eitaa logo
درس اصول/استاد فرحناکی
133 دنبال‌کننده
12 عکس
0 ویدیو
716 فایل
مکان: مدرسه آیت الله خوئی رضوان الله علیه - فاز جدید طبقه منفی یک (1-) - مدرس 13 زمان: 8 صبح کانال و اینستاگرام استاد @Farahnaki_ir کانال فقه @feqhfarahnaki ادمین: @ahmadafshar0 (در تلگرام نیز با همین نام و آیدی می‌باشد)
مشاهده در ایتا
دانلود
161_14000310_ اصول.mp3
8.04M
اصول - حجیة خبر الواحد 10 خرداد 1400 جلسه 161 @osulfarahnaki
162_14000311_ اصول.mp3
8.33M
اصول - حجیة خبر الواحد 11 خرداد 1400 جلسه 162 @osulfarahnaki
163_14000312_ اصول.mp3
8.87M
اصول - حجیة خبر الواحد 12 خرداد 1400 جلسه 163 @osulfarahnaki
164_14000317_ اصول.mp3
10.83M
اصول - حجیة خبر الواحد 17 خرداد 1400 جلسه 164 @osulfarahnaki
165_14000318_ اصول.mp3
5.56M
اصول - حجیة خبر الواحد 18 خرداد 1400 جلسه 165 @osulfarahnaki
166_14000319_ اصول.mp3
11.84M
اصول - حجیة خبر الواحد 19 خرداد 1400 جلسه 166 @osulfarahnaki
167_14000322_ اصول.mp3
8.56M
اصول - حجیة خبر الواحد 22 خرداد 1400 جلسه 167 @osulfarahnaki
کلام استاد در رابطه حجیت خبر واحد در اعتقادات (قسمتی از بیانات استاد در جلسه دوم بحث التفویض فی التشریع الی الامام - مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) مشهور می‌گویند خبر واحد در اعتقادات کافی نیست. أما می‌گوییم این نظر وجهی ندارد، بلکه هر آنچه که به حجیتش رسیدیم چه خبر ثقه و یا خبر عدل باشد و آن را در اصول ثابت کردیم، حجیت آن در همه ابواب دین کاربرد دارد. چه در اخلاق باشد و چه در اعتقادات و چه در احکام و چه در اقتصاد باشد و یا دیگر ابواب دین، فرقی نمی‌کند. اما آنهایی که ادعا دارند خبر واحد ثقة فقط در احکام کاربرد دارد باید دلیل بیاورد که مثلا فلان روایت حجیت خبر واحد را مختص به باب احکام کرده است و حجیت آن را در اعتقادات یا اخلاق و یا... را نفی کرده است. پس دلیلی بر این اختصاص وجود ندارد. بلکه أدله حجیت خبر واحد أعم از آیه نبأ و آیه نفر إطلاق داشتند و بحث دین شناسی را مطرح می‌کردند. بلکه چنین آمده است "لیتفقهو في الدین" و در آن نیامده "لیتفقهوا في أحکام دین" و نیز در روایت آمده است معالم دین را از چه کسی فرا بگیرم.[معالم دین اعم از احکام و اعتقادات و اخلاق و ... هستند.] و یا در تعبیر حضرت آمده «العمری وإبنه ثقتان فما أدیا عنی فعنی یؤدیان» آیا معنی دارد کسی بخواهد آن را منحصر کند به احکام کند!!؟؟ گویا حضرت می‌فرمایند هر آنچه از عمری شنیدی از من شنیدی، پس واسطه را کنار بگذار و بگو از خود مولی شنیده‌ام. پس دیگر فرقی نمی‌کند [که بحث در احکام باشد یا در اعتقادات] بله؛ یک بحثی در اینجا هست. گویا در ذهن مستشکل این است که در مباحث اعتقادی "علم" شرط است و باید "علم" برای شخص بیاید تا بدان معتقد شود. خب، آن یک بحث دیگری است که آیا در اعتقادات واقعا علم شرط است یا خیر؟! یا اینکه حجت شرعی برای معتقد شدن کفایت می‌کند. که ما طبق این ده‌تا یا بیست‌تا روایت که از حضرات معصومین علیهم السلام داریم از این روایات چنین برداشت می‌شود که حضرات معصومین علیهم السلام در این باب اعتقادات چنین فرمودند و ما طبق همین روایات که حجت شرعی داریم معتقد می‌شویم. ظاهرا وجهی ندارد که در اعتقادات باید علم وجدانی بیاید نه علم تعبدی. لینک اینستاگرام: https://www.instagram.com/Farahnaki_ir @Farahnaki_ir
168_14000323_ اصول.mp3
13.68M
اصول - حجیة خبر الواحد 23 خرداد 1400 جلسه 168 @osulfarahnaki
الوجوه_الباخعة_للقول_بمسلک_حق_الطاعة.pdf
641K
من المباحث التي وقع البحث علیها في الاصول هو بحث حول التكلیف المحتمل بل الموهوم هل یجب الاحتیاط فیه عقلا ام لا حیث تمسك بعض بعدم وجوب الاحتیاط فیه اما لدلیل العقل او لبناء العقلاء و ذهب بعض لوجوب الاحتیاط فمنهم من تمسك بحق طاعته سبحانه و بعض بعدم عرفان العقل وجه العقاب فیكون هنا اربعة مسالك الاول: عدم وجوب الاحتیاط عقلا وهو مبنی مشهور العلماء«رحمة الله علیهم» من الاصولیین و الاخباریین الثاني عدم وجوب الاحتیاط عقلائیا وهو مبنی بعض المعاصرین الثالث وجوب الاحتیاط لعدم درك وجه العقاب وهو مبنی سیدنا الروحاني«رحمة الله علیه» او لعدم درك قبح العقاب وهو مبنی بعض المعاصرین لولا بناء العقلاء الرابع وجوب الاحتیاط لحق طاعته سبحانه و تعالی وهو مبنی الشهید السید محمد باقر الصدر «رحمة الله علیه» ؛ ؛ ______________________ 1) کل ما وقع من عناوین الکتب في حاشیة الرسالة مرتبط بموقع الکتروني مکتبة مدرسه فقاهت فمن شاء فلینقر علی العنوان لیری الکتاب و مطالبه 2) یمکن استماع صوت هذه المباحث بالنقر علی کلمة هنا @Farahnaki_ir