لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید سعید غدیر خم بزرگ ترین عید امت اسلامی مبارک باد .
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از برنامه عبور از کرونا با موضوع لزوم عمل به دستور العمل بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام
شبکه فارس
چهارشنبه ۹۹/۵/۲۹
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
⚫️لطف حسین ما را تنها نمی گذارد...
✍ استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله شب زنده دار«دام ظله» به نقل از استادشان حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی«دام ظله» ماجرایی را نقل کردند که بیانگر عنایت ویژه امام حسین علیه السلام به خدمتگزاران آستان مقدسشان است.
آیت الله وحید می فرمود در زمان مرحوم آیت الله العظمی میرزا عبدالهادی شیرازی«ره» در نجف سیدی در دفتر ایشان کار می کرد که مبتلا به چشم درد شده بود و برای درمان به تهران رفت اما در آنجا سکته کرد و از دنیا رفت.
آیت الله شیرازی در دفتر خود برای ایشان مجلس ترحیم برگزار کرد و در طول مجلس، من نیز که از شاگردان ایشان بودم نزدشان نشسته بودم.
در اثناء مجلس، آمیرزا عبدالهادی به من فرمود این سید، روحانی خوبی بود و حکایتی را برای من تعریف کرد. ایشان گفت شبی در عالم خواب وجود مقدس سید الشهدا علیه السلام را دیدم که در کنار ایشان جوانی ایستاده بود که یا قمر بنی هاشم بود و یا حضرت علی اکبر(تردید از راوی است) که دفتر بزرگی در دست داشت. امام حسین علیه السلام نام افرادی را می برد و می فرمود این ها را به دفتر اضافه کن و نام برخی دیگر از افراد را می برد و می فرمود نام این ها را از دفتر حذف کن. تا اینکه حضرت نام همین سید را بردند و فرمودند نام او را نیز به آن دیوان اضافه کن.
من از خواب بیدار شدم و برایم سؤال بود که این سید چه کرده که مشمول چنین عنایتی از امام حسین علیه السلام شده است؟
فردا که آن سید به دفتر آمد او را صدا زدم و از او پرسیدم آیا به تازگی کار خاصی در امور خیر انجام داده ای؟ او مقداری فکر کرد و گفت نه کار خاصی انجام نداده ام. وقتی که سید علت این سوال مرا پرسید ماجرای خواب شب قبل را برایش تعریف کردم، ناگهان دیدم شروع به گریه کرد و گفت دیشب بعد از نماز به حرم مطهر امیرالمومنین علیه السلام مشرف شدم پس از زیارت یادم افتاد که امشب شب اول محرم است رو به ضریح کردم و آغاز ایام محرم را به حضرت تسلیت گفتم و بعد از آن اضافه کردم آقاجان من بهره ای از صدا ندارم تا با آن عرض ادبی خدمت فرزندتان داشته باشم مرا هم از خدمت به آستان سید الشهدا بی نصیب نگردانید، با همین فکر از حرم خارج شدم ناگهان فکری به ذهنم رسید مستقیم به سمت کتابفروشی کنار حرم رفتم و کتاب مقتلی خریدم و به سمت خانه حرکت کردم. بعد از اینکه به منزل رسیدم عیال را صدا زدم و گفتم بچه ها را جمع کن امشب شب اول محرم است می خواهم برایتان مقتل بخوانم، او هم بچه ها را جمع کرد و دقایقی از روی کتاب، مقتل خوانی کردم و مقداری گریه کردیم. بعد از آن هم مختصری شام خوردیم و خوابیدیم... تا الان که خدمت شما هستم.
آیت الله میرزا عبدالهادی شیرازی گفت: در این هنگام رو به سید کردم و گفتم ظاهرا همین مقدار اظهار ارادت خالصانه محضر ارباب بی کفن مورد قبول قرار گرفته و نظر لطف و عنایت آن حضرت را به همراه داشته است.
♻️به امید اینکه در این ایام و به خصوص در شرایط ویژه کرونایی که محدودیت هایی برای مراسمات مذهبی ایجاد شده نام ما را هم در دیوان پرافتخار شیدایی و دلداگی ثبت کنند و توفیق خدمت خالصانه به مجالس ذکر حضرت ارباب را نصیبمان کنند.
📣 آری؛
لطف حسین ما را تنها نمی گذارد
گر خلق واگذارد او وا نمی گذارد
📝 محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 مهر جاودانه
✍آن روز که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم حسین کوچکش را چراغ هدایت و کشتی نجات بشریت خواند شاید کسی فکر نمی کرد که دریای بیکران معرفت حسینی پس از ۱۴۰۰ سال امواج خروشانی را بیافریند که هر سال با خروش خودش بساط دستگاه ابلیس را به هم میریزد و همچنان مرواریدهای گرانبهای شور و شعور را به جهانیان هدیه می دهد.
◾️اگر مهر جاودانه حسین علیه السلام در دل مومنان عالم تا قیامت باقی است به این دلیل است که او جان خویش را در پی نجات مردم تقدیم حضرت دوست کرد و همه بشریت مدیون اوست.
◾️خدایا دل فرزندش را در این شب و روز التیام ببخش که ترنم لحظ های بارانی چشمان مبارکش دل ما را آتش می زند.
السلام علی الخد التریب ...
▪️لطفی که تو کرده ای به من مادرم نکرد
▪️ای مهربان تر از پدر و مادرم حسین
▪️من سال هاست در به در روضه توام
▪️داغ تو را به جان و دلم می خرم حسین
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
مقتل خوانی عاشورا.mp3
16.34M
امام صادق عليه السلام :
«إنَّ يَومَ الحُسَينِ أعظَمُ مُصيبَةً مِن جَميعِ سائِرِ الأيّامِ»
روز شهادت امام حسين عليه السلام سوگناكترين روزهاست.
علل الشرائع ، ص ۲۲۵
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
حاج قاسم سلیمانی در ولایت پذیری از حضرت عباس(ع) الگو گرفته بود - خبرگزاری حوزه
https://www.hawzahnews.com/news/916612/%D8%AD%D8%A7%D8%AC-%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%B9-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF
🔰 #آزادی_توهین
✍ نامش را #آزادی_بیان گذاشته اند اما اگر کسی نظر دیگری غیر از نظر خودشان در مورد ارکان حیات آنها بدهد علیه او بلوا می کنند و با غوغا او را به حاشیه می رانند.
🔸در روز روشن به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین می کنند و واکنش و اعتراضات مسلمان ها را خشونت گرایی، بی ظرفیتی و مقابله با مدنیت جا می زنند.
🔸به راستی مگر اینها همان هایی نیستند که #روژه_گارودی فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی را به بهانه انکار #هولوکاست مجازات کردند؟
🔸به تعبیر حضرت آقا «بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است».
🔸آری؛ امروز کلید واژه #آزادی_بیان دستاویزی برای تقدس زدایی از حریم عزیزترین بنده خدا و هدایت گرترین کتاب آسمانی شده است آن هم نه با استدلالی منطقی بلکه با قالبی هجوگونه، به تمسخر و استهزای عقلانی ترین دین و پیامبر آن پرداخته اند و در واقع این آزادی بیان نیست که از آن دفاع می کنند بلکه آزادی توهین به همه وجودات نورانی در جهان هستی است که با وسوسه مزدوران ابلیس پدید آمده است.
🔸نظام سلطه که تمثل امروزی دستگاه پیچیده ابلیس است نمی تواند موج اسلام گرایی در بین جوانان اروپا را برتابد و چون پاسخی عقلانی نیز به آموزه های نورانی اسلام ندارد از سر عصبانیت و استیصال به مقدس ترین شخصیت اسلام یعنی #حضرت_محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم جسارت می کنند و کتاب آسمانی او را که کتاب راهنمای همه انسان هاست به استهزاء می گیرند.
📣اما این دست و پا زدن ها و تقلاها ثمره ای جز پر فروغ تر شدن مشعل هدایت قرآن و محبوب تر شدن شخصیت رسول اعظم صلی الله علیه و آله ندارد چرا که به قول آن حکیم متأله: «هر چه روی نور پا بگذارند نور زیر پا له نمی شود بلکه روی پا قرار می گیرد».
✅آری؛ خدا اراده کرده که نور پیامبرش عالم گیر شود و هدایت کتابش تا دامنه قیامت حجت جاودانه اش باشد .
♻️آیه ۸ سوره مبارکه صف می فرماید:
«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».
ترجمه: ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .
📝 محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
هدایت شده از محمد استوار میمندی
🔰الگوی مبارزه منفی
✍گاهی سوال می کنند چه شد که امام سجاد علیه السلام که خود در کربلا حاضر بود و همه مصائب عاشورا را مشاهده کرد و اوج ستمی که به آل الله شد را لمس نمود پس از واقعه عاشورا و مراجعت به مدینه علیه دستگاه ظلمی که این فجایع را آفریده بود قیام نکرد تا انتقام خون شهیدان کربلا را بستاند؟ مخصوصا که بعد یک سال از شهادت امام حسین علیه السلام مردم مدینه علیه یزید قیام کردند و والی مدینه را نیز از شهر بیرون کردند؟
♻️برای پاسخ به این سوال لازم است شرایط ویژه آن زمان را بشناسیم تا بتوانیم تحلیل دقیقی از دوران امامت امام سجاد علیه السلام داشته باشیم.
سیدالساجدین علیه السلام اگر چه با شجاعتی مثال زدنی در خطبه معروف خود در شام اهداف قیام سید الشهدا علیه السلام را تبیین نمود و پرده از ماهیت پلید دستگاه بنی امیه برداشت اما ایشان به خوبی می دانست که پس از ماجرای کربلا دستگاه بنی امیه به شدت فعالیت های ایشان را رصد می کند و مراقب است که حرکتی از سوی ایشان دستگاه خلافت یزید و خلفای بعدی را تهدید نکند که اگر چنین حرکتی را مشاهده می کردند قطعا جان امام زین العابدین علیه السلام و فرزندان ایشان به خطر می افتاد و در اینصورت نه تنها استمرار امامت و کیان تشیع در معرض تهدید جدی قرار می گرفت بلکه قیام امام حسین علیه السلام نیز به سبب حذف شاهدان زنده آن یا به فراموشی سپرده می شد و یا گرفتار تحریف و وارونه نمایی می گردید و در نتیجه اثری از شریعت اسلام دینی باقی نمی ماند. شکست قیام مردم مدینه در واقعه حرّه و تصرف مدینه به دست یزید و قتل عام بسیاری از صحابه و تابعین در مسجد النبی گویای این مطلب است که اگر امام سجاد علیه السلام نیز با قیام کنندگان همراهی می کرد سرنوشتی جز سرنوشت دیگران نصیبش نمی شد.
▪️آری امام سجاد علیه السلام با درک شرایط زمان خود شیوه مبارزه را در قیام مسلحانه و مبارزه مثبت ندانست بلکه رو به شیوه دیگری از مبارزه برد و آن مبارزه منفی با دستگاه طاغوتی بنی امیه بود.
▪️مهمترین جلوه مبارزه منفی امام سجاد علیه السلام گریه زیاد ایشان در سوگ شهیدان کربلا به ویژه پدر بزرگوارشان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود آنگاه که در طول ۳۰ سال دوران امامت هر آنچه که تداعی از کربلا و مصائب آن بود ایشان را به گریه می انداخت و متاثر می کرد خواه آبی روان و گوارا بود یا طفل شیرخواره ای که در آغوش مادرش بود، چه جوانی رعنا در کنار پدر و چه ذبیحه ای که برای قربانی کردن به مسلخ برده می شد.
