💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 بترسيد از حمله پست چون سير شود، و از حمله كريم چون گرسنه شود
🔹 احْذَرُوا اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ، وَ صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ.
✍️ گرسنگى كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن می باشد. افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى كنند؛ ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى كنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى كه پس از سيرى، مست مى شوند.
📚 نهج البلاغه حکمت 49
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 49 نهج البلاغه.mp3
1.25M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 49
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
1_1325877709.mp3
1.27M
«لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ {التملق} وَ الْحَسَدُ إِلَّا فِي طَلَبِ الْعِلْم» (بحار الأنوار ؛ ج75؛ ص177)
این روایت را توضیح دهید.
#حسد
#تملق
#علم_اموزی
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
« لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ {التملق} وَ الْحَسَدُ إِلَّا فِي طَلَبِ الْعِلْم »
(بحار الأنوار ؛ ج75؛ ص177)
این روایت را توضیح دهید.
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
«ملق» فقط به معنای چاپلوسی نیست به معنای نرمش و این چیزها در لغت امده بنابراین متعلم نسبت به معلمش با نرمش و یا معلم نسبت به متعلمش با نرمش باشد .
تملق اگر به معنای چاپلوسی هم باشد عیب ندارد .در فضای علم برای کسب علم حتی اگر خوش زبانی و چاپلوسی هم بکند ، اشکال ندارد.
حسد هم به ان معنای بد اخلاقی در فضای علم ،اصلا معقول نیست .
چون حسد تقاضای زوال نعمت است از کسی. یعنی خواستن ، تمنای زوال نعمت است از کسی. حالا چه در خودش باشد، چه نباشد ممکن است احیانا تلاش هم کند برای این که ان نعمت از او زائل هم بشود.
در امور حقیقی، این جا حسد معنا ندارد. حسد در امور اعتباری است. مثلا مالکیت، پست و مقام ، ان جاها حسد جا دارد. اما در علم که یک امر حقیقی خارجی است نمی تواند که تمنا داشته باشد که این علم نداشته باشد ،خب علم را دارد[یا] تمنا داشته باشد که این انسان نباشد ، این جا حسد معنا ندارد. [یا] تمناداشته باشد که مرد نباشد خب مرد است. علم هم چون امر حقیقی عینی خارجی است، حسد به ان معنای مزمومش این جا راه ندارد.
این جا حسد می شود، همان غبطه . به این معنا که نسبت به ان کسی که علم دارد ،[به] او حسد بورزد یعنی بخواهد که خدا ان [علم را] به او بدهد یا خودش تلاش کند که خودش به ان جا برسد. یعنی یک نوع رقابت علمی را اسمش را گذاشت حسد نه ان حسد به معنای مزمومش که در اخلاق امده است.
🖋 پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1325826805.mp3
319.3K
با توجه به این آیه :«وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ
»
ﻭ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ]ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
اولا منظور از غلمان چیست؟
ثانیا اگر مراد پسر و مذکر هست ، آیا این آیه منافات با حرمت لواط ندارد؟
#غلمان
#لواط
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال:
«وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ»
ﻭ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ]ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
اولا منظور از غلمان چیست؟
ثانیا اگر مراد پسر و مذکر هست آیا این آیه منافات با حرمت لواط ندارد؟
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
این ها خدمتگزاران بهشت هستند. این ها همسر نیستند و رابطه شان هم با اهل بهشت رابطه ی خدمتگزاری و پذیرایی کنندگی است ،نه رابطه ی همسری که حالا بخواهد بحث لواط مطرح بشود یا مثلا دختر باشند.
نه ! این ها خدمتگزارند. برای همین کار خلق شدند. هیچ نقش دیگری هم ندارند.
🖋 پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1325804952.mp3
1.21M
ارتباط دین و سیاست را برایم توضیح دهید که چرا با هم مرتبطند و چگونه؟
#دین
#سیاست
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال:
ارتباط دین و سیاست رو برایم توضیح دهید که چرا با هم مرتبطند و چگونه؟
✅پاسخ: بسماللهالرحمن الرحیم
دین اسلام به همه نیازهای انسان پاسخ داده و پاسخگو هست.
یکی از نیازهای انسان این است که به هر حال باید جامعه، با توجه به اینکه جامعه بدون حکومت از بین خواهد رفت دچار هرج و مرج و آنارشیسم و زوال میشود، باید یک حکومتی داشته باشد.
اسلام آن نوع حکومت را مشخص کرده. حکومت باید با ان مشخصات باشد. پس اسلام آن نیازهای سیاسی فرد را هم برآورده .چنان که نیازهای اجتماعی، فردی، خانوادگی، مادی، معنوی، غریزی، فطری همه این نیازها را برطرف کرده، [و] پاسخگوست.
برای نیازهای سیاسی هم اسلام پاسخگوست. پاسخ اسلام به نیازهای سیاسی را ، به ان ،میگویند که آن سیاست اسلامی، که عین دین هم هست.بخشی از دیانت انسان است. که یک شاخه از شاخه های دین اسلام که بحث حکومت و ولایت و نحوه اداره جامعه و آن روابط سیاسی باشد ،میشود همان سیاست دین ، بخش سیاسی دین که اسلام این بخشش خیلی برجسته است.
چون خیلی از احکام اسلام بدون حکومت قابل اجرا نیست احکامی مثل حدود و دیات و تعزیرات و احکام مدنی و دفاع و امر به معروف و نهی از منکر و جامعه و خیلی از این احکام اسلام بدون حکومت قابل اجرا نیست. پس در واقع بخشی از دین اسلام، بخش سیاسی آن است.
🖋پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضامحمدی شاهرودی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