eitaa logo
رویای امت
328 دنبال‌کننده
557 عکس
348 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
💰حقیقت پول 🔰دوگانه پول اعتباری و غیر اعتباری ، دوگانه صحیحی نیست ، اساسأ پول خودش اعتبار است ... و از این حیث تفاوتی بین پول کاغذی و پولطلا وجود ندارد . فلذا انرا کالای واسط میدانند ، نقش واسطه برای ایجاد اعتبار است. 🔺پول خلقت ، اسلامی و ... هم مقدس سازی های بی معناییست . پول طلا پول اعتباریست که اعتبارش به راحتی دچار خدشه نمیشود چون از زیر دستگاه چاپ بیرون نمی اید و حرکت یک سرانگشت در سیستم بانکی نمیتواند انرا خلق کند فلذا مطمئن تر است ، اتفاقا انچه پول اعتباری میخوانیم (پول کاغذی یا دیجیتال) اعتبارش دچار تزلزل و نوسان است . انچه هست یک اعتبار است طلا ذاتاً اعتبار ندارد ما به ان اعتبار میبخشیم ... ✨تا زمانی که جوامع انسانی حول محور ولایت الله به وادی مقدس وارد نشوند ، ترس از گرسنگی ، تشنگی و محرومیت ها مارا محتاج به یک کالای قابل ذخیره و واسط میکند. ✨در جهان ناایمن سپر و زره نیاز است برای بقا به امید روزی که زره ها و سپرها را کنار بیندازیم و ارام و سبک بال یکدیگر را به اغوش بکشیم ، بهم خدمت کنیم بی زَر و سیم ... و از نگرانی محرومیت به یک کالای واسط پناه نبریم که به ما اعتبار ببخشد ، انچه دارد انسان باشد که به کالاهای اعتباری نیاز ندارد . ✨ایا امام حسین در اربعین واسطه بین مومنین و مامومین نیست؟ ایا در اربعین اگر به موکب دار طلا در ازای غذا پرداخت کنید می‌پذیرد و ذاتاً با ارزش است؟ ✨استعاره اشنا برای ما انست که در روابط اجتماعی هم گاهی ریش سفیدی واسطه میشود تا جوانی که خود اعتبار ندارد در جایی پذیرفته شود. حال گاه این واسطه کالای جهان‌شمولی مانند طلا میتواند باشد گاه انسان ریش سفیدی و گاه قدرت ایمان به ولایت الهی ... ولایت امام همچون بانکیست که همه در ان میتوانند سرمایه گذاری کنند اما خود مومنین بر یک دیگر که ادامه و سرریز ولایت امام است ، نیازهای مصرفی و روز مره افراد را میتواند پشتیبانی کند آنگاه که امت نسبت به یکدیگر احساس ولایت و سرپرستی کنند . ✨تجربه شخصی ماهم میگوید انکه سرپرستی دیگری را پذیرفته دیگر خدمات دادنش نیاز به هیچ کالای واسطی ندارد ، و انکه تحت سرپرستیست نگران محروم ماندن نیست . این محبت ، خیرخواهی و است که کار میکند و در خزانه ولایت سرمایه گذاری و پسنداز میشود ، نه ریال و دلار و طلا و ... . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی! ✍🏼| مهدی تکلو ▪️قضاوت در مورد اینکه پروژه‌ی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیت‌آمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشم‌اندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کج‌دارومریز پیش می‌رود و در این حرکت فطری هم خاطره‌ای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. می‌توانیم راجع به این که این حرکت چقدر افت‌وخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما به‌هرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی می‌دانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشته‌ای داشته و به آینده‌ای هرچند کلی و مبهم پیش می‌رود. اما دست‌کم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آن‌طور که بایدوشاید در این فقره «پروژه‌ی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست. ▪️یعنی این‌گونه نیست که مؤلفه‌ها، قواعد و جهان‌بینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربه‌های شخصی بسیاری خانم‌ها را دیده‌ام که یا کاملاً بی‌اطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاری‌های پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کرده‌اند. خب من به‌خوبی می‌توانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت می‌کنند و دست آخر جز مشتی گزاره‌های تکراری، کلی‌گویانه، شعاری و مهم‌تر از همه متناقض چیزی نصیبت نمی‌شود؛ لذا به نظرم گره‌های جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از به‌رسمیت‌شناخته‌شدن و امتدادیافتن آن است. ▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائت‌های موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیش‌ازاین انجام داده‌ام و از یک شگفتی با شما صحبت می‌کنم. قرائت‌های متعددی از الگوی سوم وجود دارد که می‌توان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورت‌بندی کاملاً متناقض می‌نمایند. نام همه‌ی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمده‌اند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینه‌های مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس می‌کنم الگوی سوم زن به‌درستی مبنای جامعه‌پردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان هم‌صدای نازکی از آن به گوش می‌رسد که چندان مناسب عرض‌اندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و هم‌افق‌ها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقش‌آفرینی‌های آنان، خیلی پیش از این‌ها می‌بودیم... . @mahdi_takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رهبر انصارالله: شما برقصید،ما می‌جنگیم! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah
💢اهمیت و جایگاه تصویر 🔰برای ارتباط با مخاطب عام و گفتن مفاهیم تولید شده از مبانی ها و ایجاد مفاهمه اجتماعی نیاز به داریم خیلی بیشتر و شاید چندین برابر از آنچه که سعی میکنیم با نصیحت های منبر گونه و از بالا به پایین با ارائه متون و استدلال داشته باشیم . ⚡در همین ابتدا روشن کنم که ادعای این متن ان است که برای خلق مفاهیم نیاز به تصویر داریم و برای انتقال مفاهیم نیاز به تصویر... ⭐به واقع در هر دوره انسانهای کمی پیدا میشوند که از چهارچوب های متعارف پارا فراتر بنهند چه انها که زیست و سبک زندگی متفاوت را انتخاب میکنند و چه انان که متفاوت می اندیشند . انها که بدور از تصویر های پر تکرار غالب و رایج ، تصویر های خاص را از واقعیت عینی صید میکنند و در جستجوی پیدا کردن مفاهیم جدید قابل انتزاع میگردند . یعنی انچه که افق های جدیدی پیش رویمان میتواند بگشاید. اهالی و روشنفکران هم تصویر خاص و حتی مبهمی را از تک پازل های پراکنده و صید شده در ذهنشان میسازند ، و شروع میکنند به کامل کردن ، تا بتوانند از زاویه ان عالم را جور دیگری ببینند عینک دیگری بر چشم بگذارند و سپس از پشت لنز جدیدشان برای ما تعریف کنند انچه ما هنوز نمیبینیم. جمع بندی این تعاریف و توضیح ها و توصیف ها را مینامیم ، با این توضیح یعنی عالم اندیشه هم عالم تصویر است مانند تصویر سازی یک قصه ، تصویری ذهنی نه لزوماً بصری ، که در دوره سینما میکند . ⭐شاید شما با من هم عقیده نباشید و بگویید که ابتدا مفهوم است که تصویر خلق میکند یعنی از نظر به عمل و عینیت میرسیم اما برای من ماجرا پیچیدگی همچون مسئله جبر و اختیار در طول تاریخ دارد و نامتقدم و متأخری همچون مثال مرغ و تخم مرغ ، گمان نمیکنم تا تک تصویر های اندکی در عینیت نیابیم و انرا تبدیل به یک تصویر کلان در ذهنمان نکنیم بتوانیم مفهومی بدون تصویر از عدم خلق کنیم ، بلکه تک تصویر های کامل شده را در قالب مفهوم بیان میکنیم ، ادبیات تولید میکنیم و دوباره تصویر میسازیم . ⭐ساخت یا شکل گیری تصویر جدید از زندگی و عالم ابتدا کاری نخبگانیست که سرریز ان به جامعه میرسد جامعه ای که قبلاً انرا حس کرده و با ان غریبه نیست اگرچه فهم تئوریک از ان ندارد... و دوباره این را هم تاکید میکنم که نخبه بدون تحولات اجتماعی و یافتن نشانه‌های جدید از ان به یافته های جدید مجزا از جامعه و صرفاً با کار نظری دست نمی یابد . ⭐وقتی از تصویر حرف میزنیم عده‌ای گمان میکنند ما منظورمان این است که از ارائه مفاهیم کلان ، چهارچوب های نظری و نگاه های عمیق دست برداریم و به امور خُرد و سطحی بپردازیم اما باید دقت داشت که خلق تصویر دیکته کردن افعال خرد و جزئی نیست بلکه با تکثر و تکرار تصاویر مفهوم ، هدف و جهت در ذهن مخاطب انتزاع میشود ، انچه که سینمای غرب با نمایش پزشک دهکده ها میکند تصویر افت و خیز اما همیشه موفق و رو به پیش زن مدرن که پابه پای توسعه معنایی جدید به زندگی میدهد، هر کس میتواند خود را در یک خط اهن موفقیت با قطار های متفاوت ببیند. ما درباره تصویر بریده از و هرز و بهم ریخته ماننده دانه های پاشیده شده روی زمین حرف نمیزنیم بلکه دانه های مرتب شده در تسبیح میخواهیم که هزاران تصویر دیگر در امتداد نخ ان مرتب شوند ، یا تصویر یک انار با یکانگی و همچنین تکثر دانه های ان 🔺اگر ضعف در ارائه تصویر داریم به این معنا نیست که درگیر کارهای جدی هستیم و اهمیت خلق تصویر را کم میدانیم بلکه هنوز در محافل فکری خودمان به تصویر قابل ارائه ای نرسیده‌ایم نه اینکه شان ما اجل از این سطح کارهاست ، خودمان را گول نزنیم . ما هنوز نمیدانیم شعارها و آرمانهایمان در عینیت ، روی زمین و زندگی چه شکلی و چه رنگی دارد و تکلیفمان با خودمان هنوز مشخص نیست ، هرچند اعتراف تلخیست! ✨و البته برای اینکه دچار سوء تفاهم نشویم باید عرض کنم که منظور من در این مطلب این نیست که تا شکل گیری کامل تصویر از اینده و راههای پیش‌رو بر سر امکان ساخت جهانی دیگر با جامعه به گفتگو ننشینیم و حرف نزنیم فعلا این تنها ابزار و دارایی ماست . اما باید بدانیم انچه ما را به یک مفاهمه حداکثری میرساند رسیدن به تصویری متفاوت با اکنون و متناسب با آرمانها ، شعارها و گفته هایمان است . ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
نگاه گاردین به معمای هوش مصنوعی.pdf
400K
نگاه گاردین به معمای هوش مصنوعی ترجمه : محمد مظفرپور https://eitaa.com/Question_the_Unquestioned
هدایت شده از مهدی الهی‌فرد
📌قوم رقیقه قلوبُهم راسخٌ ایمانُهم ومنهم المنصورُ یخرُجُ فی سبعین الفاً ینصُرُ خَلَفی وخلف وصیّی. مردم سرزمین یمن قلب‌هایی رقیق و ایمان‌هایی استوار دارند. منصور که با هفتاد هزار نفر قیام می‌کند و جانشین من و جانشین وصی مرا یاری می‌دهد، از آن‌هاست. ( نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه للنعمانی، ص۳۹ ) 📌کسی چه می‌داند شاید خداوند اراده کرده به دست فقیرترین کشور عربی، قدرتمندترین، ثروتمندترین و پرمدعاترین کشور جهان را به زیر بکشد. •┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈• مهدی الهی‌فرد؛ معاون راهبردی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی و رئیس مجمع علما و طلاب انقلابی خراسان شمالی @revayatekhedmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید باورتان نشود اقتصاددان‌ها قیمت آن مورد آخر را صفر در نظر می‌گیرند! 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
جلسه ششم کافه گفتگوی پولطلا 🔹جناب آقای اخلاقی، یادداشت فوق را با عنوان "حقیقت پول" در کانال رویای امت، منتشر کردند که در پست فوق شاهد هستید. طی گفتگویی که با ایشان داشتیم، تصمیم گرفتیم بحث مدنظر ایشان را در جلسه ی کافه گفتگوی این هفته به گفتگو بنشینیم. 📺پخش زنده ی این رویداد از شهر مقدس قم، در گروه انجمن پولطلای ایران ارائه میگردد : https://eitaa.com/joinchat/2527395853C5758355578 یکشنبه ۲۴ دی ماه . ساعت ۱۹:۳۰ 🔖کانال موسسه متا
اگر انسان فقرهای خود را نديد، است. اگر فقرهايش را ديد و احساس کرد که خودش می‌تواند مشکلاتش را حل کند، می‌شود. اگر فقرهايش را ديد و به اسباب ارجاع داد، می‌شود. کسی است که با خدا آرام است نه با اسباب. توحید یعنی عبور از اسباب و رسیدن به صاحب اسباب و مسبِّبُ‌الاسباب. ☑️ @mirbaqeri_ir
نقد_پولطلا.mp3
28.39M
🎙صوت جلسه ششم کافه گفتگو نقد پولطلا توسط جناب آقای اخلاقی و پاسخگوئی حجت الاسلام قدیری 🔖کانال موسسه متا
آنگاه که به می‌اندیشیم ، اصرار دارند بین دو مرکب زمینی مجبور به انتخابمان کنند ... @ommat_Dream
بزرگی می‌فرمود ما برای فهم زبان جهان فهم غرب و زدن حرف های جهانی نیاز داریم فلاسفه غرب را خوب بشناسیم ، کلامشان را عمیقاً بفهمیم و ... اما تجربه زیسته جمهوری اسلامی نشان داده برای درک منطق حرکت ، بیش از آنکه نیاز به غرق شدن در اندیشه‌های غربی داشته باشیم نیاز به مطالعه تحولات و سرگذشت اندیشه در غرب داریم ، تاریخ و تحولات فکری اجتماعی ، اهرم های قدرت افرین ، روندها و فرایند ها ... ✍️ مهدی اخلاقی @ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🔻 الزامات ساخت کلان روایت پیشرفت در جامعه چیست؟ 🔻 مسیر ساخت کلان‌روایت‌ها از خرده روایت‌های پیشرفت چگونه است؟ 🔻 واقعیت امروز انسان انقلاب اسلامی، که موضوع روایت پیشرفت است چیست؟ 🔻 در پیشرفت چقدر باید به تصویر آینده پرداخت؟ @hamazm آوینی نگاه تخصص گرای جزنگر و جزم گرا به عرصه جنگ و اتفاقات تاکتیکی ، تکنیکی ان ندارد ، بلکه به دنبال معنای شور انگیزیست از عالم تازه متولد شده که در قلب و جانش شهود کرده و در درون سنگر ها و پشت خاکریز های جنگ به دنبال ردپای ان و ندای سحر انگیزش میگردد . او رایحه ای را از دوردست استشمام میکند که هر مشامی توان بوییدن ان را ندارد . ✍️| مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔰 شاه هم معتقد بود در میدان موفق بوده ولی روایتِ میدان را باخته! 🔺به مناسبت ۲۶ دی‌ماه و فرار شاه مخلوع 🔶 "هنوز و همچنان این پرسش بر سر جای خود باقی است که چرا شاه در آخرین ماه‌های اقامتش در ایران و در حقیقت آخرین ماه‌های سلطنتش بدین‌گونه زبون و بی‌اراده و بی‌تفاوت شده بود؟ یقینا بیماری شاه در فرو غلطاندن او به حالت افسردگی نقش اصلی و اساسی داشت. اما مسئله دیگری هم بود و آن اینکه شاه معتقد بود که خود و خاندان او به مملکت و مردم خدمات شایان کرده‌اند و در دوران پهلوی بوده است که ایران از مدار واپس‌ماندگی و زندگی قرون وسطائی به دوران مدرن پیوسته است. به همین ملاحظه وقتی دید مردم چگونه علیه او شوریده‌اند حقیقتا سر خورده و افسرده شد و برایش باور کردنی نبود ملت در پاسخ به خدمتی که خود قائل بود به ایران و ایرانی کرده است چنین عکس‌العملی را نشان بدهد." 📚 کتاب من و خاندان پهلوی، خاطرات احمدعلی مسعود انصاری، ص۱۱۲. 🆔 @Qasas_school ❓چرا شاه با پروژه مدرنیزاسیون شکست خورد؟ و چرا جمهوری اسلامی شوریده بر شاه بعد از چهل سال درگیر مشکلاتی مشابه ان شده ؟ شاه که شیفته جهان مدرن و ارزش های ان بود و تحقق انرا بی مهابا دنبال میکرد به دلایلی مغضوب مردم ایران قرار گرفت که رد پای انرا در جمهوری اسلامی هم میتوان پی گرفت👇 1️⃣ خود وجود شاه و دستگاه سلطنت متناقض هدف مدرن سازی یک کشور و ملت ان است ، یعنی مفهوم دولت_ملت از دوقرینه شکل گرفته و نمیشود رعیت را ملت کرد ولی سلطنت دولت نشود ، مشارکت عمومی و حق رای دیگریِ دیکتاتوریست که شاه در ان موقف ایستاده بود پس طبیعتاً شاه باید حذف میشد تا جامعه به مسیر طبیعی خودش ادامه دهد ... همین مسئله با شدت و ضعف در جمهوری اسلامی هم متصور است ولایت فقیه و مفهوم امام و امت نیز همانقدر با دولت مدرن در تعارض است که سلطنت بود و جمهوری اسلامی هم نمیخواهد از مفهوم ملت و دولت مدرن عبور کند بلکه برای ان شاعرانگی میکند اما شعار امام و امت هم همزمان سر میدهد ! 2️⃣ فهم شاه از مدرنیته بسیار ساده اندیشانه بود یعنی گمان میکرد با پذیرفتن ظواهر مدرنیته و تغییر لباس و ... میشود کشور را مدرن کرد بدون توجه به فرهنگ مردم ، البته شاه نگاه های فرهنگی هم داشت و به زمختی پدرش رضاخان نبود برای همین هم به سینما ، موسیقی معماری مدرن و ... اهمیت میداد اما همین فرهنگ را هم با دستپاچگی و عجله میخواست به زور در حلقوم ملت فرو کند مانند غذای نجویده و هضم نشده که گلوگیر میشود یا مسموم میکند ، فرایندی که در غرب در طی قرون اتفاق افتاده و البته این ساده اندیشی در عرصه‌های فنی و تکنولوژیک هم که محصولات تمدن مدرن است داشت و گمان میکرد با خرید ان از کشورهای توسعه یافته با پولهای نفتی میشود توسعه یافته شد . این ساده اندیشی ها در بین مسئولان جمهوری اسلامی هم دیده میشود چه در بحث فرهنگ و چه در بحث توسعه و ... هرچند شخص ولی فقیه نسبت به این مسائل مانند شاه خامی و ناپختگی ندارد اما تفاوت این است در اینجا فرمان امور مستقیما در دست شخص اول حاکمیت نیست اما لایه های پایینتر و صحنه گردان که اتفاقا نقش های بسیار جدی دارند از این مسئله رنج میبرند . 3️⃣ شاه از سر شیفتگی مدرنیزاسیون را پیش گرفت و جمهوری اسلامی انقلابی منتقد ان از ناچاری اما هردو علیه جهان هایی که به ان مطعلقند کلنگ زدن او که دستگاه حاکمیتش مشروعیتش را از دنیای قدیم و استیلاگر میگرفت و جمهوری اسلامی که مشروعیتش را از ارمان انبیأ میگیرد فلذا اساساً مدرنیته پروژه او نیست بلکه دیگریه اوست . اولی مطعق به گذشته بود ولی میخواست از زمانه عقب نماند و جمهوری اسلامی که مطعلق اینده ای از جنس ظهور است اما در اکنون مدرن مانده و تخم مرغ هایش را دورن ان میگذارد . 🔸و این دوگانگی ها نمیتواند مادام‌العمر ادامه یابد و جامعه دوقطبی شده و شکافته به مرز فروپاشی نرسد ، بهتر است قبل از دیر شدن تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم . اینکه گمان کنیم چون در میدان موفق عمل کرده ایم اما ندانیم عمل پر زحمت ما آبش به اسیاب کجا میریزد نمیتواند موجب قوت و محبوبیت ما شود البته که باید راه امده را برای مردم بازگو کنیم اما روایت کردن بدون زاویه دید درست و متناسب چندان مارا یاری نمیکند و اگر این روایت ناظر به جهان اینده ما نباشد حرکت ایجاد نخواهد کرد. ✍️|مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
وقتی میگوییم جهان ایده‌آل انبیاء و ظهور کالای واسطی به نام ندارد که بر چگونگیش دعوا کنیم یا لااقل وجودش را ذاتاً نیاز بشر و اسلامی بخوانیم ، در پاسخ به «مگر میشود» بر میخوریم!! نمیدانم اگر هواپیما اختراع نمیشد ما چگونه باید به خودرو سوارها میگفتیم که برای حرکت در یک پارادایم دیگر نیازی به آینه بغل ، سپر ، جاده های آسفالته طولانی و ... نداریم!. ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جامعه‌سازی ایده مرحوم حسینی ساختِ جامعه بود نه ساختِ قانون برای جامعه! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «اگر نتوانیم تبیین کنیم که مسیر نُصرت، چه قواعد و سُنّت‌هایی دارد، سختی‌های راه به پای عدم توفیق نوشته خواهد شد! بخشی از آسیب‌ها، ضرورتِ این راه است. برای مثال، سختیِ جنگ خندق تقصیر کسی نیست! درگیری و مبارزه، به‌طورطبیعی سخت است‌. اما بخش دیگر، [به الگوهای غربی و به کوتاهی‌ها برمی‌گردد و] راه‌حل دارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🤝 هیچ راهی جز بازگشت به امت گرایی نداریم 📝علیرضا کمیلی با یک جوان سعودی در قطر دم خور شدیم. انسان معتدلی بود. امشب یک کویتی گفت ما اگر بخواهیم به اسراییل برویم دولت مان کاری به ما ندارد ولی ما خودمان نمی رویم و ما تنها شرکت هواپیمایی هستیم که هیچ اسراییلی را حتی در ترانزیت ها سوار نمی‌کنیم... نگذاشت سخن ش‌ تکمیل شود و گفت نگو اسراییل بگو اشغالگر!‌ محکم گفت و اصرار کرد تا آن پیرمرد کویتی گفت محتل! نه اینکه ضد سعودی باشد اتفاقا کشورش را دوست داشت و از اینکه در ریاض کلی توسعه اقتصادی علمی‌ رخ میدهد خوشحال بود ولی نگاهش‌ به فلسطین این بود و با ما ایرانی‌ها هم خیلی خوب برخورد کرد و می‌گفت من نگاهم ملی یا مذهبی نیست و ارزشهای دیگری برایم مهم است. بنظرم راه حل مشکلات امت اسلامی همین است و بس! برخی تقویت ملی گرایی را در مقابل قومیت گرایی مفید می دانند ولی می بینیم که اتفاقا ملی گرایی افراطی بزرگترین سد امت گرایی است و فریادهای «وطنی‌ اولا» و «به ما چه» می شود فرزند نامشروع ملی گراها! اینجاست که حتی برای کمک به غزه که سرنوشت آن به وضوح به همه منطقه ما پیوند خورده هم باید دلیل بیاوریم و دیگر‌ حتی گفتگو درباره اینکه «چرا دولت افراطی هند دارد روی مسجد تخریب شده بابری، معبد می‌سازد» دیگر کاملا بی معنا می‌شود و ما باید به منافع ملی خودمان بیاندیشیم و بگوییم هیس! ترجیح دادن چه در قوم گرایی، چه در مذهب گرایی و چه در ملی گرایی، سمی‌ مهلک برای «سرنوشت مشترک مسلمانان» است و امروز‌ که همه از ذلت بی تفاوتی کشورهای متعدد اسلامی در غزه رنج می‌بریم نتایج آن بیش از گذشته عریان شده است! این روزها که فوتبال بهانه ای شده تا با خیلی ها که هیچ وقت با هم گفتگو نمی‌کردیم حرف بزنیم خیلی بهتر می‌فهمم که چقدر آنها که بر «هویت گرایی» افراطی قومی و مذهبی و ملی تاکید می‌کنند مضرند و چقدر‌ خبیث هستند آنها که با توهین هاشان مانع شنیده شدن ندای امت محور انقلاب اسلامی شده اند. همان ها که صبح و شب بر طبل اختلافات می کوبند و با استناد به روایات ضعیف، تمسخر و تهمت به مسلمانان دیگر‌ را نیز روا می‌کنند! 📍@komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز پدر مبارک . بیا که امدنت دارد دیر میشود دلنگرانم حضرت پدر ... https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تمدن ، مدینه ، شهر 🔰تمدن از مدینه می اید ، مدینه از ریشه دین و دین در فرهنگ لغت مترادف آیین، شرع، شریعت، کیش، مذهب، نحله و ... البته اگه نظر شخصی من را بخواهید در یک تعریف کلی دین امر نازله خداست که توسط بنده پذیرفته میشود جهت عمل و الزام ، اعتقادی، فکری ، اخلاقی ، عملی و ... و مدین شهریست که امر خدا در ان جاری می‌شود به واسطه انسان یا انسانهایی که در ان جمع انسانی (شهر یا روستا ) خود را واسطه و مجرای ان میکنند . و اما چرا مدینة نه مدین ؟ یعنی چرا ضمیر مونث به کار میرود ؟ میشود اینطور تحلیل کرد که چون شهر محلیست که میتواند امر خدا در ان فعال شود یا به تعبیری شهر همچون رحِمی که میتواند از امر خداوند باردار شود مونث خوانده میشود . مانند «مدینة النبی» 🔸بگذارید کمی با ظرافت بیشتری همین مثال را ادامه دهیم ، هیچ رحمی جنین مرده که نمیکند را در خود نگه نمیدارد و ویژگی جنین رشد ان است ، رشد یعنی فرایند تکامل ، حرکت و اصلاح ... إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ ... یعنی اگر مردم شهری بیشترین ظواهر دینی داشته باشند ، نماز ، روزه ، حج و ... اما جریان دین در ان روبه پیش و روبه رشد نباشد از حرکت افتاده و در حال واپسگرایی است ، اگر حقیقت طلبی و اصلاح در ان نباشد ، و در یک کلام مصلح در ان نبینید ان شهر مدینه نیست بلکه جنین مرده هشت ماهه در رحم مادر است و اگر شهری ابتدائیات دینی در ظاهر ان قابل رویت نباشد ولی یا مصلحانی دارد میشود مدینه ، یعنی گرچه جنین هنوز شکل ظاهری واضحی ندارد اما زنده و رو به پیش است . خداوند رحمت کند این مرد حکیم و فرزانه شیخ علی صفائی حائری را ، میفرمود : کفر متحرک به میرسد ولی اسلام راکد پدرجد است . قران کریم نفرمود انان که ایمان آورده و عمل نیک انجام میدهند گفت عمل صالح ، در مقابل افساد است ، اعمال نیک در عالم بسیار است اما عمل نیکی که نیزه اش بر پیکر فساد نرود تا اصلاح کند گاهی خودش فساد است و گاهی بی ثمر ... 🔸برگردیم به شهر ، در ادبیات قرآنی مدینه به مکانی گفته نمیشود که جمعیت انبوهی دارد که ما انرا شهر میخوانیم و نه روستا ، بلکه حرکت اصلاحی مومن در درون ان برای اقامه دین که همان دنیا و عقبای مردم است ملاک مدینه بودن است و مابقی همه قریه خوانده میشوند و اهل ان قروی هستند نه متمدن ، حتی اگر دارای ابنیه های عظیم با جمعیت انبوه با دژ های مستحکم و ابزار های پیشرفته و ... باشند و حتی اگر متظاهر به دین هم باشند. ♦️يس وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ قریه ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺑﺰﻥ ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺁﻣﺪﻧﺪ ،(١٣) و چند ایه جلو تر وقتی مردی از همان قریه دوان دوان برای اصلاح امد و شهر ( مکان زندگی جمعی انسانی) از امر خداوند باردار شد ، همچون ابری که از اب حیات بخش باردار است . ✨يس وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺗﺮﻳﻦ ﻧﻘﻄﻪ مدینه ﻣﺮﺩﻱ ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻗﻮم ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ،(٢٠) همان مکان ابتدا قریه بود و سپس تبدیل به مدینه شد . با این توضیح هیچ تمدنی وجود ندارد الا اینکه و اولیاء رقم زده اند و هیچ جریان رقیبی تمدن ندارد ، متمدنین همان متدینین مصلحند و غیر آن قُرَوی های اهل قریه ... . ✍️| مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از تا انتهای افق
داستان از اینجا شروع می‌شود که در سال ۱۹۱۷ بانویی محجبه و تسبیح در دست، در روستایی در پرتغال بنام فاطمه (خود پرتغالی‌ها نام این شهر را فاطِمَه تلفظ می‌کنند نه فاطیما)، چندین بار در زمان‌های مشخص در برابر سه کودک و نوجوان چوپان ظاهر می‌شود و با آنان صحبت می‌کند. پیام‌هایی دارد و رازهایی را با آن‌ها در میان می‌گذارد. امروز این روستا یکی از مراکز توریستی مذهبی جهان است که هر سال در ماه اکتبر (روزی که آن بانو طبق وعده نهایی بر سه کودک ظاهر می‌شود و معجزاتی نشان می‌دهد. ) بیش از یک میلیون زائر از سراسر جهان دارد... این روستا پر از مغازه‌های کوچک محلی است که نمادهایی از آن بانو که تسبیح در دست دارد و پوشش کاملی مانند چادر بر سر دارد و مجسمه‌هایی از آن سه کودک چوپان، به فروش می‌رسد. 🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران 📿📿📿📿 @ninfrance
حالا که ناموس و حیثیت متعارف gdp یا تولید ناخالص ملی است بهتره بدانیم از نظر این شاخص تولد یک بچه روانی و بیمار بهتر از تولد فرزند سالم است چون اولی با به چرخه انداختن کسب و کار پزشکان ، پرستاران ، داروساز ها ، نگهدار بچه و ... gdp را میدهد ... همچنین اگر زلزله خانه های مارا خراب کند دوباره تمام زنجیره ساختمان به چرخش میافتد و هزاران مثال این چنین ... بهتر بود شاخصی برای بهینگی داشتیم تا رشد شاخص فعالیت مفید و بهینه + توزیع عادلانه ثروت و فرصت را به همراه رشد نشان دهد . شاخص بیکاری چطور ؟ اگر این همه املاکی ، دلال بورسی و ... بیکار شوند به کجای و اقتصاد بر میخورد ؟ ایا اقتصاد مردم بهبود نمی یابد ؟ یکی از ارکان یک تمدن نظام شاخص ها و سنجه های ان است. ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream