eitaa logo
افق معرفت
120 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
184 فایل
ارائه معارف دینی و مطالب اخلاقی و حدیث و احکام و مطالب تفسیری و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
پنچه کشیدن صورت 🖌 (ص) فرموده: هرکس در میان سخن برادر مسلمانش بدود و سخن او را قطع کند مانند این است که صورت او را با پنجه خراشیده است. 🖌 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: مَنْ عَرَضَ لِأَخِیهِ الْمُسْلِمِ الْمُتَكَلِّمِ فِی حَدِیثِهِ فَكَأَنَّمَا خَدَشَ وَجْهَهُ‏. 📚اصول کافى جلد 4 صفحه: 481 روایة: 3
هدایت شده از حکمت
🏴🌾🌾🌾 🔸️قرآن وعظمت آن: ⚘قـالَ الحَسنُ بنُ عَلِىٍ عليهماالسلام في وَصفِ القُرآنِ المَجيد: 🔸️إنَّ هَذَا القُرآنَ فِيهِ مَصابِيحُ النُّورِ، 🔸️وَشِفاءُ الصُّدُورِ، 🔸️فَلْيَجُلْ جالٌ بَصَرَهُ وَ يَفْتَحُ لِلْضِّياءِ نَظَرَهُ، فَإِنَّ التَّفْكِيرَ حَياةُ القَلْبِ البَصيرِ،كَما يَمْشِى المُسْتَنِيرُ فِى الظُّلُماتِ بِالنُّورِ. امام حسن مجتبى عليه السلام در توصيف و شرح حال قرآن مجيد فرمود: 🔸️«در اين قرآن است چراغهاى درخشنده هدايت 🔸️و شفاى دلها و قلب ها، 🔸️پس بايد دلها را با فروغ تابناكش روشن ساخت و با گوش فرادادن به فرامينش، قلب را كه مركز فرماندهى بدن است، در اختيارش گذاشت؛ زيرا به وسيله انديشيدن، قلب، زندگىِ روشن خود را مى يابد، همان طورى كه رهروان در پرتو نور از تاريكيها گذر مى كنند و مى رهند.» ------------------------- بحارالانوار، ج75، ص112، ح6؛ و اصول كافى، شيخ كلينى، ج2، ص600، ح5، باب فضل القرآن: روايت فوق را مرحوم كلينى با اختلاف مختصرى از امام صادق ـ ع ـ نقل كرده است. 🌾🌴🌾🌴
🌴صلح امام حسن علیه السلام: 🌱آخرین کلمات امام حسن (ع) با لب های خونی: «اگر یارانی داشتم پیوسته با معاویه جنگ می کردم» 🔰 امام حسن (ع) امام صلح یا مبارزه با مستکبر؟! 🔸مردى نزد امام حسن عليه السّلام رسيده و گفت: اى زاده رسول خدا، گردنهايمان را خوار و ذليل ساختى، و آنچنان ما شيعيان را به بردگى انداختى كه هيچ كسى برايت باقى نماند!!. 🔻قالَ: أَتَيْتُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَذْلَلْتَ رِقَابَنَا وَ جَعَلْتَنَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ عَبِيداً مَا بَقِيَ مَعَكَ رَجُلٌ؟ 🔸حضرت فرمود: براى چه؟! 🔻قالَ وَ مِمَّ ذَاكَ؟ 🔸گفت: به اينكه حكومت را تسليم اين طاغيه نمودى!. حضرت فرمود: بخدا اين حكومت به او واگذار نكردم جز براى اينكه يار و ياورى براى خود نيافتم، و گر نه با او شبانه روز جنگ مى‏ كردم تا خود خداوند ميان من و او حكم و داورى فرمايد، ولى أهل كوفه را شناخته و آزمودم، و هيچ خيرى نديدم، اينان عارى از هر وفا و عهدى در سخن و كردار و دمدمى مزاجند، اينان معتقدند كه قلب و دلشان با ماست ولى شمشيرهایشان عليه ما كشيده شده است. 🔻قالَ قُلْتُ بِتَسْلِيمِكَ الْأَمْرَ لِهَذَا الطَّاغِيَةِ قَالَ وَ اللَّهِ مَا سَلَّمْتُ الْأَمْرَ إِلَيْهِ إِلَّا أَنِّي لَمْ أَجِدْ أَنْصَاراً وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنْصَاراً لَقَاتَلْتُهُ لَيْلِي وَ نَهَارِي حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ لَكِنِّي عَرَفْتُ أَهْلَ الْكُوفَةِ وَ بَلَوْتُهُمْ وَ لَا يَصْلُحُ لِي مِنْهُمْ مَنْ كَانَ فَاسِداً إِنَّهُمْ لَا وَفَاءَ لَهُمْ وَ لَا ذِمَّةَ فِي قَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ إِنَّهُمْ لَمُخْتَلِفُونَ وَ يَقُولُونَ لَنَا إِنَّ قُلُوبَهُمْ مَعَنَا وَ إِنَّ سُيُوفَهُمْ لَمَشْهُورَةٌ عَلَيْنَا 🔸مرد گفت: همين طور با من سرگرم صحبت بود كه ناگاه خون بالا آورد، ظرفى طلبيد و از معده ‏اش آنقدر خون آمد كه آن ظرف لبريز شد. 🔻قالَ وَ هُوَ يُكَلِّمُنِي إِذْ تَنَخَّعَ الدَّمَ فَدَعَا بِطَسْتٍ فَحُمِلَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ مَلِي‏ءٌ مِمَّا خَرَجَ مِنْ جَوْفِهِ مِنَ الدَّمِ 🔸عرض كردم: اى زاده رسول خدا اين چه حالى است كه شما را رنجور مى‏ بينم؟! 🔻فقُلْتُ لَهُ مَا هَذَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنِّي لَأَرَاكَ وَجِعاً 🔸فرمود: اين طاغيه كسى را مأمور نموده كه به من سمّ دهد و آن بر جگر من أثر گذاشته و همان طور كه مى‏ بينى تكّه تكّه از دلم خارج مى‏ شود. 🔻قالَ أَجَلْ دَسَّ إِلَيَّ هَذَا الطَّاغِيَةُ مَنْ سَقَانِي سَمّاً فَقَدْ وَقَعَ عَلَى كَبِدِي وَ هُوَ يَخْرُجُ قِطَعاً كَمَا تَرَى 🔸عرض كردم: آيا قصد درمان آن را نداريد؟! 🔻قلْتُ أَ فَلَا تَتَدَاوَى؟ 🔸 فرمود: دو مرتبه اين سمّ را به من خورانده و آن را درمان كرده‏ ام ولى اين بار هيچ دوايى برايش نيافتم. و به من خبر رسيده كه معاويه نامه ‏اى به پادشاه روم ارسال نموده و درخواست سمّ كشنده مايعى نموده، و او در جواب نامه گفته در دين ما جايز نيست كه كمر به قتل كسى ببنديم كه قصد جان ما را نكرده است. 🔻قالَ قَدْ سَقَانِي مَرَّتَيْنِ وَ هَذِهِ الثَّالِثَةُ لَا أَجِدُ لَهَا دَوَاءً وَ لَقَدْ رُقِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى مَلِك‏ الرُّومِ يَسْأَلُهُ أَنْ يُوَجِّهَ إِلَيْهِ مِنَ السَّمِّ الْقَتَّالِ شَرْبَةً فَكَتَبَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ أَنَّهُ لَا يَصْلُحُ لَنَا فِي دِينِنَا أَنْ نُعِينَ عَلَى قِتَالِ مَنْ لَا يُقَاتِلُنَا 🔸 و معاويه در نامه بعدى به او نگاشته كه: اين فرد فرزند مردى است كه در ارض تهامه شورش نموده و قصد مطالبه حكومت پدرش را دارد، و من مى‏ خواهم كسى را مأمور كنم تا اين زهر را به او بنوشاند تا تمام عباد را راحت و آسوده و همه جا را آرام كنم. و همراه اين نامه هداياى بسيارى روانه ساخت تا اينكه پادشاه روم نيز اين سمّ كه مرا با آن مسموم نمود را برايش ارسال نمود البتّه با شرط و شروط. 🔻فكَتَبَ إِلَيْهِ أَنَّ هَذَا ابْنُ الرَّجُلِ الَّذِي خَرَجَ بِأَرْضِ تِهَامَةَ وَ قَدْ خَرَجَ يَطْلُبُ مُلْكَ أَبِيهِ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَدُسَّ إِلَيْهِ مَنْ يَسْقِيهِ ذَلِكَ فَأُرِيحَ الْعِبَادَ وَ الْبِلَادَ مِنْهُ وَ وَجَّهَ إِلَيْهِ بِهَدَايَا وَ أَلْطَافٍ فَوَجَّهَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ بِهَذِهِ الشَّرْبَةِ الَّتِي دَسَّ فِيهَا فَسُقِيتُهَا وَ اشْتَرَطَ عَلَيْهِ فِي ذَلِكَ شُرُوطاً. 📚 الاحتجاج: ج2 ص292 🌻🌻🌻
🏴 گنج الهی ▪️ ایام شهادت و ارتحال بسیاری از ذوات مقدس اسلامی است؛ وجود مبارك پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرامة) و وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) و وجود مبارك امام رضا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است. جامع بین مقام شامخ نبوت و امامت همان است، همه اینها ولی خدا هستند، ولی خدا كسی است كه كارهای او را خدا به عهده می‌ گیرد، تحت ولایت خداست و به اذن خدا كارهای عالم را در ولایت خود دارد، نسبت به عالم و آدم ولی است و نسبت به خدا مولی علیه است؛ اگر نسبت به خدا مولی علیه است، همه كارهای او را الله به عهده می ‌گیرد، تنها سخن از ﴿وَمَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ﴾[1] نیست، بسیاری از كارهاست كه در قرآن كریم به این ذوات مقدس اسناد داده می ‌شود، در عین حال كه به خدا اسناد پیدا می ‌كند، چون مولی علیه خدای سبحان‌ اند، ذات اقدس الهی تدبیر عالم و آدم را هم از راه به این ذوات مقدس به عهده دارد و آنها هم كه مدبّرات امرند، باز در تحت اشراف این ذوات مقدس‌ اند. این ایام متعلق به این گونه از اولیای الهی است، این مطلب اول. ▪️ مطلب دوم این است كه همه ما این را ادعا داریم كه وارثان اینهاییم! [زیرا] كه علما وارثان انبیایند، وارثان اولیایند، وارثان ائمه ‌اند و هیچ مقامی هم برای انسان عادی بهتر از این نیست كه وارث انبیا و اولیا باشد، این مطلب دوم. ▪️ مطلب سوم این است كه این را نه به ارزانی به دست ما می ‌دهند و نه مصلحت است كه ما این را ارزان از دست بدهیم! اگر كسی ـ ان‌ شاء ‌الله ـ طلبه است و در صدد تحصیل علم است، این وارث انبیا و اولیاست «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاءِ»[2] و وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هم فرمود: «اَلْعِلْمُ مِیرَاثِی وَ مِیرَاثُ اَلْأَنْبِیاءِ مِنْ قَبْلِی».[3] هر جا علم است، هر جا سخن حق است و هر جا مطلب صحیحی است از انبیا به مردم رسیده است؛ زیرا قبل از اینكه دیگران بیایند انبیا در این عالم آمدند، اولین انسان پیغمبر بود؛ اینها آمدند معارف را گفتند و القاء كردند و دیگران فهمیدند، حالا بعضی ها همه ‌را پذیرفتند که مسلمان و تابع اهل بیت شدند، بعضی ها گرفتار ﴿نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ﴾[4] شدند، التقاطی شدند و مانند آن. ما در صدد این ارث بردنیم و این بهترین فضیلت است و اگر درباره وجود مبارك سید الشهداء (سلام الله علیه) در زیارت وارث عرض می ‌كنیم شما وارث انبیایید،[5] همان كمالات در مرحله ضعیف و نازل ‌آن برای علمایی است كه راه اینها را ادامه بدهند هست؛ منتها برای آنها صد درصد، برای بعضی ها نیم درصد و برای بعضی ها یك درصد و بعضی دو درصد، ولی بالأخره شیعیان این ذوات مقدس‌ اند و همین راه را ادامه می‌ دهند. ▪️ مطلب بعدی آن است كه این جهان، جهان تلاش و كوشش است كه رنج در آن زیاد است، اما گنج هم در آن زیاد است، چون ویرانه است گنج در آن هست و اگر معمور بود كه گنج در آن نبود، گنج در ویرانه است و چون این جهان یك جای خراب و ویرانه است گنج در آن است، هر كس به هر جا رسید در همین خرابه رسید؛ همه بندگان صالح، همه شهدا، همه علما، همه زهّاد و همه عبّاد همه اینها در این خرابه بالأخره گنج یافتند. اگر [این جهان] جای آبادی بود، فقط آبادی آب و خاك داشت نه آن ! این گنج مستور همان «دَفَائِنَ‏ الْعُقُولِ‏»[6] است، دفینه و آن گنج در همین خرابه است. اگر كسی به فكر خوردن و نوشیدن و پوشیدن باشد، یك جای آبادی است که خراب نیست، وقتی ویران نشد آن گنج هم از دست می‌ دهد و اما اگر نه به این فكر نبود كه خوب غذا بخورد، خوب بنوشد و خوب بپوشد، بالاخره یك دل شكسته‌ ای دارد، اگر دل شكسته پیدا شد گنج هم همان جاست! چون هیچ گنجی بالاتر از نیست و خودش هم آدرس داد كه من كجایم، فرمود «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»؛[7] هر جا دل شكسته ‌ای باشد آن جا است. [1] . سوره انفال،آیه17. [2] . الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص32. [3] . نهج القصاحه، ص582. [4] . سوره نساء،آیه150. [5] . کامل الزیارات، ص206. [6]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه1؛ «...وَاتَرَ إِلَیهِمْ أَنْبِیاءَهُ لِیسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یذَكِّرُوهُمْ مَنْسِی نِعْمَتِهِ وَ یحْتَجُّوا عَلَیهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ‏ الْعُقُولِ‏ وَ...». [7] . منیة المرید، ص123. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/12/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از جنت المهدی۳۱۳
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تماس تصویری با یکی از شخصیت‌های مهم کشور!‼️ ‏ ۳۱۳👇••🇮🇷•• تشریف بیاورید.✅ @jannatolmahdi313
صفحه 1
آغاز دوره. چهارم ختم قرآن کریم به روش صفحه به صفحه از ۲۶ مهرماه ۹۹ همزمان با روز شهادت ثامن الحجج علیه السلام تلاوت: استاد صیاف زاده ترجمه: متن آیت الله مکارم با صدای آقای کبیری ارائه صوت ترجمه به صورت صفحه به صفحه آقای کبیری "برای اولین بار" @qoran1 با اشتراک بنر کانال در گروه ها و کانال ها، در ثواب تلاوت اعضای جدید شریک شوید.
Gomnam-ShabShahadatImamReza1392[02].mp3
14.16M
▪️جریان شهادت علی بن موسی الرضا (ع) از زبان اباصلت (روضه) 🎙 بانوای: 🏴 ویژه شهادت (ع) ☑️ @MeysamMotiee
Shab05Safar1393[08].mp3
6.33M
▪️دلم تنگ ایوان طلای توست (واحد) 🎙 بانوای: 🏴 ویژه شهادت (ع) ☑️ @MeysamMotiee