بود. ولی این امر در شریعت اسلام یکی از محرمات شمرده شده است. نیت سکوت و حرف نزدن اگرچه در بعضی از روز باشد حرام است، البته اگر بدون نیت حتی تمام روز سکوت کردن مانعی ندارد. 🔹6. روزۀ وصال یعنی روزه دار نیت کند روزه اش را به روز بعد متصل کند، البته اگر بدون نیت وصال باشد مانعی ندارد. 🔸مسأله: اگر زن به واسطه گرفتن روزۀ مستحبی، حق شوهرش از بین برود و همچنین اگر شوهر او را از گرفتن روزۀ مستحبی جلوگیری کند، بنا بر احتیاط واجب باید خودداری کند. 📚( احکام رمضان،صفحه 25)
🔷روزه های مستحب ♦️روزۀ تمام روزهای سال به غیر از روزهای حرام و مکروه، مستحب است، ولی برای برخی از روزه ها بیشتر سفارش شده که عبارت است از: تمام ماه رجب و شعبان، عید غدیر، روز مبعث، میلاد پیامبر و... 🔸مسأله: کسی که روزۀ قضا داشته باشد نمی تواند روزۀ مستحبی بگیرد. 🔻پرسش: آیا کسی که روزه واجب بر عهده اوست می تواند روزۀ مستحبی به جا آورد؟ 🔺پاسخ: کسی که روزۀ قضا، یا روزۀ واجب دیگری دارد، نمی تواند روزۀ مستحبی بگیرد و چنانچه فراموش کرده باشد و قبل از ظهر یادش بیاید، می تواند نیت خود را به واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر یادش بیفتد روزه اش باطل است. 🔻پرسش: آیا روزۀ مستحبی را می توان در سفر گرفت؟ 🔺پاسخ: نمی شود مگر اینکه نذر کرده باشد در سفر روزه بگیرد یا نذر کرده باشد روز معین را چه در سفر و چه در حضر روزه بگیرد. 📚(احکام رمضان، صفحه 28)
🔷روزه های مکروه 🔹1.روزۀ روز عاشورا 🔸مسأله: روزۀ روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان، مکروه است. 🔹2. روزۀ مستحبی فرزند بدون اجازۀ پدر و مادر 🔸مسأله: روزۀ مستحبی اولاد اگر اسباب اذیت پدر و مادر شود جایز نیست، بلکه اگر اسباب اذیت آنان نشود ولی او را از گرفتن روزۀ مستحبی منع کنند احتیاط واجب آن است که روزه نگیرد. 🔸مسأله: اگر پسر بدون اجازۀ پدر روزۀ مستحبی بگیرد و در بین روز پدر او را نهی کند باید افطار کند. 🔹3. روزۀ مستحبی میهمان بدون اذن میزبان. 📚(احکام رمضان، صفحه 27)
❓فلسفه این که در روز عاشورا روزه گرفتن مکروه است چیست؟ دلیل آن چیست؟ وقتی برادران سنی را می بینم آنها می گویند روز عاشورا روزه گرفتن مستحب است. این فرق به خاطر چیست؟ 🔰چنانکه می دانید منابع استنباط احکام فرد شیعه و اهل سنت متفاوت است که شاید مهمترین تفاوت آن باشد که شیعیان قول ائمه (ع) را همانند قول پیامبر (ص) حجت می دانند. اما اهل سنت چنین باوری ندارند. حکم روزه روز عاشورا نیز از مسائل فقهی است که هر گروه برای تبیین آن به ادله مورد استناد خود تمسک می جویند که درباره این مسئله دلیل عمده روایات است. با بررسی روایات موجود در منابع اهل سنت، به تعارض آشکار میان این روایات و وجود اضطراب و خدشه در متن بعضی از آنها بر می خوریم؛ در حالیکه بعضی از این روایات بر روزه این روز تاکید می کنند بعضی دیگر خلاف این را ثابت می کنند. مثلا در صحیح مسلم، کتاب الصوم، صوم یوم عاشورا به نقل از ابن مسعود آمده است که: «قبل از نزول حکم روزه ماه رمضان، روز عاشورا را روزه می گرفتند اما پس از آن، روزه عاشورا ترک شد.» از طرف دیگر در بعضی از این روایات آمده است که اهل جاهلیت، عاشورا را روزه می گرفتند و پیامبر نیز به تبع آنها آن روز را روزه گرفت! [1] در بعضی دیگر آمده که پیامبر فضیلت روزه عاشورا را نمی دانست اما پس از هجرت به مدینه از یهود یاد گرفت و به آن عمل کرد. [2] ‼️به نظر شما امکان دارد پیامبر (ص) با آن علم لدنیش حکم مساله ای را نداند و آنرا از اهل کتاب بیاموزد!؟ ضمن اینکه در میان اهل کتاب چنین روزه ای وجود ندارد و اساسا آنها روزی به نام عاشورا نمی شناسند. تعارض مذکور و مطالب عجیب بعضی از این روایات، این احتمال را بسیار تقویت می کند که این روایات از محصولات بنی امیه است و آنها به خاطر سرور و شادی در عاشورا، استحباب روزه این روز را جعل کردند و کم کم این امر به یک سنت در میان اهل سنت تبدیل شد [3] . و این همان مطلبی است که در زیارت عاشورا آمده است؛ آنجا که میخوانیم: "اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنی امیه"، و نیز آنجا که "هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین صلوات الله علیه". ✅جالب آن است که در روایات اهل بیت به این نکته تصریح شده است و به همین دلیل شیعیان را توصیه کرده اند این روز را روزه نگیرند که بیشتر فقهای شیعه به استناد همین روایت حکم به کراهت روزه این روز کرده اند. ❇️در روایتی آمده است که: "سئل الامام الرضا (ع) عن صوم یوم عاشورا، قال: عن صوم ابن مرجانه تسالنی ذلک یوم صامه الادعیاء من آل زیاد لقتل الحسین (ع) " از امام رضا (ع) درباره روزه روز عاشورا سوال کردند. حضرت فرمود: آیا از روزه پسر مرجانه سوال می کنید؟ روز عاشورا، روزی است که ناپاکان از آل زیاد به خاطر سرور و شادی ناشی از کشتن امام حسین (ع) آنرا روزه گرفتند [4] . ❇️در حدیث دیگری، امام رضا (ع) می فرماید: "روز عاشورا، روز روزه نیست بلکه روز حزن و مصیبتی است که برای اهل آسمان و زمین و همه مومنان وارد شد و روز شادی و سرور پسر مرجانه و آل زیاد و اهل آتش است." ⬅️بنابر این ائمه (ع) به این دلیل که بنی امیه از روی سرور و شادی عاشورا را روزه می گرفتند، شیعیان را توصیه کرده اند در این روز روزه نگیرند و به عزاداری و سوگواری بپردازند و به همین دلیل است که اکثر فقهای شیعه حکم کرده اند که روزه گرفتن در روز عاشورا مکروه است. 🌀پی نوشت [1] صحیح بخاری، کتاب الصوم، ح 1794. [2] همان، ح 1900، 3726 و 3727. [3] البته لازم است که ذکر گردد بنی امیه به شکرانه کشتن امام حسین (ع) به روزه، بسنده نکردند و دستور دادند مساجدی را هم درست کنند و ... ر.ک: حماسه حسینی شهید مطهری ج 1، ص 122-123. [4] تهذیب، 4/301.