eitaa logo
افق معرفت
120 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
184 فایل
ارائه معارف دینی و مطالب اخلاقی و حدیث و احکام و مطالب تفسیری و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🖼 | چند رسم از امام رضا علیه‌السلام در ایام غدیر @
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 ❇️ عملی مناسب برای روز عید غدیر خم 🔻امام صادق علیه‌السلام: وَ مَنْ صَلّی فیهِ رَکْعَتَیْنِ اَیَّ وَقْتٍ شاءَ وَ اَفْضَلُهُ قُرْبَ الزَّوالِ وَ هِیَ السّاعَةُ الَّتی اُقیمَ فیها اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام بِغَدیرِ خُمٍّ عَلَما لِلنّاسِ ... کانَ کَمَنْ حَضَرَ ذلِکَ الْیَوْم ... 🔆 کسی که در روز عید غدیر هر ساعتی که خواست، دو رکعت نماز بخواند و بهتر اینست که نزدیک ظهر باشد که آن ساعتی است که امیرالمؤمنین علیه السلام در آن ساعت در غدیر خم به امامت منصوب شد، (هر که چنین کند) همانند کسی است که در آن روز حضور پیدا کرده است... 📌توضیحات: نماز روز عید غدیر که وقت آن نزدیک ظهر است و پیش از آن باید غسل کرد، دو رکعت می‌باشد. در رکعت اوّل و دوّم پس از حمد، ده مرتبه سورۀ توحید (قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ) و ده مرتبه آیة الکرسی، و ده مرتبه سورۀ قدر باید خوانده شود. 📚 وسائل الشیعه ۵، ۲۲۵، ح ۲ @HawzahNews
💠 نعمت ولایت 🌴حضرت آیت الله جوادی آملی: 🔸 در سوره مباركه «مائده» ذات اقدس الهی فرمود: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دینًا﴾[1] ، اسلامی كه خداپسند باشد اسلامی است كه اهل بیت در آن اسلام حكومت داشته باشند و اصل اهل بیت به عنوان امام شناخته بشوند. چون ذات اقدس الهی فرمود: ﴿وَ رَضیتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دینًا﴾؛ من اسلام را برای شما به عنوان دین الهی پسندیدم، آن دین مرضی خدا دینی است كه اهل بیت در آن جا حضور و ظهور داشته باشند، دینی كه اهل بیت حضور و ظهور ندارد آن دین خدا پسندی نیست. فرمود: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دین﴾، پس معلوم می‌ شود دین بدون ولایت كامل نیست، فرمود: ﴿وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی﴾ تاكنون نعمت هایی كه من نازل می ‌كردم با نعمت ولایت به تمامیت خود رسیده است، تاكنون احكام و حكمی كه نازل می ‌كردم با ولایت به كمال‌ خود رسیده است، این دین تام و این دین كامل دینی است مَرضی. 🔸 ذات اقدس الهی فرمود امروز دشمن ها از شما ناامید شدند ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ﴾[2] امروز كفار ناامید شدند چرا؟ برای اینكه دینی كه مجری دارد، مبین دارد، مفسّر دارد، احیا كننده و اقامه حدود كننده دارد چنین دینی می ‌ماند و اگر دین یك سلسله قوانینی باشد كه در كتاب ها نوشته شده، دیگران ممكن است این قانون را به میل خود تفسیر بكنند یا جلوی اجرای او را بگیرند؛ ولی اگر دین یك امامی داشته باشد كه به میل خود تفسیر نكند، بلكه به وحی الهی تفسیر بكند و در اجرای او هم هیچ كوتاهی نكند دشمن ناامید و آیس خواهد بود، چون به بركت اهل بیت (علیهم السلام) دین مبین پیدا كرده، مفسّر پیدا كرده، مُحیی سنت پیدا كرده، مقیم حدود و اجرا كننده پیدا كرده دشمنان ناامید شدند. [1] . سوره مائده، آیه3. [2] . سوره مائده، آیه3. 🌻🌻🌻
💠 خطر ضعف فرهنگی 🌴حضرت آیت الله جوادی آملی: 🔸 ﴿و اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾؛[1] خدا تو را از مردم حفظ می ‌كند، اولاً رسول گرامی در ردیف اوحدی از مبلغان الهی است، از كسی ترسی ندارد! از بشر هراسناك نبود تا در اثر ترس از مردم از تبلیغ حادثه تاریخی غدیر تسامح كند؛ زیرا به شهادت قرآن كریم آن روزی كه همه مسلح بودند و رسول گرامی بی سلاح بود از هیچ كس ترسی نداشت. او از چه می ‌ترسید؟ با تشریح فضای حجاز از یك سو و تحلیل فضای جهان معاصر بعد از فتح مكه از سوی دیگر، روشن شده است كه پیغمبر از احدی در جنگ نظامی، قدرت نظامی و مانند آن هراسی نداشت. اینكه در بخش پایانی آیه فرمود خدا تو را از مردم حفظ می ‌كند، معلوم می ‌شود خطر نظامی نبود؛ عمده خطر سیاسی و جو سازی مردم حجاز بود كه مبادا بگویند رسول گرامی برای این داعیه، داعیه رسالت در سر پروراند كه مردم را محكوم خاندان خود كند، پسر عمو و داماد خود را جانشین خود كند و امارت بر مردم را میراث و موروث خاندان خود كند و مانند آن. اگر مردم در اثر ضعف فرهنگی دچار چنین شبهه ‌ای شدند آنگاه چه كند؟ این ترس همیشه هست. وجود مبارك رسول گرامی هم چنین ترسی را داشت كه اگر مردم نتوانند تشخیص بدهند كه این حكم «حكم الله» است، ولایت علی ‌بن ‌ابی‌ طالب در رخداد غدیر نصب الهی است، وكالت نیست ولایت است، من نگفتم خدا گفته است، شخصیت حقیقی و حقوقی علی همانند ندارد، این‌‌چنین نیست كه سخن از امارت و حكومت و سلطنت و امثال ذلك باشد. 🔸 اینكه فرمود: ﴿وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾ یعنی من طرزی انجام می دهم كه طرز فكر مردم عوض بشود، مردم كاملاً بفهمند، دیگر این را توطئه ندانند و دیگر تو را متهم نكنند. ذات اقدس الهی با چنین اهمیتی حادثه غدیر را برای رسول گرامی (علیه وعلی آله تحیه و الثناء) تحلیل كرد و تبیین كرد. [1] سوره مائده، آیه67. 🌻🌻🌻
💠 جان نبی 🌴حضرت آیت الله جوادی آملی: 🔸 وجود مبارک پیغمبر اصرار دارد که بگوید علی جان من است![1] یکی از اصحاب در جلسه رسمی سؤال کردند که صحابه شما چطور هستند؟ حضرت درباره صحابه سخن گفت، بعد گفتند یا رسول الله چرا از علی حرف نزدی! فرمود شما از صحابه و اصحاب من سؤال کردی، از خود من که سؤال نکردی! علی خود من است! این گونه روشن کرد، در حضور جمع! از حضرت سؤال کردند اصحاب شما چگونه می باشند؟ حضرت شرح داد، همین شخص گفت پس از علی چرا اسم نبردی؟ فرمود آخر شما سؤالتان از اصحاب من بود، از خود من که نبود! علی نفس من است! این گونه بود، آن وقت این را آمدند انکار کردند! [2] این است که این روزها گفتند ذکر و دعا مستحب است؛ اگر این کارها و احیای شما بزرگواران نباشد، فراموش می شود! 🔸 اصلاً دنیا جای بدلی سازی است، این جا بازار بدلی سازی است، از توحید گرفته تا ایمان؛ یکی می گوید من خدایم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَیرِی﴾[3] یکی می گوید من پیغمبرم، آمار متنبّیان کمتر از انبیا نیست! یکی می گوید من امامم که سقیفه را به جای غدیر می نشاند. یکی می گوید من عالمم، جزء مشایخ سوء است و جزء علما قرار می گیرد. یکی منافق است و می گوید من مؤمن هستم. این دنیا کارگاه بدلی سازی است؛ لذا آدم باید حواسش جمع باشد. [1]. الامالی(للصدوق)، ص95؛ «لِأَنَّكَ مِنِّی كَنَفْسِی»؛ الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏1، ص142؛ «أَنْتَ كَنَفْسِی وَ حُبُّكَ حُبِّی وَ بُغْضُكَ بُغْضِی‏». [2]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏2 ؛ ص217: « وَ سُئِلَ النَّبِی ص عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ فَذَكَرَ فِیهِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَعَلِی فَقَالَ إِنَّمَا سَأَلْتَنِی عَنِ النَّاسِ وَ لَمْ تَسْأَلْنِی‏ عَنْ‏ نَفْسِی‏». [3]. سوره قصص, آیه38. 🌻🌻🌻
با همراهان چگونه باشیم 🖌 حضرت (ع) مى‏ فرمود: یاران خود را بزرگ شمارید و احترامشان کنید و برخى از شما بر برخى دیگر هجوم نبرید، و بهم زیان نزنید و بر هم حسد نورزید و از بخل بپرهیزید تا از بندگان با اخلاص (و شایسته) خدا باشید. 🖌كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ عَظِّمُوا أَصْحَابَكُمْ وَ وَقِّرُوهُمْ وَ لَا يَتَهَجَّمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَا تَضَارُّوا وَ لَا تَحَاسَدُوا وَ إِيَّاكُمْ وَ الْبُخْلَ كُونُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ الصَّالِحِینَ‏. 📚 اصول کافى جلد 4 صفحه: 450 روایة: 4