بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 گزیدۀ تفسیر آیۀ 45 - بخش سوم (جاه طلبی منفی و شیطانی) 🍃
🔰 آسیب های فردی:
1⃣ نفاق قلبی. پیامبر اسلام صلوات الله علیه در روایتی فرمودند: «حُبُّ الْجَاهِ وَ الْمَالِ يُنْبِتَانِ النِّفَاقَ فِي الْقَلْبِ ... الخ؛ دوست داشتن مقام و مال، انسان منافق نفاق را در قلب می رویاند».
2⃣ زیاد دروغ گفتن.
3⃣ دشمنی با حقایقی عالم. قرآن کریم دربارۀ فرعون فرموده است:
«وَ نادى فِرْعَوْنُ في قَوْمِهِ قالَ يا قَوْمِ أَ لَيْسَ لی مُلْکُ مِصْرَ؛ و فرعون در [ميان] قوم خود ندا درداد [و] گفت: «اى مردم [كشور] من، آيا پادشاهى مصر از آنِ من نيست؟ (سورۀ مبارکه زخرف، آیۀ 51)»
🔰 آسیب های اجتماعی:
1⃣ منزوی شدن.
2⃣ هلاکت در آخرت و دنیا.
3⃣ ایجاد اختلاف در جامعه.
🔰 آسیب های دینی:
1⃣ دشمنی با ارزشهای دینی و تلاش برای از بین بردن آنها.
2⃣ به همراه داشتن لعن و نفرین اهل دین.
3⃣ ورود به جهنم.
@ostad_adabi
بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 گزیدۀ تفسیر آیۀ 45 - بخش پایانی 🍃
🔰 وجاهت ممدوح:
از عبارت «وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَة» فهمیده میشود، داشتن جایگاه و مقام در مسیر توحید، پسندیده است. همانطور که حضرت یوسف علیهالسلام مسئول امور اقتصادی و عزیز مصر بود.
🔰نکته:
⬅️ همانطور که بزرگانی همچون آیتالله سعادتپرور (رحمهالله) و علامه حسن زاده (دام ظله) گفتهاند، جملاتی مانند «إِلَهِي قَلْبِي مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِي مَعْيُوبٌ ...»، هم از معصومین علیهمالسلام نقل شدهاند و هم حقیقیند، نه مجازی.
@ostad_adabi
بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 و يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحينَ (سورۀ مبارکۀ آل عمران، آیۀ 46) 🍃
🇮🇷 (حضرت عیسی علیهالسلام) در گهواره و در میانسالی سخن میگفت و از صالحان بود.
🔰 واژۀ «کهل»
کهل یعنی دو مویی و میانسالی؛ حدود سن سی، چهل سالگی.
@ostad_adabi
بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 قالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لي وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني بَشَرٌ قالَ كَذلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ ما يَشاءُ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُون.
(سورۀ مبارکۀ آل عمران، گزیدۀ آیۀ 47 - مورّخ 24-09-1397) 🍃
🔰 نکات:
1⃣ در جملۀ «قالَ کَذلِکِ اللَّهُ»، فاعل، قطعاً خدای متعال نیست.
2⃣ حضرت مریم سلاماللهعلیها، مستقیماً و با واژۀ «رَبّ» خداوند متعال را خطاب کرده است. در این خطاب، نیاز به تربیت و درخواست آن از ناحیه خداوند نهفته است.
3⃣ در جملۀ «أَنَّی يَکُونُ لی وَلَدٌ»، تشکیک در توانایی خدا نیست؛ در قابلیّت قابل است.
4⃣ بر خلاف ولادت حضرت عیسی علیهالسلام، برای ولادت حضرت یحیی علیهالسلام اسباب مادی و ظاهری فراهم بوده است؛ به همین دلیل، بهجای «یخلق» از «یفعل» تعبیر شده است.
@ostad_adabi
همراهان عزیز؛ این هفته شنبه (۲۹ دی) کلاس برگزار نخواهد شد و برای هفته آینده متعاقبا اعلان می گردد.
بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 و يُعَلِّمُهُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ. (سورۀ مبارکۀ آل عمران، گزیدۀ آیۀ 48 - مورّخ 24-09-1397) 🍃
❓ منظور از کتاب چیست؟
◀️ کتَبَ یعنی ثَبَتَ. در بسیاری از آیات قرآن، مادۀ «ثبت» به معنای «فرض» و وجوب است. پس تعلیم کتاب، یعنی تعلیم ما فَرَض الله.
❓ حکمت چیست؟
◀️ فلسفۀ فرائض را میگویند.
❓ با توجه به قاعدۀ نسخ شرایع سابقه، چرا خداوند تورات را نیز به حضرت عیسی علیهالسلام آموزش داد؟
◀️ تورات از جمله کتب وحیانی بود که با آمدن انجیل، نسخ نشد. لذا با توجه به تحریف شده بودن تورات، خدای متعال تورات اصلی را هم به ایشان آموزش داد.
🔰 نکته:
◀️ منزلت تورات تحریف نشده در بین کتب آسمانی، بعد از قرآن است، لذا در قرآن دربارۀ آن از نور (وسیلۀ هدایت) تعبیر شده است.
@ostad_adabi
سلام و عرض ادب؛
همراهان گرامی، جلسه تفسیر حضرت استاد ادبی ادامه سوره مبارکه آل عمران شنبه مورخ ۶ بهمن برگزار خواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 و رَسُولاً إِلى بَنی إِسْرائيلَ أَنِّی قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ... (سورۀ مبارکۀ آل عمران، گزیدۀ آیۀ 49 - بخش 1 - مورّخ 24-09-1397) 🍃
❓ سؤال:
اگر حضرت عیسی علیهالسلام، رسول بنی اسرائیل باشد یعنی فقط بر بنی اسرائیل وارد شده است و پیامبر دیگران نیست؟
◀️مفسّرین دو نظر دادهاند:
1⃣ ایشان پیغمبر عام نبود.
2⃣ رسول با نبی فرق میکند. ایشان برای همۀ انسانهای نبی و برای بنیاسرائیل رسول است.
🔰توضیح واژۀ «آیة»
◀️نشانهها بر دو دستهاند:
1⃣ اگر قبل از وقوع حادثه یا توأم با آنها رخ دهند، به آنها را «اِرهاصات» میگویند، مانند حوادث توأم با ولادت خاتمالانبیا صلواتاللهعلیهوآله یا أشراط السّاعة.
2⃣ اگر بعد از وقوع حادثه رخ دهند، به آنها آیه، نشانه یا معجزه میگویند.
🔰بآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ
مطلب مهم این است که آن حضرت فقط از واژۀ «رَبّ» استفاده کرد. پس ایشان میخواسته بگوید نشانهای که آوردم، اثر تربیتی دارد و با آوردنش میخواهم شما [بنیاسرائیل] را تربیت کنم.
@ostad_adabi
بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 ... أَنِّی قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ ... أَنِّی أَخْلُقُ لَكُمْ ... (سورۀ مبارکۀ آل عمران، گزیدۀ آیۀ 49 - بخش 2 - مورّخ 24-09-1397) 🍃
🔰 نکته:
◀️ آن حضرت برای اثبات نبوّتش دلیل و نشانه آورد، لذا هرکسی در صورت لزوم باید برای ادّعای به حق خود دلیل بیاورد. همانند سفیری که برای اثبات مأموریتش به استوارنامه نیاز دارد.
🔰 أنِّی أَخْلُقُ لَكُمْ
◀️ در روایات آمده است که حضرت عیسی علیهالسلام حداقل چهار نفر را زنده کرد؛ البته با اذن خداوند متعال.
❓ خلق یعنی چه؟
◀️ ایجادُ شیء بکیفیةٍ خاصةٍ، که بر دو قسم است:
1⃣ خلق امری: نیاز به مقدمه ندارد؛ لا مِن شیء است. این مختص خداست. در این قسم امر و ارادۀ خدا کافی است.
2⃣ خلق غیر امری: نیاز به مواد و مقدمات دارد. در این قسم، خالق نیاز به گِل و آب و دست و چشم دارد، مانند آنچه حضرت عیسی علیهالسلام انجام داد.
🔰 نکته:
⬅️ در روایت آمده است «أبهَموا ما أبهَم الله؛ به آنچه خدا توضیح نداده است، نپردازیم و دنبال آنها نرویم»؛ زیرا اثر تربیتی ندارند. قرآن دربارۀ تعداد اصحاب کهف یا سگی که همراه آنها بود، توضیح جزئی نداده است. دربارۀ پرندهای که حضرت عیسی علیهالسلام خلق کرد هم توضیحی نداده، پس بحث از آنها بیهوده است.
@ostad_adabi
سلام و تحیت؛
دوستان عزیز، این هفته شنبه (۱۳ بهمن) کلاس تفسیر حضرت استاد ادبی برگزار نخواهد شد و ادامه جلسات متعاقبا اعلان می گردد.
عزاداری ایام شهادت
صدیقه کبری(س) به مدت ۳ شب
از جمعه ۱۲ بهمن
ساعت ۱۹
در مدرسه قرآن و عترت (مکان کلاس تفسیر) برگزار می گردد.