محمد استوار میمندی
🔰دیوار کوتاه روحانیت! ✍ می گویند چرا روحانیت در این شرایط ساکت است؟ چرا از مطالبات مردم حمایت نمی ک
🌞🌞🌞🌞🌞
سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در جمع گروهی از مردم نسبت به وضعیت بد اقتصادی
چرا میلیاردها از سرمایه ملّت را غارت کردند؟/گرانی و فساد، کمر مردم را شکسته است./چرا نباید مدیران نالایق را به سزای اعمال خود رساند؟
امروز پنج شنبه ۱۱ مردادماه ۹۷ جمعی از مردم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته دیدار کردند.
معظم له در این دیدار، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور فرمودند: آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان، به وضعیت بد اقتصادی مملکت، سر و سامان بدهند و قشر ضعیف جامعه را از این مشکلات طاقت فرسا نجات دهند؟
ایشان در قسمت دیگری از توصیه های خود خطاب به مسئولان افزودند: اینجانب بارها و بارها در ملاقات ها و پیام ها و نامه های خود درباره این مشکلات و راه حلّ آن تذکر داده ام و اکنون هم تذکر می دهم که زندگی برای بسیاری از مردم دشوار شده است. عدم ثبات اقتصادی، گرانی، بیکاری، طلاق و مفاسد اخلاقی روز به روز بیشتر می شود.
ربا و رشوه و منکرات بجای احقاق حق و عدالت در بعضی از ادارات به طور سرسام آوری وارد شده است. چرا نباید بعضی از مدیران نالایق -اگر نگوییم فاسد- که این همه ضرر و خسارت به مملکت و مردم ضعیف می رسانند را به سزای اعمال خود رساند؟
منابع خبری اعلام کردند که طیّ دو سه ماه اخیر، میلیاردها دلار ارز تخصیص داده اند.
چه اندازه از آن به کشور برگشته است خدا می داند.
آیا می دانید با این همه پول که سرمایه انبوهی برای مردم است، چه خدمت ها می شد به کشور نمود؟
میلیاردها دلار را غارت نموده و ارزش پول مملکت را پایین آوردند. آیا بهتر نبود مسئولان فقط با مقداری از آن، مایحتاج اولیه مردم را تامین می کردند تا اجناس ضروری گران نشود؟ چرا آنها را به مصرف دارو و درمان و تجهیزات پزشکی نرساندند؟ آیا پیش خدا مسئول نیستند؟
مرجع عالیقدر در بخش دیگری از سخنان خود، راه حل مشکلات موجود را همت جهادی و کنارگذاشتن منافع جناحی دانسته و بیان کردند: مسئولان باید ببینند مردم چه می خواهند نه اینکه خود را نماینده مردم معرّفی کنند ولی بر خلاف میل آنها رفتار نمایند!
مردمِ همیشه در صحنه ی ما، عزّت و شرف و سربلندی مملکت را می خواهند و مسئولان باید پاسخگوی این همه خوبیِ مردم باشند.
از تمامی مسئولان و دست اندرکاران می خواهم که با کنارگذاشتن منافع حزبی و جناحی و با وحدت کلمه و نیّت خالص، همین امروز در رفع مشکلات مردم، همّت جهادی نمایند که دیگر، فردا دیر است؟
http://saafi.com/news/7313
محمد استوار میمندی
🔰دیوار کوتاه روحانیت! ✍ می گویند چرا روحانیت در این شرایط ساکت است؟ چرا از مطالبات مردم حمایت نمی ک
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
«بیانیه مجمع عمومی جامعه مدرسین خطاب به مسئولین و ملت عزیز ایران اسلامی به مناسبت اتفاقات اخیر کشور بویژه مسائل اقتصادی»
بسم الله الرحمن الرحیم
مروری کوتاه بر تاریخ مجاهدتهای روحانیت شیعه خصوصاً در سده اخیر و بالاخص از آغاز نهضت انقلاب اسلامی تا پیروزی انقلاب و سپس ایام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(قدسسره الشریف)، مقاطع مختلفی مشاهده میشود که از ابعاد گوناگون قابل بررسی، درس آموز و عبرت انگیز است، که در تمام این دوره پر تلاطم همواره روحانیت محترم همدوش وهمگام با مردم شریف ایران در سختیها و شیرینیهای این مسیر، همراه بوده و هستند.
چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب مراجع عظام(دامت برکاتهم) و علما با تمام وجود از حیثیت دینی و مباحث معیشتی، تمام قد دفاع کرده و خواهد کرد، اینکه امروز مراجع بزرگوار تقلید و علما با لحنی تند و دلسوزانه، مسئولین را مورد خطاب قرار داده، ناشی از همان پایبندی به اصول دینی و انقلابی میباشد که هیچگاه با کسی عقد اخوت نبسته و مصلحت اسلام و مسلمین را بر تمام امور مقدم، میدارند که بیانات اخیر حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و دیگر بزرگان حوزه، نشان استواری ایشان و حوزههای علمیه بر عهدی است که با خدای متعال و امت مسلمان بستهاند.
در این برهه حساس مخاطب فریاد حوزویان، مسئولین نظام بخصوص سران سه قوه میباشد که همه به یک اندازه مقصر، مسئول وضع موجود و باید پاسخگوی مطالبات به حق مردم شریف، باشند. آنها باید بدانند زمان سخن گفتن، تصویب قوانین بیهوده، تصمیمات و اجرای بدون اثر آنها گذشته و ناراضایتی مردم از عملکرد خود را ببینند، بفهمند و اگر لایق خدمت به این مردم شریف نیستند، کار را به کاردان و نیروهای متعهد و متخصص بسپارند.
جای تعجب است در نظام اسلامی اختلاسهای نجومی و رانتهای خسارتبار، بصورت بیسابقهای اتفاق میافتد که مسئولین و دستگاه قضایی، نباید فقط نظاره گر امور باشند و دل را به سخنرانیهای بیهوده، خوش کنند. از مجلس شورای اسلامی! نیز به جز اسمی از آن چیزی باقی نمانده، نه قانون کارآمدی و نه نظارت حسابگرانهای، قوه مجریه نیز که با ضعف تمام بخصوص در مسأله اقتصادی و معیشتی مردم منفعلانه و بسیار ضعیف بروز و ظهور دارد.
آیا در این زمان حساس - چنانکه رهبر فرزانه انقلاب در جمع هیئت دولت فرمودند - مسئولین به جای آنکه پاسخگوی مطالبات مردم باشند، باید در پشت پردهها مخفی گردند؟ اینها حق این مردم ایثارگر و صبور نمیباشد و مسئولین بدانند که اگر اقدامی درخور و مناسب، نداشته باشند، فردا دیر خواهد بود، چنانکه رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرمودند:بترسید از روزی که یوم اللهی دیگر در این مملکت اتفاق بیفتد.
ملت شریف ایران اسلامی!
استقرار نظام اسلامی پس از قرنها، وجود جریانهای مختلف، هزینههای جانی و مالی برای رسیدن به اهداف متعالی مبتنی بر معارف دینی، دشمنیهای گوناگون با گزینههای متفاوت و....از اموری است که تاریخ انقلاب اسلامی را متفاوت از دیگر حرکتها و انقلابهای اجتماعی، میکند. آنچه بیش از همه روشن است بیداری و پایداری ملت مؤمن بر اهداف و رسیدن به آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی بوده که در این مسیر سختیها را با جان و دل، پذیرفته و عداوتها و شقاوتهای طراحان و عاملان معاند و منافق در عزم مردم شریف ایران، خللی وارد نکرده که این همان صبر برآمده از بصیرت ملت بزرگ ایران دارد.
یکی از موارد قابل دقت در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی، بررسی ماهیت دشمنیهای دشمنان مردم مؤمن و غیور ایران اسلامی است که هر دورهای از انقلاب اسلامی، جبهه استکبار به سردمداری شیطان بزرگ، آمریکای جنایت کار و صهیونیسم بین الملل، دشمنی خود را به اشکال مختلف به کار بستهاند.
تحمیل جنگ، تحریم ها ،تهدیدها و توطئههای مختلف با هدف آسیب زدن به نظام اسلامی و مقابله با پیشرفت های خیره کننده در حوزه های مختلف، نشان دهنده خوی استکباری بدخواهان مردم شریف ایران است. گستاخان مغرور در جبهه شیطانی غربی-عربی گاه سخن از تغییر رفتار وگاه تغییر نظام اسلامی، بر زبان جاری می کنند که واضح و مشهود است مجموعه جنایت ها و خیانت های آنان در چهل سال گذشته ناشی از عصبانیت آنان در پایداری اعجاب انگیز مردم غیور کشورمان در رسیدن به آرمان های متعالی انقلاب اسلامی است، شاید از این رو به خیال خام خود سعی در نرسیدن انقلاب الهی مردم عزیز ایران اسلامی به چهل سالگی خود دارد؟! امروز دشمنان بی عهد و فاقد اعتماد کشورمان تمامی نقشههای گذشته را در زمان واحد تجمیع و تمام سعی خود را در عملی ساختن آنها دارد.
جبهه فراگیر دشمنان با بهره گیری از تمام توان و امکانات خود حتی مزدوران روسیاه منافق، اغتشاشگری، جنگ روانی، دروغ پردازی، فشارهای اقتصادی و ... از هیچ تلاشی مضایقه ندارند، نکته مهم که اصلی ترین گزینه د
محمد استوار میمندی
🔰دیوار کوتاه روحانیت! ✍ می گویند چرا روحانیت در این شرایط ساکت است؟ چرا از مطالبات مردم حمایت نمی ک
شمنان در این
روزها بیشتر مشهود است،کلید زدن اختلاف میان مردم و مسئولین و دامن زدن به اختلافات سیاسی و قومی با توجه به تنوع قومیتی کشور عزیزمان ،باهدف شکستن انسجام ملی میباشد.
ملت شریف ایران!
ماهیت دشمنان جمهوری اسلامی جز شرارت چیز دیگری نبوده و نخواهد بود که البته با بصیرت ،صبر،استقامت،همواره شرمساری نصیب آنها گردیده که همین ها رمز پیروزی و سربلندی وگسترش قلمرو فکری و معنوی ،انقلاب اسلامی در جهان بوده است.
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تبعیت و پیروی از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) ضمن توصیه به حفظ وحدت میان مسئولین در قوای سهگانه و تمام رده های مختلف مدیریتی، مجدانه از مسئولین محترم میخواهد با درک زمان حاضر و اقدام شایسته و قاطعیت برخاسته از مطالبه مردم در برخورد با مفسدان اقتصادی لحظهای درنگ ننموده و به تکلیف شرعی خود عمل نمایند.
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ انسجام ملی را رمز پیروزی برتمام عداوت ها و مشکلات می داند و باردیگر تاکید می کند مسئولین محترم باتوکل بر خداوند متعال و اتکا به ملت و جوانان مستعد ،با تصویب قوانین متقن در موضوع راهبردی اقتصاد مقاومتی ،مبارزه واقعی و مشهود با مفاسد اقتصادی را پیشه کار خود کنند که دشمنان پیمان شکن هرگز قابل اعتماد نبوده اند که این بی اعتمادی در مسائلی همچون برجام و تصمیم آنان بر تحمیل FATF و سند 2030 آشکار و هویدا است.
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته.
۹۷/۵/۱۳
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
@majmaomomi
https://eitaa.com/majmaomomi
⚫️بای ذنب قتلت ...
و باز هم تکرار جنایتی دیگر با دست های پشت پرده یهود و چنگال های خونین آل سعود...
آخر این ۵۰ دانش آموز چه گناهی داشتند که باید اینگونه قطعه قطعه می شدند؟😔
نهادهای حقوق بشری در دنیا با کدامین دلارهای نجس خفه خون گرفته اند؟!
آری؛ این است باطن وحشی عصر مدرنیته
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰نعمت ناشناخته
✍ چند ماه پیش بود که خبری از مرحوم حاج آقا مرتضی تهرانی استاد اخلاق و سالک الی الله در فضای رسانه ای کشور پیچید که در مورد آیت الله خامنه ای گفته بود: « بلند همتی و اخلاص خاص ایشان بی نظیر است و اراده خداست که وجود ایشان را از دیگران متمایز کرده است» و در جای دیگری نیز از ایشان نقل شد که در مورد مقام معظم رهبری گفته بود:« این جمله دربسته ای است که به نظر من خیلی عمق دارد و خدا به این بزرگوار این نعمت شناخت دشمن را عطا کرده است کسانی که خیال می کنند ایشان دارد تند می رود اشتباه می کنند، خدا این شناخت را به ایشان عطا کرده و دارد جلوی پای خودش و جلوی پای ملت چاه ها و چاله ها را می بیند».
از این دست سخنان در مورد شخصیت آیت الله خامنه ای از عارفانی مثل آیت الله بهاءالدینی، آیت الله خوشوقت و آیت الله حسن زاده آملی کم نشنیده ایم اما آنچه که مهم است این است که تا فرصت نگذشته قدر این نعمت را بدانیم چرا که اگر قدرش دانسته نشود آنگاه است که خدا نعمتش را از ما بگیرد و دیگر باید حسرت خورد و خود را ملامت کرد.
❓به راستی در کجای دنیا رهبری حکیم، دانشمند، عادل و شجاع مثل رهبر ایران می توان پیدا کرد که از این قدرت الهی هیچ برای خود و خانوده اش نخواسته اما همه چیز را برای مردمش خواسته است؟
🔷بی جهت نیست وقتی که عدالت طلبان و حقیقت جویان کشورهای دیگر را می بینم در حسرت داشتن چنین رهبری رویاپردازی می کنند.
📢 اما آنچه که مهم است این است که قدر گوهر وجودش را بیشتر بدانیم و اشارات او را برخاسته از هدایت های الهی و نه فقط یک نظر شخصی بدانیم و پس از دریافت اشاراتش، با عمل خود بگوییم: «از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن...» که سر را هدیه دادن در راه او کمترین چیزی است که حججی ها را جاودانه کرد و فرشته ها را مدحت خوان او نمود، همان آزمونی که مردم گوی سبقت را در آن از مسئولان ربوده اند و ای کاش روزی می رسید که مسئولان نیز فرامین او را به گوش جان و نه از سر زور قانون و بخشنامه می شنیدند.
هموطن خوبم! بدان که تا پیوند امام و امت در این کشور پابرجاست و مردم محور وحدت خود را در بیت ولایت می جویند پیروزی و عزت و پیشرفت را تجربه خواهیم کرد حتی اگر همه دشمنان در صف واحد انواع موج ها و تلاطم ها را در اقیانوس بی کران ملت بیندازند.
✅ شوکتش بی نهایت و سایه اش مستدام باد.
✍ محمد استوارمیمندی
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
السلام علیک یا محمد بن علی الباقر
امام محمد باقر علیه السلام: «سخن نيك را از هر كسي ، هر چند به آن عمل نكند ، فرا گيريد».
سالروز شهادتش تسلیت باد.
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰عرفان عرفه
✍ عرفه روزی است که به قول سید بن طاوس«ره» در کتاب اقبال یکی از بزرگترین عیدهاست اگر چه نام عید بر آن گذاشته نشده است. عرفه عید بندگی خدا قبل از رسیدن به مقام قربان پروردگار است و چه زیبا روزی است که معبود، کریمانه عبدش را می بخشد و دعاهایش را مستجاب می کند و حتی فرزندان در شکم مادرانشان نیز از مواهب آن بهره می گیرند.
خوشا به حال آنانکه در عرفات هستند و در آن وادی به وصال عرفان عرفه می رسند و به حضور رب العالمین بار می یابند و چه زیباست آنکس که وسیله باریابی خود را حسین علیه السلام قرار داده است.
آری؛ بی جهت نیست که پیامبر صلی الله علیه و آله در این روز زیارت حسین علیه السلام را به منزله حضور در صحرای عرفه دانسته است.
امید آنکه در این روز انسان کامل و محور خلقت همو که حجت پروردگار بر زمین است و در میان خیل حاجیان در صحرای عرفات مناجات خوان کوی معبود است عرفان ما را نیز از او بخواهد شاید که آدم شویم.
🔹یا مَوْلَايَ أَنْتَ الَّذِي مَنَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَنْعَمْتَ أَنْتَ الَّذِي أَحْسَنْت🔹
🔹أَنَا الَّذِي غَفَلْتُ أَنَا الَّذِي أَسَأْتُ فَاغْفِرْهَا لِي🔹
نسال الله منازل الشهدا
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰درنگی بر یاداشت آقای سروش محلاتی درباره غدیر(بخش اول)
✍محمد استوار میمندی
اخیرا استاد محترم جناب آقای سروش محلاتی نکاتی را درباره برداشت های از واقعه غدیر بیان کرده اند ایشان می گوید: «در جامعه امروز ما، دو رویکرد نسبت به عید غدیر از سوی دو گروه وجود دارد؛ یکی رویکرد سیاسی که غدیر را دستمایه مباحث سیاسی روز قرار داده تا با آن مبانی حکومت در عصر غیبت را تثبیت کنند و نشان دهند که حکومت یک امر الهی است و رای مردم در مشروعیت آن دخالتی ندارد و دیگری کسانی که غدیر را دستمایه تداوم بخشیدن به مجادلات کلامی قرار داده و دینداری بدون ولایت را کفر میدانند» و سپس هر دو برداشت را نفی کرده و شواهدی بر عدم صحت آنها بیان می کند.
چند نکته به عنوان تعلیقه بر فرمایشات ایشان تقدیم می شود:
۱-ایشان می گوید: «گروه اول کسانی هستند که می خواهند نشان دهند که حکومت یک امر الهی است» سوال این است که آیا ایشان حق حاکمیت بر انسان ها را یک امر الهی نمی داند؟ آیا ایشان حکومت را یک امر زمینی می داند که خداوند نسبت به آن توصیه ای ندارد و فقط خود انسان ها حق دارند سرنوشت خود را مشخص کنند؟ براستی آیا ایشان نقش دین در مدیریت اجتماعی زندگی بشر را حداقلی می داند؟ شاید پاسخ ایشان منفی باشد اما نوع ادبیات یادداشت ایشان مطلب دیگری را به مخاطب القاء می کند.
۲-ایشان خواسته از جمله «اولی بالمومنین من انفسهم» استفاده کند که واژه ولایت در حدیث غدیر ربطی به ولایت فقیه ندارد و نمی توان ولایت فقیه را با آن اثبات کرد!! و شاهدی از کلام موسس حوزه ذکر نموده است در حالیکه فکر نمی کنم فقهای شیعه بخواهند اصل ولایت فقیه را از حدیث غدیر اثبات کنند چون ادله عقلی و نقلی ولایت فقیه ادله مشخصی است که در جای خود مورد بررسی فقها قرار گرفته اند، بلکه سخن، در این است که مفهوم ولایت مفهومی است که لاجرم باید منتهی به ولایت مطلقه الهیه شود، امام باقر علیه السلام به نقل از بصائر الدرجات می فرماید:« نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ فِي عِبَادِهِ» یعنی ولایت معصومین بر مردم ناشی از اوامر الهیه است حال همانطور که ولایت انبیاء الهی و امامان معصوم علیهم السلام از سرچشمه ولایت خداوند سرچشمه می گیرد ولایت فقیه نیز در صورت اثبات از همان سرچشمه سریان می یابد و این سخن که ولایت فقیه استمرار غدیر است ترجمان همین سخن است پس نزد کسی که ولایت فقیه اثبات شده است بین ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ولایت فقیه در منشأ مشروعیت آن فرقی نیست، بله؛ در گستره ولایت آنها قطعا تفاوت هایی وجود دارد همانطور که در نصب شخصیت حقیقی در ولایت معصوم و شخصیت حقوقی در ولایت فقیه این تفاوت بدیهی است. پس الهام از حدیث غدیر در مسائل اجتماعی و سیاسی در دوران غیبت کبری توجه دادن به تسرّی ولایت مطلقه الهیه در نظام تشریع می باشد.
۳-استاد محترم گویا با نقل نامه ۶۲ نهج البلاغه سعی دارد این مطلب را القاء کند که اولا حضرت علی علیه السلام علم به حوادث پس از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه و آله نداشته و ثانیا به سبب بیعت مردم با دیگران امام علیه السلام دست از حق خود برداشته و به کمک آنها شتافته چرا که بیعت مردم را فصل الخطاب می دانسته است در حالیکه چنین برداشتی ناشی از عدم دقت در مجموعه روایات دیگر و عدم تامل در گزارش های تاریخی حوادث صدر اسلام است. به صورت خلاصه در پاسخ این سخن باید گفت:
🔸اولا در مقاطع مختلفی از نهج البلاغه و منابع روایی دیگر مثل کتاب الحجة اصول کافی ولایت یک امر الهی دانسته شده که جز با جعل و نصب خداوند قابل تحقق نیست همانطور که در ابتدای خطبه۲۱۶ می فرماید:«فقد جعل الله لی علیکم حقا بولایة امرکم».
🔸ثانیا این سخن مخالف با نظریه علم معصوم است که روایات متعددی در کتب حدیثی از جمله کتاب الحجه اصول کافی برای آن وجود دارد، بله؛ فتنه سقیفه برای خیلی از مردم عادی و حتی اصحاب امیر المؤمنین غیر منتظره بود اما برای حضرت نامعلوم نبود به همین دلیل شاید مقصود حضرت از آن جمله که فرمود: «فَوَاللَّهِ مَا كَانَ يُلْقَى فِي رُوعِي وَ لَا يَخْطُرُ بِبَالِي» تبیین "بلیغ" آن فتنه بوده چرا که ۷۰ روز بیشتر از واقعه غدیر و نصب علی بن ابیطالب علیه السلام به خلافت نگذشته بود و به حسب ظاهر نباید فتنه غصب خلافت رخ می داد مثل خود ما که گاهی برای بیان بلیغ یک رویداد می گوییم فکرش را هم نمی کردم که فلانی فلان کار را بکند در حالیکه در مقام احتمال آن را منتفی نمی دانستیم.
ادامه دارد....
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰درنگی بر یاداشت اقای سروش محلاتی درباره غدیر(بخش دوم)
🔸ثالثا منابع حدیثی که گزارش های تاریخی را روایت کرده اند مثل کتاب سلیم بن قیس گویای این هستند که از یک طرف رسول خدا صلی الله علیه و اله همه حوادث بعد از رحلت را به علی علیه السلام خبر داده بود و از طرف دیگر در ماجرای سقیفه عده معدودی از سران قبائل از مهاجرین و انصار در سقیفه بنی ساعده جمع شدند و تصمیم به انحراف خلافت گرفتند و پس از آن با تطمیع و فریب و تهدید، بقیه مردم را نیز از گرد علی بن ابیطالب پراکنده نمودند و اگر امیرالمؤمنین علیه السلام از تعبیر «ان العرب تزعج» استفاده می کند مرادشان نتیجه کار است که تاثیرگذاران در جامعه آن روز موفق شدند به هدف خود برسند پس بیعت مردم با دیگران نشانه حقانیت و مشروعیت آنها نیست مخصوصا در نظام قبیله ای آن زمان که اگر رؤسای قبایل بیعت می کردند بقیه هم کورکورانه تبعیت می نمودند.
۴-تامل در خطبه شقشقیه نهج البلاغه (خطبه سوم) نشانگر این است که امیرالمؤمنین علیه السلام ماجرای غصب خلافت را هیچ گاه فراموش نکرده است تا جاییکه جمله معروف «فصبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجا» که در این خطبه از حضرت صادر شده نشان می دهد که امیر مومنان در شرایط اضطراری ناچار به صبر در مقابل این ظلم بزرگ شده است و هیچگاه به سبب بیعت مردم با دیگران خلافت آنان را بر حق نمی دانسته است همانطور که در برخی متون روایی و تاریخی که در کتاب سلیم نیز نقل شده امیر المومنین علیه السلام به همراه حضرت زهرا و حسن و حسین سلام الله علیهم چهل شب درب خانه مهاجر و انصار را زدند و بر خلافت خود احتجاج کردند و از آنها خواستند اگر می خواهند حضرت را یاری کنند فردا سربتراشند و در میدان شهر حاضر شوند و اگر چه همگی در آن شب اذعان به حق حضرت می کردند اما فردا که می شد هیچ کس جز عده بسیار اندکی حاضر به یاری او نمی شدند پس توجیهاتی که برای حقانیت خلافت دیگران طرح می شود و علی را نیز راضی به خلافت آنها معرفی می کنند چیزی جز اجتهاد در مقابل نص نیست.
۵-همراهی امیرمؤمنان در برخی مقاطع به دلیل حمایت از اسلام یک امر کاملا فقهی است که مربوط به باب تزاحم است و باب تزاحم نیز مقام تقدیم اهم است چرا که در دَوَران امر بین حفظ پوسته اسلام و ظواهر شریعت و بین از بین رفتن اسلام ظاهری معلوم است که حفظ ظاهر اسلام اهمیت بیشتری دارد از اینکه همان مقدار اندک از بقایای اسلام نیز از بین برود، البته این در صورتی است که امکان اجرای اسلام واقعی که همان اسلام به همراه ولایت است وجود نداشته باشد و الا پرواضح است که همه معصومین علیهم السلام به دنبال توسعه فرهنگ ولایت که حقیقت اسلام مبتنی بر آن است در جامعه اسلامی بوده اند پس نسبت دادن پذیرش خلافت خلفا، به امیر المومنین علیه السلام به عنوان اولی نسبتی نارواست چرا که همکاری امام به حکم ثانوی بوده و به این جهت بوده که لااقل پوسته اسلام حفظ شود تا به تدریج شرایط برای اصلاح امت آماده گردد پس اگر مصالح اسلام به خطر نمی افتاد امام حاضر به همکاری با آنها نبود اما در یادداشت ایشان همکاری امام به معنای ارزشمند بودن اسلام منهای ولایت القاء می شود که چنین برداشتی قطعا خلاف نظر متسالم فیه علمای امامیه است.
۶- از مجموع ادله ولایت استفاده می شود که در لسان روایات یک ولایت ظاهری و یک ولایت باطنی وجود دارد ولایت ظاهری همان حکومت دنیوی است که به سبب آن نظم و انتظام جامعه اسلامی محقق می شود و کارگزاران حکومتی و لشکریان مسلح تحت آن شکل می گیرند اما ولایت باطنی به معنای ولایت تکوینی و تشریعی معصومین علیهم السلام متوقف بر ولایت ظاهری نیست حال در حدیثی که ایشان از نامه۶۲ نقل می کند که حضرت فرمود: مصیبت اسلام نزد من اعظم از فوت ولایت است و یا فرمود: ولایت متاع روزهای گذرا و اندک است مقصود ولایت ظاهری یعنی همان حکومت است.
امام باقر علیه السلام در ذیل آیه ۵۴ سوره نساء «وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً» می فرماید: «الْمُلْكُ الْعَظِيمُ أَنْ جَعَلَ فِيهِمْ أَئِمَّةً مَنْ أَطَاعَهُمْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاهُمْ عَصَى اللَّهَ فَهُوَ الْمُلْكُ الْعَظِيمُ»، پس فرمانبرداری از امامان معصوم همان ولایت باطنی آنهاست که در قامت «ملک عظیم» به عنوان ولایت ظاهری تبلور پیدا کرده است.
بنابراین همانطور که گفته شد درست است که در دوران بین حفظ ظاهر شریعت و از بین رفتن آن، اولیاء دین حفظ ظاهر شریعت را مقدم دانسته اند و به ظاهر دست از پیگیری ولایت ظاهری خود برداشته اند اما این به معنای نفی ولایت باطنی آنها نیست همانگونه که در حدیث غدیر تعبیر «من کنت مولاه فعلی مولاه» علاوه بر اطلاق آن، از قرائن متعدد مقالیه و مقامیه نیز استفاده می شود که قطعا مقصود از نصب ولایت امیرالمؤمنین هم، ولایت باطنی و هم ولایت ظاهری بوده است.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰درنگی بر یادداشت آقای سروش محلاتی درباره غدیر(بخش سوم)
۷-با مراجعه به روایات باب کفر و اسلام متوجه می شویم در ادبیات دین چند قسم کفر وجود دارد یکی کفر فقهی است که آثاری چون نجاست بر آن مترتب است، یکی کفر عملی به معنای معصیت و نافرمانی از خدا و رسول خداست و یکی نیز کفر اعتقادی به معنای نفی برخی از اجزاء منظومه شریعت اسلام است بنابراین اگر در روایات منکر ولایت را کافر دانسته اند و بیشتر علما نیز از آن تبعیت کرده اند این کفر به معنای کفر اعتقادی است و اما بحث کفر فقهی آنها یک مساله فقهی است که در فقه باید مورد بحث قرار گیرد و اگر چه عده ای از فقها مخصوصا در میان قدما قائل به کفر فقهی منکران ولایت هستند اما نظر مشهور فقهای امامیه بر خلاف نظر آنان است. پس به نظر می رسد در این نوشتار بین مقام بحث فقهی و کلامی و معرفتی خلط صورت گرفته است.
۸- در روایات متعدد سبب قبولی اعمال عبادی مسلمین، ولایت اهل بیت علیهم السلام دانسته شده است که این نشان دهنده اهمیت جایگاه ولایت و امامت در طی کردن مسیر توحید و خداپرستی است مثل حدیث شریفی که در مستدرک نقل شده که امام سجاد علیه السلام پس از بیان برخی از اجزاء و شرایط نماز در پاسخ مردی که سوال می کند سبب قبول شدن نماز چیست می فرماید: « قَالَ وَلَايَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا» در این حدیث نه فقط ولایت اهل بیت علیهم السلام شرط قبولی اعمال است بلکه برائت از دشمنان آنها نیز لازم است و یا مثل روایتی که در اصول کافی نقل شده که امام باقر علیه السلام به نقل از رسول خدا می فرماید: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اسْتِكْمَالُ حُجَّتِي عَلَى الْأَشْقِيَاءِ مِنْ أُمَّتِكَ مِنْ تَرْكِ وَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِكَ» یعنی خداوند فرمود حجت من بر اشقیاء از امت اسلام وقتی تمام می شود – و به قول ملا صالح مازندرانی موجب خلود آنها در آتش می شود- که ولایت علی و امامان پس از او را رها کنند.
◀در پایان تذکر این نکته ضروری است که اگر چه غدیر فرصتی برای بازگویی آن واقعه مبارک و یادآوری مقام ولایت و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام است اما پرداختن به غدیر به معنای استمرار بخشیدن به مجادلات کلامی نیست بلکه غدیر را می توان با بیان صحیح، متقن و ادیبانه به نقطه وحدت فرق و مذاهب مختلف اسلامی و راهی برای تقریب و وحدت به سمت محور اصلی ولایت خدای متعال و توحید حقیقی تبدیل نمود.
✅الحمد للّه الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية أمير المؤمنين و الأئمة عليهم السّلام
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
لینک یادداشت آقای محمد سروش محلاتی جهت اطلاع
http://www.irna.ir/fa/News/83016850
چند نکته در نقد مطلب استاد سروش محلاتی دربارهٔ واقعهٔ غدیر « مباحثات
http://mobahesat.ir/16624
🔰مجالس محبوب
✍ چند سالی است که دستگاه رسانه ای دشمن تمرکز خود را بر ایجاد گسست بین مردم و خاندان مکرم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله قرار داده و همه راه های ارتباطی با آن حضرات را نشانه گرفته است.
یک وقت نام گذاری فرزندانمان به نام مقدس آنها را نشانه می گیرد و آنها را قدیمی یا عربی می خواند، دگر بار زیارت مراقد مطهر آنها را به بهانه های مختلف شماتت می کند و بار دیگر اقامه مجالس ذکر و عزاداری آنها را به تمسخر می گیرد.
علت این دشمنی ها مشخص است چون می بینند که در مدرسه اهل بیت عصمت و طهارت مردان و زنانی تربیت شده اند که اجازه عرض اندام به کسانی که به دنبال انحطاط بشریت و چپاول ثروت های دینی و دنیایی آنها هستند را نمی دهند آنها به خوبی می دانند که شهید حججی ها در این دستگاه تربیت شده اند و این نهضت همچنان ادامه دارد.
و امروز که روزهای آغازین ماه محرم -ماه حماسه و فریاد و ماه خون و قیام- است یکی از بزرگترین ضربه هایی که می توان به دشمنان آزادگی و شرافت وارد کرد اقامه مجالس ذکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است چرا که این جلسات جلساتی است که محبوب خدا و اولیاء خداست.
📢هر چه می توانیم با حضور خود، بر شکوه این مجالس بیفزاییم.
✅قال الصّادق علیه السّلام لِلفُضَیل:
«تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟ فَقالَ: نَعَمْ، قالَ: اِنَّ تِلْکَ الْمَجالِسَ اُحِبُّها فاءَحْیُوا اَمْرَنا، فَرَحِمَ اللّهُ مَنْ اَحْیى اَمْرَنا».
ترجمه :
امام صادق علیه السّلام از فُضیل پرسید:
آیا (دور هم ) مى نشینید و حدیث و سخن مى گویید؟
گفت : آرى
فرمود: اینگونه مجالس را دوست دارم، پس امرِ (امامت ) ما را زنده بدارید. خداى رحمت کند کسى را که امر و راه ما را احیا کند.
وسائل الشیعه ، ج ۱۰، ص ۳۹۲
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰قاتلان حسین؛ کوفی یا شیعی؟
✍ سال ۹۲ در شهر مدینه و در کنار دیوار قبرستان بقیع عده ای مبلغ وهابی را دیدم که با زبان های مختلف مشغول هجمه به شیعیان بودند وقتی نزدیک شدم از یکی از آنها شنیدم که می گفت: «کوفیان همه از شیعیان علی بن ابیطالب بودند و همینان بودند که حسین را کشتند پس دیگر نباید یزید و بزرگان اهل سنت را در کشته شدن حسین مقصر بدانید و به آنها ناسزا بگویید!».
این سخن را که شنیدم آن را سخنی آشنا دیدم.
آری؛ مدتی است در میان شیعیان هم، چنین سخنانی گفته می شود، چرا که این پیام را چند بار شنیده بودم که«حسین را شیعیانش کشتند پس شیعیان به هوش باشید که امام زمانتان را نکشید».
❓اما آیا این سخن، سخن صحیحی است؟
⚫️ جهت پاسخ به این سوال ابتدا گزارشی کوتاه از بافت اجتماعی آن زمان کوفه باید ارائه نمود:
در آن زمان مردم کوفه به سه گروه تقسیم می شدند؛
◀️ گروه اول اقلیتی از شیعیان که معتقد به خلافت بلافصل علی بن ابیطالب علیه السلام بودند و امام حسین علیه السلام را امام مفترض الطاعه می دانستند مثل سلیمان بن صرد، حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه
◀️ گروه دوم اقلیتی اموی بودند که طرفدار یزید و بنی امیه بودند مثل عمر سعد و محمد بن اشعث
◀️ و گروه سوم اکثریتی سنی بودند که خاطرات خوش دوران حکومت علی علیه السلام را به یاد داشتند و از تبعیض دستگاه بنی امیه به ستوه آمده بودند، اینان حسین را امام مفترض الطاعه نمی دانستند اما او را فرزند رسول خدا که مورد احترام است می دانستند مثل شبث بن ربعی، عمرو بن الحجاج و حر بن یزید ریاحی و اتفاقا عده زیادی از همین گروه سوم نامه های دعوت به امام حسین علیه السلام را نوشتند و سپس خیلی از آنها پیمان شکستند و به عنوان سیاهی لشکر به سپاه عمر سعد پیوستند و رسیدن به متاع دنیا حسابی کور و کرشان کرد.
⚫️اما در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد که مردم کوفه خیانت کنند و امام حسین علیه السلام را تنها بگذارند مفصل سخن باید گفت که در این مقال، مجال بیان آن نیست. کتاب داستان واره «نامیرا» در پاسخ به این سوال به خوبی قلم زده است.
🔸و اما اقلیت شیعیان نیز یا مانند مختار زندان بودند و یا مانند هانی به شهادت رسیدند و یا مفتون به فتنه عبیدالله زیاد شدند و گوشه عزلت اختیار کردند (و به بهانه عدم اذن مسلم به جهاد او را تنها گذاشتند) و هیچگاه باور نمی کردند حسین را به این راحتی به مسلخ ببرند اما در کمال ناباوری بعد از چند روز خبر شهادت حسین و اصحابش را شنیدند. همینان بودند که پس از مدتی نهضت توابین را راه انداختند و در راه انتقام خون مولایشان به شهادت رسیدند.
🔸در این میان معدودی از شیعیان کوفه مثل حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه موفق شدند از تاریکی شب استفاده کنند و از کوفه خارج شوند و به سپاه حضرت ملحق شوند و عده زیادی از شیعیان هم در محاصره ماموران ابن زیاد اجازه خروج از کوفه را نیافتند.
✅پس صحیح این است که گفته شود:«حسین را عده ای از منتظرانش به مسلخ بردند نه شیعیانش» چرا که شیعیان همواره آماده اند تا جان خود را فدای امام خویش کنند تنها مشکل شیعیان در طول تاریخ این بوده که گاهی فریب تزویر دشمنان را خورده اند و در بزنگاه های حضور، غفلت زده شده اند.
✍محمد استوار میمندی
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
◀ چکیده ی سخنرانی دهه اول محرم ۹۷
❇️هیئت فاطمیون مسجد جامع میمند
▫حاج آقا استوار
▪شب ششم
1️⃣️روایتی از انس بن مالک صحابی پیامبر (ص):
روزی پیامبر (ص) فرمودند که جبرئیل در شب معراج خبر شهادت حسینم را به من داد.
جبرئیل گفت: یا رسول الله (ص)، روزی می رسد که حسین (ع) توسّط عده ای از امّت تو که دم از اسلام می زنند خونش بر زمین ریخته می شود. می خواهی آن جایی که خون فرزندت حسین (ع) ریخته می شود به شما نشان دهم؟
⚫️پیامبر (ص) خیلی متأثّر شدند و گفتند دوست دارم آن جا را ببینم؛ و جبرئیل پیامبر (ص) را در شب معراج به کربلا برد.
جبرئیل به سمت زمین رفت و مقداری از خاک زمین کربلا را برای پیامبر (ص) آورد. پیامبر (ص) دید خاکی معطر و به رنگ قرمز است (اگرچه سیّد الشهداء (ع) هنوز به شهادت نرسیده است).
خدا حقیقت این خاک را به پیامبر (ص) نشان داد.
⭕️جبرئیل به پیامبر (ص) گفت: یا رسول الله (ص)، هر گاه این خاک تبدیل به *خون* شد آن روز روز قتل حسین (ع) توست.
پيامبر (ص) معراج های متعددی داشتند.
ام سلمه همسر پیامبر (ص) نقل می کند:
یک شب دیدیم پیامبر (ص) نیست. بعد از ساعاتی پیامبر (ص) آمد و چیزی در مشت داشت.
پيامبر (ص) ماجرا را برای ام سلمه نقل کرد و خاک را به ام سلمه به امانت سپرد و فرمود هر گاه این خاک به خون تبدیل شد روزی است که حسین (ع) مرا کشته اند.
ام سلمه خاک را گرفت و در شیشه ای در بسته ریخت و نگه داشت. پيامبر (ص) از دنیا رفت و سال ها گذشت.
ام سلمه هر روز *شیشهٔ خاک* را نگاه می کرد.
*روز عاشورا* مصادف با همان ساعات شهادت سیّد الشهداء (ع) ام سلمه دید خاک درون شیشه مرطوب شده و به رنگ *خون* در آمده...
آن جا بود که ام سلمه شیون و غوغا به پا کرد.
2️⃣️روایت داریم:
🔶️السجود علی تربة ابی عبدالله [علیه السّلام] تخرق الحجب السبعه...
سجده بر تربت امام حسین (ع) حجاب های هفت گانه را پاره می کند [و ما را زودتر به خدا می رسانَد].
توضیح حدیث:
🔷️هر انسانی برای رسیدن به خدا حجاب هایی بر سر راهش هست.
بعضی از این حجاب ها مثل گناه *حجاب ظلمانی* و بعضی دیگر مثل علم *حجاب نورانی* اند.
علم مقدّس است و در سرتاسر قرآن و روایات به فراگیری آن سفارش شده؛ امّا علمی که با آن خدا را فراموش کنیم، حجاب می شود.
اگر عبادات، زیارات و کارهای خیر که نورند باعث غرور و تکبّر در دل ما شوند، حجاب نورند.
3️⃣️ امام حسین قبلهٔ دل هاست؛ قبله نما هم هست یعنی ما را به توحید می رسانَد.
4⃣ همانطور که خدا به تربت امام حسین برکت داده به زیارت امام حسین هم برکت داده است.
زیارت عاشورا *اعلام تولّی و تبرّی* نسبت به حسین (ع) و دشمنان او است.
⭕️نقل است که در سامرا مرض وبا فراگیر شد و مردم دسته دسته می مردند. آمدند نزد میرزای شیرازی. یکی از شاگردان با اخلاص میرزای شیرازی اجازه خواست که حکم کند.
حکم کرد که همهٔ شیعیان چهل صبح در حرم امامین عسکریین *چلّهٔ زیارت عاشورا* بردارند.
هنوز چلّه به نیمه نرسیده بود که مرض وبا بین شیعیان ریشه کن شد و هر کسی که می مرد از اهل سنّت شهر بود.
بعد از چند روزی اهل سنّت متوجّه شدند که تلفات فقط از آن هاست. آمدند از شیعیان سؤال کردند. شیعیان جواب دادند ما به دستور بزرگان و علماءمان هر روز زیارت عاشورا می خوانیم.
اهل سنّت هم شروع کردند به خواندن زیارت عاشورا. بعد از مدّتی بیماری وبا از میان آن ها هم رخت بربست.
❗️ *شبهه*: بعضی می گویند پول را خرج فقرا کنید؛ نه هیئت!
هر چیز سر جای خودش؛ خیلی از هیئات در مناسبات مختلف فقرا را تحت پوشش قرار می دهند.
تا معنویت را با توجه به اولیای حق در جامعه نهادینه نکنیم، روحیهٔ احسان، انفاق، صدقه، همدلی و مهرورزی نسبت به مستمندان جامعه نهادینه نمی شود.
🔴️امام حسین (ع) خون خودش را تقدیم خدا کرد و خدا به آن برکت داد.
⬛️امروز به برکت نام مقدّس اباعبدالله الحسین (ع) قدرت و شکوه *تشیّع* را در عالَم می بینیم.
✳️اللّهم عجّل لولیّک الفرج
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
◀️چکیدهٔ سخنرانی دههٔ اوّل محرّم ۹۷
❇️هیئت فاطمیون مسجد جامع میمند
◽️حاج آقا استوار
◾️شب هفتم
🔸️ *انگیزه های قیام امام حسین (سلام الله علیه)* 🔸️
1️⃣️شب های گذشته جلوه هایی از عظمت سیّد الشهداء (ع) بیان شد.
گفتیم که تربت، زیارت و شرکت در روضهٔ او چه آثار و برکاتی در عالَم خلقت دارد.
2⃣ امّا چه شد که خدا به امام حسین (ع) چنین مقام و برکاتی داد؟ مگر امام حسین چه کرد؟
اگر بخواهیم در یک جمله انگیزه امام حسین علیه السلام از این قیام را بیان کنیم می گوییم ایشان برای خدا قیام کرد.
اما وقتی جملات سیّد الشهداء (ع) را بررسی می کنیم، حداقل ۴ انگیزه را می توانیم از آن ها استخراج کنیم:
۱- انگیزهٔ دینی
۲- انگیزهٔ اجتماعی
۳- انگیزهٔ فرهنگی
۴- انگیزهٔ سیاسی
✳️ انگیزهٔ دینی
امام حسین (ع) در وهلهٔ اوّل به عنوان یک مسلمان و بعد به عنوان ولی خدا و نیز نوهٔ پیغمبر خاتم (ص) خود را مسئول می داند که در مقابل کجروی ها و انحرافات واضحی که یزید (لعنة الله علیه) - به عنوان کسی که خود را خلیفهٔ مسلمین می داند - در دین وارد کرده، سکوت نکند و قیام کند.
بدعت هایی از همان لحظات پس از رحلت پیامبر (ص) توسّط خلفا در دین به وجود آمد؛ تفاوت آن ها با زمان یزید (لعنة الله علیه) این بود که حداقل آن ها ظاهر دین را رعایت می کردند امّا یزید همان ظاهر را هم حفظ نمی کرد.
میگساری، هوسبازی و میمون بازی کارهایی بود که یزید به صورت علنی انجام می داد. به عنوان مثال یزید میمونی به اسم «ابو قیس» داشت که همه جا با او بود و وسیله لهو و لعبش بود در روزی که این میمون مرد ۷۰ هزار نفر در تشییع آن شرکت کردند.
پس فرق دوران خلفای قبل از یزید و دوران یزید این بود که یزید ظواهر شریعت را هم رعایت نمی کرد.
🔴️امروز هم بعضی می گویند فرق الان که انقلاب شده با زمان طاغوت چیست؟
آن وقت فساد بود؛ الان هم هست!
این مقایسه، مقایسهٔ غلطی است.
در زمان طاغوت، ظواهر شریعت در دستگاه حاکمیتی رعایت نمی شد، فرد اوّل جامعه فرد میگسار و فاسدی بود که از هیچ فسق و فجوری ابا نمی کرد؛ امّا اکنون فرد اوّل جامعه با آن وقت قابل مقایسه است؟؟
امروز، مجتهد و عالِم شجاع و با تقوایی بر سر کار است که از کوچکترین معاصی هم پرهیز می کند.
بله، *فساد* در جامعه و بین برخی از مسئولین وجود دارد که همین هم بخشی به خاطر کوتاهی خودمان است اما این، فرق دارد با اینکه یک حکومت، خود عامل فساد و بی دینی باشد.
قیام سیّد الشهداء (ع) مقدّمه ای شد برای لرزان شدن پایه های حکومت بنی امیّه.
3️⃣️بعضی وقت ها وقتی عدّه ای بخواهند با دین بازی کنند، خداوند به این راحتی از آن نمی گذرد.
در ماجرای گوسالهٔ سامری که بنی اسرائیل پس از هدایت به آئین موسی مجددا مشرک شدند و با دین خدا بازی کردند خداوند جریمهٔ سختی برای بنی اسرائیل قرار داد.
طبق آیه ۵۴ سورهٔ بقره خدا شرط قبولی توبهٔ بنی اسرائیل را کشتن خودشان قرار داد و فرمود یکدیگر را بکشید تا خدا توبه شما را قبول کند ( *فاقتلوا أنفسکم* )
فتنهٔ سامری در ۱۰ روز اتّفاق افتاد امّا فتنهٔ سقیفه چند ساعت پس از رحلت پیامبر (ص) اتفاق افتاد.
جریمهٔ مسلمانان چیست؟ آیا منحرف شدن جامعهٔ اسلامی از خط اصلی خود که نتیجه اش این همه بدبختی امروز جوامع اسلامی و این همه کشتار و ظلم و فساد بین مسلمین است، جریمهٔ آن نبوده است؟
✅️اللّهم عجّل لولیّک الفرج
📚️معرفی کتاب:
القطره، سید احمد مستنبط
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
◀️چکیدهٔ سخنرانی دههٔ اوّل محرّم ۹۷
❇️هیئت فاطمیون مسجد جامع میمند
◽️حاج آقا استوار
◾️شب هشتم
🔶️انگیزه های قیام امام حسین (ع) - بخش دوم🔶️
1️⃣️شب گذشته در مورد *انگیزهٔ دینی قیام سیّد الشهداء (ع)* صحبت کردیم.
گاهی برای این که یک خوبی در جامعه تبدیل به فرهنگ شود، عزیزانی باید فدا شوند.
اباعبدالله (ع) خون خودش و عزیزانش را فدا کرد تا از خشک شدن درخت دین جلوگیری کند. آن جانی که فدای دین خدا شود جاودانه می شود و خود خدا منتقم او می شود.
⭕️بعضی ها حرکت شهدای *دفاع مقدّس* را غیر از آن چیزی که هست معرّفی می کنند.
درست است که نجات خاک و عزّت و ناموس و... نتیجهٔ قهری جهاد رزمندگان در جبهه ها بود، امّا هدف اصلی شهدا، نجات دین خدا و لبیک به نائب امام زمان (عج) بود. این را می شود از وصیت نامه های آن ها فهمید.
2️⃣️امشب می خواهیم در مورد *انگیزهٔ اجتماعی قیام سیّد الشهداء (ع)* بحث کنیم.
✳️امام حسین (ع) *هدف قیام* خود را این چنین تبیین فرمودند:
*إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً بَلْ إِنّی خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإِصْلَاح فِی أُمَّةِ جَدّی*
🔹️قیام من علیه یزید، قیام برای هرج و مرج و فتنه و فساد و ظلم نیست؛ بلکه من قیام کردم به خاطر این که در طلب اصلاح امّت جدّم بودم.
🔵️برخی در پی تحریف این حدیث می گفتند امام حسین (ع) در پی *اصلاح «دین»* بود.
دین الهی کامل است و نیاز به اصلاح ندارد. اباعبدالله (ع) در پی *اصلاح «امّت»* بود.
3️⃣️انحرافاتی که بعد از پیامبر (ص) در جامعهٔ اسلامی اتّفاق افتاد دو دسته اند:
🔹️ *۱- بدعت های خلفا:*
اموری جدید را که جزء دین نبود در آن وارد کردند؛ مثل حذف «حی علی خیر العمل» در اذان، دست بستن در نماز و نوع تعیین خلیفه.
پيامبر (ص) فرمودند: خلیفهٔ بعد از من جز با اذن و نصب خدا قابل تعیین نیست.
🔴️یکی از بدعت های دیگری که عمر گذاشت، *نماز تراویح* است که در شب های ماه رمضان بعد از نماز عشاء به جماعت خوانده می شود و هر شب یک جزء قرآن را در آن ختم می کنند.
در حالی که پیامبر (ص) فرموده بودند: نماز مستحبی به جماعت نداریم؛ جز نماز عید فطر و قربان و نماز استسقاء (باران).
امام علی (ع) وقتی ۴ سال و ۹ ماه به حکومت ظاهری انتخاب شدند، تصمیم گرفتند با این بدعت ها مقابله کنند امّا نشد.
🔹️ *۲- بازگشت به عقب:*
بخشی از رسوم غلط جاهلی که پیامبر (ص) از بین برده بود، بعد از او دوباره بازگشت.
در روایات از دوران بعد از سقیفه به *جاهلیّت اولی* یاد شده.
🔻️یکی از فرهنگ های غلط جاهلی که بعد از پیامبر (ص) دوباره برگشت، *قبیله گرایی* بود.
پيامبر (ص) وقتی وارد مدینه شد، کینه های چندین سالهٔ بین قبیله های اوس و خزرج را از بین برد و آن ها را با هم متّحد و همدل کرد.
🔵️ *تبعیض طبقاتی* بین قبائل و ملّیت ها از زمان عمر مجدّداً برگشت.
قرآن می فرماید: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُم
گرامی ترین شما نزد خدا با تقوا ترین شماست.
🔴️دشمن سعی دارد بین شیعیان ایران و عراق اختلاف بیاندازد. خبری را به دروغ پخش می کنند و آن را تحلیل می کنند تا مخاطب فکر کند اصل خبر راست است.
می خواهند شئون *اربعین* را بشکنند.
متأسفانه تبلیغات دشمن بر عدّه ای اثر می گذارد؛ امّا اکثریت مردم با هم همدلند.
سپاه مختار وقتی از هم گسست که بین عرب و عجم تفرقه افتاد.
❇️عواطف و حبّی که هر کس نسبت به وطن خودش دارد طبیعی است و اگر کنترل شده باشد اشکالی ندارد.
آن قبیله گرایی ای مذموم است که باعث نقار و اختلاف شود و جامعهٔ اسلامی را از آرمان هایش عقب بیاندازد.
✅️امام حسین (ع) دید که برای از بین بردن این رسوم غلط و بی عدالتی ها و ظلم ها که فقط هم ناشی از حاکمیّت نبود و خود مردم هم به آن دامن می زدند، باید قیام کند.
🔆️نورانیّت خون سیّد الشهدا (ع) مکتب تربیتی ای را ایجاد کرد که هر کس در این مکتب تربیت شد، به عدالت و صفا و طهارت پایبند است.
🙏️اللّهم عجّل لولیّک الفرج
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
◀چکیده سخنرانی دهه ی اول محرم ۹۷
❇هیأت فاطمیون مسجد جامع میمند
▫حاج آقا استوار
▪شب تاسوعا
🔸 انگیزه های قیام امام حسین علیه السلام بخش سوم🔸
◼انگیزه ی فرهنگی قیام سید الشهدا علیه السلام
⏭مرور مباحث:
در شبهای گذشته، جلوه هایی از جایگاه اباعبدالله در عالم خلقت بررسی شد.
گفتیم امام حسین(ع) چون برای خدا قیام کرد، خداوند آثار و برکات متعددی را در آن حضرت و هر چه که مربوط و منسوب به اوست قرار داد.
همچنین انگیزه های ۴گانه قیام حسینی را بیان کردیم و انگیزه های دینی و اجتماعی را توضیح دادیم.
امشب میخواهیم در مورد انگیزه ی فرهنگی صحبت کنیم.
1⃣ امام جعفرصادق(ع) در زیارت اربعین طی عبارات زیبایی، انگیزه ی فرهنگی قیام سید الشهدا(ع) را بیان میکنند:
💠 "... و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَة، وَ حَیرَةِ الضَّلالَة ..."
امام حسین خون خود را در راه خدا تقدیم کرد تا بندگان خدا را از جهالت و حیرت گمراهی نجات دهد.
لفظ《لِیَستَنقِذَ》 در این عبارت به معنای نجات دادن از غرق شدن است، یا همان نجات غریق.
یعنی امام حسین(ع) بشریت را از غرق شدن در جهالت و معصیت نجات داد؛ آن هم در زمانی که جامعه ی اسلامی پس از گذشت ۵۰ سال از رحلت پیامبر، درحال فراموشی آرمانهای پیغمبر خاتم بودند.
2⃣ یکی از دعاهایی که پیشوایان دینی برای حفاظت از فتنه های آخرالزمان توصیه کرده اند دعای غریق است؛
«یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک» یعنی خدایا قلب مرا بر دین خودت استوار کن.
همه ما باید خود را برای امتحان های خدا آماده کنیم اگر ایمان خود را تقویت نکنیم در برابر امتحان های پیچیده زندگی ممکن است مردود شویم و دین خود را هم از دست بدهیم.
امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی یکی از امتحان هایی است که اگر مراقب نباشیم ممکن است ایمان ما را متزلزل کند.
امیر المؤمنین(ع) فرمود: همه شما امتحان و غربال می شوید؛
💠«لَتَبلَبُلَنَّ بَلبَلَةً و لَتَغرَبُلَنَّ غَربَلَةً».
3⃣چیزی که سبب می شود انسان در سرگردانی و گمراهی باقی بماند گناه کردن است.
پدر شهید مهدی و مجید زین الدین می گفت من نمی گویم فرزندان من معصوم بودند اما شهادت می دهم که در طول این مدت از آنها گناه ندیدم.
امروز اگر بخواهیم خود را برای یاری امام زمان آماده کنیم باید مراقب باشیم که گناه نکنیم چون منتظر مصلح، خود باید صالح باشد.
و امام زمان(عج) نیز مانند جدّ خود بشریت را از حسرت و سرگردانی گناه نجات می دهد همانطور که در دعای عهد می خوانیم:
«وَ أحیِ بِه عِبادَک» یعنی خدایا توسط امام زمان بندگان خود را زنده کن یعنی آنها را به مقام بندگی برسان.
🔴 پس یکی از انگیزه های قیام امام حسین علیه السلام انگیزه فرهنگی است به همین دلیل کسی که در مکتب حسینی تربیت می شود در دایره بندگی خدا وارد می گردد و به زندگی خود نورانیت می بخشد.
اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
◀چکیده ی سخنرانی دهه اول محرم ۹۷
❇هیأت فاطمیون مسجد جامع میمند
▫حاج آقا استوار
▪شب عاشورا
🔸انگیزه های قیام امام حسین(ع) - بخش چهارم🔸
◼انگیزه ی سیاسی
⏭ در شبهای پیشین، انگیزه های دینی، اجتماعی و فرهنگی قیام سیدالشهدا را بررسی کردیم، حال وقت بررسی انگیزه ی مهم سیاسی این قیام است.
1⃣ انگیزه ی سیاسی قیام اباعبدالله دو جلوه دارد؛
جلوه ی اول، کنار زدن دستگاه فاسدی بود که یزید به عنوان خلیفه خودخوانده ی مسلمین آن را برپا کرد.
اما جلوه ی دیگر، تلاش برای حرکت به سمت تشکیل حکومت دینی بود.
پس از خروج از مدینه، مقصد امام حسین علیه السلام مستقیم کوفه نبود، بلکه ابتدا ایشان ابتدا به مکه رفت و درآنجا از اجتماع حجاج استفاده کرده و روشنگری هایی علیه دستگاه یزید و به منظور تشکیل حکومتی با محور الله انجام داد.
در زمان حضرت رسول(ص) ایشان وقتی هنوز در مکه حضور داشتند، با عدّه ای از اهل یثرب دیدار و آنها را با مبانی اسلام و حکومت اسلامی آشنا کردند. و همین ها مبلغانی شدند که مردم یثرب را به سوی بیعت با حضرت محمد(ص) دعوت نمودند.
بعد که زمینه ها آماده شد، در عقبه ۷۰ دفتر با پیامبر پیمان بستند که از ایشان دفاع کنند به دنبال آن نبی اکرم به یثرب هجرت نمود و پایه های حکومت دینی را در آنجا بنا نهاد؛ آرمانشهری که آرزوی هر مشتاق حقیقت و عدالت است.
حضرت رسول نشان دادند که جامعه نیاز دارد به یک مدیر مدبّر و به یک رئیس که امور جامعه را با استفاده از فرامین الهی مدیریت کند.
نبی اکرم به دنبال پادشاهی و حکمرانی ملوکانه بر مردم نبود، اما این منافاتی ندارد با اینکه ایشان مدیریت جامعه را به دست بگیرند.
2⃣ اینکه فرموده اند:
《 النّاس عَلی دینِ ملوکهِم 》 به این معنا که مردم بر دین حکمرانانشان هستند موید این است که حاکمان یک جامعه اگر موحد و مومن باشند زمینه دینداری را برای مومنان فراهم می کنند و اگر بی دین باشند کار را بر مؤمنان سخت می کنند.
وقتی به تاریخ معاصر خودمان می نگریم می بینیم فردی مثل رضاشاه که علی الظّاهر شیعه هم بود، اما کار را به جایی رساند که ارزشهای اسلامی رفته رفته در سطح جامعه به سمت کمرنگ شدن پیش میرفت، حجاب از سرها برداشته شد و حتی روضه سیدالشهدا(ع) هم ممنوع شد.
وقتی حاکم فاسد باشد و الهی نباشد، زمینه ها برای حرکت آحاد جامعه به سمت هدف اصلی آفرینش فراهم نمیشود.
3⃣ امام حسین(ع) :
💠«فلعمري مَا الاِمام الَّا الحاکِم العامِلُ بِالکتاب وَ الآخِذُ بِالقِسط وَالدّائِنُ بِالحَق وَالحاسِبُ نَفسَه"
حضرت در این عبارات، ویژگی کسی که لیاقت حکومت کردن را دارد برشمرده است.
❓❔حال اینجا سؤالی پیش می آید و آن اینکه: امام حسین(ع) که می دانست شهید میشود، پس چطور حرکت کرد برای تشکیل حکومت؟؟
پاسخ این است که ابا عبدالله(ع) مأمور به وظیفه بود نه نتیجه. حضرت وقتی نامه های دعوت و بیعت کوفیان را دیدند، تکلیف را بر خود دانستند که خروج و قیام کنند و امر به معروف را به مرحله ی عمل برسانند. چون بالاترین سطح و درجه ی امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی حکومتهاست.
🔴پس گفتیم طبق فرمایشات سیدالشهدا(ع) که با عمل ایشان نیز همراه بود، حکومت جامعه باید دست فردی بیفتد که عامل به قرآن، عادل وعدالت خواه و با تقوا باشد.
☑ولایت فقیه جلوه ای حقیقی از این معناست.
فلسفه ی تنفیذ ریاست جمهوری به دست ولی فقیه نیز همین است(تنفیذ به معنای اذن دادن است)، چون طبق فرمایش امام زمان(عج) تنها کسی که در دوران غیبت حق حاکمیت دارد، فقیه جامع الشرایط است ؛
💠امام صادق علیه السلام در مقبوله عمر بن حنظله در مورد فقها فرمود:" انی جعلته علیکم حاکما" یعنی من فقیه جامع الشرایط را حاکم بر شما قرار دادم.
هرچند حکومت «فقیه» غایت آمال ما نیست اما دوره ی گذار مناسبی است به سمت هدف اصلی که همان جامعه ی اسلامی با رهبری امام معصوم است ان شاء الله.
✅اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
◀ چکیده ی سخنرانی دهه اول محرم ۹۷
❇ هیأت فاطمیون مسجد جامع میمند
▫حاج آقا استوار
▪شب یازدهم(شام غریبان)
◼
1⃣ در شبهای گذشته، انگیزه های ۴گانه ی قیام حسینی را بررسی کردیم.
اما امشب میخواهیم از موضوعی سخن بگوییم که مقدم بر همه ی آن انگیزه هایی است که بیان شد.
در واقع، تحقق آن انگیزه ها منوط به استفاده از این ابزار است.
هرچند برخی، این ابزار را به عنوان پنچمین انگیزه ی قیام اباعبدالله(ع) برشمرده اند اما دقیق تر این است که بگوییم همه ی انگیزه های یادشده، فقط در بستر این ابزار محقق میشود؛ و این ابزار همان "امر به معروف و نهی از منکر" است.
در صحبت ها بنا بر این بوده که از زبان خود سیدالشهدا(ع)، قیام ایشان را بررسی کنیم.
ایشان در ادامه معرفی قیامشان فرمودند:
💠«ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر» یعنی من میخواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم.
2⃣ امر به معروف و نهی از منکر مراحلی دارد که اولین آن، مرحله ی قلبی است، یعنی به همین مقدار که با دلت از گناهی احساس تنفر و انزجار کنی اولین مرحله امر به معروف را انجام داده ای.
مرحله ی بعد، مرحله زبانی و تذکر لسانی است.
و مرحله ی آخر که از همه ی مراحل بالاتر است، امر به معروف و نهی از منکر عملی می باشد که بالاترین جلوه آن همان قیام و جهاد است.
3⃣ در آیات و روایات ما به این مسئله ی مهم و ضروری -که مقام معظّم رهبری از آن به عنوان فریضه ی فراموش شده یاد میکنند- بسیار پرداخته شده است؛
در آیه ی ۱۰۴ آل عمران ضمن اینکه صریحاً به مسلمین فرمان داده شده یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند به این موضوع هم اشاره می کند که در کنار وظیفه ی آحاد مردم برای امر به معروف و نهی از منکر، بر حکومت اسلامی نیز واجب است که تشکیلات و بسترهایی فراهم کند برای اقامه ی این واجب فراموش شده.
و یا آیه ۱۱۰ سوره آل عمران خداوند می فرماید:«کنتم خیر امة اخرجت الناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تومنون بالله» یعنی رمز اینکه بهترین امت مسلمانان هستند این است که امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
پیامبر اسلام در حدیثی تأمل برانگیز خطاب به امت خود می فرمایند:
💠《شما بهترین امّتها هستید، چون امر به معروف و نهی از منکر می کنید》
یعنی پیامبر این فعل مهم را حتی جلوتر از بقیه واجبات و کارهای نیک می دانند.
همچنین ایشان در حدیثی دیگر می فرمایند:«مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ وَ نَهى عَنْ المُنْكَرِ فَهُو خَليفَةُ اللّه ِ فى أَرْضِهِ و خَليفَةُ رَسُولِ اللّه».
رسول خدا صلي الله عليه و آله در این حدیث فرمودند: كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است.
حضرت امیر علیه السلام نیز بیانات مهمی در مورد این فریضه الهی دارند؛
ایشان در نهج البلاغه می فرمایند:
💠《همه ی اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منکر، مانند آب دهانی در دریایی پهناور است.》
امّا در جایی دیگر در حدیثی که لرزه بر اندام می اندازد به همه ی ما هشدار میدهند:
💠 《اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، بدان شما به شما مسلّط می شوند و آنجاست که هر چه دعا کنید مستجاب نمیشود》
☝🏻به یاد آورید مردمی که ترک امر به معروف و نهی از منکر کردند و علی(ع) را رها کردند چه بلایی سرشان آمد و گرفتار ظلم های معاویه شدند و یا جماعتی که پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر، یعنی حسین بن علی(ع) را تنها گذاشتند و او را یاری نکردند چگونه گرفتار حکام ظالم و جائری چون حجاج بن یوسف ها شدند که از خونشان جوی ها به راه انداخت...
🔴هر کجا دور شدن از مفاهیم و مبانی الهی را دیدیم باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
بله؛ یک وقت این امر و نهی در مورد مسائلی چون حجاب و نمازخواندن و اینهاست. یک وقت هم در مورد غش در معامله و کم فروشی یک مغازه دار یا تقلب یک باغدار و یا کم کاری یک کارمند و حتی در مسائل کلان اقتصادی کشور است.
☑ همه جا و در همه ی امور باید امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته شود وگرنه رخ می دهد آنچه که نباید.
◀ در پایان باید دانست که بالاترین معروف دفاع از ولایت و مبارزه با طاغوت است بنابراین در این دوران حرفیست انقلابی و دفاع از ولایت فقیه معروفی است که اهتمام به آن عزت و سعادت را برای مردم ایران می آفریند.
✅اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّكَ الفَرَج
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
در شرایط کنونی کشور گاهی احساس می شود که هر کس به دنبال منافع خودش است.
آنچه کسی برایش دل نمی سوزاند موفقیت کشور است.
هموطن به هوش باشیم.
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰عصاره رذائل یا فضائل؟!
✍ چندی پیش بزرگی به وکلای مجلس شورا توصیه کرد مراقب باشید #عصاره فضائل ملت باشید و نه رذائل ملت و آنها پیوسته خود را عصاره فضائل مردم می دانند و پلشتی های خود را پشت نقاب «اراده مردم» و «منافع ملی» مخفی می کنند.
و امروز #نااهلانی که امام فرموده بود نگذارید انقلابتان به دست آنها بیفتد اینگونه کام ملت را تلخ و کام دشمن ملت را شیرین کرده اند.
این جماعت هنوز به مردم پاسخ نداده اند وقتی به بهانه همین «منافع ملی» قلب #رآکتور اراک را خارج کردند و سیمان در آن ریختند و صنعت هسته ای را نیمه تعطیل کردند تا شاید تحریمی که آب خوردن ما نیز بند به آن بود برداشته شود چه شد که معظم تحریم ها مثل کوه سر جایش باقی ماند و پس از مدت کوتاهی هم ابرشرور دنیا از آن توافق خارج شد تا همان حداقل ها هم به ما نرسد؟
آری؛ امروز همان حماسه سازان! #ترکمانچای و گلستان پریروز و لوزان و #برجام دیروز تن به الحاق به کنوانسیونی دادند که بهانه آن را شفافیت مالی بانک ها- آن هم شفافیت برای خارجی ها- اعلام کرده اند اما خود از شفافیت رأی دادنشان گریختند تا نخواهند در پیشگاه ملت پاسخگوی وادادگیشان باشند.
📢 امروز اصلا حالم خوب نیست، چون از ترس، وادادگی، تحلیل های آبکی جماعتی عقل کل پندار، منفعل و نان به نرخ روز خور حالم بهم می خورد. به یاد روزی افتادم که قلب رآکتور اراک را درآوردند تا پدر این ملت از تحریم ها و بیکاری ها و گرانی ها درنیاید اما کاش با طناب این جماعت لااقل دنیای با عزتی برایمان درست می شد آخرتش پیشکش.
◀️سال ها این احساس ذلت و خواری را فقط هنگام مطالعه کتاب های تاریخ ۲۰۰ سال اخیر به خود دیده بودم همان صفحاتی که از معاهده های ذلت بار سخن می گفت و از روزهایی که شهرهای ایران زیر چکمه های اجنبی ها لگدکوب شده بود برایمان گفته بود.
◀️آری؛ امروز دود انتخاب های گذشته مجلس و ریاست جمهوری به چشم کسی نمی رود جز همان ملتی که با اندکی دقت می توانستند انتخابی بهتر داشته باشند.
و اکنون فقط و فقط سخن امام حسین علیه السلام را باید شنید:
✅«الموت أولى من ركوب العار، والعار أهون من دخول النار».
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
🔰#فتنه_عقلانیت
✍ سال گذشته مقاله ای با عنوان «فتنه عقلانیت؛ فتنه دهه۹۰» نگاشتم که در فضای امروز جامعه بازخوانی آن مقاله خالی از لطف نیست.
در این مجال تلخیصی از آن مقاله تقدیم می شود.
◀️ فتنه عقلانیت پدیده ای است که امروز در بستر استحاله فرهنگی و معرفتی شاهد آن هستیم و گروه های مختلفی از مردم و نخبگان را درگیر خود کرده است.
در این فتنه پیچیده که نام آن را «عقلانیت» گذاشته اند مفاهیم دینی جای خود را به مفاهیمی با مبانی فکری ماتریالیستی می دهد و هر نوع ادبیات مبتنی بر اعتقاد به غیب را پس می زند، از این روست که مفاهیمی مثل معنویت، تعبد، مقاومت، جهاد، استکبارستیزی و نفی سبیل کفار، ساده زیستی، عدالت، قناعت و اصلاح الگوی مصرف که جزء اصول ارزشمند جمهوری اسلامی بوده مورد هجمه قرار گرفته است.
◀️ مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام به این فتنه اشاره کردند و فرمودند: «می شنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعارهای انقلاب عنوان و مفهوم عقلانیت را مطرح می کنند، کأنّه عقلانیت در نقطه مقابل انقلابیگری است. نه، این خطاست. عقلانیت واقعی هم در انقلابیگری است. عقلانیت معنایش این است که انسان اصالت ها را بشناسد عقلانیت تکیه به رأی مردم است. عقلانیت تکیه به نیروی داخلی است. عقلانیت تکیه و توکل به خدای بزرگ است عقلانیت در این نیست که انسان خود را بعد از رها شدن از چنبره قدرت امریکا و استکبار مجددا نزدیک به آنها بکند».
◀️و به یقین امروز مساله الحاق به کنوانسیون های بین المللی و پذیرش اسناد وارداتی که بر اساس مبانی فکری سکولاریسمی و ماتریالیسمی تنظیم شده است یکی از محورهای فتنه عقلانیت است که عده ای با تئوریزه کردن آنها به دنبال مفتون کردن جامعه اسلامی هستند اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ یونسکو و کنوانسیون fatf مصداق بارزی از مفتون شدن به فتنه عقلانیت است چرا که عده ای بدون در نظر گرفتن ارزش های دینی با نقاب منطق و عقلانیت همه توان خود را جهت تحمیل این اسناد به جامعه اسلامی صرف نموده اند.
✅ تنها راه در امان ماندن از #فتنه_عقلانیت بازگشت به اصول نورانی قرآن و عترت است که در پناه آن عزت و آسودگی دنیا و سعادت آخرت تامین خواهد شد.
https://eitaa.com/ostovarmeymandi