زبان شارع، نه زبان امضاء است و نه زبان تأسیس
زبان شارع، زبان انحلال #ظرفیتهای_متفاوت در جهت #توحید است
#زبان_شارع، « #زبان_انحلال » است.
یعنی شارع مقدس ظرفیتهای متفاوت را در یک جهت واحد -که ما از آن جهتِ واحد به توحید تعبیر میکنیم- منحل میکند.
از جمله #علامتهای_فقیه این است که میتواند بحث را با ظرفیتهای مختلف آغاز کند؛
یعنی میتواند #نقطه_شروع_بحث خود را در عمقهای مختلف و راجع به #ظرفیتهای_مختلف طراحی و برنامهریزی کند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #مراحل_اعتبارسنجی_حدیث 👇🏼
برای بررسی #وثوق _صدوری یک روایت به معنای تکاملی به ترتیب پنج مرحله زیر را طی میکنیم.
اولین گام
#بررسی_مصدر_روایت برای دستیابی به مجوز بررسی است.
دومین گام
#بررسی_معنای_سند است.
آیا سند باید با محوریت خبر به معنای عرفی و جامعه شناسی معنا شود؟
و یا اینکه #سند_بخشی_از_ساختار_گسترش_هدایت با #مدیریت_امام علیه السلام است؟
سومین گام
بررسی ساختار اتکاء به اشراف
به صورت استظهاری و فقهی و متناسب با شرایط مخاطبین است.
چهارمین گام
بررسی شرایط زمانی و مکانی فقیه که مورد خدشه است
پنجمین گام
چگونگی استفاده از حدیث در ساختار ذکر شده در گام چهارم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #آیا_نظریات_حاکم_بر_قوانین_کشور_مصداق_هدایت_است؟
#مباحثات_مدرسه_بینات درباره #اسناد_بینالمللی بررسی ۱۲ سؤال و پاسخهای مرتبط است.
#شورای_نگهبان و همه کسانی که به فکر نگهبانی قویتر از نظام اسلامی هستند؛
میتوانند #نظام_مقایسه میان
"نظریات حاکم بر قوانین" و
"نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی"
را در برنامههای خود بگنجانند....
چرا شورای نگهبان و دلسوزان انقلاب، به نظریات حاکم بر #قوانین_کشور توجه ندارند
و آنها را از حیث تطابق با اسلام بررسی نمیکنند.
الان نظریات فراوانی همچون
#شاخصه_توسعه_انسانی
(Human Development Index)
و
شاخصههای wdi
و
نماگرهائی مانند #تولید_ناخالصی_داخلی (GDP)
و
نظریه بهبود فضای کسبوکار
و مجموعه نظریات مطرح در #سند_توسعه_پایدار۲۰۳۰
علی الخصوص دیدگاههای معیوب بخش سلامت
و....
مبنای تقنین و برنامهریزی کشور است.
پرسش اصلی این است که آیا این نظریات #مصداق_هدایت و #رشد است
و یا اینکه مصداق ضلالت و التقاط ؟
اگر مصداق التقاط است
چرا با گسترش آن در میان مدیران و نخبگان با روش #نظام_مقایسه مقابله نمیکنیم؟!
#قانون_اساسی در بخش تبیین #شیوه_حکومت_در_اسلام
#مقابله_با_افکار بیگانه و طاغوتی
را جزء انقلاب اسلامی میداند
ولی مبنای تصمیم سازی در دولت، مجلس و برخی نهادهای دیگر همان نظریات بیگانه و طاغوتی #توسعه_غربی است.
🔆 مدرسه تمدنی بینات
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5
📢 #تفاوت_نظام با #سیستم_در_فقه 👇🏼
👌در نامه ۵۳ نهجالبلاغه میخوانیم که:
فَضَعْ كُلَّ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ
یعنی هر امری را در جایگاهش قرار ده
و همچنین امیرالمومنین علیبنابیطالب علیه السلام در کتاب بحارالانوار-ج ۷۲ می فرمایند:
اَلْعَدْلُ يَضَعُ اَلْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا
یعنی عدل به معنای قرار دادن امور در جایگاهش است
و همچنین ایشان در کتاب بحارالانوار-ج ۱ می فرمایند:
وَ قِيلَ لَهُ: صِفْ لَنَا اَلْعَاقِلَ، فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: هُوَ اَلَّذِي يَضَعُ اَلشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ
یعنی عاقل کسی است که اشیاء را در جایگاهش قرار دهد.
حال سوال این است که #جایگاه_اشیاء را چگونه تشخیص دهیم؟
آیا تشخیص آن به عهده #عرف_و_عقلاء است؟
و
یا اینکه جایگاه و منزلت امور را باید از امام پرسید؟
علی الخصوص اگر آن امر و شئ از #ارکان_هدایت باشد
تشخیص جایگاه آن هم بدون فقه قابل تشخیص نیست.
به عنوان مثال در مجموعهای از روایات و آیات به تبیین جایگاه و منزلت امور پرداخته شده است.
در زیارت جامعه می خوانیم که:
اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ
و یا می خوانیم:
اَلسَّلامُ عَلى مَحآلِّ مَعْرِفَةِ اللهِ.
یعنی اهلبیت پیامبر #جایگاه_رسالت و #محل_معرفت_الله هستند.
پس این دو موضوع را نباید در جایگاه و محل دیگری دنبال کرد.
#فقه_البیان
#بیان_مبتنی_بر_ظرفیت
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مهمترین_سؤال_الگوی_پیشرفت_اسلامی
آیا تاکنون نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی را مطالعه کردید؟!
در نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی به اصلیترین سؤال الگوی پیشرفت پاسخ دادهایم!
مهمترین سؤال الگوی پیشرفت اسلامی چگونگی جمع میان #نظم_اجتماعی و #اختیار_فرد است.
جامعه بدون نظم و نظام
و همچنین
فرد بدون اختیار مطلوب نیست
در نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی چگونگی نظم اختیاری را تحلیل کردهایم!
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظم_اختیاری
#نظریه_مادر_الگوی_پیشرفت_اسلامی
#فقه_النظم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #روابط_انسانی_برطرف_کننده_محرومیت 👇🏼
در مجموع درباره #چگونگی_محرومیتزدائی ۸ سؤال اصلی مطرح شده است.
۲ سؤال به واکاوی #ریشههای_ایجاد_محرومیت در ایران و جهان میپردازد.
۳ سؤال #چگونگی_محرومیتزدائی را تشریح میکند.
۳ سؤال #مهارتهای_محرومیتزدائی را تبیین میکند.
در بخش مربوط به #شناسائی_عوامل_محرومیتزا
با سه دسته عامل شامل:
۱.قوانین محرومیتزا
مانند قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع
۲.نظریات محرومیتزا
مانند #نظریه_توانمندسازی_و_کاهش_فقر
۳.فرهنگهای محرومیتزا
مانند تمایل عمومی به پذیرش مشاغل اداری
روبرو هستیم.
#نظریه_تَعَرُّف در بخش تبیین #چگونگی_مقابله_با_محرومیت
جلوگیری از #تضعیف_روابط_انسانی را شاهراه مقابله با محرومیت میداند.
در نظریه تَعَرُّف ساختار روابط انسانی و چگونگی تکامل روابط انسانی در ۱۳ بخش موضوع مباحثه است.
۱.بهینه شدن رابطه انسان با امام
۲.بهینه شدن رابطه انسان با معلم
۳.بهینه شدن رابطه انسان با همسر و فرزندان و اعضای خانواده
۴.بهینه شدن رابطه انسان با همسایه
۵.بهینه شدن رابطه انسان با رفیق
۶.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در موضوع تجارت
۷.بهینه شدن رابطه انسان با افراد در مسئله تولید و...
از جمله مصادیق روابط انسانی برطرف کننده فقر و محرومیت در جامعه است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
آیت الله بهجت :
علم و سواد بشر بدون وحی و تعلیم انبیا (علیهم السلام)، ضررش بیشتر از نفع آن است.
#در_محضر_بهجت ؛ ج ١ ص ٣٤١
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
مهمترین بخش #نظریه_تَعَرُّف
به تبیین مهارتهای مورد نیاز برای فرد فعال در این حوزه میپردازد.
مهارتهای مورد نیاز برای محرومیتزدائی در قالب سه سؤال بحث شده است
که مهمترین آنها
مهارت "ارتباطات اقامهای" برای فرد محرومیتزدا است.
یکسان انگاری ارتباطات اقامهای با لابیگریهای سیاسی و تعاملات فرهنگی،
آفتی بزرگ برای رفع محرومیت در کشور است.
#ارتباطات_اقامهای با قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا به دست میآید.
#نظریه_تَعَرُّف
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_النظام
در لایه اول به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی در حوزه #نظامسازی پرداختهایم.
به عنوان مثال در لایه اول،
#نظامسازی_به_محوریت_نظم_اختیاری
را با #طراحی_سیستم_به_محوریت_قوانین_عقلائی مقایسه میکنیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_التقدیر
در لایه دوم به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی درباره تقدیر میپردازیم.
به عنوان مثال مسئله #بیان_خاصیت و #وراثت در #بیوتکنولوژی
بر اساس مفهوم ناقص #ژن تحلیل میشود.
این در حالی است که بیان خاصیت و وراثت تابعی از #قواعد_تقدیر و جزئی از #مفهوم_رزق است.
تحلیل #چگونگی_ارتقاء_ظرفیت
براساس تصرف در نظام ژنوم
و مقایسه آن با چگونگی ارتقاء ظرفیت براساس #عمل_به_قواعد_تقدیر
یکی از مسائل لایه دوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_الخلق
در لایه سوم به بررسی و اصلاح #تحلیلهای_مخالف با #تعاریف_وحی درباره خلقت میپردازد.
به عنوان مثال در #فیزیک موجود #حرکات_نجوم براساس قانون ثابت تحلیل میشود.
این در حالی است که قرآن میفرماید:
و الشمس و القمر و النجوم
مسخرات بامره الا له الخلق و الامر
(اعراف ۴۹)
#تحلیل_نظم_کائنات براساس #امر
و مقایسه آن با تحلیل نظم کائنات براساس #قانون_ثابت
یکی از مسائل لایه سوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
"فقه نباشد، اسلام نمیتواند به راهش ادامه دهد"
🔹اسلام اگر خدای نخواسته هرچیز از دستش برود، ولی فقهش به طریقهی موروث از فقهای بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد.
🔹ولی اگر همهچیز به دستش آید و خدای نخواسته فقهش به همان طریقهی سلف صالح از دستش برود، راه حق را نمیتواند ادامه دهد و به تباهی خواهد کشید.
🗓1361/11/26
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir