تمدن اسلامی از کدام کوچه میگذرد ؟
اجرای احکام دینی ...دین سیاسی ...علوم انسانی دینی ...
رویا ها تمدن میسازند و البته تمدن ها رویا
علم دینی یا مدرن یا ... ، احکام دینی یا قانون ارزشها یا ضد ارزش ها یا هنجار ها و ... معماری ها و ... همه و همه در چهارچوب تمدن تعریف میشود.
اما تمدن ابتدا رویایی در ذهن و قلب هاست ، مانند یک اثر هنری زیبا که ابتدا در ذهن ، قلب و احساس خالق ان بوده سپس از سر انگشتان و نوک قلم سرریز شده و شکل و رنگ گرفته و قابل دیدن و لمس کردن .
تا زمانی که جامعه رویای مدرن دارد همان را ترسیم میکند و تا زمانی که این رویا تبدیل به کابوس نشود یا رویای قویتر و زیباتری جایش را نگیرد به رویای دیگری فکر نمیکند چه برسد که برای ساختنش تلاش کند .
ایا شما هم بوی تعفن دنیای مدرن را حس می کنید ؟!!
تا لا الهه نباشد الی اللهی وجود نخواهد داشت .
به گمانم راه تمدن الهی از نفوس میگذرد از قلب ها
✍️ مهدی اخلاقی
✅@roeyaomat
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
🔖 از دیکتاتوری پول (1) | حسین عباسیفر
تمام احکام اسلام بر مبنای نصاب و به صورت کالایی است. حتی به پولهای رایج هم نگاه کالایی دارد. کفارهها کالاست. طعام است. سیر کردن فقیر است. آزاد کردن بنده است. شتر است. گوسفند است. گندم است. خمس و زکات نصاب دارد نه قیمت!
دیات نیز بر مبنای کالاست. اصلا بحث پول در میان نیست. حتی خودِ طلا و نقره هم به مثابه کالا هستند و بر آنها خمس و زکات تعلق میگیرد. به قول آیتالله حائری شیرازی "پول اسلام، مال است". خودِ کالاست. خود تولید است. آن تولید برای چیست؟ برای رفع نیاز است.
در جامعه مهدوی نیز پول کاملا جایگاه خود را از دست میدهد. نه اینکه طلا و نقره از بین برود! اینها که هست. سکهها را که آب نمیکنند و دور نمیریزند. اما وقتی نیازی به آنها نباشد و نیازهای افراد تامین شده باشد، آنها هم میشوند مثل ریگ بیابان. تصور کنید شما به مغازهای رفتهاید و جنسی برداشتهاید و از دخل همان مغازه بهای آن را پرداخت کردهاید! اینجا دیگر پول معنایی دارد؟
روایاتی که در باب جامعه مهدوی وجود دارد از این جنس است. حتی کالا هم به این معنایی که امروز است معنا ندارد. یعنی اساسا ارزشهای مادی محو میشوند و تفاوتی بین یک لقمه نان خشک و یک غذای چرب وجود نخواهد داشت، بلکه اگر ارزشی باشد در همان نان خشک است! علت هم این است که مساله مردم "رفع نیاز" برای رسیدن به "تعالی انسانی" خواهد بود نه کسب پول و کالای بیشتر! اکتفا کردن به رفع نیاز یعنی همان قناعت که حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی میفرمودند: همه فضائل اخلاقی متوقف هستند بر فضیلت قناعت. هر چند در آن زمان، زمین و آسمان برکات خود را بر انسان عرضه میدارند، نعمت فراوان خواهد شد و فقیر و نیازمندی وجود نخواهد داشت. به تعبیر مقام معظم رهبری در عید غدیر سال 84 نیازهای انسان در آن دوره لطیفتر خواهند شد (و فیه آیات لاولی الالباب)
اما انسان امروز کار میکند که پول در بیاورد که با آن غذا بخرد که بتواند کار کند که پول دربیاورد!
حتی انسان امروز کار هم نمیکند! شاغل است! شاغل با کارگر متفاوت است. کارگر برای خودِ کار ارزش قائل است. شغل و هویتش با آن کار پیوند خورده است. اعتقاد و اخلاقش هم همچنین. اما امروز حتی کارگر هم نیستند. اجیرند. مزدورند.
سرمایهداران به او میگویند ما به تو و اعتقاد تو و هویت تو کاری نداریم! هشت ساعت در روز اینجا بایست و این پیچها را محکم کن! اگر بپرسی چرا؟ میگویند تو به چرایش چکار داری؟ پیچت را محکم کن و پولت را بگیر! من از تمامِ وجودِ تو فقط بدنت را میخواهم و از بدنت هم فقط دستت را. از دستت هم آن قسمت مچ به پایین! اگر روزی یک ربات این کار را برای من بهتر از تو انجام دهد به تو میگویم خوش آمدی!
شهید آوینی در کتاب از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی مینویسد:
"آیا ساختار اداری یا نظام تشکیلاتی جامعهی اسلامی نیز باید بر مبنای اصالت پول بنا شود؟ آیا هیچکس نباید جز بهخاطر اضافه حقوق به مأموریت برود؟ خیر. از همان آغاز با ایمان آوردن به «لا اله الا الله» نقش محوری پول نفی میشود و پول به همان جایگاه حقیقی خویش که معادل همگانی بودن است باز میگردد. پول سلطان بیمنازع جهان امروز است و از طریق یک نظام بانکداری پیوسته بر همهی کرهی زمین حکومت میراند، و باز هم باید تکرار کنیم که آنچه به پول قدرتی اینچنین بخشیده مادهگرایی بشر است."
اساسا وقتی این مادهگرایی نفی شود و عالم آنگونه که هست ادراک شود و "انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست میدهد «پول» است و درست به همین علت، انسان در محدودهی «جبههی اسلام» به پول نیازی ندارد." (همان)
باید قبول کرد که ما (به خصوص اقتصاددانها) ذهنمان درگیر یک چارچوب مادی شده است که به سختی میتوانیم اجزاء این ساختار را از ذهنمان حذف کنیم. مثلا سخت است نظام اقتصادی بدون بانک را تصور کنیم. سخت است نظام اقتصادی بدون پول را تصور کنیم. علتش این است که سخت است سیستم اقتصادی که در ذهن شکل دادهایم را بشکنیم و سیستم دیگری را جایگزین کنیم! سیستم عامل تفکرمان را دیگران با نظام ارزشی دیگری شکل دادهاند و ارزشهای اسلامی را نمیتوانیم در آن وارد کنیم.
سید شهیدان اهل قلم: "در نظامهای اجتماعی این روزگار که تحت سیطرهی «دیکتاتوری اقتصاد» شکل گرفته است، «پول» همواره طرف دوم معادلهای است که به همه چیز معنا و مفهوم و ارزش میبخشد. آنچه را که نتوان با پول سنجید اصلاً در دنیا وجود ندارد."
ادامه: https://eitaa.com/h_abasifar/2568
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
ادامه از: https://eitaa.com/h_abasifar/2567
اگر محبت مادر، درس عالم، ایثار رزمنده، اشک در روضه و ... را نمیتوانیم با پول بسنجیم معنایی ندارد آنها را در GDP بیاوریم! تمام نابازارهای فرهنگی و اجتماعی را از اقتصاد حذف میکنیم و بلکه سعی میکنیم آنها را هم بازاری کنیم! علم و عشق و محبت و اشک و ایثار و ... همه و همه باید بازاری شوند و قابل مبادله با پول باشند.
انقلاب اسلامی بنا شد تا این نظام ارزشی را تغییر دهد. تا آن ساختار اجتماعی را دگرگون سازد. "تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، محوری که به ساختار اجتماعی کشور ما قوام میبخشید اصالت پول بود و لا غیر و البته آثار سوء آن هنوز هم با قوت تمام در میان ما باقی است. وقتی پول تنها انگیزهای باشد که انسان را به «کار» وا میدارد، دیگر کار معنای حقیقی خویش را از دست میدهد و به شر واجبی تبدیل میشود که باید هر چه بیشتر و سریعتر از آن خلاصی یافت."
این نگاه به کار کجا و نگاه تکلیفمحور در نظام اسلامی کجا؟ این نگاه کجا و نگاه "واجبات نظامیه" در اسلام کجا؟ نگاهی که در آن کارگر، به کار خویش به مثابه یک امر واجب نگاه میکند. به مثابه عبادت. کاری که در نهایت آن پیامبر اکرم صلواتاللهعلیها میفرمایند: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودّه فی القربی!
"این مادهگرایی بشر است که به اقتصاد در برابر سایر وجوه حیات بشر اصالت میبخشد و اینبار اصالت اقتصاد در صورت "اصالت پول" ظاهر میشود.
گر چه پول اکنون فی نفسه هیچ ارزشی ندارد، اما در عین حال "«میزان همهی ارزشهاست» و اینچنین، خود جانشین همه چیز است و جانشینی ندارد. بدینترتیب پول میتواند مبدأ همهی ارزشها قرار بگیرد"
هر چه در این راه جلو برویم راهِ چارهای پیدا نخواهیم کرد! این مسیر انتهایش خروج از انسانیتِ ابنای بشر است. به همین دلیل است که روز به روز اضطرارش بیشتر، مستضعفینش مظلومتر و مستکبرینش حاکمتر میشوند. و "ما اکنون در جست و جوی درمان نیستیم، اما ذکر این نکته لازم است که درمان همهی دردهای بشر امروز در بازگشتن به وطن ایمانی است. بشر امروز دردِ غربت دارد، غربت از وطن قدسی ایمان، و از همه تأسفبارتر این نکتهی ظریف است که این غربت به فراموشی انجامیده است و او این خراب آباد را وطن پنداشته و دیگر دلش در هوای وطن حقیقی نمیتپد."
مطالب در " " نقل از سید شهیدان اهل قلم است.
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد شدید آیتالله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال در کشور
⏪غارت منابع سرزمینی کشور به نفع سرمایه داران با تصمیم سازی های غلط نظامات کارشناسی
▪️به سرمایه داران در سواحل مکران و جاهای دیگر هزاران هکتار زمین میتوانند بدهند اما برای تامین مسکن مردم و نیازمندان میگویند زمین نیست و نمیشود.
⏪ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» توزیع شود.
این فرمایش استاد میرباقری را به شدت منتشر کنید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 انتشار نخستینبار
رهبر انقلاب: این آقای حاج قاسم هم از آنهایی است که شفاعت میکند انشاءالله
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از محمدی
🔺تبدیل جسد انسان به کود به جای خاکسپاری؛ کمپوست انسانی در نیویورک قانونی شد
🔹کتی هوکول، فرماندار نیویورک روز شنبه فرایند کاهش آلی که با عنوان کمپوست انسانی مشهور است را قانونی اعلام کرد. نیویورک ششمین ایالتی است که از سال ۲۰۱۹ تا کنون این اقدام را قانونی کرده است. کمپوست انسانی به شهروندان این ایالت اجازه میدهدد که از یک روش سبز و سازگار با محیط زیست برای کفن و دفن استفاده کنند. /یورونیوز
🔴 #حقیقت_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا:
هنری کسینجر زمانی گفت امریکا دوست و دشمنی ندارد بلکه منافعی دارد ، و امروز ما را (اروپا) به پای منافعش ذبح میکند .
این تمدن لیبرال است که نه دوست میشناسد و نه ارزش و اخلاق میفهمد چیست و نه حق و باطل بلکه فقط منافع میبیند انهم منافع مادی ، این یعنی تبدیل شدن انسان اشرف مخلوقات و خلیفه الله به حیوانی دو پا که مانند گاو و گوسفند فقط یونجه میبیند.
حالا مسئولینی در جمهوری اسلامی داریم که همین شعار های لیبرال ها را نوشخوار میکنند .
وقتی نگاه و فهم یک انسان اینگونه شد چنین میشود که جسد انسان به عنوان کود به فروش میرسد چون میشود از ان منفعتی به دست اورد ولو اندک .
لیبرالیسم چنین انسان هایی تربیت میکند و انگاه توصیه میکند همه چیز را به بازاری بسپارید که همین انسانها بر اساس روحیه گرگ صفتی و بر پایه منافع خود جامعه را بدرند .
این را قائده علمی و علم اقتصاد میداند ، اگر علم این است که جاهل ماندن به از این عالم شدن .
متاسفانه وقتی در جمهوری اسلامی همین علم برنامه ریزی میکند نمیتوان نتیجه دیگری متصور شد.
شاید در ظاهر اینها ربطی به هم نداشته باشند اما نکته در اینجاست که ما با تمدنی روبه رو هستیم که پرستش دنیا ، پرستش نفس و خود را محور قرار داده و پرستش خدا را حذف کرده .
این نکته کانونی (پرستش) پیرامون و جهان و تمدن خودش را میسازد که در سیاست به نوعی در اقتصاد به نوعی در اجتماع به نوعی و ... خودش را نمایان میکند .
در سیاست برای جمهوری اسلامی دفاع از مظلوم ، دفاع از فلسطین ، دفاع از حق مهم است حتی اگر منافع مادی برای او نداشته باشد.
✍️ مهدی اخلاقی
✅@roeyaomat
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از قاسم سلیمانی به مردم ایران
#جان_فدا
هدایت شده از واحد معماری و شهرسازی مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 زندگی آپارتماننشینی
🔸 زندگی آپارتماننشینی اجازه نمیدهد انسانها سالی یک بار هم که شده به آسمان نگاه کنند. این سبک از زندگی، مردم را از نعمت بزرگ دیدار ستارگان محروم کرده است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
♨️۱۷۳ ایراد بر طرح بانکداری اسلامی؛ بخش بانک مرکزی
☑️ به گزارش خبرنگار پارلمانی دنیای اقتصاد، طرح بانکداری اسلامی با 173 ایراد از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس بازگردانده شد
🔹شورای نگهبان با ۱۵۴ایراد و ۳۰ تذکر #طرح_بانکداری_اسلامی را به مجلس شورای اسلامی عودت داده است.
🔹پیش از این نیز هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت در ۱۹مورد مغایرت میان سیاستهای کلان و این طرح مجلس را احصا کرده بود که در مجموع، ۱۷۳ ایراد به کل طرح وارد آمده است.
🔹در میان ۱۵۴ایراد شورای نگهبان که بخشی از آن مرتبط با مسوولیتها و وظایف شورای فقهی و هیات عالی است، تنها حدود ۱۰۴ابهام قابل مشاهده است که به نگارش اولیه چنین طرحی از سوی برخی نمایندگان مجلس بازمیگردد.
🔰ایرادات شورای نگهبان به طرح بانکداری اسلامی را میتوان به سه بخش تقسیم کرد:
1️⃣ ابهامات (104 مورد)
2️⃣مغایرت با قانون اساسی (30 مورد)
3️⃣عدم تطبیق با موازین شرعی و اسلامی (20 مورد)
@izadkhah_majles
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
حضرت امام خامنهای (حفظه الله) :
🔹تشکیل خانواده براساس یک قانون عام در آفرینش، یعنی قانون زوجیت است. این نگاه در نقطه مقابل تضاد هگلی و مارکسیستی است که میگوید حرکت ناشی از تضاد است؛ چرا که در منطق اسلام، حرکت -از جمله ادامۀ نسل- برخاسته از زوجیت و همراهی است که این نظریه نیاز به کار جدی و اساسی دارد.
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
کلاس بانوان قزوین_1.mp3
38.34M
📚رویداد تربیت مدرس جهاد تبیین-استان قزوین
⬅️با موضوع:
◀️ آنچه باید از اقتصاد انقلاب اسلامی بدانیم
🎙با ارائه: سیدامیرحسین حسینی
پژوهشگر اقتصاد اسلامی
🔸گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی
🔹بررسی ناکارآمدی های اقتصادی کشور
🔸گزاره های اقتصادی اشتباه و رایج در اقتصاد ایران
🔹تاثیر جنگ شناختی بر واقعیت های اقتصادی
🔸اقتصادی که انقلاب اسلامی تحویل گرفت
🔹دستاوردهای اقتصاد ایران مبتنی بر آمارهای جهانی
🔸ناکارآمدی شاخص های اقتصادی در سنجش اقتصاد ایران
🔹اقتصادی انقلاب اسلامی از دریچه عینک جدید
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراض یک زن خانهدار به وضعیت و کیفیت ساخت مسکن بصورت عمودی و آپارتمان نشینی در حضور رهبر انقلاب
⚡️آقای زاکانی ساخت خانه ٢۵ متری چه نسبتی با فرهنگ اسلامی و خانواده دارد؟ تهران را می خواهید مجرد خانه کنید؟
⚡️دود سیاست گذاری های شما به چشم کودک ما میرود...
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس:
تعیین سقف برای پزشکان مناطق محروم درست نیست| پزشکان تنها قشری هستند که آنها را مجبور به کار در مناطق محروم میکنیم
چرا باید پزشک به روستا ها برود!؟
وقتی غیرت مندی در آن مجلس وجود ندارد که بلند شود و دهن این بی وطن را گل بگیرد همین خواهد شد!؟
ریز تا درشت مسئولین انقلاب نوکر همین مردم روستا نشین مستضعف هستند اکنون بعد از ۴۴ سال از انقلاب ۵۷ یک عده نمک به حرام با اشرافیت و تکبر بر مردم محروم فخر فروشی میکنند؟؟؟
براستی فاشیسم در چهره پزشکیان موج میزند
خجالت نمیکشد؟
نمیفهمد که کل این انقلاب مدیون به همین قشر فرودست و مستضعف است
وقتی ادبیات مسئولین به سمت تفاخر و تجمل گرایی میرود و از عدالت فاصله میگیریم همین میشود که یک نفر در مجلس ج.ا.ا بلند میشود و همچین حرف های سخیفی بیان میکند.
اقای پزشکیان اگر نمیدانی بدان که مستضعفین و روستا نشین ها تاج سر انقلاب هستند، شاید برای شما و امثال شما فقط قشر لواسان نشین، سعادت اباد، ولنجک و تجریش فقط مردم باشند ولی برای ما پا برهنگان و کارگران اصل و اساس هستند.
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از سهراب دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
گزیدهی کوتاهی از سخنرانی لوییس فراخان، رهبر دینی و اجتماعی سیاهپوستان آمریکا؛ در کلیسایی در شیکاگو؛
پیرامون حضرت مهدی علیهالسلام، و استقامت ایرانیان در فداکاری برای ایشان ...
💥و خطابِ تکاندهندهی ایشان به دونالد ترامپ!
#آخرالزمان
#عید_بیعت
@Ostad_Shojae
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
36.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 غرب مدرن که امروز میبینیم در کفر و فساد و انحطاط غوطهور است و در تاریکی مطلق فرو رفته است، از قرن چهاردهم با خانواده مدیچی در فلورانس ایتالیا آغاز به کار کرد.
🔻 در ادامه این سلسله ویدئوها به بررسی آرتیستها و آرشیتکتهای عصر رنسانس میپردازیم که چگونه هنر ضددینی را رواج دادند.
در یوتیوب ببینید:
▶️ youtu.be/SBMEnpIRmRg
@Hejri_thought
هدایت شده از | معماری هجری |
ÓÈ ÒäÏí - Khamenei.ir.mp3
5.03M
🎙 بشنوید | اصل قضیه
⚠️ اگر در این بخش نتوانیم پیشرفت کنیم، رستگار نمیشویم...
فقط پیشرفت در ابزارها (اقتصاد، سیاست، تکنولوژی، اقتدار نظامی و...) نمیتواند رستگاری بیاورد همانطور که در غرب نیاورد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 اینجا میلان در شمال ایتالیاست
این صف کیلومتری هم نه صف خرید مازراتیه نه لامبورگینی
این صف مردم گرسنه ایه که ساعتها در سرمای زمستانی در صفهای کیلومتری میایستن تا شاید تکه نانی بدست بیارن و از گشنگی نمیرن
👌نسخه های کارشناسی صندوق بین المللی پول و مجمع جهانی اقتصاد اگر نحاتبخش بود باید اول اروپاییها رو نجات میداد آقای رئیسجمهور !
⁉️چرا همچین صفی در ایران نیست؟
پاسخ خودتحقیرها: چون تو ایران از گرسنگی می میرن😂
#بحران_نیلی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
⁉️انتقال پایتخت یا انتقال شهروندان
‼️ در خبرها آمده بود که دولت ژاپن: یک میلیون یِن به کسانی که پایتخت را ترک کنند ، پرداخت میکند
🔹دولت ژاپن میخواهد مبلغ یک میلیون یِن(۷۵۰۰ دلاری) به ازای هر فرزند به هر خانواده ژاپنی ساکن توکیو پرداخت کند تا این شهر را ترک کرده و برای زندگی به روستاها و مناطق کم جمعیتتر بروند.
🔹هدف دولت ژاپن از این سیاست معکوس کردن روند کاهش جمعیت در شهرها و روستاهای کوچک و کمک به اقتصاد این بخشها و جلوگیری از تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ است.
❇️ ما نیز برای حل مشکل عدم توازن جمعیت چارهای جز تمرکززدایی از پایتخت و شهرهای بزرگ نداریم.. ولی سوال پایتخت را منتقل کنیم یا شهروندان رإ
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
سه سوت درباره زندگی در شعارهای «خانه، ماشینی برای زندگی» و «زن زندگی آزادی».
زمان لازم برای مطالعه: سه دقیقه
- سوت اول و شعار خانه، ماشینی برای زندگی:
لوکوربوزیه (معمار مشهور فرانسوی و پدر معماری مدرن)، حدود ۹۰ سال قبل، با طرح شعار «خانه، ماشینی برای زندگی»، سبک زندگی جدیدی را تئوریزه کرد که در آن، فضاهای شهر به چند بخش اصلی تقسیم شدند: سکونت، کار و تفریح. در نتیجه، خانه که تا قبل از آن، هم فضای کار و تولید بود و هم فضای تفریح و هم فضای سکونت و استراحت، به سرپناهی صرفاً برای خواب و استراحت تقلیل یافت. لذا همان طور که ماشین شبها در گوشه پارکینگ، پارک میشود تا فردا مجدد روشن شود و مورد استفاده قرار گیرد، کارکرد خانه نیز به پارکینگ شبانه انسانهایی بدل شد که بعد از فعالیت روزانه، صرفاً شب را در این سرپناه، پارک میکنند تا برای فعالیت فردایشان دوباره آماده شوند.
تا به حال ماشینی دیده اید که مثلا برای مهمانداری و تعاملات اجتماعی فضا داشته باشد؟! لذا چون خانه ماشین زندگی شد، به تدریج همه چیزش ازش گرفته شد؛ تربیت و تفریح کودکان به مهد کودکها واگذار شد، مهمانداری به تالارها و کافه ها، تفریح به پارکها و شهربازیها و طبخ غذا نیز به بیرون برها و رستورانها سپرده شد و به این ترتیب، از خانه، فقط سلولی ماند برای خواب شبانه. دقیقاً شبیه به همین سلولها و قفسهای پنجاه شصت متری که در کلانشهرها میسازیم و اسمش را خانه گذاشته ایم.
به این ترتیب، مفهوم خانه های نُقلی و سلولی پدیدار شد، زیرا طبیعی بود که خانه ای که دیگر نه فضای کار و تولید است و نه فضای مهمانی و نه فضای تفریح، نیازی به وسعت چندانی ندارد و به این ترتیب، سلولهایی پدیدار گشت که بایستی همچون ماشین، اقتصادی باشند؛ و طبیعی بود که در این نگاه اقتصادی، کیفیتهای خانه سنتی (نظیر حوض و درخت و ایوان و غیره) فدای مفاهیم کمّی نظیر متراژ و زیربنا و غیره شود.
- سوت دوم و شعار زن، زندگی، آزادی:
وقتی همه چیز خانه را از آن گرفتیم، آنگاه چه بلایی بر سر زن خانه آوردیم؟ خانه تبدیل شد به سلولی برای حبس او؛ سلولی که دیگر نه فضایی داشت برای تربیت و تفریح کودکانش و نه فضایی برای تولید خانگی و نه فضایی مناسب و وسیع برای مهمانداری. پس برای آزادی از چنین قفسی، لازم شد که زن، خانه را رها کند و آزادی را در محیط بیرون خانه و فضای شهری جستجو کند و چنین شد که فضای شهری تبدیل شد به فضایی برای تبرّجات زنانه و تامین نیازهای روحی، روانی و عاطفی او. لذا مفهوم خانه داری که تا قبل از آن و در فرهنگ سنتی، مفهومی مثبت تلقّی می شد به مفهومی منفی بدل شد و به زن چنین القا شد که حتی اگر شده، با حقوقی نصف حقوق مردان در محیط بیرون خانه کار کند ولی انگ خانه داری را تحمل نکند! پس خانه که تا قبل از مدرنیسم، برای زن هم فضای زندگی بود و هم فضای آزادی، به سلولی تبدیل شد برای حبس او و فرزندانش.
به این ترتیب زن را از خانه به کارخانه کشاندیم و فضای خانه های باصفای سنتی را به سلولهایی قفس گونه برای زندان کردن زنان تبدیل کردیم و او را مجبور کردیم که آزادی را نه در کانون خانه و خانواده بلکه در فضاهای شهری و بیرون خانه جستجو کند. در نتیجه، به او القا کردیم که خانه داری، چیزی نیست به جز مفهوم کرختِ خانه نشینی و لذا برای رهایی و آزادی از این کرختی، دل او را از خانه میکنیم تا چرخ کارخانه ها ارزانتر بچرخد.
در چنین سبک زندگی، کودکان بایستی طعم محبت را در مهد کودکها جستجو نمایند و پیران بایستی طعم حمایت را در خانه های سالمندان گدایی نمایند و همسران نیز بایستی طعم عشق و محبت همسرانه را در فضای مجازی و فضای شهری و هر فضای دیگری به جز کانون خانه بجویند. چه نتیجه شومی! تخریب بنیان خانه و خانواده به قیمت چرخاندن هر چه ارزانتر چرخهای نظام سرمایه داری!
- سوت سوم برای آقایان و خانمهای مسئول:
آیا چنین خانه ای می تواند بستر تحکیم خانواده و تعالی معنوی و حقیقی انسان باشد؟ چنین خانه ای، "اُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِين: با سلامت و ايمنى داخل آنجا شويد" است (حجر/۴۶) و یا سلولی است جهنم گونه؟ "قِیلَ ادخُلوُا أبوابَ جَهنّم: به آنها گفته شود از درهای جهنم وارد شوید" (زمر/۷۲).
مدیرانی که دائم شعارهای انقلابی میدهند بدانند که شرط لازم برای تعالی جامعه، طراحی درست ظرف آن جامعه است و هر مظروفی، ظرف متناسب با خود را می طلبد. شهرسازی متراکم و عمودی با سلولهای پنجاه شصت متری، ظرف نظام سرمایه داری است که مظروف شعارهای اسلامی و انقلابی در آن نمی گنجد. پس لطفا یا شعارهایتان را عوض کنید و دیگر دم از اسلام و انقلاب نزنید و یا اگر بر این شعارهای اسلامی اصرار دارید، دست از تقلید از شهرسازیِ متناسب با نظام سرمایه داری بردارید و مسکن و ظرف متناسب برای زیست و زندگانی حقیقی انسانها را تدبیر نمایید.
@baladetayyeb
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«يكعده از مقدسينِ كماطلاع را انسان میديد كه اگر فرزندشان به سينما میرفت و به فِسق آلوده میشد، پدر، خيلی ناراحت بود، ولی اگر میرفت روانشناسی غربی میخواند و به كفر و ترديد آلوده میشد، افتخار میكرد كه: آقازادهام در روانشناسی دارد دكترا میگيرد!
افرادی، نمیتوانند درک کنند كه مفاسد عالم از كجاست؛ ریشۀ هجوم را نمیتوانند بفهمند.» (۱۳۶۶)
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا تا به حال درباره بیماری سارسلیته و ارتباط آن با آپارتمان نشینی چیزی شنیده اید؟! این ویدئوی کوتاه را مشاهده بفرمایید.
زمان: ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه
@baladetayyeb