عفاف در خانواده.pdf
551K
✳️فیش منبر ✳️
⚫️همایش شیرخوارگان⚫️
🔺اولین جمعه #محرم 🔺
📕عفاف در خانواده
🔷 استاد رفیعی 🔷
@olamayesaleh
ویژگی_های_خانواده_عاشورایی.pdf
836K
✳️فیش منبر ✳️
⚫️همایش شیرخوارگان⚫️
🔺اولین جمعه #محرم 🔺
📕ویژگی های خانواده عاشورایی
@olamayesaleh
عوامل افول ارزشها در خانواده.pdf
721.5K
✳️فیش منبر ✳️
⚫️همایش شیرخوارگان⚫️
🔺اولین جمعه #محرم 🔺
📕عوامل افول ارزشها در خانواده های معاصر
@olamayesaleh
تربیت نسل منتظر.pdf
468.8K
✳️فیش منبر ✳️
🔺اولین جمعه #محرم 🔺
#شیر_خوارگان
⚫️همایش شیرخوارگان⚫️
📕تربیت نسل منتظر📕
🔷تربیت نسل منتظر و سازوکارهای آن در حوزه خانواده
💠1-توجه به نقش خانواده
💠2-تحکیم خانواده
💠3- خودسازی زنان در جایگاه مادران اجتماع
💠4-باور و ایمان والدین برای تربیتی هدفمند
💠5-به کار گیری اصول تربیتی
💠6-تشویق جوانان به ازدواج
🔶تربیت نسل منتظر و سازوکارهای آن در جامعه
◾️1-شناساندن امام زمان به مردم
◾️2- ترویج خدا گرایی در جامعه
◾️3-ترویج فرهنگ حق باوری (حق پویی)
◾️4-گسترش عدالت محوری در جامعه
◾️5-تقویت دین داری در جامعه
◾️6- منزلت شناسی
◾️7-نهادینه کردن فرهنگ انتظار
◾️8- ایجاد فضای مساعد تربیتی در جامعه
◾️9-آموزش و گسترش مراسم عبادی در جامعه
◾️10-تأکید بر نقش تعقل در جامعه
◾️11-ارج نهادن به پرهیزکاری در جامعه
◾️12- تبلیغات سالم همراه با عمل
@olamayesaleh
تربیت فرزند از نگاه صحیفه.pdf
631.8K
✳️فیش منبر ✳️
⚫️همایش شیرخوارگان⚫️
🔺اولین جمعه #محرم 🔺
📕تربیت فرزند از نگاه صحیفه سجادیه
@olamayesaleh
کتاب طرح درس نسل حسینی.pdf
6.11M
🔖فیش منبر #نوجوانان 🔖
#ماه_محرم
🔷طرح درس «نسل حسینی» با هدف سادهسازی مفاهیم عمیقِ عاشورا در سایت شبکه مبلغان برای کودکان و نوجوانان منتشر شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👨🏫مخاطب اصلی این طرح درس مبلغانیاند که تصمیم دارند برای کودکان و نوجوانان محل تبلیغی خود کلاسهایی برگزار کنند. و یا ویژه نوجوانان منبر بروند.(هیئت نوجوانان)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 موضوعات این طرح درس:
🔻درس اول: شیرینی کنار هم بودن!
🔻درس دوم: به من همکاری بده!
🔻درس سوم: دختران فرشتهاند!
🔻درس چهارم: از تنهایی بدم میآید!
🔻درس پنجم: با هم قویتریم!
🔻درس ششم: ما همه با هم هستیم!
🔻درس هفتم: به کسی نگو، ولی... !
🔻درس هشتم: کشتی نجات!
🔻درس نهم: فقط به عشق حسین(ع)!
🔻درس دهم: برای ظهور کاری کنیم!
@olamayesaleh
نقش_افزایش_جمعیت_در_اقتدارملی.pdf
708K
✳️فیش منبر ✳️
⚫️همایش شیرخوارگان⚫️
🔺اولین جمعه #محرم 🔺
📕نقش فرزند آوری و افزایش جمعیت در اقتدار ملی
@olamayesaleh
جایگاه زن در اسلام.pdf
446.4K
✳️فیش منبر ✳️
🔺اولین جمعه #محرم 🔺
⚫️همایش شیرخوارگان⚫️
#شیر_خوارگان
📕جایگاه زن در اسلام 📕
◾️برگ های سیاه تاریخ
◾️جایگاه واقعی زن در اسلام
🔷الف) تکامل زن
🔷ب) حقوق زن
◾️1- احیاء شخصیت زنان
◾️2- به رسمیت شناختن حق مالکیت زنان
◾️3- تجویز حضور زنان در عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی
◾️4-اعطای حق تعلیم و تربیت
◾️5) آزادی زنان
◾️6)پرهیز از یکسونگری
🔶محصول نگرش اسلامی و غربی به حقوق زنان
@olamayesaleh
202030_10443757.pdf
221K
✅ پاسخ های استاد پیشوایی در موردحماسه عاشورا
حتما ببینید.
@olamayesaleh
#منبر_بلند
💠 مجلس عزا سبب احیاء قلب
نویسنده/ سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد
💠حضرت صادق (علیه السلام) به شخصی می فرماید: تو اهل عراقی؟ چطور جدّم حسین را زیارت میکنی؟
«نحمده علی عظیم إحسانه و نیّر برهانه و نوامی فضله و امتنانه، ثم الصلاة والسلام علی سیدنا و نبینا أبی القاسم محمد صلّی الله علیه و علی أهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و اللعنة الدائمة علی أعدائهم أجمعین إلی یوم الدین.»
عن الامام ابی الحسن الرضا(علیه السلام): «مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا وَ بَکَى لِمَا ارْتُکِبَ مِنَّا کَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ ذُکِّرَ بِمُصَابِنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ وَ مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیَا فِیهِ أَمْرُنَا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ القُلُوب.»[1]
💠 سیره اهل بیت(علیهم السلام)
در این روزهای آغازین ماه محرم به چند مطلب راجع به عزاداری باید توجه بشود.
یک اندوهی که انسان نسبت به امام حسین(علیه السلام) پیدا میکند. کسانی که به اهلبیت معتقد هستند بهطور طبیعی این اندوه را دارند.
از ابو عماره منشد روایت است: «ما ذکر الحسین(علیه السلام)یوما عند ابی عبدالله»[2] هیچ روزی خدمت امام صادق(علیه السلام) نام امام حسین برده نمیشد مگر اینکه «لا یُرَى مُتَبَسّماً إلی اللّیل» حضرت را تا شامگاه کسی خندان نمیدید.
روایتی در کامل الزیارات است بدین مضمون، حضرت صادق (علیه السلام) به شخصی می فرماید: تو اهل عراقی؟ چطور جدّم حسین را زیارت میکنی؟ عرض کرد أنا رجلٌ مشهور، من یک آدم مشهوری هستم از طاغیان و حکام وقت جرأت نمیکنم امام حسین(علیه السلام) را زیارت کنم. حضرت به او فرمود که آیا یاد جدّم حسین میکنی؟ عرض کرد بله آقا، یاد میکنم بهگونهای که آن روز خانوادهی من احساس میکنند که من مهموم و پریشان هستم، دیگر میل به غذا ندارم، غذا نمیخورم، این پریشانی اینطور در من تأثیر میگذارد.
همین همّ و اندوه مرتبهای از مرتبهی به اصطلاح اعتقاد و معرفت انسان است.
💠 اجر کسی که برای سید الشهداء(علیه السلام) اندوهگین است
در همین رابطه، امام صادق (علیه السلام)میفرماید: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ کِتْمَانُ أمرنا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّه»[3] نفس المهموم، کسی که مهموم است بخاطر مظلومیت ما، آن نفسی که میکشد برای او تسبیح مینویسند. همین معنا را سید حمیری در اشعارش آورده، او میگوید: إِنّی لَأَکْرَهُ أَنْ أُطیلَ بِمَجْلِسٍ * لا ذِکْرَ فیهِ لِفَضْلِ آلِ مُحَمَّدِ ، من دوست ندارم در مجلسی بنشینم که در آن از آل پیامبر یاد نشود.
💠 اهمیت برگزاری مجلس عزای امام حسین (علیه السلام)
مسألهی بعد تشکیل مجلس برای اهلبیت است، این در روایات هست، یک نوعی نشان دادن علاقه به اهلبیت علیهم صلوات الله است. ذیل این حدیثی که خواندم حدیث میخوانم، حضرت رضا (علیه السلام) میفرماید:
«منْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیی فیهِ أمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»[4] کسی که در مجلسی بنشیند که در آن مجلس «یُحْیی فیهِ أمْرُنا» امر ما را زنده نگه دارند یعنی از ما سخن بگویند، قلبش نمی میرد. قیامت هم اینطور است دیگر «إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَناجِر»[5]، قیامت روزی است که «أَفْئِدَتُهُمْ هَواء[6]، ناکِسُوا رُؤُسِهِمْ [7]تعبیر دیگر قرآن؛ قیامت یک چنین روزی است. شخصی که در جلسهای نشسته ذکر اهلبیت میشود، روزی که تموت القلوب است، دل او نمیمیرد. همچنین حضرت به فضیل فرمودند: «إِنَّ تِلْکَ الْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا.»[8]
من این مجالس را دوست دارم «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیَا أمرنا» [9] خدا رحمت کند آن کسی که امر ما را احیاء میکند.
#ادامه 👇
💠 انواع گریه
اساساً گریستن و گریاندن آن مقداری که روایات را در کامل الزیارات، امالی صدوق، ثواب الاعمال صدوق احصاء کردم، به نظرم میآید روایات راجع به بکاء در حد تواتر می باشد، یعنی این روایات را انسان ببیند یقین پیدا میکند.
حال،گریه برای چه؟ چرا ما گریه کنیم؟ این یک نکتهای است، گاهی بعضیها مطرح میکنند که چرا گریه کنیم؟ گریه یک دوره ای دارد. انسان یک مدتی که یک عزیزی از دستش رفت بعد از گذشت یک مدتی کمکم ساکت میشود.
اشعار منسوب به امیرالمؤمنین (علیه السلام) :
إذا انقطعت یوماً من العیش مدَّتی
فإن بکاء الباکیات قلیلُ
بکاء باکیات کم میشود، اندک میشود؛ اما این همه سفارش راجع به گریهی برای امام حسین(علیه السلام) و اینطور هم نیست که گریهی برای امام حسین(علیه السلام) کم شود، شاید در دورانی که بر او عمری گذشته، گریهاش از روزهای اول بیشتر باشد، کم که نشده زیادتر هم شده باشد.
➖ گریه معرفت
گاهی منشأ گریه معرفت است. خدای متعال در آیه آخر سورهی مبارکهی اسراء می فرماید: «قُلْ آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا» [10]شما ایمان بیاورید یا ایمان نیاورید «إِنَّ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْم» کسانی که علمی به آنها داده شده وقتی آیات رحمان بر آنها خوانده میشود«یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ یَبْکُونَ وَ یَزیدُهُمْ خُشُوعا»[11]اشک میریزند. یا این آیه که راجع به بعضی از اهل کتاب در سورهی مبارکهی مائده است که خدای متعال میفرماید: «تَرى أَعْیُنَهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَق» [12]آن عرفان، آن شناخت، آن معرفت باعث میشود اشک انسان را جاری کند.
➖ گریه خوف
گاهی منشأ گریه در انسان خوف است، خوف باعث گریه میشود، خشیت که یک بخشی از خوف است، بین خوف و خشیت، عام و خاص مطلق است، هر خشیتی خوف است اما هر خوفی خشیت نیست. حدیثی از پیغمبر خدا نقل شده وقتی آیات آخر سورهی مبارکهی زمر را تلاوت میکردند، توجه داشته باشید که این آیات آخر سورهی زمر خیلی آیات عجیبی است. «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمیعاً قَبْضَتُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِیَّاتٌ بِیَمینِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا یُشْرِکُونَ»[13]
پیغمبر خدا یک وقتی این آیات را میخواندند اصحاب گوش کردند و گریستند. گاهی منشأ گریه خوف است، چون در این آیات «وَ سیقَ الَّذینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً» [14]هست.
➖ گریه درد
گاهی منشأ گریه در انسان خوف نیست، معرفت هم نیست، از درد است، گاهی درد به انسان فشار میآورد و اشک انسان را بیاختیار جاری میکند. مثلا یک بیمار در بیمارستان بستری است درد خیلی دارد میبینی اشک میریزد، این هم هست.
➖ گریه فراق
گاهی گریه در اثر فقدان یک عزیزی است یا یک مالی است؛ عزیزش را از دست داده گریه میکند. روایت دارد امام سجاد(علیه السلام) یا حضرت کاظم(علیه السلام) در منا داشت عبور میکرد، (سابقاً حج که مشرف میشدند منا یک مرکزی برای کسب هم بوده)، دیدند که یک زنی کنار یک گاو مردهای نشسته، گریه میکند. به او فرمودند که چرا گریه میکنی؟ گفت: آقا من همسر ندارم، شوهرم از دنیا رفته چندتا بچهی یتیم دارم شیر این گاو را میدوشیدم و میفروختم و از این طریق ارتزاق میکردم، هیچ سرمایهی دیگری هم ندارم. الان این گاو مرده و من نمیدانم چه کنم؟ حضرت دعایی کردند و بلافاصله آن گاو زنده شد. ناگهان این زن فریاد زد مسیح هذا مسیح بن مریم حضرت رفتند لابلای جمعیت و خودشان را پنهان کردند.
گاهی گریه برای فقدان یک مالی است یا برای یک عزیزی است که انسان در فراق اوگریه میکند. یک خطبهای را مرحوم سید رضیuدر نهجالبلاغه نقل کرده از امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کنار قبر پیغمبر به رسول خدا عرض کرد: «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا رَسُولَ اللَّهِ، لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ أحد سِواک مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ»[15] بعد در ادامه حضرت میفرماید که: من اگر ملامتِ ملامتکنندگان نبود آنقدر گریه میکردم که «أَنْفَدْنَا عَلَیْکَ مَاءَ الشُّئُونِ» که سرچشمهی اشکم بخشکد. انسان گاهی گریه میکند برای فقدان عزیز.
#ادامه 👇