❇️ تبیین دفاع از جایگاه والایی امامت در هندسه سیاسی اسلام
🔘 گفتوگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی
✅ اشاره: اهمیت جایگاه والای امامت بهگونهای است که در قلمروی اساسیترین و بنیادیترین اعتقادات شیعه و جزء اصول دین و پایه های مذهب قرار گرفته است و این مسأله باعث شده که شیعه همواره امامان معصوم علیهم السلام را بهعنوان الگو و اسوه در تمامی اقدامات و تحرکات سیاسی خویش مطرح و عمل به دستورات ایشان را فصل الخطاب در تمامی امور قلمداد نماید...
➕ متن کامل
yon.ir/k1Q3Q
🔰 @ofogh_howzah
❄️ حدیث روز
✅پروردگارا عاشورا چیست؟
👏 قالَ مُوسَى ع يَا رَبِّ وَ مَا الْعَاشُورَاءُ قَالَ الْبُكَاءُ وَ التَّبَاكِي عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ ص وَ الْمَرْثِيَةُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِيبَةِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى؛
حضرت موسی عرض کرد پروردگارا عاشورا چیست؟ فرمود: گریه کردن یا تباکی کردن و روضه خوانی و عزاداری بر مصیبت فرزند مصطفی(ع) است.
📗مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج10 ؛ ص319
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
✅ درباره عاشورا به ذکر حوادث کربلا قناعت نکنید، بلکه “ریشهها” و “نتایج” را نیز بیان کنید؛ زیرا هر حادثه تاریخى ریشهها و نتایجى دارد.
دشمنان امام در عاشورا، ریشه در جاهلیت و جنگهاى ابوسفیانها، ابوجهلها و بقایاى آنها دارند؛ باید این ریشهها را براى مردم بازگو کنید...
آیه الله العظمی مکارم شیرازی
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ تغییر ماهیت جهاد
🔘 جنگ و جهاد زمان پيامبر اكرم صلىاللّهعليهوآلهوسلم، جنگ و جهاد در راه دين بود، ولى جنگ و جهاد در زمان خلفا، براى آن بود كه گنجينههاى كسرى و قيصر را بهدست آورند. لذا دين و دنيا برايشان جمع شده بود. و بدين خاطر بود كه هرگاه حضرت امير عليهالسلام مىخواستند لشگركشى كنند، چون اجازه نمىدادند اموال مسلمانى را كه با آنحضرت جنگيده بودند بگيرند، در آخر حكومتشان، مردم آنحضرت را اجابت نمىكردند.
🔘 جهاد در زمان حضرت امير عليهالسلام، مانند جهاد زمان پيامبر صلىاللّهعليهوآلهوسلم، جهاد در راه دين بود و دنيا در آن نبود. ولى مردم زمان خلفا، جهاد در راه دين را فراموش كرده بودند و جهاد براى احياى دين بدون دنيا، ديگر براى آنان مفهومى نداشت.
🔘 جهاد در زمان حضرت سيدالشهدا عليهالسلام نيز به همين معنا شده بود، يعنى جنگ براى دنيا و بهدست آوردن دنيا! و بدين سبب بود كه همه به آنحضرت مىگفتند: به «كوفه نرو!» ابنعباس، عبداللّهبنعمر و صحابه ديگر
🔘 و حتى برادر آنحضرت «عمربن على» كه در مدينه خدمت حضرت سيدالشهدا عليهالسلام رسيد، به ايشان عرض كرد: «يا أخى سمعت أخى الحسن ...» و نتوانست شنيده خود را بازگو كند و گريهاش گرفت! حضرت سيدالشهدا عليهالسلام برادر خود را در آغوش گرفتند و فرمودند: «برادر! تو خيال كردى برادرم حسن عليهالسلام از پدرش چيزى شنيده كه به شما گفته و به من نگفته است؟!» عمربن على در جواب گفت: «برادر! بيا تأويل كن و نرو تا اين كشتار نشود.»
🔘 حضرت نمىتوانستند به او بفهمانند كه بايد قيام كنند و كشته شوند و در قيام ايشان بهره دنيايى نباشد. نمىتوانستند به او بفرمايند: «ما بايد قيام كنيم و مانند زمان پيامبر صلىاللّهعليهوآلهوسلم كشته شويم تا دين خدا احيا شود..
علامه عسگری (ره)
🔰 @ofogh_howzah
👏حسرت سید العرفا بعد از فوت
▪️بعد از رحلت عارف بزرگ مرحوم آیت الله میرزا سید علی آقای قاضی(ره) کسی ایشان را در خواب دید و سوال کرد: چه عملی در آنجا مهمتر است؟
فرمود: زیارت عاشورا! و من پشیمانم که چرا روزی یک بار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم!
📗طرحی نو از زیارت عاشورا، ص۲۱۲
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ مرحوم الهی قمشه ای و شفای فرزند به مدد حضرت علی اصغر علیه السلام
🔶 مرحوم آقای الهی قمشهای، این نغمهی حسینی او یک منظومه است، نغمهی حسینی را ایشان برای همین پسرش حسین آقا -که حالاها مطرح است- گفته. خود مرحوم آقای الهی برای من شخصاً تعریف کرد این قضیّه را که این بچّه مریض بود و ایشان قطع امید کرده بودند از اینکه این بچّه که شیرخواره بوده، زنده بماند؛ نذر میکند که اگر این بچّه زنده بماند، ایشان یک منظومهای بگوید دربارهی امام حسین.
🔶 گفت مشغول فکر شدم، دیدم بچّهام داشت میمرد، بچّه در آن ساعتهای آخر بود و داشت از بین میرفت، میمرد؛ برای اینکه مادرش نبیند جان کندن بچّه را، به او گفتم برود بالای پشت بام؛ گفتم برو بالای پشت بام، سرت را برهنه کن، دعا کن، فلان کن؛ به این بهانه خواستم از بالای سر بچّه دورش کنم که جان کندن بچّه را نبیند امّا خودم این نذر به ذهنم رسید که اگر این بچّه خوب شد، من یک منظومهای بگویم دربارهی امام حسین؛ بعد شروع کردم فکر کردن که بله مثلاً از کجا شروع میکنم، چهجوری میگویم و ازاینقبیل، همینطور ذرّه ذرّه در ذهنم [میگفتم] که ناگهان رسیدم به علیاصغر و تشنگی علی اصغر؛
🔶 ناگهان به ذهنم آمد که این بچّه سه چهار روز است به دستور دکتر، نه آب خورده، نه شیر؛ دکتر گفته بوده آب و شیر برای این [بچّه] ضرر دارد، اگر بخورد میمیرد؛ گفتم با خودم این بچّه تشنه است، اینکه دارد میمیرد، بگذار من آب به او بدهم [بعد] بمیرد؛ دیگر حالا که دارد میمیرد، اقلّاً تشنه نمیرد؛ میگفت بلند شدم آب آوردم و با قاشق چایخوری ذرّه ذرّه آب ریختم لای لبهای این بچّه؛ دو سه بار که این کار را کردم، دیدم چشمهایش وا شد؛ بیشتر آب به او دادم، شروع کرد گریه کردن؛
🔶 رفتم دمِ راهپلّه، مادرش را صدا کردم گفتم که بیا بچّهات شیر میخواهد؛ گفت مادره فکر کرد بچّه مُرده، من با این زبان دارم میگویم که «بیا بچّهات را شیر بده»؛ آمد پایین دید نه، بچّه دارد گریه میکند و شیر میخواست، بنا کرد شیر دادن؛ گفت بچّه خوب شد! البتّه این داستان را ایشان در همان مقدّمهی نغمهی حسینی ذکر کرده؛ آنچه ایشان به من گفت و حالا نقل کردم با آنچه در مقدّمهی نغمهی حسینی است اندکی تفاوت دارد..
مقام معظم رهبری 96/3/20
🔰 @ofogh_howzah
◾️ مادر نه طفل تشنه خود را به باب داد
مهتاب را فلک به کف آفتاب داد
چون قحط آب، قحط وفا، قحط رحْم دید
چشمش به لعل خشک وی از اشک، آب داد
بر طفل و باب او چو جوابی نداد کس
یک تیر، هر دو را، به سه پهلو جواب داد
خون گلوی طفل نه، ایثار را ببین
آن گُل، نخورد آب و به گلچین گلاب داد
هم عندلیب سوخت و هم باغبان که خصم
آبی به گُل نداد، ولی گُل به آب داد
پرپر چو مرغ می زد و تا پر، نشسته تیر
اما به خنده باز تسلاّی باب داد
او خنده کرد و عالم از این خنده گریه کرد
نگرفت آب و آب به چشم سحاب داد
اصغر به لای لای ندارد نیاز و تیر
او را به خواب بُرد و به مَهد تُراب داد
علی انسانی
🔰 @ofogh_howzah
❇️ حدیث وصایت و خلافت در کلام اهلبیت علیهم السلام و دیگران
🔘 نوشتاری از علامه سید مرتضی عسکری رحمه الله علیه
✅ احادیث وصایت از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده در آن از امام علی علیه السلام به عنوان وصی و جانشین پیامبر نام برده شده است. مضمون این احادیث با عبارتهای مختلفی در جوامع حدیثی شیعه و سنی آمده است. روایت «لِکُلِّ نَبِیٍّ وَصِیٌّ وَ وَارِثٌ وَ إِنَّ عَلِیّاً وَصِیِّی وَ وَارِثِی» از مشهورترین نقلهای آن است که توسط بریده بن حصیب از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است...
➕ متن کامل
yon.ir/18jqq
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ پرسمان محرم (3)
🔘 امام حسین(علیه السلام) در سال آخر حکومت معاویه خطاب به حجاج حاضر در منی چه فرمودند؟
✅ یک سال قبل از مرگ معاویه، امام حسین(ع) به حج رفت. در این سفر جمعیّتى بیش از هفتصد نفر از انصار و بنی هاشم و اصحاب با تقوای رسول خدا گرد آورد و میان آنان خطبه اى ایراد کرد: «امّا بعد! همه شما دیدید، دانستید و شاهد بودید که این مرد طغیانگر (معاویه) با ما و شیعیان ما چه کرده است؟! ... و شما را به حقّ خداوند و پیامبر خدا(ص) و نسبتى که با پیامبرتان دارم، سوگند مى دهم که حادثه امروز را به مردم برسانید و ...و در شهرهایتان افراد مطمئنّ از مردم را دعوت کنید!»...
➕ متن کامل
yon.ir/KrSiV
🔰 @ofogh_howzah