🔷ضمان امین
🔰امانت گیرنده، امین است و اگر مال در دست او تلف شود، ضامن نیست. اما در چند مورد ضامن است:
1️⃣بدون اجازه در امانت تصرف کرده باشد.
2️⃣ مال امانت را تضییع کرده یا در معرض نابودی قرار داده باشد.
3️⃣ امانت را بدون اجازه به کس دیگری سپرده باشد.
4️⃣ در حفظ امانت کوتاهی کرده باشد.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 63 )
#احکام
🔻از شخصی مقداری طلب داشتم که در پرداخت آن کوتاهی می کرد، در نتیجه یکی از اقوام او چک مدّت داری را به مقدار مبلغ قرض، به من داد به این شرط که به او در پرداخت بدهی مهلت بدهم، بدین ترتیب او ضامن شد که اگر بدهکار قرض خود را تا سرِ موعدِ چک ندهد، آن را بپردازد، سپس فرد بدهکار فرار کرد و مخفی شد و در حال حاضر دسترسی به او ندارم، آیا شرعاً جایز است که همه قرض را از ضامن بگیرم؟
🔺ج: اگر بر وجه صحيح شرعی ضامن شده باشد جايز است بعد از رسيدن موعد، قرض خود را از او مطالبه کنيد و همه آن را از او بگيريد.
#رهبری
#استفتاء
19.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙درس آیت الله جوادی آملی با موضوع تفسیر آیات ۴۷ تا ۴۸ سوره بقره #سخنرانی
🔷سه نکته دربارۀ تاوان
1️⃣تاوان و غرامت عبارت است از آنچه که بابت جبران خسارت داده می شود. هر عمل ضمان آوری، موجب تاوان و غرامت می شود، خواه سبب ضمان اختیاری باشد یا قهری مانند اتلاف مال دیگران و یا کوتاهی در حفظ امانت. بنابراین خسارت گرفتن در تصادفات رانندگی مانعی ندارد.
2️⃣ تاوان گرفتن در یک صورت جایز نیست و آن جایی است که مالی به عنوان امانت در اختیار شخصی قرار گرفته و بدون کوتاهی در حفظ آن و بدون شرط ضمان آسیب ببیند.
3️⃣ جبران خسارت گاه به تعمیر عین مال آسیب دیده است مانند وسایل برقی آسیب دیده، و گاه به دادن قیمت آن است، اگر برگرداندن مثلش ممکن نباشد و یا صاحب حق به قیمت راضی شود.
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 63 )
#احکام
🖊به نظر میرسد که عدهای از مسئولین نسبت به دغدغههای فرهنگی حساسیت لازم را از خود نشان نمیدهند. غافل از اینکه اگر چیزی به اسم جمهوری اسلامی و ارزشهای مرتبط به آن نباشد هیچ دلیلی برای مسئولیت حضرات و تداوم مدیریت آنها وجود ندارد. چرا که آنها نیز به نوعی برآمده از همین نظام هستند. جالب است که هنوز مسئولین ذیربط در وزارت علوم به این سؤال پاسخ ندادهاند که چرا تاوان ناکارآمدی مسئولین را دانشجویان جوان و بیگناه باید بپردازند.
🔰اما سخن آخر پیرامون بحران مدیریت در کشور است. اجازه دهید بی تعارف عرض کنم که ظاهراً گرفتن مسئولیت و مدیریت در کشور ما راحتترین کار است. چرا که اگر قلمرویی که تحت اختیار مدیری است به تباهی هم کشیده شود هیچ تنبیه و یا نظارتی وجود ندارد و حتی مسئولین خود را پاسخگو هم نمیدانند. معلوم نیست که این مصونیت سیاسی ناصواب و شغلی برای مدیران از کجا آمده است؟ این امر متأسفانه از جمله معضلاتی است که گریبانگیر کشور است. اگر مدیران و مسئولان در هر سازمان و در هر نهادی حدأقل تاوان را برای سوء مدیریت خود میپرداختند بی تردید مدیریت کلان کشور امروز از مسائلی چون رانت خواری، رابطه بازی، اختلاس، حقوق نجومی و داستان یک مرد و ده پست رنج نمیبرد.
رهبری
اساتید دانشگاهها در دیدار رهبر انقلاب 1398/03/08
#رهبری
20.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی در رابطه با تاوان #سخنرانی
🔷مواردی که رضایت دیگران شرط نیست
🔰گرچه رضایت افراد در بسیاری از مسائل فقهی همچون بیع، نکاح، شرکت، عاریه، قرض و ... شرط است، اما در بسیاری از مسائل رضایت دیگران شرط مشروعیت نیست. همچون:
1️⃣پورسانت حرام
2️⃣ رشوه
3️⃣ ربا
4️⃣ ارتباط نامشروع
5️⃣ ادای واجبات مانند نماز و حج
🔻پرسش: اگر پدری به فرزند بگوید راضی نیستم قرآن بخوانی یا در جلسۀ قرآن شرکت کنی، آیا بر فرزند اطاعت از پدر در این مورد لازم است؟
🔺پاسخ: اگر منشأ نارضایتی پدر عناد یا بی اعتنایی به قرآن باشد اطاعت از او لازم نیست.
6️⃣ تقلب
7️⃣ بدحجابی
8️⃣ خوردن چیزهای مضر
9️⃣ بی عفتی و ارائه فیلم و عکس به نامحرمان
🔟 غیبت
📚( احکام دو دقیقه ای، جلد سوم، صفحه 64 )
#احکام
🔻س: شخصی مبلغی پول را برای تجارت با آن نزد فرد دیگری سپرده و هر ماه مبلغی را علی الحساب از او میگیرد و سر سال مبادرت به محاسبه سود و زیان میکنند، اگر صاحب پول و آن شخص با رضایت هم سود و زیان را به یکدیگر ببخشند، آیا انجام این کار توسط آنان صحیح است؟
🔺ج: اگر آن مال را به عنوان انجام مضاربه بهطور صحیح، به او داده باشد، اشکال ندارد که صاحب سرمایه هر ماه مبلغی از سود را علیالحساب از عامل بگیرد و همچنین مصالحه آن دو نسبت به آنچه که هر کدام از آنان شرعاً مستحق دریافت آن از دیگری است، اشکال ندارد، ولی اگر به عنوان قرض باشد و شرط کند که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به قرض دهنده بدهد، سپس در آخر سال نسبت به آنچه که هر کدام از آنان مستحق دریافت آن از دیگری است، مصالحه کنند، این همان قرض ربوی است که حرمت تکلیفی دارد و شرط در ضمن آن هم باطل است، هرچند اصل قرض صحیح میباشد و این کار به مجرّد توافق آن دو بر هبه سود و زیان به یکدیگر حلال نمیشود، بنا بر این قرض دهنده نمیتواند هیچ سودی بگیرد، همانگونه که ضامن هیچ خسارتی هم نیست.
#استفتاء
#رهبری
❓❓❓می خواستم در رابطه با علت حرام بودن تفلب درامتحانات سوال کنم مگه چه اشکالی داره وقتیکه شخص دهنده تقلب خودش راضیه و شخص گیرنده هم فقط درحد یک نمره یا کمتر به آدم رو میندازه یا میگه که مریض بوده یا مشکلی براش پیش اومده که نتونسته بخونه اونوقت من باید با سنگدلی تمام بگم که نمیدم درحالیکه دلم براش میسوزه؟
🔶بدون تردید تقلب در امتحان یک عمل ضد اخلاقى است که عقل نیز بر قبیح بودن آن شهادت مى دهد و عملى که عقلاً قبیح باشد شرعاً نیز ممنوع است. زیرا اولاً موجب رکود علمی می شود و چه بسا افرادی که سعی درس خواندن دارند انگیزه اش را از دست می دهند و شخصی که تقلب نموده است نیز کم کم عادت نموده و همواره از راه تقلب پیش می رود. ثانیا، امنیت روانی ازبین رفته و چهره دانشگاه و درس را مشوه جلوه می دهد. اما این که تقلب در امتحان حق کسى را ضایع مى کند یا نه؟ اولاً: موجب تضییع مى شود چه این که تقلب کننده به ناحق بر کسانى که تقلب نکرده اند پیشى مى گیرد و به دروغ خود را با سوادتر از دیگران نشان مى دهد و این در موفقیت هاى بعدى مؤثر است. ثانیاً: ضد اخلاقى بودن یک عمل مشروط به این نیست که حقى را از دیگرى ضایع کند بلکه همین که عملى مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافى است که آن را ممنوع بدانیم و خود را براى انجام آن عمل سرزنش کنیم و اما کسى که مصمم به ترک این عمل باشد به نظر مى رسد که با توجه به مشکلات جبران خاص این عمل؛ یعنى، پس دادن نمره هایى که با تقلب به دست آورده است، راهى جز استغفار و تصمیم جدى بر ترک عمل نیست و خداوند ارحم الراحمین است.
#پرسش_و_پاسخ
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
#رهبری