حجتالاسلام امیری وحید ۲۲ اردیبهشت.mp3
19.7M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استادامیری وحید
درس اخلاق و منبر مهدوی(عج)
🔷موضوع:
((مراتب افراد درمسیر سعادت))
قاریان،حافظان،راویان،ناشران،
عالمان،عارفان،نائلان،ثابتان و فائزان
🗓 پردیسان-جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
تصاویرجلسه🔽
خلاصه مطالب:
یک سخنران داریم، یک سخن محور
سخن محور براساس آیات وروایات سخن میگوید و گفتارش محور زندگی است.
گفته شد که باید حضورِ ائمه علیهم السلام وناظر وشاهد بودن آن بزرگواران بر خودمان و اعمالمان را باور داشته باشیم.
برخی فقط قاری هستند:رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فرمودند: رُبَّ تالِ القرآنِ و القرآنُ يَلعَنُهُ .[بحار الأنوار : 92/184/19.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى بسا قرآن خوانى كه قرآن لعنتش مى كند.
مثلا آیه غیبت رامیخواند ولی بعد غیبت هم میکند،آیه ربا رامیخواند ولی مرتکب رباست.
قشر دوم حافظ هستندحافظ قرآن،نهج البلاغه و...این توفیق است اما دالّ بر تقرّب نیست.
قشر سوم راوی وناقل هستند.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام:
حَديثٌ تَدْرِيهِ خَيرٌ مِن ألفِ حَديثٍ تَرْوِيهِ .[معاني الأخبار:2/3]
يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده ]روايت كنى.
گروه چهارم ناشر هم هستند وتألیفات دارند....توفیق است ولی مگر مخالفین ناشر نیستند؟
گروه پنجم عالم هم هستند امامگر هرعلمی انسان را به کمالات می رساند.
حکمت ۱۰۷ نهج البلاغه:
رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ.(جاثيه ٢٣)
مگر بلعم باعورا عالم نبود و۱۲ هزار شاگرد نداشت؟در آیه آمده که ازآیات به او داده شده بود.آیات معجزه است وبالاتر ازکرامت
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ
.(اعراف-١٧٥)
گروه ششم عارفان هستند،البته مقصود اولیای خدا نیست بلکه کسانی است که معرفت وشناخت پیدا کردند اما باز انکار کردند.
نمل-۱۴
وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ.
البقره-۱۴۶
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ.
النحل ٨٣
يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَأَكْثَرُهُمُ الْكَافِرُونَ.
گروه هفتم نائلان هستند.به عنوان مثال برخی دررکاب آقاامیرالمومنین سلام الله علیه بودند اما درآخر کار مقابل ایشان ایستادند.
گروه هشتم ثابتان هستند.
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ
(فصلت ٣٠)
گروه نهم فائزین هستند.فلاح رستگاری است که ممکن است پایانی نداشته باشد، اما فوز رستگاری پس ازرسیدن به مقصد نهایی است.
فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ.(آل عمران-١٨٥).
صدا ۰۷۰.m4a
35.34M
🔶 سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری وحید (زید عزه)به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام
۱۴۰۲/۲/۲۶
✍خلاصه مطالب:
▪️زینت بودن برای #اهلبیت علیهم السلام
▪️ارزش مجالس اهل بیت علیهم السلام
▪️ارزش علم آموزی
▪️ارزش درک محضر عالم
✔️چون شاگرد راه نمی رود استاد مجبور است آنچه گفته تکرار کند ونباید شنیدن آنها برای شخص عادی شود.
🔷قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
- از امام صادق عليه السلام پرسیدند: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟
فرمودند: بر چهار اصل:
1- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد، پس تلاش نمودم.
2- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس #حياء كردم.
3- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم؛
4-دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.
[بحار الانوار: ج75، ص228]
تصاویر جلسه🔽
مراقبات چله کلیمیه.mp3
8.26M
🔶توصیه های حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری وحید (زید عزه)در آغاز ماه ذی القعده ومراقبات چهل روزه
۱۴۰۲/۲/۲۷