🗓 تقویم روز
💥 15 جمادی الاولی
🔵 تولد «ميرزا محمد حسن شيرازی» مرجع عالی قدر و استكبارستيز شيعه (1230 ق)
◽️ ابومحمد، محمد حسن بن محمود بن اسماعيل حسينى شيرازى معروف به ميرزاى مجدد، معزّالدين و ميرزاى بزرگ شيرازى، مرجع تقليد شيعيان زمان خود و فقيه امامى بود كه در 15 جمادى الاولى سال 1230 ق در شيراز متولد گرديد. وى قبل از 20 سالگى، صاحب اجازه از سيدمحقق ميرسيد حسن بيدآبادى شد و در اصفهان به تحصيل پرداخت. از جمله استادان وى صاحب جواهر و صاحب انوارُ الفِقاهَه، محمد ابراهيم كلباسى، محمدتقى اصفهانى و على تُستَرى بودند.
◽️ ميرزاى شيرازى پس از شيخ مرتضى انصارى، مرجع عالم اسلام گرديد و در حدود سى سال اين سمت را به عهده داشت. شاگردان زيادى در مكتب ميرزا كسب علم كرده اند كه از آن ميان حضرات آيات عظام: علامه سيدمحمد كاظم يزدى، آخوند خراسانى، شيخ فضل اللّه نورى، ميرزا حسين نورى، سيدحسين صدر، ابراهيم دامغانى، سيد اسماعيل شيرازى و شريف جواهرى را مى توان نام برد.
◽️ از كارهاى بزرگ ميرزاى شيرازى، صدور فتواى تاريخى تحريم تنباكو در زمان ناصرالدين شاه قاجار به عنوان اولين مقاومت منفى مردمى در ايران عليه بيگانگان بود كه باموفقيت انجام شده است. از آثار اين مرجع بزرگ: كتابٌ فى الطَّهارَه، نِجاةُ العِباد، رسالةٌ فى الرَّضاع و رسالَةٌ فى المُشْتَق مى باشد. ميرزا در سال 1312 ق در 82 سالگى در سامرا فوت نمود و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
◾️ فاطمه(س) زنی است که در اوج مظلومیت و با وجود مصائب فراوان، خصوصاً مصیبت از دستدادن پیامبر(ص) و در شرایط بسیار حساس که بشر عادی حتی قادر بر تکلم معمولی نیست، در حضور حکام و بزرگان قوم آنچنان خطبهای ایراد میکند که خردمندان از درک آن عاجزند که چگونه یک زن در چنین موقعیتی بتواند اینگونه مستدل و محکم سخن گوید، آن هم مطالبی بسیار مهم و مربوط به توحید و نبوت و امامت و نیز سرزنش کسانیکه به حکم راحتطلبی و زندگی آرام، وظیفه الهی خود را ترک و در برابر ظلم دیگران سکوت نمودهاند.
◾️آری، باید اعتراف نماییم که معالاسف بعد از گذشت یکهزار و چهارصد سال، نتوانستهایم آن گوهر بینظیر را بشناسیم و از آن تأسفآورتر، آنکه جهل و نادانی و چهبسا هواهای نفسانی و فریب افکار به ظاهر جدید خوردن، سبب آن گردیده که برخی کوردلان مقامات آن حضرت را مورد تردید قرار دهند.
آیةاللهالعظمی فاضل لنکرانی(ره)
🔰 @ofogh_howzah
📢 نقدی بر مقاله اشتباهات ما در مورد حجاب
🔘 حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نجفی یزدی از اساتید حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی
👈 در هفتهنامه حریم امام قدس سره شماره 348 مطالبی تحت عنوان اشتباهات ما در حجاب آمده است که نیازمند بررسی جدی است. ابتدا خلاصه مطالب مورد ادعا را نقل کرده سپس آن را بررسی میکنیم...
➕ متن کامل
yon.ir/te7VR
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ در مقاله از اینکه مرجعی در پاسخ به بانویی که میخواهد از مانتو و روسری استفاده کند ولی شوهرش میگوید چادر بپوش، او را به رعایت نظر شوهر توصیه میکند، گلایه شده است که چرا صریحاً وظیفه او را مشخص نکردهاند مبنی بر اینکه آیا زن وظیفه اطاعت دارد یا نه؟ و سپس اعلام میدارد که نمونههای فراوانی از اینگونه موارد هست که در فتوا به شرع بسنده نکردهایم.
❌ پاسخ 👈 اگر از این نکته بگذریم که در شماره پیشین همین مجله مراجع تقلید بهعنوان محکمات جامعه معرفی شدند و به همین جهت به نامه دبیر محترم جامعه مدرسین اعتراضی شد که چرا مرجعی را مورد اعتراض قرار داده است ولی اکنون در این شماره مراجع مورد اعتراض قرار گرفتهاند، آنهم به جهت رعایت مصالح شرعی و عقلی!! آیا اگر مرجعی به جهت حکمت و شناخت شرایط حساس کنونی که بیبندوباری بیداد میکند و دشمنان اسلام بر روی آن تمرکز کردهاند تا نظام ارزشی اسلام در اجتماع و خانواده را نابود کنند، در اظهار نظر خود رعایت مصالح اسلام و مسلمین را بکند باید مورد اعتراض قرار گیرد؟! آیتالله بهجتقدس سره میفرمود: در مشهد مقدس زمان رضاخان دو پاسبان فرزند صاحب کفایه را با وضع اهانتآمیز و سر برهنه در بازار مشهد برای بازپرسی میبردند و از او خواستند فتوا دهد که وجه و کفین زن از حجاب مستثناست، اما او نگفت تا آنکه با تزریق آمپول او را کشتند. (ر ک: زمزم عرفان/ص170 و 364) آری این بزرگان وقتی فهمیدند از یک حکم شرعی که بسیاری از فقها ملتزم به عدم وجوب پوشش وجه و کفین هستند سوءاستفاده میشود، هرگز به دشمن بهانه ندادند. آیا این درایت مجال اعتراض دارد؟..
yon.ir/te7VR
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حضرت زهرا سلام الله علیها
💎 جَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيرا لَكُمْ مِنَالشِّرْكِ، وَالصَّلاةَ تَنْزيها لَكُمْ عَنالْكِبْرِ، وَالزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِىالرِّزقِ، وَالصِّيامَ تَثْبيتا لِلاْخْلاصِ، وَالْحَّجَ تَشْييدا لِلدّينِ
💎 خداوند سبحان، ايمان و اعتقاد را براى طهارت از شرك و نجات از گمراهىها و شقاوتها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاكى از هر نوع تكبر، مقرر نمود. و زكات (و خمس) را براى تزكيه نفس و توسعه روزى تعيين نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حج را براى استحكام أساس شريعت و بناء دين اسلام واجب نمود.
📚 احتجاج: ج1، ص92
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
☀️ در تاریخ خود اسلام، زنان قدسیه و عالی قدر فراوانند. اما کمتر مردی است که به پای حضرت خدیجه علیها السلام برسد و هیچ مردی جز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علیبن ابیطالب علیه السلام به پای حضرت زهرا علیها السلام نمیرسد. زهرا بر فرزندان خود -که امامند- و بر همه پیامبران جز خاتمالانبیا صلی الله علیه و آله و سلم، برتری دارد.
استاد شهید علامه مرتضی مطهری (ره)
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 3 بهمن
🔵 بستری شدن «امام خمينی» رحمه الله در بيمارستان قلب تهران (1358ش)
◽️ حضرت امام پس از پيروزى انقلاب اسلامى، بنا بهوعده اى كه داده بودند، در اسفند 1357 ش راهى قم شده و در آن جا اقامت گزيدند. اما در اثر ابتلا به بيمارى قلبى، در سوم بهمن 1358، مجددا به تهران مراجعت كرده و پس از 39 روز مداوا در بيمارستان قلب تهران، ابتدا در منطقه دربند تهران و پس از آن در 27 ارديبهشت 1359، در خانه كوچكى در جماران مستقر شدند.
🔰 @ofogh_howzah
📢 روز شمار انقلاب
💭 3 بهمن 1357
🔵 تشكيل كميته استقبال از حضرت امام خمينی (ره)
◽️ مردم مسلمان ايران كه بى صبرانه منتظر ورود حضرتامام خمينى به ايران بودند، تداركات لازم را جهت بزرگترين استقبال تاريخ از رهبر انقلاب اسلامى فراهم آوردند. به همين مناسبت ستادى مركب از روحانيون و نمايندگان اقشار مختلف مردم تهران تشكيل شد تا مراسم استقبال را هرچه باشكوه تر برگزار كند. در اين ستاد پنجاه هزار جوانِ عاشق امام مسؤوليت حفاظت از جان امام و انتظامات مراسم را به عهده گرفتند. بسيارى از مردم نيز از شهرها و روستاهاى مختلف ايران به تهران سرازير شدند تا در مراسم استقبال شركت جويند. از سوى ديگر، پس از تظاهرات گسترده مردم، چهارهزار افسر نيروى هوايى نيز به پشتيبانى از مردم مبارز ايران، دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار اخراج مستشاران آمريكايى از ايران شدند.
🔰 @ofogh_howzah
✳️ آیا فقهای شیعه و اهلسنت برای استنباط احکام شرعی بر احادیث حضرت زهرا علیها السلام استناد کردهاند؟
◽️ حضرت فاطمه علیها السلام نزدیکترین شخص به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود و به سبب داشتن پشتوانهای عظیم از وحی و معصوم بودن از دیدگاه شیعه و حضور در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از احکام و سنتهای اسلامی آگاهی کامل داشت و در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم...
➕ متن کامل
yon.ir/Jnegw
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 حضرت زهرا سلام الله علیها
💎 حُبِّبَ إلَيَّ مِنْ دُنْياكُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِاللّهِ، وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِاللّهِ، وَالاْنْفاقُ فى سَبيلِاللّهِ
💎 سه چيز از دنيا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و كمك ـ به نيازمندان ـ در راه خداوند متعال.
📚 احقاقالحق: 19/1290
🔰 @ofogh_howzah
🔵 اعلام شرایط پذیرش «امام جمعه» از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
◽️ معاون جذب و گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: جذب و پذیرش ائمه جمعه در شورای سیاستگذاری به زمان خاصی محدود نیست
◽️ حجتالاسلام والمسلمین عباس رضوانینسب با بیان مطلب فوق، گفت: آندسته از طلاب و فضلای حوزه علمیه که شرایط لازم را داشته باشند، میتوانند برای نامنویسی به دفتر شورای سیاستگذاری در تهران به آدرس خیابان جمهوری، خیابان کشور دوست، کوچه عطارد، پلاک 4 و در قم به نشانی بلوار شهید صدوقی، بلوار حضرت ابوالفضل، پلاک 103 مراجعه کنند.
◽️ وی داشتن حداقل 30 سال و حداکثر 60 سال، دارای پرونده فعال در مراکز مدیریت حوزه علمیه، اتمام سطح سه حوزه علمیه، سلامت جسمانی و گذراندن حداقل دو سال درس خارج را از شرایط اولیه برای گزینش در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اعلام کرد و افزود: فضلای حوزه علمیه پساز ثبتنام و تکمیل پرونده در شورای سیاستگذاری در آزمون کتبی شرکت خواهند کرد و پس از آن مراحل مصاحبه علمی انجام میگیرد که با گذارندن مراحل مختلف، وارد عرصه امامت جمعه میشوند.
◽️ معاون جذب و گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از برگزاری آزمون متمرکز داوطلبان امامت جمعه از میان طلاب و فضلای حوزه علمیه، در نیمه اول بهمن در قم خبر داد و استفاده از نیروهای جوان و انقلابی را از اولویتها و سیاستهای این شورا در دوره جدید برشمرد و تصریح کرد: این آزمون مختص آندسته از طلاب و فضلای حوزه علمیه است که در گذشته ثبتنام کردهاند و پرونده آنها در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور تکمیل شده است.
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ اقامه شعائر فاطمیه(س)، مقتضای ایمان به خدا و خاتم انبیا(ص)
◽️ روز قیامت که میشود، ظلماتی محشر را میگیرد، بعد که این ظلمت سیطره پیدا کرد، ناگهان یک انواری در محشر ظهور میکند، مردم متحیرند که اینها چه طبقهاند؟ [آیا] ملائکهاند؟ انبیاءاند؟ شهداءاند؟ منادی ندا میکند: انبیا نیستند، شهدا نیستند، اینها ذریه پیغمبر خاتماند. در هر سیدی که این دو خصوصیت پیدا بشود: اول از منهاج رسول خارج نشود. دوم: لوث معصیت به دامنش ننشیند، این سید، در دنیا نظر به صورتش عبادت میشود، در قیامت هم چراغ فروزان عرصه محشر میشود، ولی همه اینها از برکت چیست؟ باید ریشه را پیدا کرد. سادات علویین، علویات، ذریه رسول که منحصراً غیر از طریق حضرت صدیقه کبری(س) نیست- و اینهم از عجایب عالَم است- چرا به اینجا رسیدند؟
◽️ منشأ این امتیاز چیست؟ منشأش این است: وقتی[حضرت زهرا(س)] از دنیا رحلت کرد -که دیگر گفتنی نیست آنها- کسی هم در خانه نبود، فقط اسماء بود. غسل کرد. خلاصه... باشد. بعد دو پسر آمدند، پرسیدند: اسماء، مادر ما چه شد؟ هر دو دویدند رو به قبر پیغمبر [و شیونکنان]: «وا احمداه، وا محمداه». تا وارد مسجد شدند... آنچه که کمرشکن است این است: امیرالمؤمنین کیست؟ کسی است که هزار ضربت [شمشیر] اثرش بر آن بدن بود، در هیچ ضربتی آه نکشید، اما همینکه چشمش به این دو پسر افتاد، غش کرد، حالا [از این ضایعه] چه حالی شد؟ عبارت این است: آب به صورتش پاشیدند، افتاده بود روی زمین، بعد از جا برخاست، آمد، وارد خانه شد، وارد خانه که شد، پرده را از روی صورت[او] برداشت. آن اساس مطلب اینجاست:فكشف عن وجهها فإذًا برقعة عند رأسها فنظــر فيها فإذًا فيها: بسماللهالرحمنالرحيم، هذا ما أوصت به فاطمة بنت محمد، أوصت وهي تشهد أن لاإلهإلاالله وأن محمداً عبده ورسوله و أنالجنّة حق والنار حق وأن الساعة آتية لاريب فيها وأنالله يبعث من القبور يا علي! أنا فاطمة...انا فاطمة
◽️ در «انا فاطمة» همه را گفت که من کیام، بدنم چیست؟ روحم چیست؟ أنا فاطمة بنت محمد، زوّجني الله منك، خدا مرا تزویج به تو کرده، لأكون لك فــي الدنيــا والاخرة، أنت أولى بي من غيري، حنطنــي وغسّلني و كفني... اما... بالليل... وصلّ عليّ... چه بوده؟ از حنوط و از غسل، از کفن تا برسد به دفن، همه باید نیمهشب باشد. ولاتعلم احداً. بعد هم گفت یا علی! تو را به خدا سپردم، یعنی دیگر تنها یاور تو، تنها رکن تو، من بودم... رفتم...
آیةاللهالعظمی وحید خراسانی
🔰 @ofogh_howzah