eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
11.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
241 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سؤال: سلام و تشکر بخاطر زحمات شما و سرپا نگه داشتن کانال با توجه با این جمله مولا در نهج که میفرماید: کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ اگر کسی نزدیکترین افراد که احترامشان واجب است مثل پدر یا مادرش برادر یا خواهرش و ... ظلم فاحش کنند و ظالم باشند و هیچ شک و شبهه ای در ظلم کردن آنها نیست چگونه باید با آنها برخورد کرد؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر این ها در عرض هم هستند، مثلا فرض کنید دو تا مسلمان هستند، یک ظالم یک مظلوم؛ باید طرف مظلوم را بگیرد. یا مثلا پدر و مادرند، یکی شان ظالم است، یکی شان مظلوم، خب باید طرف مظلوم باشد. اما این که مثلا فرض کنید که یک کافری دارد به یک مسلمان ظلم می کند. یا این که حالا از جهات دیگر با هم مساوی نباشند. مثلا فرض کن که پدر که حق زیاد دارد[به فرزندش] به قول شما ظلمی کرده خب اگر انسان بخواهد در مقابلش بایستد خب نافرمانی پدر را کرده، یا او را ناراحت کرده، ممکن است به عاق، به عاق والدین مثلا منتهی بشود. این ها باید ملاحظه بشود. بله آن جایی که ظالم و مظلوم از لحاظ نسبتِ با انسان، با هم مساوی اند، باید انسان طرف مظلوم را بگیرد نه طرف ظالم را، اما اگر مساوی نیستند، خب باید ملاحظه بکند ببیند که[کدام اولویت دارد] یعنی باید اهم و مهم کند؛ مهم این است که طرف مظلوم را بگیرد یا مهم این است که مثلا فرض کن که عاق والدین بشود! نه[این که] در آن زمینه ها[به پدرکمک کند یعنی]نه این که حالا کمک کند به پدر که پدر بیشتر ظلم کند، اما در مقابل پدر هم نایستد که نتیجه اش بشود عاق والدین. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: باعرض سلام و ادب خدمت حاج آقای بزرگوار ببخشید آیا خوندن بعضی اذکار یا دعاها مخصوص زمان خاصی هست؟ مثلا آیا دعای کمیل حتما باید در شب جمعه خونده بشه و یا دعای توسل حتما باید شب سه شنبه باشه؟ و همینطور ذکرها آیا ذکر یا حی یاقیوم مختص روز چهارشنبه هست؟ و دیگه اینکه گاها دلمون بدجور از فرق گذاری والدینمون یا از بعضی کارهای برادر خواهرمون آزرده میشه و به یکی درددل میکنیم آیا این غیبت محسوب میشه؟ ✅پاسخ: عرض کنم که اذکاری که زمان خاص دارند، مثل دعای کمیل، که شب جمعه و شب نیمه شعبان وارد شده، خب برای آن شبها است، شبهای دیگر هم بدون قصد ورود میشود بخوانید. دعا مضمونش عالی است و عام میشود جاهای دیگر هم خواند. همانطور ذکرها، ذکر یا حیّ و یا قیّوم اختصاص به چهارشنبه ندارد، اصلا ما سند معتبری برای این تقسیمی که ذکرها را تقسیم کردند، مثلا گفته اند شما سه شنبه، یا أرحم الرّاحمین بگویید ، چهارشنبه یا حی و یا قیوم[بگویید]این ها را سند معتبری برایش پیدا نکردیم. به هر حال اگر هم باشد، اشکالی ندارد. یا حی و یا قیوم ذکر عام است، هر روز هر زمان به هر شکلی می شود گفت. دعای توسّل هم خاص چهارشنبه نیست، نمی دانم حالا به چه دلیل چهار شنبه ها می خوانند! درطول هفته همیشه میشود همیشه خواند، در هر زمانی. امّا این که والدین گاهی ممکن است فرق بگذارند یا مشکلاتی از این قبیل پیش می آید، باید انسان سعۂ صدر داشته باشد و حالا هم اگر در دلش چیزی می آید این را بروز ندهد. امّا این که بخواهید دنبالشان به خاطر عیبهایی که دارند صحبت کنید، آن دیگر می شود غیبت، صد در صد غیبت محسوب می شود، در غیبت بودنش تردید نکنید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام ؛ لطف می‌کنید تعریفی از مسلمان ، مؤمن ، حزباللهی ، و مذهبی بودن ، ارائه بدید ؟؟ فرقی باهم دارند ؟؟ و اینکه آیا هر فردی شهادت به یگانگی خدا و پیامبری حضرت محمد (ص) بدهد مسلمان است ؟ این عیب نیست ک یک داعشی را مسلمان بدانیم؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مسلمان یعنی همین که شهادتین را به زبان بگوید. شهادت به رسالت پیامبر و وحدانیت خدا. امّا مؤمن یعنی کسی که هم به زبان می گوید، هم به قلب باور دارد، هم عملا، هم ملتزم هست به اسلام. حزب اللهی هم یعنی مؤمنی که کاملاً، به ایمانش عمل می کند[آن هم] و مؤمنِ کامل[است] به همۂ این ها می گویند مذهبی. اما این که کسی، عرض کنم که صرف این که بخواهد شهادت به یگانگی خداوند بدهد و به[رسالت]پیامبر و بعد هم هیچ به حرف خدا و پیامبر گوش نکند[مثلِ جایی که]خدا گفته هر کس یک مسلمان را، یک مؤمن را بکشد در جهنّم جاودانه خواهد ماند[ این جا آیا]کسی که ده ها مسلمان بی گناه را بِکُشَد، این به حرف خدا گوش کرده ؟! پیامبر را باور دارد؟ پیامبر چه کسی را سوزانده بود؟ چه کسی را مُثله کرده بود؟ بنابراین کسانی که این کار را می کنند، نمی شود گفت که[ مسلمان هستند] این ها اگر به زبان هم بگویند ما مسلمان هستیم. ولی در عمل[مسلمان نیستند] این ها حتی اسلام را هم قبول ندارند، شهادتین را هم که به زبان[گفته باشند] امّا این که باید التزام عملی داشته باشند، ندارند. به هر حال آن [چیزی که در ظاهر هست این است که] به لحاظ شرعی و به لحاظ فقهی باید حکم اسلام را بر آن ها مترتّب کرد. گرچه از نظر حقیقی، نه! آن ها بویی از اسلام نبرده اند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سلام علیکم، در آیه ۵۲ سوره احزاب چرا خداوند می فرماید و لو اعجبک حسنهن؟ اول مگر زیبایی چه قد توی انتخاب همسر مهمه که خدا فقط همین مطلب رو اشاره کرده؟ دوم وقتی خدا به پیغمبر می گه دیگه حق نداری زن بگیری یا حق نداری فلان زنها رو بگیری دیگه چرا باید پیامبر به زنها نگاه کنه تا زیباییشون به توجه پیغمبر رو جلب کنه؟؟ ✅ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم حُسن فقط زیبایی نیست، محاسن فقط زیبایی نیست. دو؛ آن قدر پیامبر تحت فشار بود، هی می آمدند به پیامبر می گفتند که با دخترشان ازدواج کند، یا زن ها همینطور؛ یک مشکل شده بود برای پیامبر، این آیه نازل شد که این مشکل پیامبر را حل کند. گفت تو دیگر نمی توانی زن بگیری، تا دیگر کسی به پیامبر مراجعه نکند، پیامبر را تحت فشار قرار بدهند، خیلی از همسران پیامبر که شما می بینید، اینها پیشنهاد خودشان بوده، یا پدرشان؛ [مثلا درمورد]عایشه، ابوبکر می رود به پیامبر پیشنهاد می کند برود با دخترشن ازدواج کند. در آن جامعه هم اگر کسی پیشنهاد ازدواج می داد و قبول نمی شد، یک ننگ ابدی برای کلّ آن طایفه محسوب می شد. نه فقط برای آن خانواده ، برای کل آن طایفه یک ننگ همیشگی حساب میشد. خب این مشکلی بود برای پیامبر. این آیه نازل شد که مشکل پیامبر را حل کند. مطلب بعدی این که، خب پیامبر هم انسان است، نگاه نمی کند ولی می بیند! میگوید بر فرض این که دیدی و مورد پسندت هم بود، دیگر نمی توانی[ازدواج کنی]. عمده، این طرف قضیه نیست، عمده، آنطرف قضیه است که«تو دیگر نمی توانی زن بگیری» که دیگر به پیامبر مراجعه نکنند، همه فهمیدند، پیامبر دیگر نمی تواند زن بگیرد یا مثلا یک زنش را طلاق بدهد، زن دیگری بگیرد یا اگر زنش مُرد، زن دیگری بگیرد، دیگر این مشکل پیامبر حل شد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 💐💐💐
🌷مقام والای شهادت پاداش الهی تلاش‌های علمی ماندگار اوست 🗓 سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده 💻 Farsi.Khamenei.ir
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا در بهشت، مانند دنیا می‌توانیم با دوستان و خانواده ارتباط داشته باشیم؟ 🍃 یا پاداش آن کاملا انفرادی هست و در آنجا تنها هستیم؟! 🎙استاد محمدی 🚨به‌کانال‌ شهر‌‌پاسخ‌ بپیوندید 🆔 @pasokhcity
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ❓آیا عبا و عمامه ای که روحانیون می پوشند همان لباس پیامبر گرامی اسلام است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🚨به‌کانال‌ شهر‌‌پاسخ‌ بپیوندید 🆔 @pasokhcity
188.3K
❓سلام علیکم؛ استاد فرمودند با مجازات دیدن توسط حاکم، کیفر اخروی برداشته نمی شود، این فرمایش را چطور با این قبیل فرمایشات که (الحمد لله الذي جعل تمحيص ذنوب شيعتنا في الدنيا بمحنهم) (بلاها، کفاره گناهان است) یا (گرفتاری ها موجب تسویه و پاک شدن است در دنیا، بعد بواسطه سکرات موت، بعد بواسطه برزخ ) می توان جمع کرد؟ ✅ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله، بعضی چیزها، بعضی از گناه ها را پاک می کند، مثلا بعضی حسنات، بعضی سیئات را از بین می برد.« إنّ الحسنات یذهبن السیئات»ّ. بیماری، گناه را از بین می برد، و چیزهایی از این قبیل. و این که گناه کبیره ای باشد و توبه نکند، فقط به خاطر این که انسان کیفر دنیوی اش را دیده[این درست نیست]؛ مثلا فرض کن کسی آدم کشته، قاتل است،در دنیا هم قصاص بشود.آیا گناه اخروی اش هم پاک میشود؟ نخیر. به گردنش می مانَد، باید توبه کند. یا باید توبه کند یا باید مثلا یک حسنۂ مهمّی داشته باشد، مثلا فرض کنید، شهید شده باشد که بگوییم حالا به خاطر شهادتش، خدا او را می بخشد. [اما این مورد که] قصاص شده[در این فرض قابل قبول نیست] چون اگر یک نفر قصاص بشود دیگر نمی تواند شهید بشود! حالا فرض دیگری از این قبیل مثلا فرض کن یک موردی است، حدّ زنا به گردنش بوده، حد هم زده شده، بعد رفته است شهید شده است، توبه هم نکرده است، می گوییم خدا به خاطر شهادتش مثلا آن گناه اش را ببخشد؛ از این قبیل هست. اما این که آن حدّ زدن یا آن کیفر دنیوی، عذاب اخروی بردارد، نه برنمی دارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 💐💐💐
190.4K
❓سؤال: السلام علیکم و الرحمه الله و البرکاته. اگر در دین اسلام ، رهبانیت حرام است ، پس چرا اعتکاف می گیریم ؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اعتکاف، رهبانیّت نیست. بلکه اعتکاف، درواقع، یک عبادتی است موقّتا، آن هم در جمع است. رهبانیّت تنها در غار و کوه دارد[زندگی میکند]مشغول عبادت میشود. در حالی که حتما باید در مسجد باشد، آن هم مسجد جامع؛ مسجدی که همۂ مردم می روند آن جا نماز می خوانند، و إلّا در خانه نمی تواند معتکف شود، در غار در کوه نمی تواند معتکف بشود. مطلب دوم این که رهبانیت دائمی است، امّا اعتکاف نه، اعتکاف سه روز است؛ رهبانیّت کلّا از جامعه کناره می گیرد ودیگر نه همسری[دارد] نه فرزندی[دارد]، نمیدانم، نه به در جامعه میخورد؛ [اما معتکفین،]این ها سه روز معتکف می شوند و بعدش هم باز زندگی شان را خواهند داشت. این که اصل این است که انسان آلوده به دنیا نشود که مورد تأیید اسلام،هست؛ منتها رهبانیّتِ من درآوردی که در مسیحیت و در هند و برخی حل های دیگر و جاهلیت هست، آن ها را اسلام قبول ندارد. وگرنه داریم در روایت که رهبانیّت در اسلام، جهاد در راه خدا است. این را داریم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
📚📚📚📚روایت تکان دهنده: 🔹عاقبت کسی که دین را وسیلۀ درآمدش کند 👇 🔸امام رضا صلوات الله و سلامه علیه فرمودند: مبادا به واسطه آل محمد علیهم السلام از مردم کسب درآمد کرده و روزی بخورید، زيرا زندگى كردن بدين وسيله كفر است‏. ✍️لا تأكلوا الناس بآل محمد صلى الله عليه وآله فإنك التأكل بهم كفر. 📔الفقه للإمام الرضا عليه السلام، صفحه ۳۳۸ ❓سؤال: طبق این حدیث آیا روحانیون و طلبه ها هم نباید به خاطر تبلیغ دین هزینه دریافت کنن و به این وسیله امرار معاش داشته باشن؟؟؟! ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم برای فهمیدن حکم یک مسئله، ما باید همۂ آن منابعِ استنباطِ احکام را در نظر بگیریم. آیات، روایات؛ یک روایت را که نمیشود به آن حکم کرد. عقل، اجماع، همه را باید،در نظر بگیریم بعد حکم مسئله را صادر کنیم. مطلب دوم این که از نظر شرع مقدّس اسلام برای واجبات، پول گرفتن، جایز نیست، یا مثلا کسی نیاز به یک مسئلۂ واجبی دارد، راهی هم برای یاد گرفتنش ندارد، کسی هم که میخواهد [به او]یاد بدهد، پول از او بگیرد، نه، جایز نیست. امّا برای مستحبّات و برای کارهایی از این قبیل، اشکالی ندارد. مثلاً کسی بخواهد نماز جماعت بخواند، برای دین مجبور نیست برود توی مسجد؛ برای رفتن ، برگشتن و برای این که بخواهد این مسئولیت را به عهده بگیرد، اشکالی ندارد که بخواهد پول بگیرد. مطلب بعدی این که اگر کسی بخواهد، اهل بیت علیهم السّلام را وسیلۂ منبع درآمد قرار بدهد مطابق این حدیث، کارش، کار درستی نیست؛ یعنی این که بخواهد به اسم اهل بیت از مردم پول بگیرد. حالا به هر شکلی که باشد. خب این اشکال ندارد[و اشتباه بودنش قابل پذیرش است] امّا این که سیّد است، خب فقیر هم هست، [ آیا]خمس بگیرد اشکال دارد؟ خب به خاطر پیغمبر و آل پیغمبر میگیرد دیگر، نه، اشکالی ندارد. یا کسی که دارد تبلیغ دین می کند، تکلیفی هم ندارد، اگر هم نکند، کسی از دین دفاع نمیکند، خب[آیا] این، حقوق بگیرد اشکال دارد؟ دستمزد بگیرد چه اشکالی دارد؟ دارد کار میکند، در ازای کارش هم پول میگیرد، چه اشکال دارد ؟ یا کسی مثلا نماز استیجاری گرفته، یا روزۂ استیجاری گرفته، دارد کار میکند، اجیر شده و دارد پول می گیرد، چه اشکال دارد؟ نمیشود گفت چون دارد نماز مردم را می خواند و نماز هم واجب است، پس دیگر حق ندارد پول بگیرد. نه، می تواند پول بگیرد، اشکال هم ندارد. مطلب بعدی این که، به هر حال ما همانطور که پزشک لازم داریم برای بدنمان، پزشک روحانی هم لازم داریم،برای جانمان، برای معنویتمان، برای دینمان. خب این ها باید تربیت بشوند، برای تربیتشان هم هزینه لازم هست،بعد این ها خودشان هم هزینه دارند. یک دانشجویی که می خواهد پزشک بشود، از همان دبستان خرجش می کنند تا دوران دبیرستان، و در دانشگاه، چه هزینه های سرسام آوری می دهند تااین شخص پزشک بشود . حالا[وقتی] پزشک شد، [آیا]می گویند چون ما خرج تو را دادیم، تورا ما پزشک کردیم، تو باید مجّانی کار کنی؟! [آیا]میدانید که فقط، هزینه های تاسیسات دانشگاه تهران، از کل هزینه حوزه های علمیه قم بیشتر است؟! هزینۂ تاسیسات دانشگاه تهران، از کل هزینه حوزه های علمیه قم بیشتر است! آن ها را خرج چه می کنند؟ خرج این که بخواهند پزشک بشوند، مهندس بشوند. خب وقتی [پزشک یا مهندس] شدند[آیا]می شود گفت چون شما هزینه تان شده وچون ما[یعنی] دولت خرج کردیم[و]شما پزشک شدید دیگر حق ویزیت ندارید؟! نه! آن هم زندگی دارد و باید زندگی اش اداره بشود دیگر! حالا تا حالا تربیتش کردیم باشه دست مان درد نکند، از این به بعد چه؟ وِلَش کنیم؟! فرض کنیم که حوزه هم طلبه ها را تربیت کرده، که البتّه اینجوری نیست، اگر شمابیایید وارد حوزه بشوید بنده که دارم با شما صحبت کی کنم، نه شهریه میگیرم، نه یارانه میگیرم، از این چیزها ندارم. امّا بیایید، در حوزه باشید ببینید[وضعیت]طلبه ها را که طلبه ها آن آخرین حدی که شهریه میگیرند چقدر است؟ کمتر از دو میلیون تومان در ماه.[آن هم] آن آخرین حدّش، آن بالا بالاها؛ بالاخره [آن ها هم] زندگی دارند، این هم زن دارد بچه دارد نمیتوانند هوا بخورند که! از کجا اداره شوند؟ اگر بگوییم نه، هیچ چیز به آنها ندهید، خب ما بخشی از ضروریات جامعه را خود به خود نابود کرده ایم، آن هم بخش ضرورت معنویت ؛ [توجه داشته باشید]زمانی که یک زن و مرد بخواهند با هم محرم بشوند، کار به عهده این هاست، تا بچه متولد می شود، تا می میرند، نمازشان را بخوانند غسل شان را بدهند، همۂ این ها به عهده این هاست. خب اگر اینها بخواهند نباشند، چه میشود؟ وضع دین چه می شود؟! دیگر دین کلّا باید تعطیل بشود. یعنی دینِ منهای علمای دین، مثل پزشکیِ بدون پزشک است. مگر می شود [علم]پزشکی داشته باشیم ولی پزشک نداشته باشیم؟! نه دیگر، پزشکی، فایده ای ندارد. دین هم منهای روحانیّت همین جوری می ماند، باید این ها هم اداره شوند.
❓سؤال: سلام استاد بزرگوار. ۱.به نظر شما اخلاق بر دین مقدم است با دین بر اخلاق؟ ۲-علت اینکه اخلاق در کشورهای اسلامی کمتر از کشورهایی که بعضا دین ندارند مراعات می شود چیست؟ ۳-چگونه انتقاد کنیم که طرف مقابل پرخاش نکند؟ ۴-به نظر شما چرا دانشجویان، درس اخلاق را صرفا برای معدل می گیرند؟ مدرسان درس اخلاق مشکل دادند یا علت دیگری وجود دارد؟موفق باشید ✅پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اخلاق، خودش جزء دین است. کسی که اخلاق نداشته باشد، دین ندارد. یک بخشی از دین، اخلاق است. یعنی، دین، یک بخشی اش، باور است؛ همان اعتقادات است. یک بخشی‌اش، احکام است؛ واجبات و[محرمات]که محرّمات را باید ترک کند. یک بخش‌اش هم اخلاق است، یک بخش قابل توجهی از آن اخلاق است. اصلا پیامبران برای همین اخلاق آمدند دیگر. «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة» آمدند مردم را اخلاق شان را پاک کنند، تزکیه کنند. پیامبر می‌فرمود: «بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق» من آمدم اخلاق را کاملش کنم. پس خود اخلاق، جزء دین است؛ نه این که بگوییم که اخلاق مقدّم است یا دین! مثل این است که بگوییم که سَروَرِمان مقدّم است یا انسان؟ خب سَر، یک بخشی از انسان است دیگر! تقدّم و تأخّر معنا ندارد. انسان بی سَر که نداریم! دینِ بی اخلاق هم نداریم. این که در کشورهای اسلامی اخلاق مراعات نمی شود، اینجوری نیست. معدّل بگیرید خیلی بهتر رعایت می‌شود از آنجا. بله برخی از آداب، مثل نظم و قانون و برخی مراعاتهای چیزهایی از این قبیل، که حالا گاهی هم قانون شده در آن کشورها؛ آنها را ممکن است بهتر و بیشتر رعایت بکنند، ولی اخلاق به تمام معنا [آن جا وجود ندارد] وقتی که سیلی می‌آید در کشورهای غربی چه اتفاقی می‌افتد؟ در کشورهای شرقی و در کشورهای اسلامی چه اتفاقی می‌افتد ؟ این‌جا همه می‌روند کمک می‌کنند، عرض کنم که نجات می‌دهند، اموالشان را جمع آوری می‌کنند. آنجا اموالشان را می‌دزدند! وقتی که کرونا آمد، کشور آمریکا رفتند در صف‌های اسلحه فروشی که اسلحه بخرند تا به حقّ شان تجاوز نشود، یا خودشان بخواهند به دیگران تجاوز بکنند! ولی این کشورهای این جا رفتند این جهاد مومنانه را، راه انداختند و شروع کردند به کمک کردن به دیگران. [درمورد] اخلاق، اگر بخواهید معدّل‌اش را بگیرید می‌بینید کشورهای اسلامی بارها و بارها اخلاق شان از کشورهای غیر اسلامی بهتر است. امّا چگونه انتقاد کنید؟ با مراعات ادب و با استدلال و با بیان کاملا منطقی، نه با سر و صدا و بی‌ادبی و این‌ها. چرا دانشجویان به درس اخلاق توجه ندارند؟ چون متوجه نیستند که درس اخلاق شان، از همۂ درس‌ها بهتر است. گاهی هم ممکن است آن معلم اخلاق، بلد نباشد، یا خودش متخلّق به اخلاق نباشد. ولی به هر حال یکی از مهمترین درس‌ها بلکه مهمترین درس، همین درس اخلاق است. 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به‌ سوالات‌ اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 لطفا با معرفی کانال به دیگران در ثواب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام شریک باشین 💐💐💐
53.2K
❓سؤال: سلام علیکم و رحمت الله. اگر از استاد بپرسید. اگر شخصی مال یتیمی رو به زور گرفته باشه و بعد با اون مال مثلا یه غذایی چیزی بگیره و بده به یه نفر دیگه ای که اصلا آگاهی نداره که این غذا با این پول بدست اومده و اون غذا رو بخوره آیا این اثر وضعی رو اون شخصی که هیچ گونه آگاهی از این مسئله نداشته میزاره؟ این که در آیه قران اشاره شده به اینکه شخصی که مال یتیم رو به ناحق میخوره مثل اینه که داره آتش میخوره آیا این آیه بر این شخص نادان که در بالا توضیح دادم هم صدق میکنه یعنی او با اینکه هیچگونه اطلاعی نداشته آیا اثر وضعی میپذیره و این آیه برش صدق میکنه یا نه منظور نظر آیه برای اون شخصی هست که میدونه و آگاهه به اینکه داره مال یتیم رو به ناحق میخوره؟ خیلی ممنون ✅پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه اثر وضعی ندارد و عرض کنم که او آتش هم نخورده؛ چون خبر نداشته که! نه. آن کسی که مال یتیم را خورده، همان کسی که تملّک کرده، او آتش خورده. این دوّمی که کاری نکرده که، این نان خورده. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