⭕️سکولاریزاسیون تقریب چه آفتی دارد؟!
🔻استاد حیدر حب الله
شاید عنوانی که در اینجا انتخاب شده «وحدت اسلامی سیاسی یا مذهبی» در نگاه اول دارای ایهام باشد گویی در برابرمان دو گزینه قرار دارد و حتما باید یکی از آنها را در چارچوب ذهنی خود انتخاب کنیم: یا بگوییم تقریب، وحدت یا همزیستی بین پیروان مذاهب فقط باید سیاسی باشد، یا باید فقط دینی باشد. اما منظور از عنوان این نیست، وحدت می تواند سیاسی و در عین حال دینی باشد.
ایده و فکر اصلی عنوان این است: آیا فقط به خاطر عوامل سیاسی به تقریب بین مذاهب روی آورده ایم یا صرف نظر از وجود فشار عوامل سیاسی که به وجود تقریب یا نبود تقریب بین مذاهب دعوت می کند، دیدگاه و خوانشی دینی پشت این طرح تقریب مذاهب وجود دارد؟
چرا این روزها به این سوال اهمیت می دهیم؟
برای من بسیار مهم است که به این سوال پاسخ دهیم. زیرا در برخی محافل جریانی وجود دارد که می گویند: تقریب بین مسلمانان از خاستگاه دینی ممکن نیست و به همین خاطر برای تقریب بین مسلمانان باید از موضع غیر دینی پیش برویم. من این رویکرد را «سکولاریزاسیون تقریب» می نامم، یعنی مسلمانان برای وحدت باید از این ایده خارج شوند که روابط آنها با یکدیگر مبتنی بر اسلام باشد، بلکه باید بر اساس معیارهای دیگری، مانند شهروندی به معنای مثبت امروزی، و انسان و روابط انسانی بینشان...، یعنی مفهوم اسلامی یا زمینه دینی که میتواند پشتوانه جریان تقریب قرار بگیرد باید حذف بشود.
⬅️ادامه متن
okhowah.com/fa/13933
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما با سُنیها هیچ مخالفتی نداریم، اگر خارجیها بگذارند..
📌آیت الله بهجت
@okhowahmag
💠در قرآن مسلمانان برادر حقیقی هستند
🔻علامه طباطبایی
برادر خوانده شدن مؤمنین در قرآن کریم به نحو مجاز و استعاره نیست بلکه آثارى بر آن مترتب است.
و اگر در این آیه و در آیه «انما المومنون اخوه» مساله تساوى در حقوق را به برادرى تعبیر کرده براى این است که دو برادر دو شاخه هستند که از یک تنه جدا و منشعب شده اند و این دو در همه شوون مربوط به اجتماع خانواده و در قرابتى که با اقربا و فامیل دارند مساوى هستند.
و چون براى این اخوت احکام و آثارى شرعى است، لذا قانون اسلام آنرا یک سنخ برادرى حقیقى میان افراد مسلمین معتبر کرده است که عینا مانند برادرى طبیعى آثارى عقلى و دینى بر آن مترتب مى شود. بنابراین، اگر قرآن این معنا را برادرى نامیده این نامیدنش بطور مجاز و استعاره نبوده است، بلکه یک نحوه برادرى جدى است همچنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بطورى که نقل شده است فرموده: مردم با ایمان نسبت به هم برادرند، و پائین ترین ایشان کارهائى که بعهده مؤمنین است در ذمه خود انجام مى دهند (یعنى مؤمنین تا جائى که بتوانند به هم کمک مى کنند) و همگى دست واحدى هستند بر علیه دشمن.
📚ترجمه تفسیر المیزان، ج۲، ص۲۱۲
@okhowahmag
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠هواداری جوانان فلسطینی از تیم ملی ایران
و همبستگی مسلمانان جهان برای فلسطین
در جام جهانی 2022
@okhowahmag
12.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مدح حضرت زینب(س) توسط قاری اهلسنت مصری، الشیخ عبدالقادر الدرعوزی
📌میلاد حضرت زینب(س) در قاهره
@okhowahmag
💠بر اساس معارف دینی و قانون اساسی، تبعیض مذهبی و قومی روا نیست!
📌مولوی عبدالحمید امامجمعه اهل سنت زاهدان در سال۹۶ طی نامهای به مقام معظم رهبری خواستار توجه بیشتر به حقوق اقلیتهای مذهبی در کشور شده بود که مقام معظم رهبری نیز پاسخ نامه وی را مرقوم فرمودند:
"همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند."
🔻تاریخ نامه: ۹۶/۵/۲۱
@okhowahmag
💠جامعهای مسلمان کالنفس الواحده
📌آیت الله شهید مدرس:
اگر همه علمای مذاهب تعصب را کنار بگذارند و گرد هم جمع شوند، مرکزی با قدرت ایجاد نمایند و تاریخ تکامل اسلامی را بنویسند و نقاط جدایی و علل آن را توضیح دهند، ما جامعه ای مسلمان، یکپارچه کالنفس الواحده خواهیم داشت و این میسر نیست جز با رفع تعصب و شناخت نقاط انحراف و تعیین حدودی که فرق اسلامی از هم جدا افتاده اند.
📚سرگذشت، افکار و آثار آیت الله شهید سیدحسن مدرس، محمدصادق مزینانی، ص۵۲۲
به نقل از؛ مرد روزگاران، ص۵۸۶
@okhowahmag
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️توجه بشود در ایام فاطمیه مسائل اختلافافکن مطرح نشود..
📌توصیه رهبر انقلاب درباره لزوم پرهیز از اختلافات و جلوگیری از سوء استفاده دشمن
@okhowahmag
💠رفتار شهید ابراهیم هادی در روضه حضرت زهرا(س) و جلسه عیدالزهرا!
🔻به جلسه مجمع الذاکرین رفته بودیم در مسجد حاج ابوالفتح. در جلسه اشعاری در فضایل حضرت زهرا(س) خوانده شد که ابراهیم آنها را می نوشت. آخر جلسه حاج علی انسانی شروع به روضه خوانی کرد.
ابراهیم از خود بیخود شده بود دفترچه شعرش را بست و با صدایی بلند گریه می کرد. من از این رفتار ابراهیم بسیار تعجب کردم. جلسه که تمام شد به سمت خانه راه افتادیم. در بین راه گفت:
«آدم وقتی به جلسه حضرت زهرا(س) وارد میشه باید حضور ایشان را حس کنه چون جلسه متعلق به حضرت است.»
🔻یک شب به اصرار من به جلسه عیدالزهرا رفتیم. فکر می کردم ابراهیم که عاشق حضرت صدیقه است خیلی خوشحال میشود.
مداح جلسه مثلاً برای شادی حضرت زهرا(س) حرف های زشتی را به زبان آورد! اواسط جلسه ابراهیم به من اشاره کرد و با هم از جلسه بیرون رفتیم. در راه گفتم: فکر میکنم ناراحت شدید درسته!؟
ابراهیم در حالی که آرامش همیشگی را نداشت رو به من کرد و در حالیکه دستش را با عصبانیت تکان میداد گفت: توی این مجالس خدا پیدا نمیشه، همیشه جایی برو که حرف از خدا و اهل بیت باشه. چند بار هم این جمله را تکرار کرد. بعدها وقتی نظر علما را در مورد این مجالس و ضرورت حفظ وحدت مسلمین مشاهده کردم، به دقت نظر ابراهیم بیشتر پی بردم.
📚منبع: سلام بر ابراهیم، ص۱۶۲
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اهل سنت در حمله به خانه حضرت زهرا(س) شرکت نداشتند!
🔻دکتر شریعتی
@okhowahmag
🔻ایجاد تفرقه از گناهان کبیره است
📌آیت الله سیدمحمدصادق روحانی از مراجع تقلید شیعه در قم شب گذشته دار فانی را وداع گفتند.
به همین مناسبت برخی نظرات ایشان درباره وحدت را در قالب عکس نوشت منتشر نمودیم.
📎منبع: سایت معظم له
rohani.ir
@okhowahmag