eitaa logo
افق عرفان
53 دنبال‌کننده
18 عکس
35 ویدیو
20 فایل
تنظیم و ارائه معارف دینی و مطالب اخلاقی و عرفانی برای تسهیل حرکت به سوی حضرت حق جل جلاله
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ضیافت حقیقی(27) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 🌴خدمت به سالمندان و بیماران 🌿 تذکر بعدى: اگر در منزل معذوری داشتید، معذور واقعى، آن که خدا معذور کرده، نه آنکه انسانها معذور کرده اند، آنها که معذور واقعى هستند، خیلى پیر، افتاده، مریضى که نمی تواند روزه بگیرد، یا کسى که روزه اش واقعاً ضرر دارد، از اینها داشتید مخصوصاً آنجا که افتاده است، در آماده کردن غذا یعنى خوردن و آشامیدن و رفاه و آسایش او، مخصوصاً خوردن و آشامیدن او، اینجا هم فرصت را از دست ندهید. روى این هم حساب بکنید، زیاد حساب بکنید. او روزه می خورد، شما روزه هستید، او گرفتار است روزه می خورد، اما رضوان خدا در این است که شما به او رسیدگى بکنید. حالا پدر و مادر است که چه بهتر، برادر و خواهر است چه بهتر، گرفتار است، مریض است، روزه می خورد، شما در خدمتش باشید. خیلى خوشآیند خداست، مخصوصاً او بخورد و شما نگاه بکنید. 🌿 چون براى روزه دارها دستور هست که مثلاّ کسى روزه مستحبى گرفته و در منزل عده ای غذا می خورند، آنها که روزه گرفته اند پیش آنها که روزه می خورند بنشینند و نگاه بکنند، خیلى براى روزه دارها خوب است. در همان حال تمام موهایشان تسبیح می گوید، به بیان امام علیهالسلام تک تک موهاى بدن تسبیح می گوید. و بنظرم در بیان رسول الله صلی الله علیه و آله هم هست، بالاخره بیان معصوم است. که آنجا که انسان در بین جمعى که روزه می خورند حاضر شده و خودش روزه است، تک تک کل وجود او، پوست او، گوشت او و تمام موهاى بدن او مشغول تسبیح حضرت حق است. منظورم این است که اگر این طور افتاده ای داشتید خدمت بکنید، مخصوصاً که دل شکسته باشد که نور على نور می شود. از این خدمت هم در ماه مبارک غفلت نکنید. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق عرفان🌻 👇👇👇 @ofogh_erfan
20.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ادب بندگی تصویری ـ با موضوع عرفان عملی روز بیست و پنجم ماه مبارک #رمضان @EsraTvEita
25 ادب بندگی.mp3
1.89M
#ادب بندگی صوتی ـ با موضوع عرفان عملی روز بیست و پنجم ماه مبارک #رمضان @EsraTvEita
💠ضیافت حقیقی(28) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 🌴حلم و بردباری 🌾 نکته آخر هم این است که در منزل، در محیط کار، مخصوصاً در منزل سعى بکنید و در هر جا با هر کس برخورد می کنید، سعى بکنید که خیلى خیلى حلم داشته باشید. خیلى بترسید که روزه شما با تندى شما خراب بشود. 🌾 این دیگر هیچ شباهتى به هیچ کدام از آنها که گفتیم ندارد. این مسئله دیگر باطن روزه را بطور کلى خراب می کند. 🌾 آن روزه دارها که نپخته هستند، روزه شان دهن بستن است و بزور روز را تمام کردن است، اینها حوصله ندارند. مخصوصاً که پیرایه ای هم داشته باشند، مثلاً سیگار هم بکشند، که خیلى ظرفیت کم دارند و در این روزها مانند روزهاى دیگر نیستند. در صورتى که برخلاف روزهاى دیگر باید خیلى بالاتر و قویتر باشند. از کم ظرفیتى، از اوقات تلخى، از زود و خوب جواب آن سائل و سؤال کننده را ندادن، بی حوصلگى نشان دادن... از این خیلى اجتناب بکنید. انشاءالله امیدوارم شما موفق و مؤید باشید به صیام و قیام ماه مبارک. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق عرفان🌻 👇👇👇 @ofogh_erfan
27 ادب بندگی.mp3
2.09M
صوتی ـ با موضوع عرفان عملی روز بیست و هفتم ماه مبارک @EsraTvEita
22.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصویری ـ با موضوع عرفان عملی روز بیست و هفتم ماه مبارک #رمضان @EsraTvEita
💠ضیافت حقیقی (29) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 🌴توجه به باطن روزه 🌱درخصوص ماه مبارک می خواستم تذکراتى بدهم با مقدمه بسیار مجمل، مطلبم را به شما می گویم و آن اینکه یکى از گرفتاریهاى کلى ما که در ماه مبارک به سراغ ما می آید ـ که از ظهورات و تجلیات هواهاى نفسانى ماست ـ و باید مراقبت بکنیم، این است که ما در عبادات معمولاً سعى می کنیم به صورت ظاهرش بپردازیم و از حقیقت عبادتها ـ که بدست آوردنش و دارا بودنش و تحصیل و اداءاش سخت است ـ معمولاً شانه خالى می کنیم. بطور کلى اینطور است، منظور من در اصل، روزه است ولى در همه جا این گرفتارى کلى هست. 🌱تکرار می کنم به حکم هواى نفس و به اقتضاى هواى نفس من و شما این ابتلاء را داریم که سعى می کنیم در عبادات، صورت ظاهرش را، تصویر ظاهرى اش را که بسیار آسان است انجام بدهیم و اما از حقیقت و باطن عبادت که اصلش همان باطنش است و به باطن ما می رسد و همان هم به درد می خورد، معمولاً ما شانه خالى می کنیم. وقتى گفته می شود نماز بخوانید، از ترس جهنم نماز می خوانیم، ولى صورت نماز را سعى می کنیم بجا بیاوریم که درست باشد ـ از آن مقدماتش گرفته تا طهارتش، وضویش، مکانش و لباسش و قرائتش، آداب ظاهرى ‌‌اش ـ اما آن باطنى که نماز دارد و ما مکلف به آن باطنش هم هستیم، آن حقیقتى که نماز دارد و ما موظفیم آن حقیقتش را هم به دست بیاوریم، حقیقتش را هم دارا باشیم، حقیقتش را هم اقامه بکنیم، از اینها معمولاً ما شانه خالى می کنیم. 🌱مثلاً وقتى به رکوع می رویم سعى می کنیم همین رکوع باشد، دستها به زانو برسد، کمر چطور باشد، جمله سبحان ربى العظیم و بحمده را چطور بگوئیم، تمام نشده بلند نشویم، بلند شدیم بعد از تمام شدن قد راست باشد و الى آخر. اما توجه نداریم که این ظاهر رکوع است، تحصیل این زیاد مشکل نیست، اصلاً هیچ مشکل نیست! مشکل آنجاست که در رکوع، دل شما و روح شما هم در حال تعظیم باشد، دل در تعظیم باشد و بدن تعظیم دل را تصویر بکند. دل تسلیم دربرابر حضرت عظیم باشد یعنى تسلیم در برابر اسم عظیم باشد، دربرابر کبریاى حق باشد. حضرت عظیم، از اصطلاحات است، ما در حضور خدایى که اسماءَش همه جا را پر کرده است و در همه جا حاضر است و ما در محضر، حضور، یعنى در حضرت خداى متعال هستیم. 🌱خدا اسماء دارد، با همه اسماءَاش در همه جا حاضر است و ما هم در محضر خدا با همه اسماءَاش هستیم. از جمله از اسماء خدا اسم عظیم است. ما همیشه در حضرت عظیم هستیم یعنى در محضر خداى عظیم هستیم و نمی فهمیم. حالا من نمی خواهم بگویم مسئله رکوع چیست. اگر ما بفهمیم، شما بفهمید باید شب و روز براى همین یکى گریه بکنیم که خدا ما را ببخشد که ما در برابر حضرت عظیم چه جسارتها کرده ایم و می کنیم. حتى آنوقتى که به خدا می گوئیم در محضر خداى عظیم رکوعى می خواهیم بجا بیاوریم، باز دل ما ادب تعظیم را بجا نمیاورد. بدن تصویر می کند، در رکوع طورى، در سجده طورى، در قیام طورى. در همه حرکات نماز که یک صورتى دارد و باطنى دارد، ما فقط صورتش را تصویر می کنیم و از تحصیل باطنش شانه خالى کرده ایم. حتى به فکر این نیستیم که لااقل دلمان را، فکرمان را فقط چند دقیقه در محضر خدا بحالت حضور فکرى و حضور قلبى جمع کنیم و بدانیم که چه می گوئیم. 🌱 این را ما به دست نمی آوریم و در این باب سعى نمی کنیم. این اندازه بخودمان زحمت نمی دهیم که خودمان را جمع بکنیم و پراکنده نشویم. بدون اداى حداقل باطن نماز، حالا مرتبه بالایش بالاست که در سجده چطور باید باشد، بین سجده چطور، سجده دوم چطور، بلندشدن چطور، در همه عبادات. خلاصه این گرفتارى ماست، ذکر می گوئیم همین طور، دعا می خوانیم همین طور. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق عرفان🌻 👇👇👇 @ofogh_erfan
💠ذکر شما در بیست و چهار ساعت يك بخشي از آن را براي استراحت قرار می دهید؛ يك بخشي را هم براي امورات زندگي می گذارید. يك بخش آن را هم مي شود فارغ باشي و به يك كارهائي برسي. 🔹اين بخش سوم را مي تواني مشغول به اموری غير از ذكر خدا باشي که بالاخره بعد از مدتي همان امور ملكه شما خواهد شد؛ ميتوانی هم در آن بخش اشتغال به ذكر و عبادت خدا داشته باشی و ذکر خدا جوري فضاي سينه را پر كند كه بعد از مدتي حاصل اين اشتغالات عبادی، توجه مستمر به حق تعالي و حضرت بقية اللّه صلوات اللّه عليه در پی داشته باشد و انسان بهره و لذت ببرد. اين حاصل مهم است يعني ذكر اللّه بايد برای انسان ملكه بشود. 📚کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🌻کانال افق عرفان🌻 👇👇👇 @ofogh_erfan
درس اخلاق 20-02-97.mp3
6.18M
#درس_اخلاق #لسان_صدق #صوت 🍀درس اخلاق 🍃حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی 🍃20 اردیبهشت 97 ⏱ 00:31:39 دقیقه 📲 @nashresrair 🌐 www.nashresra.ir ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ad
درس اخلاق 20-02-97.mp3
6.18M
#درس_اخلاق #لسان_صدق #صوت 🍀درس اخلاق 🍃حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی 🍃20 اردیبهشت 97 ⏱ 00:31:39 دقیقه 📲 @nashresrair 🌐 www.nashresra.ir ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ad