eitaa logo
کانال رسمی استاد حسین اکبری
5.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
469 ویدیو
20 فایل
کانال رسمی استاد حسین اکبری استـاد و پـژوهشگر نهـج‌البلاغـه 💠پایگاه تخصصی زندگی‌ به‌ سبک‌ نهج‌البلاغه‌ 🔻لینک کانال ها: zil.ink/naseranmahdi.ir 👤ادمین: @ostadHoseinAkbari_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸استاد: حجت الاسلام والمسلمین حسین اکبری زمان:روز های پنج شنبه بعد از نماز جماعت ظهر و عصر مکان :آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، شبستان امام خمینی ره کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
 🔰 گناه رضایت ! 🔸امیرالمومنین علیه السلام : 🔹إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا، فَقَالَ سُبْحَانَهُ «فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِينَ»؛ فَمَا كَانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّكَّةِ الْمُحْمَاةِ فِي الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ 🔹ناقه ثمود را تنها يک نفر کشت؛ امّا کيفر و عذاب الهى آن همه قوم ثمود را فرا گرفت، زيرا همگى به عمل آن يک نفر راضى بودند. خداوند سبحان مى فرمايد: (فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ)۱ آن قوم ناقه را پى کردند و سرانجام (هنگام نزول بلاى فراگير) پشيمان شدند و طولى نکشيد سرزمين آنان همچون آهن گداخته اى که در زمين نرمى فرو رود با فرياد وحشتناکى فرو رفت. نهج البلاغه خطبه ۲۰۱ ✍ معروف اين است که قاتل اين شتر مرد سنگدلى به نام «غدّار بن سالف» بود؛ ولى در آيه قرآن جمله «فَعَقَرُوهَا» (آن شتر را از پاى درآوردند) به صورت صيغه جمع آمده است، زيرا همگى به عمل او راضى بودند و اين رضايت خود را با دعوت کردن و تشويق او به انجام دادن اين عمل زشت، ابراز کردند، همان گونه که در آيه ۲۹سوره قمر آمده است: «فَنَادَوْا صَاحِبَهُمْ فَتَعَاطَى فَعَقَرَ ; آنها يکى از ياران خود را صدا زدند، او به سراغ اين کار آمد و (ناقه را) پى کرد. 🔸بنابراین نه تنها شرکت در عمل يا تهيه مقدمات و اعانت بر اثم سبب شرکت در نتيجه مى شود؛ بلکه رضايت قلبى نيز همين کار را مى کند، لذا در زيارت اربعین با صراحت اين تعبير آمده است: «وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِيَتْ بِهِ؛ خداوند لعنت کند گروهى را که جنايات جانيان را در کربلا شنيدند و به آن رضايت دادند» 🔸اين مطلب به قدرى اهميّت دارد که در روايات متعددى از معصومان به آن اشاره شده است؛ امام رضا عليه السلام فرمود: «لَوْ أنَّ رَجُلا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِىَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ لَکانَ الرّاضِى عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ شَريکُ الْقاتِلِ؛ اگر کسى در شرق عالم قتلى انجام دهد و ديگرى در غرب جهان راضى به آن قتل باشد، در پيشگاه خدا شريک قاتل خواهد بود.۲ ۱.شعرا آیه ۱۵۷ ۲.بحارالانوار ج ۴۵ ص ۲۹۵ 🆔 @ostadHoseinAkbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلــسَّـلامُ عَـلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلـى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلـى اَولادِ الْـحُـسَـیْـنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰 جمعه های انتظار 🔸 شب و روز جمعه،، آینه و نتیجه ی اعمال یک هفته ی منتظر امام زمان ارواحنافداست 🔸 اگر در طول هفته برای فرج و رضایت امام زمان ارواحنافداه تلاش و دعا کرده است.. شب و روز جمعه اش با دیگران فرق می کند. 🌹لذت مناجات و سخن گفتن با امام و نزدیک دیدن ظهور، اشک و ناله ی فراق ثمره ی یک هفته زندگی منتظرانه است. 🔸 روز جمعه،، جلوه ای از ظهور برای منتظران واقعیست. که به میزان حضورشان در میدان عمل بهرمند از دوران ظهور میشوند 🔸 روز جمعه برای منتظر، نه روز تعطیل و سرگرمی، بلکه روز اوج تلاش و اعلام آمادگیست ❇️ روز جمعه روز حسابرسی دقیق نسبت به اعمال هفته ی گذشته. و تجدید عهد و میثاق با حجت خدا برای هفته ی آینده است. 🆔 @ostadHoseinAkbari
🔰 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه ❤️ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.❤️ 🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 هدیه نهج البلاغه 🔹اهدای ۴۰ جلد توسط یکی از اعضای محترم کانال جهت هدیه دادن به و که مصمم و متعهد هستند با نهج البلاغه بگیرند و در راه نهج‌البلاغه قدم بردارند . ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ 🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 وسعت نعمت ها 🌸 «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا». 🌺 و اگر نعمت خدا را شماره کنید،نمی‌توانید آن را به شمار در آورید. ابراهیم آیه ۳۴ 🆔 @ostadHoseinAkbari
شرح حکمت ۳۱_2023_10_13_22_12_42_787_2023_10_13_22_15_28_894.mp3
27.08M
