103.4K
♻️سوال:
باسلام...آیا در حکومت امان زمان..ع... هم اختلاس..رشوه...دروغ...تهمت..شایعه..کم کاری.....خواهد بود یانه؟؟؟؟؟
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✅پاسخ:
(بسم الله الرحمن الرحیم)
در حکومت پیغمبر صلی الله علیه و امیرالمومنین علیه السلام بوده و امام مجتبی علیه السلام
اما در حکومت امام زمان علیه السلام نه
ظاهر آیات قرآن و روایات اینه که همه کارگزارانش انسانهای صالح هستند.
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ...
وقتی صالح شدند دیگه اهل رشوه دورغ و تهمت و... این حرفها نخواهند بود.
ولی تا به اونجا برسیم این مشکل در همه حکومتهای اسلامی و غیر اسلامی خواهد بود.
منتها اگه با حق و انصاف نگاه کنیم در حکومتهای اسلامی در این حال که اینها وجود داره نمیشه انکار کرد ولی نسبتا کمتر از جاهای دیگه ست.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
314.8K
باسلام و عرض ادب
برتراند راسل در نقلی می گوید اگر خداوند می تواند بدون علت باشد پس جهان هم می تواند مانند خدا بدون علت باشد، لطفا این شبه را پاسخ می فرمایید چون خیلی ذهنم رو درگیر کرده.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
باسلام و عرض ادب برتراند راسل در نقلی می گوید اگر خداوند می تواند بدون علت باشد پس جهان هم می تواند
👆🌹
♻️سوال:
باسلام و عرض ادب
برتراند راسل در نقلی می گوید اگر خداوند می تواند بدون علت باشد پس جهان هم می تواند مانند خدا بدون علت باشد، لطفا این شبه را پاسخ می فرمایید چون خیلی ذهنم رو درگیر کرده.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅پاسخ:
(بسم الله الرحمن الرحیم)
اشتباه راسل اینه که خیال میکنه ما میگیم که هر موجودی نیاز به علت داره
ایشون منات نیاز موجود علیت رو نفهمیده.
میگه خب خدا هم که وجود داره پس علت میخواد.
میگه که اگر خدا میتونه بی علت باشه پس جهان هم میتونه بی علت باشه
نه جهان مخلوقه، جهان ممکنه
فرق جهان با خدا اینه که عالم ممکنه خدا واجبه.
عالم حادثه خداوند حادث نیست قدیمه.
عالم متحرکه خداوند متحرک نیست.
ما منات نیاز به علت رو هر چی بگیریم
فقر بگیریم خدا غنیه.
امکان بگیریم خدا واجبه.
دوست بگیریم خدا قدیمه.
حرکت بگیریم خداوند ثابته.
عرض کنم که هر چی
نفهمیده که علت نیاز به علت وجودش نیست
بلکه امکانشه، فقرشه ،ماهیتشه، نبودشه نمیدونم حدوثشه، حرکتشه اینا رو نفهمیده راسل.
فکر کرده ما میگیم که هر موجودی علت میخواد و علتِ علت خواستنشم وجودشه.
اگه اینجوری میشد باید به غیر وجود نیاز داشته باشه این باید به عدم نیاز میداشت.
اگر موجود بخواد بخاطر وجودش علت بخواد
خب علت نمیتونه وجود باشه باید یه چیز دیگه باشه.
چیز غیر وجود میشه عدم.
اونوقت موجود بخاطر وجودش باید به عدم نیاز داشته باشه.
اینا رو راسل نفهمیده باید بهش گفت که نه خداوند هستیش از خودشه غیر خدا هستیشون از خودشون نیست
چون خودشون از خودشون هستی نمیجوشه نیاز به علت دارن نیاز به هستی دارن نیاز به خالق دارن.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
88.4K
♻️سوال:
سلام علیکم این جمله که سالگرد میت رو باید برحسب قمری گرفت چون اون روز میت بر سر مزار خودش میاد و منتظر عزیزانش درسته؟؟
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅پاسخ:
(بسم الله الرحمن الرحیم)
نه چنین مطلبی درست نیست .
شما اصل مجلسم نگرفتید،نگرفتید
به جای یک سال سر سال
سر شش ماهم بگیرید اشکال نداره
دیرتر بگیرید.
یه ماه زودتر بگیری؛ یه ماه دیرتر بگیرید
ده روز زودتر بگیرید ده روز دیرتر
نه اینا اصلا هیچ اشکالی نداره.
هیچ وجه شرعی نداره.
نه سوم نه هفتم نه پانزدهم نه چهلم نه سال هیچ کدام از اینها حقیقت شرعی نداره اما اشکالی نداره مجلس میگیرن یاد مرده رو میکنن.
حالام اگر پنج روز جلوتر باشه یا ده روز عقبتر باشه هیچ فرقی نمیکنه.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
AUD-20220101-WA0001.mp3
1.44M
توصیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
به دختر گرامیشان حضرت زهرا سلام الله علیها
⏪⏪ عملی که ثواب جهاد دارد
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
سلام علیکم؛
در بحث علت و معلول چنین گفته می شود که وقتی علت موجود شد نمی شود معلول آن نباشد. یعنی وجود علت تامه ملازم است با وجود معلول.
بر این اساس وقتی ما علتی را قدیم می دانیم پس باید معلول آن هم قدیم باشد.
این امر را در خصوص خداوند که علت العلل عالم هستی، علت تامه و قدیم است و معلول آن مثل انسان که باید بواسطه وجود علت موجود باشد را چطور می توان تبیین کرد؟ درحالی که ما می دانیم عالم و انسان حادث است!
✅پاسخ :
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
علّت دو نوع است ؛ علّتِ "مختار" و علّتِ "موجَب" .
در علّتِ موجَب ، همین طور است ؛ آتش باشد ، حرارتش[هم] قطعاً هست .
در علّتِ مختار ، این جوری نیست ! چون "فعل" در علّتِ مختار ، از دو تا علّت درست شده ؛ یک: "قدرت" ، دو: عرض کنم که ، "داعی" .
خُب وقتی که ، پنج میلیارد سال پیش ، خدا "داعی" ، برای آفرینش انسان نداشت[پس انسانی هم وجود نداشت]؛ چرا ؟ چون هنوز
زمین ، آماده نشده بود ؛ هنوز شرایط آماده نشده بود .
خداوند قدرت[بر آفرینش] داشت ، اما "داعی" نداشت .
خداوند ، قدرتِ بر ظلم ندارد ؟ چرا[دارد] ؛ فعلِ خداوند ، به هر مقدوری تعلّق می گیرد ، ظلم هم مقدور است .
آیا خدا ظلم می کند ؟ نه ! [ظلم] نمی کند ؛ چرا ؟ چون ، "داعی" ندارد .
پس در علّت های مختار ، که خدا هم ، علّتِ مختار هست و عرض کنم از این حیث ، او ، با مشیّتش ، عمل می کند ؛ از دو تا علّت ، درست شده ؛ "قدرت و داعی" .
آن جایی که ، معلول از علّت ، جدا نیست ، در علّت های موجَب است که وقتی علّتِ تامّه آمد ، معلول هم ، ضروری الوجود می شود .
امّا در علّت های مختار این جوری نیست ؛ شما توانِ مثلاً فرض کن فُحش دادن را دارید ، قدرتش را دارید ، [این جا] "علّت" هست ، اما این علّت ، علّتِ تامّه نیست ؛ چون آن "داعی" نیست[و وجود ندارد]
اگر داعی بود ، بله ، آن وقت علّت ، " تامّه" ، می شود و معلول هم ، واجب الوجود می شود .
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
سلام راه علاج برای کسی که دست به هرکسب کاری می زند نتیجه نمی گیرد به هر راهی می رود به بن بست می خورد . هیچ تلقینی نیست، اصلا افکار منفی بافی هم ندارد واقعا صدشغل، صدجاامتحان کرده،بسیارم اهل تلاش پشتکارست که خستگی ناپذیر ولی همچنان سالهاست بی توفیق کم روزی هستش(شغل درآمدی ندارد؟)
✅پاسخ :
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
خوش نیّت باشد ، یک .
دائم الطّهاره باشد ، دو .
هر مقدار کمی هم که [مال] دارد ، اهلِ انفاق و اطعام باشد ، سه .
هر شب ، سورۂ واقعه را ، حتماً بخواند .
این دعا را در سجدۂ آخر نماز ، همیشه بخواند: « یا خَیرَالمسئولین و یا خَیرالمُعطین ، أرزُقني و ارزُق عِیالي مِن فضلِک » را همیشه بخواند .
اگر می تواند ، نماز شب را بخواند ، [یعنی]حتماً اگر بتواند ، نماز شب را بخواند ، خیلی خوب است .
استغفار هم زیاد کند .
و سورۂ حَشر را ، حدّاقل چهل شب پشت سر هم بخواند و آخرِ سوره هم ، دعاکند ، که ان شاءالله مشکل اش بر طرف شود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال :
سلام علیکم وقت بخیر
در کتاب خداشناسی حاج اقا محمدی صفحه ۲۰ و ۲۱ ایشان فرمودند که عقل محدود است و واجب الوجود که نامحدود است را نمی تواند درک کند.
سوال:
مگر عقل وجودی مجرد و نامحدود نمی باشد؟
آیا اینجا منظور از عقل قوه تفکری انسان است؟
لطفا راهنمایی بفرمایید
سپاسگزارم
✅پاسخ :
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
منظور این است که عقل نمی تواند احاطه داشته باشد ، بله ، عقل مفهومِ واجب الوجود را می فهمد ، امّا این که [عقل] بتواند احاطه داشته باشد نه ! کار عقل ، البتّه نیست .
عقل ، کارش درکِ مصداق نیست .
امّا برای شناختِ کاملِ یک چیزی ، انسان باید به آن احاطه داشته باشد و خداوند متعال ، محاط واقع نمی شود .
منظور این بوده است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
139K
♻️سوال:
سلام وقت بخیر
تفاوت گناه فقهی و گناه اخلاقی چیه؟ اصلا اصطلاحی به نام گناه اخلاقی داریم؟
غیبت و دروغ گناه اخلاقی هستند؟
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
پاسخ:
(بسم الله الرحمن الرحیم)
انسان سه بُعد داره.
عقل داره و قلب داره و بدن.
یه نفس هم داره که اون دیگه مدیر کل همه اینهاست.همه اینها رو تمشیت میکنه و اداره میکنه.
اگه عقل انسان گناه کنه میگن گناه عقلی مثلا شرک گناه عقلیه.
نفاق گناه عقلیه.
اگر قلب انسان گناه کنه که رذایل اخلاقی باشه مثل بخل و کینه و حسد و جُبن و ازین قبیل بهش میگن گناه اخلاقی.
اگه بدن گناه کنه بهش میگن گناه فقهی احکام
مثلا دروغ و غیبت و اینها چون انسان با زبانش دروغ میگه با زبانش غیبت میکنه اینها میشن گناه بدنی یا مثلا نگاه به نامحرم یا زدن انسان بیگناه
ازین قبیل میشن گناهان بدنی
پس سه نوع گناه داریم.
📍 کانال اصول دین 📍
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
💢 بیاعتنایی امیرالمؤمنین به دنیا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اى دنيا، اى دنيا، از من دورى گزين... غير مرا فريب ده، كه مرا به تو نيازى نيست
🔹 يا دُنْيَا يَا دُنْيَا، إِلَيْكِ عَنِّي... غُرِّي غَيْرِي؛ لَا حَاجَةَ لِي فِيكِ؛
📚 نهج البلاغه حکمت 77
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 77 نهج البلاغه.mp3
12.07M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 77
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/189768
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💢 آفرینش هدف دار است، نه عبث و بیهوده
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و [خدا] آسمان ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست را باطل و بى هدف نيافريده است. اين گمان كافران است. واى بر كافران از آتش دوزخ!
🔹 و لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ؛
📚 نهج البلاغه حکمت 78
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi