بسم الله الرحمن الرحیم
💠#تفسیر _قرآن_کریم_ استاد_نظامی_ همدانی
5️⃣
🖌🗓 الحَمدُلله ربِّ العالَمین 👈
💢 الحَمدُ لله حمدی است از جانب خدای تعالی نسبت به ذات اقدسش.
💢الحمدلله" تعلیمی" است از جانبخدای متعال نسبت به بنده تا آنچنان که شایسته شان ربوبی خدای تعالی است اورا حمد کند.
💢الحمدُلله حمدی است از انسان مومن عارف،در حق خدای متعال.
💢اگر این حمد از جانب ذات اقدس، نسبت به ذات اقدس صورت نگیرد،لازمه اش این است که بنده در حمد، مقدَّم بر خدای تعالی باشد(معاذَالله)پس خدای تعالی هم حامد خودشهست وهم معلم بنده.
💢هر مدحی که از هر ممدوحی صورت پذیرد، آن مدح با واسطه به خدای تعالی برمیگردد.چون ممدوح از جانب خود هیچ کمال ذاتی ندارد.ستایش باید در حق موجودی باشد که دارای کمال ذاتی است.
💢الرَّحمن الرَّحیم👈خدای تعالی دارای" یک رحمت "نامتناهی است.اگر بگوئیم خدای تعالی دارای دو تا رحمت است یکی رحمت رحمانیه ویکی رحمت رحیمیه ، غلط است ،زیرا محدودیت در رحمت پیش می آید.رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه از جهت تعدد رحمت نیست بلکه از جهت تعدد متعلَّق رحمت است؛ یعنی به اعتبار این که رحمت الهیتعلُّق به تمام موجودات می گیرد می شود رحمانیه ،وبه اعتبار اینکه مرحله کامل رحمت ،تعلق به مومنین می گیرد، می شود رحیمیه. پستعددصفات در مصداق خارجی غلط است، صفات، در مفهوم متعدد هستند .
💢در دعای شریف جوشن کبیر می خوانیم:"یامَن سَبَقَت رَحمَتُهُ غَضَبَه"
یک رحمت،رحمت لاحقه است و یک رحمت، رحمت سابقهاست.
💢رحمت سابقه همان رحمتی است که قبل از حمد بود وآن رحمت مقدمه بود برای ایجادو ابقا و تربیت وتکمیل وتدبیر همه ی موجودات.
💢رحمت لاحقه همان رحمتی است که هر موجودی به نهایتِ کمال خودش می رسد.
💢این رسیدن هر موجودی به کمال خودش، در"انسان" خلاصه می شود ، وتمامِ به کمال رسیدن همه ی انسانها ، در"مومن" خلاصه می شود ،و همه ی به کمال رسیدنِ مومن هم در"آخرت "است.این میشود رحمت لاحقه .
💢رحمت رحمانیه مقدمه است و رحمت رحیمیه عهده دار بیان نتیجه است.
💢مومن در تعلُّق رحمت رحمانیه با همه ی موجودات مشترک است ،اما رحمت رحیمیه فقط امتیاز مومن است.
💢رحمت رحیمیه هم در دنیا وهم در آخرت برای مومن ظهور و بروز می کند.
و قرآن کریم می فر ماید: "وکانَ بالمومنینَ رحیماً" پیامبر اکرم صلَّی الله علیه و آله در دنیا به مومنین رحیم بود.
الحمدلله رب العالمین
فهرست👈#تفسیر_بخش_پنجم
@ostadnezami
بسم الله الرحمن الرحیم
💠#تفسیر _ قرآن_کریم_استاد_نظامی_همدانی
6️⃣
🖌🗓مالک یوم الدین👈مالک روز جزا
💢ارتباطلفظی آیهکریمه با آیات قبل:
طبق قرائت مشهور،در آیه قبل" الله "موصوف است،عبارات "رب العالمین" ،"الرَّحمن""الرَّحیم "هر یک به ترتیب "صفت اول"،صفت دوم"و صفت سوم" برایلفظ "الله" می باشند،"مالک یوم الدین" صفت چهارم" هست وچهارصفت، تابع موصوف خود(الله )،مجرور به حرف جرهستند.
💢ارتباط تفسیری آیه "مالک یو م الدین" با آیات قبل:
در جلسه قبل بیان کردیم که نتیجه ی رحمتِ عامه ی تکوینی(رحمان) ، انسان است ونتیجه ی رحمتِ تشریعیّه یا تشریفیّه ، انسانِ مومن است.
💢انسان مومن چه زمانی به کمال شایسته ی لایق خود می رسد؟
آن وقتیکه "یوم الدین" واقعیت پیدا کند و در آن روز،مالکیت منحصر یک موجود باشد،در آن صورت است که تمام عالمِ وجود به آن نتیجه نهایی خودش می رسد.
.
💢در قرائت کلمه "مالک" اختلافاتی وجود دارد:
♦️طبق قرائت های غیر مشهور" مَلِک" خوانده می شود.
♦️طبق قرائت های مشهور "مالِک" خوانده می شود
♦️قرائت های غیرمشهور سبب ضعف اعتبار قرآن کریم است واگر قرائت های مشهور(همین قرائتی که در دسترس ماست)باطل بود،وجود مبارک امام معصومِ حیِّ حاضرِ غیر ظاهر(امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف )بی تفاوت نمیماند.
💢یوم: عبارت" یوم" دومعنا دارد:
۱) به معنای قطعه ایی از زمان که شروع آن با طلوع آفتاب است و پایانش با غروب آفتاب.
۲)قطعهزمان روشن ، اگر چه پنجاه هزار سال باشد که منظور از "یوم" دراین آیه کریمه همین معناست.قرآن کریم می فرماید:( خَمسینَ الفَ سِنه ممّا تَعُدّون)
💢 دین:عبارت است از هر حقیقت غیر مادیِ ثابت (تغییر نا پذیر)
💢مصادیق دین ، ( حقیقت غیر مادیِ ثابت) ، عبارتند از:
عقاید،اخلاق،اعمال و پاداش و کیفر
💢البته "دین"رابه معنای عامِّ کلمه هم می توانیم بگیریم ؛به اینجهت وجودخدای تعالی یک حقیقت ثابت غیرمادیِ تغییر ناپذیر است.معاد،نُبوتِ اَنبیا،اِمامتِ اَئمه یهُدی، حقانیت کتبِ آسمانی،و اخلاق و عقاید حقّه، همه حقایق ثابتِ غیر مادی هستند.
💢 این حقایقِ غیرمادی، حقانیتشان دردنیا با دلیل و استدلال اثباتمی شودودرقیامت ظهورِ عینی پیدا می کنند و به مرحله ی تجلّی کامل می رسند؛یعنیمانند محسوسات ، انکارناپذیر میشوند.در جهان آخرت دلیل حاکم نیست ،آنجا کشف حاکم است.
💢در نتیجه می توانیم "مالک یوم الدین" رابه این معنا بگیریم که خدای تعالی مالکِ آن زمانی است که حقایق از علمیَّت به عینیَّت می رسندوکشف می شوند.
💢خدای تعالی در آیه " مالک یومالدین "هم تحدید فرموده وهم بشارت داده است. تحدیددرآیه فرموده :👈"خدا" مالک روز جزاست، مواظب باشید، خطا نکنیدو ازطرفی بشارت داده است ،فرموده :👈 "خدا"مالک روز جزاست مایوس ونااُمید نباشید.
💢بشارت این آیه، با آیه قبل هم تقویت می شود👈 آنجاکه سخن از "رحمتِ رحمانیه سابقه ولاحقه" و "رحمت رحیمیه سابقه ولاحقه" بهمیان می آید(الرَّحمن الرَّحیم)
💢تحدید این آیه با آیه بعدهم تقویت می شود؛👈 آیه" ایّاکنَعبُدُوَایّاکَ نَستَعین" تحدید آیه این است که مواظبباش ممکنه که نتوانی آن عبادت شایسته او را انجام دهی؛ مواظب باش اگر نتوانی ازاو طلب هدایتِ درصراطمستقیم کنی، عاقبت تو وخیم است.
💢خدای تعال مالک روز جزاست ؛مالک دخل وتصرفهایی در مملوک خود دارد؛ تفسیراین مالکیت، در آیات دیگر آمده است،آنجایی که فرموده است:"لا یَستَوی الخَبیثُوالطَیِّب" لیَمیزَاللهُالخَبیثُ مِنَ الطَّیِب" لِتُجزی کُلُ نَفس بما عملت"..
وآیاتی که کفار را مخلَّد درجهنم ومومنین را مخَّلد دربهشتذکرمیکند..و مسئله یشفاعت، نشان دادن اعمال حتی به اندازه ذره ای از شر و خیر و....بیان می فرماید.
الحمدلله ربِّ العالمین
فهرست👈#تفسیر_بخش_ششم
@ostadnezami
★هیچ میدانی چرا بی حاصلیم ⁉️
❣چون که از یادشهیدان غافلیم
★ عشق یعنی حرمت یک استخوان
❣یادگار از قامت یک نوجوان
★آنکه با خون شریفش رسم کرد
❣بر زمینـ🌎 جغرافیای آسمان
#جهت_شادی_ارواح_طیبه_شهدا_و_امام_شهدا_صلوات..
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@ostadnezami
مجموعه استغفار نامه.docx
34.3K
رجب ماه استغفار _ ماه تطهیر قلوب💗
ای ملجاهر بی پناه
بخشنده ی اهل گناه
روزم زکارم شدسیاه
اَستَغفرُاللهَ العَظیم
☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆
🤲 اِستغفار نامه
👤اُستاد نظامی همدانی
@ostadnezami
#درس_استاد
🌠 دعای فرج حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌺🌹⚘🍀🌸🏵🌹🌻🌼🌺⚘⚘🌹🥀
@ostadnezami
📚 #چاپ_چهارم کتاب وزین
المَعارِفُ الرّافِعَة في شَرحِ زیارَةِالجامِعَة
(شرح زیارت جامعه ڪبیره امام هادی علیه السّلام)
🔴با ویرایش و اصلاحات جدید
📖 در 463 صفحه/ #عربی
🔹توسط:
🕌«انتشارات آستان قدس رضوي»
✍به قلم دانشمند فرهیخته
👤استاد علـے نظامي پور همداني
@ostadnezami
صدا 026_sd.m4a
7.4M
💢حڪمت تربیتی مرض و بیماری
(( قسمت اول ))
📢| استاد نظامی همدانی |
@ostadnezami
#درس_استاد
صدا 027_sd.m4a
3.93M
💢حڪمت تربیتی مرض و بیماری
(( قسمت دوّم ))
📢| استاد نظامی همدانی |
@ostadnezami
#درس_استاد
📸 |گزارش تصویرے|
🔰دیدار حاج آقا حبیب الله #شعبانی
(نماینـــده ولی فقیـــه در استان
و امام جمعه محترم همدان )
⚜منزل استاد نظامـي همدانـي⚜
کانال حفظ ونشر آثار دانشمندفرهیخته
حضرت حجت الإسلام والمسلمین
علي نظامـــے همدانـــي در ایتا
@ostadnezami
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم
💠#تفسیر _قرآن کریم _استاد_نظامی_ همدانی
7️⃣
🖌🗓ایّاکَ نَعبدُوایّاکَ نَستَعین 👈تنها تورامی پرستیم و تنها از تو یاری می طلبیم.
💢معنای مفردات(لغات)آیه:
♦️"ایاک" ضمیر منفصل است.
معمولا ضمیرهای منفصل برای بیان "اهمیت مطلب" ذکر می شوند. اگر می فرمود: نَعبُدُکَ وَنَستَعینُکَ ،مطلب می رسید،اما اهمیت مطلببیان نمی شد.
♦️ضمیر منفصل ایاّکَ برایبیان "حصر" برفعل مقدَّم شده است. یعنی" فقط" منحصراً" تو را می پرستم.
اگر می فرمود:"نَعبُدُکَ ونَستَعینُکَ "ممکن بود معنا این باشد که ،هم تو را می پرستم وهم غیر تورا ،هم ازتوکمکمی خواهیم هم از غیر تو.
💢نعبُدُ:کلمه ی عبادت از ماده ی عبودیت گرفته شده. به معنای کاملترین تذَلُّل ونهایی ترین انقیادو دلباختگی است.
💢نَستَعینُ:ازکلمه"عون" به معنای یاری است .
نصرت هم به معنای یاری است چرا در آیه نفرمود نَستَنصِرُ؟
معنای عون از نصرت عمیق تر و زیربنایی تر است.
عون،یاری برای ذاتِ مستعین(طلب کننده یاری) است،اما نصرت برای یاری صفات و مشکلات مستعین است.
آیه کریمه "اِن تَنصُرُالله یَنصُرکُم"یعنی اینکه خدای تعالیشما را بر دشمنان غالبمیکند، نه اینکه خود شما را حفظ می کند.
💢ارتباط آیه با آیات قبل:
لفظ جلاله" الله" در الحمدلله اشاره به توحید ذاتی است
"رب العالمین" الرَّحمن الرَّحیم" و "مالکِ یوم الدّین" اشاره به توحیدصفاتی است.
ایّاک نَعبد وایّاک نَستَعین توحید عبادی وتوحیدافعالی می باشد، بنابر این انسان موحد تا به این آیه می رسدبهتمام مراتب چهارگانه توحیداعتراف می کند.
💢در آیات قبل انسان موحدتوحید عقلی و علمی نصیبش شد اما در آیه ایاک نعبد وایاک نستعین به توحید عرفانی نائل آمد.
💢خدای تعالی برای اثبات معبودیت حق ابتدائاً در آیات قبل صفات و کمالات معبود را ذکرنمود،تا اینکه انسان موحد در آیه ایاک نعبدو ایاک نستعین کامل ترین تضرع و نهایی ترین تذلل و خواری رادرمقابل کامل ترین موجود ابراز کند
💢چرا" نعبد"و" نستعین "به صیغه ی مع الغیر(ما)آمده؟
۱)زیرا "من و تمام قوا واعضا یم" تو را می پرستیم،البته "من" به زبان" قال"از منشااختیار و عقیده و "قوا واعضا یم" به زبان"حال"از منشا تکوین ونیاز ذاتی.
۲)یعنی من وتمام عبادت کنندگان در زمین و آسمان ازجنس انسان جن و ملائکه .
فایده این وجه این است که این عبادت کننده به عبادت خودش مغرور نشود.
💢عبادت واستعانت فرعِ برمعرفتِ معبودومستعان (یاری خواسته شده))است ؛یعنی عابد باید اولمعبود را بشناسد بعدعبادت کند و کمک بطلبد که این معرفت در آیات قبل حاصل شد.
💢در آیات قبل سخن از خطاب آن هم خطابِ حاضر در میان نبود.
گویی در آنجا بین حامدومحمودبین واصف(انسان) وموصوف(خدای تعالی) فاصله ایی بود چون حامد و واصف ، محمود وموصوف را نمی شناخت او را به حضور موصوف و محمود بارنداده بودند ،حال که آن صفات را ذکرکرد واورا شناخت ،به او بارِحضور دادند،پس ایاک...وایاک..
الحمدلله ربِّ العالمین
فهرست👈#تفسیر _بخش_ هفتم
@ostadnezami