eitaa logo
افق معرفت
120 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
184 فایل
ارائه معارف دینی و مطالب اخلاقی و حدیث و احکام و مطالب تفسیری و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398 🔺 گذرگاه! 🔅 : 🔸 إنَّ الدُّنيا لَم تُخلَق لَكُم دارَ مُقامٍ ، بَل خُلِقَت لَكُم مَجازا لِتَزَوَّدوا مِنهَا الأَعمالَ إلى دارِ القَرارِ . . 🔹 « دنيا براى شما، سراى ماندن آفريده نشده است؛ بلكه برايتان گذرگاهى آفريده شده تا از آن توشه عمل براى سراى ماندن برگيريد. .» 📚 نهج البلاغة : خطبه ١٣٢ 🔸 @hadithnet
💠 مقدار تلاوت ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻گاهی سوال می‌شود چه مقدار قرآن بخوانیم؟ وظیفه افراد متفاوت است؛ ولی سزاوار است آن مقداری را شروع کنی که می‌توانی ادامه بدهی و بر آن مقدار بعد از مدتی افزون کنی و کسر نکنی. 🔸قرآن را با توجه بخوانیم و به آن ملتزم بشویم. از شرّ شیطان و نفس، به خدا و به سوره‌های قرآن، آیات قرآن، رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت پناه ببریم و به دامان ولایت این‌ها پناهنده شویم. 🔹اگر این کارها را هم بکنیم، هنوز مراحلی برای درک بیشتر در پیش رو داریم. ولی یک آفتی که در این قسمت به کار ما می‌خورد این است که ثبات قدم در کارهایمان نداریم گاهی بین عبادات فاصله می افتد. ‌ ‌ 🌻🌻🌻
💠 مقدار تلاوت قرآن ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء شايد آرام بخش نباشد. بايد در ماه مبارک رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود. اما اگر كسي در قبل ماه مبارک رمضان با قرآن مأنوس بود می‌تواند مقدارش را بيشتر كند. (منبع: اپلیکیشن الهادی؛ مراقبات ماه رمضان) ‌ ‌🌻🌻🌻
💠 ایجاد عادت مطلوب در میزان تلاوت قرآن ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻در میزان تلاوت قرآن كم كم ذائقه و روح انسان بايد عادت كند، گاهي ديده شده بعضي افراد يک دفعه به مقدار زياد وارد مي‌شوند؛ هم خودشان را اذيت می‌كنند وهم اعصابشان به هم می‌ريزد؛ هم كارهايشان به هم می‌ريزد و حتي نتيجه معنوي درستي هم ندارد. 🔸بايد جذب جان انسان بشود. در طول سال انسان کم کم اضافه کند؛ به ماه رمضان که رسید مقداری اضافه مي‌كند. در طول چهارـ پنج سال انسان خودش را به تلاوت زیاد می‌رساند. اگر ملايم ملايم حاصل شود براي روح انسان سنگيني كه ندارد هیچ، بلکه آرام بخش و گوارا هست و بهترين غذاي روح هم هست و مایه انس، آرامش، نورانیت و رشد خواهد شد. (منبع: اپلیکیشن الهادی؛ مراقبات ماه رمضان) ‌ ‌🌻🌻🌻
💠ضیافت حقیقی(9) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠مواظبت بر اوقات نماز 🍀 نکته دیگر که قبلاً هم گفتم، این است که سعى بکنید چه در ماه مبارک و چه در الان و چه در غیر ماه مبارک، حدود ارکان نماز را ضایع نکنید! حتى در همان دعاى اوَل ماه مبارک خوانده می شود و آداب روزه دار را امام از خدا خواسته است بخشى مربوط به این است که: خدایا مرا موفق بکن به آن میقاتهاى نماز و در میقاتهاى نماز مرا مراعات بکن آن حدودى را که براى ارکان نماز قرار دادهای آنها را من مراعات بکنم. وقت نماز وقت میقات است. چطور حضرت موسى رفت به میقات و در آن میقات با خدا صحبت کرد و خدا با او صحبت کرد و آدابى داشت، میقاتى بود، یعنى یک وقت گذاشتنى بود که برود در محضر خدا و با خدا مناجات بکند. 🍀 میقات یعنى آن موعد و آن وقت معین که قرار گذاشته می شود که در آن موقع دو موجود با هم برخورد بکنند و صحبتهایشان را بکنند. وقت نماز میقاتى است بین خدا و بنده. پنج وقت نماز، پنج میقات است. آن میقاتى که در قرآن می فرماید حضرت موسى داشت و به میقات رفت و با خدا مناجات را شروع کرد، آن را به نظر بیاورید! هر وقت نماز براى من و شما میقاتى است بین ما و خدا، یک وعده گاهى است که بین ما و خدا، وقت معینى است که وعده گذاشته شده است که ما در محضر خدا حاضر باشیم و به مناجات بپردازیم. میقات است، خوب توجه کنید! 🍀 فرض کنید ظهر می شود فورى برود با عجله مثلاً یک وضو بگیرد، حواس و فکرش این در و آن در باشد و پراکنده و هیچ نداند چه کار می کند؟! اینجور به میقات آمدن هیچ نمی شود اسمى بر آن گذاشت! انسان هیچ نمی داند چه کار می کند! وقتی که توجه دارد میقات است، وقتى که موقع وضو گرفتن می شود، اوضاعش عوض می شود، افکارش عوض می شود. 🍀 در صحبتهایم شنیده ای که در روایت آمده، آن عایشه گفته است که رسول الله صلوات الله علیه وآله ما را، یعنى عیالاتش را مى دید و صحبت می کرد ولى وقت نماز که می شد،وقتى ما را می دید، کاَنّه ما را نمی شناسد! یعنى آنچنان مجذوب آن میقات و آداب و حدود [می شد]! آن میقات به جانب حق بود که، عیالش می گفت وقت نماز که می شد وقتى ما را می دید کانّه ما را ندیده است، اصلاً ما را نمی شناسد، اینجور بود. 🍀 وقت نماز که می شود، وقت وضو که می شود، خودتان را خوب جمع کنید که به میقات می روید. وعده گاه است، میقاتى است بین شما و خدا. خودتان را جمع بکنید و با حضور وضو را بگیرید، در وضو آن دعاها را بخوانید. بدانید کجا ایستاده اید، میقات است. 🍀 از اوَل در خلقت این در نظر گرفته شده است که این ساعت قرار است شما با خدا صحبت بکنید. خدا منتظر این است که شما چه آوردید، میقات است، کلمه «میقات» را فراموش نکنید. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻 👇👇👇 @ofogh_marefat
💠ضیافت حقیقی(10) بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص ماه مبارک رمضان 💠مواظبت بر اوقات نماز(2) 🌿 در این دعائى که امام سجاد علیه السلام در اوَل ماه مبارک می خواند، یکى از چیزهایى که از خدا می خواهد که بتواند آن آداب را رعایت کند، این است که، خدایا مرا به آدابى که در میقاتهاى نماز است، در این ماه مبارک مرا به آن موفق بکن حدودش را در آن میقات مراعات کنم، ارکانش را مراعات بکنم. ارکانش که عبارتست از، نیت، قیام، رکوع و سجود و اینها را مراعات بکنیم. اینجا جمله ای بیادم افتاد که بگویم، فکر نکنید که اینجور چیزها که گاهى در دعاها هست از جمله در این دعا که رفتید مطالعه کردید که خدایا مرا موفق کن که حدود و ارکان آن را خوب بجا بیاورم، ارکان آن عبارتست از مثلاً نیت و قیام و رکوع و امثال اینها، یعنى صورت ظاهرش را! 🌿 همه وقتى اینجور چیزها را می خوانند. فوراً ذهنشان می رود و به ظاهر قضیه که خدایا من رکوع نماز را، سجود نماز را که ارکان نماز است خوب بجا بیاورم! فکر می کنید که همان صورت ظاهرش است؟ نه، خوب بجا آوردن این است که حق رکوع را ادا بکنم، رکوع رکن است. حق سجده را ادا بکنم، رکن است. یعنى آن جنبه باطنى رکوع را که رکن است مراعات بکنم و جنبه باطنى این رکن را من بجا بیاورم. مطلب را باز می کنیم: در رکن گفته می شود، ـ در رساله خوانده ای ـ که ارکان نماز را اگر انسان سهواً و عمداً فراموش بکند، نمازش باطل می شود. این حرف را همه می زنند به ارکان ظاهرى نماز که هر کس حتى سهواً هم ارکان نماز رافراموش کند نمازش باطل است! نه تنها در ظاهر این طور است بلکه اصلش ناظر به حقیقت رکوع است ـ که انسان در رکوع چه حالتى باید داشته باشد ـ اگر حق رکوع را که رکن است این رکن را در عبودیت اگر بجا نیاوردى ـ چه عمداً باشد چه سهواً باشد ـ نماز باطل است! 🌿 یعنى تو اگر تعظیم در برابر خدا را نداشتى یا عظمت خدا را در ۲۴ ساعت در احوال خودت مراعات نکردى، خداى عظیم در نزد تو در وجود تو عظمتش حساب نداشت، آیا تو در رکوع هستى یا نیستى؟ رکوع را بجا آورده‌ ای یا نیاورده اى؟ خضوع در برابر عظیم را بجا آورده ای یا نیاورده ای؟ نیاورده ‌ای!!! گرچه ظاهر رکوع را بجا آورده باشى، در ظاهر خم شده باشى! وقتى تو در خم شدن، شکسته شدن در برابر عظیم، در حضرت عظمت را نداشته باشى، عمدى باشد یا سهوى باشد، تو رکوع را جا گذاشته ‌ای! یعنى نماز تو دیگر حقیقت نماز نیست! 🌿 اینها را در حاشیه گفتم. خلاصه آن دعا را بخوانید. دعاى اوَل ماه مبارک صحیفه سجادیه را مطالعه کنید، ببینید آداب چیست. از حالا خودتان را آماده بکنید و هم اوَل ماه مبارک، آن دعا را با خضوع با تضرع بخوانید. هم بخوانید و هم از الان معانیش را مطالعه بکنید و خودتان را آماده بکنید که خدایا زبانم چگونه باشد، نیتم چگونه باشد. اینجا امام تا آخر شمرده تا اینکه نمازم چگونه باشد. مرا موفق کن در میقاتها، حدود نماز را مراعات کنم الى آخر.خیلى قدرش را بدانید. 📚 بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) 🌻کانال افق معرفت🌻 👇👇👇 @ofogh_marefat
💠کیفیت تلاوت قرآن ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن می‌پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارک رمضان انسان با تأمل و توجه به معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالی ندارد، ولی در ماه مبارک رمضان کثرت تلاوت مطلوب است. بزرگان زياد می‌خواندند و سفارش هم شده است. خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسی نه اين كه بی‌توجه بخواند، ولی طبق روال عادی هر 25 دقيقه، نيم ساعتی يك جزء قرآن را بخواند خوب است... منبع: نرم‌افزار الهادی 🌻🌻🌻
💠قرآن و حضور قلب ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری : 🔻شخص می‌گوید اگر این مقدار قرآن بخوانم، توجه [و حضور قلب] ندارم. درحالی که توجه را باید درستش کرد، نه اینکه تلاوت را از خودت بگیری؛ توجهش کم است باید توجه را به قرائت اضافه کرد. بر فرضی که این التزام را داشته باشی که، تلاوت خوب، قابل توجه (یعنی زیاد خواندن)، بر فرضی که بخشی از این تلاوت را سحر انجام بدهی، با توجه انجام بدهی و برای خودت دورۀ ختم قرآن داشته باشی باز دشمن‌شناسی لازم است. 🔸«فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ ؛ پس آنگاه كه قرآن بخوانى از شيطان مطرود به خدا پناه ببر. (نحل، 98)» حالا که می‌خواهی وارد فضای قرائت بشوی، نگذار شیطان بر تو مسلط شود، شیطان با همین افکاری که انسان را متشتت و پراکنده می‌کند و ذهنیاتی که مشغول می‌کند، انسان را دور می‌کند. 🔹انسان این قدر در این راستا و ارتباط با قرآن می‌تواند ورزیده بشود که یک نوع نوری او را راهنمایی کند به این نظام‌نامۀ قرآنی، این داروخانۀ قرآنی، این شفای قرآنی، این رحمت قرآنی... ‌ ‌🌻🌻🌻
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
🌸 آداب افطارى دادن به روزه داران 🔅 (ص) : هر كس روزه دارى را افطارى دهد ، مثل پاداش و هر عمل خوبى كه روزه دار با نيروى آن غذا انجام مى دهد ، بدون آن كه از پاداشش چيزى كم شود ، براى افطارى دهنده است. 📚 تهذيب الأحكام ج ۴ ص ۲۰۲ 💢 عالم ربّانى مرحوم آية اللّه ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى گفته است : ▫️از مهم ترين كارهاى اين ماه، افطارى دادن به روزه داران است. پاداش آن را در خطبه پيامبر صلى الله عليه و آله شنيده اى. مهم تر ، آن است كه در اين كار، نيّت خالص و مؤدّب شدن به ادب الهى باشد و اين كه انگيزه آن جز به دست آوردن رضاى خدا نباشد، نه ابراز شرافت دنيا و نه شرافت آخرت ، نه تقليد و نه رسم و عادت. بايد بكوشد تا عمل خود را از اين هدف ها خالص سازد و آن را با برخى آزمون ها بيازمايد و از فريبكارى هواى نفْس و شيطان ، خاطرجمع نباشد و هم در اصل افطارى دادن ، هم در تعيين كسانى كه به آنان افطارى مى دهد (مؤمنان) ، هم در نوع غذا و هم در كيفيّت برخورد با ميهمانش ، از خداوند مدد بجويد؛ چرا كه همه اينها با اهداف مختلف ، كيفيّت هاى متفاوت مى يابند. بيداردلان ، راه هاى ورود شيطان را در اين موارد مى شناسند و از آنچه موافق دستور شيطان است ، پرهيز مى كنند و پيرو چيزى مى شوند كه موافق فرمان و رضايتِ مالك دين و دنيايشان است. در نتيجه به پذيرش الهى نايل مى شوند و از پاداش هاى او بيش از حدّ آرزوهايشان برخوردار مى گردند. المراقبات : ص ۱۳۹ . 📚 ماه خدا، ص 323 🔸 @hadithnet
هدایت شده از مـعارف حـدیث | 🔅
💠 سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 🔺 به اندازه طاقت 🔅 : 🔸 ما كَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلاّ ما يُطيقونَ ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ ، وكَلَّفَهُم مِن كُلِّ مِئَتَي دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهِمَ ، وكَلَّفَهُم صِيامَ شَهرِ رَمَضانَ فِي السَّنَةِ. 🔹 «خداوند، بندگان را به چيزى كه تاب نياورند، موظّف نكرده است. همانا آنان را در شبانه روز، به پنج نماز، موظّف ساخته است و از هر دويست درهم، به پنج درهم مكلّف نموده و در سال، به روزه ماه رمضان تكليف كرده است.» 📚 عيون الحكم و المواعظ : ٤٩٤ 🔸 @hadithnet
💠 راه پیوند با قرآن ✅حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹ماه مبارک [رمضان]، ماه ارتباط با قرآن است نبايد از قرآن دوري کرد. براي ايجاد اين پيوند، بايد با آن مأنوس شويم. يقين داشته باشيد ما را هدايت خواهد کرد، "لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في کتابٍ مُبین" قرآن فقط مرکّبِ سياهي بر صفحات نيست. اگر آن را اين‌گونه مي‌بينيم، بايد مشکل را در خودمان جست‌وجو کنيم. 🔸 اگر حيات را در قرآن نمي‌بينيم، بايد دل‌مردگي را از خودمان ببينيم. حق‌تعالي قرآن را براي همه زمان‌ها از آسمان فروفرستاده‌ است. مراتبِ انسان‌ها، در قيامت و در بهشت، به مقدار اين ارتباط و اين ادراک است که ارتقا مي‌يابد. 🔹گاهي بايد تلاوت را تکرار و به آن توجه کرد؛ چون نفس در مسير احياست و هرچه پيش مي‌رود بهتر مي‌شود. روزي مي‌رسد که از درونِ خويش پاسخِ آن‌ را مي‌شنويم؛ به اين معنا که احساس مي‌کنيم، با تلاوتِ آيات، رشد کرده‌ايم. سرانجام، با قرآن ارتباط خواهيم يافت و اين ارتباط، روزافزون خواهد شد. ‌ ‌ 🌻🌻🌻