در روایات ما آمده است: که #خصلتهای_تَکَوُّن_اشیاء هفت مسئله است:
۱.مشیّت
۲.اراده
۳.قدر
۴.قضا
۵.اذن
۶.کتاب
۷.اجل
تفاوت مشیت و اراده چیست؟
تفاوت قدر و قضا چیست؟
اذن در اشیاء چه معنائی دارد؟
کتاب در اشیاء چه معنائی دارد؟
هر شئ در عالم کتابی دارد؟
درباره اصطلاح اجل که در روایت آمده است که:
جَعلَ اللّهُ لکلِّ شیءٍ قَدْرا
و لکلِّ قَدْرٍ أجَلاً.
مهمترین ویژگی هر قدری،
زمانداری آن قدر است.
خداوند متعال همه اشیا را زماندار و اجلدار خلق کرده است.
در یک روایتی عبدالله بن سنان و دیگران از امام صادق علیهالسلام نقل کردهاند: که اگر یک شئ به وجود آمده،
این هفت خصلت در مورد آن شئ قابل بحث است.
در مراحل تکوّن یک شیء،
اولین مرحله و اولین خصلت
#مسئله_مشیت است که
مسئلهای مهم، سنگین و کمتر بحث شدهای است.
و آخرین بحث در این حوزه #مسئله_اجل است.
https://eitaa.com/olgou_mashhad
📢 #چگونه_فرزندانمان_زندگی_بهتری_را_تجربه_کنند؟
👌🏻در جدول تسخیر، خاصیتهای اشیاء پیرامون انسانها از خاصیت اشیاء پایه یعنی آب، خاک، آتش و هوا گرفته تا خاصیت درختان، گیاهان، عطرها و... تبیین شده است.
🔶وقتی فرزندان ما با #خاصیتهای_اشیاء آشنا باشند؛
برای رفع نیازهای خود به این اشیاء رجوع میکنند.
🔴اطلاعات جدول تسخیر با اطلاعات #جدول_مندلیف مقایسه میشود
و گسترش اطلاعات این جدول ۱۹ بخشی در جامعه به تدریج، استراتژی #صنعت، #تکنولوژی و #اشتغال را متحول خواهد نمود.
🙏🏻از شما تقاضا میکنیم که فرزندان خودتان را با فایده اشیاء عالم
(لااقل ۲۰۰ شئ پرکاربرد پیرامون خودتان)
آشنا کنید تا زندگی بهتری را تجربه کنند.
📚 دومین گزارش راهبردی مدرسه فقهی هدایت با موضوع #تبیین_جدول_فقهی_تسخیر👇🏻
https://eitaa.com/wsti_ir/1731
#جدول_تسخیر
#خاصیت_اشیاء
#فقه_الخلق
https://eitaa.com/olgou_mashhad
❓در دهه امامت و ولایت بر سر چه موضوعی بیشتر صحبت کنیم ؟
#عید_غدیر زمینهساز تأسيس يک #طبقهبندی_جدید_از_علم برای بشریت است.
در منابر عید غدیر #تبیین_بُعد_علمی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام یکی از موضوعات جذاب است
و زمینه رجوع مردم به #علم_غلط_دیگران را به چالش میکشد!
مطابق مفاد #خطبه_غدیر،
امیر المومنین علیهالسلام به علت داشتن #علم_کامل در همه حوزهها بر دیگران فضیلت داشته و مقدم است.
در مدرسه فقهی هدایت مبتنی بر روش اجتهادی #استنطاق_از_امام علیهالسلام،
ظرفیت تبیین ۴۰۰ نظریه فقهی مهیا شده و در واقع یک طبقهبندی جدید از علم مبتنی بر کتاب و سنت در فرآیند آموزش قرار گرفته است!
#طبقهبندی_فقهی_علوم
#همراهی_با_امام
#علم_نافع
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_اول_در_ارزیابی_کتاب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار اول در ارزیابی یک کتاب آموزشی، ارزیابی براساس قاعده #جامعیت_محتوائی یک کتاب است.
براساس این قاعده:
بسیاری از کتب آموزشی فعلی حوزه، نسبت به #توصیفات_شریعت_درباره_امور_مختلف ساکت هستند
و فقط به #تبیین_اوامر_و_نواهی_شریعت میپردازند.
به عنوان مثال در کتب آموزشی حوزه، تعارضِ آیاتی مانند:
✅وَ بَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً (نبأ ١٢)
و
✅وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (يس ٣٨)
و
✅وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ (يس ٣٩)
با #توصيفات_نجومي_ناسا و نظریه معیوب #منظومه_شمسی بررسی نمیشود.
👌🏻تقریبا همه کتب اصلی آموزشی در حوزه از #بیان_شجاعانه_توصیفات_وحی درباره امور مختلف محروم هستند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_دوم_در_ارزیابی_کتاب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار دوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، مسأله ساختار تدوینی آن کتاب و بررسی وضعیت سازههای سهگانه
۱- پرسش، ۲- اصطلاح و ۳- ارجاع در آن کتاب است.
برخی کتب آموزشی فعلی از حیث قاعده #حُسن_السوال ، برخی دیگر از حیث #وضع_متراکم_اصطلاحات به جای استفاده حداکثری از #اصطلاحات_شریعت و برخی دیگران از حیث #تقسیمبندی_ارجاعات نقد و ارزیابی میشوند.
مواظبت جدی بر سازه سهگانه فوق، #قدرت_آموزش و تفاهم یک کتاب را ارتقاء میدهد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#معیار_ارزیابی_کتب_آموزشی
#معیار_سوم_در_ارزیابی_کتب_آموزشی
کتب آموزشی حوزه علمیه را بر اساس سه معیار
۱.جامعیت محتوا
۲.ساختار و سازه های کتاب
۳.اصول درایه و تدبر
ارزیابی مینماییم.
معیار سوم ارزیابی یک کتاب آموزشی، میزان استفاده از #اصول_درایهای_و_تدبری در یک کتاب است.
ارتقاء استفاده از این اصول مهم،
تفکر طلبه را تقویت میکند.
به عنوان مثال یک کتاب را میتوانید بر اساس قاعده اصولی #نظام_مقایسه_با_بدعت ارزیابی کنید.
وقتی یک حکم شرعی یا یک توصیف شرعی را با یک نظریه رقیب مقایسه میکنید؛
#تفاوتها_و_مزیتهای_شریعت بهتر دیده میشود
و حیث سدید بودن شریعت بهتر واضح میشود.
خلاصه سخن آنکه ارزیابان محترم کتب آموزشی حوزه علمیه باید ابتدا درباره صحت و دقت معیارهای ارزیابی کتب آموزشی وارد بحث شوند
و الا ارزیابی براساس میزان غلط یا ناقص بودن،
#ارزیابی_فرقان محسوب نمیشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#لزوم_عدم_وابستگی_در_تعریف
تکرار تعاریف دیگران یعنی #وابستگی_در_تعریف!
افرادی که تعاریف دیگران را میپذیرند؛ در تصمیم و اقدام هم وابسته خواهند شد!
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#روش_شناسائی_خاصیت_اشیاء
در یکی از سرفصلهای جدول تسخیر به روش شناسایی خاصیت اشیاء
میپردازیم.
این مطلب یک روش خاصی میخواهد و اصطلاحاً با #روشهای_پوزیتویستی نمیشود #خاصیت_نهایی_اشیا را تشخیص داد.
بله میشود عناصر را به صورت بخشی توصیف کرد.
مثلا میتوانید #میزان_چکش_خواری یک عنصر را با روشهای پوزیتویستی تشخیص داد.
با تجربه بعضی از عناصر موجود در طبیعت و برخی خواص آنها
- مانند چکش خواری بالا یا پائین یک شئ و خاصیتهای مشابه- را میتوانید تشخیص بدهید.
اگر بحث شما تشخیص #میزان_رسانایی_یک_شئ باشد،
این موضوع با تجربه و آزمایشگاه به راحتی به دست میآید؛
ولی سخن در این است که آیا طلا که رسانایی بالایی دارد؛
خاصیت دیگری ندارد؟
آیا طلا خاصیتش همین رسانایی است؛ یا یک خاصیت نهایی دیگر برای خلق فلز طلا در نظر گرفته شده است؟
درباره سایر عناصر هم همین پرسش مطرح است؟
ما معتقدیم خاصیتهای نهایی اشیاء را -یا به تعبیر بهتر آن #خاصیتهایی_که_اشیاء_برای_آن_خلق_شدهاند
باید از طریق #بررسی_گزارشهای_خالق بدست بیاوریم
و معلوم نیست؛ وقتی اشیاء را به نحو پوزیتویستی بررسی میکنیم
موفق بشویم خاصیت نهایی اشیاء را کشف کنیم.
بنابراین باید روش شناسایی و کشف خاصیت نهایی اشیاء مورد بحث قرار بگیرد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در یکی از سرفصلهای جدول تسخیر به #روش_متعادل_کردن_خواستههای_بشر
میپردازیم.
در مورد روش تعدیل منایا هم، مسئله به این شکل است:
آیا میشود با #رشته_روانشناسی، #اخلاق_بشر را مدیریت نمائیم؟
بالاخره #روانشناسی بخشی از #ساینس است
و در عرف علمی موجود زمانی به یک تحلیل، علمی میگوئیم؛
که ساینس باشد
و در آن رشتهی علمی از #روش_تحقیق_پوزیتویستی استفاده شده باشد.
حالا اگر موضوع مطالعه، انسان و روان انسان باشد
#مهمترین_اشکال_روانشناسی، روش تحقیق آن است.
برای مطالعه ، تحقیقات و مدیریت بروی #عواطف_و_اخلاقیات_انسان
بجای روشهای پوزیتویستی باید از #روش_تحقیق_فقهی
استفاده کنید.
معتقدیم در هر دو موضوع
شناسایی خاصیتهای اشیاء
و مطالعه درباره روح و اخلاق انسان روش فقهی کارآمد است.
#روش_تحقیق_فقهی در مقابل روش تحقیق پوزیتویستی است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#برنامهریزی باید مبتنی بر #تحریک_فکر افراد باشد.
چون رشتههای علمی در دنیای امروز تخصصی هستند
در واقع یک معادلات خاصی استنباط میشود
و به اسم تخصص به #آییننامههای_اجرایی_جامعه تبدیل میشود،
یعنی در واقع معادلات علمی دوباره حکم #قانون پیدا میکند.
اگر ما گفتیم #تغییر_نظامات_اجتماعی از #تغییر_معادلات_علمی شروع میشود،
سؤال ما این است که آیا به تحریک_فکر در جامعه منتهی خواهد شد یا نه؟
ممکن است شما بگویید اگر در بخش خاصی ده متخصص نظر بدهند، تصمیمات کارشناسیتر و دقیقتر گرفته خواهد شد،
ولی سؤال ما در بهینهکردن روابط انسانی این نبود که تصمیم شما دقیقتر هست یا نیست.
سؤال ما این است که در فرآیند #نظم_اجتماعی و در فرآیندی که شما برای #اداره_جامعه تعریف میکنید #تحریک_فکر عمومی اتفاق میافتد یا نمیافتد؟؟؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#حکمت_دعوت_به_درایه_در_حدیث
کشف عقلانیت حدیث است!
حکمت اینکه اهلبیت علیهمالسلام دعوت به درایه در حدیث کردهاند؛
#کشف_ابعاد_عقلانیت_حدیث است.
به عبارت دیگر اگر #قواعد_درایه_در_حدیث را ارتقاء دهیم؛
عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه،
مردم را از سایر #دستگاههای_محاسباتی بینیاز میکند.
درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده:
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بیان مبتنی بر مُکث
۴.بیان مبتنی بر رفق
۵.بیان در فضای نظام مقایسه
۶.بیان مبتنی بر منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
۸.بیان مبتنی بر سیاق
۹.بیان مبتنی بر کَمّ
پیگیری میکنیم
و گزارههای معرفتی و عقلی متناسب با #فطرت را کشف مینمائیم.
معتقدیم که #عقلانیت_ناشی_از_درایه در حدیث، کاربردیتر از #منطق_سیستمی و گویاتر از سایر دستگاههای فلسفی موجود است.
#روش_درایه
#الگوریتم_اجتهاد
#فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
وقتی پیشفرض #فقاهت، #معذر_و_منجز_بودن تعریف میشود، فقیه هیچ موقع به #حوزه_توصیفات ورود پیدا نمیکند
و میگوید این ارتباطی به حوزه کار فقاهت ندارد.
توصیفات دین در امور مختلف در فرآیند #تمدنسازی بسیار موثر است.
حال باید چکار کنیم که طلبه توجه کند که باید توصیفها را هم در #فرآیند_استنباط قرار داد؟
چرا الگوی آموزش ترمی واحدی که در دانشگاه بوده بعد از مدتی به پذیرش #حوزه_علمیه رسیده است؟
آیا حوزه علمیه نباید الگوی آموزش اختصاصی خودش را داشته باشد و بحث بکند؟
در حال حاضر عمده طلبهها در فرآیند آموزش خود متکی هستند به شرح ها و خلاصههایی که برخی اساتید نوشتهاند و اساسا به دنبال #کسب_نمره و #ارتقا_به_پایه_دیگر هستند.
این ضعف چرا به وجود آمده است؟
به خاطر این است که مدل آموزش حوزه از #مدل_آموزش_دانشگاه تاثیر پذیرفته است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ده_پیوست_اورژانسی برای #ترمیم_فرهنگ_عمومی_کشور
همانطور که اطلاع دارید
"شورای فرهنگ عمومی کشور"
زیرمجموعهای از #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی است
و ریاست آن بر عهده #وزیر_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی میباشد.
برای کمک به بالندگی فعالیتهای این شورا چند پرسش را مطرح میکنیم:
پرسش اول اینکه:
چه ارتباطی میان #نظامات_اجتماعی و شکلگیری
"فرهنگ و دین عمومی مردم"
وجود دارد؟
و آیا میتوان شکلگیری
"فرهنگ عمومی" و "دین عمومی"
را بریده از نظامات اجتماعی تصور کرد؟
به نظر ما "نظامات اجتماعی" مانند #نظام_آموزشی،
#نظام_مدیریت_شهری،
#نظام_مهندسی_ساختمان،
#نظام_ارزیابی_غذا
#نظام_امامت_و_سیاست_جامعه
نقش اصلی در
پیدایش و تغییرات #فرهنگ_عمومی
را به عهده دارند
و بدون تحول در این نظامات،
ترمیم و تکامل فرهنگ عمومی
مشکل است.
پرسش دوم آنکه:
با فرض پذیرش نقش بنیادین نظامسازی در فرهنگ عمومی؛
چگونه باید نظامات اجتماعی را تغییر داد؟
پیشنهاد مدرسه بینات
برای گسترش نظامسازی در حوزههای مختلف،
تبیین و #تضارب حول #نظریات_فقهی مرتبط با بخشهای مختلف نظم اجتماعی است.
به عنوان مثال در #نظریه_آموزش_و_پرورش_آینده، #تعریف_تصویر_تصمیم
مرتبط با نظامسازی
در حوزه آموزش و پرورش
و
در #الگوی_فقهی_ارزیابی_غذا،
#تعریف_تصویر_تصمیم مرتبط با نظامسازی در حوزه غذا تشریح میشود و...
#الگوی_جدید_مدیریت_فرهنگ_عمومی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ده_پیوست_اورژانسی برای #ترمیم_فرهنگ_عمومی_کشور
برای کمک به بالندگی فعالیتهای #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
چند پرسش را مطرح میکنیم:
پرسش سوم اینکه:
چگونه برای #نظامات_اجتماعی موجود -که #منشاء_پیدایش_فرهنگ_عمومی غلط و #اختلال_در_روابط_انسانی صحیح هستند-
پیوست فرهنگی تعریف کنیم؟
دوره زمانی پیوست فرهنگیِ موقت،
تا زمانِ فراهم آمدن شرایط فکری و امکاناتی برای بازتعریف
نظامات مطلوب است
و شامل ده موضوع
۱.پیوست تفریح محلهای
۲.پیوست تغذیه طیب(باغچه طیبات)
۳.پیوست آموزش تسخیر شئ پایه و آموزش تنظیم روابط انسانی ۱۳ گانه
۴.پیوست تدابیر پیشگیری از بیماری
۵.پیوست مدیریت محلهای مساجد
۶.پیوست شاخصههای ارزیابی پیشرفت
۷.پیوست آشنایی با سیاست خارجی قبل از ظهور و منطقه جغرافیائی ظهور
۸.پیوست مدیریت بازی کودکان و ارزیابی شخصیت
۹.پیوست معرفی مشاغل برتر و آموزش تجارت عمومی
۱۰.پیوست الگوی جدید زیارت است.
ساختار اصلی اجرای این پیوستها
مساجد و هیئات محله هستند
و استفاده از سایر ابزارهای فرهنگی (مانند رسانه ها و فیلم و...) نباید به عنوان جایگزین این ساختارهای مطلوب فرهنگی، تعریف شوند.
#شورای_فرهنگ_عمومی
#نظامسازی_فقهی
#پیوستهای_فرهنگی_اورژانسی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #فهرست_مطالب_کانال👇🏻
✅ #نام_مدرسه
✅ #آرمان_مدرسه
✅ #بینات_یعنی_چه؟
✅ #نیاز_ما_به_بینات
✅ #چگونگی_مواجهه_با_اسناد_بینالملل
✅ #چگونگی_تثبیت_مرجعیت_علمی_معصومین
✅ #رسالت_مدرسه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
مسئله #مدیریت_شهر
یکی از اولویتهای تمدنی ما
در مدرسه تمدنی بینات است.
به اعتقاد ما مدیران شهری، شهر را باید بصورت #محله_محور اداره کنند.
سوال اساسی ما از #مدیران_شهری این است:
#یک_محله_را_چگونه_میسازید؟
👌🏻اگر بخواهید یک محله اسلامی را طراحی کنید باید محله و مفاهیم اصلی آن را تعریف نمائید.
❓به نظر شما #مسائل_اساسی_مطرح_در_ساخت_محله کدام است؟
❓مفاهیم پایه شما در ساخت شهر کدام است؟
ما در مدرسه بینات براساس سه دسته مفهوم، محله را بازتعریف میکنیم:
۱.روابط انسانی
۲.تسخیر شئ پایه
۳.اسماء الهی
زندگی خوب برای مردم شهر
بدون در نظر گرفتن این سه دسته مفهوم امکان ندارد.
به همین دلیل در مباحث #فقه_النظام این علوم سهگانه را تحت عنوان #علوم_پایه نامگذاری کردهایم.
#چگونه_یک_محله_اسلامی_بسازیم
#اولویتهای_تمدنی | #مشهد_آینده
#طرح_تمدنی_محله_امام_رضاعلیهالسلام
#مدیریت_شهری_محله_محور
🔆 مدرسه تمدنی بینات👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
یکی دیگر از سوالات اساسی ما از #مدیران_شهری این است:
چگونه #مفاهیم_پایه_محله را در جامعه محقق میکنید؟
برای تحقق این مفاهیم پایه در مرحله اول
ما هشت اقدام راهبردی را لازم میدانیم:
۱.توجه به اینکه #تنظیم_روابط_انسانی و دیگر مفاهیم پایه با وضع #مقررات و #قانون و #ابلاغیه محقق نمیشود
بنابراین لازم است از طریق نرم
و با استفاده از #چرخه_تحریک_فکر،
نگرش مردم یک محله را تغییر دهیم.
۲.تعریف #مساجد_نمونه
در هر شهر برای آموزش #مفاهیم_پایه محله
۳.تغییر در #الگوی_آموزش_و_پروش کشور
۴.تغییر در الگوی ساخت ساختمان
۵.تغییر در #الگوی_ساخت_بازار
۶.تغییر در الگوی تولید محصولات کشاورزی،باغی،دامی و طیور
۷.تغییر در الگوی سلامت محلات
۸.تغییر در الگوی روایت میراث ملموس و ناملموس فرهنگی
اقدامات راهبردی برای تحقق مفهوم محله، در جمهوری اسلامی محسوب میشوند.
ما در مدرسه تمدنی بینات
برای ساخت یک محله اسلامی
۱۰۰ زیرساخت تعریف کردهایم
که از میان آنها امور هشت گانه فوقالذکر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
#محلهسازی_با_هشت_اقدام_راهبردی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مدیریت_بر_مبنای_پرسش
طرح #پرسش_خوب،
اساس مدیریت تحولات و از بین برنده همه مخالفهاست.
همه تلاش ما درمدرسه بینات، برجسته کردن پرسشهای خوب در میان نخبگان، مدیران و مردم است.
پرسش خوب یا به تعبیر امام #حسن_السوال باعث ایجاد چالش برای دستگاه فکری رقیب،
و
روشنتر شدن افق کار برای همراهان یک دستگاه فکری،
و
گستردهتر شدن حوزه فعالیت پژوهشگران میشود.
بخشی از خاصیتهای پرسش
به عنوان مثال
اولین پرسش مطرح در
#الگوی_فقهی_استعمال_دواء
این است که:
در طب اسلامی چند نوع دواء وجود دارد؟
و
آیا مانند #طب_سنتی دواء به مفرد و مرکب تقسیم میشود؟
و
یا تقسیم دیگری برای دواء متصور است؟
#مدیریت_بر_مبنای_پرسش
#تقسیمات_فقهی_دواء
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چه ارتباطی میان #نظامسازی و #قواعد_تقدیر وجود دارد؟!
یکی از مباحث پیچیده نقشه فقهی الگوی پیشرفت اسلامی،
گفتگو درباره تقدیر و ارتباطش با نظامات اجتماعی است.
به اعتقاد ما خمیر مایه نظامسازی فهم #قواعد_تقدیر است
و مرز سکولار بودن و اسلامیت به فهم حاکمیت تقدیر بر همه شئون بازگشت دارد.
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر ۲۱)
با تغییر اصطلاحات و نوشتن یک سند حقوقی نمیتوان به #الگوی_اسلامی_پیشرفت دست یافت.
الگوی پیشرفت اسلامی یعنی مجموعهای از #نظریات_بخشی که در متن آن نظریه،
ارتباط میان نظام سازی و تقدیر تبیین شده باشد.
#ارتباط_بین_نظامسازی_و_قواعد_تقدیر
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
یکی دیگر از اولویتهای تمدنی مدرسه بینات در سال ۱۴۰۱ بحث #سلامت مردم است.
معتقدیم #سازمان_جهانی_غذا_و_دارو و همچنین #سازمان_جهانی_بهداشت با نظریات خود
سلامت مردم جهان را با چالش جدی روبرو کردهاند.
بنابراین در مسئله غذا و دارو
نیازمند الگوی جدیدی برای ارزیابی هستیم.
#سازمان_غذا_و_دارو به دلیل تبعیت از #استانداردهای_غلط_بینالمللی عملکرد غلطی دارد.
ما در مسئله #غذا مقلد #کُدِکس_آلیمنتاریوس که محصول مشترک #فائو و #who هست میباشیم
و به دلیل استانداردهای غلط این دو سازمان،
با مفهوم #غذای_سالم و #غذای_طیب فاصله گرفتهایم.
به عنوان مثال اکثر #روغن_کشور تراریخته است
ولی #سیب_سلامت هم دارد!
یا مثلا #نان کشور هم به دلیل #حذف_سبوس و #افزودن_مواد_مضر_به_آرد
و #پخت_روی_آهن به گسترش بیماریها
از جمله #بیماری_خطرناک_یبوست
کمک میکند و...
برای #اصلاح_غذا در کشور
چند اقدام اساسی تعیین کردهایم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
عرض کردیم بدلیل فضایی که سازمان FAO و WHO برای مردم جهان بخصوص مردم ایران درست کرده است،
شورای مدرسه تمدنی بینات تصمیم گرفتند یکی از اولویتهای تمدنی مدرسه را موضوع #سلامت قرار بدهند.
همانطورکه میدانید #سازمان_غذا_و_دارو به دلیل تبعیت از #استانداردهای_غلط_بینالمللی عملکرد غلطی دارد.
مدرسه تمدنی بینات برای #اصلاح_غذا در کشور چند اقدام اساسی تعیین کرده است:
اولین اقدام مدرسه بینات برای اصلاح غذای کشور،
ارتقا #استانداردهای_تولید_غذا
در سه بخش زیر است:
۱.کشاورزی
۲.دامداری
۳.باغداری
مهمترین کار در این مرحله
تدوین #جدول_طبقهبندی_مواد_غذائی_از_نظر_فقه در سه حوزه مذکور است.
به عنوان مثال در #حوزه_کشاورزی،
#دانههای_برتر و #سبزیجات_برتر
و
در #حوزه_دامداری
#دام_برتر و #طیور_برتر
و
#حوزه_باغداری،
#میوههای_برتر
از نظر علم مطرح در آیات و روایات بررسی میشود.
اقدام دوم مدرسه بینات برای اصلاح غذای کشور،
تبیین #قواعد_فقهی در مرحله #مصرف_غذا است.
در مرحله مصرف غذا پنج دسته استاندارد شامل مطرح است:
۱.استاندارهای پخت غذا
۲.استاندارد عتیق یا تازگی
۳.استاندارد مفرد و مرکب
۴.استاندارد زمان صحیح برای مصرف غذا
۵.استاندارد مهم مصرف گروهی غذا
#سازمان_غذا_و_دارو را به تغییر در استانداردهای حوزه غذا دعوت میکنیم
و از مردم تقاضا داریم که در
تولید و مصرف غذا
به اصول علمی مطرح در آیات و روایات
عمل کنند.
#اولویتهای_تمدنی
#غذا_و_تمدن_اسلامی
#اقدامات_مدرسه_بینات_برای_اصلاح_غذای_کشور
#قواعد_فقهی_مصرف_غذا
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
یکی از سوالات اساسی ما به پزشکان این است که
چرا بجای تمرکز بر شناسایی #متغیرهای_فرعی_بدن_انسان
به شناسائی
#متغیرهای_مادر_در_بدن_انسان نمیپردازند؟
پاسخ مشخص است...
چون #روش_تحقیق_در_حوزه_پزشکی پوزیتویستی میباشد بنابراین
قدرت شناسائی متغیرهای اصلی بدن را ندارد.
اولین اشکال ما به پزشکی موجود،
اشکال در حوزه روش تحقیق است.
در روش تحقیق موجودِ پزشکی،
#وزن_اعضای_بدن_در_تأمين_سلامت
به درستی تشخیص داده نمیشود
و
همچنین #متغیرهای_اصلی_هر_عضو هم معرفی نمیگردد.
به عبارت بهتر به علت پیچیدگی بدن انسان و وجود هزاران متغیر فرعی در بدن،
مطالعه به محور شناسائی همه متغیرها و ارتباطات آنها با یکدیگر،
به تولید معادلات پزشکی بخشی و پر عوارض میانجامد.
در روش تحقیق فقهی
به جای تمرکز بر شناسایی متغیر های فرعی بدن
از طریق بررسی گزارشهای خالق
(کتاب و سنت) در حوزه بدن انسان
به شناسائی و مدیریت متغیرهای مادر در بدن انسان میپردازیم.
بر ایناساس متغیرهای اصلی کل بدن #قلب و #طبایع_اربعه هستند
و هر عضوی هم دارای متغیری اصلی است.
به عنوان مثال #شحم در #کلیه،
متغیر اصلی این عضو محسوب میشود.
در یک جمله #طب_اسلامی،
طبِ شناسائی و مدیریت متغیرهای اصلی بدن محسوب میشود.
همچنین در #طب_اسلامی از طریق مدیریت متغیرهای اصلی فوق الذکر، زیست سلولی را متعادل میکند.
از نظر روش تحقیق فقهی،
#عملکرد_صحیح_سلول،
تابع عملکرد صحیح #متغیرهای_مادر_در_بدن هستند
و نباید تحلیل سلامت و مرض را به محوریت سلول، پایهگذاری کرد.
#نقد_پاتولوژی_ویرشوئی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
برنامه سلامت قلب پیشنهادی مدرسه بینات علاوه بر بحثهای نظری مرتبط با قلب و عروق،
#هشت_نوع_درمان_برای_بیماریهای_قلبی
و
یازده پروتکل برای #پیشگیری بنیادین از #بیماریهای_قلبی_و_عروقی پیشنهاد میکند.
برنامه سلامت قلب در مقایسه با برنامههای #کالج_کاردیولوژی_آمریکا (ACC) تدوین شده است.
#برنامه_فقهی_سلامت_قلب
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#الگوی_موضوع_شناسی_مدرسه_بینات
پیرامون موضوعات جدید و #مسائل_مستحدثه
درباره ضعف های موضوع شناسی در حوزه های علمیه گفتگوهای فراوانی تاکنون صورت گرفته است.
یکی از این گفتگوها، مسئله اعتماد به قول کارشناسان خصوصاً در بررسی و شناسائی موضوعات مدرن مانند بانک، بورس،واکسن، هوش مصنوعی و ... است.
پذیرش #حجیت_قول_خبره درباره موضوعات جدید دو اشکال عمده دارد:
۱.درباره موضوعات مدرن تعدد اقوال کارشناسی فراوانی وجود دارد
و #تعدد_روایت از یک موضوع به معنای ابهام درباره آن موضوع است
و انتخاب قول مشهور یا اَشهر در این حوزه راهگشای فقیه نیست؛
زیرا #ساخت_شهرت برای یک روایت کارشناسی خاص،
مبتنی بر #تبانی_و_توافق_رسانهای
و برنامهریزیهای تبلیغاتی شکل گرفته است
و یک شهرت تجربی طبیعی محسوب نمیشود.
۲.متاسفانه مبنای اصولی فقها در حال حاضر محدود بوده و در آن تنها به #کشف_معذر_و_منجز و تطبیق آن با موضوعات اکتفا میشود
و لذا به مسئله #کشف_توصیفات_شارع اصلا ورود نمیکنند.
اگر مبانی اصولی و تعریف فقاهت تکامل یابد؛ #توصیفات_شارع میتواند مبنای شناسائی و بررسی #مسائل_مستحدثه قرار بگیرد.
به عنوان مثال اگر یک فقیه همه مسائل و توصیفات شارع درباره #ساختمان را بررسی کند؛
به این نتیجه میرسد که شارع اصول ساخت موضوع ساختمان را
در مجموع کلمات خود بیان کرده است
و
لذا قدرت بررسی گزارشهای کارشناسی #حوزه_ساختمان و همچنین قدرت ساخت موضوع ساختمان در ذهنها را پیدا میکند.
در شرایط فعلی تنها بخشی که مورد تاکید فقیه است، بخش #اوامر_و_نواهی در موضوعی مثل ساختمان است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#الگوی_موضوع_شناسی_مدرسه_بینات
پیرامون موضوعات جدید و #مسائل_مستحدثه
مدرسه تمدنی بینات
قواعد اصولی تکامل فقاهت را در
بسته فقهی #فقه_البیان شرح داده است.
یکی از ابواب فقه البیان
باب #بیان_مبتنی_بر_تأمل است
و در فرآیند #ساخت_سوال_فقیه ،
یعنی آغاز فرآیند تأمل تا یکی از مراحل، تنقیح موضوع مورد بحث در سه مرحله است
۱.تنقیح بیانی
۲.تنقیح غیر بیانی
۳.تنقیح شاکله.
براساس این الگوی موضوع شناسی تا کنون حدود ۱۰۰ موضوع مانند:
۱.بانک و پول
۲.بورس
۳.تورم
۵.لیزر
۶.هوش مصنوعی
۷.واکسن
۸.تجارت متمرکز
۹.الگوی تولید صنعتی
۱۰.محصولات_تراریخته
۱۱.میراث فرهنگی
۱۲.فیلم نامه نویسی
۱۳.صنعت پلیمر و... را بررسی کردهایم
و اقوال کارشناسی در این حوزهها را به چالش کشیدهایم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir