eitaa logo
طلبه اُ منفی
47 دنبال‌کننده
6 عکس
44 ویدیو
0 فایل
www.omanfi.blog.ir نوشته های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست! محمدهادی. ع @mohammadhadi_a
مشاهده در ایتا
دانلود
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۱ هدیه به روح . «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ...» (مائده ۸) دشمنی‌تان به عده‌ای باعث نشود درباره‌شان از راه عدل خارج شوید. این دستور قرآنی است. می‌توانیم به خاطر بدی‌های بعضی‌ها، با آن‌ها بد باشیم و دشمن. می‌شود اشکال‌ها و ایرادهایشان را دید و نقد کرد و طرد... اما باید پرسید همه‌ی گفتار و کردار بدها بد است؟ هنر عدالت ورزیدن اینجاست که با کسی دشمن باشیم و خوبی‌هایش را هم ببینیم. وگرنه دیدن خوبی‌های خوب‌ها و دوستان‌مان کار سخت و پیچیده‌ای نیست! جالب این‌که خدای متعال حتا درباره‌ی افعال هم این عدالت را می‌آموزد. آن‌جا که سخن از شراب و قمار می‌گوید در عین این‌که این دو را آفت انسانیت و تکامل می‌داند، خوبی‌هایشان را نیز انکار نمی‌کند و به پیامبرش دستور می‌دهد وقتی مردم از «خمر» و «مَیسِر» می‌پرسند، بگوید در این دو گناه بزرگی است و منافعی هم برای مردم دارد، اگرچه گناه و ضررش از نفعش بزرگ‌تر است... «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا...» (بقره ۲۱۹)
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۲ هدیه به روح در زمان رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- که ابزار ضبطی جز حافظه‌ی انسان و نوشتن نبوده، هنگام سخن گفتن حضرت، شنوندگان سعیشان بر حفظ کردن آیات و احادیث بوده. به طور طبیعی گاهی موفق به درک همه‌ی سخنان نمی‌شده‌اند و از ایشان می‌خواسته‌اند تا آهسته‌تر بیان بفرمایند. می‌گفتند «راعنا» (از ماده‌ی رعی) اما کافران با شنیدن این عبارت آن را به معنای دیگری تاویل می‌کرده‌اند. (از ماده‌ی رعن، به معنای احمق داشتن) برای همین آیه نازل می‌شود که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره ۱۰۴) کافران به خاطر تمسخر و بهانه‌جویی مبرا نیستند و مجازات خواهند شد، اما شما به جای «راعنا» بگویید «انظرنا» که همان معنی را دارد و جای برداشت غلط هم ندارد. موضوعِ جابه‌جاییِ دو واژه این قدر مهم است که برایش آیه نازل شود و بخشی از معجز‌ی جاودان باشد؟ در حقیقت این عبارت هشداری است به همه‌ی مسلمانان در هر زمان و مکانی، که موقعیت برداشت غلط را برای کافران مهیا نکنند و به تعبیری گزک به دست دشمن ندهند.
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۳ هدیه به حاج . فرعون ادعای خدایی داشت. «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ» (نازعات ۲۴) ادعایش گزاف و دروغ بود، اما شیوه‌ی حکم‌رانیِ ویژه‌اش را هم بر اساس ادعایش ساخته بود. در ماجرای بعثت حضرت موسی -علی نبینا و آله و علیه السلام- وقتی فرعون قصد داشت معجزه‌ی آن حضرت را انکار کند از ساحران خواست تا در برابر همه جادویی کنند که ادعای نبوت باطل شود. ساحران که گمان می‌کردند موفقیتشان حتمی است، از ابتدا وعده‌ی پاداش خواستند. «وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ» کار بزرگی می‌کردند و انتظار پاداش بزرگی داشتند. فرعون هم وعده‌ی بزرگ‌ترین پاداش را داد تا تشویقشان کند؛ تقرب... «قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِين» بالاترین پاداش هر کس مال و مانند آن نیست، بل‌که قرار گرفتن در جمع مقربان است. چنان که در مناجات‌های اهل معنویت درخواست وصل است و تقرب. ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا حلوا به کسی ده که محبت نچشیده ()
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۴ هدیه به . در معنویتی حاصل می‌شود که خیلی‌ها دنبال می‌گردند. کدام ذکر فایده‌ی مهم‌تری دارد؟ کدام ذکر ثواب بیش‌تری دارد؟ چند سال پیش شنیدم چند نفر از کسی که اهل فضل بود ذکر خواسته بودند و او هم توصیه به کرده بود. در سوره‌ی مومنون درباره‌ی صفات مومن آمده: «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مومنون ۳) یعنی آن‌ها کسانی‌اند که از «» دوری می‌کنند. و لغو یعنی کار و حرف بیهوده... وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از گفته‌های ما نفعی برای دنیا و آخرتمان ندارد. یعنی بیهوده است و لغو... به بیهوده گفتن مبر قدر خویش... () خوب است این روزها ساعتی را نیت کنیم و قربتاً الی الله مشغول شویم به .
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۵ هدیه به . مستحب است ابتدای هر کار بسم الله بگوییم. به طور ویژه سر سفره‌ی غذا... این بسم الله گفتن ظاهری دارد و باطنی. باطن این ذکر، یادآوری و توجه به چند چیز است: ۱. توجه به منشا... غذایی که بر آن بسم الله می‌گوییم از راه حلال و رضایت خدا حاصل شده یا از سرقت و غصب و کم‌فروشی و ربا و... این ذکر باید مانع حرام و شبهه باشد. ۲. «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» (عبس ۲۴) انسان باید به خوراکش نگاه و توجه کند. بسم الله یادآور این نگاه است که این خوردنی حلال است یا حرام. مورد رضایت خداست یا نه! ۳. یادآوری رازق... رزق و روزی محصول توان و هوش ما نیست، نتیجه‌ی رحمت پروردگار است. بسم الله می‌گوییم تا یادمان باشد. بر در شاهم گدایی نکته‌ای در کار کرد گفت: بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود () .
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۶ هدیه به . یک ابزار ساده، یک وسیله‌ی قابل فهم، یک محصول تجاری مثل گوشی موبایل، جزییاتی دارد که ممکن است تنها سازنده‌ی اصلی‌اش آن را بداند. به همین خاطر هم ضمانت و گارنتی یک محصول را مشروط می‌کنند به این‌که توسط تعمیرکار غیرمجاز تعمیر نشود یا قطعه‌ی متفرقه‌ای جز آن‌چه سازنده مشخص می‌کند به کار نرود. همه‌ی این حرف‌ها درباره‌ی وسیله‌ای است که قابل فهم و تجربه است. اما وقتی مفهوم پیچیده‌ و عمیقی مثل آسیب می‌بیند، چه کسی جز سازنده و سرچشمه‌ی این روح از جزییاتش آگاه است و چاره‌ی درمانش را می‌داند؟ «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» (حجر ۲۹) منشا و سرچشمه‌ی روح آدمی خداست. و درمان زخم‌های روح هم جز در دست او یافت نمی‌شود. حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست که آشنا سخن آشنا نگه دارد () دردهای روح ما از جنس اوست. .
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۷ هدیه به . «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ...» (غافر ۶۰) خدای شما می‌گوید مرا بخواند تا اجابتتان کنم. از ما خواسته شده همواره خدا را بخوانیم و از او بخواهیم. این امر برای هر روز و هر ساعت است، اما در که لطف و رحمت پروردگار واسع‌تر است، این امر هم قوی‌تر است. اما کیفیت این دعا و خواندن چه‌گونه باشد؟ «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً...» (اعراف ۵۵) خدایتان را با تضرع و در خفا بخوانید... تضرع، زاری و ابراز دردمندی زمینه‌ای برای دریافت و اجابت است. اگر کسی خود را اهل نیاز و درد نیابد، دستش به اکسیر ویژه‌ی خداوندی نمی‌رسد. طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق، لیک چو دردمند نبیند که را دوا بکند؟ () .
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۸ هدیه به . «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» (یوسف ۵۳) نفس انسان همواره به بدی‌ها امر می‌کند. اما نهایت کار نفس این نیست. او از نیرنگ‌ها هم بهره می‌برد. یکی از نیرنگ‌های نفس این است که خود را شکست‌ناپذیر و خواسته‌هایش را غیر قابل تخلف جلوه می‌دهد. جوری که انگار تنها راه پیشِ رویمان همان است که او خواسته. اما قبل از شکست دادن نفس در هر موضوع باید ابهت نفس را شکست تا به این ایمان برسیم که می‌شود خواسته‌ی هوا و هوس را اجابت نکرد. راه حل است. یعنی مخالفت با نفس... این ریاضت هم انسانی را تقویت می‌کند و هم ضعف نفس را آشکار می‌کند. در شرع، هر گونه ریاضتی جایز نیست و بعضی ریاضت‌های خاص تجویز شده، از جمله . روزه نمادی از مخالفت است. آن‌جا که نفس خوردن و آشامیدن می‌خواهد و سعی می‌کند نخوردن و نیاشامیدن را غیر قابل تحمل و ناممکن نشان بدهد. پس باید جز روزه‌داری، با سایر خواسته‌های نفس هم مخالفت کرد و به دهان بستن اکتفا نکرد. در مقابل کسی که عذری برای روزه دارد، با مخالفت‌هایی که شرع اجازه داده و ریاضت‌های شرعی، شکست هوای نفس را تمرین کند. به قول : کند مرد را نفس اماره خوار اگر هوشمندی عزیزش مدار .
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۱۹ هدیه به شهدای . «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» (قدر ۲) چه می‌دانی که چیست؟ شناخت شب قدر از عهده‌ی انسان عادی بر نمی‌آید، مگر به ظاهر آن‌چه خود خداوند معرفی می‌کند. خدا شب قدر را با این ویژگی‌ها معرفی می‌کند: شب نزول قرآن: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر ۱) شبی بهتر از هزار ماه: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (قدر ۳) شب نزول فرشتگان و وحی: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ» (قدر ۴) شب سلام و رحمت: «سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» (قدر ۵) از این ویژگی‌ها و اوصاف تنها مبارک بودن و سراسر خیر بودن بر می‌آید، نه عزاداری. چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند () در شبی که به عید می‌ماند و سرشار بهجت و نور و سرور است، سه جایگاه برای هم هست. ۱. اشک توسل: گریه بر اباعبدالله الحسین، روضه خواندن و شنیدن و ذکر توسل، اکسیر محبت و ولایت است که می‌تواند موجب تقرب و اجابت شود. ۲. اشک تضرع. پیش‌تر عرض شد که دعا و خواندن خدا همراه با حال زاری و دردمندی، چیزی است که باعث استجابت و کمال قرب الهی است. دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیم‌شبی دفع سد بلا بکند () همان طور که در دعای با می‌گوییم: «فما لی لا أبکی، أبکی لخروج نفسی...» ۳. اشک شوق وصل. در شبی که دست یافتن به بارگاه پروردگار از هر لحظه‌ی دیگر نزدیک‌تر است، کسی که به وصل برسد شکر را با اشک می‌گزارد. .
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۲۰ هدیه به . هر کدام از ما مجموعه‌ای از خوبی و بدی‌هاییم. استعدادها و توانایی‌هایی داریم. هنر و مهارتی داریم. اگر این امتیازها را نادیده بگیریم و به زبان نیاوریم، مبتلا می‌شویم به خودکم‌بینی! یا به تعبیری اعتماد به نفسمان را از دست می‌دهیم. در مقابل اگر این امتیازها را در ذهنمان بپروریم و بر زبان جاری کنیم، مبتلا می‌شویم به خودپسندی! و چندین رذیله‌ی اخلاقی از جمله، عُجب و غرور و تکبر و... در نفسمان نفوذ می‌کند. چه باید کرد در میانه‌ی این دو آسیب؟ «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» (ضحیٰ ۱۱) نعمت‌های خدایت را بازگو کن... توجه به این‌که هر امتیاز و استعدادی داریم، نعمتی از جانب هنرمندِ متعال است، هم واسطه‌ای است برای دوری از احسای غرور و حقارت، هم بهانه‌ای برای یادآوری پروردگار. این نگاه درباره‌ی توانایی‌ها و امتیاز دیگران نیز موثر است. آن چنان که همه‌ی زیبایی‌ها و خوبی‌ها شاهدی می‌شود بر جمال و جلال خداوندی. چشم کوته‌نظران بر ورق صورت خوبان خط همی بیند و عارف قلم صنع خدا را () .
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۲۱ هدیه به شهیدان و . «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر ۱) خداوند در چنین شبی قرآن را بر نازل می‌کند. و در چنین شبی را به شهادت می‌رساند. تویی حقیقت قرآن و برتر از قرآن که صامت است کریم و تو ناطقی و کریم () اگرچه قاتل علیه السلام، بود، اما فرایندی که به این فاجعه منجر می‌شود، با طرد از سوی عموم امت آغاز شده. این انسان است که لایق نبوده... در دعای به خدا می‌گوییم: «تَتَحَبَّبُ إلَيْنَا بِالنِّعَمِ، وَ نُعَارِضُكَ بِالذُّنُوبِ» تو به ما محبت می‌کنی و نعمت می‌دهی، و ما در مقابلش گناه می‌کنیم! «خَيْرُكَ إلَيْنَا نَازِلٌ، وَ شَرُّنَا إِلَيْكَ صَاعِدٌ» خیر تو بر ما نازل است و شر ما به سوی تو می‌آید... امشب زمان این دعاست... وقتی خدا قرآن صامتش را بر ما نازل می‌کند و ما قرآن ناطقش را پس می‌فرستیم... . #۲۱رمضان
7.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ۲۲ هدیه به . «و َمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ» (طه ۱۲۴) خداوند متعال دو مجازات برای کسی مشخص می‌کند که از یاد خدا دوری و اعراض کند. یکی مجازات دنیوی است: زندگی سخت و معیشت تنگ... دیگری مجازات اخروی: نابینا محشور شدن! طبق قاعده هر کسی باید در حال صحت و سلامت خودش محشور شود. به همین دلیل چنین فردی معترض می‌شود که من نابینا نبوده‌ام. «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا» (طه ۱۲۵) خداوند پاسخ می‌دهد که در واقع تو نابینا بودن را برگزیدی. نشانه‌های مرا در دنیا می‌دیدی و چشم می‌بستی. در حالی که چشم برای دیدن همین‌ها بود. «قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنسَىٰ» (طه ۱۲۶) دیده را فایده آن است که دلبر بیند ور نبیند چه بود فایده بینایی را () .