☘☘☘☘☘☘☘
🌺شرح#مناجات خمسعشره
👤شارح: استاد نظامی همدانی
🎙جلسه : ششم مناجات #الراغبین
(بخش اول)
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
بسم الله الرحمن الرحیم
💠« إلهی اِستَشفَعتُ بِکَ إلَیکَ وَاستَجَرتُ بِکَ مِنکَ، أتَیتُکَ طامِعاً فِی احسانک》
✴خدای من! تو را به سوی تو شفیع قرار میدهم و از تو، به تو پناه میبرم.به دربار تو آمدم، در حالی که طمع احسان تو را دارم .
1️⃣ :« إلهی اِستَشفَعتُ بِکَ إلَیکَ »
این فراز از مناجات با ذکر صفات جمالیه خدایتعالی ، سراسر رغبت انگیز و جذبکننده است .
🔸️برخی از صفات الهی، مانند عفو، عطف، رأفت ، رحمت ، جود، کرم ، فضل ....که بنده را جذب خدایتعالی میکنند، صفات جمالیه الهی نامیده میشوند.
🔸️و صفاتی هیبتزا وحیرت انگیز، همچون قهر و غضب وانتقام گیری و....که در بنده موجب خوف وترس میگردد، صفات جلالیه الهی هستند.
✅امام در این تعبیر منیر خویش، صفات جمال الهی را برای رهایی از جلال و قهر و انتقام الهی شفیع قرار میدهد.و از آنجا که صفات الهی( چه جلالیه و چه جمالیه) عین ذات اقدس هستندـ زاید بر ذات نمی باشندـ امام تعبیربه: «اِستَشفَعتُ بِجمالک الی جلالکَ» نمینماید.
2️⃣:« استشفعت...»
ممکن است سوال شود بر اساس آیه شریفه:« قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِيعاً » همهی شفاعت، مخصوص خداست و تنها باید جمال خدا را شفیع قرار داد.چگونه شیعه به جز خدایتعالی هر چه را که در هدایت دارای نقش مثبتی باشد، مانند پیغمبر و امام و.... را نیز شفیع میداند؟
در پاسخ باید گفت :
الف) شفاعتِ همه شفعاء مذکوره، در طول شفاعت الهی است و ازخود نقش مستقلی ندارند .
ب) این شفاعت، ذاتی این شفعاء نیست؛ بلکه مأذون به اذن و مجعول به جعل الهی است.
ج) همه شفعاء یاد شده( طبق مسلک عرفان) مَجلا و مَظهر همان شفاعت ذاتی الهی اند و با این بیان، اصلا غیر از صفات جمال خدا، شفیع دیگری نیست تا این سؤال پیش آید.
3️⃣ «وَاستَجَرتُ بِکَ مِنکَ»
امام ع در این جمله اظهار میدارد که ازخدایتعالی به خودِ او پناه آورده و در جوار او قرار گرفته است .
🔸️در جمله پیشین امام ع، سخن از استشفاع به میان آورد و اینک « استجاره » مینماید .همانگونه که در عالم خَلق نیز استشفاع مقدم بر استجاره است . مثلا اگر مظلومی برای تظلم و دادخواهی، بخواهد به حضور شاه برسد، ابتدا باید واسطه مورد وثوقی را بیابد تا به وسیله او به بارگاه ملوکانه راهیافته و دادخواهی نماید؛ اما چه واسطه موثقی برای آن ستمدیده بهتر از عفو و گذشت خود شاه است !؟در این فراز نیز امام (ع) ابتدا صفات جمال الهی را شفیع قرار میدهد. به وسیله این شفاعت قرب حاصل می¬گردد ودر این حالت استجاره واقع میشود.
در حقیقت امام عرضه میدارد : خدایا! گرچه به دلیل بی لیاقتی خودم، صفات جلالت مرا رانده و از تو دور میکند، اما صفات جمالت مرا مجذوب خود نموده ( استشفاع) ومیخواهم در جوار تو جایم دهد( استجاره) .
4️⃣: «أتَیتُکَ...» به محضر تو آمدم
امام پس از استشفاع و استجاره ، اینک به بارگاه قدس الهی بار یافته عرضه میدارد:« اتیتک...»
✅ امام(ع) از این فراز مناجات تا پایان آن، باذکر یک فعل و یک فاعل ، چندین حال را برای فاعل ذکر می کند.
5️⃣«... طامِعاً فِی اِحسانِکَ».....در حالی که طمع احسان تو را دارم.
🔸️اولین حالتی که امام از خود ابرازمیدارد، طمع احسان الهی را داشتن است.
طمع در عالم خَلق، بسیار مذموم و ناپسند است. در روایتی از امام هادی (ع) ذکر شده است:« الْطَّمَعُ سَجِيَّةٌ سَيِّئَةٌ » اما طمع از پیشگاه اقدس الهی که غنی بالذات است ،پسندیده است. همانگونه که قرآن مجيد از قول حضرت ابراهيم نقل مى كند:
«وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ » و(خداوند) آن کسی است كه طمع دارم روز جزا خطايم را بر من بيامرزد.
