🔻احادیث و روایات:
🏷 قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ:
«مُجَالَسَةُ اَلصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى اَلصَّلاَحِ.»
▫️همنشینی با صالحان و نیکان [انسان را] به نیکی فرامیخواند.
(بحارالانوار، ج۱، ص۱۴۱)
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
«قَالَتِ اَلْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى: يَا رُوحَ اَللَّهِ مَنْ نُجَالِسُ؟!
قَالَ: مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ، وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ، وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي اَلْآخِرَةِ عَمَلُهُ.»
▫️حواریون از حضرت عیسی پرسیدند: یا روحالله، با چه کسی #همنشین شویم؟!
فرمود: کسی که دیدارش خداوند را به یادتان آورد، و سخنش بر علم شما بیافزاید، و عملش شما را به آخرت راغب گرداند.
(الکافی، ج۱، ص۳۹)
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلّی الله علیه و آله:
«يا عليُّ ، إذا أتى علَى المؤمنِ أربَعونَ صَباحا و لَم يُجالِسِ العلماءَ قسا قَلْبُه و جَسُرَ عَلَى الكَبائِرِ ؛ لأنَّ العِلْمَ حياةُ القَلْبِ ، و لا عِبادةَ إلاّ بِالعِلْمِ و لا يَنْفَعُ العلْمُ إلاّ معَ العَمَلِ.»
▫️ای علی! اگر چهل روز بر مؤمن بگذرد در حالی که [در آن چهل روز] با علما همنشین نشده باشد، قلبش قسیّ و سخت میگردد، و بر انجام گناهان کبیره جرأت مییابد؛ زیرا علم حیات قلب است، و هیچ عبادتی انجام نمیگیرد مگر به واسطه علم ، و [البته] علم نیز به درد نمیخورد مگر با عمل.
(وصية النبي (ص) لعليّ بن أبي طالب (ع) (نسفی)، ص۲۹)
🔅🔅🔅
🏷 عن علی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«جلوس ساعة عند العلماء احب الى الله من عبادة الف سنة.»
▫️مدت زمانی نزد علما نشستن، برای خداوند از عبادت هزار سال محبوبتر است.
(عدة الداعی، ص۶۶)
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیهالسلام:
مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ لَمْ يُهِنْهَا بِالْمَعْصِيَةِ.
▫️کسی که نفسش برایش ارزشمند باشد، با گناه آن را خوار نمیکند.
(غررالحکم، ج۱، ص۶۳۴)
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«اُذْكُرُوا هَادِمَ اَللَّذَّاتِ.»
قِيلَ: وَ مَا هُوَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ؟!
فَقَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اَلْمَوْتُ.»
▫️پیامبر خدا فرمودند:
نابودکننده لذات را به یاد آورید.
گفتهشد: ای رسول خدا، آن چیست؟!
فرمودند: مرگ.
(مصباحالشریعة، ج۱، ص۱۷۱)
48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#نماگویه: درس اخلاق استاد امیری وحید
▫️سه شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
▫️به همت کارگروه رسانه حوزه علمیه حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
💠 صوت جلسات سخنرانی حجةالاسلام و المسلمین استاد امیریوحید (زیدعزّه)
▫️به مدت شش شب
▫️در مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️با موضوعات:
🔅 اهمیت مجالس اهلبیت علیهمالسلام
🔅 ظلم و حقالناس
🔅 رحم و ترحم
👇🏻👇🏻
صدا ۲۱۰.m4a
27.65M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
▫️جلسه اول
👈🏻 اهمیت مجالس #اهلبیت علیهمالسلام
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️اهمیت مجالس اهل بیت علیهمالسلام، خصوصا حضرت ابیعبدالله الحسین علیهالسلام
▫️نگرانی نسبت به رزق، سوء ظن به خداوند
🔻 روایت:
🏷 رَوَى صَاحِبُ اَلدُّرِّ اَلثَّمِينِ فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ» :
«أَنَّهُ رَأَى سَاقَ اَلْعَرْشِ وَ أَسْمَاءَ اَلنَّبِيِّ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ، فَلَقَّنَهُ جَبْرَئِيلُ: قُلْ:
يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ، يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ، يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ اَلْإِحْسَانُ.
فَلَمَّا ذَكَرَ اَلْحُسَيْنَ سَالَتْ دُمُوعُهُ وَ اِنْخَشَعَ قَلْبُهُ وَ قَالَ: يَا أَخِي جَبْرَئِيلُ، فِي ذِكْرِ اَلْخَامِسِ يَنْكَسِرُ قَلْبِي وَ تَسِيلُ عَبْرَتِي!
قَالَ جَبْرَئِيلُ: وَلَدُكَ هَذَا يُصَابُ بِمُصِيبَةٍ تَصْغُرُ عِنْدَهَا اَلْمَصَائِبُ ...»
▫️صاحب تفسیر «دُرّ الثمین» در تفسیر کلام خداوند تعالی: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ» روایت کرده است:
آدم علیهالسلام ساق عرش را دید و اسماء نبی اکرم و ائمه علیهمالسلام را [که بر آن نوشته شده است] ، پس جبرئیل به او تلقین نمود که بگو:
يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ،
يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ،
يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ،
يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ اَلْإِحْسَانُ.
پس آنگاه که [آدم علیهالسلام] نام حسین علیهالسلام را برد اشکهایش جاری شد و دلش شکست و گفت: ای برادرم جبرئیل، به هنگام ذکر پنجمین نام دلم میشکند و اشکم جاری میشود!!
جبرئیل گفت: این فرزند تو به حادثهای دچار میشود که دیگر رخدادها در برابر آن کوچکاند ... .
(بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۴۵)
صدا ۲۱۵.m4a
35.17M
🔸 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️مسجد حضرت علیبنابیطالب علیهما السلام - قم
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
▫️جلسه دوم
👈🏻 #ظلم و حقالناس (۱)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔹 «إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ»
▫️مذمت ظلم و ظالمین در قرآن کریم
▫️دو قسم ظلم:
- ظلم و تجاوز به حقوق دیگران
- ظلم به نفس
▫️هشدار نسبت به دلشکستن
🔻احادیث و روایات:
🏷 عَن أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«لَمَّا حَضَرَ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ اَلْوَفَاةُ ضَمَّنِي إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ:
يَا بُنَيَّ أُوصِيكَ بِمَا أَوْصَانِي بِهِ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حِينَ حَضَرَتْهُ اَلْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ؛ قَالَ:
يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لاَ يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلاَّ اَللَّهَ.
[و قال أیضا:]
يَا بُنَيَّ اِصْبِرْ عَلَى اَلْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً .»
▫️از امام باقر علیهالسلام روایت است که فرمود:
آن هنگام که [پدرم] علی بن الحسین علیهما السلام در شُرُف وفات بود مرا به سینه خویش چسباند و فرمود:
ای پسر عزیزم! تو را سفارش میکنم به آن چه پدرم [حسینبنعلی علیهماالسلام] در حین وفات، مرا به آن سفارش کرد، و به همان چیزی که پدرش [علیبنابیطالب علیهماالسلام] او را به آن سفارش کرد، فرمود:
ای پسر عزیزم! بپرهیز از ظلم به کسی که در برابر تو یاوری جز خداوند ندارد. (۱)
[و نیز فرمود:]
ای پسر عزیزم! بر حق پایداری کن، هر چند تلخ باشد. (۲)
(۱. الکافی، ج۲، ص۳۳۱)
(۲. الکافی، ج۲، ص۹۱)
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِالسَّلاَمُ:
«ضَرْبُ اَللِّسَانِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبِ اَلسِّنَانِ.»
▫️ضربت و زخم زبان شديدتر از
ضربت شمشير و نيزه است.
(بِحارالانوار، ج۶۸، ص۲۸۶)
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«إِنَّ اللهَ وَضَعَ أَرْبَعاً فِي أَرْبَعٍ:
- بَرَكَةَ الْعِلْمِ فِي تَعْظِيمِ الْأُسْتاذِ،
- وَ بَقاءَ الْإِيمَان فِي تَعْظِيمِ اللهِ،
- وَ لَذَّةَ الْعَيْشِ فِي بَرِّ الْوالِدَيْن،
- وَ النَّجَاةَ مِنَ النّارِ في تَرْكِ إِيذَاءِ الخَلْقِ.»
▫️خداوند متعال چهار چیز را در چهار چیز قرار داده است:
- برکت علم را در تعظیم و احترام استاد،
- و پايدار ماندن ايمان را در بزرگ ديدن و تعظیم خداوند،
- و لذت بردن از زندگی را در نیکی و احسان به پدر و مادر،
- و نجات از آتش جهنم را در ترک آزار و اذیت مخلوقاتش قرار داده است.
(المواعظ العددیة، ص۲۰۸)