عمده نظر من به این است که حیف است یک دسته ای از اهل علم که مردم صالح و خوبی هستند اینها #محروم بمانند از یک مسائلی ...
این موجب تاثر است که یک حوزه ای از یک خیراتی که هست، محروم بماند ؛ حتی فلسفه که یک امر عادی است. تابرسد به یک مسائل دیگر ...
عمده نظر من به این بود که جلوی معارف گرفته نشود.
اسلام فقط عبارت از احکام فرعیه نیست؛ فرعند اینها، اساس چیز دیگر است.
نباید ما اصل را فدای فرع بکنیم و بگوییم که اصل، از اساس بیخود(است).
🍃 تفسیر سوره حمد #امام_خمینی، ص۱۸۷-۱۹۱
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
مدرسه آزاد عالی عروج
مدرسه عالی عروج تحت اشراف جناب استاد عبدالرسول عبودیت و تحت اشراف و نظارت حضرت حجتالاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه در رشته های مختلف معقول و منقول شکل گرفته است.
@oroj_hekmat
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
حضرت استاد عبدالرسول عبودیت
در سال ۱۳۳۳ در شهر اصفهان به دنیا آمدند.ایشان پس از گذراندن تحصیلات ابتدائی و متوسطه در اصفهان در سال ۱۳۵۲ در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته و در سال ۱۳۵۸ فارغ التحصیل شدند. آنگاه سالهای ۵۸ و ۵۹ را در اصفهان به خواندن ادبیات و فقه و اصول گذراند درسال ۱۳۵۹ وارد حوزه علمیه قم شدند و به ادامه تحصیل در فقه و اصول مشغول شدند.
در کنار دروس فقه واصول به یاد گیری فلسفه در موسسه در راه حق همت گماشتند و پس از چند سال شرکت در دروس خارج آیات عظام بهجت، تبریزی و مدت کمی آقای وحید و آقای فاضل لنکرانی به طور تخصصی به درس فلسفه مشغول گردیدند.
ایشان هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد تمام مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی ره میباشند.
اهم آثار:
🔹هستی شناسی
🔹خطوط کلی حکمت متعالیه
🔹درآمدی به نظام حکمت صدرائی در ۳ جلد
🔹شرح نهایه الحکمه
🔹اثبات وجود خدا به روش اصل موضوعی
🔹مبانی اندیشه اسلامی (خداشناسی فلسفی)
🔹فلسفه مقدماتی (برگرفته از آثار استاد شهید مرتضی مطهری)
🔹درآمدی بر فلسفه اسلامی و...
🌱@oroj_hekmat
حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه
ایشان در سال ۱۳۴۲ در شهر آمل متولد شدند و در سال ۱۳۶۱ تحصیلات خود را در حوزۀ علمیۀ قم آغاز کرد.
ا یشان دروس فقه و اصول را از محضر بزرگانی چون آیات عظام حاج شیخ جواد تبریزی(ره) و سید احمد مددی(دامتبرکاته)
و دروس معقول را نزد حضرات آیات حسنزادهآملی و جوادیآملی(دامتبرکاتهما) آموختند.
استاد یزدانپناه از سال ۱۳۷۱ تا کنون به تدریس در حوزه و دانشگاه اشتغال دارد.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین یزدانپناه، عضو مجمع عالی حکمت و مدیریت گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی را برعهده دارند.
🌱اهم آثار:
🔹کتاب جنسیت و نفس
🔹کتاب حکمت الاشراق
🔹کتاب مبانی و اصول عرفان نظری
🔹فلسفه فلسفه " تاملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی"
🔹اربعین مقدمه پیوست به ظهور
🔹 فلسفه فرهنگ
🌱@oroj_hekmat
💢 باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم
استاد #دینانی:
شاید غربی ها بهتر از ما #ابن_سینا را بشناسند. اما جهان #ملاصدرا را نمیشناسد.
باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم؛ چرا که عقلانیت اسلام بود که اسلام را رشد داد و آن را به اقصینقاط جهان و غربیترین کشور عالم برد.
اکنون ما باید بیشتر در #فرهنگ عقلی #اسلام تأکید کنیم و با آن هر آدم منصفی را به تواضع واداریم. اسلام، دین خشونت نبوده بلکه اسلام عقلانیت است و این عقلانیت در تمام جغرافیای آن وجود دارد که ابنسینا و ملاصدرا از جمله بزرگان آن هستند.
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
🕪 مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند:
🔹 نشست علمی با موضوع:
"ساختار فکری علامه طباطبایی (ره)"
📅 روز چهارشنبه مورخه ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
⏰بعد از نماز ظهر و عصر
🔸 تذکر: نشست، مختص دورههای تکمیلی است
🆔https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره حجه الاسلام و المسلمین آقاتهرانی از حرکت جوهری با تبیین آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه در آمریکا
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
50.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوآوریهای علامه مصباح در فلسفه اخلاق
👤 استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_اخلاق
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند کوتاه "علوم انسانیِ اسلامی؛ موج سوم" منتشر شد.
این مستند در حدود 10 دقیقه، حاوی شرحی فشرده از تاریخچه علوم انسانیِ اسلامی و شکل گیری گفتمان آن در دانشگاه و حوزه می باشد. همچنین در این مستند کوتاه، به مهمترین دستاوردهای جریان علوم انسانی اسلامی، به همراه برخی خلأها، مانع تراشیها و سوء تفاهمات در این عرصه اشاره شده است.
#علوم_انسانی_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
✅️ سلسله دورههای مدیریت تحول علوم انسانی
🔻محورهای ارائه:
🔸فرآیند تحقق علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی تولید نظریات اسلامی در علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی حل مسائل کاربردی در علوم انسانی اسلامی
🔸مسئله محوری در پژوهشهای علوم انسانی اسلامی
🔸روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی
🔸چگونگی آماده سازی پژوهشهای علوم انسانی اسلامی به منظور کاربست اجرایی آن
🔸و ...
📆 زمان ثبتنام: ۱۷ تا ۳۰ دیماه
📆 زمان برگزاری: متعاقبا اعلام میشود
🏢 مکان: قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه
🌐 متن کامل و لینک ثبت نام جهت حضور در دورهها: http://ihkn.ir/?p=31274
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
✍️ محسن زندی
🖊 پیامبر آمده است تا چگونه انسانی بسازد؟
یک عده مثل دکتر شریعتی میگفتند دین آمده است تا آدمهایی مثل ابوذر و تا حدی عمّار درست کند؛ یعنی، یک سری آدمهای پرشوری که مهمترین دغدغهشان مبارزه (تحت رهبری یک امام) با وضعیت نامطلوبِ موجود است که عموماً نیز توسط حکومتها بهوجود آمده است. از اینرو، او با علوم اسلامی رایج در حوزهها مخالف بود. @sokhanranihaa اعتقاد داشت اینکه هفتاد سال لابلای کتاب و الفاظ قرآن و حدیث استخوان خُرد کنی؛ بعد از هفتاد سال دیگر شور و حالی نداری که مانند ابوذر باشی.
اسلام شریعتی یک ایدئولوژی هیجانی بود؛ همانند تُنِ صدایش.
عدهای دیگر مثل دکتر سروش به تبعیت از مولوی میگفتند اسلام آمده است آدمهایی مثل اویس قرنی درست کند. یعنی، آدمهایی که میخواهند گوهرِ دیانت را، یعنی سفرِ معنوی پیامبر به معراج را تکرار کنند؛ چه او را ببینند و چه نبینند. سروش همانند غزالی اعتقاد دارد که عالم ملکوت همانند خورشید است که تشعشاتش همیشگی است و همهکس میتوانند این امواج و تشعشات را دریافت کنند. فقط بهشرطی که برای دریافت امواج ریسیوِر (گیرنده) داشته باشند. انبیا کسانی هستند که قویترین ریسیورها را داشتهاند. لذا وحی یعنی گرفتن امواجی که هرکس میتواند آنها را بگیرد؛ یکجور، سفرِ پایین به بالاست؛ نه پیامرسانیِ بالا به پایین. هرکس میخواهد ریسیورش را روشن کند و آن پیامها را بگیرد میتواند کارهای یک پیامبر را تکرار کند (فرقی هم ندارد کدام پیامبر)، تا همان تجربههای او برایش تکرار شود؛ درست مانند عارفان.
نسخهی سکولار این انسان معنوی از سوی مصطفی_ملکیان
مدرسه آزاد عالی عروج
✍️ محسن زندی 🖊 پیامبر آمده است تا چگونه انسانی بسازد؟ یک عده مثل دکتر شریعتی میگفتند دین آم
👆👆👆👆👆👆👆
🔷 متن بالا را در یک کانال تلگرامی به نام کانال سخنرانی ها که قریب به ۹۷ هزار مخاطب دارد منتشر شده و نویسنده متن فردی بنام محسن زندی است که آشنایی خاصی با ایشان ندارم اما همین متن کوتاه می تواند معرف سطح تفکر و بینش این شخص باشد .
ایشان در پی یافتن پاسخ یک سوال است :
❓ پیامبر (اسلام) دنبال ساختن چگونه انسانی ست ❓
و تمام تلاشش را کرده تا در یک پیام تلگرامی و تلگرافی ، پاسخ این پرسش بنیادین و ریشه ای که کتابها پیرامونش نوشته شده را بدهد .
از شریعتی مبارز و سروش منورالفکر شروع کرده تا به فقهای قائل به انسداد رسیده و دیدگاه هر کدام را هر طور که دلش خواسته تفسیر کرده نه آنطور که هست ، به همین دلیل وقتی به بیان دیدگاه شهید مطهری یا آیت الله جوادی و یا حتی امام موسی صدر رسیده ، تفسیر و برداشتی کرده از نوع لایرضی به صاحبه تا نهایتا به این #نتیجه برسد که : 👇
دین ذات مشخص و ثابتی ندارد و نسبت به دیدگاه افراد متغیر می شود و یک امر شخصی است ( شبیه نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت )
💠یعنی با #مقدمات تصوری کاملا #اشتباه وغلط ( ارائه ناقص و غلط دیدگاه های شهید مطهری ، آیت الله جوادی ، متشرعه و...) به #نتیجه ای اشتباه رسیده ❗️
زیرا با نگاهی 🔍 دقیق و منسجم به آیات و روایات می توان فهمید که : 👈 اسلام به دنبال تربیت #انسان_کامل است یعنی می خواهد هر شخصی تمام استعدادهایش را بالفعل کند و به نهایت مرتبه خودش برسد ، به همین دلیل است که #ادبیات عرفانی و #دینی اندیشمندان مسلمان از ابن عرفی و عزالدین نسفی گرفته تا مرحوم امام خمینی و علامه طباطبایی ، شهید مطهری و... که پر از عبارت ( انسان کامل ) است ❗️و کتاب ها پیرامونش نوشته اند.
🔰 ما فقط به ذکر دو متن کوتاه از مرحوم شهید مطهری اکتفا می کنیم تا هم دیدگاه اصلی ایشان مشخص شود و هم پاسخی صحیح و دقیق به پرسش اصلی مان ( پیامبر چگونه انسانی می خواهد بسازد ) داده شود
💢 ایشان در چند صفحه بعد اینچنین می گویند :
#ارزشهای_گوناگونی است که در بشر وجود دارد: عقل، عشق، محبّت، عدالت، خدمت، عبادت، آزادی و انواعی از این ارزشها.
❓حال کدام #انسان_کامل است؟
آن که فقط عابد محض است؟
آنکه فقط زاهد محض است؟
آنکه فقط مجاهد محض است؟
آنکه فقط آزاده محض است؟
آنکه فقط عاشق محضاست؟
آنکه فقط عاقل محض است...؟
کدام یک از اینها؟
🔷باید گفت که:
هیچکدام از اینها انسان کامل نیستند.
🔰انسان کامل، آن انسانی است که همه این ارزشها در او رشد کرده باشد؛ آن هم به حدّ اعلا و هماهنگ با یکدیگر رشد کرده باشد که میتوان گفت: علی یعنی چنین انسانی... . در نهجالبلاغه، شما همهگونه عنصری میبینید.
در یک جا وقتی آدم #نهجالبلاغه را مطالعه میکند، خیال میکند #بوعلیسینا دارد حرف میزند و جای دیگر نهج البلاغه را که مطالعه میکند، خیال میکند که #مولوی رومی یا #محییالدین عربی است که دارد حرف میزند و یک جای دیگر از آن را وقتی که مطالعه میکند، میبیند یک #مرد_حماسی است و گویی #فردوسی است دارد حرف میزند یا فلان مرد #آزادی_خواه است دارد حرف میزند. یک جای دیگر آدم نگاه میکند، خیال میکند یک #عابد گوشهنشین دارد حرف میزند. یک زاهد گوشهگیر دارد حرف میزند. یک راهب دارد حرف میزند.
او همه ارزشهای انسانی را دارد؛ چون سخن، نماینده روح گوینده است. ببینید علی چقدر بزرگ است و ما چقدر کوچک. ما باید علی را الگو و امام خودمان بدانیم؛ یعنی یک انسان کامل را یعنی یک انسان متعادل را یعنی یک «انسانی که همه ارزشهای انسانی هماهنگ یکدیگر در او رشد کردهاند» 📚(همان: ص 37 ـ 41).
🔷حال شما بگویید که پیامبر و اسلام آمده اند تا چگونه انسانی بسازند ؟؟
نویسنده : مرتضی فیضی زاده
🆔https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f