eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
13403-fa-sharhe doaye makaremol akhlagh.pdf
3.93M
📚عنوان : شرح دعای مکارم الاخلاق ✍نویسنده : اصغر صادقی 📖موضوع : ادعیه 📄تعداد صفحات : ۵۵۵ صفحه 📌 فقط با ذکر منبع مجاز است 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
🔷 نیت روزه 🔹 مسأله: در نیت روزه همین قدر کافی است که انسان قصد کند برای انجام فرمان خداوند از اذان صبح تا مغرب کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد و جاری کردن نیت بر زبان یا گذراندن از قلب لازم نیست. 🔹 مسأله: روزه دار شب اول ماه رمضان می تواند نیت کند که یک ماه را روزه بگیرد ولی بهتر است در هر شب ماه رمضان برای روزۀ فردای آن روز نیت کند. 🔹 مسأله: اگر روزه دار بداند ماه رمضان است و عمداً نیت روزۀ غیر رمضان کند، نه روزۀ رمضان حساب می شود و نه روزه ای که قصد کرده است. 🔹 مسأله: روزۀ شخصی که خوابیده است، اگر قبل از خواب نیت روزه را داشته صحیح است، اگرچه تمام روز را خواب باشد. 🔹 مسأله: اگر در روزۀ واجب معینی، مثل روزۀ ماه رمضان از نیت روزه گرفتن برگردد، روزه اش باطل است. 🔹 مسأله: کسی که خواب مانده یا مسافر بوده و نتوانسته روزه بگیرد اگر قبل از ظهر بیدار شود و یا مسافر به وطن یا محل اقامت ده روزه برسد اگر شرایط لازم روزه را دارا باشد، می تواند نیت روزۀ واجب کند و اگر بعدازظهر بیدار شود نمی تواند نیت روزۀ واجب کند. 🔹 مسأله: اگر کسی عمداً تا اذان ظهر نیت روزه ماه رمضان نکند باید قضای آن روز را بگیرد. ◽ پرسش: شخصی نیت روزه مستحبی کرده ولی قبل از ظهر فهمید که روزۀ قضا بر ذمۀ او می باشد، آیا می تواند نیت روزۀ قضا کند؟ ▫ پاسخ: بله، می تواند. 🔹 مسأله: وقت نیت روزه معین غیر رمضان، همانند نیت روزۀ رمضان است که اگر عمداً تا پیش از اذان صبح نیت نکند، روزه اش باطل است. 🔹 مسأله: اگر برای روزۀ واجب غیر معینی، مثل روزۀ قضای رمضان یا روزۀ کفاره، عمداً تا نزدیک ظهر نیت نکند اشکال ندارد، بلکه اگر پیش از نیت، تصمیم داشته باشد که روزه نگیرد یا تردید داشته باشد که بگیرد یا نه، چنانچه کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد و پیش از ظهر نیت کند، روزۀ او صحیح است. 🔹 مسأله: وقت نیت روزۀ مستحبی از اول شب است تا موقعی که به اندازۀ نیت کردن به مغرب، وقت باقی مانده. 🔹 مسأله: اگر مریض پیش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت، کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید نیت روزه کند و چنانچه بعد از ظهر بهبودی یابد، روزۀ آن روز بر او واجب نیست. 🔹 مسأله: در روزۀ ماه رمضان لازم نیست نیت را معین کند برخلاف روزۀ قضا و نذر و... که باید معین کند. 📚 ( احکام رمضان، صفحه 18)
🔲 اگر روزه دار نیت قاطع کند ولی نیت قطع نکند آیا روزه اش صحیح است یا باطل. چون مرحوم امام می فرمایند نیت قاطع اشکال ندارد، یکی از دوستان گفت مقام معظم رهبری می گویند نظر امام را قبول ندارند و نیت قاطع را هم بنا بر فتوا مبطل می دانند. ▪ پاسخ: با عرض سلام و ادب؛ ▫ در روزه ماه رمضان اگر در اثنای روز از نيّت روزه گرفتن بر گردد به طوری که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزه‌ اش باطل می‌ شود و قصد دوباره او برای ادامه روزه فايده ندارد، البته تا اذان مغرب بايد از کاری که روزه را باطل می‌‌کند خودداری کند. امّا اگر دچار ترديد شود به اين معنی که هنوز تصميم نگرفته است روزه را باطل کند، يا تصميم بگيرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را انجام نداده (نیت قاطع) در اين دو صورت صحّت روزه او محل اشکال است و احتياط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نمايد. هر روزه واجب معيّن ديگر ـ مانند نذر معيّن و امثال آن ـ نيز دارای همين حکم است. ◀ ولی در روزه‌های مستحب و نيز روزه‌های واجب غير معين که وجوب آن مخصوص به روز معينی نيست اگر تصميم بر قطع روزه بگيرد ولی کاری که روزه را باطل می‌‌کند از او سر نزند و بعداً دوباره تا پيش از ظهر ـ و در مستحب تا غروب ـ نيّت روزه کند، روزه او صحيح است.
17.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 سخنرانی حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری با موضوع رمضان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا به خاطر کرونا مساجد را تعطیل کردند؟ برای پاسخ به سوال فوق نکات زیر را باید توجه کرد: 1- در سرتا سر منابع دینی و فقه شیعی حفظ جان خود در مقابل بیماری ها از مهم ترین واجبات الهی است تا آن جا که واجبات الهی اگر با حفظ جان تزاحم پیدا کند آن واجب الهی را از وجوب ساقط می کند مثلا در مورد مقدمات نماز اگر وضو برای انسان ضرر داشته باشد وضو ساقط شده و تیمم واجب می شود ،و اگر کسی با وضو در این حال نماز بخواند وضو و نماز او باطل است. در مورد روزه مقام معظم رهبری می فرمایند: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. 2- درتعریف ضرر فقها 3 نکته را بیان می کنند: الف- ضرر یعنی بیمار شدن. ب- تشدید بیماری. ج- طولانی شدن مدت بیماری. آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: در صورت خطر مرگ، بیمار نمى تواند درمان را قطع کند. همچنین جایى که ضرر مهمّى به او مى رسد، و درمان آزار مهمّى به او نمى رساند. 3- در کنار حفظ جان خود،حفظ جان دیگران نیز از واجبات شرعی است در این مورد فقهای عظام در بحث تیمم می فرمایند: هرگاه بترسد که اگر آب را به مصرف وضو یا غسل برساند خود او یاعیال و اولاد او، یا رفیقش و كساني که با او مربوطند مانند نوکر و کلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند، یا به قدری تشنه شوند که تحمّل آن مشقّت دارد، باید به جای وضو و غسل تیمّم نماید و نیز اگر بترسد حیوانی که مانند اسب و قاطر معمولاً برای خوردن سرش را نمی برند از تشنگی تلف شود، باید آب را به آن بدهد و تیمّم نماید (اگرچه حیوان مال خودش نباشد)و همچنین است اگر کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد تلف شود. 4- قول و تشخیص پزشکان و سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند بر هر انسانی لازم است. فرزند مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی بیان می کنند سال ها که در کنار پدرم بوده‌ام می‌دیدم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست. ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی‌گیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است. 5- کسی که مبتلا به ویروس کرونا، ایدز یا هر ویروس دیگر باشد و می داند که اگر با تماس با کسی، فرد مقابل مبتلا شده و فوت می کند، تمامی کارشناسان می گویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد. با توجه به نکات بالا و تاکید پزشکان بر سرعت انتشار ویروس کرونا لازم است که از اجتماعات پرهیز کنیم و یکی از این اجتماعات نمازهای جماعت می باشد که تا برطرف نشدن این مشکل باید در تزاحم بین برگزاری نمازجماعت و حفظ جان خود و مردم ،مهم را فدای اهم کنیم و نمازهای جماعت و مطلق اجتماعات تعطیل شود البته امور مساجد در اطلاعیه خود تاکید کرده که: حتی الامکان درب مساجد در اول وقت شرعی (به مدت 30 دقیقه) باز باشد. پانوشت ها: 1-رساله توضیح المسائل مراجع معظم (مسأله 674) 2- پایگاه: farsi.khamenei.ir 3- پایگاه: hadana.ir 4- پایگاه: makarem.ir 5- پایگاه: portal.anhar.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برنامه تلویزیونی " راز " با موضوع : شرور و کرونا3️⃣ با حضور رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه ؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار 17 فروردین - ساعت 23 - شبکه چهار سیما 👇 👇👇👇👇 🔅 روحانیون روانشناس جهادی🍁🍁🍁