#امشـب_صداے_تكبيرمان
👊خـواب مستكبرين راپريشان مي كند
وفـرداصداے قدم هايمان لرزه برجانشان مي انـدازد👌
✊امشـب طنیـن صـداے#الله_اکبــر
✌️صبـح فـرداحضـور در
#محـل_راهپیمایـی_22بهمـن
🇮🇷 #فجــر_سلیمانــی
🇮🇷 #ایــران_قــوی
#جهت_شادی_ارواح_طیبه_شهدا_و_امام_شهدا_صلوات
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🇮🇷 @ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 انگیره مضاعف بدلیل همزمانی
#22بهمـن باچهلم شهید سلیمانـی
✊مردم ضربه کوبندهای به سیاستهای دشمن وارد می کنند
🔻رهبـرانقـلاب اسلامـی حضـرت آیت الله العظـمی #امـام_خـامنـه_ای (حفظـه الله): امسال سالگـرد ۲۲ بهمـن مصادف با چهلـم شهیـد عزیز ما هم هست، ایّام چهلـم #شهیـد_سلیمانـی است و مردم انگیزهی مضاعف دارند. و انشاءالله دشمنان ما خودشان خواهند دید حضور عظیم مردمی را در میدانها و در خیابانها؛ ما راجع به آن خیلی صحبتی نداریم، انشاءالله ملّـت ما با همین حضورشان ضربهی کوبندهای بر سیاستهای دشمن وارد خواهنـد کرد. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
🇮🇷 #فجـر_سلیمانـی
🇮🇷 #ایـران_قـوی
#جهت_شادی_ارواح_طیبه_شهدا_و_امام_شهدا _صلوات
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🇮🇷 @ostadnezami
💠 #می_آییم_چون تو می آیی حاجی ...
همه جا بودی در جنگ ، امنیت ، سیل ، زلزله، تحریم دارو ، در ناآرامیها تو نگران بودی درست همان وقتهایی که ما یا حرف زدم یا خواب بودیم .مرد عمل و میدان بودهای.
میدانیم که در 22 بهمن در کنارمان هستی مثل همیشه چون شهدا زنده و حاضرند....
این بار میخواهیم باز هم از آن بالا نگاهی کنی به ما و روی لبت لبخند دلنشین همیشگی بنشیند ...
🇮🇷 #فجـر_سلیمانـی
🇮🇷 #دهـه_فجـر
#جهت_شادی_ارواح_طیبه_شهدا_و_امام_شهدا_ صلوات
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🇮🇷 @ostadnezami
بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم
💠#تفسیر_قرآن کریم_استاد_نظامی_همدانی
3⃣
🖌🗓 بعضی از نکات کلی در خصوص آیه "بسم الله الرحمن الرحیم"👈 نکات کلی وتحلیلی:
💢الف) "با" در "بسم الله" برای "استعانت" است، یعنی امری را که با نام خدای تعالی آغازمیکنم در این امر ،از او طلب "کمک" می کنم.
💢ب ) با" در "بسم الله" برای "ابتدا" است،یعنی من کارم را با نام خدای تعالی "شروع" می کنم.به منظوربرکت یافتن و دوام اثر آن کار، زیرا کار بدون "بسم الله" ابتر است.
👈"ابتر بودن"وکار بدون"بسم الله" دو معنا دارد:
🔵۱)،یعنی به نتیجه دلخواه نمی رسد.
🔵۲) در صورتی همه یکارهای مومن(مادی وغیرمادی) با کمال مطلق و عالم ربوبیارتباطو پیوند پیدا میکند و تا الیالابد ادامه داردکه،با "بسم الله" آغاز شود،در غیراین صورت کار "ابتر وبدون برکت" می شود.
💢ج)"با" در"بسم الله" برای "مصاحبه" است، یعنی کار را "همراه" نام خدای تعالی آغاز میکنم وپیش می برم.
💢 د)" بسم الله الرحمن الرحیم" یک "جنگ عقیدتی" است زیرا بت پرستان کارهای خودشان رابنام بت خود شروع می کردند، خدای تعالی دستور این کار را فرمود تا مسلمانان با این اعتقاد مبارزه کنند.
❓اسم برای خدای تعالی چه معنا دارد؟
👈 جواب:هر اسمی محدودیت مسمّی است ،
مثال: شما آنچه در دست من می بینید کتاب است،این اسم محدود می شود به همین کتاب ، یعنی فرش نیست لباس نیست فقط کتاب است، پسهراسمی مبیّن محدودیت مسمّی است وحال اینکه اسم خدای تعالی محدودیت پذیر نیست
زیرا برای خدای تعالی دو نوع اسم وجود دارد:
🔵الف) اسمی که دالّ برموجودیت خدای تعالی است وفقط هستی او را بیان می کندو محدودیت ندارد مثل اسم مبارک" الله"یا اسم مبارک"حق"ویا اسم "موجود".
🔵ب) اسامی خداوند که مبیّن محدودیت مسمّی هستند مانند اینکه وقتیمی گوییم رحیم دیگر غفور نیست فقط رحیم است ، اما این محدودیت به اعتبار آثار وفهم محدودانسانهاست نه اینکه محدودیت مسمیّ(خدای تعالی) را برساند، بلکه محدودیتِ ظهور شانی از شئون الهی به اندازه فهم محدود مکلفین این اسم است.
💢یکی دیگر از اسامی نوع اول که محدودیت نمی پذیرد "شیء" است، کلمه" شیء" فقط دلالت بر "وجود وهستی" می کند، خدای تعالی" شیء" هست ،قرآن می فرماید: "قل ایُّ شیءِاکبرشهاده مِنَ الله" "بگو چه چیزی از نظر شهادت بزرگتر است ازخدا"
اما نه مانند اشیاء : "لیسَ کَمِثلهِ شَیء"
💢اسم مبارک "الله "جامع همه ی صفات و کمالات الهی است واسم ذات است.
💢"رحمان و رحیم" اسم صفتند، و یک صفت هستند وازنظرمتعلَّق دو تا شده اند.
الحمدالله رب العالمین
فهرست👈#تفسیر_بخش_سوم
@ostadnezami
💠 شهید حـاج قاسـم سلیمانـی:
#خامنه ای عزیـز را
عزیز جـان خود بدانید♥️
▫️بخشی از وصیت نامه شهید سپهبد حـاج قاسـم سلیمانـی
#جهت_شادی_ارواح_طیبه_شهدا_و_امام_شهدا_صلوات
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@ostadnezami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿نـوایِ زیبایِ نقـارههایِ حـرم امام رضـا علیه السلام که میـلاد حضـرت مـادر را بشـارت میدهنـد
#میـلادحضرت فاطمـه زهـرا سلام الله علیـها تبریک وتهنیت باد 💐
@ostadnezami
بسم الله الرحمن الرحیم
💠#تفسیر_قرآن_کریم_استاد_نظامی_همدانی
4⃣
🖌🗓 الحَمدُلِله ربِّ العالمین :ستایش سزاوار خداوندی است که پروردگار جهانیان است.
💢در زبان عربی دو نوع مصدر وجود دارد:
🔵۱)مصادر واقعی(قیاسی) :که طبق قاعده علم صرف هستند. مانند:زلزله
🔵۲) مصادرجعلی :که از استعمال مردم بوجود آمده ورایج شده اند،مانند: "حوقَلَه "که مصدر جعلی از "لاحَول ولا قُوه ِالّا بالله العَلیِ العَظیم "هست. یا مصدر جعلی" بِسمَلَه "که ازآیه مبارکه" بِسم الله الرَّحمن الرَّحیم " و"حَمدَلَه" که از آیه مبارک "الحَمدُلله"بوجود آمده.
💢ارتباط بین حَمدَلَه و بِسمَلَه (اول آیه)چیست؟
پاسخ:در بِسمَلَهِ آیه اول، مومن یک معرفت اجمالی در پیشگاه اقدس الهی بدست آورده است، سپس نوبت به حمد الهی (حمد له) رسیده.زیرا "معرفت اصل و حمد فرع بر معرفت می باشد.
💢در معرفت اجمالی مومن میداند که:
♦️ الله کمال مطلق و جامع تمام صفات الهی است وبایدبانام کمال مطلق شروع کند.
♦️رحمان ذاتی است که رحمتش به تمام موجودات تعلق میگیرد.
♦️رحیم ذاتی است که، رحمتش به" مومن" که کمال رسیدهیموجودات عالم هست "تعلق می گیرد.
💢هرحامدی باید محمود خودرا بشناسد،اگرنشناسدحمد "کَاَن لَم یَکُن" میباشد.
💢اگر مومن ابتدا "حَمدلَه" بگوید سپس "بِسمَلَه" را بیان کند،در این صورت، بدون معرفت، حمد خدای تعالی را انجام داده یعنی یک کاربی ترتیب وبینتیجه انجام داده است.
💢هر مو جود ذی شعورِ ناقص وقتی معرفت به موجودِ کامل پیدا کند،انگیزه فطری اورا وادار به ستایش موجود کامل خواهدکرد.
💢الحمدلله:👈حمد با"الف و لام "شروع شده.
"الف لام" دراینجا "الف لام" جنس است "الف ولام"جنس یعنی: تمام حمدهایی که از حامدین موجود وحامدینی که غیر موجود هستندوبعداًبوجود می آیند،صورت پذیرد،همه مختص خدای تعالی است.
❓فرق بین حمد ومدح وشکر چیست؟
👈۱)جواب: شکر درمواردی ذکر می شود که شخصِ شاکرمورداِنعامی از جانب خدای تعالی قرار گرفته ودر مقابل این نعمت ، او راشکر میکند
اما در الحمدلله حامد،خدای تعالی را جهت کمالات ذاتیش حمد و ستایش می کند.
👈۲)مدح و حمد بایکدیگر فرقی ندارند تنها فرقی که دارند این است که مدح یک ستایش ناقص است لذا بهممدوحِ ناقص تعلق می گیرد.
اما حمد ستایش کاملی است که فقط خاصخدای تعالی است ، لذا "لام" در" ِلله" لام اختصاص است.
دلیلما بر این مدعی کلام "امام موحدین امیر المو منین علیه السلام" است که در "خطبه اول نهج البلاغه "می فرماید:"الحمدلله الذی لا یَبلُغُ مِدحَتَه القائلون "ستایش مخصوص پروردگاری است که مدح گویندگان به اونمی رسد.
❓ربَّ العالَمین👈 چرا از میان همه ی شوون الهی شان ربوبیت انتخاب شده است(ربّ).
👈جواب:زیرا، شان ربوبیت الهی، از هر شان دیگری برای حامد آشکارتراست وبرای اومربوب ها،تحت تربیت بودن ها،تحت مالکیت بودن هایِ خودوجهانیان از هر شان دیگرِمحمود واضح تر است.
❓چرا"عالَمین"را درمتعلَّق ربوبیت ذکرمی کند؟
👈جواب:زیرا می خواهدحمدش، هم جامع وهم کامل باشد،زیرا حامد می داند که ربوبیت محمود ،علاوه برخودش به همه ی موجودات جهانتعلق دارد و همه ی موجودات تحت اختیارومالکیت وربوبیت اویند.
الحمدُلله ربِّ العالَمین
فهرست👈#تفسیر_بخش_چهارم
@ostadnezami
🌹حضـرت امام#خامنهای (مدظله العالی):
🔸ملّـت باید تـلاش خود را بکند، باید زحمت بکشد و دنبال اصلـح بگردد. مسئلهى دیـن وخـدا و اداے تکلیف است. همچنان ڪه اصل #انتخابات یکـ تکلیـف الهـى است، #انتخاب_اصلح هم یکــ تکلیف الهى است.
🗳 #انتخابات
🗳 #انتخاب_انقلابی
🗳 #مجلس_انقلابی
🗳 #انتخاب_اصلح
💠@ostadnezami
بسم الله الرحمن الرحیم
💠#تفسیر _قرآن_کریم_ استاد_نظامی_ همدانی
5️⃣
🖌🗓 الحَمدُلله ربِّ العالَمین 👈
💢 الحَمدُ لله حمدی است از جانب خدای تعالی نسبت به ذات اقدسش.
💢الحمدلله" تعلیمی" است از جانبخدای متعال نسبت به بنده تا آنچنان که شایسته شان ربوبی خدای تعالی است اورا حمد کند.
💢الحمدُلله حمدی است از انسان مومن عارف،در حق خدای متعال.
💢اگر این حمد از جانب ذات اقدس، نسبت به ذات اقدس صورت نگیرد،لازمه اش این است که بنده در حمد، مقدَّم بر خدای تعالی باشد(معاذَالله)پس خدای تعالی هم حامد خودشهست وهم معلم بنده.
💢هر مدحی که از هر ممدوحی صورت پذیرد، آن مدح با واسطه به خدای تعالی برمیگردد.چون ممدوح از جانب خود هیچ کمال ذاتی ندارد.ستایش باید در حق موجودی باشد که دارای کمال ذاتی است.
💢الرَّحمن الرَّحیم👈خدای تعالی دارای" یک رحمت "نامتناهی است.اگر بگوئیم خدای تعالی دارای دو تا رحمت است یکی رحمت رحمانیه ویکی رحمت رحیمیه ، غلط است ،زیرا محدودیت در رحمت پیش می آید.رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه از جهت تعدد رحمت نیست بلکه از جهت تعدد متعلَّق رحمت است؛ یعنی به اعتبار این که رحمت الهیتعلُّق به تمام موجودات می گیرد می شود رحمانیه ،وبه اعتبار اینکه مرحله کامل رحمت ،تعلق به مومنین می گیرد، می شود رحیمیه. پستعددصفات در مصداق خارجی غلط است، صفات، در مفهوم متعدد هستند .
💢در دعای شریف جوشن کبیر می خوانیم:"یامَن سَبَقَت رَحمَتُهُ غَضَبَه"
یک رحمت،رحمت لاحقه است و یک رحمت، رحمت سابقهاست.
💢رحمت سابقه همان رحمتی است که قبل از حمد بود وآن رحمت مقدمه بود برای ایجادو ابقا و تربیت وتکمیل وتدبیر همه ی موجودات.
💢رحمت لاحقه همان رحمتی است که هر موجودی به نهایتِ کمال خودش می رسد.
💢این رسیدن هر موجودی به کمال خودش، در"انسان" خلاصه می شود ، وتمامِ به کمال رسیدن همه ی انسانها ، در"مومن" خلاصه می شود ،و همه ی به کمال رسیدنِ مومن هم در"آخرت "است.این میشود رحمت لاحقه .
💢رحمت رحمانیه مقدمه است و رحمت رحیمیه عهده دار بیان نتیجه است.
💢مومن در تعلُّق رحمت رحمانیه با همه ی موجودات مشترک است ،اما رحمت رحیمیه فقط امتیاز مومن است.
💢رحمت رحیمیه هم در دنیا وهم در آخرت برای مومن ظهور و بروز می کند.
و قرآن کریم می فر ماید: "وکانَ بالمومنینَ رحیماً" پیامبر اکرم صلَّی الله علیه و آله در دنیا به مومنین رحیم بود.
الحمدلله رب العالمین
فهرست👈#تفسیر_بخش_پنجم
@ostadnezami
بسم الله الرحمن الرحیم
💠#تفسیر _ قرآن_کریم_استاد_نظامی_همدانی
6️⃣
🖌🗓مالک یوم الدین👈مالک روز جزا
💢ارتباطلفظی آیهکریمه با آیات قبل:
طبق قرائت مشهور،در آیه قبل" الله "موصوف است،عبارات "رب العالمین" ،"الرَّحمن""الرَّحیم "هر یک به ترتیب "صفت اول"،صفت دوم"و صفت سوم" برایلفظ "الله" می باشند،"مالک یوم الدین" صفت چهارم" هست وچهارصفت، تابع موصوف خود(الله )،مجرور به حرف جرهستند.
💢ارتباط تفسیری آیه "مالک یو م الدین" با آیات قبل:
در جلسه قبل بیان کردیم که نتیجه ی رحمتِ عامه ی تکوینی(رحمان) ، انسان است ونتیجه ی رحمتِ تشریعیّه یا تشریفیّه ، انسانِ مومن است.
💢انسان مومن چه زمانی به کمال شایسته ی لایق خود می رسد؟
آن وقتیکه "یوم الدین" واقعیت پیدا کند و در آن روز،مالکیت منحصر یک موجود باشد،در آن صورت است که تمام عالمِ وجود به آن نتیجه نهایی خودش می رسد.
.
💢در قرائت کلمه "مالک" اختلافاتی وجود دارد:
♦️طبق قرائت های غیر مشهور" مَلِک" خوانده می شود.
♦️طبق قرائت های مشهور "مالِک" خوانده می شود
♦️قرائت های غیرمشهور سبب ضعف اعتبار قرآن کریم است واگر قرائت های مشهور(همین قرائتی که در دسترس ماست)باطل بود،وجود مبارک امام معصومِ حیِّ حاضرِ غیر ظاهر(امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف )بی تفاوت نمیماند.
💢یوم: عبارت" یوم" دومعنا دارد:
۱) به معنای قطعه ایی از زمان که شروع آن با طلوع آفتاب است و پایانش با غروب آفتاب.
۲)قطعهزمان روشن ، اگر چه پنجاه هزار سال باشد که منظور از "یوم" دراین آیه کریمه همین معناست.قرآن کریم می فرماید:( خَمسینَ الفَ سِنه ممّا تَعُدّون)
💢 دین:عبارت است از هر حقیقت غیر مادیِ ثابت (تغییر نا پذیر)
💢مصادیق دین ، ( حقیقت غیر مادیِ ثابت) ، عبارتند از:
عقاید،اخلاق،اعمال و پاداش و کیفر
💢البته "دین"رابه معنای عامِّ کلمه هم می توانیم بگیریم ؛به اینجهت وجودخدای تعالی یک حقیقت ثابت غیرمادیِ تغییر ناپذیر است.معاد،نُبوتِ اَنبیا،اِمامتِ اَئمه یهُدی، حقانیت کتبِ آسمانی،و اخلاق و عقاید حقّه، همه حقایق ثابتِ غیر مادی هستند.
💢 این حقایقِ غیرمادی، حقانیتشان دردنیا با دلیل و استدلال اثباتمی شودودرقیامت ظهورِ عینی پیدا می کنند و به مرحله ی تجلّی کامل می رسند؛یعنیمانند محسوسات ، انکارناپذیر میشوند.در جهان آخرت دلیل حاکم نیست ،آنجا کشف حاکم است.
💢در نتیجه می توانیم "مالک یوم الدین" رابه این معنا بگیریم که خدای تعالی مالکِ آن زمانی است که حقایق از علمیَّت به عینیَّت می رسندوکشف می شوند.
💢خدای تعالی در آیه " مالک یومالدین "هم تحدید فرموده وهم بشارت داده است. تحدیددرآیه فرموده :👈"خدا" مالک روز جزاست، مواظب باشید، خطا نکنیدو ازطرفی بشارت داده است ،فرموده :👈 "خدا"مالک روز جزاست مایوس ونااُمید نباشید.
💢بشارت این آیه، با آیه قبل هم تقویت می شود👈 آنجاکه سخن از "رحمتِ رحمانیه سابقه ولاحقه" و "رحمت رحیمیه سابقه ولاحقه" بهمیان می آید(الرَّحمن الرَّحیم)
💢تحدید این آیه با آیه بعدهم تقویت می شود؛👈 آیه" ایّاکنَعبُدُوَایّاکَ نَستَعین" تحدید آیه این است که مواظبباش ممکنه که نتوانی آن عبادت شایسته او را انجام دهی؛ مواظب باش اگر نتوانی ازاو طلب هدایتِ درصراطمستقیم کنی، عاقبت تو وخیم است.
💢خدای تعال مالک روز جزاست ؛مالک دخل وتصرفهایی در مملوک خود دارد؛ تفسیراین مالکیت، در آیات دیگر آمده است،آنجایی که فرموده است:"لا یَستَوی الخَبیثُوالطَیِّب" لیَمیزَاللهُالخَبیثُ مِنَ الطَّیِب" لِتُجزی کُلُ نَفس بما عملت"..
وآیاتی که کفار را مخلَّد درجهنم ومومنین را مخَّلد دربهشتذکرمیکند..و مسئله یشفاعت، نشان دادن اعمال حتی به اندازه ذره ای از شر و خیر و....بیان می فرماید.
الحمدلله ربِّ العالمین
فهرست👈#تفسیر_بخش_ششم
@ostadnezami