eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.6هزار دنبال‌کننده
804 عکس
57 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
14021022.mp3
46.78M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ 🌸شب میلاد امام محمدباقر علیه‌السلام و شب اول ماه مبارک رجب🌸 ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️ارزش ماه مبارک ▫️نکات اخلاقی: - اثر عقوق والدین (نصیحتی به جوانان و نوجوانان) - توجه به گذر و از دست دادن نعمت‌ها - توجه به گزینش - توجه به حقوق مردم - ترک ایذاء مردم - و ... ▫️رجب، ماه تخلیه از رذایل
🔻احادیث و روایات: 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «رَجَبٌ شَهْرُ اَللَّهِ اَلْأَصَمُّ (نسخه: الاصبّ) يَصُبُّ اَللَّهُ فِيهِ اَلرَّحْمَةَ عَلَى عِبَادِهِ؛ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَنْشَعِبُ فِيهِ اَلْخَيْرَاتُ؛ وَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ اَلْمَرَدَةُ مِنَ اَلشَّيَاطِينِ وَ يُغْفَرُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ سَبْعِينَ أَلْفاً؛ فَإِذَا كَانَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ غَفَرَ اَللَّهُ بِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِكَ اَلْيَوْمِ، إِلاَّ رَجُلاً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ؛ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: أَنْظِرُوا هَؤُلاَءِ حَتَّى يَصْطَلِحُوا.» ▫️رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرمود: ماه رجب ماه خدا است كه در آن صوت اسلحه بگوش نمى‌خورد، (يعنى از چهار ماه حرام است) و در آن رحمات الهى بر بندگان پيوسته با انبوهى ريزش می‌كند، و ماه شعبان كه در آن انواع خيرات بطور پراكنده شيوع يابد، و در شب اوّل ماه رمضان لشكريان ابليس زنجير شوند و در هر شب هفتاد هزار تن گناه‌كار آمرزيده گردند؛ و چون شب در آيد،خداوند بعدد آنچه در ماه رجب و شعبان و ماه رمضان تا آن وقت آمرزيده است در آن شب ببخشد، مگر آن كس را كه ميان او و برادر دينى و رفيقش عداوتى باشد، كه [خداوند] فرشتگان را دستور فرمايد: آنان را مهلت دهيد تا با يك ديگر صلح و سازش كنند. (شرح: «در پاره‌اى از نُسخ به جاى «شهر اللّٰه الأصمّ‌»، «شهر اللّٰه الاصبّ» نسخه بدل ذكر شده، و اصمّ‌ يعنى كر و ناشنوا، و اصبّ‌ يعنى پر ريزش».) 📖 (عیون الاخبار (للصدوق)، ج۲، ص۷۱ ؛ مستفید و غفاری) 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ فِي اَلْجَنَّةِ قَصْراً لاَ يَدْخُلُهُ إِلاَّ صُوَّامُ رَجَبٍ.» ▫️همانا در بهشت قصری است که در آن داخل نشود مگر روزه‌داران ماه رجب. 📖 (بِحارالانوار، ج۹۴، ص۴۶) 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ اَلْجَنَّةَ لَتُنَجَّدُ وَ تُزَيَّنُ مِنَ اَلْحَوْلِ إِلَى اَلْحَوْلِ لِدُخُولِ شَهْرِ رَمَضَانَ. فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْهُ هَبَّتْ رِيحٌ مِنْ تَحْتِ اَلْعَرْشِ يُقَالُ لَهَا «اَلْمُثِيرَةُ»، تَصْفِقُ وَرَقَ أَشْجَارِ اَلْجِنَانِ وَ حَلَقَ اَلْمَصَارِيعِ، فَيُسْمَعُ لِذَلِكَ طَنِينٌ لَمْ يَسْمَعِ اَلسَّامِعُونَ أَحْسَنَ مِنْهُ، وَ تَبرُزنَ (تَبْرُزُ) اَلْحُورُ اَلْعِينُ حَتَّى يَقِفْنَ بَيْنَ شُرَفِ اَلْجَنَّةِ، فَيُنَادِينَ: هَلْ مِنْ خَاطِبٍ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَيُزَوِّجَهُ؟! ثُمَّ يَقُلْنَ: يَا رِضْوَانُ، مَا هَذِهِ اَللَّيْلَةُ؟! فَيُجِيبُهُنَّ بِالتَّلْبِيَةِ، ثُمَّ يَقُولُ: يَا خَيْرَاتُ حِسَانٌ، هَذِهِ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، قَدْ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ اَلْجِنَانِ لِلصَّائِمِينَ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. ... إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَظَرَ إِلَيْهِمْ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ (لیلة القدر) فَعَفَا عَنْهُمْ وَ غَفَرَ لَهُمْ إِلاَّ أَرْبَعَةً ... وَ هَؤُلاَءِ اَلْأَرْبَعَةُ: - مُدْمِنُ اَلْخَمْرِ - وَ اَلْعَاقُّ لِوَالِدَيْهِ - وَ اَلْقَاطِعُ اَلرَّحِمِ - وَ اَلْمُشَاحِنُ ... .» ▫️همانا بهشت سال به سال به جهت حلول ماه رمضان زينت و آرايش مى‌شود چون شب اوّل ماه رمضان فرا رسد بادى كه آن را «مثيره» گويند، از زير عرش مى‌وزد كه برگ درختان بهشت را بهم مى‌زند و حلقۀ درهاى بهشت را مى‌كوبد، پس آوائى از آنها شنيده شود كه هرگز شنوندگان بهتر از آن نشنيده‌اند. حوران (زنان سياه چشم) بهشتى از جايگاه خود بيرون شوند تا بر مكان‌هاى بلند بهشت بايستند و صدا زنند: آيا خواستگارى بسوى خدا آمده تا خدا او را همسر كرامت كند؟ سپس گويند: اى رضوان (دربان بهشت) امشب چه شبى است‌؟ او لبّيك گويان به آنان پاسخ دهد، سپس گويد: اى حوران نيك سيرت و نيكو صورت، امشب شب اوّل ماه رمضان است كه درهاى بهشت براى روزه‌داران امّت محمّد(صلّى الله عليه و آله)گشوده شده است. ... خداى متعال در این شب (شب قدر) به آنان نظر رحمت كرده و از آنان گذشت نموده و گناهانشان را آمرزيده است، مگر چهار کس را ... و اين چهار كس: - شرابخوار - و عاقّ‌ والدين - و كسى كه قطع رحم كرده - و كينه‌توز می‌باشند. 📖 (الأمالي (للمفید)، ج۱، ص۲۲۹ ؛ استاد ولی) 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «إنّ اللّه تعالى وضع أربعا في أربع: - بركة العلم في تعظيم الاستاذ، - و بقاء الإيمان في تعظيم اللّه، - و لذّة العيش في برّ الوالدين، - و النجاة من النار في ترك إيذاء الخلق.» ▫️خداوند تعالی چهار چیز را در چهار چیز قرار داد: - برکت علم را در بزرگداشت استاد، - و بقای ایمان را در تعظیم الله تعالی، - و شیرینی زندگی را در نیکی به پدر و مادر، - و نجات از آتش را در ترک آزار مردم. 📖 (تحرير المواعظ العددية (للمشكيني)، ص۳۲۹) 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ؛ قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «مَا أَحْسَنَ اَلْحَسَنَاتِ بَعْدَ اَلسَّيِّئَاتِ وَ مَا أَقْبَحَ اَلسَّيِّئَاتِ بَعْدَ اَلْحَسَنَاتِ.» ▫️محمد بن مسلم گويد: از امام باقر عليه السلام شنيدم كه می‌فرمود: چه بسيار خوب است حسنات (كارهاى نيك و شايسته) بدنبال سيئات (كارهاى بد و گناهان) و چه بسيار بد است سيئات در دنبال حسنات. 📖 (الکافی، ج۲، ص۴۵۸ ؛ مصطفوی) 👉🏻 @ostadamirivahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14021027.mp3
52.36M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ 👈🏻 فضائل و مناقب علیه السلام ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️ظرفیت کم ما نسبت به فهم مقامات علیهم السلام ▫️سنخیت با اهل بیت علیهم السلام، شرط هم‌نشینی با ایشان 👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 احادیث و روایات: 🏷 و في خبر طويل قال رسول الله [صلی الله علیه و آله]: «لما أسري بي الى السماء رأيت تحت العرش فضاءً وسیعاً مملوءً من نياق الجنة لا يُرى أولها و لا آخرها. و عليها أحمالٌ و على كل ناقة جارية و زمام كل ناقة بِيَد غلام من غلمان الجنة. و سألت جبرئيل عن هذه النوق و أحمالها؛ قال: هذه جهاز ابنتك فاطمة إلى دار علي. و قلت له: ما هذه الأحمال؟! فقال: لا أدري! فقلت له: أنِخْ واحدة منها. و فعل و رأيتُ حملها مملوءً من الكتب، كلّ حمل مشتمل على ألف كتاب و كلّ كتاب فيه ألفُ فضيلةٍ من فضايل أمير المؤمنين. و قرأت فضيلة من فضائله و إذا كُتب فيها: أن الله عزّ و جلّ خَلق سبعين ألف عالم، و في كل عالم سبعين ألف بلد، و في كل بلد سبعين ألف مسجد، و في كل مسجد سبعين ألف محراب، و في كل محراب يصلّي أميرُ المؤمنين عليه السلام صلاة الجمعة.» ▫️در خبری طولانی آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آن گاه که من به آسمان سیر داده شدم، در زیر عرض فضای وسیعی دیدم که پر بود از شتران بهشت که نه ابتدای آن دیده می‌شد و نه آخر آن. و بر آن‌ها بارهایی بود و بر هر شتر کنیزی و افسار هر شتر به دست جوانی از جوانان بهشت. از جبرئیل درباره این شتران و بارهایشان پرسیدم. گفت: این جهیزیه دخترت فاطمه به خانه علی است. پرسیدم: این بارها چیست؟! گفت: نمی‌دانم. به او گفتم: یکی از آنها را نگه‌دار. و چنین کرد و دیدم بارش پر از کتاب است؛ هر باری مشتمل بر هزار کتاب و در هر کتاب هزار فضیلت از فضائل امیرالمؤمنین [علیه‌السلام]. یکی از آن فضائل را خواندم، نوشته بود: خداوند بزرگ و بلندمرتبه هفتاد هزار عالم آفرید، و در هر عالم هفتاد هزار شهر، و در هر شهر هفتاد هزار مسجد، و در هر مسجد هفتاد هزار محراب، و در هر محراب امیرالمؤمنین علیه‌السلام نماز جمعه می‌خوانَد. 📖 (مجمع النورین (للمرندی)، ص۴۵) 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ ثَلاَثٌ: - نَبِيٌّ مُرْسَلٌ - أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ - أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ.» ▫️همانا حدیث ما سخت و بسیار سخت (یا: سخت و سخت‌نما) است و کسی توان فهم و تحمل آن را ندارد مگر سه نفر: - پیامبری مُرسل، - یا فرشته‌ای مقرب [درگاه الهی]، - یا بنده مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده است. 📖 (بصائر الدرجات، ج۱، ص۲۵) 🔅🔅🔅 🏷 أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ: «لَوْ أَنَّ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَكَ يَا أَبَااَلْحَسَنِ.» ▫️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه‌السلام فرمود: اگر دریا مرکب گردد و جنگل‌های انبوه قلم و انسان‌ها کاتب و جنّیان حساب‌گر، نمی‌توانند فضائلت را بشمارند، ای اباالحسن. 📖 (بحارالانوار، ج۴۰، ص۷۵) 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l
🏷 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ وَ لَوْ لاَ أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ اَلنَّصَارَى فِي عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلاً لاَ تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ اَلنَّاسِ إِلاَّ أَخَذُوا اَلتُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ اَلْبَرَكَةَ.» قَالَ: فَغَضِبَ اَلْأَعْرَابِيَّانِ وَ اَلْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ وَ عِدَّةٌ مِنْ قُرَيْشٍ مَعَهُمْ، فَقَالُوا: مَا رَضِيَ أَنْ يَضْرِبَ لاِبْنِ عَمِّهِ مَثَلاً إِلاَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ! فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ: «وَ لَمّٰا ضُرِبَ اِبْنُ مَرْيَمَ مَثَلاً إِذٰا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ ...» ▫️ابو بصير گويد: روزى رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) نشسته بود كه امير مؤمنان عليه السّلام از راه رسيد، رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به او فرمود: همانا در تو نمونه‌ها و شباهت‌هائى از عيسى بن مريم موجود است، و اگر ترس اين نبود كه طوائفى از امت من دربارۀ تو بگويند آنچه را نصارى دربارۀ عيسى بن مريم گفتند (كه او را خدا دانستند) همانا سخنى در فضيلت تو می‌گفتم كه به هيچ دسته‌اى از مردم برنخورى (و بر آنها نگذرى) جز آنكه خاك زير پايت را براى بركت بردارند. از اين سخن رسول خدا صلّى الله عليه و آله آن دو مرد عرب و هم چنين مغيرة بن شعبة و چند تن از قريش به خشم آمده گفتند: براى عموزاده‌اش مانندى پيدا نكرد كه بدان مثل زند جز عيسى بن مريم. خداى تعالى اين آيه را بر پيغمبرش صلّى الله عليه و آله نازل فرمود: «و چون به فرزند مريم مثل زده شود اينان در دم (از شنيدن آن) از حق روى بگردانند ...» . 📖 (الکافی، ج۸، ص۵۷ ؛ رسولی محلاتی) 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سُئِلَ: بِأَيِّ لُغَةٍ خَاطَبَكَ رَبُّكَ لَيْلَةَ اَلْمِعْرَاجِ؟! قَالَ: «خَاطَبَنِي بِلُغَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَأَلْهَمَنِي أَنْ قُلْتُ: يَا رَبِّ، خَاطَبْتَنِي أَنْتَ أَمْ عَلِيٌّ؟! فَقَالَ: يَا أَحْمَدُ، أَنَا شَيْءٌ لاَ كَالْأَشْيَاءِ، لاَ أُقَاسُ بِالنَّاسِ وَ لاَ أُوصَفُ بِالشُّبُهَاتِ، خَلَقْتُكَ مِنْ نُورِي وَ خَلَقْتُ عَلِيّاً مِنْ نُورِكَ، فَاطَّلَعْتُ عَلَى سَرَائِرِ قَلْبِكَ فَلَمْ أَجِدْ فِي قَلْبِكَ أَحَبَّ إِلَيْكَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَخَاطَبْتُكَ بِلِسَانِهِ كَيْمَا يَطْمَئِنَّ قَلْبُكَ.» ▫️از عبد اللّٰه بن عمر نقل شده كه از رسول خدا شنيدم از آن حضرت پرسيده شد: خدا در شب معراج با چه لغتى با تو سخن گفت و تو را مخاطب قرار داد؟ فرمود: مرا به لغت و بيان على بن ابى طالب مخاطب قرار داد، سپس به من الهام كرد كه بگویم: پروردگارا تو مرا مخاطب قرار دادى يا على؟! سپس فرمود: اى احمد، من چيزى هستم که مانند چيزهاى ديگر نيستم و من به مردم قياس نمى‌شوم و با تشبیه‌ها وصف نمی‌شوم. تو را از نورم آفريدم و على را از نور تو آفريدم، بر نهان دلت نظر کردم و كسى را در دل تو محبوب‌تر از على بن ابى طالب پيدا نكردم، پس تو را با زبان على مخاطب قرار دادم تا دلت آرام بگيرد. 📖 (الطرائف (للسید بن طاوس)، ج۱، ص۱۵۵ ؛ ~ارشادالقلوب،رضایی) 👉🏻 @ostadamirivahid l ادامه👇🏻l