📢 #الگوهای_بهمپیوسته_سبک_زندگی
الگوهای سبک زندگی کنونی عبارتند از:
#الگوی_تغذیه
#الگوی_پوشاک
#الگوی_مسکن
#الگوی_تحصیل
#الگوی_اشتغال
#لگوی_ازدواج
#الگوی_تفریح
#الگوی_درمان
و ... .
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #بررسی_الگوی_تغذیه در سبک زندگی👇🏻
یکی از الگوهای رفتاری در جامعه،
الگوی تغذیه است.
وقتی بشر #هدف خود را رسیدن به #لذت_روزافزون قرار بدهد، #خوراکیها و #نوشیدنیها یکی از بهترین وسیلهها برای رسیدن به این هدف خواهد بود.
در واقع تنوع در خوراکیها بهخاطر همین اصل #لذتجویی است.
در این صورت نگاه الهی به خوراک که تغذیه را به معنای #نیروگرفتن برای خدمت و #بندگی میداند تحتالشعاع قرار میگیرد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #بررسی_الگوی_تغذیه 👇🏻
امروزه وقتی میخواهند ذائقه نسل جدید را متناسب با اهداف خاصی تغییر دهند
پیش از آن برای #تغییر_رفتار_خانواده برنامهریزی میکنند.
خانوادههایی که دارای #محیط_صمیمی هستند و #بانوی_خانه مراقب #تغذیه خانواده است، و ذائقه خانواده را مدیریت میکند، تغییر الگوی تغذیه به سادگی اتفاق نمیافتد
ولی اگر پدر و مادر خانواده مشغول #کار_بیرونی باشند و فرصتی برای #مدیریت_تغذیه در درون خانواده در نظر نداشته باشند
طبیعتاً به آسانی #فستفودها جزء الگوی جدید تغذیه قرار خواهد گرفت.
این مسئله آرام آرام #آداب_خانواده را تغییر میدهد؛
بنابراین میتوان گفت #الگوی_تغذیه متاثر از #الگوی_اشتغال است.
این مسئله حتی با #الگوی_تفریح مرتبط است.
در خانوادههایی که از #سبک_زندگی_معیوب دارند یکی از تفریحاتشان این است که غذای خود را در #رستورانها میل کنند.
اما خانوادههایی که تفریح دیگری برای خودشان تعریف کردهاند به سادگی زیر بار #تفریحات_سطحی نمیروند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢لزوم نگاه تمدنی داشتن به مسئله سبک زندگی 👇🏻
هنگامی که #سبک_زندگی از موضع یک تمدن بررسی شود
و تنها به #مظاهر_روبنایی آن
مثل پدیدههای جدید و کالاهای جدید منحصر نگردد
تحلیل جدیدی از حوادث مختلف شکل میگیرد.
در واقع تحقق #اقتصاد_مقاومتی، #سبک_زندگی_دینی، #الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی و ...
بدون تامل دقیق در #سبک_زندگی_غربی
و
عمیقتر شدن #نخبگان در این مسئله
امکان پذیر نخواهد بود.
برای مشاهده توضیحات بیشتر به روی لینک زیر کلیک کنید
https://wsti.ir/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c/
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #مباحثات_فقهی_مدرسه_بینات👇🏼
فقه در مدرسه تمدنی بینات چهار لایه بنیادین دارد.
لایه اول مباحثات #فقه_النظام است که ارکان نظام سازی را در ۹ بخش شرح میدهد.
در #فقه_التقدیر که لایه دوم مباحثات است، قواعد تقدیری حاکم بر فقه النظام و مباحث عام حوزه تقدیر را مباحثه میکنیم.
لایه سوم مباحثات، #فقه_الخلق است.
در فقه الخلق به نحو عام ویژگیهای خلقت الهی را مباحثه میکنیم.
لایه چهارم مباحثات، #فقه_الغریب است.
در این بخش بدنبال رفع نیازهای بشر از طریق
اسباب باطنی عالم هستیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #نقشه_محتوائی_مدرسه_بینات👇🏼
#نقشه_محتوائی_مدرسه_بینات_به_چه_پرسشهائی_پاسخ_میدهد؟
👌در محتوای فقهی مدرسه بینات به چهار پرسش بنیادین پاسخ میدهیم.
پرسشهای بنیادین منشاء پیدایش صدها پرسش وابسته و بخشی هستند
و جهت #تفکر و گفتگو را تغییر میدهند.
👌چگونه در عالم تصرف کنیم؟
اولین پرسش بنیادین مدرسه بینات است. تشریح این پرسش و تبیین چگونگی تصرف در عالم را در #جدول_فقهی_تسخیر بررسی میکنیم. (#فقه_الخلق)
👌چگونه #فقر و نیازهای انسان مدیریت میشود؟
دومین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع مباحثات #جدول_تسبیح است.
در #جدول_تسبیح با تکیه بر چهار مفهوم ۱- تسبیحات، ۲- استغفار، ۳- صلوات و ۴- توسل به تبیین فقهی و عمیق #چگونگی_رفع_فقر بشر پرداختهایم. (#فقه_التسبیح)
چگونه یک نظام اجتماعی ساخته میشود؟
سومین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
تشریح این پرسش و تبیین پاسخ فقهی آن موضوع #جدول_تنظیم است. جدول تنظیم ۹ باب فقهی دارد. (#فقه_النظام)
👌چگونه از #مفهوم_ربوبیت و اسباب باطنی آن در #رفع_نیازهای_بشر استفاده کنیم؟
چهارمین پرسش بنیادین مدرسه بینات است.
در #جدول_غریب به بررسی عمیق این پرسش و پاسخ فقهی آن میپردازیم.(#جدول_علوم_غریبه)
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #اولین_لازمه_اقامه_دین_چیست؟ 👇🏼
تسلط بر چرخه تحریک فکر اولین لازمه پیادهسازی دین است.
👌🏼بهترین نوع مدیریت، مدیریت مبتنی بر #تحریک_فکر مخاطبین است.
⭕️بر اساس استظهار فقهی، برای تحقق این نوع از مدیریت به ترتیب چهار نوع فعالیت شامل
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب
۴.مدیریت کتابت
۴.مدیریت نمونهسازی
توصیه میشود.
❌بدون تسلط به فرآیند چرخه تحریک فکر، مجبور به استفاده از #مدیریت_آئیننامهای و جبری خواهیم بود و اقامه دین را از دست میدهیم...
#چرخه_تحریک_فکر
#بهترین_نوع_مدیریت
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#طبقهبندی_مباحثات_حکومتی
در حوزههای علمیه
👌 در یک تقسیم بندی کلی مباحثات حوزوی درباره حکومت را به چند دسته تقسیم میکنیم...
👌دسته اول مباحثات با موضوع اصل #حجیت_حکومت است؛
که هر کس بر اساس مبنائی به مسئله #حکومت پرداخته است.
برخی هنوز حکومت فقیه را عقلائی میدانند
و
برخی دیگر از باب سعه در امور حسبه
و
برخی دیگر با استناد به برخی از روایات و آیات مانند مقوله مقبوله عمر بن حنظله و... به این موضوع پرداخته اند؛
ما هم در مباحثات، حکومت را #لازمه_گسترش_هدایت میدانیم؛
که بدون آن امکان پردازش #زیرساختهای_غیربیانی_هدایت فراهم نمیآید
و حتی در مواردی #بیان هم بدون حکومت به تقیه و تنزل مبتلا می شود.
👌دسته دوم مباحثات مرتبط با حکومت به بیان پیشنهادهای فقهی و کلی برای تبیین #وظایف_حکومتی_فرد اختصاص دارد.
در این دسته از مباحثات حوزه تکلیف فرد در قبال حکومت را در مصادیق مختلف تبیین میکند و مثلا #فتوای_جهاد میدهد و یا #حضور_در_انتخابات را برای فرد واجب میکند
و یا پذیرش یک کنوانسیون را منع میکنند و....
در این دسته از مباحثات برنامهریزی و نظامسازی امری عقلائی و عرفی است.
این دسته از مباحثات به #تحول_در_مبانی_فقاهت
برای حمایت فکری از حکومت ختم نمیشود.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض میکنید؟
👌دسته سوم مباحثات حوزوی درباره حکومت موضوعش #مقایسه_نظم_اجتماعی_دینی و #نظم_غربی است.
در این دسته از مباحثات حوزوی، فرد تحت تاثیر نظامات اجتماعی مانند نظام آموزشی، نظام اقتصادی، نظام قانونی، نظام سیاسی و... تصویر میشود.
دسته سومِ مباحثات اشکالش به دسته دوم مباحثات
این است که چرا #مدیریت_نظامات_اجتماعی را به #کارشناسان_غیردینی تفویض کنیم؟
چرا شأنی برای دین در حوزه ایجاد نظم جامعه قائل نیستید؟!
مبتنی بر این دیدگاه با اتکاء به قواعد اصولی فعلی مانند مجموعه قواعد لفظیه نمیتوان چگونگی ایجاد نظم را از دین استنباط کرد..
👌مباحث مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی در دسته سوم طبقهبندی میشود.
در این مباحث نظم را تابعی از عمق و گسترده هدایت میدانیم
و اصول دستیابی به استنباطهای مرتبط با نظم اجتماعی را در #فقه_البیان بحث میکنیم...
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظام_سازی
#توسعه_محرومیت_زاست
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#فقه_الامام
بر اساس معارف الهی، امام منشاء
۱.علم
۲.نظم
۳.خودکنترلی
۴.تزکیه و تربیت
۵.نفی سبیل
۶.تعیین شاخص و ارزیابی
۷.بیان حکیمانه
۸.معیشت
۹.مدیریت مبتنی بر علم و عدالت
و در یک جمله #امام_منشاء_هدایت است.
وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : يَا كُمَيْلُ ! لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا.
کتاب وسائل الشیعه/ج۲۷/ص۱۰۳
ای #کمیل، همهچیز را فقط از ما فرابگیر تا از ما و تحت ولایت و سرپرستی ما باشی.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه دید فقیه نسبت به کلمات وحی ارتقاء مییابد؟
در مدرسه تمدنی بینات تعاریف فقه
تقسیماتی مانند #فقه_فردی و #فقه_حکومتی و #فقه_سیاسی و یا #فقه_نظام ندارد.
آنچه که در فقه رقم خورده است این است که تعاریف مشهور فقاهت تکامل یافته است
و این #تکامل_معنایی هم دامنه دید و هم دامنه تصرف فقیه را کامل میکند
و دیگر این تقسیمات و تقسیمات مشابه رنگ میبازد.
به عنوان مثال با اضافه شدن اصل
"#بیان_مبتنی_بر_ظرفیت"
و تعریف استظهاری و فقهی "#مراتب_ظرفیت"
و همچنین استنباط "شاخصههای تشخیص هر مرتبه از ظرفیت" در مخاطب؛
فقیه اولین کارش این است که متن آیه و روایت را با قرائن لفظی و مقامی و سایر قرائن، در یک درجه ظرفیتی طبقهبندی کند.
مثلا به اشتباه از یک آیه و یا روایت مرتبط با درجه تدبر، برای مخاطب مرحله تعقل استفاده نکند.
اگر این اصل در #فقاهت رعایت شود هم دید فقیه به کلمات وحی ارتقاء مییابد
-و کلمات وحی را مثل هم نمیبیند-
و هم تصرف و #نفوذ_کلمه اش به دلیل رعایت #ظرفیت_مخاطب ارتقاء مییابد...
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir