ج(5) مناجات الراغبین.mp3
9.21M
☘☘☘☘☘☘☘
🌺شرح#مناجات خمسعشره
👤شارح: استاد نظامی همدانی
🎙جلسه : پنجم مناجات #الراغبین
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِلهِى مَا بَدَأْتَ بِهِ مِنْ فَضْلِكَ فَتَمِّمْهُ ، وَما وَهَبْتَ لِى مِنْ كَرَمِكَ فَلا تَسْلُبْهُ ، وَما سَتَرْتَهُ عَلَىَّ بِحِلْمِكَ فَلا تَهْتِكْهُ ، وَما عَلِمْتَهُ مِنْ قَبِيحِ فِعْلِى فَاغْفِرْهُ».
خدای من آنچه را که ابتداء از فضلت آغاز کردهای، تتمیم نما و آنچه را که از کرمت به من مرحمت کردی، بازنستان و آنچه از حلمت بر من پوشاندهای آن را بیپرده مدار و آنچه از بدیهای من میدانی، بیامرز.
🌱⚘🌱⚘🌱⚘🌱⚘
@ostadnezami
اخلاق(1)-نتیجه راستگویی و دروغ.mp3
9.02M
💥#سخنرانیها
موضوع : #اخلاق
جلسه اول: راست و دروغ
🎤#استاد نظامی همدانی
_______◇◇◇_______
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبراکرم (صل الله علیه و آله وسلم):
《 اِنَّ العَبدَ اِذا صَدَقَ بَرَّ، و اذا بَرَّ اَمِنَ ، و اِذا اَمِنَ دَخَلَ الجَنَّة ،و اِنَّ العَبدَ اِذا کَذِبَ فَجَرَ، و اِذا فَجَرَ کَفَرَ ، و اِذا کَفَرَ دَخَلَ النّار》
موضوع : آثار راستگویی و عاقبت دروغگویی
@ostadnezami
Voice558.wav
5.37M
✴شرح#استغفارنامه
👤#اُستادنظامی همدانی
🎵جلسه: پنجاه و دوم
-‐-------♧♧♧ -------
《 ای باعث روح الامین
بخشا مرا نور یقین
داخل کنم در متقین
استغفر الله العظیم》
✅ شخص تائب درخواست خود را با ستایش و مداحی خدایتعالی آغاز کرده است.
🔸️ستایش بنده متناسب با شأن كبريايى خداوند نیست بلکه مطابق با درک و معرفت او از خداست.
✅ خداوند جبرئیل را برای آوردن وحی و کتاب به پیامبران برمی انگیزد.
🔸️روح الامین: جبرئیل
✅تائب از خداوند درخواست نورانیت دل می کند که با باور کامل وبدون ظن و تردید و بدون تقلید در دین و شریعت حاصل میشود.
🔸️هرگونه احتمال دادن و یا شک و شبهه در دین و شریعت ،ظلمت است.
✅ تقوای هر شخص متناسب با درجه یقین اوست.
🔸️گاهی درجه یقین درحدی است که باعث دوری از حرام میشود ،گاهی دوری از شبهه و در بالاترین درجه منجر به دوری دل از غیر خدا میگردد....
🤲 امیدواریم این تقاضا نصیب همه ما شود.
@ostadnezami
1_890205574.wav
5.1M
✴شرح#استغفارنامه
👤#اُستادنظامی همدانی
🎵جلسه: پنجاه و سوم
-‐-------♧♧♧ -------
《زَهره شود چاک آن زمان
از ناله ی پیغمبران
فریاد وانفسا زنان
استغفرالله العظیم 》
✅ شخص مستغفر می گوید از ناله ی همه ی پیغمبران علیهم السلام و فریاد وانفسا زدن آن ها زهره ی انسان با ایمان چاک می شود.
🔸️ چاک شدن زهره در آن جا نیست .
چون چاک شدنی که منجر به مرگ شود برای هر مستحق عذابی راحتی است در صورتی که شخص مجرم نمی میرد تا با مردن رها شود .( ثمّ لا یموت فیها و لا یحیی)
🔸️ اگر شخصی در این دنیا به خوبی به جزئیات و خصوصیات قیامت از عمق وجود فکر کند و باور داشته باشد در همین دنیا زهره چاک می شود .
🔸️فریاد زدن انبیا علیهم السلام برای آن نیست که خودشان را مستحق عذاب می دانند بلکه به دلیل وحشت از اوضاع طبیعی آن عالم است به عبارتی اوضاع آن عالم چنین حالی را ایجاب می کند.
✅ در روایات هست که آن زمان که انبیا علیهم السلام وانفسا می گویند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، وا اُمّتا می گویند .
🤲 امیدواریم خدایتعالی ما را از مخلصین امت آن بزرگوار قرار دهد و قبل از ابتلا به این وحشت ها گناهانمان را بیامرزد.
@ostadnezami
اخلاق(2)- ویژگی مؤمن.mp3
8.45M
💥#سخنرانیها
موضوع : #اخلاق
جلسه دوم: ویژگی مؤمن
🎤#استاد نظامی همدانی
___◇◇◇_______
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبراکرم (صل الله علیه و آله وسلم):
《كُلُّ خِلَّةِِ یُطبَعُ عَلَيها المُؤمِن اِلَّا الکَذِب وَالخِیانَة》
هر صفت بدى ممکن است در ذات و فطرت مؤمن ریشه بزند اما دروغ و خیانت در ذات مؤمن ريشه نميزند.....
✅ هر گناهی با ذات مؤمن مانند آتش و پنبه نیست.....
@ostadnezami
1_969421895.wav
5.91M
✴شرح#استغفارنامه
👤#اُستادنظامی همدانی
🎵جلسه: پنجاه و چهارم
-‐-------♧♧♧ -------
《ای پادشاه ذوالجلال
ای صاحب فضل و نَوال
مَشمارم از اهل شِمال
استغفرالله العظیم 》
✅ در این بند شخص توبه کار خدایتعالی را به پادشاهی شکوهمند و صاحب فضل و بخشش وسیع توصیف می کند و تقاضا دارد که از اهل شمال به حساب نیاید .
🔸️ یکی از شئون الهی پادشاهی اوست که در سوره های مبارکه ناس و حشر به آن اشاره شده است.
⚠️سوال : اهل شِمال چه کسانی هستند ؟
🔘جواب : کسانی که نامه اعمالشان به دست چپشان داده می شود .
🔸️ در سوره مبارکه واقعه بندگان سه دسته تقسیم می شوند و ویژگی های اهل شمال نیز بیان می شود .
🤲 امیدواریم که این دعا در حق همه ی ما به اجابت برسد .
@ostadnezami
با سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی.
فایل صوتی جلسه ششم مناجات الراغبین در دسترس نیست . لذا متن این جلسه در دو قسمت جهت استفاده حضار محترم ارسال میگردد.
با تشکر _خادم کانال
☘☘☘☘☘☘☘
🌺شرح#مناجات خمسعشره
👤شارح: استاد نظامی همدانی
🎙جلسه : ششم مناجات #الراغبین
(بخش اول)
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
بسم الله الرحمن الرحیم
💠« إلهی اِستَشفَعتُ بِکَ إلَیکَ وَاستَجَرتُ بِکَ مِنکَ، أتَیتُکَ طامِعاً فِی احسانک》
✴خدای من! تو را به سوی تو شفیع قرار میدهم و از تو، به تو پناه میبرم.به دربار تو آمدم، در حالی که طمع احسان تو را دارم .
1️⃣ :« إلهی اِستَشفَعتُ بِکَ إلَیکَ »
این فراز از مناجات با ذکر صفات جمالیه خدایتعالی ، سراسر رغبت انگیز و جذبکننده است .
🔸️برخی از صفات الهی، مانند عفو، عطف، رأفت ، رحمت ، جود، کرم ، فضل ....که بنده را جذب خدایتعالی میکنند، صفات جمالیه الهی نامیده میشوند.
🔸️و صفاتی هیبتزا وحیرت انگیز، همچون قهر و غضب وانتقام گیری و....که در بنده موجب خوف وترس میگردد، صفات جلالیه الهی هستند.
✅امام در این تعبیر منیر خویش، صفات جمال الهی را برای رهایی از جلال و قهر و انتقام الهی شفیع قرار میدهد.و از آنجا که صفات الهی( چه جلالیه و چه جمالیه) عین ذات اقدس هستندـ زاید بر ذات نمی باشندـ امام تعبیربه: «اِستَشفَعتُ بِجمالک الی جلالکَ» نمینماید.
2️⃣:« استشفعت...»
ممکن است سوال شود بر اساس آیه شریفه:« قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِيعاً » همهی شفاعت، مخصوص خداست و تنها باید جمال خدا را شفیع قرار داد.چگونه شیعه به جز خدایتعالی هر چه را که در هدایت دارای نقش مثبتی باشد، مانند پیغمبر و امام و.... را نیز شفیع میداند؟
در پاسخ باید گفت :
الف) شفاعتِ همه شفعاء مذکوره، در طول شفاعت الهی است و ازخود نقش مستقلی ندارند .
ب) این شفاعت، ذاتی این شفعاء نیست؛ بلکه مأذون به اذن و مجعول به جعل الهی است.
ج) همه شفعاء یاد شده( طبق مسلک عرفان) مَجلا و مَظهر همان شفاعت ذاتی الهی اند و با این بیان، اصلا غیر از صفات جمال خدا، شفیع دیگری نیست تا این سؤال پیش آید.
3️⃣ «وَاستَجَرتُ بِکَ مِنکَ»
امام ع در این جمله اظهار میدارد که ازخدایتعالی به خودِ او پناه آورده و در جوار او قرار گرفته است .
🔸️در جمله پیشین امام ع، سخن از استشفاع به میان آورد و اینک « استجاره » مینماید .همانگونه که در عالم خَلق نیز استشفاع مقدم بر استجاره است . مثلا اگر مظلومی برای تظلم و دادخواهی، بخواهد به حضور شاه برسد، ابتدا باید واسطه مورد وثوقی را بیابد تا به وسیله او به بارگاه ملوکانه راهیافته و دادخواهی نماید؛ اما چه واسطه موثقی برای آن ستمدیده بهتر از عفو و گذشت خود شاه است !؟در این فراز نیز امام (ع) ابتدا صفات جمال الهی را شفیع قرار میدهد. به وسیله این شفاعت قرب حاصل می¬گردد ودر این حالت استجاره واقع میشود.
در حقیقت امام عرضه میدارد : خدایا! گرچه به دلیل بی لیاقتی خودم، صفات جلالت مرا رانده و از تو دور میکند، اما صفات جمالت مرا مجذوب خود نموده ( استشفاع) ومیخواهم در جوار تو جایم دهد( استجاره) .
4️⃣: «أتَیتُکَ...» به محضر تو آمدم
امام پس از استشفاع و استجاره ، اینک به بارگاه قدس الهی بار یافته عرضه میدارد:« اتیتک...»
✅ امام(ع) از این فراز مناجات تا پایان آن، باذکر یک فعل و یک فاعل ، چندین حال را برای فاعل ذکر می کند.
5️⃣«... طامِعاً فِی اِحسانِکَ».....در حالی که طمع احسان تو را دارم.
🔸️اولین حالتی که امام از خود ابرازمیدارد، طمع احسان الهی را داشتن است.
طمع در عالم خَلق، بسیار مذموم و ناپسند است. در روایتی از امام هادی (ع) ذکر شده است:« الْطَّمَعُ سَجِيَّةٌ سَيِّئَةٌ » اما طمع از پیشگاه اقدس الهی که غنی بالذات است ،پسندیده است. همانگونه که قرآن مجيد از قول حضرت ابراهيم نقل مى كند:
«وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ » و(خداوند) آن کسی است كه طمع دارم روز جزا خطايم را بر من بيامرزد.
🔸️ لذا امام دلیل حضور در محضر قدس الهی را، اینگونه اظهار میدارد که چشم طمع به احسان او دوخته است.
@ostadnezami