▪️همین شیوه مبارزه ای که امام سجاد علیه السلام در پیش گرفته بود سبب شد که یاد کربلا و عاشورا در بین مردم همچنان زنده بماند و به دنبال آن نفرت و بیزاری از دستگاه ظلم و فساد یزید و بنی امیه روز به روز بیشتر شود و زمینه قیام هایی پی در پی که منجر به سقوط بنی امیه شد را فراهم آورد.
⚫️و این فریاد برخاسته از سوز دل امام سجادعلیه السلام است که اینگونه خود را به مردم شام معرفی می کند:
«أنا عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبي طالب، أنا ابن المذبوح بشطّ الفرات من غير ذحل و لا ترات، أنا ابن من انتهك حريمه، و استلب نعيمه، و انتهب ماله، و سبي عياله، أنا ابن من قتل صبرا، و كفى بذلك فخرا».
📝 محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
یادداشت رسیده| الگوی مبارزه منفی
حوزه/ گاهی سؤال می کنند چه شد که امام سجاد علیه السلام که خود در کربلا حاضر بود و همه مصائب عاشورا را مشاهده کرد و اوج ستمی که به آل الله شد را لمس نمود، پس از واقعه عاشورا و مراجعت به مدینه علیه دستگاه ظلمی که این فجایع را آفریده بود قیام نکرد تا انتقام خون شهیدان کربلا را بستاند؟ مخصوصا که بعد یک سال از شهادت امام حسین علیه السلام مردم مدینه علیه یزید قیام کردند و والی مدینه را نیز از شهر بیرون کردند؟
https://www.hawzahnews.com/news/919025/
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️پاسخ به شبهات عاشورا 1⃣
🔸 آیا حرکت امام حسین علیه السلام به سمت کوفه و اینکه خود را در معرض شهادت قرار دادند مصداق خودکشی و رفتن به سمت تهلکه نبود؟
🔸آیا قیام امام حسین علیه السلام مخالفت با آیه ۱۹۵ سوره بقره نبود؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
مبانی فقهی قانون حجاب.pdf
355.4K
♻️نمی دانم وضعیت عفاف جامعه به کجا باید برسد تا دست از مقابله با حجاب؛ این حکم الهی و انسانی بردارند؟
🔸نمی دانم چند دختر دیگر باید مورد تجاوز و قتل قرار بگیرند تا همه متوجه شوند که افسار گسیختگی پسرکان بوالهوس نتیجه تحریک های جنسی است که از طرف دخترکان و زنان بی حجاب و بزک کرده در خیابان ها به نمایش گذاشته می شود؟
🔸تا به کی قرار است عده ای با ژست روشنفکری مقابل احکام شریعت فلسفه بافی کنند و بی حیایی و بی عفتی را در جامعه دینی تئوریزه کنند؟
🔸واضح است که دستگاه ابلیس قدرتمند ترین غریزه ای که خدا در وجود بشر قرار داده تا نسل او منقرض نشود را تبدیل به برترین ابزار انحراف فرزندان آدم قرار داده همان آدمی که او قسم خورد تا فرزندانش را گمراه کند و اینجاست که پشت پرده این همه تلاش نظام ابلیسی سلطه و متفلسفان به ظاهر روشنفکر عیان می شود.
📣اگر چه بنا نداشتم برای بار چندم به این مساله بپردازم اما چون این بار هم فضا را غبارآلود کرده اند مقاله ای که دو سال قبل در باب مبانی فقهی قانون حجاب نگاشتم را تقدیم می کنم.👆👆
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️پاسخ به شبهات عاشورا 2⃣
🔸 اگر قیام امام حسین علیه السلام جلوه حماسه و شجاعت است آیا مظلوم دانستن امام حسین علیه السلام ذلیل شمردن آن حضرت نیست؟
🔸آیا می توان در عین مظلومیت عزیز بود؟
🔸 آیا شعار هیهات منا الذله در کربلا نمود پیدا کرد؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔶خط دشمن علیه حجاب؛
بیانات سال ۹۶ رهبر انقلاب
من می خواهم مسئله حجاب را ذکر کنم و اشاره کنم: پول های زیادی خرج می کنند، فعّالیّت زیادی می کنند، صدها رسانه را از انواع و اقسام رسانهها به کار می گیرند برای این که بتوانند روی این نقطه حسّاس، نقطه هویّت مستقلّ فرهنگی زن مسلمان، اثر گذاری کنند؛ دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور می کشند.
از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج می شود برای اینکه بتوانند این تلویزیون ها و این رادیو ها و این فضای مجازی و این سایتهای اینترنتی را به کار بیندازند مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار که چه بشود؟ که نتیجهاش بالاخره این بشود که مثلاً فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند.
این همه خرج، این همه زحمت، این همه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش می کنند، [امّا] تلاششان عقیم است؛ نتیجهاش این است که چهار نفر حالا چهار دختر در گوشه کناری فریب بخورند یا انگیزههای گوناگونی پیدا کنند.
بعضیشان هم ممکن است پول بگیرند حالا من نمی دانم، نمی توانم قطعاً بگویم و این روسری را از سرشان بردارند یعنی مثلاً ما چه شدیم! نتیجه همهی آن تلاش، خلاصه می شود در این نتیجهی کوچکِ حقیر.
خب، تا اینجا مسئله ای نیست؛ [امّا] آنچه بنده را حسّاس می کند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب می شوند، مسئله حجاب اجباری مطرح می شود؛ معنایش این است که یک عدّه ای نادانسته حالا من می گویم نادانسته؛ ان شاء الله نادانسته است همان خطّی را دنبال می کنند که دشمن با آن همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال می کنند.
در بین این ها روزنامهنگار هست، در بین این ها روشنفکرنما هست، در بین این ها آخوند و معمّم هست. [می گویند] امام که فرمودند باید زن ها با حجاب باشند، همه زن ها را نگفتند! حرف بیخود! ما بودیم آنوقت، ما خبر داریم؛ چطور این جور است؟
امام در مقابل یک منکر واضحی که به وسیلهی پهلوی و دنبالههای پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه منکرات، امام همینجور محکم ایستاد.
همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، همان وقت کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرفنظر کنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند.
امام قرص و محکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار میایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. حالا آقا از آن طرف درآمده [می گوید] که آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگ تر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمی کنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد یا بیحجاب باشد، تعقیب می کنید.
ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آن چه انسان [از آن] رنج می برد، این است که تشخیص نیست. ما که نگفتیم اگر کسی در خانه خودش در مقابل نامحرم روسری اش را برداشت، ما او را تعقیب می کنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمی کنیم، در خانه خودش است، کار شخصی می کند.
آن کاری که در ملأ انجام می گیرد، در خیابان انجام می گیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سر کار آمده است تکلیف ایجاد می کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به صورت آشکار در کشور انجام بگیرد.
۱۳۹۶/۱۲/۱۷
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
34.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️پاسخ به شبهات عاشورا 3⃣
🔸 آیا ثارالله به معنای خون خداست؟ در صورت پاسخ مثبت آیا لازمه آن جسمانیت خدا نیست؟ مگر خدا ماده است که خون داشته باشد؟
🔸 آیا ثارالله تعبیر کنایی است مثل ید الله که کنایه از قدرت خداست؟
🔸احتمالاتی که در معنای ثارالله وجود دارد چیست؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
سالروز شهادت سبط اکبر رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
35.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️پاسخ به شبهات عاشورا 4⃣
🔸 چرا روز تاسوعا و عاشورا به این نام ها نامگذاری شده اند؟
🔸 اگر تاسوعا و عاشورا به معنای نهم و دهم است پس چرا به نهم و دهم هر ماه قمری تاسوعا و عاشورا گفته نمی شود؟
🔸این دو نام از چه زمانی بر نهم و دهم محرم اطلاق شده است؟ قبل از اسلام یا بعد از اسلام؟
🔸 چه اتفاقاتی در این دو روز برای امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان افتاد؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰پارادایم #اقتصاد_اسلامی
✍ سال هاست مساله ضرورت #تحول_در_علوم_انسانی از جانب عالمان و اندیشمندان اسلامی طرح شده است که در این میان مقام معظم رهبری بیش از دیگران ضرورت ورود حوزه های علمیه و دانشگاه ها به عرصه تولید علم و به خصوص تولید نرم افزارهای اداره جامعه اسلامی را مطرح کرده اند.
◀️آنچه که خاستگاه طرح چنین مطالبه ای بوده از یک طرف جامعیت آموزه های اسلامی و ورود پیشوایان دینی به عرصه های مختلف علمی بوده که سبب شده خمیر مایه بسیاری از این علوم در آثار دینی قابل اصطیاد باشد و از سوی دیگر آفات و مضراتی است که علوم برگرفته شده از مبانی الحادی و غیرتوحیدی بر جوامع بشری و به خصوص جامعه اسلامی داشته است.
◀️پس از انقلاب اسلامی ایران پژوهشگران و محققان علوم اسلامی در حوزه های علمیه با کنکاش در منابع دینی موفق شده اند در برخی از قلمروهای علوم انسانی مثل بسیاری از عناصر مربوط به نظام خانواده، علوم تربیتی، مدیریت اسلامی، روانشناسی و مشاوره و ... با استفاده از اصول اسلامی و البته استفاده از تجربه های روز به گزاره هایی جدید از همان علم برسند و تدوین جدیدی از آن علم را ارائه نمایند.
◀️اخیرا مصاحبه ای از یکی از اساتید حوزه منتشر شده که ایشان اقتصاد اسلامی را از پایه نفی کرده و آن را انکار نموده است و شاهد آن را این قرار داده که «در قرآن و راویات راه حلی برای تورم ارائه نشده» و سپس نتیجه گرفته که «فرمول های اقتصادی را فقط و فقط باید در مکاتب اقتصادی دنیا جستجو کرد»!
عجیب ترین سخن نقل شده از ایشان نیز این است که «اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد»!
◀️به نظر می رسد ایشان در تحلیل و اظهار نظر خود به برخی امور توجه نداشته است چون ایشان علومی مثل طب و اقتصاد را از یک سنخ دانسته است در حالیکه بین طب و اقتصاد تفاوت زیادی وجود دارد چون طب از قبیل علوم تجربی است و بر پایه تجربه آزمایشگاهی بنا نهاده شده اما اقتصاد یا روانشناسی از قبیل علوم انسانی هستند که فلسفه های شناختی از انسان و جامعه بیشتر در شکل گیری آن نقش دارد.
آری؛ ممکن است گفته شود اسلام متکفل بیان علوم تجربی نیست بلکه آن را به تجربه بشری واگذار کرده است_اگر چه این سخن به این معنا نیست که در منابع دینی هیچ اثری از آموزه های مربوط به علوم تجربی نیست و نمی توان از منابع دینی برای تدوین آن علم کمک گرفت_ اما در قلمرو علوم انسانی نمی توان چنین ادعایی کرد چون علوم انسانی مستقیم یا غیرمستقیم با هدایت و سعادت جوامع انسانی ارتباط دارند.
◀️علوم انسانی هر گاه بر پایه مبانی الحادی تولید شود جامعه را به سمت الحاد و دوری از معنویت می برد و هر گاه این علوم بر پایه مبانی توحیدی شکل بگیرند می توانند جامعه و آحاد آن را به سوی تعالی، کمال و معنویت سوق دهند .
نرم افزارهای اداره جامعه نیز علومی هستند که در سعادت بخشی جامعه نقش برجسته ای دارند لذا جای تعجب است از این استاد محترم که پیامبر را مرشد معنوی می داند که آمده تا ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد اما علم اقتصاد اسلامی که مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی است و نقش بسیار مهمی در معنویت بخشی به جامعه دارد را نفی و انکار می کند و آن را خارج از رسالت اسلام معرفی می کند. همان اقتصاد اسلامی که شهید صدر«ره» آن متفکر بزرگ جهان اسلام را بر آن داشت تا کتاب #اقتصادنا را تألیف کند.
◀️ البته شاید مقصود ایشان این بوده که اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم هنوز تولید نشده و تا رسیدن به فرمول های عملیاتی آن فاصله داریم که در اینصورت هم عرض می کنیم اتفاقا در اینجا این اشکال از سوی جوانان حوزه و دانشگاه به شما وارد می شود که پس از عمری حضور در حوزه علمیه چرا قدمی در این راستا بر نداشته اید؟ اما چه کنیم که ظاهرا سخنان ایشان در نفی کامل قابلیت های منابع دینی از تدوین علوم انسانی است که باید تأسف خورد و بر وجود چنین دیدگاه های واپسگرایانه و منفعلانه و تنبل پرورانه در حوزه های علمیه گریست.
📣امروز #حوزه_و_دانشگاه در راستای رسیدن به وحدت واقعی می بایست به #پارادایم مشترکی از تدوین علوم انسانی جدید مبتنی بر نظریات اصیل اسلامی برسند و با تشکیل کار گروه های مشترک در صدد رفع نیازهای علمی نظام اسلامی در تولید علوم اداره جامعه دینی برسند و الا علوم انسانی با ماهیت سکولار جامعه اسلامی را به سمت انحطاط فرهنگی و معرفتی خواهد برد.
📝 محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰سخنی با مسئولان محترم نماز جمعه
✍از ابتدای شروع ویروس کرونا در کشور، یکی از برنامه هایی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت نماز جمعه هایی بود که در بسیاری از شهرهای کشور به تعطیلی کشیده شد.
◀️شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام به تعطیلی نماز جمعه ها به ویژه در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها نمود که البته در کنار آن تعطیلی مراقد مطهر نیز قابل توجه بود.
◀️از همان ابتدا انتقاداتی به تعطیلی اماکن مذهبی و برنامه های دینی مطرح شد اما توصیه اکید مقام معظم رهبری به همراهی همه دستگاه ها و آحاد جامعه با تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا و همچنین لزوم توجه به سلامت مردم، نوعی عزم ملی در همراهی و همدلی با تصمیمات این ستاد ایجاد کرد و البته توصیه معظم له نیز به ستاد این بود که نیازهای معنوی جامعه و واقعیات برگزاری مراسم مذهبی نیز مورد نظر قرار گیرد مثل آنچه که در باب بازگشایی مساجد فرمودند.
◀️و اکنون پس از حدود ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا مسئولین محترم در بخش های مختلف به این نتیجه رسیده اند که در مواجهه با این ویروس تعطیلی مطلق، به مصلحت کشور نیست بلکه باید سبک زندگی مردم را به سمت همزیستی مسالمت آمیز با این ویروس جهت دهی کرد از این رو فعالیت های اقتصادی و اداری -با توصیه به رعایت پروتکل های بهداشتی- به روال عادی خود بازگشت. همانطور که برخی از برنامه های مذهبی مثل نماز جماعت و عزاداری های محرم نیز البته با محدودیت های خاص خودش برگزار گردید .
◀️اما در این میان از بین همه این برنامه ها همچنان شاهد تعطیلی فریضه نماز جمعه در کلان شهرها هستیم که استمرار این تعطیلی ها با اینکه رعایت اصول بهداشتی در برگزاری آن کاملا ممکن است ابهامی جدی از پشت پرده چنین تصمیمی را برای مؤمنان جامعه ایجاد کرده است.
◀️آنچه که تجربه اول انقلاب تاکنون به ما آموخته این بوده که تریبون نماز جمعه یکی از سنگرهای مهم روشنگری اجتماعی در مواجهه با نقشه های دشمن بوده و مسلم است که تعطیلی مطلق این فریضه، مطلوب دشمنان خواهد بود چرا که آنان بیش از ما پی به اثرگذاری این مناسک سیاسی عبادی برده اند.
📣به نظر می رسد در راستای سیاست همزیستی با ویروس کرونا همانطور که بسیاری از فعالیت های اقتصادی به روال گذشته بازگشته و نظام ریسک این باز شدن ها را پذیرفته لازم است نسبت به نماز جمعه که یک واجب دینی است و آثار مهم اجتماعی و معنوی نیز دارد تجدید نظر صورت گیرد مخصوصا که از مجموع ادله نماز جمعه استفاده می شود که شارع مقدس در زمان امکان اقامه نماز جمعه راضی به تعطیلی آن نیست همانطور که تعطیلی مناسک حج مورد رضایت شارع نیست.
✅بنابراین منافاتی ندارد که نماز جمعه برگزار شود اما در همان حال با برنامه ریزی و نظارت دقیق، اصول بهداشتی نیز در ضمن آن برگزار شود مخصوصا فریضه ای که فقط یک روز در هفته و آن هم یک یا دو ساعت بیشتر برگزار نمی شود.
♻️رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ضرر ترک نماز جمعه می فرمایند:
«لینتهین اقوام عن ودعهم الجمعات او لیختمن الله علی قلوبهم ثم لیکونن من الغافلین».
ترجمه: مردم از ترک نماز جمعه بپرهیزند، در غیر این صورت بر دلهای آنان مهر زده خواهد شد، آنگاه در صف غافلین در خواهند آمد.
کنز العمال/ ج ۷/ ص۷۲۷
📝 محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
خبرگزاری ایکنا شعبه فارس:
یادداشت /
شارع مقدس در زمان امکان راضی به تعطیلی نماز جمعه نیست
https://fars.iqna.ir/fa/news/3926776
📎 با ما همراه باشید
ایتا:
https://eitaa.com/iqnafars
سروش:
http://sapp.ir/farsiqna
33.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️پاسخ به شبهات عاشورا 5⃣
🔸 ماهیت قاتلان امام حسین علیه السلام چه بود؟
🔸 آیا این سخن که امام حسین را شیعیانش کشتند درست است؟
🔸 نویسندگان نامه به امام حسین علیه السلام چه کسانی بودند و با چه انگیزه ای آن حضرت را به کوفه دعوت کردند؟
🔸 بافت جمعیتی کوفه در عصر امام حسین علیه السلام از چه ترکیبی تشکیل شده بود؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
30.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️پاسخ به شبهات عاشورا 6⃣
🔸 چه فرقی بین امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود که سبب شد یکی تن به صلح دهد و دیگری قیام کند؟
🔸 چرا همانطور که امام حسن مجتبی علیه السلام به خاطر حفظ اسلام حاضر شد با معاویه صلح کند امام حسین علیه السلام چنین کاری نکرد؟
🔸 شرایطی که سبب تحمیل صلح به امام مجتبی علیه السلام شد چه بود؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی القاب امام حسین علیه السلام1⃣
«السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ».
معنای قتیل العبرات چیست؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی القاب امام حسین علیه السلام2⃣
«السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ».
معنای اسیر الکربات چیست؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی القاب امام حسین علیه السلام3⃣
«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ابن امیرالمؤمنین اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائِکَ عَلَیْکُمْ مِنّى جَمیعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَبا عَبدِ اللِه...».
چرا به امام حسین علیه السلام «اباعبدالله» گفته می شود؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی القاب امام حسین علیه السلام4⃣
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
«إن الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة».
معنای سفینة النجاة چیست؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc