﷽
#از_رئیسی_انتقاد_کنیم_یا_خیر؟
1⃣ حتما شما هم متوجه شدهاید که در این روزها ، افراد زیادی هستند که یک طرفه و بدون دیدن زحمات دولت ، تمام فعالیتهای دولت را نقد میکنند نقد میکنند و نقد میکنند و با انتقادهای افراطی خود ، خواسته یا ناخواسته قصد #ناامید_کردن مردم از دولت فعلی را دارند .
2⃣ عدهی دیگری مقابل این گروه هستند. آنها چشمهایشان را به کمبودها میبندند و با خیال خام #مصلحت_اندیشی ، نقد به دولت را مساوی با ضربه زدن به انقلاب و نیروهای انقلابی و خوشحال کردن دشمنان و براندازان خارج نشین میدانند .
3⃣ شاید بهتر باشد دیدگاه صحیح را دیدگاه سومی بدانیم که فردی که دارای این دیدگاه است در #جای_صحیح_خود به عملکرد نامناسب انتقاد میکند و در جای صحیح خود زحمات و تلاش ها را یادآور میشود و از دولت حمایت میکند.
4⃣ به گروه اول میگوییم : نباید از صفت انصاف و واقع بینی تهی گردیم و نباید فراموش کنیم که دولت جناب رئیسی یک #ویرانه از دولت روحانی تحویل گرفته و طبیعتا نمیتوان در چند ماه انتظار معجزه داشت .
5⃣ و به گروه مصلحت اندیش هم میگوییم : حمایت همهی مردم از دولت امری ضروریست و میتواند کمک بزرگی به پیشرفت مملکت باشد اما نباید انتقاد به جا را نیز فراموش کنیم ، چرا که رای ملت به جناب رئیسی ، رای به شعارهای انقلابی ایشان نبود ، بلکه رای به #عملکرد_انقلابی بود که انتظار میرود ایشان در همین راستا حرکت کنند .
✍ مــیـلاد خـورسـنـدی
پایشگر
﷽ #از_رئیسی_انتقاد_کنیم_یا_خیر؟ 1⃣ حتما شما هم متوجه شدهاید که در این روزها ، افراد زیادی هستند ک
کیمیای تفکر
جدال احسن؛ سنتی که نمیخواهند!
تفکر اینگونه برانگیخته میشود؛ با جدال احسن. از سویی، دو عالم دینی، یکی مروج و دیگری منتقد فلسفه، یعنی آیتالله سیدرضی شیرازی با آیتالله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی پیرامون آراء #ابن_سینا به مباحثه میپردازند و در عین رفاقت، از مجادلات سهمگین نمیهراسند.
سوی دیگر نیز، دو چهره ماندگار #فلسفه و #شیمی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر سید محمد بلورچیان در پائیز ۱۳۹۵ در فرهنگستان علوم ایران پیرامون «وجود جرم» با یکدیگر جدل میکنند؛ و یکی که به مشرب حکمی نزدیک است میپندارد که «شیمیست نمیتواند با فیلسوف تفاهم کند» و دیگری که او را پوزیتویست میدانند، برای دستیابی به این تفاهم میکوشد.
چنین جدلهایی، کیمیای احیاء تفکر در ایران امروز است. تاریخدانان زبده اتفاقنظر دارند که تمدن اسلامی طی پنج قرن از سالهای ۷۰۰ تا ۱۲۰۰.م پیشاهنگ جهان بود و از دل همین سنت فکری به قلههای معرفت رسید. #ویل_دورانت، مورخ شهیر آمریکایی معتقد است که دنیای اسلام به سبب قدرت جذب اندیشههای گوناگون، نه تنها به لحاظ نیرو، نظم، بسط قلمرو، اخلاق نیک، قوانین منصفانه، تساهل فکری و تحقیقات علمی پیشرو بود، بلکه به همین دلیل نفوذی انکارناپذیر بر دنیای مسیحی داشت و اروپاییها سرانجام دریافتند که باید از «شیوه آموزشی» آنها اقتباس کنند؛ الگویی که بعدها در خود سرزمینهای اسلامی فروپاشید.
همه اینها مدیون سنت #جدال_احسن در میان مسلمین بود که از نابترین سرچشمههای دینی و علمی ما میجوشید. ابوحامد ابن ابی الحدید در جلد بیستم شرح «نهجالبلاغه» از حکمتهای #امیرالمومنین نقل کرده که جوانان خود را به #بحث و #مجادله توصیه کنید.
در بحارالانوار نیز آمده که امام صادق فرمود جدال به طور مطلق نهی نشده، بلکه از جدال غیر احسن نهی شده است؛ اما افسوس که چنین سنت تمدنسازی که چهار راه افکار و خاستگاه دانشمندان جامع بود، از سدههای گذشته به تدریج رو به #انحطاط رفت و در نتیجه آن جامعه ایرانی به بحران فراموشی #حکمت دچار گشت و دریغا که در عصر ما، با پایان نسلی طلایی از متفکران جسور، آخرین شعلههای تفکر نیز رو به خاموشی است.
حتی اگر به ظاهر، موافقان و مخالفان فلسفه با یکدیگر به تفاهمی نرسند، یا فیلسوفانی چون دکتر #دینانی با شیمیستهایی چون دکتر #بلورچیان زبان مشترکی نیابند، باز هم احیاء و ترویج این سنت، سازنده است.
📝 پیام فضلینژاد
✅