📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه ششم (قسمت اول)
▫️ششمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصهای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدانپناه به شرح ذیل است؛
✍️ ابتدا پیرامون جنایت رژیم صهیونیستی در حمله ددمنشانه به غزه نکاتی را عرض میکنم:
- وقتی انقلاب پیروز شد، تیزهوشان سیاسی گفتند، آینده، متعلق به اسلام است، آن هم اسلام ناب محمدی صلیالله علیهوآلهوسلم.
- همان اوایلِ پس از انقلاب کیسینجر (وزیر امور خارجه وقت امریکا) گفت دیگر دعوای ما با شوروی نیست و مسئله ما اسلام است!
- اگر پایه اسلامی ما محکم باشد و از منطق اصلی انقلاب دست نکشیم - که بحمدلله، رهبر انقلاب به خوبی مدیریت می کنند - نه تنها فتح فلسطین، بلکه باید منتظر فتح اروپا (در مرزهای عقیدتی) باشیم.
- این ماجرای طوفان الاقصی، نه فقط وضعیت کل منطقه را تغییر خواهد داد، بلکه این حرکت یک حرکت جهانی است.
- «و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین»؛ خدا بهتر مکر می کند. خدا کاری میکند که نقطه قوت دشمن، نقطه ضعفش شود. این سنت الهی را باید توضیح داد.
ان تنصروا الله ینصرکم؛ ما خدا را یاری دهیم، بعد ببینیم خدا چه می کند!
- در هشت سال دفاع مقدس، حضرت امام برکات میدید؛ شهید سلیمانی، آن موقع پرورش پیدا کرد. مکر الهی اینگونه است که در بطن سختی، آینده راحتی و خوبی پدید میآورد.
اما ادامه مباحث سلوک اجتماعی؛
۱. یک توصیه
باید حرف بشنویم؛ خیلی حرف بشنویم. بعضاً یک جوان یک نکته از نکات توحیدی را اگر بفهمد، خیلی از مسائلش حل میشود. یک منطق ناب، راهگشای زندگیاش خواهد شد.
۲. سازگاری سلوک با کنش اجتماعی
- در جلسه قبل حول این بحث کردیم که آیا سلوک، با کنش اجتماعی سازگار است؟
در حد یک پاسخ کف، گفتیم که بله، سلوک با کنش اجتماعی سازگار است.
و در حد پاسخ سقف، گفتیم که سلوک دینی، نهایتش و اوجش با کنش اجتماعی است. به تعبیر «عارفان مبارزه جو» که امام راحل می فرمایند، دقت کنیم!
۳. فوق آخرت
- جلسه گذشته، مقدمهای گفتیم، مقدمهمان، نیمیاش عرض شد و نیمیاش مانده است.
گفتیم که معنا ندارد دین بخواهد سعادت انسان را تأمین کند و بدن و دنیا را در نظر نگیرد و اندکی هم گفتیم که معنی ندارد، سعادت را مطرح کند و آخرت را مطرح نکند. اواخر جلسه پیش به این بخش آخرت پرداختیم. گفتیم آخرت، آینده اوست و بلکه همین باطنِ دنیای اوست.
- پس ربط سعادت با دنیا و آخرت عرض شد و ماند فوق آخرت! حال در این جلسه می خواهیم به این بپردازیم که «دین که می خواهد انسان را به سعادت برساند، چرا فوق آخرتش را مطرح می کند؟»
- ادبیات فوق آخرت را هم خود آلالله به ما فرمودند؛ عبادات را می گویند سه دسته است؛ عبادت تاجرگونه (برای رفتن به بهشت)، عبادت بردهگونه (برای فرار از جهنم) و اما عبادت عشقی؛ عبادت «حباً له»؛ که این عبادت افضل است. «و هی افضل العباده.»
- اگر کسی انسان را بشناسد، می داند که معنا ندارد دین به سعادت انسان توجه کند ولی به توحید و معنویت توجه نکند. به نسبت انسان و خدا دقت کنیم. آنچه ما فکر میکنیم این است که ما مستقل هستیم و خدایی هم هست که از دور حواسش به ما هست! این اشتباه است. ما بند به حقیم به تمام معنا! در حالی که این برای ما واضح نیست.
۴. رابطه کل عالم با خداوند متعال
آنچه در آسمانها و زمین است، ملک خداست. اما این ملک، مانند این نیست که این کتاب ملک من است. این مانند نسبت من با تصویری است که در خیالم ساختهام؛ یا نسبت من با علم من. من اگر علمم را به کسی اعطا کنم، باز هم ملکیتش از من جدا نمیشود.
- در قرآن کریم، دارد که «وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُون». این که میفرماید «کل له قانتون»، یعنی خضوع وجودی کل عالم نسبت به خدا. «انتم الفقراء» یعنی شما عین فقر به خدایید.
- حتی در حیطه ای که خدا به ما اراده داده است، باز هم از اراده خدا خارج نیست. مثلا ما حول و قوهمان از خداست. یعنی حتی اگر من دستم را تکان داده باشم، باز هم از حول و قوه خدا جدا نیست. خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر است. مثلا جایی میفرماید که «یحول بین المرء و قلبه» این یعنی هیچ حیطهای از دست خدا درنمیرود؛ حتی فراخنای دلمان هم که به نظر مال خودمان است، حیطه خداست.
- اگر حیطهای پیدا کنید که بگویید به خدا مربوط نیست؛ آن حیطه در واقع مخلوق خدا هم نیست و وجود ندارد.
بعضی از عرفا، میآیند و به مردم نگاه میکنند و میگویند ما فقط اسماء الله را میبینیم.
- علامه طباطبایی ره میگوید، مثل ما در دنیا، مثل نگاه کردن به آینه است. آینه که شکست، تازه میفهمی چه خبر است!
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه ششم (قسمت دوم)
۵. عبودیت تکوینی کل عالم
- خداوند می فرماید: «إِن كُلُّ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلارضِ إِلَّآ ءَاتِي ٱلرَّحمَٰنِ عَبدٗا»؛ هرآنچه در آسمان و زمین است عبد است. انسان حتی موقع شیطنت از عبد بودن درنمیآید. این عبودیت تکوینی است. این حقیقت اصلی ماست. اگر این است دیگر ما بخواهیم خودمان را نگاه کنیم، باید خدا را نگاه کنیم.
- پس اگر میخواهیم بدانیم چرا فوق آخرت در سعادت انسان مهم است، باید بدانیم که این انسان، همه چیزش ربط به خداست و طبیعتاً نمیشود سعادت او بدون خدا معنا شود.
۶. شفافشدن رابطه انسان و خدا در قیامت
- در قیامت میپرسند: لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ، لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ؛ سوال میپرسند که امروز پادشاهی از آن کیست؟ جواب میآید که لله الواحد القهار!
امام صادق علیهالسلام میفرمایند، اینجا، هم سوال از خداست و هم جواب. خدا همه جا را پر کرده است!
مضمون این نکته در دعای کمیل هم هست: «ملات ارکان کل شی.»
- واحد قهار که این آیه شریفه میفرماید
یعنی یگانه دارای قهری که دومی برای خود نمیگذارد. چون همه جا را میگیرد.
- در قیامت انسان میگوید که «يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ» من جنب الله بودم و گناه کردم...
- دقت هم کنیم که قیامت باطن همین دنیاست. «قد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد»؛ صرفاً کشف غطا رخ میدهد و ما حس میکنیم وارد آخرت شدیم. واقع این است که آخرت باطن همین دنیاست. و ما همین جا رابطهمان با خدا همینگونه است.
- کسی بدگویی امام صادق علیهالسلام را به دروغ نزد حاکم عباسی برد. حاکم امام را خواست. امام فرمود این مطلب درست نیست. آن فرد را حاضر کردند. آن فرد تا امام صادق علیهالسلام را دید به خود لرزید، ولی به خاطر ترس از حاکم، نگفت اشتباه گفته است و سر حرف خود ایستاد. امام فرمود شهادت بده. او شروع کرد به گفتن اسماء رحمت خدا. امام فرمود اینطوری نگو، اینطوری بگو که «اگر من دروغ میگویم، از حول و قوه خدا خارج شوم و به حول و قوه خودم وارد شوم.» او این را گفت و در دم افتاد و همانجا عاجز شد.
۷. نظریه ربط وجودی ملاصدرا
- آن بحث وجود ربطی که فلاسفه میگویند اینجاست. ملاصدرا میگوید: ما عین ربطیم. ما همین الان وصل به حقیم.
- امام خمینی رحمةاللهعلیه راجع به ملاصدرا میفرماید: «ملاصدرا و ما ادراک ما ملاصدرا.» امام میداند در ملاصدرا چه خبر است. او با نور فکرش و نیش قلمش چه معضلاتی از شریعت را حل میکند. ملاصدرا هم به کمک شریعت و به قول خودش با مشکات نبوت به این رسیده است.
۸. ارتباط ساحتهای سهگانه با خود و شریعت
- اگر دین به سه ساحت، بدن و دنیا، آخرت، بندگی و معنویت نگاه میکند، بدانید این سه ساحت در طول هم است. و مهمترین و عمیقترین ساحت انسان همان معنویت و خداست!
خدا کاری کرده که دنیای ما به آخرت وصل است و آخرت ما به بندگی و توحید.
مثلا طبقات هشتگانه بهشت وصل است به میزان قرب الهی.
مثلا حبط عمل که میگویند این است که عمل صالح بکنی ولی توحید نباشد، خیلی به درد نمیخورد.
تمام آنچه دین طراحی کرده است، در راستای این سه ساحت است. آن چه دین بسته را ببینید، بُعد اجتماعی و دستورات اجتماعی در آن بسیار غلیظند. مانند جهاد، انفاق و... . خدا راه را اینگونه میبندد که با این سه تا به خدا برسیم.
- کسی نزد آیتالله بهاءالدینی آمد و دستور سلوکی خواست. آقای بهاءالدینی فرمودند همین دستورات شریعت را عمل کنید. او گفت نه! من یک دستور خاص سلوکی میخواهم! آقای بهاءالدینی فرمودند: من هم همین را گفتم!
- رسالة الولایه علامه طباطبایی ره در همین بحثهاست. علامه در این رساله فرموده از استادم (که ظاهراً منظور آقای قاضی است) پرسیدم کجای دین سیر و سلوک است. استادشان فرمودند: کجای دین سیر و سلوک نیست؟
غرض آن که کل دستورات شریعت، برای سلوک است.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📣 اطلاعیه: درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه این هفته برگزار نمیشود!
▫️به اطلاع سروران گرامی میرساند با توجه به حضور حضرت استاد آیتالله یزدانپناه در شهر آمل به دلیل برگزاری دروس آمل و اقامه عزای فاطمی، درس اخلاق و معنویت در تاریخهای ۱۵ و ۲۲ آذرماه برگزار نمیشود.
▫️لازم به ذکر است جلسات درس اخلاق و معنویت با موضوع سلوک اجتماعی از تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ از سر گرفته میشود؛ انشاءاللهتعالی.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 رنگ دنیا
💬 فطرت اساسش بر توحید است!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
25.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | ذکر عملی
💬 اولین مرحله در مراقبه چیست؟
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#پادکست
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 یک قدم
💬 سلوک یک قدم بیش نیست؛ پاگذاشتن به روی خود!
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بر اساس فطرت
💬 شخص بازاری اگر بر اساس فطرت عمل کند، صفای فطریاش نابتر میشود!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📣 دروس شهر آمل
📖 ادامه مباحث شرح تفسیر شریف المیزان و منازلالسائرین
زمان: از جمعه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ به مدت ده روز، ساعت ۱۵:۱۵ تا ۱۶:۴۵
مکان: شهر آمل، خیابان شیخ فضلالله نوری، مسجد ۱۴ معصوم علیهمالسلام
📱پخش زنده:
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای حضور برادران و خواهران فراهم است.
#برنامه_دروس
#دروس_آمل
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از نسیم حکمت
اصول برخورد با منافق.mp3
3.4M
🔰 اصول برخورد با منافق
🔹یکی از چیزهایی که در صحنه اجتماعی باید انجام داد این است که قبح کار منافق را باید به چشم آورد. بعضی اوقات به چشم آورده نمی شود. خداوند کاری که می کند این است که قبح کار ایشان را به چشم می آورد، نسبت به اقدامات غلطی که می کنند.
◾️مثلا الان در جریان غزه، خاموش به تمام معنی هستند. مثل این که هیچ وجود ندارد، در فرانسه چیزی شد، شمع روشن می کنند، اما این موقع، خبری نیست. این قدر جنایت سنگین، جلوی چشم! نمی شود این را انکار کرد.
🔸اگر خواستی بکشی، خوب رزمندگان حماس را بکش! تو اینجور بچه ها را می کشی؟! این مشخص است، به چشم می آید!
◽️او می بیند، اما حرف نمی زند، زبان را بسته است! می داند اگر این کا را کند، به نفع حاکمیت دینی شده است. اینجاست که خداوند می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه، 67) اینجا جای حرکت است، چرا دست و بالت را می بندی در موضع گیری؟! این یک واقعیت است.
🔹اتفاقا در این پستی و بلندی حرکت های اجتماعی می شود فهمید کی چه جوری و کجایی است؟!
🔸اینجاست که خداوند می فرماید: امر به معروف نمی کند و برعکس عمل می کند. هرچه بد است او دارد تشویق کند. می بیند که اعتیاد و خلاف و فحشاء را باید جمع کرد، اما جوری می کند که این ها تقویت شوند. این یک معنایی دارد، لذا می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ».
(شرح تفسیر المیزان، جلسه 470)
#استاد_یزدان_پناه
#مبانی_اندیشه_سیاسی
#منافق
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 برنامه سخنرانی آیتالله یزدانپناه در دهه دوم فاطمیه
▪️صلی الله علیک ایتها الصدیقة الشهيدة
همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری امابیها حضرت فاطمه سلاماللهعلیه، مجلس روضه و سخنرانی آیتالله یزدانپناه در شهرستان آمل برگزار میگردد.
🕌 مسجد حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
شهرستان آمل - میدان ۱۷ شهریور - گرجیمحله
زمان: همراه با اقامه نماز جماعت صبح، از جمعه ۱۷ آذرماه.
🕌 مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام:
شهرستان آمل - پایین بازار آمل
زمان: همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، از چهارشنبه ۲۲ آذرماه.
#فاطمیه_1445
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 محور دین
💬 محور و مرکز ثقل دین، توحید است.
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
16.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 فطرت از دست رفته
💬 چرا فطرت را از دست میدهیم؟
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah