eitaa logo
محمد استوار میمندی
638 دنبال‌کننده
381 عکس
190 ویدیو
35 فایل
کانال شخصی محمد استوار میمندی مدرس حوزه علمیه قم ارتباط با مدیر کانال @ostovarmymandi110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 عذابی سهمگین یا امتحانی الهی؟ ✍این روزها مردم دغدغه مبارزه با بیماری کرونا و پیشگیری از ابتلاء به آن را دارند اما بد نیست که از زاویه ای دیگر نیز به این پدیده یا بهتر بگویم بلا نگاه کنیم. شرور و بلایای طبیعی یا انسانی اموری نسبی هستند که در بسیاری موارد دارای ابعاد مختلفی هستند که نگاه تک بعدی به آنها ممکن است ذهنیت های نادرستی برای جامعه ایجاد کند. این پدیده ها همانطور که ممکن است برای عده ای عذاب و تقاص عملکردشان باشد برای عده ای دیگر نیز می تواند امتحان و آزمونی باشد که برای شکفته شدن ظرفیت های بندگی و کمال انسانی به آن مبتلا شده اند. امروز انتشار ویروس کرونا و فراگیری آن در جامعه جهانی -بر فرض اینکه پدیده ای طبیعی است- برای عده ای ممکن است عذاب الهی باشد که به سبب رواج فساد و فحشا در جامعه به آن مبتلا شده اند چه اینکه جنایت هایی که در جهان به نام عدالت و حقوق بشر انجام می شود و بسیاری از مجامع بین المللی و ملت ها نیز در مقابل آن سکوت می کنند به خودی خود کافی است که خداوند قهار عذابی عالم گیر فرو بفرستد که ابتدا کشور کمونیستی چین و سپس دیگر کشورهای جهان را درگیر خود کند جنایت هایی مثل قتل عام مردم مظلوم یمن، هتک حرمت و کشتار مسلمانان هند، ترور ناجوانمردانه پاکانی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و صدها ظلم بین المللی دیگر قطعا اسباب غضب و سخط پروردگار عالم را به همراه می آورد، همانگونه که ممکن است این بیماری فراگیر برای مومنان عالم امتحان باشد چه اینکه مومنان هر امت همواره در معرض ابتلائاتی هستند که از یک سو صبر و ایمان آنها را مورد آزمون الهی قرار می دهد و از طرف دیگر ظرفیت های بندگی آنها را شکوفاتر می کند و پس از صبر در مقابل آن مصائب آنها را به مدارج بالاتر بندگی می رساند، البته گاهی اوقات تشخیص مرز میان عذاب و امتحان بسیار سخت است و جز اولیاء حق آنرا تشخیص نمی دهند، علت آن هم این است که انسان همواره باید بین مقام خوف و رجا باشد تا از یک سو خود را متنعم به لطف و رحمت پروردگار ببیند و از سوی دیگر نیز خود را ایمن از خشم و عذاب خدا نبیند، تا نه غرّه به عبادات و ریاضات خود شود و نه مایوس از رحمت خدا گردد. 📣و اما کرونایی که دامنگیر مردم ایران شده اگر عذابی از عذاب های خدا باشد قطعا ناشی از گناهانی است که اهل معصیت خود را به آن آلوده اند و توده های دیگر مردم نیز در مقابل آن سکوت کرده اند، از این رو بی راه نیست که در مقابل کسانی که انگشت تعجب از ابتلای قمی ها به این بیماری به دندان گرفته بودند گفته شود اگر این بلیه عذاب الهی هم باشد برای عده ای کم بنیه و سست عنصر است که شهر مقدس قم را که طبق روایات معصومین علیهم السلام حرم اهل بیت است حرمت نگاه نداشتند و سعی کردند بی حیایی، بی حجابی و شل دینی را در آن رواج دهند و عده ای نیز با آنها همراهی کردند و فریاد مراجع و دلسوزان را نشنیدند و یا در مقابل این هنجار شکنی ها سکوت کردند مگر نه این بود که مدینه النبی وقتی از زمان یزید مبتلا به رقاصه ها و آوازه خوان ها شد روی خوش به خود ندید تا واقعه هولناک حره و پس از آن حکمرانی عبدالملک ها و حجاج ها و ظلم و ستم عجیب آنها را به خود دید؟ آری؛ این بیماری فراگیر برای مؤمنان و صالحان جامعه امتحانی از امتحان های پروردگار است که باید با نگاه رحمت به آن نگریست و طبق قاعده رحمت الهی در مواجهه با آن صبر پیشه کرد تا جامعه ایرانی مثل بسیاری از امتحانات دیگر به مراتب بعدی کمال نائل شود. و همین نگاه معرفتی اهل ایمان است که آنچه را که از دوست رسد نیکو می داند. این فرمایش امام صادق علیه السلام است که بلا را نیک می شمارد: «إِنَّ عَظِيمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِيمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ». یعنی پاداش بزرگ همراه با مصائب بزرگ است و خدای متعال هیچ مردمی را دوست ندارد الا اینکه آنها را مبتلا به سختی ها و شدائد می کند.(کافی ج۲ ص۲۵۲) ✅ البته گمان نگارنده بر این است که جامعه ایرانی به عنوان یک امت برگزیده تاکنون به خوبی آزموده شده و از بیشتر امتحانات الهی سربلند خارج شده و این نیز امتحانی است که آنها را در مسیر رسیدن به امت برتر در آتش کوره خود آبدیده تر می کند و آنها را آماده ایفای نقش جهانی خود در مسیر تمدن سازی خواهد کرد، از این رو باید امید خود به لطف و رحمت پروردگار را حفظ کنیم و از توجه و تضرع به ذات مقدس باری تعالی و توسل به معصومین علیهم السلام مخصوصا وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه لحظه ای غافل نشویم. 🌹 یا صاحب الزمان اغثنا بحق مولاتنا فاطمة🙏 ✍ محمد استوار میمندی http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🌺🌺🌺🌺 میلاد با سعادت مولود کعبه مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام مبارک باد. در مدح مولانا امیر المومنین و امام العارفین علیه آلاف الصلاة و السلام نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی نه مرا زبان که بیان کنم ، صفتِ کمال تو یا علی شده مات عقل موحدین ، همه در جمالِ تو یا علی چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی نبرد به وصف تو ره کسی ، مگر از مقالِ تو یا علی هله ‌ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری که‌ ندیده‌ام‌ به‌ دو دیده‌ام، چو تو گوهری چو تو جوهری هله ‌ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری چه در انبیا چه در اولیا ، نه تو را عدیلی و هم¬سَری به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی چو عقول و افئده را نشد ، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف همه گفته‌اند و نگفته شد، زکتابِ فضل تو یک الف ز بیانِ وصف تو هر کسی ، رقم گمان زده مختلف فصحای دهر به عجز خود، زادایِ وصف تو معترف بُلغای عصر به نطقِ خود ، شده‌اند لالِ تو یا علی تویی آنکه تکیه‌یِ سلطنت ، زده‌ای به تخت مؤبّدی ز شکوه شأن تو بر مَلا ، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی به فرازِ فرقِ مبارکت ، شده نصب تاج مُخلّدی متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی تویی آنکه سِدره‌ی مُنتهی ، بُودَت بلندیِ آشیان به مکان نیائی و جلوه‌ات ، به مکان ز مشرقِ لا‌مکان رسد استغاثه‌ی قدسیان ، به درت ز لانه‌ی بی‌نشان چو به اوج خویش رسیده‌ای، ‌ز عِلوّ قدر و سُموشّان همه هفت کرسی و نُه طبق ، شده پایمال تو یا علی تو همان تجلّیِ ایزدی ، که فراز عرشی و لا مکان خبری ز گردش چشم تو ، حرکات گردش آسمان دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشاره‌ی ابروان دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو می زنم ره کوه و دشت گرفته ام قدم از برای تو میزنم به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو می زنم شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو میزنم نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا به سخا و بذل تواش طمع، به عطا و فضلِ تواش رجا ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی شاعر: فؤاد کرمانی  
🔰 در جهان ✍شیوع ویروس کرونا و فراگیری آن در کشور عزیزمان مستمسکی شده برای افرادی که سر سپرده مکتب های مادی هستند و حاضر نیستند برای گزاره های دینی و اعتقاد به غیب در زندگی خود جایی باز کنند. ◀️اخیرا متنی-بدون نام نویسنده- در فضای مجازی با عنوان «کرونا آغازگر رنسانس در ایران» منتشر شد که نویسنده تلاش می کرد بین دوران رنسانس در اروپا که منجر به انزوای کلیسا شد و شیوع بیماری کرونا در کشور، ارتباط التزامی بر قرار کند و با این بیان که همانطور که طاعون در اروپا مردم را از کلیسا جدا کرد کرونا نیز در ایران مردم را از مسجد و قرآن جدا می کند. نویسنده این متن به خوبی پی به تعارض دین و علم در میان مسیحیت که در دوران قرون وسطی تبلور پیدا کرد برده است اما برای اثبات تعارض بین دین اسلام و عقلانیت خیلی ناشیانه و سریع به نتیجه رسیده و سعی کرده با آسمان و ریسمان کردن ثابت کند اسلام دینی عقلانی نیست و اعتقاد به کرامات اولیاء حق خرافه ای است که عالمان دینی آن را بین مردم رواج داده اند! ◀️البته برای نگارنده که مطالعاتی در زمینه شبهات وهابیت داشته مسلم است که این متن را یا یک وهابی نوشته و یا اگر هم وهابی نبوده کسی است که متاثر از القاءات آنهاست اگر چه ادبیات آن شبیه ادبیات روشنفکران مادی گراست. ◀️و اما ماجرای تشبیه اسلام به مسیحیت، قرآن به انجیل، مسجد به کلیسا و روحانی شیعه به کشیش مسیحی برای کسانی که اسلام را می شناسند تشبیهی به غایت مضحک و عجیب است چه اینکه همه ارکان دین اسلام مبتنی بر عقلانیتی خردمندانه است اسلام همانطور که اعتقاد به غیب را تقویت می کند در همان حال هر نوع خرافه گرایی را نیز نفی می کند. تشویق به علم آموزی در همه منابع اسلامی اصلی انکارناپذیر است که عالمان دین نیز به تاسی از منابع دینی بر آن تاکید می ورزند، مگر نه این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طلب علم را بر هر مرد و زن مسلمانی واجب کرد و فرمود: «اطلبوا العلم ولو بالصین» یعنی به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد –اشاره به مکان دور و دسترسی سخت- و آیا این امام اول شیعیان نیست که حکمت و علم را گمشده مؤمن می داند و می فرماید: «حتی اگر شده از اهل نفاق نیز علم و حکمت بیاموزید»؟؛ «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق‏». ✅در این میان کرونا نشان داد نه تنها دین و علم با یکدیگر تعارضی ندارند بلکه وقتی علم به این نتیجه رسید که هر نوع اجتماعی باید تعطیل شود حتی نمازجمعه ها نیز تعطیل می شوند و حرم های امامان و امامزادگان نیز به منظور رعایت اصول بهداشتی محدود می گردند. آری حرم ها و اماکن مذهبی نیز با همه قداستشان خارج از نظام اسباب و مسببات جهان آفرینش نیستند اگر چه کرامات و معجزات آشکار آن بزرگواران که بسیاری از مردم آن را تجربه کرده اند نیز در همین نظام اسباب و مسببات قرار می گیرد اما خدای متعال اراده نکرده در همه جا از اسباب کرامت اولیاء خودش استفاده کند چون در اینصورت معجزه بودن شفای بیمار صعب العلاج و کرامت بودن باز شدن گره کور یک مؤمن آنقدر تکراری و عادی می شد که آن امدادهای ویژه خاصیتی در ایمان افزایی مردم پیدا نمی کردند. جالب اینجاست که اگر متولیان امور دینی این محدودیت ها را نمی پذیرفتند از طرف امثال همین نویسنده متهم می شدند به اینکه به فکر حفظ جان مردم نیستند! ✅امروز کرونا نشان داد اسلام آن هم با قرائت اهل بیت علیهم السلام دین عقلانیت است که نه تنها با علم سر ناسازگاری ندارد بلکه خود مشوق و مروج گسترش فرهنگ علم آموزی است و در عین حال مردم را متوجه قدرت بی کران پروردگار نیز می کند، به همین دلیل ادامه حیات عالم جز با تبعیت از عقلانیت اسلامی که فقهای شیعه منادی آن هستند و علم و معنویت، دنیا و آخرت و رفاه و عدالت را توأمان در کنار یکدیگر می خواهند حاصل نخواهد شد. 📣و اما آنچه که در دعوای طب سنتی -با همه عناوینش- با طب مدرن می بینیم نه از باب تعارض دین و علم بلکه از باب تعارض علم با علم است که همیشه در طول تاریخ بین صاحبان علم وجود داشته است، پس این دعوا دعوایی درون علمی است که ربطی به اصل دین ندارد بلکه روش های متفاوت هر علمی آنها را به نتیجه های متفاوت رسانده است. ♻️در پایان باید گفت این بحران نیز می گذرد اما همین عوام هستند که با توجه بیشتر به خدا و اولیاء خدا همچنان عشق به ولایت و همه تجلیات آن را در وجود خود تقویت می کنند و با همه وجود مراقد مطهر آنان را شفاخانه جان و دل و معنویت بخش روح و روان خود می دانند. ✍محمد استوار میمندی http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
♻️امروز با هماهنگی انجام شده و با هدف تقدیر و تشکر از عوامل درمانی و خدماتی، به دیدار رئیس و معاونان بیمارستان حضرت علی اصغر شیراز رفتیم بیمارستانی که محل بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا بود. روحیه و امید بالا و ایمان عمیق کادر درمانی ستودنی بود. توصیه رئیس بیمارستان این بود که مردم کرونا را جدی بگیرند و به توصیه های بهداشتی عمل کنند. با لطف خدا و پیشگیری های به عمل آمده وضعیت فارس نسبتا کنترل شده است. ما هم در جهت استفاده از ظرفیت طلاب جهادی برای مقابله با این بیماری اعلام آمادگی کردیم. به امید ریشه کن شدن این ویروس منحوس از همه جای ایران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
✍️ دین عقلانی یا عقلانیت دینی؟... 🔰 اگر چه اسلام دینی کاملا عقلانی است که اصلی‌ترین اصول آن با فطرت و عقل قابل پذیرش است و احکام آن نیز بر اساس حکمت‌های واقعی پروردگار ثابت شده است اما مدتی است که واژه کلید واژه‌ای شده که "عرف گراهای مذهبی نما" برای پس زدن اصول شریعت و شکستن چارچوب‌های اساسی معرفتی و اعتقادی از آن استفاده می‌کنند. همانان که با رسوخ رگه‌های روشنفکری، خود را طرفدار عقلانیت مذهبی می‌دانند و با علم زدگی و سیاست زدگی، هر روز نگاهشان به تئوری‌های وارداتی و کنوانسیون‌های بین المللی است، تا جایی‌که مبانی حقوق بشری غربی را حاکم بر احکام شریعت معرفی می‌کنند. 🔰 این روزها که ویروس همه را به خود مشغول کرده مجالی پیدا شده که طرفداران عقلانیت مذهبی بیشتر رخ نشان دهند و محاسبات بزرگان ما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند؛ همانگونه که در دهه هفتاد سیاست کنترل جمعیت با توجیهات مبتنی بر جهان بینی مادی و به اصطلاح خودشان عقلانی، فضایی را در جامعه بوجود آورد که حتی متدینین نیز از باب تکلیف شرعی خود را مقطوع النسل کردند! 🔰 البته آنچه که مسلّم است و هیچ کس نباید از آن تخطی کند این است که مدیریت پیشگیری و درمان این بیماری در دست عوامل بهداشتی و پزشکی است و همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند وقتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمی را اعلام کرد همه باید از آن تبعیت کنند اما این به معنای نقد ناپذیری تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست. 🔰 آنچه که از برخی از تصمیم گیری‌ها احساس می‌شود انفعالی از جنس عقلانیت دینی مبتنی بر علم زدگی است که دامان تصمیم گیران این عرصه را گرفته است، انفعالی که در ابتدا سبب شد تا برخی از اموات بدون تجهیز کافی به خاک سپرده شوند و نهایتا به جای غسل تیمم داده شوند و امروز نیز منجر به تعطیلی کامل حرم‌های مطهر اولیاء دین شده است و البته در فضای روانی جامعه شاید گریزی از این انفعال تولیت‌های مراقد مطهر و بزرگان دینی ما نبوده است. 🔰 این نکته را باید مورد توجه قرار داد که طبیعت راحت طلب انسان در مشکلات مختلف، پیش از آنکه راه حل‌های صحیح و جامع را پیدا کند غالبا به دنبال پاک کردن صورت مساله است تا با دفع مشکل، زحمت رفع آن را از دوش خود بردارد، خصوصا اگر به جوانب مختلف مساله علم نداشته باشد و یا به آن توجه نکند، غافل از اینکه در بسیاری از اوقات پاک کردن صورت مساله ندیدن واقعیت‌های دیگری است که پیرامون آن مساله وجود دارد و همین سبب بروز مشکلات دیگری در جامعه می شود. ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز راحت‌ترین راه حل را تعطیلی بازار، نمازهای جماعت و مراقد مطهر می‌داند در حالیکه تعطیلی هر کدام از آنها اگر چه ممکن است به پیشگیری کمک کند اما مشکلاتی بوجود می‌آورد که به تدریج مفسده آن شاید کمتر از ابتلا به این ویروس نباشد با اینکه در بسیاری از این موارد می‌توان با آموزش مناسب و ایجاد ساز و کار بهداشتی و استفاده از بسیج ظرفیت‌های مختلف، به سمتی رفت که منجر به تعطیلی کامل این مجموعه ها نشود و در عین حال اصول بهداشتی نیز تا حد قابل قبولی رعایت گردد. 🔰 # تعطیلی-بازار و مغازه های مردم اقتصاد جامعه را فلج می‌کند و خیلی از اصناف را به ورشکستگی می‌کشاند همانطور که تعطیلی کامل مراقد مطهر نیز از یک سو به نیاز معنوی بخش قابل توجهی از مردم بی‌اعتنایی می‌کند و از سوی دیگر آثار متعدد وضعی حضور مردم در محل‌هایی که بر اساس نصوص دینی موجب جلب رحمت پروردگار و عنایت ویژه صاحبان آن مراقد مطهر است را از بین می‌برد، همان آثار متافیزیکی که امروز جامعه ما در جهت امیدافزایی، آرامبخشی و معنویت گرایی به شدت به آنها نیازمند است. 📌 پیشنهاد نگارنده این است که مدیریت مبارزه با کرونا باید مدیریتی استراتژیک باشد که در مواجهه با این بیماری نگاهی "فراگیر و نه منطقه‌ای" و "جامع و نه تک بعدی" داشته باشد تا بتواند با تصمیمی جامع و دقیق همه زوایای تصمیم‌گیری‌ها را مورد توجه قرار دهد. سپردن مدیریت این مساله به وزارت بهداشت سبب می‌شود که ابعاد دیگر این مشکل مورد غفلت واقع شود و فقط به ابعاد پزشکی ماجرا توجه شود که آن هم پاک کردن همه صورت مساله‌ها مبتنی بر نگاه پوزیتیویستی به این معضل است. 📣 و اما اکنون که تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مطهر بوده، همه باید از این تصمیم تبعیت کنیم تا هرج و مرجی پیش نیاید اما از مسئولین امر هم می‌خواهیم که با تجدید نظر در برخی از این تصمیمات نگاهی کلان محور با توجه به زوایای مختلف این مساله داشته باشند. ✍️ محمد استوار میمندی http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰عجب سالی بود امسال...! ✍سال ۹۸ هم مثل همه سال های دیگر برای مردم ایران حوادث تلخ و شیرین زیادی داشت اما برای من سال ویژه ای بود چون بعد از بیست سال مجاورت کریمه اهل بیت سلام الله علیها و تحصیل و تدریس در شهر مقدس قم مکلف به خدمت در سنگری دیگر شدم، مسئولیتی سنگین که از یک سو افتخار خدمتگزاری بیشتر به اردوگاه امام عصر علیه السلام را فراهم می کرد اما از سوی دیگر مرا از فضای علمی به فضایی اجرایی می کشاند و همین یعنی کم شدن سرعت در مسیر علم و دانش، اما به هر حال خودم هم احساس می کردم وظیفه دارم مدتی هم در این سنگر ادای دین کنم. ◀️در هر حال اواخر شهریور ماه به شیراز آمدم و خدمتگزاری به حوزه علمیه فارس را آغاز کردم هنوز مدتی نگذشته بود که ایام اربعین رسید و من هم در سفری سه روزه به زیارت مشرف شدم اما در مسیر بازگشت اطلاع دادند که معاون آموزشم در نزدیکی کربلا دچار برق گرفتگی شده و از دنیا رفته، خبر بدی بود اما به حالش غبطه خوردم که در مسیر سید الشهدا به دیدار معبود شتافته است. ◀️چند هفته پس از این ماجرا، مساله گران شدن بنزین اتفاق افتاد و موج ناراحتی مردم و در نهایت اغتشاشاتی که به دخالت و تحریک شبکه های معاند منجر به تعرض به برخی از اماکن مذهبی و مدارس علمیه استان شد که پس از سرکشی از آن مدارس در دل آشوب ها، مدتی ذهن و وقتمان را به خود مشغول کرد اگر چه اجتماع بزرگ علما و طلاب شیراز در محکومیت آن حوادث شیرینی و شکوه خاص خودش را داشت. ◀️سفر برخی از اعضای محترم شورای عالی حوزه های علمیه هم از برنامه های خوبی بود که البته توفیق همراهی با آنها را نصیبم کرد و باعث شد با سرعت بیشتری با مدارس و طلاب استان و بیم و امیدهایم نسبت به آنها آشنا شوم. امید به طلاب با انگیزه و با استعدادی که قطعا در آینده جامعه و حوزه نقشی مهم دارند و بیم از طلابی که مبتلا به روزمرگی شده بودند و به جای روحیه قدردانی از مسئولان حوزه گرفتار روحیه طلبکاری و اعتراض شده بودند. ◀️ از آنجا که مصوبه امتحانات متمرکز، بار برگزاری امتحانات مدارس استان را بر دوش مدیریت استان گذاشته بود لازم بود که برای اجرای صحیح و کامل این کار سنگین نیز برنامه ریزی شود اما هنوز مقداری نگذشته بود که خبر شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی داغ بزرگی را به دلمان گذاشت و مدتی نیز در گذار برنامه های مربوط به آن شهید عزیز بودیم. ◀️سالی که گذشت سال انتخابات نیز بود انتخاباتی که برای خودش پروسه ای حداقل چند ماهه داشت مخصوصا که انتخابات میان دوره ای خبرگان فارس هم قرار بود برگزار شود و طبیعتا حوزه های علمیه را بیش از انتخابات های دیگر درگیر خود می کرد. ◀️رفت و آمدهای کاندیداهای احتمالی مجلس مخصوصا پس از اعلام تایید صلاحیت ها نیز وقت جداگانه ای را می طلبید که اقتضائات طلبگی ایجاب می کرد با آنها صریح و روشن صحبت کنم و اهمیت نقش مجلس انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب در مسیر تمدن سازی را یادآور شوم. ◀️و اما هنوز تب انتخابات فروکش نکرده بود که موج برآمده از ویروس کرونا همه جامعه را درگیر خود کرد و مدارس علمیه را هم تعطیل کرد اگر چه سرعت عمل در اجرایی شدن آموزش غیرحضوری موجب تحسین بزرگان حوزه شد و تا حدودی آثار تعطیلی مدارس را جبران کرد اما اتفاق کرونایی امسال نیز از آن اتفاقاتی بود که بسیاری از برنامه های مربوط به حوزه علمیه فارس را عقب انداخت و مجموعه حوزه و طلاب را نیز به کارهای جهادی و امدادی واداشت. 📣بالاخره عجب سالی بود امسال ...! ✅در این لحظات که شب جمعه آخر ماه رجب و شب شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام و آخرین ساعات سال ۹۸ است از خدا می خواهم که حسن عاقبت، عافیت، بهروزی و آمرزش الهی را شامل حال همه ما کند و سال جدید را مقرون با موفقیت های بزرگ برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، ملت ایران و حوزه های علمیه بفرماید . 🤲الهی امین http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
مدیر حوزه علمیه فارس تشریح کرد؛ پیامدهای مثبت و منفی کرونا حجت الاسلام استوار میمندی گفت: اعلام کارشناسان مبنی بر محدود کردن اجتماعات در اماکن مذهبی و همراهی رهبر انقلاب و مراجع تقلید با آن ها تعامل دین و علم را به اثبات رساند. rasanews.ir/002hnU
🔰کیمیای دعا ✍سال ۸۹ که مقام معظم رهبری به قم سفر کرده بودند در دیدار با اساتید و نخبگان حوزه در زیرزمین فیضیه - که بیش از سه ساعت طول کشید- مطالب بسیار مهمی بیان کردند که بخش اول سخنان ایشان که سخنان اخلاقی بود از جنس دیگری بود تا جاییکه هنوز دقایقی نگذشته بود که صدای آرام گریه عده ای از جمع حاضر معنویت آن را بیشتر نیز کرد. ایشان در ابتدای فرمایشات خود مقداری از اهمیت معنویت و تهذیب سخن گفتند و سپس به توصیه ای از آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه اشاره کردند مبنی بر اهتمام به دعای غریق؛ «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مُقلّب القلوب ثَبِّت قلبی علی دینک» و اینکه آقای بهجت به اشکالی مقدر نیز پاسخ دادند، چون ممکن بود کسی بگوید ما که با لطف خدا و هدایت او مسلمان شده ایم و ولایت اولیاء حق را نیز پذیرفته ایم پس دیگر به این دعا چه احتیاجی داریم تا از خدا بخواهیم قلب ما را بر دین خودش استوار کند؟ آقای بهجت می گفتند: مدارج ایمان در انسان ها مختلف است و هر لحظه از زندگی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که او به مدارج پایین ایمان سقوط کند از این رو این دعا را بخوانید تا به مدارج بالای ایمان برسید و از سقوط ایمان حفظ شوید. 🔶در آخرین روز ماه رجب هستیم و ساعات آخر آن را سپری می کنیم از میان دعاهای خوبی که در ماه رجب وارد شده دعای «اللهم انی اسالک صبر الشاکرین لک...» از ادعیه ای است که این روزها بیشتر باید وجود مضطربمان را در چشه سار آن شستشو دهیم و با جلای آن زنگار از قلب غفلت زده خود بزداییم. ◀️خدایا صبری به من بده از جنس صبر کسانی که به مقام شکر رسیده اند شکر به همه مقدرات و تصمیم هایت ◀️خدایا کردار مرا به گونه ای قرار بده بسان کسانی که از تو می ترسند و با همه وجود خود را خاکسار درگاهت می دانند ◀️ خدایا به من یقینی از جنس یقین بندگان واقعیت عطا کن که هیچگاه دچار تردید در ربوبیت تو و کرامت اولیاء تو نشود ◀️خدایا تو بزرگ و بلند مرتبه ای و من بنده گنهکار و نیازمند توام ◀️تو بی نیاز و ستوده ای و من بنده خوار و بی مقدارم ◀️بر پیامبر خود و خاندان مطهرش درود فرست و با بی نیازی مطلق خود منت خویش را بر من نیازمند مطلق کامل بگردان و مرا بهره مند از نعمتهایت کن. ◀️ و در پایان اینگونه از خدا می خواهی؛ خدایا آنچه که از دنیا و آخرت برایم مهم است را به قدر کفایت به من عطا فرما. 📌و چه خواسته ای جامع تر از این فراز از دعا که هم به نیازهای دنیایی انسان می نگرد و آن را از پروردگار می طلبد و هم نیازهای آخرت که به مراتب ضروری تر است را مورد توجه قرار می دهد؟ 📣به راستی اگر گنجینه بزرگ ادعیه ای که از پیشوایان معصوم به مارسیده و شیوه سخن گفتن با خالق را به مخلوق و معبود را به عابد می آموزد نبود امروز که روز اضطرار و استیصال بشریت است چگونه با او سخن می گفتیم؟ ✅واکفنی ما أهمّنی من أمر الدّنیا و الآخرة یا ارحم الراحمین. http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌷🌷 پيامبر اکرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: *أمّا الحُسَينُ فَإنَّهُ مِنّي و َهُوَ ابني و َوَلَدي وَخَيرُ الخَلقِ بَعدَ أخيهِ و َهُوَ إمامُ المُسلِمينَ و َمَولى المُؤمِنينَ وَخَليفَةُ رَبِّ العالَمينَ وَغياثُ المُستَغيثينَ وَكَهفُ المُستَجيرينَ* امّا حسين ، او از من است. او پسر من و زاده من است و بهترين انسانها پس از برادرش مى باشد. او امامِ مسلمانان است و مولاىِ مؤمنان و خليفه پروردگار جهانيان و ياورِ ياري خواهان و پناهِ پناهجويان. امالي صدوق ص ۱۰۱ ✅میلاد سرتاسر سعادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، حضرت ابو الفضل العباس و امام زین العابدین علیهما السلام مبارک باد. 💐🌹💐🌹 http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 مردی از ... ✍ یکی از نعمت های خدا به اهل ایمان بلکه به همه عدالت طلبان در طول تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، نظامی که از یک سو آرمان حاکمیت توحید و ارزش های الهی را یک مأموریت برای خود دانسته و از یک سو حفظ کرامت انسان ها و شریک کردن مردم در تعیین سرنوشت خود را یک اصل مهم برای خود قرار داده است. ◀️اگر چه هر جا معنویت، طهارت و توحید با مدیریت حاکمانی الهی ساری و جاری باشد عدالت اجتماعی نیز به معنای واقعی خودش محقق می شود و مردم پیشرفت، رفاه و آرامش عملی را خواهند یافت اما توجه به جایگاه مردم با مشارکت دادن آنها در تعیین مدل سیاسی حکومت در مرحله اول و انتخاب مدیران و حاکمان جامعه در مرحله دوم، برای اولین بار در تاریخ ایران، توسط مردی فقیه از تبار مکتب اهل بیت علیهم السلام و برخاسته از حوزه های علمیه تحقق پیدا کرد. ◀️مردی که نماینده مکتب قم بود، همان مکتبی که پیشوایان معصوم علیهم السلام در روایات مختلف آن را زمینه ساز ظهور و پیروان آن را یاوران قائم آل محمد معرفی کرده بودند، مگر این حدیث امام صادق علیه السلام نیست که علت نامگذاری این شهر به قم را همراهی اهل آن در قیام امام زمان با او دانستند؟ همانانی که در این راه استقامت می ورزند و او را یاری می دهند؛ عفان بصری می گوید روزی امام صادق علیه السلام فرمود آیا می دانید چرا قم به این اسم نامگذاری شده است؟ عرض کردم خدا و پیامبرش و شما بهتر می دانید. حضرت فرمود: «اِنَّمَا سُمِّيَ قُمَّ لِأَنَّ أَهْلَهُ يَجْتَمِعُونَ مَعَ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ يَقُومُونَ مَعَهُ وَ يَسْتَقِيمُونَ عَلَيْهِ وَ يَنْصُرُونَهُ». 📣امروز اگر به دنبال بهانه های مختلف هستند که نام قم را کوچک کنند و به اهل آن بتازند علتش همین است که اهل قم در آخر الزمان شاهرگ های حیاتی دستگاه ابلیس را که امروز در نظام سلطه و همه منظومه های فکری وابسته به آن تجلی یافته را نشانه گرفته است و خود را آماده رهبری جریان بزرگ توحیدی جهت زمینه سازی انقلاب موعود امم نموده است و چهل سال پیش آن مرد بزرگ این مسیر را پیش پای مردم ایران قرار داد و امروز خلف صالح او با بصیرت و استقامتی مثال زدنی کشتی عزت و استقلال امت را به ساحل نجات نزدیک کرده است. و این حدیث امام موسی بن جعفر علیه السلام است که بیش از ۱۰۰۰ سال قبل وعده قیام مردی از قم را به مسلمانان داد و تا به امروز مصداقی جز حضرت روح الله و پیروان مکتب او پیدا نکرده است؛ ♻️«رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَ‏ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ‏ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‏». ✅ترجمه: مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می کند گروهی گرد او جمع می شوند که در سرسختی مانند پاره های آهن پولادین هستند تندبادهای حوادث آنها را نمی لرزاند و از فشار و جنگ خسته نمی شوند و ترس به خود راه نمی دهند آنها بر خدا توکل می کنند و عاقبت کار برای باتقوایان است. (بحار الأنوار، ج‏۵۷، ص:۲۱۶) 🌺 اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه و اسلُک بی محجّته http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
20.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه۱ مناجات شعبانیه گنجینه ارزشمندی از معارف الهی است که امیرالمؤمنین علیه السلام آن را به ما هدیه داده است . مناجاتی که روش سخن گفتن عاشقانه با معبود را می آموزد . http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
15.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه۲ گاهی با گناه کردن از خدا فرار می کنیم اما مهم این است که به سوی خدا فرار کنیم مثل یوسف که به سوی خدا فرار کرد . خدا ما را می بیند و از درون ما آگاه است پس در محضر خدا گناه نکنیم. http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc