از هوش مصنوعی تصویر تهران 3023 رو خواسته اند اینطور تصویر کرده !
اما چند نکته: اول اینکه هوش مصنوعی چیزی جز داده نیست اما داده های بسیار زیاد و البته محاسبه دقیق همچون ماشین حساب با سرعت عمل در لحظه...
اما قدرت خلق ، احساس و بداهگی را ندارد ، گرچه ممکن است مرز انرا به ظاهر مبهم کند یعنی انقدر سطح داده ها بالاتر برود که گویی قدرت خلق و تصمیم دارد ، اما فقط خطای ذهن است !
دو ، هوش مصنوعی در مرز میانه است یعنی پذیرفته ترین و پرتکرارترین و مشترک ترین ، جواب را میدهد و البته به شدت دسته بندی میکند و در هر دسته یا گروه و ... میانه ترین پاسخ و پذیرفته ترین پاسخ را در ان چهاچوب طبقه بندی شده ارائه میدهد.
داده ها را به شکل دقیق و باورنکردی به نسبت هوش طبیعی باهم تلفیق میکند و محاسبه میکند ، کاری که ماشین حساب با اعداد میکند .
هوش مصنوعی ، جایگزین هوش اکثرهم لایعقلون میشود اما در برابر اهل الولالباب و اهل حکمت و مسخ نشده های در مشهورات عصر و اکنون ، کاملاً خنثی و ناکارآمد است .
مثال: این تصویر ارائه شده یک تصویر اخرالزمانی_هالیوودی و مدرن است که تصویر شکل گرفته در ذهن اکثریت است ، اما وقتی تصویر ذهنی شما میشود زیست شهر قبل از آنکه به باور عامه تبدیل شده باشد ، هوش مصنوعی ناتوان از خلق و فهم جهان جدید است تا با فراگیری ان ابدیت شود.
مسئله قابل استفاده دیگر این است که با سر زدن به هوش مصنوعی به راحتی افکار اجتماعی با امار دقیق قابل بررسی خواهد بود .
پاسخش به مثابه یک نظر سنجی فراگیر است.
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
با عرض پوزش از جناب هوش مصنوعی من تصورم از تهران 3023 اینچنین تصویری است .
https://eitaa.com/ommat_Dream
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معماری داخلی یک مسجد با استعاره از بهشت ...
به زعم من این کار به معماری اسلامی شدیدا نزدیک است حتی اگر گل و گیاه صرفا تزئینی نباشند و به صورت طبیعی در فضا جانمایی شود، بسیار بهتر .
هرآنچه در سنت است شاخص معماری اسلامی نیست ، ان فقط معماری مسلمانان در یک برهه تاریخ است که شاید بشود استفاده هایی نیز از ان کرد .
تجلی ایات و محتوی و کارکرد ها و خلق معنای دینی در یک فضا ملاک قرابت معماری ان با اسلام است .
متاسفانه برخی سنت زده ها معماری سنتی را با معماری اسلامی اشتباه میگیرند .
#معماری_اسلامی
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویای امت
از هوش مصنوعی تصویر تهران 3023 رو خواسته اند اینطور تصویر کرده ! اما چند نکته: اول اینکه هوش مصنوعی
گذشته از درستی یا نادرستی پاسخ هوش مصنوعی در مورد تصویر اینده تهران ... چقدر این تصویر که منتها الیه مدرنیته است ، نا امید کننده و تاریک است ، زمینی که محیط زیستی برای زندگی وجود ندارد غبار و خاک نفس و دید را از انسان گرفته و کل جهان فقط کویر است ...
این را مقایسه کنید با تصویری که ظهور به انسان میدهد ، ایا جایی برای تردید نسبت به حقیقت وجود دارد !
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
21.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸الگوی اشتباه آپارتمان را از کجا آوردیم؟
🔸فکر میکنیم این خیلی مدرن است؟!
❗️آپارتمان مسکن نیست .
#مسکن
#آپارتمان
با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻
https://eitaa.com/setad_memari
عنه عليه السلام
ما بَرِحَ للّه ِ ـ عَزّتْ آلاؤهُ ـ في البُرْهَةِ بعدَ البُرْهَةِ و في أزمانِ الفَتراتِ ، عِبادٌ ناجاهُم في فِكرِهِم و كَلّمَهُم في ذاتِ عُقولِهِم ··· و كانوا كذلكَ مَصابِيحَ تلكَ الظُّلُماتِ ، و أدِلّةَ تلكَ الشُّبُهاتِ .;
امام على عليه السلام
همواره خدا را ـ كه نعمتهايش گرانبهاست ـ در برهه اى از روزگار پس از برهه اى ديگر و زمانى ميان آمدن دو پيامبر، بندگانیست كه از راه انديشه با آنان نجوا میکند و و با عقل هایشان سخن میگوید··· آنان اين چنين، چراغهايى در آن تاريكيها بوده اند و راهنمايانى در آن شبهه ها.;
نهج البلاغة : الخطبة 222 .
https://eitaa.com/ommat_Dream
🔺تعاونی دیگریِ سرمایه داری یا صورت دیگر آن ؟
🖌️... در ادبیات دوستان اقتصاد اسلامی، تعاونی ها و اقتصاد تعاونی جایگاه ویژهای دارد به خاطر گرایشات عدالت خواهانه و عدالت اقتصادی و مبارزه با سرمایه داری ، که در قانون اساسی هم یکی از سه رکن اقتصاد در نظر گرفته شده ...
همچنین در بین ما ایرانی ها مفهوم تعاون ، مفهومی پر فضیلت است که نشان دهنده هم افزایی ، همیاری ، همکاری و به کارگیری عقول و توان انسانی و استعدادهای جمعیست.
با توجه به برداشتی که از تعاونی ها میشود به نظر دقت بیشتری در مفهوم تعاون و تعاونی ها باید صورت بگیرد و کمی آنرا واکاوی کنیم.
الزاماً باید ببینیم اقتصاد مطلوب ما چیست و چه اشکالاتی به ساختار اقتصادی فعلی داریم که از تعاونی های تولید و توزیع و ... کمک میگیریم.
1️⃣ ما انسان ایثارگر میخواهیم که نیروی پیشران، الگو و ولی جامعه باشد...
2️⃣ فضیلت هایی همچون رفاه توأم با قناعت ، عدالت ، اخلاق و ... در جامعه بسط پیدا کند به واسطه ساختار ها و نظامات اجتماعی ...
3️⃣ نقطه مقابل نظام اقتصادی سرمایه داری را به عنوان بستر معیوب میشناسیم که به دنبال جایگزین میگردیم .
در تبیین چگونگی کار کرد و شکل گیری سرمایه داری چند ویژگی شمرده میشود که یک وجه اشتراک داردند «تمرکز و مقیاس انبوه» :
⛔تمرکز در تولید(کارخانه)
⛔تمرکز توزیع(مگامال ها ، هایپرها و ... ) ،
⛔ تمرکز منابع مالی (بانک)
⛔تمرکز جمعیت (شهرمدرن عمودی)
⛔تمرکز تبلیغ(رسانه) در نقطه مقابل تبلیغ متکثر مردمی ،
⛔مصرف انبوه و مصرف گرا کردن جامعه ...
⭐حالا سوال اساسی اینجاست تعاونی کدام یک از این ارکان را متزلزل میکند و کدام مزیت را برای مطلوبیت هایمان به ارمغان می آورد ؟؟
🔺متاسفانه باید گفت تعاونی مشکل تولید ، توزیع ، تبلیغ انبوه ، انباشت ثروت و مصرفگرایی را حل نمیکند همه چیز را در همان مقیاس و روش حفظ میکند ، فقط مالکیت را بین تولید کنندگان تقسیم میکند یا مالکیت را از شخص به گروه تقلیل میدهد .
فرد سرمایه دار تبدیل به یک گروه سرمایه دار میشود و قبول داریم که کمی و فقط کمی تعدیل شده اما اصل ساختار با قوت پابرجاست .
شاید بتوان تعاونی را پاسخی به اعتراضات کارگری قرن بیستم و انقلاب های کمونیستی برشمرد ...
⏪و اما تعاونی به مثابه ایثار و یاریگری یا کار و سود اشتراکی؟؟
مسئله دیگر یکسان انگاری تعاونی های مدرن با تعاون یا یاریگری در جامعه سنتی ایرانیست ، در تعاونی عده ای داریی و توانهایشان را برای راه اندازی یک کسب و کار ، تولیدی ، توزیعی یا خدماتی یک کاسه کرده اند و در مقیاس بزرگ دست به کار اشتراکی و کسب منفعت زده اند .
اما گزارش های یاریگرانه ایرانی ها در تاریخ چنین وضعیتی را نشان نمیدهد وقتی جمعی به کمک کشاورز هم محله ای میرفتند و به اصطلاح تعاون شکل میگرفت ، شراکتی در محصول به دست آمده نداشتند و انگیزها خیر خواهانه و یاری گرانه بود ، البته که لایق دریافت یاری نیز میشدند .
✅ کار اشتراکی انجام میگرفت اما انجام کار نه تعهد حقوقی داشت و نه در محصول شراکت و سودی عاید میشد .
نه انباشت ثروت نه تحریک مصرف و تولید و توزیع متمرکز...
ظاهراً در مواردی تعاون برای کسب منفعت جمعی هم بوده که این موارد متوجه اقدامات خدماتی عام المنفعه جهت ساخت راه ، پل ، استخراج اب (احداث قنوات) ، مسجد و ... میشده نه تولید و توزیع و ...
یعنی تعاونی در جایی شکل میگرفته که انجام کار به صورت فردی میسر نبود و منفعت ان هم عمومی بوده و امکان مالکیت شخصی نداشته ...تعاونی طبیعی
گرچه همین هم در بسیاری موارد به صورت وقف ، خیرات و ... به صورت تکفل فردی هم انجام میشده که خودش اوج ایثار و دیگر خواهی را به نمایش میگذاشت و الگوی اجتماعی میشد .
حتی در این شکل از تعاونی، لزوماً اورده ها و یاری گری ها یکسان نبود و هر عضو اختیاری به قدر توان ، استعداد و روحیه ی ایثاریش مشارکت داشت.
🔹پیشنهاد این است که کارهای عمرانی عام المنفعه را میتوان در قالب تعاونی پیش برد اما تولید و توزیع و ... را خیر ! تعاونی باید برای منفعت عمومی از جهت انجام کارباشد که مربوط به منافع شخص و گروه نیست . همچنین حالتی موقت و طبیعی در برخورد با مسئله و نیاز باشد .
فلذا تعاونی به معنای غربی اروپایی ان از نظر نگارنده اشکالات فراوانی دارد .
✔️نکته: مگامال ها ، هایپرها ،فروشگاه ها ی زنجیره ای و ... شکل نسبتاً جدید و مربوط به دهههای اخر قرن بیستم اند و قبل از این نیز توزیع متمرکز وجود داشت که همراه شد با فروش متمرکز برای خریداران خرد.
#اقتصاد_اسلامی #اقتصاد_مردمی
#تعاونی #تمدن_اسلامی
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream