🔵 آیا مدلی برای بانکداری اسلامی داریم؟
◽️ ما مدلی برای بانکداری، در پایان نامه دکتری ارائه کردیم که تبدیل به کتاب شد و مدل خوبی است. ما یک مدل سه بخشی ارائه کردیم که در این مدل، یک نوع از بانکها، بانکهای قرضالحسنه و یکسری بانکهای سرمایهای و مدل سوم هم بانکهای تجاری میباشند.
◽️ مدل بانکهای قرضالحسنه با استفاده از مانده حسابهای جاری عمل میکنند که تقریباً بین 35 تا 40 درصد از حسابهای بانکی را حسابهای جاری تشکیل میدهند که میتواند به جوانها، یک بار وام ازدواج دهد. امروز حدود 600 هزار میلیارد تومان، مانده حسابهای جاری ماست و اگر هر پنج سال یکبار هم بخواهیم وام بدهیم، سالی صد هزار میلیارد تومان میتوانیم قرضالحسنه بدهیم و اگر سالی یک میلیون ازدواج در کشور ما اتفاق بیفتد، میتوانیم برای هر ازدواجی یکصد میلیون تومان وام قرضالحسنه بدهیم. وقتی این پول به بخش مسکن تزریق شود، چرخ اقتصاد به گردش در آمده و اشتغال ایجاد خواهد شد؛ چراکه برای ساختن هر خانه، چهل شغل ایجاد میشود. از سوی دیگر جهیزیه دختران، از کالای ایرانی تأمین خواهد شد و با سی میلیون تومان، یک جهیزیه مناسب تهیه خواهند کرد.
◽️ یکسری بانکهای سرمایهگذاری داریم که از عقود مشارکتی برای تأمین مالی پروژههای بزرگ، مانند پتروشیمی و پالایشگاه استفاده میکنند. پالایشگاه به حدود ده هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد، این بانکها با تعیین پروژه و ابعاد آن و بر اساس عقود مشارکتی، سپردهپذیری میکنند که در این صورت عقود مشارکتی زنده میشوند. یکسری بانکهای تجاری هم هستند که بر اساس عقود صرفاً مبادلهای، نیازهای میانه مردم را مانند خرید یا تبدیل به احسن خودرو و در قالب فروش اقساطی وام پرداخت میکند. اینجا مردم به سراغ بانکها هم نمیروند و مستقیماً از خودرو ساز خرید میکند و این خودروساز است که با بانک کار میکند...
yon.ir/0ZVdp
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 18 اسفند
🔵 اعلام خبر شهادت خاندان حكيم به دست مزدوران خونخوار رژيم بعث عراق (1363ش)
◽️ در هجدهم اسفند 1363ش، خبر تكان دهنده كشتار دهتن از علماى بزرگوار حوزه علميه نجف اشرف منتشر گرديد. اين افراد، عموما از منسوبين بيت شريف مرجع بزرگوار، آيت اللّه سيد محسن حكيم بودند. در پى اعلام شهادت اين عده كه مدت ها در حبس و بازداشت به سر برده بودند
◽️ امام خمينی (ره) با صدور اعلاميه اى، ضمن اظهار تاسف و تاثر از اين اقدام جنايتكارانه، تصريح كردند «از جنايتكارى كه با اعمال خود، روى مغول را سفيده نموده و از خونخوارى كه دستش تا مرفق در خون بى گناهان ايران و عراق فرو رفته، توقع و انتظارى، جز اين نيست.» ايشان در ادامه ضمن انتقاد از سكوت مجامع بين المللى فرمودند: اين گونه اعمال، خوى شيطان صفتان و درندگان منحرف است. تعجب از مدّعيان دروغين طرفداران حقوق بشر است كه اين جنايت پيشگان را در اطراف جهان براى اين اعمال تشويق مى كنند و به آنان كمك هاى تسليحاتى و تبليغاتى مى كنند. تعجب از سازمان هاى عريض و طويل بين المللى است كه گاه با گفتار و گاه با سكوت خود، از اينان پشتيبانى مى كنند.»
🔰 @ofogh_howzah
❄️ محمد بن احمد بن ريحان هروى خوارزمى بيرونى معروف به ابوريحان بيرونى، از مشاهير حكماى نامى و اكابر فلاسفه ى اسلامى ايران زمين مى باشد كه در فنون رياضى، طب، نجوم و ساير علوم زمان خود، متبحر بوده است. وى نزديك به چهل سال در هند اقامت گزيد و علاوه بر تسلط كامل به زبان آن ها، افكار حكماى هند و فلاسفه ى يونان را ضميمه ى معارف اسلامى نمود و علوم و معارف اسلامى را در بلاد هندوستان رواج كلى داد. هم چنين در رياضيات، هيئت و جغرافيا فعاليت هاى علمى زيادى داشته و كتب گوناگونى نگاشته است
وفات : 2رجب 440 قمری
🔰 @ofogh_howzah
❇️اگر کسی دین نداشته باشد چه میشود؟
آیت الله مصباح یزدی
نقش دین در زندگی انسان چیست؟ ما چه اندازه به دین احتیاج داریم؟ دین چه مشکلی را از ما حل میکند؟ اگر کسی دین نداشته باشد چه میشود؟ آیا ممکن است چیزی جایگزین دین شود؟ در پاسخ به این پرسشها، نخست باید بفهمیم دین یعنی چه؟ تا بدانیم دین در زندگی انسان چه نقشی دارد. اگر دین و انسان را نشناسیم، پاسخ این سؤالها، پاسخی روشن و عقلانی نخواهد بود....
ofoghhawzah.com/page/11297
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 19 اسفند
⚫️ رحلت «سيدجمال الدين اسدآبادی» انديشمند و مبارز مسلمان (1275 ش)
◽️ روحانى مجاهد، سيدجمال الدين اسدآبادى در سال1217ش 1254ق در اسدآباد همدان در خانواده اى روحانى چشم به جهان گشود. پس از فراگيرى مقدمات در زادگاه خود، براى ادامه تحصيل به قزوين، تهران و نجف اشرف رفته و از محضر شيخ انصارى و ملاحسينقلى همدانى استفاده برد. در سال 1232 ش به دستور شيخ انصارى عازم هند شد تا مردم آن ديار به ويژه مسلمانان را عليه استعمار انگلستان بسيج كند. او در اين راه متحمل رنج فراوان گرديد و در راستاى اين هدف به كشورهاى عثمانى، مصر، فرانسه، افغانستان، انگلستان، عراق و ايران سفر نمود.
◽️ از آنجا كه سيد، خود بنيانگذار اتحاد ملل اسلامى و وحدت شيعه و سنى بود، تعمدا مليّت خود را مخفى نگه مى داشت. وى با مسافرت هاى متعدد خود و با ايراد خطابه هاى پرشور، از مسلمانان مى خواست با اتحاد و همبستگى، در برابر مفاسد و حاكميت دست نشانده و استعمارى اروپاييان ايستادگى كنند. در نتيجه، وى توسط دولت هاى سرسپرده به هند، پاريس و لندن تبعيد شد. همچنين سيد در ايران به خواسته ناصرالدين شاه قاجار به دربار رفت ولى وقتى ناصرالدين شاه، سيدجمال را براى حكومت خود خطرناك ديد، او را به مرز عثمانى تبعيد كرد. سيد در آنجا بود كه نامه بسيار مهم و آتشين خود را خطاب به مرجع تقليد وقت، ميرزا محمد حسن شيرازى نوشت و ضمن افشاى فساد دربار ناصرالدين شاه، مقدمات نهضت تحريم تنباكو را فراهم آورد.
◽️ در اواخر عمر به خواسته سلطان عبدالحميد عثمانى به استانبول رفت و پس از مدتى مورد سوءظن سلطان قرار گرفت. پس از قتل ناصرالدين شاه توسط ميرزا رضا كرمانى كه از مريدان سيدجمال الدين بود، فشار بر روى سيد افزايش يافت و به زندان افتاد. سرانجام سيدجمال الدين به دستور سلطان عثمانى مسموم گشت و 19 اسفند 1275ش برابر با 5 شوال 1314 در 58 سالگى بدرود حيات گفت. جنازه سيد را در حالى كه به جز چند نفر، كسى جرأت شركت در تشييع را نداشت در قبرستانى در استانبول به خاك سپردند. در سال 1324 ش سفير وقت دولت افغانستان در تركيه، دولت لاييك تركيه را متقاعد كرد كه قبر سيد را نبش كند و سپس بقاياى جسد او را در تابوتى قرار داده و به كابل بردند.
◽️ تشخيص دردهاى اصلى و خمير مايه هاى عقب ماندگى جوامع اسلامى و تاكيد بر ضرورت درد زدايى و جهل ستيزى از طريق درمان صحيح و ارايه برنامه هاى اصلاحى و انقلابى، عمده ترين بخش هاى تفكر سياسى و نهضت سريع الانتشار سيد را تشكيل مى داد. سيد بر اساس يك تحليل كلى از اوضاع جهان اسلام و به منظور ريشه كن نمودن دردهاى اصلى جامعه اسلامى، معتقد بود بايد با شجاعت و شهامت به پا خواست و حركت يكپارچه و آگاهانه اى را آغاز نمود. در هر حال، او با نهضت عظيم خود، بيدارى مشرق زمين را پايه گذارى كرد. نهضت استقلال هند و انقلاب مشروطه ايران را مى توان از آثار جنبش و انديشه او دانست.
🔰 @ofogh_howzah
🔴 شهيد محمد ابراهيم همت، فرماندهى تيپ محمد رسول اللّه (ص) و حضور در عمليات بزرگ بيت المقدس و آزادسازى خرمشهر و فرماندهى عمليات هاى رمضان و مسلم بن عقيل نيز را به عهده داشت. سردار نامدار لشكر 27 محمد رسول اللّه صلی الله علیه و آله در جريان عمليات بزرگ خيبر، در حالى كه كمتر از سى سال داشت در 19 اسفند 62 به معشوق حقيقى رسيد و به لقاءاللّه پيوست.
🔰 @ofogh_howzah
📒 کتاب ربا و بانکدارى اسلامى
♻️ اثری ارزشمند از آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
◽️ این کتاب محصول سلسله مباحث آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی، درباره احکام رباى قرضى و مسایل بانکدارى است که در تابستان سال 1376 در مشهد مقدس ایراد فرمودند و توسط حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیاننژادى، تقریر و تدوین شده و از سوی انتشارات مدرسه الامام علىبن ابىطالب علیه السلام به زیور طبع آراسته شده است.
🔰 @ofogh_howzah
🔴 حکم شرعى حسابهاى پسانداز و جوایز آنها
◽️ پس انداز نزد بانکها، کار مشروع و جایزى است و تنها نقطه مبهمى که در آن وجود دارد، هدایا و جوایزى است که بانکها براساس قرعه کشى به صاحبان این حسابها مىپردازند، که انشاءالله این جوایز و قرعه کشى جنبه واقعى و جدى دارد (نه تبلیغات دروغین)!
◽️ این مسئله برمىگردد به مباحث گذشته که درباره ربا گفته شد، یعنى اگر این هدایا و جوایز در ضمن قرارداد حسابهاى پس انداز شرط شود، ربا محسوب مىشود و حرام است، اما اگر «شرط» نشود، بلکه «داعى» و انگیزه، براى افتتاح این نوع حسابها باشد، اشکالى ندارد.
◽️ به تعبیر دیگر هرگاه بازکنندگان حساب پسانداز، خود را از بانکها طلبکار ندانند و فقط منظورشان پس انداز باشد، ولى مىدانند بانکها در هر سال قرعه کشى مىکنند و ممکن است جایزهاى به آنها تعلق گیرد، ایراد شرعى در آن نیست. حتى اگر بانکها سود مختصر یا زیادى، از پیش خود به حسابهاى پس انداز بدهند، اگر به شرط ضمن العقد نباشد مانعى ندارد.
yon.ir/hFJxQ
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 20 اسفند
⚫️ ترور «احمد كسروی»، يكی از نويسندگان ضد مذهبی زمان طاغوت توسط فداييان اسلام (1324 ش)
◽️ سيد احمد كسروى يكى از نويسندگانى بود كهدر اثر انحرافات فكرى، به هتاكى عليه مقدسات دينى اسلام دست زد. آراى او در نقد مذهب شيعه، مسائلى بود كه پيش از وى بر قلم برخى از نويسندگان اهل سنت جارى شده بود و علماى شيعه نيز پاسخ آن ها را داده بودند، اما او با زبانى كه از بى نزاكتى و هتاكى خالى نبود، همان انتقادها را رواج داد.
◽️ كسروى ضمن اينكه مرتبا بر ضد علما و روحانيت شيعه سخن پراکنی مى كرد، وقتى كه معارض و مبارزى در اين مسير براى خود نديد، پا را فراتر نهاده و شروع به هتاكى به ساحت مقدس امام جعفرصادق (ع) نمود و درصدد بود كه با اين بى شرمى، آخرين ميزان غيرت و سرمايه هاى نهفته مكتبى شيعيان را ارزيابى كند. وقتى كار كسروى به اين مرحله رسيد، در تمام محافل دينى به ويژه در حوزه علميه نجف اشرف، شور و غوغايى برپا شد. در اين حال هنگامى كه كتابى از او در اهانت به ساحت مقدس امام صادق (ع) به دست سيد مجتبى نواب صفوى رسيد، وى كتاب را نزد علماى نجف برد و حكم ارتداد كسروى را از آيت اللّه العظمى حاج آقاحسين قمى، از مراجع بزرگ نجف، گرفت. از اين رو راهى ايران گرديد و پس از چند بار مناظره، وقتى كه كسروى را غيرقابل اصلاح ديد، درصدد از ميان بردن اين مهره منحرف برآمد.
◽️ اما در زمان حمله به كسروى، گلوله در تفنگ نواب گير كرد و تنها توانست او را زخمى كند. با اين حال، پس از مدتى كه از زندانى شدن نواب مى گذشت، بر اثر فشار مردم و علما از حبس آزاد شد و توانست عليه كسروى شكايت كند. پرونده اى براى كسروى تشكيل گرديد كه سرانجام هنگامى كه او به دادگسترى مراجعه نمود توسط ياران فداييان اسلام اعدام انقلابى شد. برادران امامى كه عامل اصلى اين ترور بودند نيز پس از مدتى بر اثر درخواست هاى مكرر مردم و دفاع قاطع علما، از زندان آزاد شدند. بدين ترتيب، نخستين اقدام انقلابى فداييان اسلام به بار نشست و كسروی به گورستان تاريخ پيوست.
🔰 @ofogh_howzah
📔 کتاب تجربه بانکداری بدون ربا در ایران
🔵 اثر مشترک حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و آقای حسین میثمی
◽️ کتاب«تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» بهدنبال تبیین بانکداری اسلامی در فضای تجربی و چارچوبهای رایج ایران است که در آن، مسایل مهمی مانند: اصول و ضوابط بایسته انطباق بانکداری با شریعت، نظارت شرعی و غیره بیان شده است. این کتاب با ارائه مبانی نظری بانکداری اسلامی و تجربه اجرای بانکداری بدون ربا در نظام بانکی کشور، اشارههای مفیدی به برخی از مباحث بانکی با اهمیت از منظر شرعی دارد.
🔰 @ofogh_howzah
🗓 تقویم روز
💥 5 رجب
🔴 شهادت «ابن سِكّيت» عالم لغوی و اديب مسلمان به دستور متوكل عباسی (244 ق)
◽️ ابويوسف يعقوب بن اسحاق خوزى معروف به ابن سكّيت اهوازى، عالم، شاعر، لغوى، راوى و اديب مشهور ايرانى و شيعى مذهب، در سال 186 ق در قريه اى در خوزستان به دنيا آمد. وى هيچ گاه از دانش اندوزى باز نايستاد و در رشته هاى مختلف علوم تدريس مى كرد. ابن سكّيت از خواص اصحاب امام جواد و حضرت امام هادى عليهما السَّلام بود. وى عشق و علاقه ى وافرى به آل على(ع) داشت و در اظهار عقايدش بى پروا بود.
◽️ ابن سكّيت، معلّم فرزندان متوكل، خليفه ى ستمكار عباسى بود و در ابراز شيعى گرى خود، زبانى بى باك داشت، چندان كه جانِ خود را نيز به خاطر آن از دست داد. روزى متوكل كه با اهل بيت(ع)، دشمنىِ سرسختى داشت از او پرسيد كه آيا فرزندان من بهترند يا پسران امام على(ع)؟ ابن سكّيت در جواب گفت: من، تو و فرزندان تو را با قنبر، خادم على(ع) برابر ندارم. متوكل برآشفت و فرمان داد زبانِ وى را از قَفا بيرون كشند. غلامان او را به بدترين صورت شكنجه كرده و كشتند. ابن سكّيت متخصص لغت و شعرِ عرب بود و بيش از بيست اثر ازخود بر جاى گذاشته است كه اصلاحُ المنطق و الالفاظ و الاضداد از آن جمله اند.
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
◽️ وجود مقدس زهرا علیها السلام یکی از پنج تن است، همان کسانی که علت آفرینش جهان، و آدم و آدمیان بودهاند، اگر آنها نبودند انبیا و اولیا، صدیقین و شهداء
ملک و ملکوت زمینها و آسمانها، نار و نور، بهشت و دوزخ، و سایر مخلوقات جهان بهوجود نمیآمدند. اگر حضرت زهراعلیها السلام نبود، اثری از آدم و اولاد آدم نبود، اگر او نبود پیامبرانی چون: موسی، عیسی، نوح، ابراهیم علیهم السلام آفریده نمیشدند، اگر او نبود از اسلام و خداشناسی و توحید خبری نبود.
علامه امینی (ره)
کتاب فاطمة الزهراء
🔰 @ofogh_howzah
🔵 آیا ولایتفقیه با مردم سالاری دینی منافات دارد؟
◽️ معنای ولایتفقیه این نیست که فقیه در همه امور کشور مستقیماً دخالت کرده و اظهار نظر کند. هیچگاه ولیفقیه مستقیماً در تمام امور مملکت اظهار نظر نمیکند و مسایل تخصصی را به اهل آن واگذار میکند. فقیه، از طریق مشاوران عالی خود، بر اعمال مسئولان نظارت میکند و در امور تخصصی با متخصصان امر مشورت میکند...
➕ متن کامل
yon.ir/GTcgJ
🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
✳️ آیا حکم اجباری بودن حجاب در حوزه قانون الهی است یا در حوزه قوانین اجتماعی؟
◽️ آیاحجاب زنان و مردان یک امر خصوصی است یا مسئله عمومی؟ موج تخریب و هجمه همهجانبه مخالفان «حجاب»، امروز در رویکردی جدید و با شیوه شبهپراکنی و تفرقهافکنی وارد میدان شده است؛ زیرا حیا و «حجاب» بزرگترین مانع غلبه دشمن بر کشور اسلامیمان است. «میشل هولباگ» نویسنده فرانسوی میگوید: «جنگ علیه اسلامگرایی با کشتن مسلمانان فایدهای ندارد، فقط با فاسد کردن آنها میتوان به این پیروزی دست یافت...
➕ متن کامل
yon.ir/rq8ej
🔰 @ofogh_howzah
❇️امام خامنه ای
✅مهمترین توصیه امام قدسسره این بود اگر باهم بودید، هیچکس نمىتواند به شما آسیبى برساند
👈بهار سال 1365، روزى را که امام قدسسره در بستر بیمارى بوَدند، فراموش نمىکنم. ایشان دچار ناراحتى قلبى شده بودند و تقریباً ده، پانزده روزى در بستر بیمارى بودند.
در آنزمان من در تهران نبودم. آقاى حاج احمدآقا به من تلفن کردند و گفتند سریعاً به آنجا بیایید؛ فهمیدم که براى امام قدسسره مسألهاى رخ داده است. آناً حرکت کردم و پساز چند ساعت طى مسیر، خود را به تهران رساندم.
اولین نفر از مسئولان کشور بودم که شاید حدود 10 ساعت پساز بروز حادثه، بالاى سر ایشان حاضر شدم. روزهاى نگرانکننده و سختى را گذراندیم. خدمت امام قدسسره رفتم و هنگامى که نزدیک تخت ایشان رسیدم، منقلب شدم و نتوانستم خودم را نگهدارم و گریه کردم.
ایشان تلطف فرمودند و با محبت نگاه کردند. بعد چند جمله گفتند که چون کوتاه بود، به ذهنم سپردم؛ بیرون آمدم و آنها را نوشتم.
در آن لحظاتی که امام قدسسره ناراحتى قلبى پیدا کرده بودند، ایشان انتظار و آمادگى براى بروز احتمالى حادثه را داشتند، بنابراین مهمترین حرفى که در ذهن ایشان بود، قاعدتاً مىباید در آن لحظهى حساس به ما مىگفتند.
ایشان فرمودند: قوى باشید، احساس ضعف نکنید، به خدا متکى باشید، «اشدّاء على الکفّار رحماء بینهم» باشید؛ و اگر باهم بودید، هیچکس نمىتواند به شما آسیبى برساند».
به نظر من، وصیت 30 صفحهای امام قدسسره مىتواند در همین چند جمله خلاصه شود.
📚منبع: سخنرانى در مراسم بیعت ائمه جمعه سراسر کشور، 12/4/1368
ofoghhawzah.com /38799
🔰 @ofogh_howzah