eitaa logo
درس اصول/استاد فرحناکی
132 دنبال‌کننده
12 عکس
0 ویدیو
692 فایل
مکان: مدرسه آیت الله خوئی رضوان الله علیه - فاز جدید طبقه منفی یک (1-) - مدرس 13 زمان: 8 صبح کانال و اینستاگرام استاد @Farahnaki_ir کانال فقه @feqhfarahnaki ادمین: @ahmadafshar0 (در تلگرام نیز با همین نام و آیدی می‌باشد)
مشاهده در ایتا
دانلود
168_14000323_ اصول.mp3
13.68M
اصول - حجیة خبر الواحد 23 خرداد 1400 جلسه 168 @osulfarahnaki
الوجوه_الباخعة_للقول_بمسلک_حق_الطاعة.pdf
641K
من المباحث التي وقع البحث علیها في الاصول هو بحث حول التكلیف المحتمل بل الموهوم هل یجب الاحتیاط فیه عقلا ام لا حیث تمسك بعض بعدم وجوب الاحتیاط فیه اما لدلیل العقل او لبناء العقلاء و ذهب بعض لوجوب الاحتیاط فمنهم من تمسك بحق طاعته سبحانه و بعض بعدم عرفان العقل وجه العقاب فیكون هنا اربعة مسالك الاول: عدم وجوب الاحتیاط عقلا وهو مبنی مشهور العلماء«رحمة الله علیهم» من الاصولیین و الاخباریین الثاني عدم وجوب الاحتیاط عقلائیا وهو مبنی بعض المعاصرین الثالث وجوب الاحتیاط لعدم درك وجه العقاب وهو مبنی سیدنا الروحاني«رحمة الله علیه» او لعدم درك قبح العقاب وهو مبنی بعض المعاصرین لولا بناء العقلاء الرابع وجوب الاحتیاط لحق طاعته سبحانه و تعالی وهو مبنی الشهید السید محمد باقر الصدر «رحمة الله علیه» ؛ ؛ ______________________ 1) کل ما وقع من عناوین الکتب في حاشیة الرسالة مرتبط بموقع الکتروني مکتبة مدرسه فقاهت فمن شاء فلینقر علی العنوان لیری الکتاب و مطالبه 2) یمکن استماع صوت هذه المباحث بالنقر علی کلمة هنا @Farahnaki_ir
169_14000324_ اصول.mp3
7.85M
اصول - حجیة خبر الواحد 24 خرداد 1400 جلسه 169 @osulfarahnaki
170_14000325_ اصول.mp3
13.8M
اصول - حجیة خبر الواحد 25 خرداد 1400 جلسه 170 @osulfarahnaki
171_14000326_ اصول.mp3
9.54M
اصول - حجیة خبر الواحد 26 خرداد 1400 جلسه 171 @osulfarahnaki
172_14000329_ اصول.mp3
10.4M
اصول - حجیة خبر الواحد 29 خرداد 1400 جلسه 172 @osulfarahnaki
173_14000329_ اصول.mp3
10.02M
اصول - حجیة خبر الواحد 29 خرداد 1400 جلسه 173 ╔.🌹. ════╗ @osulfarahnaki ╚════ .🍃.╝
🔗لینک تمامی شبکه‌های مجازی https://zil.ink/Farahnaki_ir ╔.🌺. ════╗ @Farahnaki_ir ╚════ .🍃.╝
درس اصول/استاد فرحناکی
کلام استاد در رابطه حجیت خبر واحد در اعتقادات (قسمتی از بیانات استاد در جلسه دوم بحث التفویض فی التش
❓❓سؤال: شما برای حجیت خبر واحد در اعتقادات می‌خواهید به اطلاق تمسک کنید، و حال آنکه اطلاق ظنی بوده و دلیل حجیت آن سیرة عقلا می‌باشد لذا باید به قدر متیقن از آن آخذ کرد چرا که دلیل لبی هست و در نتیجه قدر متیقن آن در أحکام خواهد بود. ✅✅جواب: أولا: اینکه می‌فرمایند: "دلیل لبی است و در دلیل لبی به قدر متیقن أخذ می‌شود"؛ خب این مطلب در فرضی است که قرینه‌ای یا چیز دیگری مانع شده باشد، وإلا اگر به صرف این باشد، هیچگاه نمی‌توان به دلیل لبی تمسک کرد. [بلکه] باید بگوییم هر وقت بخواهیم به دلیل لبی بواسطه‌ی تعمیمی یا شیوعی تمسک کنیم جا دارد. حال اگر اشکال کند و شیوع و تعمیم را زیر سوال برده و بگوید دلیل لبی است و در دلیل لبی باید به قدر متیقن أخذ شود. پس اینطور نیست که هر وقت دلیل لبی باشد باید به قدر متیقن أخذ شود. بله وقتی که شائبه‌ای باشد به قدر متیقن أخذ می‌شود، پس قاعده کلیت ندارد و همیشگی نیست. فلهذا قائلیم که حتی به اجماع نیز می‌شود به اطلاقش تمسک کرد. وقتی همه علماء اینگونه تعبیر کرده‌اند "به خبر واحد ثقة می‌توان أخذ کرد" اطلاق دارد پس _ولو این اطلاق إجماعی باشد_ بدان أخذ می‌کنیم چون معقد اجماع همین عبارت است و عموم دارد پس باید به عمومش أخذ کرد، لذا تا اینکه دلیلی پیدا نکنیم باید بدان اطلاق أخذ کنیم مثل دیگر اطلاقات. ثانیا: "دلیل بر حجیت خبر واحد، مانند «عمن آخذ معالم دینی» و «لیس لأحد من موالینا التشکیک في مایروی عنا ثقاتنا» وأمثال ذلک" این ادله إطلاق دارند در هر علمی که از معالم دین شمرده شوند لذا فرق نمی‌کند که راه رسیدن شما به این معالم از راه ثقة باشد [چرا که حجیت آن را ثابت کردیم، و نیز ادله منحصر به باب خاصی از معالم دین نبود] پس ما به اطلاق سیرة تمسک کرده‌ایم. هر جایی که اطلاق باشد بدان أخذ می‌کنیم، دیگر معنایی ندارد که گفته شود آیا این مطلق قدر متیقن دارد یا خیر!!!! بلکه؛ سیرة بر اینست که هر وقت لفظ مطلقی آمد به اطلاق آن أخذ می‌کنند. لذا آنجا که لفظ مطلقی آمده "عمن آخذ معالم دینی" خواهیم گفت در هر علمی که از علوم دین باشد بلافرق اطلاق دارد و بدان اخذ می‌کنیم. (لذا در اینجا معنی ندارد به قدر متیقن أخذ کنیم) خلاصه: نسبت قدر متیقن أولا: کبرایش را، اینگونه که شما تعبیر کردید (که در دلیل لبی باید به قدر متیقن آن أخذ شود) را کلیةً قبول نداریم. و نیز گفتیم قدر متیقن در جایی است که شائبه‌ای آمده باشد که دلیل لبی ما را محدود کند نه مطلقا. ثانیا: گفتیم اینجا مصداق آن نیست؛ اصلا در اینجا ما می‌گوییم سیرة بر اینست که اخذ به مطلق شود، یعنی هر گاه لفظ مطلقی آمد به اطلاق آن أخذ می‌کنند. ظاهرا وجهی برای اشکال وجود ندارد یا حداقل اشکال برای ما واضح نشد. 🔗لینک تمامی شبکه‌های مجازی https://zil.ink/Farahnaki_ir @osulfarahnaki
کانال های 👈ایتای👉 حضرت استاد دام ظله الوارف کانال اصلی: https://eitaa.com/Farahnaki_ir کانال درس اصول: https://eitaa.com/osulfarahnaki کانال درس فقه: https://eitaa.com/feqhfarahnaki ___________________________________ 🔗لینک تمامی شبکه‌های مجازی https://zil.ink/Farahnaki_ir ╔.🌺. ════╗ @Farahnaki_ir ╚════ .🍃.╝
بسم الله الرحمن الرحیم سوال بعضی از طلاب از حضرت استاد حاج آقای فرحناکی دام ظله و جواب ایشان ❓❓سوال: وظیفه مهم طلاب در این شرایط فعلی نسبت به برپایی مجالس اهل بیت علیهم السلام و ویروس کرونا چیست بلکه کلا در چنین مواقعی طلبه باید چکار بکند؟؟ ✔️✔️جواب: لازمه‌ی طلبگی کردن و طلبه بودن این است که ملاک مهم آن حاصل شود، و آن این است که برای طلبه انجام اموری باید مهم باشد که در راستای طبگی‌اش هست لذا در هر جایی که هست باید کار طلبگی‌اش را انجام دهد چرا که او تخصص در امور دینی پیدا کرده است. بله گاهی ضرورت پیش می‌آید استثناء است اما مهم این است که عند الشرع و العقلاء این گونه است، وقتی کسی که در رشته‎ای تخصص پیدا کرده است و برای او سرمایه گذاری کرده‌اند تا آن تخصص را به دست آورد فقط همان تخصصی را که او بدان رسیده است از او می‌خواهند. و ما می‌گوییم که در مثل کرونا سزاوار این بود که طلبه‌های ما ادله‌ی علل بلاء را بررسی کنند. چرا بلاء می‌آید؟ و بعد اهداف آن را پیدا کنند که خدا پشت سر این بلاء ها چه میخواهد و هدف خداوند از این بلاء ها چیست؟ همین ها را تبلیغ کند، تبلیغ دینش را بکند. الحمدلله برای بهداشت رادیو و تلوزیون و همه امور برنامه ریخته‌اند، و کاری که الآن به اعتراف همه زمین مانده است کارهای طلبگی ما هست. خود این آقایان هم اعتراف دارند که ترس از کرونا خیلی بیشتر ابتلاء درست می‌کند، خب من طلبه که می‌توانستم مردم را راهنمایی کنم به «الا بذکر الله تطمئن القلوب» جلوی خیلی از این مریضی‌ها را بگیرم بیشتر از آن که بیایم و تبلیغ این را بکنم که فلان کار بهداشتی را انجام دهید تا مبتلاء نشوید. خلاصه اینکه الان این سنگر و مبنای دین که ما متعقد به آن ها هستیم خالی مانده است و در عمل ظاهرا معتقد نیستیم که ما خدایی داریم و این بلاء که آمده است علت دارد رفع علت کنیم، هدف دارد بیاییم و هدف را اتیان کنیم تا رفع بلاء شود. و ظاهرا در این وادی هیچ کس نه برنامه‌ای دارد و نه طرحی دارند نه کاری صورت گرفته است. همان حرف‌هایی که همه می‌زنند کافر و گبر و مسیحی و بی دین و مسلمان همان گفته‌های آن‌ها را تایید می‌کنیم و تاکید می‌کنیم! خب این دینمان هم به اندازه آن‌ها ارزش دارد بگوییم که اسلام چیز دیگری می‌گوید که حقیقتا تاثیر گذار است و اگر ماسک و امثال ذلک باشد وظیفه ظاهری است و بس. بزرگان می‌فرمودند که حرام است که طلبه کار غیر طلبگی انجام بدهد چون سرمایه‌ای که روی طلبه گذاشته شده است برای این بوده که تخصص در دین پیدا کند و تبلیغ دین کند نه کاری دیگری، مثل اینکه کسی که برایش سرمایه گذاشته‌اند تا پزشک شود و الان هم محتاج به پزشک هستیم ولی برود بیمارستان را جارو بکشد!! متأسفانه این مسأله را در همه جا رعایت می‌کنیم اما نسبت به طلبگی و دین خودمان خیر!!! و این نیست مگر بخاطر این که آن عظمت و هیبت اسلام در دلمان نیست ارزش اهل بیت در دلمان نیست برای مبانی دینی اصلا ارزش قائل نیستیم. و گفتیم که اسلام منافاتی با این کارهایی که انجام می‌دهند ندارد اما حقیقت مطلب آن اموری است که ما انجام می‌دهیم. 🔗لینک تمامی شبکه‌های مجازی https://zil.ink/Farahnaki_ir ╔.🌺. ════╗ @Farahnaki_ir ╚════ .🍃.╝