🔰 شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه ❇️ پایه های ایمان 🔹پایه های صبـر 🔸سلسله جلسات زندگی بـــه‌ سبــک نهج‌البلاغه 🕌 آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، شبستان امام خمینی ره ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @ostadHoseinAkbari
🔰 آیا خوب است فردا هم بلا بر سر تو بیاید و از کسی، سر و صدا وفریاد بلند نشود واصلا متاثر نشوند؟ آیا ناراحت نمی شوی؟! 🔸آیت الله بهجت ره 🆔 @ostadHoseinAkbari
کانال رسمی استاد حسین اکبری
 🔰 گناه رضایت ! #بخش_دوم 🔸امیرالمومنین علیه السلام : 🔹إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاح
 🔰 گناه رضایت ! 🔹 در تعليمات اسلام، مسئله رضايت به كارهاى نيكوكاران و بدكاران عنوان خاصى دارد و با صراحت در روايات آمده است كه هر كس به كار ديگرى رضايت دهد در سلك و گروه او قرار خواهد گرفت. منتها مجرمان، دو گناه دارند و راضيان به اعمال آنها يك گناه، راضيان به اعمال نيك يك ثواب دارند و عاملان دو ثواب. 🔸علامه مجلسى ره در بحارالانوار بابى به اين موضوع اختصاص داده و در عنوان باب مى گويد: «إنَّ مَنْ رَضِىَ بِفِعْل فَهُوَ كَمَنْ أتاهُ; كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است» و در ذيل آن هشت روايت نقل مى كند. از جمله حدیثى از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه ۱۸۳ سوره آل عمران آورده که خطاب به گروهى از کافران است که مى گفتند: ما به هیچ پیغمبرى ایمان نمى آوریم تا معجزه اى انجام دهد: «قَدْ جَاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ; بگو: پیامبرانى پیش از من، براى شما آمدند و دلایل روشن و آنچه را گفتید آوردند; اگر راست مى گویید چرا آنها را به قتل رساندید؟!» امام علیه السلام در اینجا مى فرماید: «وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلاَءِ لَمْ تَقْتُلُوا; معلوم است اینها که در عصر پیامبر صلى الله علیه وآله بودند انبیاى پیشین را نکشتند» «وَلَکِنْ لَقَدْ کَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِینَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِینَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَ رِضَاهُمْ بِذَلِکَ الْفِعْلِ; ولى آن ها علاقه و فکرشان با قاتلان بود; از این رو خدا آنها را قاتل نامید چون خواسته و رضاى آنها به فعل آنان تعلق مى گرفت»۱ 🔹ممکن است سؤالى مطرح شود که ما روایات فراوانى داریم که نیت معصیت، معصیت نیست در حالى که انسانى که نیت معصیت مى کند در آن لحظه قطعاً راضى به معصیت است. جایى که رضایت به معصیت خود گناهى نداشته باشد رضایت به معصیت دیگرى چگونه ممکن است موجب گناه شود؟ پاسخ این سؤال روشن است; شخصى که نیت معصیت مى کند رضایت به معصیتى داده که انجام نشده و این شخص با کسى که به معصیت و گناهى که انجام گرفته است رضایت مى دهد تفاوت بسیار دارد.۲ ۱.بحارالانوار ج ۹ ص ۳۲۹ ۲.پیام امام امیرالمومنین علیه السلام ج ۱۳ص ۲۷۸ 🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 نیاز امت اسلامی به مقام معظم رهبری : اگر شیعیان آن بزرگوار همین را بدون تفسیر و تشریح و توضیح فراوان می دانستند، بهره های و جمعی که به نام آن بزرگوار و به عنوان تشیّعش و پیروی‌اش معروفند بهره های بی حد و حسابی می‌بود. ۱۳۵۲/۱۲/۲۴ 🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 ! 🔹امیرالمومنین علیه السلام : 🔹إِنَّمَا مَثَلي بَيْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِي الظُّلْمَةِ، يَسْتَضِيءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا. فَاسْمَعُوا أَيُّهَا النَّاسُ وَ عُوا، وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا ❇️ همانا من در ميان شما چونان درخشنده هستم، كه هر كس به آن روى مى آورد از نورش بهرمند مى گردد. ، و به خوبى حفظ كنيد، گوش دل خود را باز كنيد تا گفته هاى مرا بفهميد. نهج البلاغه خطبه ۱۸۷ ✍ امیرالمومنین عليه السلام در این خطبه وجود خود را به چراغى پرنور در ميان امواج ظلمت، تشبيه کرده و به مردم دستور مى دهد به سوى اين چراغ بيايند و در حوزه پرتوافشانى آن قرار گيرند. نخست دستور مى دهند سخنان را بشنوند و کنند. سپس فرمان مى دهد که درباره آن تعمق نمايند و آن را درک کنند (و اين است تفاوت مفهوم جمله «فَاسْمَعُوا أَيُّهَا النَّاسُ وَ عُوا» با جمله «وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا» که يکى شنيدن و درک کردن و نگهدارى نمودن و ديگرى دقت کردن و به عمق آن رسيدن را مى گويد).۱ 🔸بخشی از فرمایشات مولا را سیدرضی ره در نهج البلاغه گردآوری کرده است که دستور مولا به شنیدن و فهم و درک کلامش، شامل کتاب شریف نهج البلاغه هم می گردد.بنابراین باید نهج البلاغه و با این کتاب گرفت و در مقام عمل طبق دستوراتش کرد و همچنین در نهج البلاغه خوانی کوشید. با مدد مولا ان شاالله ۱.پیام امام امیرالمومنین علیه السلام ج ۷ ص۲۶۰ 🆔 @ostadHoseinAkbari