🔻 روایت:
🏷 رَوَى صَاحِبُ اَلدُّرِّ اَلثَّمِينِ فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ» :
«أَنَّهُ رَأَى سَاقَ اَلْعَرْشِ وَ أَسْمَاءَ اَلنَّبِيِّ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ، فَلَقَّنَهُ جَبْرَئِيلُ: قُلْ:
يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ، يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ، يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ اَلْإِحْسَانُ.
فَلَمَّا ذَكَرَ اَلْحُسَيْنَ سَالَتْ دُمُوعُهُ وَ اِنْخَشَعَ قَلْبُهُ وَ قَالَ: يَا أَخِي جَبْرَئِيلُ، فِي ذِكْرِ اَلْخَامِسِ يَنْكَسِرُ قَلْبِي وَ تَسِيلُ عَبْرَتِي!
قَالَ جَبْرَئِيلُ: وَلَدُكَ هَذَا يُصَابُ بِمُصِيبَةٍ تَصْغُرُ عِنْدَهَا اَلْمَصَائِبُ ...»
▫️صاحب تفسیر «دُرّ الثمین» در تفسیر کلام خداوند تعالی: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ» روایت کرده است:
آدم علیهالسلام ساق عرش را دید و اسماء نبی اکرم و ائمه علیهمالسلام را [که بر آن نوشته شده است] ، پس جبرئیل به او تلقین نمود که بگو:
يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ،
يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ،
يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ،
يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ اَلْإِحْسَانُ.
پس آنگاه که [آدم علیهالسلام] نام حسین علیهالسلام را برد اشکهایش جاری شد و دلش شکست و گفت: ای برادرم جبرئیل، به هنگام ذکر پنجمین نام دلم میشکند و اشکم جاری میشود!!
جبرئیل گفت: این فرزند تو به حادثهای دچار میشود که دیگر رخدادها در برابر آن کوچکاند ... .
(بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۴۵)
صدا ۲۱۵.m4a
35.17M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
▫️جلسه دوم
👈🏻 #ظلم و حقالناس (۱)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔹 «إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ»
▫️مذمت ظلم و ظالمین در قرآن کریم
▫️دو قسم ظلم:
- ظلم و تجاوز به حقوق دیگران
- ظلم به نفس
▫️هشدار نسبت به دلشکستن
🔻احادیث و روایات:
🏷 عَن أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ اَلْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ:
يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حِينَ حَضَرَتْهُ اَلْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ؛ قَالَ:
يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ.
[و قال أیضا:]
يَا بُنَيَّ اِصْبِرْ عَلَى اَلْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً .»
▫️از امام باقر علیهالسلام روایت است که فرمود:
آن هنگام که [پدرم] علی بن الحسین علیهما السلام در شُرُف وفات بود مرا به سینه خویش چسباند و فرمود:
ای پسر عزیزم! تو را سفارش میکنم به آن چه پدرم [حسینبنعلی علیهماالسلام] در حین وفات، مرا به آن سفارش کرد، و به همان چیزی که پدرش [علیبنابیطالب علیهماالسلام] او را به آن سفارش کرد، فرمود:
ای پسر عزیزم! بپرهیز از ظلم به کسی که در برابر تو یاوری جز خداوند ندارد. (۱)
[و نیز فرمود:]
ای پسر عزیزم! بر حق پایداری کن، هر چند تلخ باشد. (۲)
(۱. الکافی، ج۲، ص۳۳۱)
(۲. الکافی، ج۲، ص۹۱)
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِالسَّلاَمُ:
«ضَرْبُ اَللِّسَانِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبِ اَلسِّنَانِ.»
▫️ضربت و زخم زبان شديدتر از
ضربت شمشير و نيزه است.
(بِحارالانوار، ج۶۸، ص۲۸۶)
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«إِنَّ اللهَ وَضَعَ أَرْبَعاً فِي أَرْبَعٍ:
- بَرَكَةَ الْعِلْمِ فِي تَعْظِيمِ الْأُسْتاذِ،
- وَ بَقاءَ الْإِيمَان فِي تَعْظِيمِ اللهِ،
- وَ لَذَّةَ الْعَيْشِ فِي بَرِّ الْوالِدَيْن،
- وَ النَّجَاةَ مِنَ النّارِ في تَرْكِ إِيذَاءِ الخَلْقِ.»
▫️خداوند متعال چهار چیز را در چهار چیز قرار داده است:
- برکت علم را در تعظیم و احترام استاد،
- و پايدار ماندن ايمان را در بزرگ ديدن و تعظیم خداوند،
- و لذت بردن از زندگی را در نیکی و احسان به پدر و مادر،
- و نجات از آتش جهنم را در ترک آزار و اذیت مخلوقاتش قرار داده است.
(المواعظ العددیة، ص۲۰۸)
صدا ۲۱۷.m4a
39.18M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
▫️جلسه سوم
👈🏻 #ظلم و #حقالناس (۲)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️برخی عواقب ظلم از منظر قرآن کریم:
- گرفتاری در عذابی سخت
- عدم توفیق در هدایت و رستگاری
- مورد خطاب الهی قرار نمیگیرند
- مورد محبت الهی قرار نمیگیرند
▫️اقسام حقالناس:
- ضرر به مال دیگری
- ضرر به جان دیگری
- ضرر به آبروی دیگری
- ضرر به حقوق دیگری
▫️اقسام لقمهها
🔻حدیث:
🏷 قال رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَ تَدْرُونَ مَا اَلْمُفْلِسُ؟!»
فَقِيلَ: اَلْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَ لاَ مَتَاعَ لَهُ.
فَقَالَ:
«اَلْمُفْلِسُ مِنْ أُمَّتِي مَنْ يَأْتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ وَ صِيَامٍ وَ زَكَاةٍ وَ يَأْتِي قَدْ شَتَمَ وَ قَذَفَ هَذَا وَ أَكَلَ مَالَ هَذَا وَ سَفَكَ دَمَ هَذَا وَ ضَرَبَ هَذَا، فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَ هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ، فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي اَلنَّارِ.»
▫️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسیدند:
آیا میدانید مفلس کیست؟!
گفته شد: مفلس در نظر ما کسی است که نه پولی دارد و نه کالایی.
حضرت فرمود:
مفلس در امت من کسی است که در روز قیامت نمازی و روزهای و زکاتی با خود میآورد و میآید در حالی که یکی را دشنام و ناسزا گفته و مال دیگری را خورده و خون کسی را ریخته و فردی را زده؛ پس به تکتک آنان از حسنات او داده میشود؛ و اگر پیش از تمام شدن حقوقی که به عهده دارد، حسناتش تمام شود، از خطاهای آنان گرفته شده و بر عهده این شخص انداخته میشود و سپس [خود او هم] در آتش انداخته میشود.
(بحارالانوار، ج۶۹، ص۵)
صدا ۲۲۱.m4a
34.62M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
▫️جلسه چهارم
👈🏻 #ظلم و #حقالناس (۳)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️سزای ظالمان در بیان قرآن کریم:
- عذاب جهنم
- عدم پذیرش عذر
- عذاب همیشگی
- عاقبت به شر شدن
- ندامت و پشیمانی سخت در قیامت
- لعن الهی و ملائکه و انسانها
- عدم خطاب الهی به آنان
- عدم قابلیت برای خلافت الهی
- عدم نصرت الهی
- محرومیت از ولایت الهی
- عدم رستگاری
- محرومیت از مهر و محبت الهی
- هم سطح شدن با کفار
- هلاکت
- دوری از خداوند
▫️گرفتاری در ظلم از طریق:
- عمل چشم و زبان
- اخلاق و ...
▫️راه حل ظلم نکردن؛
عدم ورود به مقدمات ظلم و #غضب
🔻سزای ظالمان در بیان قرآن کریم (شواهدی چند برای برخی عناوین مطرح شده):
▫️عذاب جهنم:
«فَذَٰلِكَ نَجزِيهِ جَهَنَّمَۚ كَذَٰلِكَ نَجزِي ٱلظَّـٰالِمِينَ»
(انبیاء/۲۹)
▫️عدم پذیرش عذر:
«يَومَ لَا يَنفَعُ ٱلظَّـٰالِمِينَ مَعذِرَتُهُم»
(غافر/۵۲)
▫️عذاب همیشگی:
«فَكَانَ عَٰاقِبَتَهُمَآ أَنَّهُمَا فِي ٱلنَّارِ خَٰالِدَينِ فِيهَا وَ ذَٰلِكَ جَزَاء ٱلظَّـٰالِمِين»
(حشر/۱۷)
▫️رها شدن در جهنم:
«وَ نَذَرُ ٱلظَّـٰالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً»
(مریم/۷۲)
▫️ندامت و پشیمانی سخت در قیامت:
«وَلَو أَنَّ لِكُلِّ نَفسٍ ظَلَمَت مَا فِي ٱلأَرضِ لَٱفتَدَت بِهِۦۗ وَ أَسَرُّواْ ٱلنَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ ٱلعَذَابَ»
(یونس/۵۴)
▫️لعن الهی و ملائکه و انسانها:
«وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰالِمِينَ
أُوْلَٰٓئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ ٱللَّهِ وَ ٱلْمَلَٰٓائِكَةِ وَ ٱلنَّاسِ أَجْمَعِينَ»
(آلعمران/۸۶-۸۷)
▫️عدم قابلیت برای خلافت الهی:
«قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِی ٱلظَّٰالِمِينَ»
(بقره/۱۲۴)
▫️عدم نصرت الهی:
«وَمَا لِلظَّـٰالِمِينَ مِن أَنصَارٍ»
(بقره/۲۷۰)
▫️عدم هدایت الهی:
«وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰالِمِينَ»
(بقره/۲۵۸)
▫️محرومیت از ولایت الهی:
«وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ»
(جاثیه/۱۹)
▫️عدم رستگاری:
«إِنَّهُۥ لَا يُفلِحُ ٱلظَّـٰالِمُونَ»
(انعام/۲۱)
▫️محرومیت از مهر و محبت الهی:
«وَ ٱللَّهُ لاَ يُحِبُّ ٱلظَّٰالِمِينَ»
(آلعمران/۵۷)
▫️یکسان بودن ظالمین با کفار:
«وَمَا يَجحَدُ بِـَٔايَٰاتِنَآ إِلَّا ٱلكَٰافِرُونَ ... وَمَا يَجحَدُ بِـَٔايَٰاتِنَآ إِلَّا ٱلظَّـٰالِمُونَ»
(العنکبوت/۴۷ و ۴۹)
«فَأَبَى ٱلظَّـٰالِمُونَ إِلَّا كُفُوراً»
(اسراء/۹۹)
▫️هلاکت:
«فَأَوحَىٰٓ إِلَيهِم رَبُّهُم لَنُهلِكَنَّ ٱلظَّـٰالِمِينَ»
(ابراهیم/۱۳)
▫️نهی از مجالست با ظالمین:
«وَ إِمَّا يُنسِيَنَّكَ ٱلشَّيطَٰانُ فَلَا تَقعُد بَعدَ ٱلذِّكرَىٰ مَعَ ٱلقَومِ ٱلظَّـٰالِمِينَ»
(انعام/۶۸)
▫️دوری از خداوند:
«فَبُعداً لِلقَومِ ٱلظَّـٰالِمِين»
(مؤمنون/۴۱)
#ظلم