فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۳
«کلا، ان الانسان لیطغی» (علق ۶) چند تاکید لفظی دارد که اگر بخواهیم درست ترجمهاش کنیم، چیزی میشود شبیه «حتمن، حتمن، حتمن هر انسانی سرکشی میکند» سرکشی در برابر خداوندش... این سرکشی فقط یک شرط دارد «ان رآه استغنی» (علق ۷) به محض اینکه احساس بینیازی کند.
چارهای نداریم جز اینکه یا سرکشی کنیم، یا جلو حس بینیازی و استغنایمان را بگیریم.
چه چیزی مثل گدایی و خواهش این حس بیاساس را از بین میبرد؟ و چه کسی جز خدا ارزش دست دراز کردن دارد؟
دعاها چه استجابتشان یقینی باشد، چه امکان استجابتشان نباشد، دست کم قاتل استغنای انسان خواهند بود...
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۴
«إنّا لله و إنّا الیه راجعون» این ذکر قرآنی بر خلاف تصور عمومی مخصوص مجالس ختم و از دست دادن عزیزان نیست بلکه در زمان مصیبت جاری میشود. «الذین اذا اصابتهم مصیبة...»
و مصیبت یعنی سختی و تنگنا. از این رو هر گاه سختی بر روح انسان فشار میآورد جای این ذکر است.
و این ذکر دو یادآوری دارد:
۱. «إنّا لله» یادمان باشد ما مال خداییم. بیصاحب نیستیم. و کسی که صاحبی چون او دارد سختیای جز دوری صاحبش نخواهد داشت.
۲. «و إنّا الیه راجعون» مژدهی بازگشت به مالک و اصلمان هر سختی را آسان میکند.
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
بازجوید روزگار وصل خویش
.
پ.ن:
این بار سحر که برسد، نبودنش هفت ساله میشود. لطف میکنید اگر صلواتی هدیه کنید به روح مادرم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۵
#ماه_مبارک_رمضان ویژگیهای عجیبی دارد. برکات و فضیلتهایی که کارهای معمولی یک انسان را همسطح عبادت، و عبادتهای کوچک را همتراز عبادتهای دستنیافتنی میکند.
گاهی گمان میشود این فضیلتها برای روزهداران این ماه عزیز است و کسی که به هر دلیل قادر نیست روزه بگیرد بهرهای ندارد. پیامبر گرامی اسلام در خطبهی شعبانیه خطاب به عموم مسلمانان میفرماید: «أنفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عبادة...» (نفس کشیدنهایتان در این ماه تسبیح است و خوابتان در این ماه #عبادت است...»
این خطاب، برای همهی میهمانان «ضیافة الله» است، نه تنها کسانی که توان و شرایط روزه دارند. پس معذوران از روزه نیز امیدوارند که از #ماه_رمضان بهرهمند خواهند بود ان شاء الله.
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۶
بعضی تصور میکنند برای اینکه دعایشان اجابت شود نباید زیاد بخواهند، پس بهتر است چیزهایی که اهمیت بیشتری دارد را بخواهند!
شاید تصورشان شبیه چراغ جادویی است که تنها سه #آرزو را برآورده میکند، نه بیشتر! در حالی که #دعا کاملن برخلاف این خیال است.
در #روایت توصیه شده همه چیز را از خدا بخواهید، حتا خواستههای روزمرهتان را، حتا نمک سفرهتان را...
در آیه ۲۰۰ سوره بقره کسی که اندک درخواست میکند و تنها دنیا را طلب میکند و از خدا میخواهد سرزنش شده و بعد از آن توصیه شده این طور دعا کنیم: «ربنا ءاتنا فی الدنیا حسنة، و فی الآخرة حسنه، و قنا عذاب النار»
از ما میخواهد کم نخواهیم. زیاد بخواهیم. خوبی #دنیا، خوبی #آخرت، رهایی از آتش که غایت بهره بردن از #ماه_مبارک_رمضان است...
همت بلند دار که مردان روزگار، از همت بلند به جایی رسیدهاند. در دعا کردن با حسن ظن به خدا و همت بلند از او طلب کنیم.
#رمضان #ماه_رمضان #منبر
معرفی کانال «سلمانیان کازرون»
وابسته به «گروه فرهنگی تبلیغی سلمان فارسی کازرون»
اعضای این گروه غالبا از فضلا و روحانیان کازرونی مقیم قم هستند.
تأسیس گروه: 1383 شمسی
کانال سلمانیان کازرون در این ایام به ترویج معارف شیعی به زبان و قلم فرزندان کازرون در فضای تلگرام و ایتا مشغول است.
@SalmaniyaneKazeroon
همراهی شما در این ماه مبارک، موجب افتخار است.
اگر قابل دانستید ما را به دوستانتان معرفی کنید.
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۷
هدیه به روح #شهید_قاسم_سلیمانی
شنیدهام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن میکند که بتوان گفت (#حافظ)
در وصلیم یا در فراق؟
یکی از تاملهایی که در #ماه_مبارک_رمضان شایسته است، فکر کردن دربارهی ربط و فاصلهی خودمان با خداست.
اگرچه خدایی که میشناسیم از رگ قلب نزدیکتر است، اما گاهی خودمان باعث فراق میشویم. «فالنفسُ غیرُ راضیةٍ بفراقک» (دعای #امام_حسین علیه السلام در روز عرفه)
این فراق دردناک را امیرالمومنین سختتر از عذاب جهنم میداند. «صَبَرتُ علیٰ عذابِک، فکیف أصبِرُ علیٰ فراقِک» (دعای کمیل)
در فراق درد و رنج میکشیم یا نه؟
حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت
(حافظ)
.
پ.ن: قصد کردم این یک دقیقههای ناقابل را تقدیم کنم هر بار به روح مطهر یکی از جاودانانِ شهید. باشد که خاک را به نظر کیمیا کنند...
.
#رمضان #ماه_رمضان #منبر
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۸
هدیه به روح #شهید #کریم_بادپیما
حضرت یونس -علی نبینا و آله و علیه السلام- بعد از ترک کردن قومشان به کام نهنگ میافتد. در شرایطی که امید به حد اقل میرسد و غم و اندوه ایشان را احاطه میکند «فنادیٰ فِی الظُلُمات أن لّا اله الا انت سبحانک إنّی کُنتُ مِنَ الظالمین» در تاریکی خدا را خطاب کرد که: خدایی جز تو نیست، منزهی تو و من از اهل ظلم بودم.
به همین جهت به این ذکر «ذکر یونسیه» گفته میشود. در روایتی از امام صادق -علیه السلام- نقل شده که تعجب میکنم از کسی که دچار غم و اندوه است و به ذکر یونسیه پناه نمیبرد...
در ادامهی این ذکر خداوند میگوید: «فَاستَجَبنا لَه و نَجّیناهُ مِن الغَم و کذٰلکَ نُنْجِی المؤمنین» پس او را اجابت کرذیم و از غم نجاتش دادیم. پ این چنین اهل ایمان را نجات میدهیم.
این ذکر که راه نجات از اندوه است، دو بخش دارد؛ یکی اقرار به خدای یگانهای که یگانهْ راهِ نجات و رهایی است، و دیگر اقرار به ظلم. پذیرش ظلم و خطا و پاک دانستن قادر متعال...
ایمان و امید به او، و پذیرش خطا، تنها راه رهایی از غم و بلاست...
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۹
هدیه به روح #شهید #مدافع_حرم #مرتضی_حسین_پور (#حسین_قمی)
«این نیز بگذرد...» این ضرب المثل کوتاه برای غم و شادی کاربرد دارد. آدمی وقتی در نقطهای میایستد، گمان میکند به انتهای دنیا رسیده. اگر در خوشی باشد، اندوه را به یاد نمیآورد. و اگر غمگین باشد، درکی از نشاط ندارد.
امیر المومنین علیه السلام میگوید: «الدهر یومان، یومٌ لک و یومٌ علیک» روزگار دو روز است. روزی در خدمت و موافق مرادت و روزی در برابر تو...
این بیان، حکایتی است از سنت الهی. روز و روزگار به خواست خدا در میان مردم میگردد. مردم یعنی هر انسانی، با هر مذهبی و هر عقیدهای و هر نژادی... گاهی غالب است و گاه مغلوب. اگر در پیروزیاش مغرور شود، یا در شکست بشکند، به انتها میرسد، در حالی که این نهایتش نیست...
«و تلک الأیام نُداوِلُها بین الناس...» (آل عمران ۱۴۰) کسی که این سنت خداوندی را بداند در هیچ اوجی و هیچ فرودی آرامشش را نمیبازد. چون میداند: چنین است رسم سرای درشت
گهی پشت به زین گهی زین به پشت...
(#فردوسی)
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۰
هدیه به روح #شهید #مدافع_حرم #محمد_مسرور
خداوند متعال در بنیان خلقت قواعدی قرار داده که بعضی از آنها مادی است. مثل قواعد فیزیک و شیمی، جاذبهی زمین، واکنشهای مواد و...
در کنار این قواعد مادی بعضی قواعد معنوی و غیر مادی را نیز وضع کرده است، که به آن #سنت_الهی گفته میشود.
همان طور که قواعد مادی مختص یک زمان و یک گروه نیست، سنت خداوندی نیز یکسان بوده و خواهد بود. « و لَن تَجِد لِسنتِ الله تبدیلاً...» یکی از این سنتها را خدا خطاب به پیامبرش بیان میکند تا تاکید کند که این قاعده برای رسول الله هم استثنا ندارد. «لَو کُنتَ فَظّاً غلیظَ القلب، لَانفضوا مِن حولک...» اگر بد اخلاق و سختدل بودی، از اطرافت پراکنده میشدند...
این سنت الهی است که انسانهای درشتخو و بدخلق، تنها خواهند بود...
.
.
.
پ.ن: یادم نمیآید از کسی خواسته باشم مطلبم را بازنشر کند.
اما حالا که لطف خدا شامل شد و در دهمین شب #ماه_مبارک_رمضان دهمین #یک_دقیقه_منبر را ارسال کردم، پیشنهاد میکنم اگر به نظرتان این یک دقیقهها میتواند برای دنیا و آخرت کسی مفید باشد یا دلی را آرام کند یا بزنگاه یادآوری باشد، بفرستید به اهلش...
بااسم یا بیاسم، با تصویر یا بیتصویر، متن یا صوت یا ویدیو... فرقی نمیکند!
.
.
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #منبر #خدا #قرآن #اسلام #اخلاق
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۱
هدیه به روح #شهید #ابراهیم_هادی
.
«وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ...» (مائده ۸) دشمنیتان به عدهای باعث نشود دربارهشان از راه عدل خارج شوید.
این دستور قرآنی است. میتوانیم به خاطر بدیهای بعضیها، با آنها بد باشیم و دشمن. میشود اشکالها و ایرادهایشان را دید و نقد کرد و طرد... اما باید پرسید همهی گفتار و کردار بدها بد است؟ هنر عدالت ورزیدن اینجاست که با کسی دشمن باشیم و خوبیهایش را هم ببینیم. وگرنه دیدن خوبیهای خوبها و دوستانمان کار سخت و پیچیدهای نیست!
جالب اینکه خدای متعال حتا دربارهی افعال هم این عدالت را میآموزد. آنجا که سخن از شراب و قمار میگوید در عین اینکه این دو را آفت انسانیت و تکامل میداند، خوبیهایشان را نیز انکار نمیکند و به پیامبرش دستور میدهد وقتی مردم از «خمر» و «مَیسِر» میپرسند، بگوید در این دو گناه بزرگی است و منافعی هم برای مردم دارد، اگرچه گناه و ضررش از نفعش بزرگتر است...
«يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا...» (بقره ۲۱۹)
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۲
هدیه به روح #شهید #مدافع_حرم #محسن_حججی
در زمان رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- که ابزار ضبطی جز حافظهی انسان و نوشتن نبوده، هنگام سخن گفتن حضرت، شنوندگان سعیشان بر حفظ کردن آیات و احادیث بوده. به طور طبیعی گاهی موفق به درک همهی سخنان نمیشدهاند و از ایشان میخواستهاند تا آهستهتر بیان بفرمایند.
میگفتند «راعنا» (از مادهی رعی) اما کافران با شنیدن این عبارت آن را به معنای دیگری تاویل میکردهاند. (از مادهی رعن، به معنای احمق داشتن)
برای همین آیه نازل میشود که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره ۱۰۴) کافران به خاطر تمسخر و بهانهجویی مبرا نیستند و مجازات خواهند شد، اما شما به جای «راعنا» بگویید «انظرنا» که همان معنی را دارد و جای برداشت غلط هم ندارد.
موضوعِ جابهجاییِ دو واژه این قدر مهم است که برایش آیه نازل شود و بخشی از معجزی جاودان باشد؟
در حقیقت این عبارت هشداری است به همهی مسلمانان در هر زمان و مکانی، که موقعیت برداشت غلط را برای کافران مهیا نکنند و به تعبیری گزک به دست دشمن ندهند.
#ماه_مبارک_رمضان #ماه_رمضان #رمضان #اسلام #قرآن
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۳
هدیه به #شهید #مدافع_حرم حاج #عبدالله_اسکندری
.
فرعون ادعای خدایی داشت. «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ» (نازعات ۲۴) ادعایش گزاف و دروغ بود، اما شیوهی حکمرانیِ ویژهاش را هم بر اساس ادعایش ساخته بود.
در ماجرای بعثت حضرت موسی -علی نبینا و آله و علیه السلام- وقتی فرعون قصد داشت معجزهی آن حضرت را انکار کند از ساحران خواست تا در برابر همه جادویی کنند که ادعای نبوت باطل شود.
ساحران که گمان میکردند موفقیتشان حتمی است، از ابتدا وعدهی پاداش خواستند. «وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ»
کار بزرگی میکردند و انتظار پاداش بزرگی داشتند. فرعون هم وعدهی بزرگترین پاداش را داد تا تشویقشان کند؛ تقرب... «قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِين»
بالاترین پاداش هر کس مال و مانند آن نیست، بلکه قرار گرفتن در جمع مقربان است. چنان که در مناجاتهای اهل معنویت درخواست وصل است و تقرب.
ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیده
(#سعدی)