eitaa logo
استاد نظری ⚘ مباحث کلاس/روش سخنرانی/جنگ نرم/عرفان/رسائل و مکاسب
48 دنبال‌کننده
1 عکس
2 ویدیو
26 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻در زیارت اربعین، یک تجلی از سيدالشهداء(ع) دیده می‌شود و شما جلوه‌ای از اخلاق امام حسين(ع) را در آن مهماندارها و زائران می‌بینید. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «زيارت اربعين يك تجلی از امام حسين(ع) است و آن تجلی است که ما را به آنجا می‌كشاند. برای همین، مردم يك سال به زیارت اربعین می‌روند و سال بعد هم دلشان می‌خواهد بروند. آن طعام و غذا جای دیگر هم فراهم است، اما آن تجلی، كه از سيدالشهداء(ع) در آن فضا دیده می‌شود و شما بوی اخلاق امام حسين(ع) را از اين مهماندارها می‌شنويد، جاذبه دارد. يك تجلی از امام در اربعين هست و به‌خاطرِ آن جاذبه است كه، با همه سختی‌هايش، مردم باز هم می‌روند؛ جا گيرشان نمی‌آيد و خواب و خوراك درستی ندارند، اما در عين حال دوباره می‌روند. يعنی زيارت اربعين بيش از جاذبه زيارت‌های ديگر جذب می‌كند؛ چون تجلی خاصی از امام حسين(ع) در آن فضا هست؛ آن كه شما از مهمانداران می‌بينيد به این دلیل است که مردم بزرگوار عراق واقعاً بعضی‌هايشان يك سال زحمت می‌كشند كه ده روز همه را پذيرايی كنند، سخاوتمندانه هم هزينه می‌کنند. البته همان‌طور كه در میزبان بايد صفات الهی وجود داشته باشد و صاحب كرم و جود و اخلاق و محبت باشد و تواضع كند _ كه اينها در اربعين اين كار را انجام می‌دهند _ مهمان هم بايد ادب را رعايت كند. گاهی ما رعايت نمی‌كنيم. باید ياد بگيريم. مثلا اگر دیدید میزبان يك خانه كوچك دارد و زن و بچه‌اش را در آشپزخانه نگه می‌دارد، وقتی خستگی‌تان به در كرديد، نبايد بيش‌تر بمانيد و درضمن، شما هم برايِشان دعا كنيد و به‌شکلی برخورد كنيد كه آن‌ها بگويند عجب مهمان‌هايی! همان طور كه ما می‌گوييم عجب صاحب‌خانه‌هایی! آداب مهمان بودن خودش چيز‌ی غير از آداب صاحب خانه بودن است.» @ostad_nazari
امیرالمؤمنین علیه‌السلام در یک روایت نشستن در بهشت را بر نشستن بر بهشت ترجیح دادند و فرمودند: نشستن در مسجد براى من بهتر است از نشستن در بهشت، چون اگر در بهشت بنشینم خودم راضى شده‏‌ام، اما اگر در مسجد بنشینم پروردگارم راضى شده است؛ الْجَلْسَةُ فِی‏ الْجَامِعِ‏ خَیْرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الجلسة [الْجَنَّةَ] فِیهَا رِضَى نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهَا رِضَى رَبِّی.» (وسایل‌الشیعه، ج5، ص199) @ostad_nazari
جمله های «کل ما حکم به الشرع حکم به العقل» و نیز «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» حدیث نیستند؛ بلکه قاعده ای است که در بین متکلمین و فقهای اسلام مطرح گردیده و مورد پذیرش معتزله و شیعه قرار گرفته است . مضمون این قاعده آن است که احکامی که از ناحیه شرع مقدس صادر می گردد, همگی بر طبق جلب مصالح و دفع مفاسد است . بنابراین آنچه مورد تأیید شرع است مورد تأیید عقل نیز می باشد؛ علاوه بر آن که احکام عقل نیز مورد قبول شرع می باشد. البته باید توجه داشت که بررسی و تعیین محدوده این قاعده , نیازمند بحث های طولانی است . بیشتر مباحث علم اصول در حوزه های علمیه، از لوازم همین قاعده محسوب می شود؛ یعنی, در علم اصول محدوده دخالت عقل در اثبات موضوع حکم شرعی و دیگر موارد آن , به دقت مورد بحث قرار گرفته است . به طور خلاصه می توان گفت؛ اگر عقل به دور از هرگونه وهم و ابهام حکم کرد به طور یقین با حکم وحی و شرع سازگار است البته به شرط آن که وحی و شرع نیز به دور از هرگونه تحریف لفظی و معنوی به ما رسیده باشد. ناگفته نماند میان حکم عقل و تشخیص عاقلان گاهی تفاوت وجود دارد. حکم عاقلان گاهی آمیخته با در نظر گرفتن منافع و ضررهای خویشتن است و همیشگی و همگانی نیست اما حکم عقل براساس بدیهیات مورد پذیرش همگان و همیشگی است. بنابراین آنچه گاهی متضاد با اشیاء است تشخیص عاقلان است که چه بسا عاقلان دیگری نظر مطابق با وحی و شرع داشته باشند. آیت الله جوادی آملی در این باره فرموده اند: البته عقل قطعی و ناب هرگز خطا و اشتباه ندارد و تعارضی بین او و وحی نیست اما آیا انسان ها همیشه به چنین حقیقتی دست می یابند؟ اگر چنین بود انسان ها هیچ گاه در دست یابی به عقل قطعی مرتکب اشتباه نمی شدند و تنوع و تعددی در آرای آنان وجود نداشت در حالی که تنوع مذکور آن قدر وسیع و زیاد است که حتی بعضی از آنها نسبت به بعضی دیگر کاملا متضاد و متعارض بلکه مناقض است. برای آگاهی بیشتر ر.ک: ۱. عبدالله جوادی آملی، نسبت دین و دنیا، ص ۴۷، نشر اسراء. ۲. وحی و رهبری، ص ۲۸۱، الزهرا، چاپ دوم. https://www.porseman.com/article/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%B9/163003 @ostad_nazari
آدرس کانال (سلام الله علیه) ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی @AhkameHarameRazavi
مطالبی درباره در عالم هستى برخى از موجودات غیرمحسوس اند و به حواس طبیعى و عادى قابل درک نیستند. یکى از این موجودات است. جن که در اصل معنا مفهوم «پوشیدگى» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سوره اى به نام «جن» نیز در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از این موجود به «» نیز یاد مى شود (الرحمن، آیه ۳۹ و حجر، آیه ۲۷). ماهیت و حقیقت این موجودات چندان براى ما روشن نیست ولى از پاره اى آیات و روایات مى توان به برخى از مشخصات این موجود دست یافت، از جمله:👇 https://www.porseman.com/article/هدف-از-خلقت-جن/163318 @ostad_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روايات مربوط به و اينكه چگونه در شعور آدمى تصرف مى كند از طرق شيعه و سنى بسيار است ، و اين روايات دو قسمند: ۱- يكى رواياتى كه تصرفى از تصرفات ابليس را بدون تفسير ذكر مى كند. ۲-و ديگر رواياتى كه تصرفى از تصرفات وى را ذكر نموده و تا اندازه اى آن را تفسير مى كند. از جمله روايات دسته اول يكى روايتى است كه مرحوم كلينى در كافى از اميرالمؤ منين (عليه السلام ) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: دستمال گوشت را در خانه نگذاريد كه جاى شيطان است ، و خاك در پشت در نريزيد كه شيطان آنجا منزل مى كند. و نيز در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: بر بالاى هر پلى شيطانى است ، پس هر وقت به آنجا عبورت افتاد (( بسم الله (( بگو تا شيطان از تو دور شود. 📚ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۷۸ و نيز از امير المؤ منين (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: خانه شيطان در خانه هاى شما، تار عنكبوت است . و از امام صادق و يا امام باقر (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: در حال ايستاده آب مياشام و در آب راكد بول مكن ، و دور قبر مگرد، و به تنهايى در خانه اى به سر مبر، و با يك لنگه كفش راه مرو، زيرا در اين احوالى كه گفته شد شيطان از هر حال ديگرى به سوى بندگان خدا شتابان تر است .👇 http://www.alketab.org/تفسیر:المیزان_جلد۸_بخش۷ @ostad_nazari
⚠️ هشدار مهم آیت‌الله بهجت درباره نهم ربیع 🔻ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. 🔻درمحضربهجت، ج۱، ص۱۳۸ @ostad_nazari