آیت الله بهجت :
علم و سواد بشر بدون وحی و تعلیم انبیا (علیهم السلام)، ضررش بیشتر از نفع آن است.
#در_محضر_بهجت ؛ ج ١ ص ٣٤١
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
مهمترین بخش #نظریه_تَعَرُّف
به تبیین مهارتهای مورد نیاز برای فرد فعال در این حوزه میپردازد.
مهارتهای مورد نیاز برای محرومیتزدائی در قالب سه سؤال بحث شده است
که مهمترین آنها
مهارت "ارتباطات اقامهای" برای فرد محرومیتزدا است.
یکسان انگاری ارتباطات اقامهای با لابیگریهای سیاسی و تعاملات فرهنگی،
آفتی بزرگ برای رفع محرومیت در کشور است.
#ارتباطات_اقامهای با قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا به دست میآید.
#نظریه_تَعَرُّف
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_النظام
در لایه اول به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی در حوزه #نظامسازی پرداختهایم.
به عنوان مثال در لایه اول،
#نظامسازی_به_محوریت_نظم_اختیاری
را با #طراحی_سیستم_به_محوریت_قوانین_عقلائی مقایسه میکنیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_التقدیر
در لایه دوم به بررسی و اصلاح تحلیلهای مخالف با تعاریف وحی درباره تقدیر میپردازیم.
به عنوان مثال مسئله #بیان_خاصیت و #وراثت در #بیوتکنولوژی
بر اساس مفهوم ناقص #ژن تحلیل میشود.
این در حالی است که بیان خاصیت و وراثت تابعی از #قواعد_تقدیر و جزئی از #مفهوم_رزق است.
تحلیل #چگونگی_ارتقاء_ظرفیت
براساس تصرف در نظام ژنوم
و مقایسه آن با چگونگی ارتقاء ظرفیت براساس #عمل_به_قواعد_تقدیر
یکی از مسائل لایه دوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#توضیح_مباحثات_فقهی_مدرسه
#فقه_الخلق
در لایه سوم به بررسی و اصلاح #تحلیلهای_مخالف با #تعاریف_وحی درباره خلقت میپردازد.
به عنوان مثال در #فیزیک موجود #حرکات_نجوم براساس قانون ثابت تحلیل میشود.
این در حالی است که قرآن میفرماید:
و الشمس و القمر و النجوم
مسخرات بامره الا له الخلق و الامر
(اعراف ۴۹)
#تحلیل_نظم_کائنات براساس #امر
و مقایسه آن با تحلیل نظم کائنات براساس #قانون_ثابت
یکی از مسائل لایه سوم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
"فقه نباشد، اسلام نمیتواند به راهش ادامه دهد"
🔹اسلام اگر خدای نخواسته هرچیز از دستش برود، ولی فقهش به طریقهی موروث از فقهای بزرگ بماند، به راه خود ادامه خواهد داد.
🔹ولی اگر همهچیز به دستش آید و خدای نخواسته فقهش به همان طریقهی سلف صالح از دستش برود، راه حق را نمیتواند ادامه دهد و به تباهی خواهد کشید.
🗓1361/11/26
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#مدیریت_مردمی_در_حفظ_جنگل
احیای بهرهبرداری صیانتی از #جنگل و #مراتع در قالب #طرح_قُری،
برنامه آغازین "نظریه تَعَرُّف" است.
در این طرح، مدیریت مردمی در حفظ جنگل و مراتع
جایگزین مدیریت نهادهای دولتی میشود.
احیای بهرهبرداری صیانتی
و #حذف_پروانههای_مرتعداری
و طرحهای مشابه،
#سامانه_پرورش_دام را از
سامانههای صنعتی به سامانههای محلی و مرتع محور تبدیل میکند...
رفع فقر از مراتع
#تولید_شیر_سالم
افزایش زاد ولد گونههای بومی دام
کاهش هزینههای دامداری
در نهایت تحقق قاعده نفیسبیل
بخشی از فوائد مطرح در طرح قُری است.
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#طرح_قُری
#نظریه_تَعَرُّف
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
بخشی از #نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
#تجربه_مبتنی_بر_استقراء حتی با اقتران قیاس خفی، به علم منتهی نمیشود؛ زیرا از شروط علم بودن یک گزاره، ملاحظه آن گزاره در #نظامگزارهها است
و الا به کاربردهای ناقص و غیر مفید منتهی خواهد شد.
به عنوان مثال طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_منزلت ، تحلیل یک گزاره را در کنار #منزلت
و جایگاه استقرار آن گزاره بررسی میکنیم.
و یا طبق قاعده #بیان_مبتنی_بر_انفتاح ، نقش یک گزاره در انفتاح معنائی برای یک گزاره دیگر را تحلیل میکنیم.
در تعریف #تجربه_مبتنی_بر_استقراء ، قواعد اصولی فقه البیان لحاظ نشده است؛ در نتیجه ماهیت انتاج در قضیه را با چالش روبرو میکند.
در بخش #تعریف_روش_تجربه ،
#نظریه_تجربه_مبتنی_بر_اشراف
را به دلیل لحاظ ارتباط گزارهها پیشنهاد نمودهایم، که در واقع پایهگذاری جدید برای #رشد_تفکر_در_جامعه است.
#فقه_العلم
#روش_تَجَرُّب
#نظام_ارزیابی_گزارههای_علمی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#روش_کار_مدرسه_ببنات
#حضور_اجتماعی_ما به محوریت نظریات الگوی پیشرفت اسلامی است
و بدون استنباط و #تسلط به یک نظریه، مجوزی برای حضور اجتماعی وجود ندارد!
#سیر_استنباط_نظریه را در #فقه_البیان شرح داده شده است.
همچنین #روش_تدوین آن نظریه را در #الگوی_ساخت مطرح شده است.
مراد ما از نظریه، #معنای_پوزتویستی آن نیست
بلکه منظورمان از نظریه استنباط سیر صیرورت یک موضوع است.
ماهیت نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی اتکاء به #علم_امام علیهالسلام است که مبتنی بر اشراف است و نه #تجربیات_مبتنی_بر_استقراء
بعد از استنباط هر نظریه
چهار دسته فعالیت حول آن نظریه باید انجام شود.
که شامل
۱.مدیریت خبر
۲.مدیریت تضارب
۳.مدیریت کتابت
۴.مدیریت نمونهسازی
انجام میدهیم.
که تحفظ بر این چهار امر، #تحریک_فکر گستردهای در مخاطب و در فرد اقامه کننده ایجاد میکند.
این نوع از تفکر دهها برابر بیشتر و عمیقتر از مفهوم فعلی تفکر است
و لذا از #روش_اقامه به #چرخه_تحریک_فکر تعبیر نمودهایم...
#شکل_اقامه
#چرخه_تحریک_فکر
#مدرسه_بینات
#تحول_در_حوزه
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
#گزارش_راهبردی_متنی
مبتنی بر #قواعد_نوع_سوم_تفکر یعنی تدبر است.
در واقع خواننده را به #تَدَبُّر در #عواقب_یک_تصمیم، ترغیب میکند.
برای دستیابی به ساختار تدبر در گزارش خود، مراحل زیر را طی کنید.
مرحله اول
#ملاکهای _تَدَبُّر مورد نظر خود را بصورت فقهی بحث کنید
و اگر بحث از ملاک مورد نظرتان نیازمند تفصیل است؛
حتما در پیوست شماره یک گزارش از این تفصیل را بیاورید.
مرحله دوم
گزارشی از #چگونگی_تعارض آن تصمیم با #زیرساختهای_هدایت را ارائه نمائید.
این بخش از گزارش کاملا مستدل نگارش میشود و آفت آن کلیگوئی و بررسی غیر دقیق است.
مرحله سوم
با ارائه پیشنهادی کاربردی و هماهنگ با #زیرساختهای_هدایت
به مدیریت زمینههای تصمیم موضوع گزارش بپردازید.
این قسمت از گزارش بسیار مهم است
و در واقع #تصمیم_جایگزین را به مدیر پیشنهاد میدهد.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
ادامه بخش قبلی...
📢#شیوه_تغییر_تصمیمات_مدیر👇🏼
مرحله چهارم
ارتباط میان #زیرساخت مرتبط با #زمینه_تصمیم با سایر #زیرساختهای_هدایت را بحث کنید.
در این مرحله به بررسی فقهی #انعکاس_زیرساختهای_هدایت
در یکدیگر میپردازد.
در واقع مطالعه آن، زمینه پیدایش تصمیمات مغایر با زیر ساختهای هدایت را کاهش میدهد.
بدون توجه به مرحله چهارم
امکان اتخاذ مجدد تصمیمات معارض
با زیرساختهای هدایت توسط مدیر وجود دارد.
مرحله پنجم
در بخش پایانی گزارش خود به #تصویرسازی درباره
#مشکلات
#لوازم
#مزیتهای_پردازش_همه جانبه زیرساختهای هدایت بپردازید.
بخش پنجم گزارش، افقی تمدنی را در #ذهن_مدیر ایجاد میکند.
بدون توجه به این بخش، گزارش راهبردی به انتزاعی و غیر کاربردی بودن متهم است.
#غیرکاربردی_بودن_گزارش_راهبردی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ارتباط_بین_نظامسازی_و_قواعد_تقدیر
چه ارتباطی میان نظامسازی و قواعد تقدیر وجود دارد؟!
یکی از مباحث پیچیده مدرسه تمدنی بینات
گفتگو درباره تقدیر و ارتباطش با نظامات اجتماعی است.
به اعتقاد ما
خمیر مایه نظامسازی فهم تقدیر است.
#مرز_سکولار_بودن_و_اسلامیت
به #فهم_حاکمیت_تقدیر در همه شئون بازگشت دارد.
وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ (حجر ۲۱)
با تغییر اصطلاحات و نوشتن یک سند حقوقی نمیتوان به الگوی اسلامی پیشرفت دست یافت؛
الگوی پیشرفت اسلامی اولا و بالذات
یعنی مجموعهای از نظریات بخشی که در متن آن نظریه، ارتباط میان نظامسازی و تقدیر لحاظ و #تبیین شده باشد.
#نظام_سازی
#فقه_التقدیر
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir