فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دحوالارض
آیه الله مجتهدی (ره)
🔰 @ofogh_howzah
☸ سخنی از آیت الله ملکی تبریزی رحمه الله علیه در پاسداشت روز دحوالارض
🔶 خداوند بزرگ در چنین روزی زمین را برای سکنای فرزندان آدم و زندگی بر روی آن آماده فرمود، و روزی های ما و نعمت های پروردگار در چنین روزی گسترش یافته است؛ روزی ها و نعمت هایی که از شماره بیرون است و کسی را یارای شکر آن نیست. و اگر تو در بزرگی شأن دحوالارض اندیشه نمایی حیرت زده خواهی شد. و از این جاست که انسان عارف و مراقب روز دحوالارض، در برابر همه این نعمت های گوناگون، شکری بر خویشتن واجب می بیند، و چون به قلب خویش مراجعه می کند، می بیند که حتی بر ادای حق ناچیزی از آن همه نعمت ها توانا نیست.
🔶 و چون بنده ای نسبت به آن همه نعمت ها شناخت حاصل کند، به عجز و کوتاهی خویش در ادای حق آن نعمت های انبوه اقرار خواهد کرد و تلاش خود را در انجام شکر آنها ناچیز خواهد شمرد و همواره خود را در برابر آفریننده آن همه نعمت ها سرافکنده خواهد دید
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
💎 اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبغِضَ المُؤمِنَ الضَّعیفَ الّذَی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ لَهُ: وَ ما المُؤمِنُ الّذی لادینَ لَهُ؟ قالَ الّذی لایَنهی عَنْ المُنکَرِ
💎 خدای عزیز از مؤمن ضعیفی که دین ندارد عصبانی است و از او نفرت دارد. عرض کردند چه مؤمنی است که دین ندارد؟ حضرت فرمود: کسی که نهی از منکر نمیکند.
📚 فروع کافی/ج5/ص59
🔰 @ofogh_howzah
❇️ مهمترین شاخصههای تحقق حجاب و عفاف در نظام اسلامی
🔘 آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
✅ در یک نظرخواهی از افراد سؤال شده بود که عمدهترین مشکل فرهنگی کشور چیست؟ عده زیادی جواب داده بودند: مواد مخدر و اعتیاد؛ جمعی دیگر گفته بودند: مشکل مهم فرهنگی جامعه، ماهوارهها و رسانههای فاسد و مفسد غربی هستند. گروه دیگری نیز پاسخ داده بودند که بدحجابی و بیحجابیها مشکل مهم فرهنگی است و دستهای دیگر بالا رفتن سن ازدواج جوانان را یادآوری کرده بودند.
➕ متن کامل
yon.ir/ASU8F
🔰 @ofogh_howzah
🔵 تحقق حجاب و عفاف و رسالت روحانیون
✅ همه مردم مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ لکن روحانیت مسئولیت مضاعف و بیشتری دارد. باید در مقابل منکرات ایستاد؛ چراکه اگر تبدیل به عرف شود و بدحجابی رواج یابد نمیشود، برای آن کاری کرد.
✅ لذا باید حجاب و عفاف و دیگر مسایل اعتقادی را در جامعه گسترش داد؛ چون مشکلات اجتماعی و فرهنگی، میتواند باعث مشکلاتی در زمینه اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز بشود.
✅ بنابراین خطباى محترم از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف»، حداکثر استفاده را بنمایند و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت نمایند.
✅ مراجع، علما و حوزههای علمیه همه مسئولیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم و نتیجه را در طریق نشر اسلام و مکتب اهلبیت علیهم السلام و اصلاح فرهنگی جامعه نگذاریم، چه فایده دارد؛ باید جامعه از علم ما استفاده کند...
آیه الله العظمی مکارم شیرازی
yon.ir/ASU8F
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام علی (عليه السّلام)
💎 اِيّاكَ و التَّطرُّقَ الي اَبوابِ الظّالِمينَ و الاِختلاطَ بِهِم والاكتِسابَ مِنهُم وَ اِيّاك اَن تُطيعَهُم اَو تَشهَدَ في مَجالِسِهِم.
💎 از رفتن به خانه هاي ستمگران خودداري كن، با آنان دوستي ننما و در كنار آنان به كار و كسب مپرداز، مبادا از آنان پيروي كني يا در مجالسشان شركت كني.
📚 سفینة البحار، ج 2، ص 108
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ وسواس و درمان آن از نظر آیتاللهالعظمی سیستانی
🔷 فتوای واضح و صریح همه فقهاء بر اساس مدارک و ادله شرعیه این است که: وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس میباشد، و هرجا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد - که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمیشود علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد. پس اگر شخص وسواسی، به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است؛ اگرچه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد.
🔷 به شخص وسواس نصیحت میشود که خود را اصلاح کرده تا از این بیماری خلاص شود و این امر طی دو مرحله میسر میگردد:
1⃣ اول: باید توجه داشته باشد که این حالت از لحاظ عقلی و شرعی مذموم میباشد، زیرا شخص از حالت میانهروی و اعتدال خارج میگردد و بدون اینکه هیچ نفعی داشته باشد تواناییها و نیروی انسان را به هدر میدهد.
هرگز وسواس نوعی پرهیزگاری محسوب نمیگردد و در شرع مبین اسلام این امر ستایش نشده، بلکه وسواس نوعی اختلال در درک و فهم فرد میباشد که ناشی از ضعف در نفس و اراده میباشد و همانطور که در احادیث شریفه آمده است، تسلیم شدن به وسوسههای شیطان خبیث است، پس اگر انسان این را بهخوبی درک کند و حقیقت این امر برایش معلوم شود نوبت به مرحله دوم میرسد.
2⃣ مرحله دوم: باید انسان تلاش فراوان کند که بتواند بر نفس خود غلبه داشته باشد و قدرت تصمیمگیری را به دست خود بگیرد و نگذارد که شیطان او را بازی داده و فریب دهد، و عزم راسخ داشته باشد که خداوند متعال او را بر عدم اعتنا به احتمالات و وسوسهها سرزنش نخواهد کرد، و اگر شک کند - مثلاً - که آب به جایی از بدن خود رسیده یا نه به شک خود اهمیتی ندهد و بنا را بر آن بگذارد که تطهیر حاصل شد، و هرچه بی اعتنایی او به این شکها تکرار گردد تسلط تخیل و وسوسه ضعیفتر میشود، تا اینکه شیطان از او مأیوس گردد و شخصی معتدل در مراعات طهارت و نجاست شود و مطمئن باشد که اگر وارد این مسیر شود و بنا را بر مبارزه با این وسواس بگذارد پیروز میگردد؛ پروردگار متعال هم او را یاری مینماید و حیله شیطان را ضعیف مینماید. خداوند کریم میفرماید: (همانا کید و حیله شیطان ضعیف است.)
🔰 @ofogh_howzah
🔵 دلایل عقلی و نقلی وجوب امر به معروف و نهی از منکر
🔘 آیتالله سید محسن خرازی
✅ بحث امر به معروف و نهی از منکر از دیرباز مورد توجه عالمان و صاحبنظران علوم و معارف اسلامی بوده است. در این میان، فقیهان توجه ویژهای به این فریضه داشته و در آثار فقهی خود فصلی را به این بحث اختصاص دادهاند. پیوند بحث نظارت در جامعه اسلامی با بحث امر به معروف و نهی از منکر موجب شد که نمونهای از تلاش و مجاهدت علمی یکی از فقهای معاصر آیت الله سید محسن خرازی در این بحث را برگزیده، و در اختیار خوانندگان هفتهنامه افق حوزه قرار دهیم...
➕ متن کامل
yon.ir/zFfZf
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 اميرالمؤمنين عليه السلام
💎 إخْتَبِرُوا شِيعَتي بِخِصْلَتَيْنِ فاِنْ كانَتا فِيهِمْ فَهُمْ شِيعَتِي: مُحافَظَتُهُمْ عَلي أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِينَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَكونا فِيهِمْ فَاعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ.
🔷 شيعيان مرا به دو خصلت امتحان كنيد كه اگر داراي اين دو خصلت بودند، شيعه اند: اهمّيّت به نماز در اوّل وقت و دستگيري برادران ديني خود با مال، اگر اين دو در آنها نبود، پس از ما دورند، دورند و دورند
📚 جامع الاخبار، صفحه 35
🔰 @ofogh_howzah