هدایت شده از نسیم حکمت
اصول برخورد با منافق.mp3
3.4M
🔰 اصول برخورد با منافق
🔹یکی از چیزهایی که در صحنه اجتماعی باید انجام داد این است که قبح کار منافق را باید به چشم آورد. بعضی اوقات به چشم آورده نمی شود. خداوند کاری که می کند این است که قبح کار ایشان را به چشم می آورد، نسبت به اقدامات غلطی که می کنند.
◾️مثلا الان در جریان غزه، خاموش به تمام معنی هستند. مثل این که هیچ وجود ندارد، در فرانسه چیزی شد، شمع روشن می کنند، اما این موقع، خبری نیست. این قدر جنایت سنگین، جلوی چشم! نمی شود این را انکار کرد.
🔸اگر خواستی بکشی، خوب رزمندگان حماس را بکش! تو اینجور بچه ها را می کشی؟! این مشخص است، به چشم می آید!
◽️او می بیند، اما حرف نمی زند، زبان را بسته است! می داند اگر این کا را کند، به نفع حاکمیت دینی شده است. اینجاست که خداوند می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه، 67) اینجا جای حرکت است، چرا دست و بالت را می بندی در موضع گیری؟! این یک واقعیت است.
🔹اتفاقا در این پستی و بلندی حرکت های اجتماعی می شود فهمید کی چه جوری و کجایی است؟!
🔸اینجاست که خداوند می فرماید: امر به معروف نمی کند و برعکس عمل می کند. هرچه بد است او دارد تشویق کند. می بیند که اعتیاد و خلاف و فحشاء را باید جمع کرد، اما جوری می کند که این ها تقویت شوند. این یک معنایی دارد، لذا می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ».
(شرح تفسیر المیزان، جلسه 470)
#استاد_یزدان_پناه
#مبانی_اندیشه_سیاسی
#منافق
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 برنامه سخنرانی آیتالله یزدانپناه در دهه دوم فاطمیه
▪️صلی الله علیک ایتها الصدیقة الشهيدة
همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری امابیها حضرت فاطمه سلاماللهعلیه، مجلس روضه و سخنرانی آیتالله یزدانپناه در شهرستان آمل برگزار میگردد.
🕌 مسجد حضرت رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
شهرستان آمل - میدان ۱۷ شهریور - گرجیمحله
زمان: همراه با اقامه نماز جماعت صبح، از جمعه ۱۷ آذرماه.
🕌 مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام:
شهرستان آمل - پایین بازار آمل
زمان: همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، از چهارشنبه ۲۲ آذرماه.
#فاطمیه_1445
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 محور دین
💬 محور و مرکز ثقل دین، توحید است.
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فطرت از دست رفته
💬 چرا فطرت را از دست میدهیم؟
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هفتم (قسمت اول)
▫️هفتمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصهای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدانپناه به شرح ذیل است؛
✍️ ابتدا پیرامون جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه نکاتی را عرض میکنم:
- در آغاز باید از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان معمدانی بگوییم؛ این واقعه آنقدر سنگین بود که کل جهان را عزادار کرد. ذات رژیم صهیونیستی این است که کل دنیا به جز یک نژاد را میخواهد ببلعد. از این جهت جای تعجب نیست. تعبیر امام در غده سرطانی، واقعی است؛ یک خباثت ذاتی این رژیم دارد. اما باید به پیامهای این جنایت فکر کرد.
- وقتی یک رژیمی به این نقطه میرسد، یعنی در بنبست است؛ میداند که در دنیا و به لحاظ قوانین بینالمللی، این کار، خطاست؛ اما وقتی باز هم مرتکب میشود، یعنی دیگر چارهای ندارد.
- به لحاظ بحثهای سرالقدری اگر کسی به این شدت از خباثت برسند، این نقطه، شروع نابودیاش است.
خدا به کسی اجازه میدهد جنایت را از حد بگذراند -مانند اجازه خدا برای شیطان- تا دلهایی را بیدار کند و آن دلها با شدت و حِدّت رهایی را بخواهند که کمکم انشاءالله به نقطه رهایی برسیم.
- تزویر هم به جایی نمیرسد. نمیتوانند گول
بزنند؛ «
ولا يحيق المكر السيئ إلا بأهله
» (ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺷﺖﺟﺰ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ). - در مواقع جنایت، نگوییم کمی عقبنشینی کنیم؛ اتفاقا باید محکمتر ایستاد تا حجت را بیشتر تمام کرد. این مسائل نقطه آغاز حرکات بزرگ جهانی است. ۱. انواع دستورات دینی به جهت اصل هدف تشریع - دستورهای دینی بعضی اولاً و بالذات برای توحید و معنویت تشریع شدهاند، مانند نماز و دعا، و بعضی اولاً برای دنیا تشریع شدهاند، مانند کسب روزی و حلالخوری.
-
هنر دین این است که مسائل به ظاهر دنیوی را اخروی و فوق اخروی میکند و برای مسائل فوق اخروی، اثر دنیوی میگذارد
.۲. دستورات دسته اول: دستورهای توحیدی که اثر دنیوی دارند. - نماز در اصل برای خدا و معنویت تشریع شده است. اما همانگونه که ابنسینا میگوید، همین نماز، در دلهای ما احترام به سنتگذار (خداوند) را زنده نگه میدارد و این اثر دنیوی نماز است. دقت کنیم که با ضمانت اجرای دستورهای دینی هم درآمیخته است. نه تنها خیلی وقتها ضمانت اجرای دنیوی مانند جریمه، زندان و... میگذارند، بلکه، رضایت خداوند متعال هم یک ضمانت اجراست. مثلا اگر فلان کار را بکنیم، خداوند متعال از ما راضی می شود. علامه طباطبایی در المیزان میفرماید که قانون دینی، دو پشتوانه دارد، پشتوانه این سویی (دنیوی) و پشتوانه درونی؛ این سویی مانند حد، تعزیر و... (البته همین پشتوانه اینسویی هم اثر اخروی دارد و اینسوییِ کامل نیست.) درونی هم یعنی پاسخگویی به خدا. - مثال دیگر اینکه به اثر روزه فکر کنیم. با اینکه برای توحید است، اما به آثار دنیوی آن دقت کنیم. چقدر مردم را آرام میکند و جرم و جنایت را کمتر میکند! - کسی به همراه یک گروه رفتند مشهد که در یک سرقت بزرگ شرکت کنند؛ قبل سرقت خواست برود زیارت و بعد برود به سرقتش برسد! زیارت که رفت بعد دید نمیخواهد سرقت کند و خودش رفت و آن گروه را لو داد. میبینید که در زیارت چگونه دنیا و آخرت و فوق آخرت در هم آمیخته است؟ ۳. دستورات دسته دوم: دستورهای دنیوی که اخروی و توحیدی میشوند. - بعضی امور اساساً برای دنیا تشریع شده است. به این چند مثال دقت کنیم و ببینیم که چگونه در این امور دنیوی، خداوند آخرت و توحید را در آن دستورها پر کرده است؟ - راجع به کسب روزی؛ اندیشه الکاد علی عیالها به ما چه می گوید؟ (الكادُّ على عِيالِهِ كالمُجاهِدِ في سبيلِ اللّه؛ كسى كه براى [كسب روزىِ] خانوادهاش زحمت بكشد، مانند مجاهدِ در راه خداست.) در روایت دیگر داریم: «الکاسب حبیب الله». این اندیشه میگوید ما میتوانیم در دنیا باشیم، ولی با خدا باشیم. دین، دنیاییترین مسائل را توحیدی میبندد. یا کسی میآید نزد امام معصوم و میگوید من ضعیف العباده هستم و به جز نماز واجب و روزه واجب کار خاصی نمیکنم. اما حواسم به دو چیز هست؛ جز حلال نمیخورم و به ناموس مردم هم نگاه نمیکنم. حضرت در پاسخ فرمود چه عبادتی از این بالاتر؟ یعنی هویت حلالخوری را عبادت میدانند. یا به این فکر کنیم که اسم رزاق برای ما کی معنادار میشود؟ وقتی که شما در فراز و نشیب کسب و کار میافتی خدا را صدا میکنی: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» #سلوک_اجتماعی #استاد_یزدان_پناه #گزیده_جلسه 💠 کانال استاد یزدانپناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هفتم (قسمت دوم)
-
راجع به سلام
؛سامان دادن تعاطف اجتماعی است. در روایت از امام باقر علیهالسلام است که خدا دوست دارد افشای سلام را. -
راجع به مصافحه؛ این روایت را راجع به مصافحه دقت کنیم و ببینیم که چقدر مضمون سنگینی دارد؛ از امام باقر عليهالسّلام كه فرمود: چون دو مؤمن به هم بر خورند و با هم دست دهند،
خدای عز و جل دست خود را ميان دست آنها در آورد
و روىبه آن کسی كند كه رفيقش را بيشتر دوست دارد، و چون خدای عز و جل روى به آنها كند، گناهان از آنها بريزد، چنانچه برگ از درخت مىريزيد.» -
راجع به ادخال سرور در قلب مؤمنین و کمک به دیگران؛ اگر انسان زحمت دیگران را رفع کند که شاد شوند، آثار عجیب اخروی و توحیدی دارد. به عنوان مثال در روایت داریم، اگر کسی دل مؤمنی را شاد کرد، هر جا سختی پیش بیاید، یک انسان خوشسیما جلوی او ظاهر میشود و به او بشارت میدهد که در این سختی، با تو کاری ندارند. و هر وقت خوشی در مسیر باشد، به او بشارت میدهد که به تو نصیبی از این خوشی خواهد رسید. این اثر اخروی ادخال سرور است. حال به نسبت ادخال سرور با خدا دقت کنیم: «ما عبد الله بشئ أحب إلى الله من إدخال السرور على المؤمن»؛ یعنی خداوند به چیزی محبوبتر از ادخال سرور برای مؤمن، عبادت نشده است. در جای دیگر داریم: «قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ: الخَلقُ عِيالي، فأحَبُّهُم إلَيَّ ألْطَفُهُم بِهِم، و أسْعاهُم في حَوائجِهِم»؛ اگر کسی به خلق خدا (مهربان باشد و تلاش کند که آنها را) کمک کند، حب خدا را میخرد. خلق عیال خدا هستند. روایت دیگر از اهل بیت هست که وقتی اهل بیت انفاق میکردند، دست خودشان را میبوسیدند و بر سر میگذاشتند. چون این دست به دست خدا رسیده است. در روایت است وقتی که مستمند به سمت ما میآید، سفیر خدا نامیده شده است. - و بسیار مثالهای دیگر؛ همین اربعین را در نظر بگیرید، همه مسایل دنیوی راحت میگذرد. همین جمعیت را در جایی غیر اربعین جمع کنید فقط بگویید راه بروید. ببینید چقدر دعوا پیش میآید؟ - راجع به ازدواج؛ به نظر زمینیترین اتفاق است؛ نیاز به زاد و ولد، نیاز به جنس مخالف. اما در روایت داریم، محبوبترین بنا نزد خداوند است: «ما بُنِيَ بِناءٌ فِي الإِسلامِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ تَعالى مِنَ التَّزويجِ» - راجع به فرزندآوری؛ در روایت هست که معصوم میپرسد چرا فرزند نمیآورید؟ آیا نمیخواهید شاید خدا به شما فرزندی دهد که با قول لا اله الا اللهِ او زمین سنگین شود؟ سنگینشدن با قول لا اله الا الله هم هر قولی نیست. این قول ولیالله است. قول یک عالم ربانی است. یک نکته همینجا بگویم اثر نیت را دستکم نگیریم. مادر مریم سلاماللهعلیهما یک نیت صادق کرد که فرزندی خداوند به او بدهد که خادم معبد باشد، بعد که خداوند دختر میدهد میگوید که دختر مانند پسر نیست؟ خدا میگوید در او خدا چیزی قرار میدهد که «أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً». خدا در دل مریم عیسی را قرار میدهد که ۲۱ قرن تحت تاثیر اوست. این اثر نیت صادق است. خداوند با یک نیت صادق، یک فرزند میدهد که قرنها تحت تاثیر او است. - راجع به ارتباط زن و شوهر؛ اگر کسی میخواهد به جایی برسد از همین راه برود. از یکی از عرفا پرسیدند چگونه به این نقطه رسیدی، گفت از طریق این خانم. اگر همسر همراه بود وقت استفاده است و رونق ایمان؛ اگر همراه نباشد باز رونق ایمان. منطقش مانند احدی الحسنین است. کسی تن به دستورات دینی دهد در هر صورت پیروز است. مؤمن بنبست ندارد. یک جای دیگر از عارفی پرسیدند، که تو چگونه توانستی این حیوان (نفس) را رام کنی؟ او فرمود، همسرم بداخلاق بود. من این بداخلاقی را تحمل کردم و در نتیجه نفسم رام شد. ۴. جمعبندی جمعبندی آنکه خدا در دستورات توحیدی و معنوی، اثر دنیوی میگذارد و در دستوراتی که به ظاهر برای دنیاست، توحید را اشباع میکند و اتفاقاً اوج آنها را هم با توحید و معنویت قرار میدهد. دین ساحتی نیست که به آن توجه نکند. اگر کسی این را بفهمد، بسیاری از کارهای دنیوی ما میتواند سلوک باشد. این منطق را بفهمیم. دین ما را به پستو نمیبرد، در خانواده، کسب و کار و... میخواهد ما را به خدا برساند. بدون اینکه از دنیا کم کند، ما را به خدا میرساند. #سلوک_اجتماعی #استاد_یزدان_پناه #گزیده_جلسه 💠 کانال استاد یزدانپناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در فراخنای دل
💬 هنگام دعاکردن، وقتی حس و حال دعا بیاید، در فراخنای دل خدا را حس میکنیم.
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نسبت سلوک با فطرت آدمی
💬 گاهی ما به خاطر گناه و تعلق به دنیا از فطرت اصلیمان خارج میشویم؛ کار سلوک بازگشت به آن فطرت اصلی است.
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
27.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | حفظ دل
💬 قیود پوشش برای ورود در جامعه است!
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#پادکست
#حجاب
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روح خداوندی ما
💬 شکوفاکردن خصلتهای ناب که در روح خداوندی ما نهفته است، عملا کاری سلوکی میطلبد.
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هشتم (قسمت اول)
▫️هشتمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصهای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدانپناه به شرح ذیل است؛
✍️
ابتدا به مناسبت وفات
حضرت معصومه سلاماللهعلیها، چند جملهای پیرامون شخصیت ایشان
عرض میکنیم؛- امام کاظم علیهالسلام، راجع به ایشان میفرمایند: «فداها ابوها». وقتی حجت خدا راجع به یک رعیت این را بفرمایند، نشان از مقام والای اوست. - آنچه در مورد فضیلت زیارت ایشان به ما رسیده است، نشان از ارج و قرب ایشان دارد.
زیارت حضرت معصومه سلاماللهعلیها،
برای برخی بسان زیارت حضرت زهرا سلاماللهعلیها است
.۱. بنیادهای سلوک اجتماعی - در جلسه گذشته به یک بنیاد پرداختیم و آن این بود که دین هر سه ساحت دنیا، آخرت و فوق آخرت را در نظر میگیرد و هر چه میگوید این سه ساحت در آن اشباع میشود.
- این جلسه میخواهیم راجع به بنیاد دوم، که «اندیشه بندگی» است، صحبت کنیم.۲. معنی و اقسام بندگی -
اندیشه بندگی از یک جهت مرکز ثقل کل دستورهای دین است
.- بندگی بر دو قسم است: تکوینی و تشریعی. بندگی تکوینی یعنی خواه ناخواه همه عالم بنده خدا هستند و ذیل سلطه اویند. بندگی تشریعی یعنی فرد با ارادهاش، مسیر بندگی خداوند را انتخاب میکند. -
در
بندگی تکوینی
کار از دستخدا در نمیرود. شیطان و ملک و انسان و کافر و مؤمن عبد خدایند: «إن كُلُّ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضِ إِلَّآ ءَاتِي ٱلرَّحمنِ عَبدا» در بندگی تکوینی، طوعاً او کُرهاً همه بنده خدایند. عالم را طوری چیده که همه بندهاند. ملائکه عباد مکرمون هستند. شیاطین بندهاند. بت هم بنده است که خود در آخرت به خدا میگوید من که نخواستم اینها اینگونه کنند. - خود شیاطین نقششان قابل بحث است. شیطان پارس میکند؛ اما موجب میشود مؤمن التجاء کند که برسد به خدا. این نقش شیطان است. نقش دیگرش این است که کافر به درگاه خدا نرسد، چون هر ناشُستهرویی شایسته این درگاه نیست. یعنی حتی نقش شیطان در سلطه الهی و در نظام احسن الهی است. بایزید بسطامی که به عوالم بالا رفت و هیجده هزار عالم برایش کشف شد، دید خیلی آن عوالم کم رفت و آمد است. جواب آمد که هر ناشستهرویی، شایسته این بارگاه نیست. - شیطان ولو شیطنت کند، از حول و قوه الهی خارج نمیشود. شیاطین اراده دارند اما اینگونه نیست که هر کاری بخواهند بتوانند انجام دهند. ارادهشان کاملا ذیل اراده خداست. مثالی میزنم ولی خیلی سخت نگیرید که دستشوییِ ساختمان، از دست مهندس در نرفته است. آن هم باید باشد. - بندگی تشریعی یا ارادی یا سلوکی، یعنی اینکه، خداوند میفرماید شما که در نهادتان بنده هستید، در ساحت اراده هم بیایید و من را بندگی کنید و خاضع من باشید و عاشق من باشید. یعنی در دو راهی اگر شیطان، القائی کرد همراهی نکنید. در سوره یس می فرماید «وَأَنِ ٱعبُدُونِي هَٰذَا صِرَٰط مُّستَقِيم». یا در سوره حمد دارد که «ایاک نعبد و ایاک نستعین». برخی از این اعبدونی، عبادت را برداشت میکنند؛ در حالی که این اعبدونی یعنی اطاعت. پرستش به معنی اطاعت است. ادبیات قرآنی را نگاه کنیم. تبعیت از خدا، یعنی عبد خدا بودن و تبعیت از طاغوت، یعنی عَبَدَ الطاغوت.
به تعبیر علامه طباطبایی ره، بندگی خود را در مقام بندگی قرار دادن با اراده خود است و این ساحتی دون ساحتی ندارد
.۳. بندگی تشریعی در هر سه ساحت - اولین چیزی که به ذهن میرسد این است که بندگی در همه ساحتهاست. اگر یک ساحت باشد، احساس تناقض میکنیم. یعنی چه که در خانه بندگی کنیم، در جامعه نه؟ مگر میشود خدا بگوید در جامعه این کار را نکن، ولی من بکنم و بگویم بنده خدایم؟ آن کسی که میگوید دین شخصی است، روح اندیشه اسلامی را در بندگی درک نکرده است. آیةالکرسی را ببینیم؛ به دوگانه خدا و طاغوت توجه کنیم! فقط به همین فکر کنیم که ما چند درصد زندگیمان بیرون و در اجتماع است و چند درصد فردی و خلوت؟ به جز دو سه ساعت روز، باقی با نظامات اجتماعی سر و کار داریم؛ مگر میشود، دین این ساحت را رها کند؟ مگر میشود کسی بگوید من بنده خدایم، اما نه در اجتماع. #سلوک_اجتماعی #استاد_یزدان_پناه #گزیده_جلسه 💠 کانال استاد یزدانپناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هشتم (قسمت دوم)
- ماجرای بُشر حافی؛
مجلس گناهی برپا بود. خادم از خانه بیرون آمد. امام کاظم علیهالسلام وقتی او را دید، پرسیدند صاحب این خانه، بنده است یا آزاد؟ گفت آزاد است؛ خودش بندهها دارد. وقتی خادم برگشت، بُشر علت تاخیر را پرسید. خادم که این ماجرا را تعریف کرد، بُشر خود را به امام کاظم علیهالسلام رساند. نفس امام و کلام امام در او اثر کرد و برگشت.
به این ماجرا دقت کنید؛ اینجا منظور بندگی تشریعی است.
- آیهای که همیشه باید به جانمان بزنیم و با آن نفس بکشیم؛ «قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»می گوید، بگو نماز من مال خدا؛ مناسک من مال خدا و حیات و ممات من همه مال خدا. یعنی موضوع فراتر از بهشت و جهنم است. سطح اولیه بندگی با بهشت و جهنم است؛ اما سطح عالی آن توحیدی است. لطفی دارد که از عبادت شروع می کند؛ اما در سطح عبادت محدود نیست. زندگی و مرگ همهاش مال خداست. سفارش شده، این آیه را قبل از شروع نماز بگوییم؛ بعد از وجهت وجهی، این را بگو. دین میگوید از نماز و نُسک شروع کن و بعد ببین چه میشود؟ ۴. اهمیت نماز در سلوک - اگر یادتان باشد در جلسه پنجم توصیه به زیارت امینالله کردیم و گفتیم دغدغه سلوک در انسان ایجاد میکند. این جلسه از نماز بگوییم. اول کار سخت نمیگیریم و میگوییم، همین نمازِ اولیه برای جهنم نرفتن خوب است. اما کمکم دین ما بالا میآید. ما را به این جا میرساند که نمازمان را درست کنیم. بلکه یک نمازمان را در روز درست کنیم. بلکه یک بخش از یک نماز. سخت هم نباید گرفت. - در روایت از امام صادق علیهالسلام است که «همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش یا خمسش بالا برده میشود و آن مقداری از نماز که توجّه قلبی داشته باشد، بالا برده میشود.» - محافظت از نماز که در قرآن آمده است یعنی برنامه برای نماز داشتن. یک وقت خوب برای نماز بگذاریم. اگر صبح راحتیم صبح را انتخاب کنیم، ظهر راحتیم ظهر را انتخاب کنیم. بخشی از آن نماز را با دغدغه خدا درست کنیم. من میگویم ولو یک هزارم، تلاش کنیم یک هزارم یک نمازمان را درست کنیم. یک لحظه فقط حضور قلب داشته باشیم، همین خودش ما را بالا میبرد. - اگر در نماز لحظهای حضور قلب نداشتیم، آخر نماز بگوییم «عفواً عفواً عفواً». در واقع میگوییم خدا من میخواستم ولی نشد. همین کمکم زیاد میشود و همین کمکم ما را به حس نماز در کل زندگی میرساند. دائم با خدا مینشینیم؛ «خوشا آنان که دائم در نمازند.» - نمازمان را درست کنیم زندگیمان درست میشود.
اطاعت در نماز و اطاعت در جامعه ربط جدی بهم دارند. اگر کسی در طول روز به نامحرم نگاه کند، در نماز میبیند که دستش بالا نمیرود بگوید الله اکبر
.- مرحوم استاد حسنزاده آملی در جمع خصوصی (برای اینکه این افراد شور سلوک پیدا کنند؛ وگرنه در جمعهای عمومی از این حرفها نمیزدند) میفرمودند: من مراقبه معاللهام بیست است. یعنی مثلاً حتی وقتی درس میخوانم (که نوعاً همه میبینیم در هنگام درس، تمرکز روی درس است و جای دیگر حواس آدم جمع نمیشود)، حواسم از خدا پرت نمیشود. - به این مثال دقت کنیم، اگر مادری فرزند از دست دهد؛ ولو چندماه بعد کسی مطایبهای کند، ممکن است آن مادر بخندد، اما اگر حتی بخندد، اگر به صورتش دقت کنیم، باز هم یک بغض و غمی در پس چهرهاش هست.
یعنی قابل جمع است که به این فرمان استاد حسنزاده آملی ره عمل کنیم که «با همه باش و بی همه باش.» با نماز خواندن به مرور زندگی فرد اصلاح میشود.خصوصاً اگر ترفندهایش را یاد بگیریم. ۵. انس جدی با آیات قرآن اساتید میگفتند اگر دیدید آیهای خوش است، بگذارید به جانتان بخورد. درگیرش شوید. من دیدم عدهای میگویند: ما گُر گرفتیم با آیات، همه چیز درست شد. به ویژه با آیات توحیدی باید زندگی کرد.
انس با این آیات هم همت میدهد، هم برکت میدهد، هم مدد میدهد، هم نور میدهد. همه چیز میدهد
.#سلوک_اجتماعی #استاد_یزدان_پناه #گزیده_جلسه 💠 کانال استاد یزدانپناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 مرور محتوا | جلسه دوم سلوک اجتماعی
▫️مروری بر محتواهای متنی، صوتی، تصویری و تولیدات رسانهای از جلسه دوم سلوک اجتماعی؛
🎧 صوت:
صوت کامل جلسه دوم
ذکر توسل جلسه دوم
📷 تصویر:
گزارش تصویری اول
گزارش تصویری دوم
گزارش تصویری دیدار با دانشآموزان
📃 متن:
گزیده جلسه دوم (قسمت اول)
گزیده جلسه دوم (قسمت دوم)
🎬 تولیدات رسانهای:
قیود خودخواسته
ملاقات با خدا
تا لب گور
نگاه شریعت به گناه
سلوک چیست؟
ترک گناه کنیم، ولو اندک
کورسوی نور
سلوک اجتماعی
مناسبات با خدا
خدا ظاهر است
توجه افراطی به بدن
تمام دغدغه
#مرور_محتوا
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زمینه الهیشدن
💬 ما مفطور به فطرت الهی هستیم و زمینه الهیشدن را داریم.
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زیست موحدانه
💬 مؤمن موحد در تعاملش با مسائل دنیوی، همه چیز را با خدا میبندد.
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در اوج
💬 هیچ بانویی به مقام فاطمه زهرا سلاماللهعلیها نرسیده است.
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 صیرورت وجودی
💬 انسان باید با باورهایش زیست کند و بر حسب آنها تعامل کند.
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برای تو گریه میکنم
▪️شهادت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را تسلیت عرض میکنیم.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پادکست | حبیبه رسول خدا
💬 دعوتید به روضه فاطمه سلاماللهعلیها.
🎙روضهای از آیتالله یزدانپناه.
#پادکست
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
هدایت شده از شمیم حکمت
📣 آغاز درس حکمت در تهران
🔰 مدرسه حکمت الرضا و أخت الرضا علیهما السلام برگزار می کنند:
📚 درس جلد ششم اسفار اربعه ، استاد آیت الله یزدان پناه
⏱ از ابتدای دی ماه، چهارشنبه ها
در پاییز و زمستان: ۱۸:۴۵ الی ۱۹:۳۰
در بهار و تابستان: ۱۸:۱۵ الی ۱۹:۱۵
🏷 شرط حضور : اتمام دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة
🔹 امکان ثبت نام و حضور برای عموم خواهران و برادران که شرط بالا را دارند، برقرار است.
🔹 جهت برنامه ریزی بهتر، لطفا ثبت نام نمایید.
🔗 پیوند ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/aHJcZyDJ
شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران
🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جوان بهشتی
💬 شبها را به قیام و روزها را به صیام گذراند، عاقبت نیز به شهادت رسید؛ این مراحل زیست مؤمنانه اوست.
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 وجود متصل
💬 وجود ما و جان ما، به خدا متصل و مرتبط است و او را از ته دل میخواهیم.
🎙گفتاری از آیتالله یزدانپناه.
#تکست_استوری
#استاد_یزدان_پناه
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 یاران ویژه رسولالله
💬 عدهای از یاران رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم دغدغه سلوکی داشتند...
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
📣 اطلاعیه: درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه این هفته برگزار نمیشود!
▫️به اطلاع سروران گرامی میرساند درس اخلاق و معنویت استاد آیتالله یزدانپناه فردا چهارشنبه ۲۹ آذرماه برگزار نمیشود.
▫️لازم به ذکر است جلسات درس اخلاق و معنویت با موضوع سلوک اجتماعی از تاریخ ۶ دیماه ۱۴۰۲ از سر گرفته میشود؛ انشاءاللهتعالی.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah