باز نشر
🔰عرفان در دعای عرفه
✍ #عرفه روزی است که به قول سید بن طاوس«ره» در کتاب اقبال یکی از بزرگترین اعیاد امت اسلام است اگر چه نام عید بر آن گذاشته نشده است. عرفه عید معرفت به خدا قبل از رسیدن به مقام قرب پروردگار در عید قربان است و چه زیبا روزی است که معبود کریمانه عبدش را می بخشد و دعاهایش را مستجاب می کند و حتی فرزندان در شکم مادرانشان نیز از مواهب آن بهره می گیرند.
کاش می شد در #عرفات بود و از آن وادی به وصال عرفان عرفه رسید و به حضور رب العالمین بار یافت اما صد افسوس که ویروس کوچکی به نام کرونا امسال مسلمانان را از وصول به صحرای عرفه بازداشت و حسرت لمس نسیم آن را بر دل حاجیانی که بار سفر بسته بودند گذاشت.
اما این، گنجینه ارزشمند دعای عرفه است که توسط چراغ هدایت و کشتی نجات بشر برایمان به ارمغان گذاشته شد و چه زیباست آنکس که وسیله باریابی خود به حریم دوست را حسین علیه السلام قرار داده است و بی جهت نیست که پیامبر صلی الله علیه و آله در این روز زیارت امام حسین علیه السلام را به منزله حضور در صحرای عرفه دانسته است آخر او جلوه های زیبای بندگی خدا را با خون خویش به تصویر کشید و اینجا بود که #ابا_عبدالله بودنش جور دیگری تجلی یافت.
فرازهای #دعای_عرفه سرشار از معرفت افزایی است که روش سخن گفتن و مناجات با خداوند را به ما می آموزد فرازهایی که هم بزرگی پروردگار و نعمت های او به ما را یادآوری می کند و هم کوچکی و ضعف ما نسبت به او را آموزش می دهد، هم آداب ناز کردن به درگاه او را می آموزد و هم شیوه اظهار نیاز و ابراز حاجات را یاد می دهد، خلاصه اینکه دعای عرفه یک منظومه کامل معرفت شناسی است که در روز عرفه فرصت وارد شدن عبد به حریم ادب معبود را به مومنان می دهد.
امید آنکه در این روز انسان کامل و محور خلقت همو که حجت پروردگار بر زمین است و در غربت حضور در صحرای عرفات مناجات خوان کوی معبود است عرفان ما را نیز از او بخواهد شاید که آدم شویم.
✅یا مَوْلَايَ أَنْتَ الَّذِي مَنَنْتَ أَنْتَ الَّذِي أَنْعَمْتَ أَنْتَ الَّذِي أَحْسَنْت ...
أَنَا الَّذِي غَفَلْتُ أَنَا الَّذِي أَسَأْتُ فَاغْفِرْهَا لِي ...
🕋🕋🕋🕋
رزقنا الله منازل العرفاء
📝محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
امام صادق علیه السلام فرمود: هر چه میتوانی در دعا کردن بکوش که روز عرفه، روز دعا و درخواست است.
(التهذیب الأحکام، ج 5، ص182)
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰تاثیر انقلاب اسلامی بر حج (بخش اول)
✍️ محمد استوار میمندی
🔶ظهور انقلاب اسلامی در ایران در اواخر قرن بیستم میلادی تأثیر زیادی بر معادلات جهانی نهاد به گونهای که در بسیاری عرصهها نقطهی عطفی بوجود آمد مثل مساله فلسطین که پس از چند دوره جنگ میان اعراب و اسرائیل و شکست اعراب مسیر آنها به سمت تسلیم و سازش با اسرائیل پیش رفت اما با انقلاب ایران به یکباره این مسیر تغییر کرد و خون جدیدی در کالبد گروههای مقاومت دمید و مسیر سازش را تا حد زیادی با چالش مواجه کرد.
از عرصههای دیگری که انقلاب اسلامی باعث تحوّل و پیشرفت در آن شد، مسأله حج و زیارت بود. تا پیش از انقلاب اسلامی مراسم حج منحصر شده بود به مناسکی ظاهری که هیچ نقش مؤثری در معادلات جهان اسلام ایفا نمیکرد و مسلمانان از سرتاسر جهان در ایامی خاص پس از انجام این مناسک به دیار خود بازمیگشتند. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی شگرف در این عرصه از زوایای مختلف ایجاد گردید.
شاید بتوان محورهای مهم تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر مراسم بزرگ حج را در سه محور خلاصه کرد:
1️⃣از جهت تعمیق معنویت؛
2️⃣از جهت عمرانی و توسعه خدماتی؛
3️⃣از جهت سیاسی و اجتماعی؛
🔸این نوشتار که خلاصه ای از مقاله «انقلاب اسلامی و حج؛ آثار و پیامدها» است به اختصار به بررسی این سه محور مهم میپردازد، اگرچه جهات دیگری نیز در امور مربوط به حج و عمره ممکن است وجود داشته باشد که تاثیرات انقلاب اسلامی در آن قابل اثبات باشد.
1️⃣انقلاب اسلامی و تعمیق معنویت
اگر چه مناسک حج از صدر تاریخ یکی از مراسم مهم توحیدی بوده و فلسفه وجودی آن خدا پرستی، اخلاص و معنویت بوده است اما از آنجا که ظرفیت انسانها در پذیرش معنویت به تناسب شخصیت آنها و شرایط زمانی و مکانی با یکدیگر فرق می کند لذا نمیتوان نورانیت اعمال حج را برای همه شرکتکنندگان و در همه زمانها یکسان دانست بلکه به میزان معرفت افراد و زمینهای که در وجود خویش پدید آوردهاند این اثرپذیری معنوی متفاوت خواهد بود. از آنجا که انقلاب اسلامی ، با رهبری امام خمینی«ره» جهان بینی اسلامی را با تفسیر اسلام ناب محمدی یعنی همان تفسیری که راه رسیدن جامعه بشری به سعادت واقعی را برگشتن به تعالیم انبیاء الهی و محوریت توحید و معنویت می داند با صدای بلند به گوش مسلمانان رساند از اینرو کسانی که پیام توحیدی انقلاب اسلامی را دریافت کردند، ظرفیت معنوی خود را با آن هماهنگ نموده و پیام انقلاب را که عبودیت، معنویت و عدالت در سرتاسر جهان بود به گوش جان شنیدند و از آن تأثیر پذیرفتند، همانطور که انقلاب اسلامی بطلان نظریه افول مذهب را به اثبات رساند و بیپایه بودن سخن کسانی که میگفتند دنیا به پایان معنویت گرایی رسیده و مظاهر دینی باید از جامعه انسانی رخت بربندد، را بر همگان آشکار کرد و همه شاهد خروش موج معنویت طلبی در سرتاسر عالم شدند.
پروفسور یاوس اوسوس تازه مسلمان آلمانی و قائم مقام دانشکدهی فنی دانشگاه برمن آلمان و از رهبران برجسته مسلمانان آلمانی زبان در اروپا با اشاره به تأثیرات عظیم انقلاب اسلامی ایران در دنیای معاصر میگوید: «امام خمینی«ره» بیدارگر همه موحدان در عصر ماست، احیای دین و معنویت در روزگاری که سیطرهی مادیت و ابزار مادی و اندیشههای ضد معنوی جامعه بشری را در چنبرهی خود گرفته بود مدیون امام خمینی و یاران انقلاب اسلامی است».
سفیر وقت ایران در واتیکان نیز با اشاره به این مطلب که بعد از رنسانس تا قبل از ظهور انقلاب اسلامی مذهب به معنای عام آن در هیچ یک از نقاط دنیا حضور در صحنههای اجتماعی و به تبع آن سیاسی و اقتصادی را نداشت مینویسد: «... این انقلاب آغاز بزرگترین تحول جهانی در عرصهی دیانت و مذهب بود که برای اولین بار با این وسعت ظهور پیدا کرده بود ... و حرکت امام خمینی در دنیای دیانت عصر جدیدی را آفرید».
همانطور که میبینید بسیاری از اندیشمندان جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان بر نقش مهم انقلاب اسلامی ایران در تحول معنویت جهان تأکید کردهاند، انقلابی که توانسته موج معنویت و دین خواهی را در میان غیر مسلمانان به وجود بیاورد، به مراتب این قدرت را دارد که در میان امت اسلامی موجی بس عظیمتر و گستردهتر به وجود بیاورد و تفاوت حضور امت اسلام هم به لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی در مراسم باشکوه حج پیش و پس از انقلاب گواهی برای این ادعاست.
ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰تأثیر انقلاب اسلامی بر حج (بخش دوم)
✍ محمد استوار میمندی
2⃣انقلاب اسلامی و توسعه خدماتی و عمرانی حج
همانطور که در بخش پیشین بیان شد یکی از آثار انقلاب اسلامی در ایران ایجاد موج معنویت گرایی در جهان معاصر بود، موج معنویت گرایی که پس از انقلاب اسلامی در جهان به ویژه جهان اسلام بوجود آمده بود ایجاب می کرد که حاکمان عربستان به تناسب شرایط جدید و استقبال امت اسلامی از مناسک حج و عمره و مطالبه زائران برای خدمات بیشتر و بهتر به حجاج و زائران جهت توسعه مسجدین شریفین و اماکن اقامتی برنامه ریزی نمایند به همین دلیل روند توسعه کمّی و کیفی حرمین شریفین از سال ۱۴۰۲ قمری آغاز شد.
از طرف دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی مواضع امام خمینی«ره» مورد توجه بسیاری از مسلمانان جهان قرار گرفت به گونهای که ایشان به شخصیتی منحصر به فرد و تأثیرگذار در جهان اسلام مبدّل گشت و مواضع و توصیه های ایشان بازتاب زیادی پیدا می کرد لذا زمانی که ایشان در سال ۱۴۰۷ قمری بزرگان جهان اسلام مبنی بر لزوم تشکیل هیأتی از علمای اسلام جهت رسیدگی به وضعیت حرمین شریفین را مورد خطاب قرار داد ملک فهد با جدیت بیشتری توسعه مسجدالحرام و مسجدالنبی و ایجاد یک تحول اساسی در خدمات رسانی به حجاج را در دستور کار قرار داد.
اگر چه فضای مسجدالحرام و مسجدالنبی در طول تاریخ اسلام همواره توسعه یافته و دستخوش تغییراتی شده بود که بخشی از آن از زمان شخص پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آغاز شد اما آنچه که حائز اهمیت است این است که بیشترین توسعه از لحاظ کمّی و کیفی همین توسعهای است که متأثر از انقلاب اسلامی ایران انجام گرفته است.
آقای رسول جعفریان پژوهشگر اماکن مکه و مدینه در کتاب خود مینویسد: «ملک فهد که به دنبال مرگ برادرش خالد در سال ۱۴۰۲ق/۱۳۶۱ش به سلطنت رسید یکی از کارهای اساسی خود را رسیدگی به امور حرمین شریفین قرار داد وی به سال ۱۴۰۹ قمری تصمیم گرفت مسجدالحرام را به صورت بیسابقهای افزایش دهد و به اصلاح و ترمیم آن و اطرافش بپردازد این افزایش تا این تاریخ بیشترین افزایشی بود که در طول تاریخ مسجدالحرام در این مسجد صورت گرفته بود ... به علاوه اقدامات اساسی دیگری مانند بنای زیرزمین، ایجاد یک طبقه روی طبقه همکف و نیز آماده سازی سطح بالای طبقه نخست برای اقامه نماز از کارهایی بود که صورت گرفت. همچنین برای انتقال زائران به طبقه اول و بام آن افزون بر سرویس پلههای عادی چندین بالابر برقی در قسمتهای مختلف مسجد نصب گردید».
و در جای دیگر در رابطه با توسعه مسجدالنبی مینویسد: «سنگ بنای توسعه مسجدالنبی پس از دو سه سال نقشه برداری و نقشه کشی از روز نهم ماه صفر سال ۱۴۰۵ هجری قمری آغاز گردید ... کارهای زیرسازی آن در سال ۱۴۱۰ پایان پذیرفت و پس از آن برای معماری خود مسجد دست به کار شدند ... تا بیش از آن توسعه، مساحت مسجد ۱۶۳۲۳ متر بود و در توسعه جدید بنا شد ۸۲۰۰۰ متر مربع که جای ۱۳۷۰۰۰ نمازگزار را داشت بر مساحت پیشین افزوده شود...».
البته گسترش خدمات در این دوره را بسیار بیشتر از توسعه فضای مسجدین شریفین باید دانست مثلاً ساختن هتلهای بزرگ، سرویسهای بهداشتی وسیع، رسیدگی به منی و عرفات، توسعه کشتارگاه ها از مواردی است که تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است. آقای رسول جعفریان مینویسد: «... به علاوه هتلهای بسیار بزرگ که بتواند حجم زیاد از زائر را در خود جای دهد و نیز بازارها و بازارچههای فراوان در زیر هتلها و نیز به صورت مستقل، جهت رفاه حال زائران ساخته شده است.»
و اکنون هم اگر رسیدگیها و مراقبتهای مسئولین حج و زیارت جمهوری اسلامی و بعثه مقام معظم رهبری نبود واقعاً کاستیها و مشکلات بسیار جدیتری برای زائران به وجود میآمد.
بنابراین آنچه در این مجال قابل ذکر است نقش تأثیرگذار انقلاب اسلامی در جهش عمرانی و خدماتی مراسم حج و عمره بود که بیان گردید.
ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 آثار انقلاب اسلامی بر حج( بخش سوم)
✍ محمد استوار میمندی
3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی حج
با ظهور انقلاب اسلامی ایران بعد سیاسی حج نیز دچار دگرگونی اساسی شد، شاید بتوان گفت مهمترین تحولی که در مراسم حج صورت گرفت همین بعد اجتماعی و سیاسی آن بود.
حکومت سعودی که برخاسته از تفکر وهابیت است سیاست را از دین و احکام شریعت جدا می داند به همین دلیل با کوچکترین کنشگری سیاسی در مناسک حج برخورد می کند و مانع از فعالیت های سیاسی حتی علیه دول کفر می شود، از همین رو هر نوع فعالیتی که بوی سیاست از آن به مشام برسد در اعمال حج را بدعت دانسته و ممنوع کردهاند.
با پیروزی انقلاب اسلامی و پیام ها و سخنرانیهای امام خمینی(ره) روح تازهای در کالبد مناسک حج دمیده شد و مراسمی که صرفا مناسکی عبادی و فردی شده بود را به کنگرهای عظیم که فعالیت و نشاط جامعه اسلامی در آن به وضوح نمایان بود تبدیل نمود.
محورهای مهمی که میتوان آنها را تأثیرات سیاسی و اجتماعی انقلاب بر حج به حساب آورد را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
✳️الف) دعوت به وحدت اسلامی
یکی از راهبردهای تاریخی دشمنان اسلام برای ضربه زدن به امت اسلامی دامن زدن به اختلافات مذهبی و شقاق در صفوف مسلمین بوده که وهابیت به عنوان یکی از تراژدی های قرن اخیر بیشترین نقش آفرینی را در تحقق راهبرد تفرقه افکنی داشته است.
اگرچه در طول تاریخ معاصر بزرگانی از شیعه و سنی مثل سید جمال الدین اسدآبادی، آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت ندای وحدت امت اسلامی سر دادهاند و به دنبال ایجاد یک جبهه منسجم اسلامی در مقابل دشمنان واقعی اسلام بودهاند، لکن با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی این ندا با صدای رساتری به جهان اسلام رسید و نظر بسیاری از نخبگان کشورهای اسلامی را به خودش جلب نمود. سخنرانیهایی که امام خمینی از بدو انقلاب دربارهی جهان اسلام ایراد میکرد و پیامهایی که به کنگره حج ابلاغ میفرمود همه آنها توصیههایی بود که مسلمانان را دعوت به همبستگی و اتحاد میکرد. در همان ابتدای انقلاب امام خمینی در پیامی به مسلمانان ایران و جهان به مناسبت ایام حج چنین میگوید: «از جمله وظایف در این اجتماع عظیم دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین است که خطبا و گویندگان و نویسندگان در این امر حیاتی اقدام نمایند و کوشش کنند در به وجود آوردن جبهه مستضعفین که با وحدت جبهه و وحدت کلمه و شعار لا اله الاّ الله از تحت اسارت قدرتهای شیطانی اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند و با اخوت اسلامی بر مشکلات غلبه پیدا کنند».
و در جایی دیگر در حکم انتصاب پنج نماینده در امور حج اینگونه اضافه میکنند: «این حقیقت را به همگان گوشزد کنند که دشمنان اسلام با تمام قوا سعی در ایجاد تفرقه و اختلاف میان جوامع اسلامی دارند و به هر نام و هر وسیله که شده میکوشند تا با درگیری میان مسلمانان زمینه را برای تسلط کامل و مجدد خود بر همه کشورهای اسلامی و چپاول و غارتگری خود مساعد سازند و به همین جهت لازم است از هر گونه عمل تفرقه انگیز خودداری کنند که این یک وظیفه شرعی و الهی است.» امام خمینی(ره) به درستی رمز مشکلات و گرفتاریهای جهان اسلام را شناخته بود و به مناسبتهای مختلف آن را به مسلمانان جهان گوشزد میکرد، در فرازی دیگر از پیامشان اینگونه مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار میدهند: «ای مسلمانان جهان و ای پیروان مکتب توحید! رمز تمام گرفتاریهای کشورهای اسلامی اختلاف کلمه و عدم هماهنگی است و رمز پیروزی، وحدت کلمه و ایجاد هماهنگی است که خداوند تعالی در یک جمله بیان فرموده: «واعتصموا بحبلِ الله جمیعاً و لا تفرقوا» اعتصام به حبل الله بیان هماهنگی جمیع مسلمین است همه برای اسلام و به سوی اسلام و برای مصالح مسلمین و گریز از تفرقه و جدایی و گروه گرایی که اساس همه بدبختیها و عقبافتادگیهاست.از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و وحدت کلمه مسلمانان جهان را خواستارم».
این توصیه به وحدت و هماهنگی را ما در فتاوای ایشان و دیگر مراجع بزرگوار نیز میتوانیم مشاهده کنیم به گونهای که همه آنها شیعیان را سفارش به شرکت در جماعات اهل سنت مینمودند: «در وقتی که در مسجدالحرام یا مسجدالنبی نماز جماعت منعقد شد مؤمنین نباید از آنجا خارج شوند و باید از جماعت تخلف نکنند و با سایر مسلمین به جماعت نماز بخوانند».
این سیاست انقلاب اسلامی که بعد از رحلت امام خمینی«ره» نیز توسط مقام معظم رهبری استمرار یافت ایران را تبدیل به بزرگترین منادی وحدت اسلامی کرد و بسیاری از نقشه های دشمنان را خنثی نمود اگرچه هنوز امت اسلامی با جایگاه والایی که در دنیای امروز باید داشته باشد فاصله زیادی دارد که امید است با اتحاد و همبستگی و مقاومت در برابر کشورهای سلطهگر به آن جایگاه رفیع دست یابند.
ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰آثار انقلاب اسلامی بر حج (بخش چهارم)
✍ محمد استوار میمندی
3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی حج
✳️ب) افشای توطئه دشمنان اسلام و موج بیداری اسلامی
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بصیرت و آگاهی مسلمانان جهان از شرایط پیرامونی خودشان بسیار کمتر از این بود، غالب مسلمانان سرگرم مسائل فرعی و گاهی اوقات انحرافی بودند، که کشورهای استعماری برای سرگرم کردن آنها برایشان طراحی کرده بودند ترویج شعار عربیت در مقابل عجمیت و تحریک حس ناسیونالیستی در کشورهای اسلامی و تشدید اختلافات قومی و مذهبی از این قبیل موارد بودند.
یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی این بود که نوک پیکان تهاجم خود را به سمت جبهه استعمار و در رأس آن آمریکا و شوروی قرار داد و این مسأله را برای جهان اسلام هم ثابت نمود که دشمنان واقعی اسلام آمریکا، انگلیس، شوروی و نظام سلطه هستند همانها که آموزههای اسلام را بزرگترین مانع بر سر راه سیاستهای استعماری خود میدانند.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چراغ امیدی در قلب امت جهانی اسلام روشن شد و مسلمانان که تا آن هنگام فکر میکردند برای رهایی از یک ابرقدرت باید به ابرقدرت دیگری روی آورند یا بعضی که گمان میکردند امکان برقراری حکومت اسلامی در این عصر و زمانه وجود ندارد به طور کلی متحول شدند از جمله این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نفوذ اندیشههای مارکسیستی و دیگر مکاتب الحادی در میان مسلمانان کاسته شد و در مقابل، اسلام راهنمای عمل انتخاب گردید.
از جمله اهداف سیاسی امام خمینی بیداری ملتهای دربند و محروم بر اساس افشای نقشههای پلید دشمنان و شکستن باور کاذب ملتها از قدرتهای استکباری و تقویت اراده عمومی برای دفاع همه جانبه از منافع ملتهاست به طوری که ایشان تعمیق آگاهی و هشیاری دائمی ملتها را وظیفه اولیه انقلاب اسلامی میداند از این رو بهترین فرصت برای این افشاگری ایام حج و مراسم باشکوه مسلمانان در سرزمین وحی میباشد چرا که میلیون ها مسلمان از سرتاسر عالم در آنجا جمع شدهاند و اگر پیام انقلاب به آنها ابلاغ شود، همینها بهترین سفیران برای انتقال پیام بیداری ملتها هستند و امام خمینی به خوبی به این مهم واقف بود. در فرازی از پیام امام خمینی به مسلمانان جهان آمده است: «امروز جهان اسلام به دست آمریکا گرفتار است شما برای مسلمانان قارههای مختلف جهان پیامی از خداوند ببرید پیامی که به غیر از خدا بردگی و بندگی هیچ کس را نداشته باشید» و در جای دیگر اینگونه می فرماید: «حجی که خدای تبارک و تعالی میخواهد و آن حجی که اسلام از ما خواسته است آن است که وقتی میروید حج، این مسلمین بلاد را بیدار کنید، متحد کنید باهم».
حضرت امام در راستای بیداری بخشی به مسلمین سه عنصر صهیونیسم، سرمایهداری و کمونیسم را ریشههای اصلی فساد در جهان بشریت دانسته نابودی آنها را از اهداف مهم انقلاب اسلامی میداند: «ما در صدد خشکانیدن ریشههای فاسد صهیونیسم، سرمایهداری و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفتهایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ نظامهایی را که بر این سه پایه استوار گردیدهاند نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله(ص) را در جهان استکبار ترویج نماییم و دیر یا زود ملتهای دربند شاهد آن خواهند بود.»
با توجه به اهتمام امام در افشاگری توطئههای شرق و غرب علیه جهان اسلام گروهی از مسلمانان کشورهای جهان به خصوص جامعه نخبگان آنها علیرغم فشارهای مختلف رسانهای و تبلیغاتی به گوشهای از زوایای پنهان جنایتها و خیانتهای کشورهای استعماری و عمال آنها علیه جهان اسلام پی بردند، شکلگیری مقاومت مردم لبنان و فلسطین پس از طرحهای به اصطلاح سازش، بیداری نسبی مردم تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن به برکت مقاومتها و ایستادگیهای ملت ایران پس از انقلاب اسلامی میباشد که حتی بیگانگان نیز به آن اعتراف کردهاند.
این تجدید حیات اسلام، آثار مختلفی را برای جنبشهای اسلامی به ارمغان آورد یکی از این آثار انتخاب اسلام به عنوان بهترین و کاملترین شیوه مبارزه است که تا قبل از آن وجود نداشت چرا که ناسیونالیسم عربیت محور مبارزه با اسرائیل بود که نتیجهای مطلوب به همراه نداشت، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین در ملاقات با امام خمینی(ره) در این باره گفت: «انتفاضه بارقهای از نور و بازتابی از پیروزیهای بزرگ انقلاب شماست انقلابی که بزرگترین تحول را در عصر ما به وجود آورد».
روشن است که مناسک حج به عنوان یکی از مهمترین ابزار بیداری امت اسلامی میتواند مورد استفاده قرار گیرد، پیامهایی که هر ساله رهبران ایران به کنگرهی عظیم حج ابلاغ میکنند و حضور مردم و مسئولین ایرانی در میان مسلمانان و ارتباط مستقیم با آنها خود، نوعی پیام رسانی به جهان اسلام است.
ادامه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰 #آزادی_بیان یا لجام گسیختگی توهین؟!
✍ نامش را #آزادی_بیان گذاشته اند اما به واقع با نام آزادی، به کام خودکامگان و مخالفان آزادی کار می کنند. اگر کسی نظر دیگری غیر از نظر خودشان در مورد ارکان حیات آنها بدهد علیه او بلوا می کنند و با غوغا او را به حاشیه می رانند همانانی که نقاب آزادی زده اند و خود تجسم کامل دیکتاتوری و استبداد محض هستند.
🔸در روز روشن به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین می کنند و واکنش و اعتراضات مسلمان ها را خشونت گرایی، بی ظرفیتی و مقابله با مدنیت جا می زنند.
🔸به راستی مگر اینها همان هایی نیستند که #روژه_گارودی فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی را به بهانه انکار #هولوکاست مجازات کردند؟ مگر اینها همانانی نیستند که منطق عقلانی اسلام را بر نمی تابند و اجازه حجاب به زنانشان نمی دهند؟
🔸آری؛ امروز کلید واژه #آزادی دستاویزی برای تقدس زدایی از حریم خدا، دین خدا و هدایت گرترین کتاب آسمانی شده است آن هم نه با استدلالی منطقی بلکه با مشمئز کننده ترین کارها و شیطانی ترین روش ها.
در واقع این آزادی بیان نیست که هم پیاله های شیطان از آن دفاع می کنند بلکه آزادی توهین است آن هم توهین به نورانی ترین های دنیا، خاک پاشی به خورشید فروزان توحید و تلاش برای به تعفن کشیدن مخزن بی انتهای عطر طراوت.
🔸نظام سلطه که تمثل امروزی دستگاه پیچیده ابلیس است و این بار عروسک خیمه شب بازی کوچکش، سوئد را به بازی گرفته است نمی تواند موج اسلام گرایی در بین جوانان اروپا را برتابد و چون پاسخی عقلانی نیز به آموزه های نورانی اسلام ندارد از سر عصبانیت و استیصال به مقدس ترین کتاب آسمانی یعنی قرآن کریم جسارت می کند و آن را که کتاب راهنمای همه انسان هاست ورق ورق می کند و می سوزاند.
📣اما این دست و پا زدن ها و تقلاها ثمره ای جز پر فروغ تر شدن مشعل هدایت قرآن و محبوب تر شدن شخصیت رسول اعظم صلی الله علیه و آله ندارد چرا که به قول آن حکیم متأله: «هر چه روی نور پا بگذارند نور زیر پا له نمی شود بلکه روی پا قرار می گیرد».
✅آری؛ خدا اراده کرده که نور پیامبرش عالم گیر شود و هدایت کتابش تا دامنه قیامت حجت جاودانه اش باشد .
♻️«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»(صف آیه ۸).
ترجمه: ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .
#قرآن_کریم
#اسلام_ستیزی
📝 محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
محمد استوار میمندی
🔰آثار انقلاب اسلامی بر حج (بخش چهارم) ✍ محمد استوار میمندی 3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی ح
🔰آثار انقلاب اسلامی بر حج (بخش پنجم)
✍ محمد استوار میمندی
3⃣انقلاب اسلامی و بعد اجتماعی و سیاسی حج
✳️ ج) برائت از مشرکین
مسلمانان عنوان «برائت از مشرکین» را اولین بار در آیه ۳ سوره مبارکه توبه شنیدند که خداوند فرمود: «و أذانٌ مِن اللهِ و رسولِه إلی الناس یوم الحجّ الأکبرِ أنّ اللهَ بَرئٌ من المشرکین و رسولُه ... ».
اما در طول سال های قبل از انقلاب به دلیل تفکر حاکم بر مسئولان حج عربستان، حضور حجاج در سرزمین وحی خالی از هر گونه ابراز برائت نسبت به دشمنان اسلام بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی این حکم قرآنی را که قرنها به فراموشی سپرده شده بود مجدداً احیاء کرد و با برپایی مراسم برائت از مشرکین، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و مهمترین دشمن جهان اسلام به مسلمانان معرفی نمود از این رو از همان سالهای آغازین پیروزی انقلاب، دست اندرکاران حجاج ایرانی سازماندهی این مراسم که تجلّی تبرّی جستن از شیطان و اولیاء او بود را بر عهده گرفتند و به دنبال بیداری بسیاری از مسلمانان هر ساله بر تعداد شرکت کنندگان در مراسم برائت از مشرکین از کشورهای مختلف دنیا افزوده میشد فشار و امتناع دولت سعودی از برگزاری این مراسم نیز مانع اعلام انزجار مسلمانان از آمریکا و اسرائیل نشد و تا جایی پیش رفت که حکومت سعودی ناچار شد جهت تأمین خواستههای اربابانش جنایت سال ۱۳۶۶ را انجام دهد و صدها تن از حجاج خانه خدا را در حرم امن الهی در حین انجام مراسم برائت از مشرکین به خاک و خون بکشاند. این جنایت به قدری امام را متأثر کرد که تا مدتها در سخنرانیها و پیامها از آن یاد میکردند که: «اگر ما از مسأله قدس بگذریم، اگر ما از صدام بگذریم، اگر ما از همه کسانی که به ما بدی کردند بگذریم نمیتوانیم از مسأله حجاز بگذریم» و در جایی دیگر فرمودند: «کشتار زائران خانه خدا توطئهای برای حفظ سیاستهای استکبار و جلوگیری از نفوذ اسلام ناب محمدی(ص) است».
به هر حال احیای مراسم برائت از مشرکین ابتکاری بود که از ناحیه انقلاب اسلامی و با اصرار و تأکید امام خمینی«ره» صورت پذیرفت و تا کنون هم ادامه دارد به گونهای که پیام سالیانه رهبر معظم انقلاب در همین مراسم برای جهانیان قرائت میشود. امام خمینی(ره) در جایی میفرماید: «ما با اعلام برائت از مشرکین تصمیم بر آزادی انرژی متراکم جهان اسلام داشته و داریم و به یاری خداوند بزرگ و با دست فرزندان قرآن روزی این کار صورت خواهد گرفت» ایشان در بیانات مفصّلی خطاب به مسلمانان ایران و جهان فلسفهی وجودی مراسم برائت از مشرکین را تشریح میکنند که بخشهایی از آن بدین قرار است: «اعلان برائت از مشرکان که از ارکان توحیدی و واجبات سیاسی حج است باید در ایام حج به صورت تظاهرات و راهپیمایی با صلابت و شکوه هر چه بیشتر و بهتر برگزار شود ... مگر تحقق دیانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است؟ حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود و کدام خانهای سزاوارتر از کعبه و خانه امن و طهارت که در آن به هر چه تجاوز و ستم و استثمار و بردگی و یا دون صفتی و نامردمی است عملاً و قولاً پشت شود و در تجدید میثاق الستُ بربّکم بت آلههها و «اربابان متفرقون» شکسته شود و خاطره مهمترین و بزرگترین حرکت سیاسی پیامبر(ص) در «و اذانٌ من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر» زنده بماند و تکرار شود چرا که سنّت پیامبر(ص) و اعلان برائت کهنه شدنی نیست...».
امروز فریاد برائت از مشرکین ایران به قدری در دل ملتهای جهان اثر گذارده که نمونههای آن را با به آتش کشیدن پرچم آمریکا در اقصی نقاط عالم و حتی کشورهای غیر مسلمان میبینیم، امروز ندای بیزاری جستن از آمریکا و اسرائیل و انگلیس منحصر به ایرانیان نیست و بسیاری دیگر از مسلمانان نیز به این جبهه مقدس پیوستهاند و این ندا را گاهی از کنار خانه خدا در حال طواف به قصد قربت به گوش همه جهانخواران عالم رساندهاند. پرواضح است عدهای که خود را برخاسته از متن مسلمانان میدانند به منظور راضی ساختن اربابان خویش با این عمل بزرگ به مخالفت برخاسته و از انجام آن ممانعت به عمل آورند اما اینان خود نیز میدانند که در مقابل طوفان خشم امت اسلامی علیه دشمنان اسلام خسی بیش نیستند و یارای مقاومت در مقابل خیل عظیم انسانهای پاکباختهای که به دنبال عزّت و سربلندی جهان اسلام هستند را ندارند. چه خوب فرمود آن امام روشن ضمیر که فرمود: «باید دست شیاطین را از کعبه و حرم کشورهای اسلامی که حریم آن است قطع کرد».
✅... و ما به امید آن روز نشستهایم.
والسلام
والحمد لله رب العالمین
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
✅آزادی بیان یا لجام گسیختگی توهین؟
🔰امروز کلیدواژه آزادی دستاویزی برای تقدسزدایی از دین خدا و کتاب آسمانی شده است آن هم نه با استدلالی منطقی. در روز روشن به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین میکنند و واکنش و اعتراضات را خشونتگرایی، بیظرفیتی و مقابله با مدنیت جا میزنند.
💠بیشتر بخوانید👇
🌀https://iqna.ir/00HPzV
📰 #خبرگزاری_ایکنا
______________________________
💢 صفحات رسمی اطلاع رسانی خبرگزاری ایکنا فارس درفضای مجازی👇
🔅https://eitaa.com/iqnafars
🔅https://instagram.com/farsiqna
🔅https://chat.whatsapp.com/JL9T8gQrB7z1McoPmy2ex1
🌐 مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است. رهبر معظم انقلاب
🌸افضل اعیاد امت پیامبر مبارک باد🌸
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا شعبه فارس
✅غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است
🔰مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزههای علمیه با بیان اینکه غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است، بیان کرد: روز غدیر خم روزی است که پیامبر اکرم به فرمان خداوند متعال حضرت علی (ع) را به عنوان، ولی مسلمین منصوب و معرفی کردند.
💠بیشتر بخوانید👇
🌀https://iqna.ir/00HQR2
📰 #خبرگزاری_ایکنا
__________________________________
💢 صفحات رسمی اطلاع رسانی خبرگزاری ایکنا فارس درفضای مجازی👇
🔅https://eitaa.com/iqnafars
🔅https://instagram.com/farsiqna
🔅https://chat.whatsapp.com/JL9T8gQrB7z1McoPmy2ex1
🌐 مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است. رهبر معظم انقلاب
هدایت شده از مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزههای علمیه
🔰اعلام آمادگی مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ نسبت به تأمین نظر مقام معظم رهبری در مساله تبلیغ
✍بسم الله الرحمن الرحیم
«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا»
بار دیگر سکاندار انقلاب و چراغ روشنگر امت، چشم انداز حرکت را مشخص فرمود و این بار مأموریت مهم جامعه روحانیت را که همان تبلیغ رسالت های الهی و ارزش های دینی است مورد تاکید قرار داد و در عصر مبارزه تمدنی جهان اسلام با جبهه کفر، خطر استحاله فرهنگی را به همگان گوشزد نمود، نسبت به غفلت روحانیت از تبلیغ اعلام نگرانی کرد و اولویت اول حوزه های علمیه را مساله تبلیغ دانست.
مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه های علمیه که مأموریت تولید و تأمین محتوای تبلیغی، نشر و ترویج محتواهای تولید شده و اجرای رشته گرایش های درختواره رشته های تخصصی در حوزه دانشی تبلیغ در راستای تربیت مبلغان متخصص و کارآمد جهت تأمین نیاز عرصه های مختلف تبلیغی را دارد اهتمام مقام معظم رهبری دام ظله العالی به امر مهم تبلیغ را ارج می نهد و ضمن اعلام اینکه کانون مورد نظر رهبر انقلاب با ماموریت های سه گانه « تهیه موادّ تبلیغی به روز»، «تنظیم شیوه های اثرگذار تبلیغی» و «تربیت مبلغ» مدتی است که با درایت مدیریت محترم حوزه های علمیه با عنوان «مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ» تشکیل شده است، آمادگی خود را برای بازبینی و تقویت برنامه ها در راستای تحقق رهنمودهای معظم له در مسیر تعالی فرهنگ جامعه در مسیر تشکیل تمدن نوین اسلامی اعلام می کند.
مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه های علمیه
محمد استوار میمندی
۱۴۰۲/۴/۲۱
◽️ @Mtabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
اعظم الله اجورنا
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰خاطره ای از مرحوم آیت الله حائری شیرازی
مرحوم آیتالله محی الدین حائری شیرازی یکی از خاطرات زندگی خود را اینگونه تعریف نموده است:🔻
سالها پیش در قم، درس مرحوم آیت الله العظمی آقای داماد شرکت میکردم. این آقایانی هم که الآن جزء رده اوّل های حوزه هستند مثل حضرت آیت الله مکارم، آیت الله آقا موسی [شبیری] زنجانی و ... در بحث فقه صبح های ایشان شرکت میکردند. بعد از ماه رمضان، رفتم درس مرحوم آقای داماد. ایشان گفت که ماه رمضان جایی برای تبلیغ رفتی؟ گفتم: نه! در حالی که در آن ماه رمضان، من به شدت مشغول مطالعه بودم و گاهی تدریس می کردم.
ایشان گفت: «کوتاهی کردی! باختی!»
دهۀ محرم [و ماه مبارک رمضان]، وقت تبلیغ است. کسانی که میروند تبلیغ، بدانند که به درسشان افزوده می شود. به تحقیقشان افزوده می شود. خدا از جای دیگری وقت را برکت میدهد. جبران می کند.
هر چیزی حد خودش را دارد و حدود هر چیزی باید رعایت شود. من به هر روحانی که نرفته در روستا برای تبلیغ، میگویم «باخته»، و هر روستایی هم که روحانی نیاورده، او هم باخته. بله اگر پیگیری کردید و نامه نوشتید و نشد، مسئول نیستید.
خود مرحوم آقای داماد با اینکه مرجع تقلید بود اما در مسجد بازار، منبر میرفت. روضه میخواند و گریه میگرفت. شما چه می دانید آن صحبت مختصری را که میکنید چه اثری در مستمع ایجاد می کند؟
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰کدام روانشناسی؟!
✍رؤسای چهار انجمن روانشناسی و روانپزشکی در نامهای به رئیس قوهی قضاییه به احکامی که بر علیه یکی دو هنرمند مشهور کشور به اتهام بیحجابی و بدپوششی صادر شده بود، اعتراض کردند و استفاده از عناوین تشخیصی روانشناسی برای برچسبزدن به رفتارهای این هنرمندان را سوء استفاده از روانشناسی و روانپزشکی دانستهاند که موجب تحقیر و نقض کرامت متهمان گشته و ارائه خدمات سلامت روان را به نیازمندان دشوار ساخته و وجههی روانپزشکی و روانشناسی کشور را در جهان مخدوش میسازد.
این اساتید، ارجاع افراد به مراکز روانشناسی و مشاوره جهت اعمال تغییر در سبک زندگی و انتخابهای فردی را متعارض با اصل اخلاقی «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روانشناسی دانستهاند.
پیش از این نیز یکی از اساتید روانشناس مدعی شده بود الزام به حجاب برای کسی که اعتقاد به آن ندارد مایه ازخودبیگانگی و بحران هویت است و چنین کسی اگر با چادر به خیابان بیاید خودیت و سلامت روانش به خطر میافتد.
این اظهار نظرها از پایگاه دانشگاهی و به استناد گزارههای علم روانشناسی جدید بیان میشود. از آنجا که نویسندگان نامه رؤسای مهمترین انجمنهای علمی روانپزشکی و روانشناسی هستند، نمایندگان تفکر علمی همهی روانشناسان و روانپزشکان دانشگاهی به شمار میروند. همان گونه که در متن نامه و در امضای خود، این نمایندگی را تصریح کردهاند. بنابراین این نظرات، مربوط به چند شخص حقیقی نیست و نگاه جریانی حاکم بر دانش مدرن به شمار میرود.
خودیت و فردیت
سرچشمهی تاکید بر «خودیت و فردیت» (پیش از نظریه تفرّد کارل یونگ و بیانات شبه عالمانهی نیچه که توسط این نویسندگان تکرار و بلکه به شکل ناقصی بیان شده است)، فروید پدر علم روانشناسی جدید است. فروید دست کم در مقطعی از عمر خود بر این باور بود که احساسات سرکوبشده باعث ایجاد تعارضات و در نتیجه اضطراب میشوند. او میگفت وقتی ما در جامعه رشد میکنیم مجبور هستیم برای تطابق با محیط پیرامون خود، روی بخشهایی از وجودمان پا بگذاریم. ممکن است این جامعهپذیری به حدی در ما درونی شود که نتوانیم غرایز طبیعیمان را بپذیریم و برای فرار از اضطراب ناشی از آن، آنها را از حیطهی آگاهی خود خارج کنیم. این سرکوبگری خواستهها به ایجاد تعارض میانجامد. زیرا احساسات ابراز نشده هرگز نمیمیرند. آنها زنده دفن میشوند! و بعدها به شکل صورتهای زشتتری بیرون میزنند.
کامهای مطرود و ممنوع با آنکه از ذهن خودآگاه انسان رانده میشوند اما باز از میان نمیروند؛ بلکه در ناخودآگاه او باقی میمانند و متدرجاً انباشته و فشرده میگردند. وازدن، طرد و حبس کامها چنانچه بهتکرار واقع شود، انرژی هنگفتی را در ناخودآگاه ما متراکم و محبوس میسازد و نظم و آرامش روانی را برهم میزند. کامهایی که به شدت وازده و پس رانده شوند، در ناخودآگاه گرد میآیند دسته دسته فشرده و فروبسته میگردند و روان را جریحهدار میکنند. این جریحههای روانی را کمپلکس یا عقده میخوانند؛ ترجمه مختصر و ساده این جملات این است: «اگر انسان به خواستههای خود نرسد دچار عقده روانی خواهد شد». بنابراین «اگر میخواهید دچار آسیب و عقدهی روانی نشوید خواستههای خود را سرکوب نکنید و به همه خواستههای پاسخ مثبت دهید» خلاصه اینکه همة خواستههای شما مشروع و تأمینکردنی است مگر آنکه با خواستههای دیگران ناسازگار باشد!
انسانم آرزوست
این دیدگاه فروید که به سرعت شیوع پیدا کرد ریشه اخلاق و ارزشهای انسانی را برکند و هیچ کار بدی باقی نگذاشت. با این تقریر همة کارها و خواستههای انسان خوب و ضروری تلقی شدند زیرا اگر انجام نشوند انسان را روانی و عقدهای میکنند، مگر آنکه به خواستههای دیگران آسیب رسانند و دیگران را عقدهای و روانی کنند. نتیجه روشن چنین تفکری، تولد لیبرالیسم و فردگرایی شد؛ یعنی تنها ارزش دنبالکردنی «آزادی» است و هرچه مخالف آزادی باشد بلکه «فقط» هر آنچه مخالف آزادی باشد زشت و بد است.
این نویسندگان در همین نامه آوردهاند: «اعمال تغییر در سبک زندگی افراد و انتخابهای فردی آنها متعارض با اصل «خودمختاری» به عنوان یکی از اصول اخلاقی حرفه روانشناسی است».
به این نویسندگان گوشزد میکنیم: اخلاقی که شما از آن یاد میکنید جز همین یک اصل (خودمختاری و آزادی) اصل دیگری ندارد و همه کارهای شنیع، خوب و خواستنی و مجاز هستند زیرا ترک آنها خودمختاری را به خطر میاندازد.
بزرگترین بدعت روزگار
بیشک این نظریه بزرگترین بدعت عصر جدید است که تمام اخلاق و هویت انسانی را درو کرده و از انسان تنها یک جانور دوپای مستقیمالقامه باقی گذارده که در اسارت غرایز حیوانی به سر میبرد و جز در شکل و شمایل ظاهری تفاوتی با اجداد و اسلاف میمونی خود ندارد.
این نظریه به وضوح با محکمترین آموزهی اخلاقی یعنی «مبارزه با هوا و هوس» و «جهاد با نفس حیوانی» مخالف است و زیربنای نیک و بد و حسن و قبح و ارزش و اخلاق را ویران میکند و از دین و ادب و تربیت و شریعت و حکمت عملی اثری باقی نمیگذارد.
این نظریه انواع لذتجوییها و هوسرانیها و تمتعات مادی را مشروعیت بخشیده و تئوریزه کرده و به انسان نیرویی برای مقابله با خواستهها نمیدهد و او را در برابر ناکامیها مقاوم نمیسازد. انسان در این نگاه بهدنبال بهشت دنیوی (بهشت شداد) یعنی فراهمآوردن تمام مشتهیات نفسانی و برداشتن تمام امور دغدغهآفرین در این جهان میافتد و تمام همّ و غمّ خود را برای رفاه و عافیت و لذت بیشتر به کار میگیرد و البته در دنیای جدید با گسترش تکنولوژی و فراگیرسازی امکانات رفاهی، به این آرزو نزدیک شده که بدون هیچ زحمتی به خواستههای خود دست یابد و در این دنیای مادی، بهشت موعود را فراهم سازد.
کدام کرامت؟
این نویسندگان دانشگاهی که دغدغه کرامت انسان را در نوشته خود آوردهاند باید توجه داشته باشند کسی که دائم از هوسهای خود شکست میخورد و اسیر خواستههای نفس است کرامت انسانی را از دست داده و در عمق ضمیر خود احساس حقارت و حیوانیت و سرشکستگی میکند. اخلاق انسانی و تربیت اسلامی برای حفظ کرامت انسان به دنبال مدلی است که اراده انسانی او و نه خواست حیوانی او را تقویت کند و انسانهای دارای عزم و پرارادهای پدید آورد که بر نفس خود امیر باشند و بتوانند بر خودمختاری حیوانی و خواستههای پست خود فایق آیند.
اکنون چند سوال از دانش روانشناسی میپرسیم:
• آیا روانشناسی تمام حقیقت انسان را به حیوانیت او فروکاسته و دغدغه تعالی و ارزش و اخلاق را ندارد؟
• آیا دانشی مانند روانشناسی نباید دغدغهمند مقام خلیفهاللهی انسان و مرتبت والای برتر از فرشتگان او باشد و به فلاح اخروی و سعادت ابدی او بیندیشد؟
• آیا انسانی که موضوع علم روانشناسی است موجودی نهایتا با ماندگاری ۱۰۰ سال است یا موجودی است که از مرتبه «لله» آغاز شده و تا ابدیت «الیه راجعون» امتداد دارد و «عند ملیک مقتدر» آرام میگیرد؟
• روانشناسی با کسی که بر خلاف عرف و اخلاق و قانون و شرع و ادب عمل میکند چه برخوردی دارد؟
• آیا از منظر روانشناسی، انسانها وظیفهای نسبت به دیگران و مسئولیتی نسبت به جامعه ندارند؟ فقط و فقط باید «آنگونه که هستند» ظاهر شوند؟
بگذریم...
بنابر نظر این نویسندگان دانشگاهی، خودمختاری افراد، محترم است و حکومت باید اجازه دهد مردم آنگونه که هستند در انظار عمومی ظاهر شوند تا سلامت روانشان به خطر نیفتد. با این استدلال باید هر گونه عمل شنیعی را آزاد کرد که مبادا خودمختاری و سلامت روان شهروندان مخدوش شود. «خودمختاری در پوشش با سایر آزادیهای اجتماعی مثل آزادی در تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر، آزادی در روابط جنسی خارج از چارچوب؛ آزادی در حمل اسلحه؛ آزادی در عمل به قوانین راهنمایی و رانندگی و ... چه تفاوتی دارد؟
برخلاف نظر مدعیان دانش روانشناسی آنچه مستلزم ازخودبیگانگی و مایه بحران هویت است بیحجابی است نه حجاب؛ شبیه مستی و اعتیاد و عربدهکشی که گرچه خواسته نفس حیوانی است ولی باید آن را مهار کرد. فطرت الهی زن، او را به عفت و حیا و مستوری دعوت میکند نه برهنگی و بیحیایی و پردهدری.
ما کافریم!
بدون هیچ ملاحظه و لکنتی، سربلند و با افتخار و قاطع عرضه میداریم ما به دانشی که آمده است انسان را خودمختار کند و او را از بندگی خدای متعال و خضوع در مقابل ارزشهای الهی رهایی و سرکشی بخشد، کافریم. ما این دانش ذاتا مسموم را دین دنیای مدرن و رساله توضیح المسائل لیبرالیسم غربی میدانیم و برائت خود را از آن با آوای بلند اعلام میداریم و بر آستان دین محمد و اهل بیتش (صلوات الله علیهم اجمعین) سر فرود میآوریم.
لکم دینکم و لی دین.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
هدایت شده از انجمن اساتید انقلابی
📣📣📣بیانیه انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم در محکومیت جسارت به قرآن مجید
✍بسم الله الرحمن الرحیم
انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون
هر از چند گاهی دشمنان اسلام یا فریب خوردگان و تحریک شدگان دستگاه اهریمنی نظام سلطه بغض فروخفته خود از اسلام را نشان می دهند و گاهی به اشرف مخلوقات و بهانه خلقت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم توهین می کنند و گاهی نیز کتاب مقدس او قرآن کریم را مورد هتک حرمت قرار می دهند و این بار نیز این کتاب آسمانی را که منشور هدایت بشریت است توسط خبیثی از خبائث عالم مورد جسارت قرار داده اند.
اگر چه مرتکب شونده این کار زشت شخصی حقیر و بی هویت است و جامعه اسلامی برای او کوچکترین ارزشی قائل نیست اما همراهی دولت سوئد در این جنایت آن هم به بهانه موهوم آزادی بیان بسیار عجیب و البته تأسف آور است.
انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را به شدت محکوم می کند و در حمایت از پیام مقام معظم رهبری مدظله العالی تقاضای اشد مجازات را برای عامل جنایتکار آن دارد و از دولت محترم و وزارت امور خارجه می خواهد که در صورت استنکاف دولت سوئد از تحویل این جنایتکار اخراج سفیر سوئد را در دستور کار خود قرار دهد .
انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
۱۴۰۲/۵/۲
🆔https://eitaa.com/joinchat/2252406784C79e6df9646
📣📣📣
خادمان سید الشهدا و خدمتگزاران موکب مردمی ثار الله لطف کنند جهت دریافت هدایای عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برای پذیرایی زائرین آن حضرت در این اربعین اطلاع رسانی کنند.
https://eitaa.com/ostovarmeymandi
هدایت شده از حوزه نیوز فارس
حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی:
⚫️بیبصیرتی بخشی از جامعه عامل خودمحوریها در مقابل ولایت بوده است
https://hawzahnews.com/xcnry
◾️حوزه/ مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم، با بیان اینکه عامل بخشی از خودمحوریها در مقابل ولایت، بیبصیرتی است، گفت: امام صادق(ع) میفرماید عموی ما حضرت عباس(ع) نافذ البصیره بود، یعنی بصیرتی داشت که تا دور دستها را میدید.
_____________________
خبرگزاری حوزه استان فارس
https://eitaa.com/joinchat/2218524753C204cc50dd1
مقتل خوانی عاشورا.mp3
16.34M
مقتل خوانی روز عاشورا از کتاب لهوف سیدبن طاووس
⚫️اعظم الله اجورنا و اجورکم فی مصیبة الحسین علیه السلام⚫️
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حادثه ای تلخ
این بار در باغ نارنجستان قوام شیراز
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
محمد استوار میمندی
حادثه ای تلخ این بار در باغ نارنجستان قوام شیراز http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
🔰مماشات حاکمیت و تشدید دو قطبی های اجتماعی
✍حادثه تلخی که در موزه نارنجستان شیراز رخ داد و در پی آن بانویی محجبه به دلیل امر به معروف و نهی از منکر، مورد ضرب و شتم وحشیانه چند زن و مرد هنجارشکن قرار گرفت در امتداد استحاله فرهنگی است که دشمن با ایجاد دو قطبی های فرهنگی در دستور کار خود قرار داده است و آن تحریک حساسیت های اجتماعی و قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر است و البته مسئولان محترم نیز به این توطئه دشمن واقف بوده و مقابله با آن را در دستور کار خود قرار داده اند لکن لااقل دو روش در خنثی کردن این توطئه وجود دارد؛
1⃣روش اول که مسئولان تاکنون آن را در دستور کار قرار داده اند این است که مسئولان حاکمیتی با هدف کم کردن حساسیت های رسانه ای معاندین و جلوگیری از تحریک عواطف هنجارشکنان، از یک طرف به متدینین توصیه به عدم برخورد با هنجار شکنان می کنند و از طرف دیگر اعمال قانون و انجام عملیات پرحجم فرهنگی، انتظامی و امنیتی را وانهاده اند و در حوزه فرهنگ دل به چند برنامه سطحی و مقطعی مثل جشن ده کیلومتری بسته اند و در حوزه انتظامی و قضایی هم به چند اقدام ویترینی اکتفا نموده اند به امید اینکه شاید با چنین کارهایی سرعت توطئه استحاله فرهنگی دشمن را اندکی کمتر کنند و التهابات اجتماعی را هم کنترل نمایند و البته در میان مجاهدت عده ای از مسئولان امر، نفس راحت طلب برخی دیگر نیز این روش به مذاقشان بیشتر خوش می آید غافل از اینکه جریان اباحه گر که به دنبال اندلسیزه کردن کشور است همین مناسک به ظاهر دینی را به بستری پرغوغا برای فعالیت های شوم خود تبدیل می کند.
2⃣روش دوم: تمرکز بر اجرای قانون حجاب و عفاف و استفاده از همه ابزارهای فرهنگی، انتظامی، قضایی و حقوقی و همچنین استفاده از ظرفیت بزرگ مردم مؤمن و مذهبی در قالب فعال کردن هسته های بسیج مردمی و نشان دادن اقتدار اسلامی در مقابل هنجار شکنانی که امروز بدون هیچ تردیدی تبدیل به پیاده نظام دستگاه سلطه برای به تاراج بردن بزرگترین سرمایه های جامعه ایرانی که همان هویت، کرامت، عزت، طهارت و پاکدامنی آنان است شده اند.
🔶سال هاست که مسئولان محترم کشور شیوه اول را در دستور کار خود قرار داده اند تا جاییکه نه تنها گشت ارشاد را در عمل تعطیل کردند بلکه پلیس امنیت اخلاقی که وظیفه کنترل و هنجار بخشی اخلاقی جامعه را بر عهده داشت نیز پس از اغتشاشات سال گذشته به شدت محدود کردند اگرچه قبل از اغتشاشات نیز این نیرو از امکانات و نیروی انسانی متناسب و کافی برخوردار نبود و عملا کار موثری در برخورد با اهل گناه نمی توانست انجام دهد.
✅ آنچه که حادثه نارنجستان شیراز شاهد واضح آن شد این بود که ادامه این سیاست منفعلانه نه تنها دو قطبی های اجتماعی را کم نمی کند بلکه به دلیل اینکه بخشی از جامعه احساس کرده حاکمیت، اولویت هنجار بخشی به مسائل اخلاقی اجتماعی را از دستور کار خود خارج کرده و فقط گاهی اوقات برای خاموش کردن قشر مذهبی جامعه، برخوردهای ویترین گونه ای با متجاهران به فسق انجام می دهد که بازدارندگی موثری ندارد، به همین دلیل پدیده شوم اباحه گری، معصیت و دهن کجی به مقدسات با سرعت زیادی در حال شیوع و فراگیری است لکن این مساله موجب نمی شود که مؤمنان جامعه که به احکام اسلام و قرآن معتقدند، و به آرمان های مکتب اهل بیت علیهم السلام و خون شهدا وفادار هستند، در مقابل گناه، معصیت و قانون شکنی سکوت کنند و این یعنی شدت یافتن دو قطبی های اجتماعی و قرار دادن مردم در مقابل یکدیگر.
📣لذا تنها راه حل برای کم کردن این دو قطبی ها بازگشت به قانون الهی و اعمال قانون عفاف و حجاب و ملزومات آن مثل مدیریت صحیح فضای مجازی، برخورد جدی با مروجان بی حجابی و نظارت بر تولید پوشاک و بازار توزیع آن است و این، فقط اراده و اقدام دستگاه های حاکمیتی است که علی رغم تلاش رسانه های معاند می تواند در کم کردن دو قطبی های اجتماعی موثر باشد .
📝 محمد استوار میمندی
#نارنجستان
#دو_قطبی
#اندلس
#حجاب
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
محمد استوار میمندی
🔰مماشات حاکمیت و تشدید دو قطبی های اجتماعی ✍حادثه تلخی که در موزه نارنجستان شیراز رخ داد و در پی آن
🔹دلجویی پدرانه
✍امروز از طرف حضرت آیت الله اعرافی؛ مدیر محترم حوزه های علمیه با بانوی آمر به معروف موزه نارنجستان شیراز و همسر ایشان تماس گرفتم و سلام، تقدیر و احوالپرسی ایشان را ابلاغ کردم و آمادگی ایشان برای هر کمک ممکنی را اعلام نمودم.
🔸 بسیار خوشحال شدند که از حوزه علمیه قم با آنها تماس گرفته شده است؛ مخصوصا همسر ایشان که خود روحانی است، پیگیری مدیر حوزه های علمیه را بسان پدری مهربان سبب دلگرمی و امید دانست.
🔹طبق توضیحاتی که بانوی آمر به معروف(که از ابتدای سال جاری در این موزه مستقر بوده و مسئولین مربوطه ایشان را به حسن رفتار می شناخته اند) می داد گروه امر به معروف و نهی از منکر مستقر در باغ نارنجستان شیراز بعد از چندین بار تذکر به دو زنی که کشف حجاب کرده بودند با آنها درگیری لفظی پیدا می کنند که شوهر یکی از آن ها با خشونت وارد این گفتگو می شود و کار به ضرب و شتم آمر به معروف کشیده می شود.
☑️با اینکه ایشان هنوز مقداری درد ناشی از ضربات را تحمل می کرد، اما الحمدلله مشکل خاصی پیش نیامده و البته رنج ناشی از چادرکشی این چند نفر برای او از همه دردآورتر بود.
✅به امید برخورد قاطع با عوامل این حادثه و موفقیت همه آمران به معروف و ناهیان از منکر.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
محمد استوار میمندی
🔰مماشات حاکمیت و تشدید دو قطبی های اجتماعی ✍حادثه تلخی که در موزه نارنجستان شیراز رخ داد و در پی آن
🔰 ضرورت ساختارسازی معنوی در فرایند سازی فرهنگی
✍بعضی از دوستان نسبت به متن فوق برداشتی کرده بودند که لازم دیدم جهت تبیین مقصود، توضیح بیشتری بدهم.
🔸برداشت دوستان این بود که متن فوق در مقام نفی برنامه هایی مثل جشن ده کیلومتری غدیر است در حالیکه غرض نگارنده به هیچ وجه نفی این برنامه ها و اشکال به آن نیست بلکه روی سخن با ضابطان و مسئولانی بود که نسبت به ایجاد انضباط اجتماعی وظایفی مشخص دارند ولی با دیدن چنین برنامه هایی خیالشان راحت می شود و وظایف خود را با توجیهاتی سطحی فراموش می کنند.
نگارنده هجمه افرادی که به بهانه مخالفت با مناسک سازی به چنین برنامه هایی می تازند را کاملا غیرمنصفانه، سطحی و بی خبر از فرآیندهای فرهنگی می داند.
مراسمی که در راستای ترویج گزاره های دین و محتوای شریعت برنامه ریزی می شود در صورتی که مستلزم خلاف شرع، بدعت و یا وهن دین نباشد مصداق مسلّم تعظیم شعائر الله است که خداوند در قرآن می فرماید:« و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب».
و یکی از برکات انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که بسترهای جریان سازی فرهنگ دینی و معنویت افزایی در جامعه را به گونه ای فراهم کرده که امروز شاهد مشارکت میلیونی مردم در مراسم اربعین، غدیر، نیمه شعبان، فاطمیه، اعتکاف، عرفه و راهیان نور هستیم و همین ساختارها تاکنون موج های سهمگین فرهنگ منحط غربی را که در صدد شکستن کشتی نجات دیانت و معنویت است به عقب رانده است و پیام حقیقت طلبی محبان اهل بیت علیهم السلام را به گوش بسیاری از حق طلبان عالم رسانده است.
در گام دوم انقلاب و در مسیر جامعه پردازی لازم است دستگاه های فرهنگی، فرآیندهای تولید فرهنگ دینی را بازتعریف کنند و با خلاقیت و ابتکار و همچنین استفاده از ظرفیت عظیم مردم گام های اساسی را در مسیر ایجاد تمدن بزرگ اسلامی بردارند و مؤمنان جامعه هم در این برنامه ها مسئولان را یاری خواهند داد.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc