در قسمت استدلال در مقالات هم ما این گونه باید استدلال کنیم. این روش را در موضوع مقالاتی که نوشته اید تمرین کنیم.
✅
#قسمت_تعریف_مقاله
تسلط بر روشهای ارائه تعریف لغوی و اصطلاحی باعث نوآوری در مقاله می شود. از این رو روش بزرگان را باید کشف و بهینه کرد.
خردهفرایند #بررسی_لغوی #شیخ_انصاری از منظر استاد واسطی
1️⃣ مراجعه به کتاب صحاح
2️⃣ مراجعه به قاموس
3️⃣ مقایسه با مصباح المنیر
4️⃣ جمعبندی لغوی با مراجعه به النهایه
5️⃣ مقایسه نتیجه با آنچه در کتب فقهی تعریف شده است (قواعد، تنقیح و تحریر)
(الگوریتم اجتهاد، ص ۱۰۲)(پایان نامه سطح چهار استاد)
@olome20ensani
#روش_شناسی_اجتهاد
برای قسمت استدلال مقاله
🔸 فراگیری و دقت نظر در مورد مکاتب و منهجهای فقهی هم به پژوهشگر نشاط میبخشد و هم باعث عمق بیشتری در فهم او از فقه میشود.
👈 تفاوت بسیاری است بین فقیهی که تنها به روش استنباط استادش اشراف دارد با کسی که علاوه بر استاد با تمام مکاتب فقهی - اصولی آشنایی دقیق دارد. در این صورت انشراح ذهنی کدامیک بالاتر و بیشتر است؟ این امر از لوازم روشن مکتبشناسی است.
📚کتاب روش شناسی اجتهاد، ص 91
@olome20ensani
پس برای خدا درس می خوانیم و برای خدا به تولید علم و دانش می پردازیم تا در سال جهش تولید به تولیدات علمی دست یابیم.
اصول جامع مقاله نویسی .pdf
191.7K
✅ #اصول جامع مقاله نویسی
مطالعه کنید و با قالبی که قبلا براینان ارائه گردید مقایسه کنید.
نکات ریزی را تذکر داده اند که برای کسانی که در ابتدای نگارشند مهم است.
@olome20ensani
با سلام مراکز مختلف در تنظیم مقاله دستوراتی را می دهند که شما حتما باید متناسب با همان استاندارد مجله شان مقاله را تنظیم کنید و چه بسا زحمات خوب و علمی شما به سبب سهل انگاری در این قسمت پذیرفته نشود. مواردی تا به حال ارائه شده است و نمنونه زیر مربوط به دانشگاه شاهد برگزار کننده پنجمین همایش تمدن نوین اسلامی است. https://eitaa.com/olome20ensani
شرایط علمی
1- مقاله باید نتیجه کاوشها و پژوهشهای علمی نویسنده یا نویسندگان باشد.
2- مقاله باید اصیل و مبتکرانه باشد.
3- در نگارش مقاله باید روش تحقیق علمی رعایت و از منابع معتبر و اصیل استفاده شود.
4- مقاله باید تحلیلی، انتقادی و در عین حال اصیل باشد؛ بنابراین، ترجمه و گردآوری در این فصلنامه جایی ندارد.
شرایط نگارش مقاله
مقاله از نظر نگارش باید ساختاری محکم و استوار داشته باشد و اصول فصاحت و بلاغت در تحریر آن رعایت شود.
مقاله باید بدین ترتیب تنظیم شود:
الف- عنوان مقاله، کوتاه و گویای محتوای مقاله باشد.
ب- مشخصات نویسنده یا نویسندگان (نام و نامخانوادگی، مرتبه علمی، نشانی و شماره تماس و نشانی پست الکترونیک نویسنده) و مشخصات مسئول مکاتبات، در یک برگ ضمیمه، ارسال شود.
ج- هم چکیده فارسی و انگلیسی، حداقل 150 و حداکثر 300 کلمه باشد.چکیده باید دارای 5 بخش مجزا شامل: هدف، روش شناسی پژوهش، یافته ها، نتیجه گیری باشد.
د-کلیدواژه فارسی و انگلیسی همانند هم و حداکثر شش کلمه باشد.
ه- بیان مساله، شامل بیان کلیات، سوال پژوهش و فرضیه در صورت وجود، پیشینه تحقیق و نوآوری.
و- بدنه اصلی مقاله، شامل تحلیل، تفسیر، استدلالها و نتایج تحقیق است.
ز- نتیجهگیری
ح- فهرست منابع
کتاب: نام خانوادگی نویسنده، نام، (سال انتشار) ، عنوان کتاب ایتالیک، نام و نام خانوادگی مترجم، محل نشر، ناشر.
مجله: نام خانوادگی، نام، (سال انتشار) ، عنوان مقاله، نام نشریه با حروف ایتالیک، دوره، (شماره): شماره صفحات مقاله در مجله.
سایتهای اینترنتی: نامخانوادگی نویسنده، نام نویسنده (آخرین تاریخ و زمان)، عنوان موضوع «داخل گیومه»، نام و نشانی اینترنتی به صورت ایتالیک
ارجاعات :
ارجاعات باید به صورت درون متنی و داخل پرانتز باشندو به ترتیب: نام خانوادگی نویسنده (شهرت)، سال و صفحه ذکر شود؛ مثال (احمدیان، 1380، ج2، ص275)
مقاله باید حداکثر در 20 صفحه 23 سطری تنظیم شود.
اسامی خاص و اصطلاحات لاتین و ترکیبات خارجی، بلافاصله پس از عبارت فارسی آن در داخل پرانتز در متن مقاله ذکر شود.
این فصلنامه در قبول یا رد مقاله و همچنین در ویراستاری آن آزاد است.
مقالات ارسالی به هیچ عنوان مسترد نمیشود.
شرایط پذیرش اولیه
1- مقاله باید دارای ویژگیهای بند دوم «شرایط علمی» باشد و بر اساس بند چهارم «شرایط نگارش مقاله» تنظیم شود و به صورت تایپشده در برنامه XP 2007Word با قلم B Badr13 ارسال گردد.
2- مقالاتِ برگرفته از پایاننامه باید تأیید استاد راهنما را به همراه داشته باشد و نام وی نیز به عنوان نفر اول در مقاله ذکر شود.
3- نویسنده باید متعهد شود که این مقاله را همزمان برای هیچ مجله یا همایش دیگری ارسال نکرده و تا زمانی که تکلیف آن در این همایش مشخص نشده است، آن را برای همایش یا مجله دیگر ارسال نکند. https://eitaa.com/olome20ensani
کنگره علوم انسانی هر دو سال یک بار برگزار می شود. محورهای آن بسیار زیاد است و داوری های دقیقی دارد و مقالات علمی پژوهشی پذیرفته شده در سالهای قبل چاپ و حق الزحمه خوبی به محقق بر اساس امتیاز اش از هفتصد تومان تا دو میلیون تومان پرداخت می گردید.
@olome20ensani
فهرست مجلات علمی ترویجی حوزه.pdf
553.7K
تمرین در فضای واقعی برای از بین بردن اشکالاتتان.
@olome20ensani
برای این مجلات مقالتتان را بفرستید تا راه بیفتید.
@olome20ensani
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#معرفی_سایتهای_پژوهشی
💠معرفی برخی از سایت های پژوهشی👇
1️⃣اهم سایت ها و نرم افزارهایی که قابلیت برداشت منبع علمی از نوع کتاب را دارند👇
🌐 سایت کتابخانه ملی ایران
Www.nlai.ir
🌐پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران
Www.lib.ir
🌐کتابخانه مدرسه فقاهت
Wwe.lib.eshia.ir
🌐دایرهالمعارف بزرگ اسلامی
Www.cgie.org.ir
————————————————-
2️⃣اهم سایت های که قابلیت برداشت منابع از نوع مقاله را دارند👇
🌐پایگاه مجلات تخصصی نور
Www.noormags.com
🌐پرتال جامع علوم انسانی
Www.ensani.ir
🌐پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
Www.irandoc.ac.ir
🌐پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
Www.sid.ir
🌐نشریات مجازی دانشگاه تهران
Www.ut.ac.ir
نشریات تخصصی موسسه امام خمینی
Www.nashriyat.ir
🌐بانک اطلاعات نشریات کشور
Www.magiran.com
————————————————
3️⃣اهم سایت هایی که قابلیت برداشت منابع از نوع پایان نامه را دارند👇
🌐پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
Www.irandoc.ac.ir
🌐پایگاه اطلاع رسانی حوزه
Www.howzeh.net
🌐سایت های دسترسی و جستجو در دروس خارج مدرسه فقاهت
Www.eshia.ir
🌹با تشکر از واحد پژوهش مدرسه فاطمة الزهرا سلام الله علیها آشخانه .
┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈•
💐با ما همراه باشید
❣️دوستانتان را نیز دعوت کنید؛
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔 @howzehpajohesh
✅ استاد #مبلغی؛ ضرورت افتراض شقوق در #خرده_فرایند_موضوعشناسی
🔹در موضوعشناسی تا میشود باید افتراض شقوق کنیم، این یک #اصل_منهجی است و الا به دام مطلقانگاری میافتیم.
🔹وقتی موضوعشناسی میکنیم باید مفترضاتمان کامل باشد، یک عنصر منهجی در فقه است که اگر فقیه #اقسام_موضوع را کامل تصور نکند، نمیتواند دیدگاه اسلام را کشف کند، لذا به شکل معقول باید اقسام متصور برای موضوع را درنظر گرفت.
🔹 الان ضعفی که در موضوعشناسیها هست این است که سریع موضوع را با یک نگاه اولیه میبندند؛ این درست نیست، ممکن است شقوقی ذیل این موضوع باشد که برای هر کدام حکمی جداگانه باشد.
🔹مثلا مالکیت فکری، خیلی اقسام در ذیلش هست، منتهی ممکن است یک فقیه همین طور مالکیت فکری را روی هم رفته بگوید مشروع است یا بگوید غیرمشروع است، این از نظر منطقی صحیح نیست.
(۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده)
@olome20ensani
در مقاله نویسی هم همینگونه است باید ابعاد مختلف موضوع را بشناسیم و ابتدا به اطلس موضوعات دست پیدا کنیم و سپس گامهای بعدی را برداریم.
@olome20ensani
✅ استاد #مبلغی: روش #فرضسازی؛ یکی از موفقیتهای #شیخ_انصاری
🔹#فقه_افتراضی فقهی است که فراتر از امور تحققیافته (نازلهها) حرکت میکند، فرض میکند، افتراض میکند، میگوید اگر یک موضوعی با این مشخصات بود، حکمش چیست.
🔹همیشه گفتهام یکی از موفقیتهای #شیخ_انصاری این بود که دست به تشقیقش خیلی خوب بود، تشقیق یعنی شقسازی، یعنی افتراضسازی، فرضسازی، یک دفعه بیست تا شق درست میکند.
🔹بعضیها میگویند این همه #احتمالات چیست که شیخ انصاری ساختهاند، اینها که نصفش فرو ریخته؛ غافل از اینکه اگر او این کار را نمیکرد، علم پیشرفت نمیکرد، شما بیست تا شق که درست میکنید، سه تایش بگیرد، علم به جلو رفته است، در مقام مطالعه یا #تولید_علم باید تشقیق کرد، اگر تشقیق نکنید، مطلقانگار میشوید، موضوع را با یک چشم میبینید.
🔹یکی از اشکالات ما این است که فقه ما به نوازل (امور تحققیافته)، بعد از ده سال از گذشتن از عمر نوازل بپردازد، این تعبیر از حضرت امام است که ما باید ده سال جلوتر باشیم، نه اینکه ده سال عقبتر باشیم.
(۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده)
#خرده_فرایند_موضوعشناسی
@olome20ensani
در مقاله نویسی و مطالعات پیشینی آن شما باید بتوانی این کار فرض سازی را انجام دهی.
@olome20ensani
مراکزی حوزوی و دانشگاهی که مطالعات دینی برایشان ارزشمند است و شما می بایست با آنها آشنا باشید و در مسیر رشد علمی و مقاله نویسی تان از دستاوردهای انها استفاده کنید و به آنها بهره لازم را برسانید.
🔸🔸🔸
🌐#دانشگاه_امام_صادق_(ع)
https://www.isu.ac.ir
🌐#پژوهشگاه_حوزه_و_دانشگاه
http://www.rihu.ac.ir
🌐#مؤسسه_عالی_فقه_و_علوم_اسلامی
http://mfos.ir
🌐#انجمن_اقتصاد_اسلامی_حوزه_علمیه_قم
http://islamicec.ir
🌐#کنگره_علوم _انسانی_اسلامی_(صدرا)
http://icih.ir
🌐#انجمن_علمی_اقتصاد_اسلامی_ایران
http://ieaoi.ir
🌐#مرکز_الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
http://www.olgou.org
🌐#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
http://iict.ac.ir
🌐#مرکز_پژوهش_های_مجلس_شورای_اسلامی
http://rc.majlis.ir/fa
🌐#مرکز_تحقیقات_اسلامی_مجلس_شورای_اسلامی
http://cmirq.ir/fa
🌐#مؤسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خمینی(ره)
http://iki.ac.ir
🌐#مرکز_نوآوری_و_ایده_پردازی_علوم_انسانی_اسلامی
http://mana.sccsr.ac.ir
🌐#مرکز_تحقیقات_مبانی_و_مدلهای_اقتصادی_بومی
http://econstudies.qasd.ir
🌐#پژوهشکده_مطالعات_اسلامی_در_علوم_انسانی_دانشگاه_فردوسی
https://ishm.um.ac.ir
🌐#مرکز_تحقیقات_اقتصاد_کاربردی_و_اسلامی_دانشگاه_شهید_بهشتی
http://ierc.sbu.ac.ir/fa/Default.html
🌐#گروه_بانکداری_اسلامی_پژوهشکده_پولی_و_بانکی
http://mbri.ac.ir/IslamicBanking
🌐#پژوهشگاه_علوم_انسانی_و_مطالعات_فرهنگی
http://www.ihcs.ac.ir/economics/fa
🌐#مؤسسه_تحقیقاتی_فقه_اقتصادی_طیبات
https://tyb.ir
🌐#مرکز_جامع_علوم_اسلامی_ولی_امر(عج)
http://www.najah.ir
🌐#مؤسسه_موضوع_شناسی_احکام_فقهی
http://mozooshenasi.ir
🌐#مؤسسه_مطالعات_دین_و_اقتصاد
http://www.ires.ir
🌐#دانشگاه_مفید
http://www.mofidu.ac.ir
🔸🔸🔸
@olome20ensani
با سلام بزودی تدریس مباحث علم دینی را شروع می کنم برای عزیزانی که می خواهند در آینده در مسیر تولید علم دینی و فقه حکومتی و عرصه های جدید فعالیت کنند. ان شالله. به مدد امیرالمومنین علیه السلام.
@olome20ensani
✅ #نرم_افزار_اندروید #مقاله_نویسی_آسان_و_کاربردی
🔺عرضه#رایگان، بهمدت#یکهفته
(تا ۱۹ ذی الحجه/۱۹مردادماه)
✔️ محتواینرمافزار
▫️مراحل مقالهنویسی
▫️شیوهارجاعدهی
▫️مفاهیم پرکاربرد
▫️سیزده نکته کاربردی تنظیم متن در وُرد
✔️ این نرم افزار به مناسبت #دهه_ولایت به مدت یک هفته رایگان می باشد.
✔️البته برای کسانی که در این مدت (یک هفته) نرم افزار را نصب نمایید، بعدا که نرم افزار پولی شود، #کماکان نرم افزارشان رایگان خواهد بود.
✔️ آدرسدریافتازکافهبازار
http://cafebazaar.ir/app/?id=maqale.nevesi.asan&ref=share
✔️ راهنمای#فعالسازی_رایگان نرم افزار:
روی خرید⬅️ و سپس پرداخت کلیک نمایید، بدون پرداخت هزینه ای، خرید با موفقیت انجام می شود و تمامی قسمت ها ی نرم افزار،قابل استفاده خواهد بود.
ــــــــــــــــــــ
💠 ثواب استفاده آن را به #کادر_پزشکی و تمامی #درگذشتگان از این بیماری و همچنین برای #ریشه_کن_شدن_ویروس_منحوس_کرونا، اهدا میکنیم.
ــــــــــــــــــــ
▫️علیصادقی/مسئولپژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق (سلام الله علیه) شهرستان تایباد
@olome20ensani
✅ تفاوت فرایند کلان اجتهاد امام #خمینی در عبادات و معاملات
🔹فرایند کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در عبادات همانند شیوه مرسوم بسیاری از فقهاست که نخست به کتاب و سنت مراجعه میکنند؛ اما در #معاملات، فرایند اجتهاد ایشان متفاوت است و با توجه به اینکه معاملات را علیالقاعده عقلایی میدانند، در بسیاری از مباحث، در ابتدا به قواعد و مرتکزات #عقلایی مراجعه میکنند و سپس بر اساس رهاوردی که از تحلیل آنها به دست آوردهاند، به سراغ آیات و روایات میروند.
🔹به عنوان مثال، در بررسی خیار عیب میگویند: «خیار عیب امری عقلایی است نه تعبدی و اخبار هم بر همین امر عقلایی حمل میشود» (کتاب البیع، ج۵، ص۱۵).
(مکتب فقهی امام خمینی، استاد ضیاییفر، ص۲۸۳ و ۳۰۱)
@olome20ensani
در قسمت استدلال مقاله توجه به روش استدلال با توجه به موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
@olome20ensani
✅ جایگاه #اقوال در روش اجتهاد امام #خمینی
🔹امام خمینی در حل مسائل فقهی، برخلاف روش بسیاری از فقها، ابتدا #دلایل مسئله را بررسی و به فهم ادله میپرداختند و سپس اقوال علما و فقها را تجزیه و تحلیل میکردند.
🔹ایشان به تحقیق و #تتبع_ابتدایی توجه ویژهای داشتند، از این رو میفرمودند: «اول ببینیم خودمان از ادله چه میفهمیم؟»
(شیوه های تحصیل در حوزه های علمیه، رضایی اصفهانی، ص۷۶)
@olome20ensani