⚫️ شاخصهای شهید مطهری (ره) در تبیین تلاش و کار مضاعف
1⃣ مقدس دانستن کار
جامعه ما و دولتمردان ما باید کار را امری مقدس بدانند کار در اسلام از امور مقدس است.
2⃣ همسویی کار با عبادت و خداپرستی
از نظر اسلام راه، راه خدا و مکتب، مکتب خداست و راه خدا از میان خلق میگذرد و اگر تلاش و کار برای خود باشد جنبه نفسپرستی دارد و اگر برای خلق باشد بتپرستی است و اگر برای خلق و خدا باشد شرک و دوگانهپرستی است ولی اگر کار خود و خلق را برای خدا انجام دهیم جنبه توحیدی و خداپرستی دارد در دیدگاه استاد کار عین عبادت است.
3⃣ رفع بیکاری از جامعه
ما باید بیکاری را در جامعه طرد کنیم و نهایتاً ما اگر خواسته باشیم بحث تولید ملی و... را داشته باشیم مخصوصاً در ابعاد سیاسی، به زمینهها و لوازمی نیاز دارد و ما باید نگاه به کارمان بهعنوان امری مقدس و امری هدفمند و معنا دارد باشد و اگر میخواهیم کشور خود را به مرز استقلال برسانیم این امر در صورتی محقق است که هدف معقول باشد و کار بیهدف مانند پوسته بدون هسته است و ارزشی ندارد و ما برای بحث تولید ملی و تحقق آن باید زمینه آن را برای رقابت مثبت و ترکیب دانش با کار فراهم کنیم و کار اثر بخش کاری است که توأم با دانشمحوری باشد.
4⃣ ترویج فضای توکل به خدا
کار باید در حقیقت ترویج فضای توکل و اعتماد به خدا را ایجاد کند، در نگاه شهید مطهری کار: نهتنها کار را صرف انرژی در امور مثبت میداند بلکه اگر کار به معنی واقعی خود باشد میتواند جنبه تربیتی داشته باشد شهید میگوید: بعد از دیانت چیزی بهتر از کار برای انسان نیست و اگر کار را با روش و هدف عبادت انجام دهیم آثار پیشرفت را خواهیم دید
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ شاخصهای شهید مطهری (ره) در تبیین تلاش و کار مضاعف
1⃣ مقدس دانستن کار
جامعه ما و دولتمردان ما باید کار را امری مقدس بدانند کار در اسلام از امور مقدس است.
2⃣ همسویی کار با عبادت و خداپرستی
از نظر اسلام راه، راه خدا و مکتب، مکتب خداست و راه خدا از میان خلق میگذرد و اگر تلاش و کار برای خود باشد جنبه نفسپرستی دارد و اگر برای خلق باشد بتپرستی است و اگر برای خلق و خدا باشد شرک و دوگانهپرستی است ولی اگر کار خود و خلق را برای خدا انجام دهیم جنبه توحیدی و خداپرستی دارد در دیدگاه استاد کار عین عبادت است.
3⃣ رفع بیکاری از جامعه
ما باید بیکاری را در جامعه طرد کنیم و نهایتاً ما اگر خواسته باشیم بحث تولید ملی و... را داشته باشیم مخصوصاً در ابعاد سیاسی، به زمینهها و لوازمی نیاز دارد و ما باید نگاه به کارمان بهعنوان امری مقدس و امری هدفمند و معنا دارد باشد و اگر میخواهیم کشور خود را به مرز استقلال برسانیم این امر در صورتی محقق است که هدف معقول باشد و کار بیهدف مانند پوسته بدون هسته است و ارزشی ندارد و ما برای بحث تولید ملی و تحقق آن باید زمینه آن را برای رقابت مثبت و ترکیب دانش با کار فراهم کنیم و کار اثر بخش کاری است که توأم با دانشمحوری باشد.
4⃣ ترویج فضای توکل به خدا
کار باید در حقیقت ترویج فضای توکل و اعتماد به خدا را ایجاد کند، در نگاه شهید مطهری کار: نهتنها کار را صرف انرژی در امور مثبت میداند بلکه اگر کار به معنی واقعی خود باشد میتواند جنبه تربیتی داشته باشد شهید میگوید: بعد از دیانت چیزی بهتر از کار برای انسان نیست و اگر کار را با روش و هدف عبادت انجام دهیم آثار پیشرفت را خواهیم دید
🔰 @ofogh_howzah
🔮 ضیافت رمضان (1)
⚫️ حکمتهای اجتماعی روزه
🔘 نوشتاری از آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
🔷 چنانچه میدانیم روزه دارای فواید، حکمتها، مصالح روانی و اخلاقی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، درمانی و حتی سیاسی است و باید در هریک از این فواید جداگانه و مستقل به بحث پرداخت. تذکر و توجه به این فواید، یقین مسلمان را به دین اسلام، زیاد و اطمینانش را به حکمت خدا در تشریع این فریضه بزرگ قویتر میسازد...
➕ متن کامل
yon.ir/DtXgb
🔰 @ofogh_howzah
☸ روزه و تمرین پرهیز از حب شهرت
🔷 روزه، تمرین اخلاص و پاکی نیت و تنزه از ریا و اجتناب از شهرتطلبی و مدح و ثنای خلق است. این عیوب و آفات، در امور نیک دیگر بیشتر وارد میشود، ولی روزهدار ناچار به حفظ روزه و امساک از مفطرات نیست؛ زیرا ممکن است در خلوت از مفطرات امساک ننماید و خود را روزهدار معرفی کند.
🔷 پس اگر شخصی در تمام مدت روز و در پنهان و آشکار روزهدار بود، علامت پاکی نیت و صدق باطن و اخلاص اوست و فایده آن، تمرین و تربیت نفس بر خلوص نیت و طهارت مقصد و پرهیز از حب شهرت و عوامفریبی و حب جاه و کسب اعتبار در بین مردم است.
🔷 هر مقدار که اجتماع از آفات عوامفریبی و حب شهرت و جاه و مقام پاک شود، اشتباهکاریها از بین میرود و بزرگترین خطری که حیات زعما و رهبران ملل و حتی حکما و دانشمندان را تهدید میکند، همین عوامفریبی و حب جاه و شهرت است که بهواسطه آن، اعمال از مسیر حقیقتپرستی و واقعبینی منحرف شده و اجتماع در اشتباه میافتد. علت عمده شکست بسیاری از نهضتها و قیامها و حرکات اصلاحی، عدم خلوص نیت از ابتدا و یا آلودهشدن نیات در میانه راه به این آفات است و لذا هرچه اجتماع انسانی از این آفات بیشتر، تطهیر شود و سران و رهبران، از حب مدح و سپاس پاک باشند و مبالغه و گزافهگویی و تواضع نسبت به آنها از بین برود، چنین جامعهای بهسوی ترقی واقعی خود بهتر قدم برمیدارد.
🔷 از اینجهت در اسلام به اخلاص در نیت و توحید در عبادت، اهمیت بسیار داده شده است...
yon.ir/DtXgb
🔰 @ofogh_howzah