🔸️ لذا امام دلیل حضور در محضر قدس الهی را، اینگونه اظهار میدارد که چشم طمع به احسان او دوخته است.
@ostadnezami
☘☘☘☘☘☘☘
🌺شرح#مناجات خمسعشره
👤شارح: استاد نظامی همدانی
🎙جلسه : ششم مناجات #الراغبین
(بخش دوم)
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
بسم الله الرحمن الرحیم
💠«...راغِباً فِی إمتِنانِکَ ، مُستَسقِیاً وابِلَ طَولِکَ »
✴ در حالی که چشم به منتگذاری ات دوختهام و باران نیکی طولانیات را برای سیرابی خواستارم.
1️⃣« راغِباً فِی إمتِنانِکَ» چشم به منتگذاری ات دوختهام.
این جمله بسیار التماس آمیز است.امام به دنبال حالت پیشین،که عرضه میدارد ؛خدایا! نه تنها با طمع به درگاه تو آمده ام ـ ادامه میدهدـ بلکه آمدم که بر من منت گذاری و از احسانت بر من دریغ نداری!
⚠️تذکر: منتگذاری از صفات خاصه الهی است چنانکه یکی از اسماء حسنایش «منان» است. و این صفت در غیر او سبحانه نکوهیده است . در قرآن کریم نیز فرمود : «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الأَْذى»
2️⃣:« مُستَسقِیاً وابِلَ طَولِکَ» باران نیکی طولانیات را برای سیرابیام خواستارم.
🔸️«طَول» به معنای احسان مداوم ومستمر و«وابل» بارانِ ریزانِ پیاپی است .
امام در این جملات درخواست خود را این گونه ابراز میدارد که:
اولا:چون مانند زمین خشکیده نیازمند رحمت واسعه است، ازخدایتعالی میخواهد که او را از باران احسانش سیراب نماید .
ثانیا: لازمه سیراب شدن، بارانی طولانی و مستمر است . لذا عرضه میدارد خدایا من با طمع احسان به سوی تو آمدم و شوق برخورداری از احسان مستمر تو را دارم.
یعنی من با این حال آمدهام که میخواهم از باران پیدرپی احسان طولانی ات سیراب شوم.
《وَالحَمدُ لِله رَبِّ العالَمینَ》
@ostadnezami
1_890206975.wav
5.05M
✴شرح#استغفارنامه
👤#اُستادنظامی همدانی
🎵جلسه: پنجاه و پنجم
-‐-------♧♧♧ -------
《ای مهربان مولای من
این شیون و آوای من
گر تو نبخشی وایِ من
استغفرالله العظیم》
✅ در این بند شخص توبه کار خدایتعالی را به مولویتی ستایش می کند که مهربان است و بعد از ذکر گناهانش در بندهای پیش و بعد از ذکر حوادث فوق تصور قیامت میگوید :( تو مولای مهربان من ناله و آوای مرا می شنوی و اگر مرا نبخشی وای به حال من)
🔸️در مناجات امیر المومنین علی علیه السلام( که در اعمال مسجد کوفه و در کتاب مفاتیح است ) داریم:
مولایَ یا مولای ، انتَ الغنی و انا الفقیر و ...
در واقع شخص تائب طلب مغفرت می کند که خداوند تمام نقص ها و نارسایی های او را بر طرف کند .
🤲 امیدواریم این مغفرت تامه عامه ی خدای غفور شامل حال ما هم بشود و همه ی نارسایی ها و نقص هایی که محصول بد انتخابی خود ماست جبران شود .
@ostadnezami
1_890207736.wav
6.38M
✴شرح#استغفارنامه
👤#اُستادنظامی همدانی
🎵جلسه: پنجاه و ششم
-‐-------♧♧♧ -------
《ای خالق هر پیچ و بُن
آسوده از دوریم کن
گر ناری ام نوریم کن
استغفرالله العظیم 》
⚠️ در این بند به جای پیچ می توان بیخ هم خواند .
✅ قبل از دعا و عرض حاجت ابتدا باید خداوند را مدح و ستایش کرد ، در این بند نیز این کار شده است.
🔸️خدا خالق همه ی اصول و ریشه ها و پایه های همه موجودات عالم است.
✅ در این بند شخص توبه کار دو تقاضا دارد :
1️⃣ رهایی از درد هجران و فراق از خدا و اولیا در اثر گناهان خودش
2️⃣ در صورتی که اهل نار و آتش هست اهل نور و روشنایی شود .
✅ متناسب با مفاهیم بالا ابیاتی از حافظ و باباطاهر است با معانی عمیق ....
🤲 امیدواریم این دعا نیز در حق ما به اجابت برسد و اگر ناری هستیم با مغفرت الهی نوری شویم .
@ostadnezami
❇ زَيّارَةُ الإِمَامُ مُحمّدٌ الجَوَاد(عَليهِ السَلَامُ):
《ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا جَعْفَر مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَرَّ ٱلتَّقِيَّ ٱلإِمَامَ الْوَفِيَّ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلرَّضِيُّ ٱلزَّكِيُّ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَجِيَّ اللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَفِيرَ اللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سِرَّ اللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ضِيَاءَاللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَنَاءَ اللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا كَلِمَةَ اللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَحْمَةَ اللهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلنُّوُرُ ٱلسَّاطِعُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَدْرُ ٱلطَّالِعُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلطَّيِّبُ مِنَ ٱلطَّيِّبِينَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلطَّاهِرُ مِنَ الْمُطَهَّرِينَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلآيَةُ الْعُظْمَىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْحُجَّةُ الْكُبْرَىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُطَهَّرُ مِنَ ٱلزَّلاَّتِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُنَزَّهُ عَنِ الْمُعْضِلاَتِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلِىُّ عَنْ نَقْصِ ٱلأَوْصَافِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلرَّضِيُّ عِنْدَ ٱلأَشْرَافِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَمُودَ ٱلدِّينَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ وَلِيَّ اللهِ وَحُجَّتُهُ فِي أَرْضِهِ وَأَنَّكَ جَنْبُ اللهِ وَخَيَرَةُ اللهِ وَمُسْتَوْدَعُ عِلْمِ اللهِ وَ عِلْمِ ٱلأَنْبِيَاءِ، وَرُكْنُ ٱلإِيمَانِ وَتَرْجُمَانُ الْقُرْآنِ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مَنِ ٱتَّبَعَكَ عَلَىٰ الْحَقِّ وَالْهُدَىٰ، وَأَنَّ مَنْ أَنْكَرَكَ وَنَصَبَ لَكَ الْعَدَاوَةَ عَلَىٰ ٱلضَّلاَلَةِ وَٱلرَّدَىٰ أَبْرَأُ إِلَىٰ اللهِ وَ إِلَيْكَ مِنْهُمْ فِي ٱلدُّنْيَا وَٱلآخِرَةِ، وَٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ ٱللَّيْلُ وَٱلنَّهَارُ.》
(1)حالات دل.mp3
9.6M
💥#سخنرانیها
عنوان:#حالات_دل(جلسه اول)
🎤#استاد نظامی همدانی
_◇◇◇_____
بسم الله الرحمن الرحیم
❇عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :《 أَرْبَعُ خِصَالٍ مِنَ اَلشَّقَاءِ جُمُودُ اَلْعَيْنِ وَ قَسَاوَةُ اَلْقَلْبِ وَ بُعْدُ اَلْأَمَلِ وَ حُبُّ اَلْبَقَاءِ .》
🔸️چهار صفت از نشانه های بد بختی است:
1️⃣خشکی چشم: نه از ترس خدا، نه از مظلومیت اولیاء خدا،نه از زیادی گناهان، نه از ترس جهنم نه شوق بهشت،اشکی از چشم جاری نشود..
2️⃣ قساوت قلب و سخت دلى که موجب از بین رفتن لذت عبادت ومناجات و... میگردد و دل اثری از موعظه نمی پذیرد.
3️⃣آرزوهای طولانی
4️⃣ دوست داشتن فقط زندگی در این دنیا( باقی بودن در این دنیا)
✅ اهمیت بحث: دل مرکز وجود انسان است.
🔸️ انسان با دل میتواند به اوج کمال و ترقی برسد یا از حیوانات پست تر باشد.
✅ راهکارهای رفع سختی دل:
➖ تباکی و خود را به زاری و ناله زدن....
➖دست به سر بچه یتیم کشیدن
➖همنشینی با افراد نرم دل
➖ ياری از خدایتعالی
🔸️مؤثر ترين راه رفع قساوت قلب: دوری از گناهان و لقمه حرام
@ostadnezami
1_890208776.wav
4.21M
✴شرح#استغفارنامه
👤#اُستادنظامی همدانی
🎵جلسه: پنجاه و هشتم
-‐-------♧♧♧ -------
《ای رحمت بی مُنتَها
در سایه ی عرش عَلا
سایه نشین بنما مرا
استغفرالله العظیم 》
✅: تمام صفات ذاتی الهی بی منتها هستند نه ابتدا و نه انتها دارند.
❇مفهوم: خدایی که رحمت بی منتها داری اگر مرا از آفتاب سوزان قیامت نگه داری و در سایه ی عرش الهی سایه نشین کنی از رحمت تو کم نمی شود.
✅ کسی که در دنیا در سایه قرآن زندگی کرده باشد و از تابش آفتاب طبیعت و معصیت دوری کرده باشد در قیامت سایه نشین عرش الهی است.
✅ چون شخص تائب اطمینان ندارد از دنیای خودش، پس از خدا می خواهد بد انتخابی او را ببخشد و بیامرزد تا در قیامت سایه نشین عرش الهی باشد .
🤲: امیدواریم این خواسته نیز در حق ما به اجابت برسد.
@ostadnezami
به مناسبت حلول ماه ذیحجه.mp3
16.07M
عنوان:《ویژه ماه ذی الحجّه》
📞#استاد_نظامی
___________________
✅ ماه ذی الحجّه،ماه حوادث و وقایع تاریخی مهم است.
✅ وجه مشترک حوادث تاریخی ماه ذی الحجّه....
✅ فلسفه بِداء در اسلام....
✅ امتحان سنت ثابت الهی است....
@ostadnezami