eitaa logo
کانال رسمی استاد هاشمی نسب
278 دنبال‌کننده
142 عکس
75 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب نشر آثار و بیان معارف اعتقادی از منظر آیات و روایات و نقد افکار انحرافی در مباحث اعتقادی این کانال توسط شاگردان استاد و زیر نظر ایشان اداره می شود کانال تلگرام👇 https://t.me/ostadhasheminasab
مشاهده در ایتا
دانلود
21.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ ای رهبر مظلوم در خانه نشسته بنشین به پهلوی من پهلو شکسته 🎥 لحظاتی دلنشین از نوحه خوانی مرحوم آیت الله شیخ عبدالحسین واعظ خراسانی در رثای بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ------- @ostadhasheminasab
☀️ وجه تسمیه حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها به زهرا 💠 تابش نور چهره مبارک حضرت بر اهل مدینه از ابان بن تغلب نقل می‌کند که گفت: «از امام جعفر صادق پرسیدم: «یا ابن رسول اللَّه! برای چه فاطمه اطهر، زهرا نامیده شد؟ » 🔷 فرمود: «برای اینکه نور حضرت زهرا روزی سه مرتبه برای امیرالمؤمنین علیه السّلام می‌درخشید. نور صورت آن بانوی معظمه در وقت نماز صبح، آن هنگام که مردم هنوز در رختخواب خود بودند می‌درخشید. سفیدی آن نور داخل اتاق‌های اهل مدینه می‌گردید و حیاط خانه هایشان سفید می‌شد. آنها از مشاهده این منظره در شگفت می‌شدند، نزد پیامبر خدا صلی اللَّه علیه و آله می‌آمدند و درباره سرچشمه نور می‌پرسیدند. پیامبر خدا آنان را به سوی خانه زهرای اطهر روانه می‌کرد. زمانی که آنها به طرف خانه آن بانو می‌رفتند، می‌دیدند که او بر سر سجاده عبادت نشسته و نور صورت وی از محراب عبادتش ساطع می‌شود. آنگاه در می‌یافتندآن نوری که دیده اند، از نور فاطمه بوده است. 🔷 هنگامی که ظهر می‌شد و فاطمه اطهر آماده نماز ظهر می‌گردید، نور زرد خاصی از پیشانی وی می‌درخشید و داخل خانه‌های اهل مدینه می‌شد؛ به گونه ای که در و دیوار خانه ها، لباس و رنگ چهره هایشان زرد می‌گردید. وقتی درباره سرچشمه آن نور می‌پرسیدند، پیامبر خدا صلی اللَّه علیه و آله آنان را به سوی خانه زهرای اطهر روانه می‌کرد. زمانی که آنها به سمت خانه آن بانوی مکرمه می‌رفتند، مشاهده می‌کردند که او در میان محراب عبادت ایستاده و نور زردی از پیشانی وی ساطع می‌شود. آنگاه در می‌یافتند آن نوری که دیده اند، از نور پیشانی مبارک آن حضرت بوده است. 🔷 زمانی که آفتاب غروب می‌کرد، صورت حضرت زهرای اطهر سرخفام می‌شد و نوعی نور سرخ از آن ساطع می‌گردید و آن بانو بابت این نعمت، شکر حضرت پروردگار را به جای می‌آورد. نور سرخی که از چهره وی می‌درخشید، داخل خانه‌های مردم می‌گردید، به شکلی که حیاط خانه‌های آنان به رنگ سرخ فام در می‌آمد. مردم که از مشاهده آن منظره تعجب می‌کردند، به حضور رسول خدا می‌شتافتند و درباره سرچشمه آن نور می‌پرسیدند. پیامبر خدا آنان را به طرف خانه زهرای اطهر می‌فرستاد. هنگامی که آنها به خانه فاطمه زهرا می‌رسیدند، می‌دیدند که آن بانوی معظمه بر سر سجاده عبادت نشسته و سرگرم تسبیح و تمجید پروردگار است و نور قرمزی از صورت وی می‌درخشد. آنگاه در می‌یافتند آن نوری که دیده اند، از نور چهره آن بانوی مکرمه بوده است. آن نور تا زمان ولادت امام حسین علیه السّلام همچنان با او بود و در صورت ما امامان نیز هر کدام پس از دیگری خواهد بود، تا روز قیامت. »   📚بحارالانوار - جلد ۴۳، صفحه ۱۱ ------------ @ostadhasheminasab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان روشنگرانه و به یاد ماندنی مرحوم شیخ احمد کافی با مخالفان ذکر حقایق شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» ----------------- @ostadhasheminasab
🔶 شیعه کیست؟ امام صادق عليه السّلام فرمودند: کسی که به زبان شیعه باشد و با آثار (احادیث) و اعمال ما مخالفت کند شیعه ی ما نیست، شیعه ما کسی است که بازبان و قلبش با ما موافق باشد و از آثار ما (احادیث) پیروی نماید وبر طبق اعمال ما عمل کند ،آنان شیعه ی ما هستند عن الامام الصادق عليه السلام: لیس من شیعتنا من قال بلسانه و خالفنا فی اعمالنا و آثارنا ولکن شیعتنا من وافقنا بلسانه وقلبه واتبع آثارنا و عمل باعمالنا اولئک شیعتنا 📚 وسائل الشیعه، ج ١۵ ص ٢۴٧ ------- @ostadhasheminasab
💠 مقدمات بحث های توحیدی (١٠) ⏭️ بخش قبلی ⏮️ بخش بعدی 🔶 نقد منهج عرفاء (۴) دسته دوم: اما آن نتایجی که مخالف با تسالم جمیع مسلمین است بمانند مکاشفه ای که ابن عربی نقل می کند: ۱ ـ می گوید : در مکاشفه ای رسول الله صلى الله عليه و سلم را دیدم، ابوبکر طرف راست حضرت بود عمر در طرف چپ حضرت بود فرآنی - رسول الله - وراء الختم لاشتراك بینی و بینه فی الحکم فقال له السيد - یعنی خدا به حضرت رسول فرمود ـ هذا عدیلک و ابنک و خلیلک [١] 👈 قیصری در شرح این مکاشفه میگوید : و العديل هو المساوى [٢] ✍️ جميع مسلمين متفقند در این که : ابن عربی عدیل رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم نیست چنانچه متسالم عند المسلمین است که : او با رسول الله در حکم هیچ اشتراکی ندارد . ۲ ـ می گوید : اولياء صوفيه معصومند [٣] دسته سوم : اما نتائجی که مخالف عقائد حقة اماميه است فراوان است به عنوان نمونه چند مثال را ذکر می کنیم : ۱ - مذهب اهل بيت عليهم السلام در باب توحید نفى التشبيه است، روایات متواتر وارد شده که در آن براهین عقلیه بیان شده برای عدم مشابهت و مماثلت بين خالق و مخلوق و لکن ابن عربی میگوید: در باب توحید باید هم تشبیه کرد و هم تنزیه کرد : فان قلت بالتنزيه كنت مقيدا وان قلت بالامرين كنت مسدداً و ان قلت بالتشبيه كنت محدداً وكنت اماماً في المعارف سيداً [۴‌] ۲ ـ ابن عربی قائل است به عصمت عمر روایتی [۵] را از پیامبر در شأن عمر از طریق عامه نقل می کند، گوید: فدل على عصمته بشهادة المعصوم و قد علمنا ان الشيطان ما يسلك قط بنا الا الباطل و هو غير فج عمر بن الخطاب ، فما كان عمر يسلك الا فجاج الحق بالنص [۶] ٣- درباره شیعیان می گوید : و على هذا جرى اهل البدع و الاهواء ، فان الشياطين القت اليهم اصلاً صحيحاً لا يشكون فيه ثمّ طرأت عليهم التلبيسات من عدم الفهم حتى ضلوا فينسب ذلك الى الشيطان بحكم الاصل ، ولو علموا ان الشيطان في تلك المسائل تلميذ له يتعلم منه، و اكثر ما ظهر ذالك فى الشيعة ولاسيما في الامامية منهم ، فدخلت عليهم شياطين الجن اولاً بحب اهل البيت و استفراغ الحب فيهم.... [٧] ♦️بعضی از مدافعین ابن عربی گفته اند: مطالبی که خلاف عقائد امامیه در آثار او موجود است تقیّه صادر شده است ! ✍️ در جواب باید گفت که اولا : تقیّه بمعنای آن است که شخصی در بین اهل سنّت قرار بگیرد به خاطر حفظ جان ، آبرو و مالش با آنان مماشاة كند و به عقائد آنان متعرض نشود نه آنکه مطالبی را در مدح خلفاء بگوید که عامه هم به آن قائل نیستند مثل آنکه : برای عمر عصمت قائل شود و یا از شیعیان به گونه ای تبری بجوید مانند تبری جستن از کفار و آنانرا خنزیر معرفی کند [٨] یا دشمنان اهل بیت علیهم السلام را به مانند متوکل مدح کند [٩] لازم به ذکر است اگر ابن عربی در موردی مدح و ثنای اهل البیت علیهم السلام را گفته این دلیل بر تشیع او نیست ؛ زیرا که بسیاری از علماء سنی مثل فخر رازى هم ثناء اهل البيت عليهم السلام را گفته اند. شیعه کسی است که علاوه بر ولایت برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام داشته باشد و در معارف الهی تابع آنها باشد. ثانیا: اگر قبول کنیم که آنچه را مخالف عقائد امامیه گفته تقیه بوده اما آیا میتوان آنچه را که خلاف نصوص قرآن یا تسالم جمیع مسلمین بیان کرده با تقیه توجیه کرد؟ تحقیق آنست که : اگر تتبع در آثار ابن عربی شود روشن می شود که او اعتقادی به تقیه نداشته و هر آنچه را که در مکاشفاتش یافته با جرأت و جسارت بیان می کرده و لو مخالف عقائد اهل سنت می بوده و لذا علماء اهل سنت هم کتبی در ردّ عقائد می نوشته اند مثل : تنبيه الغبى الى تكفير ابن عربي نوشتة العلامة برهان الدين البقاعي ونیز مراجعه کنید به ابن عربی سنّی متعصب - علامه جعفر مرتضی عاملی جوابهائی از عدم تقیّه ابن عربی بیان نموده اند بعضی دیگر از مدافعین ابن عربی گفته اند: کتب او تحریف شده است و مطالبی که اشکال بر آنها وارد است بخاطر تحریف است و استشهاد کردند به کلام عبد الوهاب شعرانی که میگوید: یک نسخه فتوحات که بدست خط خود ابن عربی در نزد محمد بن السيد ابي الطيب المدنی بوده و ما مقابله کردیم با نسخه های موجود دیدیم نسخه های موجود مدسوس است می گوید : فعلمت ان النسخ التي في مصر الآن كلّها كتبت من النسخة التي دسوا على الشيخ ما يخالف عقائد اهل السنة و الجماعة كما وقع له ذالك في كتاب الفصوص و غيره [١٠] ادامه 👇
جواب آنست که: اولاً: قبول این شهادت متوقف است بر احراز وثاقت عبد الوهاب شعرانی که از علمای عامه است و نیز وثاقت محمد بن السيد ابي الطيب المدني . ثانياً: این دو شهادت میدهند که آنچه مخالف عقائد اهل سنت است تحریف شده و مدسوس است و لکن این شهادت دلیل نمی شود بر آنچه که مخالف عقائد امامیه نیز است هم مورد تحریف باشد. ثالثاً: اگر قائل شوید که کتب ابن عربی تحریف شده دیگر از حجیت ساقط میشود چرا که اعتماد و استناد بر کتاب محرف صحيح نیست ؛ زیرا: احتمال تحریف و دس در هر کلامی از کلمات فصوص و فتوحات منتفی نیست در حالی که اتباع ابن عربی به مطالب فصوص و فتوحات در مباحث مختلف استناد مینمایند . رابعاً: آن دو نفر شهادت می دهند که در فتوحات دس و تحریف راه یافته بخاطر مقابله ای که در نسخه اصلی آن و نسخة موجود انجام داده اند اما در آخر کار فصوص و غیر آن از تألیفات ابن عربی را هم مدسوس می پندارند و هیچ دلیلی بر این مدعا اقامه نمی کنند ------------------------------ 📚 منابع : [١] الفتوحات : ج ۱، ص ۳ - ۲ [٢] شرح فصوص - قیصری - ۱ ص ۴۴۰ [٣] الفتوحات ، ج ۱، ص ۵۱۵ و ۶۶۶ [۴] فصوص الحكم : ص ۷۰ [۵] عامه نقل کرده اند که پیامبر صلى الله عليه واله وسلم به عمر فرمود : ياعمر مالقيك الشيطان في فج الا سلك فجاً غیر فجک علامه امینی این روایت را در الغدیر ج ۸ ص ۱۳۹-۱۴۰ نقل نموده است و مورد نقد و بررسی قرار داده است . [۶] الفتوحات : ج ۱، ص ۲۰۰ [٧] همان، ج ۱، ص ۲۸۲ [٨] همان ؛ ج ۲، ص ۳۰۲ [٩] همان ؛ ج ۲ ، ص ۶ [١٠] عرفان و حکمت متعالیه ؛ ص ۴۷ ، استاد حسن زاده آملی ----------- @ostadhasheminasab
🔹کسی منکِر منظومهٔ فکری ابن عربی نیست. تأثیر شگرفی که او بر ذهنیّت عرفانی بعد از خود داشته است، چنان گسترده است که هر که بخواهد به انکار آن برخیزد، نادانی خویش را آشکار کرده است. 🔹امّا این منظومهٔ فکری که نوعی بازی با شطرنج یا کلمات است، در حدّ نهایی خویش، از یک نظریهٔ معرفت‌شناسی فراتر نمی‌رود یا حدّاکثر، یک نظریهٔ منسجم در حوزهٔ هستی‌شناسی است. نظریه‌ای که در عرصهٔ تربیت روحی انسان، هیچ‌گونه کارایی ندارد. 🔹شما می‌توانید اَعْرَفِ عُرَفای این مکتب باشید و روزی یک میلیون جوان را با دست خودتان سر ببرید و در پایان روز هم بگوئید تجلّی ذات الهی بود از “عالَم اطلاق” و “مِن حیث هو فی ذاته” به عالَم “اعیان ممکنات” در صورت “اسم القاهر” و تمام شب را هم با اعصاب راحت و آسوده بخوابید. 🔸محمّدرضا شفیعی کدکنی 📚زبان شعر در نثر صوفیه/ درآمدی به سبک‌شناسی عرفان، ص ۵۲۵، انتشارات سخن، ۱۳۹۲.
💠 مقدمات بحث های توحیدی (١١) ⏭️ بخش قبلی ⏮️ بخش بعدی 🔶 منهج صدر الدين محمد بن ابراهيم شيرازي ملاصدرا در تبیین روش صحیح در کسب معارف می نویسد: فإن مجرد الكشف غير كاف فى السلوک من غیر برهان کما أن مجرد البحث من غير مكاشفة نقصان عظيم في السير [١] ✍️این گفتار دلالت دارد بر اینکه مکاشفه و برهان عقلی در کنار هم موجب استكشاف حقائق می گردد اما اگر تفحص و تتبع کافی در آثار ملاصدرا انجام پذیرد ، نتیجه ای که حاصل می شود بر خلاف مدعای مذکور می باشد ؛ زیرا در مقام عمل می بینیم که ملاصدرا در مباحث معارفی در صدد اقامه برهان برای مکاشفات صوفیه میباشد یعنی کشف و شهود را اصل اصیل برای رسیدن به حقائق می داند و سعی در اقامه برهان برای اثبات مکاشفات صوفیه می نماید ♦️چنانچه استاد حسن زاده آملی در بیان روش ملاصدرا می نویسد: روش کار صدرالمتألهین در اسفار، اینست که کلمات مستفاد از کشف و شهود مشایخ اهل عرفان را مبرهن فرماید [٢] ♦️موارد متعددی را می توان در آثار ملاصدرا یافت که خود تصریح بر مطلب فوق می نماید مثلاً در بحث علم خدای متعال می نویسد: وسنشبع القول في تحقيق هذا المقام عند بيان كيفية علمه بالاشياء على طريقة اصحاب المكاشفه الذوقية ، ونحن قد جعلنا مكاشفاتهم الذوقية مطابقة للقوانين البرهانية [٣] ♦️در بحث شمول اراده خداوند متعال نسبت به تمامی افعال می نویسد: وهذا المطلب الشريف الغامض اللطيف مما وجدوه و حصلوه بالكشف و الشهود عقيب رياضاتهم و خلواتهم ، وهو مما اقمنا عليه البرهان، مطابقاً للكشف و آل وجدان [۴] ✍️بنابراین ایشان براهین فلسفی را در خدمت اثبات مکاشفات صوفیه قرار میدهد و مكاشفه صوفی را اصل و اساس معارف قرار می دهد و سعی در اثبات آن با لسان فلسفی می نماید این دأب و روش مخالف آن چیزی است که در ابتدا از او نقل کردیم که ظاهر در این بود که کشف و عقل در کنار هم انسان را به حقیقت میرساند ♦️و در موارد متعددی تصریح میکند کسی که کشف ندارد معرفت ندارد و به حقیقت نمی رسد ؛ مثلاً: ليس من عادة طالب الحقيقة الاعتناء بكلام من لا كشف له ولا بصيرة في ادراك الحقائق کجمهور المتكلمين [۵] و اما المتكلم فليس له طريق يؤدى الى بصيرة و لا الى معرفة اصلاً [۶] ♦️و نسبت به مشائین که اهل کشف و شهود نیستند می نویسد: واما الشیخ صاحب الشفاء ، فلم يكن اشتغاله بأمور الدنيا على هذا المنهاج والعجب انه كلما انتهى بحثه الى تحقيق الهويات الوجودية دون الأمور العامة والاحكام الشاملة تبلد ذهنه و ظهر منه العجز و ذلك في كثير من المواضع [٧] ♦️در موضع دیگر می نویسد: ولم يتيسر للشيخ الرئيس تحقيقه و لا لاحد ممن تاخر عنه الى يومنا هذا الا لاهل الكشف من الصوفية [٨] و نیز می گوید: والباحث اذا لم يكن له ذوق تام و كشف صحيح لم يمكنه الوصول الى ملاحظة احوال الحقائق الوجودية [٩] و نیز می نویسد: العلم بحقيقة الوجود لا يكون الا حضورياً اشراقياً و شهوداً عينياً [١٠] ✍️بنابراین روش صحیح برای رسیدن به حقیقت در نزد ملاصدرا همان روش صوفیان میباشد و براهین فلسفی را برای اثبات مکاشفات آنان بکار می برد لازم بذکر است که ملاصدرا مطلق مکاشفات را حجت نمی داند [١١] بلکه فقط مکاشفات مشایخ صوفیه را حجت می داند و طریق آنان را راه وصول به واقع می شمارد چنانچه در موضعی می نویسد: اکثر النفوس قد فتحها و سخرها جنود الشيطان و ملكوها فامتلات بالوساوس الداعية الى إيثار العاجلة وإطراح الآخرة و كما ان الشهوات ممتزجة بلحم الآدمى و دمه، فسلطنة الشيطان ايضاً سارية فى لحمه و دمه...و لذلك قال النبي صلى الله عليه وآله: الشيطان ليجرى من ابن آدم مجرى الدم فالحاصل ان وجود الوسواس معلوم في الانسان بالمشاهدة والوجدان، وكلّ خاطر فله سبب يفتقر الى اسم، فاسم سببه الشيطان و لا يتصور ان ينفك آدمى عنه لعدم انفكاكه عن الخواطر الوهمية و الوسواسية و انّما يختلفون بعصيانه و متابعته و لذلك قال صلى الله عليه وآله: ما من احد الا و له شيطان [١٢] ادامه 👇
✍️بنابر این فرمایش، دخالت شیطان در خاطر انسان امری مسلّم است پس الهامات قلبی و مکاشفات او هیچ حجیتی ندارد اما در نظر ملاصدرا مشایخ صوفیه از این امر مستثنی هستند، چراکه او آنان را معصوم میپندارد و در اینکه مشایخ صوفيه مرتبه ای از مقام نبوت را دارا میباشند با ابن عربی هم عقیده است ♦️در بحث معنای تفسیر به رأی می نویسد: أكثر المفسرين غير العرفاء فى هذا الخطر ـ خطر تفسیر به رأى ـ و اما العارف الرباني فالمأمون من الغلط معصوم من معاصى القلب إذ كل ما يقوله حق و صدق حدثه قلبه عن ربه [١٣] [١۴] ♦️ و درباره عدم إنقطاع مقام نبوت میگوید: فالنبوة والرسالة من حيث ماهيتهما ما انقطعت فللأولياء الكاملين فيها مشرب عظيم...فالنبوة للنبى صلى الله عليه وآله شهادة و للولى غيب [١۵] ♦️و نیز قائل است که مشایخ صوفيه علومشان را مستقیماً از خداوند متعال یا از ملک اخذ می کنند: و أما الأولياء فيأخذونها عن الله من كونه ورثها و جاد بها فهم أتباع الرسل بمثل هذا السند العالى المحفوظ الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه تنزيل من حكيم حميد ... قال أبو يزيد أخذتم علمكم ميتا عن ميت و أخذنا علمنا عن الحي الذي لا يموت [١۶] ------------------------------ 📚 منابع : [١] اسفار : ج ۷، ص ۳۲۶ [٢] عرفان وحكت متعاليه ؛ ص ۲۶ استاد حسن زاده آملی مطلب فوق را در کتاب مذکور اثبات نموده و موارد متعددی را از کلمات ملاصدرا برای اثبات این مدعا شاهد آورده است [٣] اسفار : ج ۶، ص ۲۶۳ [۴] همان ، ص ۳۷۳ [۵] مفاتيح الغيب : ص ٩٩ [۶] همان ، ص ۴۹۳ [٧] اسفار، ج ۹، ص ۱۰۹ [٨] همان ، ج ۰۷ ۱۵۳ [٩] همان ، ج ۹، ص ۲۳۹ [١٠] مشاعر : ص ۲۴ [١١]شاهد این مطلب آنست که: شیخ اشراق در حکمة الاشراق ادعا میکند که با مکاشفه به تأصل ماهیت رسیده و برای آن دلیل اقامه می نماید اما ملاصدرا تأصل وجود را قبول دارد و مکاشفه و برهان شیخ اشراق را نمی پذیرد با اینکه طریقه شیخ اشراق بر اساس مکاشفه است لکن به جهت آنکه شهودش مخالف شهود مشایخ صوفیه است ملاصدرا آنرا نمی پذیرد [١٢] مبدأ و معاد : ۲۰۲ [١٣] مفاتيح الغيب : ص ۷۲ [١۴] همین توصیف را در تفسیر قرآن کریم : ج ۱، ص ۳۹۶ برای پیامبر صلى الله عليه وآله وسلّم می آورد: العلم يصدق الرسول و الايمان بأن كل ما يقوله حق و صدق [١۵] مفاتيح الغيب، ص ۴۲ [١۶] مفاتیح الغیب، ص ۴٣ --------- @ostadhasheminasab
کشف_و_شهود_تنها_مستند_نظریه_وحدت_شخصی_وجود.pdf
220K
📚 کشف و شهود تنها مستند نظریه وحدت شخصی وجود 👈در این نوشتار به صورت اختصار به نقد و بررسی حجیت کشف و شهود، ذکر ثمرات و همچنین نام علمای مخالف این نظریه پرداخته شده است. @ostadhasheminasab
🤲 دعای هر روز ماه رجب پس از هر نماز
💠 رجب المرجب 🔸ماه رجب بسيار پر خاطره و بياد ماندنى است. ايام ولادت ائمه عليهم السّلام و بعثت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از يك سو، و مرگ چند تن از دشمنان معروف اهل بيت عليهم السّلام از سوى ديگر، خبرهاى خوشى است كه اين ماه را قرين سرور ساخته است. ◼️شهادت معصومين عليهم السّلام و چند نفر از ياران با وفاى ايشان نيز روزهاى حزن آل محمد صلّى اللَّه عليه و آله در اين ماه است. 🔸در روزهاى ۱، ۲، ۳، ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷، ۲۸، ۲۹ ماه رجب خاطره هائى تازه مى شود كه ذيلاً به مرور آنها مى پردازيم. 🔸ولادت أمير المؤمنين عليه السّلام، امام باقر عليه السّلام، امام جواد عليه السّلام، امام على النقى عليه السّلام، و حضرت على اصغر عليه السّلام بركات متواصلى است كه در اين ماه نازل شده است. 🔸بعثت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، خروج از شعب ابى طالب عليه السّلام، و اعطاى فدك به حضرت زهرا سلام اللَّه عليها خبرهائى هستند كه از بعد اعتقادى اهميّت ويژه اى دارند. مرگ معاويه و مأمون و معتمد عباسى نيز ايام شادى براى دوستان اهل بيتند. ◼️شهادت حضرت زهرا سلام اللَّه عليها به قولى، و نيز شهادت امام صادق عليه السّلام و امام موسى بن جعفر عليه السّلام و امام هادى عليه السّلام روزهاى اشك و حزن در اين ماه اند. وفات حضرت زينب سلام اللَّه عليها، حضرت ابوطالب عليه السّلام، حضرت خديجه سلام اللَّه عليها، ابراهيم فرزند پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، و نجاشى پادشاه حبشه خبرهاى حزن آور اين ماه به شمار مى آيند. همچنين حمله به امام مجتبى عليه السّلام در مدائن و خروج امام حسين عليه السّلام از مدينه به سوى مكّه دو خبر مهم اين ماه است. 🔸اولين اقامه نماز در اسلام، هجرت مسلمانان به حبشه و بازگشت آنان، تغيير قبله، فتح خيبر به دست امير المؤمنين عليه السّلام، غزوه نخله، ورود أمير المؤمنين عليه السّلام به كوفه، اولين خطبه أمير المؤمنين عليه السّلام در مسجد كوفه، اول خلافت شوم يزيد، فرار ابوبكر و عمر در جنگ خيبر صفحات ديگرى از تاريخ اسلام اند که در ماه رجب رخ داده است. ----------- @ostadhasheminasab
🌸 ولادت با سعادت امام باقر عليه السّلام ✨حضرت امام محمّد بن على باقر العلوم عليه السّلام در روز جمعه اول رجب سال ۵۷ ه’ در مدينه متولد شدند [١] ✨ولادت آن حضرت روزهاى سوم و ششم صفر و پنجم و بيست و دوم رجب هم ذكر شده است. نام مبارك آن حضرت محمّد، كنيه ايشان ابوجعفر و القاب آن حضرت باقر العلوم، الشاكر للَّه، هادى، امين و شبيه است، و لقب اخير به خاطر شباهت آن حضرت به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله است. ✨پدر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين على بن الحسين عليه السّلام و مادر آن حضرت امّ عبداللَّه فاطمه دختر امام حسن مجتبى عليه السّلام است [٣] ✨امام باقر عليه السّلام اولين علوى است كه از پدر و مادر نسب شريفش به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و أمير المؤمنين عليه السّلام و حضرت زهرا سلام اللَّه عليها مى رسد [۴] ✨امام صادق عليه السّلام در باره امّ عبداللَّه مى فرمايند: «از زنهاى با ايمان و پرهيزكار و نيكوكار بود». ----------------------------- 📚 منابع : [١] مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹ زاد المعاد: ص ۲۰ مصباح المتهجد شيخ طوسى: ص ۷۳۷ فيض العلام: ص ۲۹۴ مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۲۲۷ اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۹۸ مسار الشيعه: ص ۳۳ قلائد النحور: ج رجب، ص ۴ بحار الانوار: ج ۴۶، ص ۲۱۲ [٢] مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۲۲۷ [٣] مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹ زاد المعاد: ص ۲۰ مصباح المتهجد شيخ طوسى: ص ۷۳۷ فيض العلام: ص ۲۹۴ مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۲۲۷ [۴] تواريخ النبى والال عليهم السّلام تسترى: ص ۴۷ ----------- @ostadhasheminasab
🔰 زیارت در اول ماه رجب از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمودند: «كسى كه امام حسين عليه السّلام را در روز اول رجب زيارت كند، خداوند متعال گناهان او را مى بخشد» اگر براى كسى زيارت آن حضرت در آن روز ممكن نباشد، مشاهد مشرّفه ديگر معصومين عليهم السّلام را زيارت كند و اگر اين هم برايش ممكن نبود با سلام از راه دور به طرف آن قبور شريف اظهار ارادت نمايد. 📚 مسار الشيعه: ص ۳۴ ----------- @ostadhasheminasab
📿 نماز اول ماه بخوان و سلامتی در آن ماه را از خداوند بخر... ✨ علامه مجلسی در بحارالانوار از امام جواد علیه‌السلام روایت می‌کند، که فرمودند: ✨ إِذَا دَخَلَ شَهْرٌ جَدِیدٌ فَصَلِّ أَوَّلَ یَوْمٍ مِنْهُ رَکْعَتَیْنِ ➖تَقْرَأُ فِی الْأُولَی بَعْدَ الْحَمْدِ التَّوْحِیدَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً ➖وَ فِی الثَّانِیَةِ بَعْدَ الْحَمْدِ الْقَدْرَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً ثُمَّ تَتَصَدَّقُ بِمَا تَیَسَّرَ فَتَشْتَرِی بِهِ سَلَامَةَ ذَلِکَ الشَّهْرِ کُلِّهِ. ✨ وقتی ماه جدید فرا رسید، در اولین روز آن دو رکعت نماز بگزار: ➖در رکعت اول پس از حمد سی مرتبه سوره توحید ➖و در رکعت دوم سی مرتبه قدر را بخوان و پس از آن هر آنچه در توان داری صدقه بده و به واسطه آن سلامتی تمام آن ماه را بخر. ✨ علامه مجلسی رحمه الله می‌گوید: در روایت دیگری دیدم که بعد از نماز این دعا را باید بخواند [و بعد صدقه دهد]: ✨ 《بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی الله رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ الله بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً ما شاءَ الله لا قُوَّةَ إِلَّا بِالله حَسْبُنَا الله وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی الله إِنَّ الله بَصِیرٌ بِالْعِبادِ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ》 📚 بحارالانوار ج۹۴ ص۱۳۳ ------------ @ostadhasheminasab
گفتار متعارض در اطلاق علت بر حق تعالی استاد حسن زاده آملی بر مبنای وحدت شخصی وجود که موجودی جز خداوند را نمی پذیرد میگوید: «وكون العلة والمعلول على النحو المعهود المتعارف في الأذهان السافلة ليس على ما ينبغى بعز جلاله وعظموته سبحانه و تعالى»1⃣ ذهن های کوته بین عنوان علت را بر خداوند اطلاق می کنند که این امر سزاوار مقام و عظمت او نیست [چون عنوان علت و معلول ، حاکی از دوئیت است و این امر دلالت بر وجود دیگری غیر از خداوند دارد]» ولی ایشان در موضعی دیگر می گوید: «حق سبحانه فرمود: «قل كلّ يعمل على شاكلته» خود خداوند سبحانه از این کل مستثنی نیست که نظام کیانی حاکی از نظام ربانی است و قدر به وفق قضاء است و این معنای شریف، به اصطلاح فلسفی، سنخیت بین علت و معلول است که معلول آیت خود علت است»2⃣ 📚منابع: 1⃣کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد(مع تعلیقات): ص۵۰۲/حسن حسن زاده آملی/ناشر:موسسة النشر الاسلامی 2⃣هزار و یک نکته:ص۱۳۹/حسن حسن زاده آملی/ناشر:بوستان کتاب 📚برگرفته از کتاب تعارض و نقد در آرا فلسفی و عرفانی ص۱۲۲/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:دلیل ما @sonnat_voice
✅ روایت امام هادی علیه السلام درمورد صوفیه عنه [السيّد المرتضى الرازيّ] أيضا بسنده عن محمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب قال: كنت مع الهادي عليّ بن محمّد عليهما السّلام في مسجد النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، فأتاه جماعة من أصحابه منهم أبو هاشم الجعفري رضي اللّه عنه و كان رجلا بليغا و كانت له منزلة عظيمة عنده عليه السّلام، ثمّ دخل المسجد جماعة من الصوفية و جلسوا في جانب مستديرا و أخذوا بالتهليل 🔹فقال عليه السّلام: لا تلتفتوا الى هؤلاء الخدّاعين فانّهم حلفاء الشياطين و مخرّبوا قواعد الدين، يتزهّدون لراحة الأجسام و يتهجّدون لتصييد الأنعام، يتجوّعون عمرا حتّى يديّخوا للايكاف حمرا، لا يهلّلون الاّ لغرور الناس و لا يقلّلون الغذاء الاّ لملا العساس و اختلاس قلب الدّفناس، يتكلّمون الناس باملائهم في الحبّ و يطرحونهم بأداليلهم في الجبّ، أورادهم الرقص و التصدية و أذكارهم الترنّم و التغنية، فلا يتبعهم الاّ السفهاء و لا يعتقد بهم الاّ الحمقاء، فمن ذهب الى زيارة أحد منهم حيّا أو ميّتا فكأنّما ذهب الى زيارة الشيطان و عبدة الأوثان، و من أعان أحدا منهم فكأنّما أعان يزيد و معاوية و أبا سفيان، فقال له رجل من أصحابه عليه السّلام: و إن كان معترفا بحقوقكم؟ قال: فنظر إليه شبه المغضب و قال:ردع ذا عنك، من اعترف بحقوقنا لم يذهب في عقوقنا، أما تدري انّهم أخسّ طوائف الصوفيّة و الصوفيّة كلّهم من مخالفينا و طريقتهم مغايرة لطريقتنا و إن هم الاّ نصارى و مجوس هذه الأمّة اولئك الذي يجهدون في إطفاء نور اللّه و اللّه يتمّ نوره و لو كره الكافرون. ✳️ابن حمزه و سید مرتضی رازی رضوان الله علیهما از شیخ مفید قدس سره به واسطه‌ای نقل کرده‌اند که او به سند خود نقل نموده از محمد بن حسین بن ابی الخطاب رحمت الله علیه که از خواص چند امام معصوم است که او گفت: با حضرت امام هادی علیه السلام در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله بودم که جماعتی از اصحاب آن حضرت نزدش آمدند. یکی از ایشان ابو هاشم جعفری بود که مردی فصیح و بلیغ بود و نزد آن حضرت، موقعیتی ویژه داشت. سپس جماعتی از صوفیه داخل مسجد شدند در قسمتی حلقه‌وار نشستند و به ذکر «لا اله الا الله» مشغول شدند. آنگاه امام عليه السلام فرمودند: به این فریب کاران و حیله گران توجه نکنید؛ که این‌ها جانشینان و هم پیمانان شیاطین و خراب کنندگان اساس و پایه دین می باشند؛ برای راحتی وآسایش بدن ها زهد می‌ورزند (و از تحمل زحمت در طلب روزی حلال، شانه خالی می‌کنند و از دست رنج دیگران می‌خورند) برای شکار ساده‌لوحان و ظاهربینان شب زنده داری میکنند. عمری گرسنگی می‌کشند تا ساده‌لوحان را برای سوار گرفتن رام کنند (و مرید بتراشند). لا اله الا الله نمی‌گویند مگر برای فریب مردم. کم نمی‌خورند مگر برای پر کردن کاسه‌ها و ربودن دل احمقان. اوراد و اذکارشان، رقصیدن و کف زدن، و آواز خواندن و تغنی کردن است. بدین ترتیب، جز سفیهان، از آن‌ها پیروی نمی‌کنند و جز احمقان، به آنها نمی‌گروند. با اینحال، هرکس به زیارت یکی از ایشان، چه زنده و چه مرده آن‌ها برود، چنان است که گویی به زیارت شیطان رفته و به عبادت بتان پرداخته، و هر کس یکی از ایشان را یاری کند، چنان است که گویی یزید و معاویه و ابوسفیان عليهم لعنت الله را یاری کرده است. یکی از اصحاب از حضرت پرسید: اگرچه آن صوفی حقوق و امامت شما را بشناسد و به آن اقرار کند؟ (یعنی شیعه باشد) پس آن حضرت مانند شخص خشمگین به او نگریست و فرمود: این گفتار را رها کن! آن کس که به حقوق ما معترف است و اقرار کند، در مسیر نافرمانی و تمرد از ما قرار نمی‌گیرد. آیا نمیدانی که این طایفه، پست‌ترین طایفه‌های صوفیه‌اند؟ تمام فرقه های صوفیه از مخالفان ما می باشند و راه و روششان غیر راه و روش ماست، و نیستند ایشان مگر نصاری و مجوسان این امت. همین طایفه‌های صوفیه‌اند که برای خاموش کردن نور خدا می‌کوشند، ولی خداوند نور خود را کامل می‌کند هرچند کافران را خوش نیاید. 📚 سفینة البحار، تألیف شیخ عباس قمی، جلد ۳، صفحه ۱۴۵-۱۴۶ 📚 حدیقة الشیعة، تألیف مقدس اردبیلی، جلد ۲، صفحه ۷۹۹ 📚 الاثنا عشریة، تألیف شیخ حر عاملی، صفحه ۲۸ـ۲۹ https://telegram.me/modaeeyaneerfan